Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35095321   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli sprawdzającej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Kołakach Kościelnych, ul. Kościelna 11.

NIP - 723-14-47-408                           REGON - 450009843

 

Wójtem Gminy Kołaki Kościelne jest Pani Barbara Wasiulewska.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach jest Pani Dorota Bogdańska od 1.02.2005r

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych: jest jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Rady Gminy Nr 47/XIII/90 w Kołakach Kościelnych z dnia 22.04.1990r.

Kontrolę przeprowadzili:

1.   Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

2.   Jacek Piszczatowski - inspektor

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 238 z dnia 20.06.2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 21-22.06.2005 roku.

W toku kontroli wyjaśnień udzielała:

Pani Dorota Bogdańska - p.o kierownika ośrodka

Pani Dorota Dworakowska - pracownik socjalny.

Cel kontroli:

Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych skierowanych do Wójta Gminy Kołaki Kościelne i Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w dniu 20.11.2004r. i dniu 25.01.2005r.

Przedmiotowy zakres kontroli:

Realizacja zaleceń pokontrolnych wystosowanych do Kierownika Ośrodka i Wójta Gminy Kołaki Kościelne w dniu 20.11.2004r. i 25.01.2005r., t.j:

1. Przestrzegania przepisów ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64 z 2004r., poz.593 ze zm.), w szczególności w zakresie:

- prawidłowego ustalania wysokości zasiłków okresowych, przy uwzględnieniu zapisu art. 147 ustawy

- przyznawania zasiłków specjalnych celowych w wysokościach określonych w art. 41 ust.1 ustawy i po stwierdzeniu (na podstawie wywiadu środowiskowego) szczególnie uzasadnionych okoliczności.

2. Przestrzegania rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09. 2001r.w sprawie wywiadu rodzinnego.... (Dz.U.Nr 14, poz..1220) w zakresie sposobu dokumentowania wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego, dokumentowania dochodu rodziny, potwierdzania faktu bezrobocia członków rodziny w przypadku ubiegania się o pomoc z powodu braku możliwości zatrudnienia.

3. Przestrzegania przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie wszczynania postępowania administracyjnego z urzędu (art.61 kpa), dokonywania zmian decyzji w sytuacji zmiany okoliczności sprawy, mających wpływ na dalsze uprawnienie do świadczenia.

4. Dokonanie w zakresie zasiłków okresowych:

a) wszczęcia postępowania administracyjnego w celu zmiany decyzji ostatecznej przyznającej zasiłek okresowy i wyrównanie brakujących kwot zasiłków w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu, t.j

- Z.M.W. (poz.4) o kwotę 287,65 zł od maja do września 2004 r.

- M.B. (poz.10) o kwotę 17,97 zł od lipca do września 2004 r.

- B.Ł. (poz.26) o kwotę 79,44 zł od sierpnia do września 2004 r.

- H.P. (poz.28) o kwotę 1,77 zł od czerwca do września 2004 r.

- J.K. (poz.32) o kwotę 17,01 zł od lipca do września 2004 r.

w łącznej kwocie 403,84zł, (słownie: czterysta trzy złote 84/100).

b) uzupełnienia akt zasiłkobiorców o zaświadczenia z PUP potwierdzające fakt otrzymywania zasiłku dla bezrobotnych w sprawach:

- W.S.(poz.7), T.T.D.(poz.9) i zwrot dotacji z tytułu zasiłków okresowych w okresie od czerwca do września w kwocie 16,97 zł.

c) przeanalizowanie sytuacji dochodowej w sprawie K.B.(poz.5) celem zmiany decyzji w zakresie przyznania zasiłku okresowego w innej wysokości, bądź też odmowy świadczenia i zwrot kwoty 553,20 zł od czerwca do sierpnia 2004 r.

d) zwrotu kwot dotacji, wykorzystanej w 2004 r. w nadmiernej wysokości, na bieżące finansowanie zadań zleconych z rozdziału 8513 i rozdziału 85314  tytułem:

wypłaconych zasiłków okresowych w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu, t.j: - K.J.(poz.1), K.K. (poz.2), J.H.(poz.3), K.C(poz.12), B.J.(poz.13), Ch.J. (poz.15), L.J.(poz.16), R.B. (poz.17), B.H.(poz.28), A.D. (poz.29), O.S. (poz.30), P.T. (poz.33), A.K. (poz.34), I.M.(poz. 35), R.P.(poz.8)

w łącznej kwocie 6.834,93zł (słownie sześć tysięcy osiemset trzydzieści cztery złote 93/100) wraz z odsetkami oraz kwoty 323,20zł.

Ponadto w wystąpieniu zobowiązano kierownika GOPS w Kołakach Kościelnych do.

1.      Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

2.      Koordynowania realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.

3.      Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej - każdego roku.

4.      Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.

Dodatkowo w wyniku negatywnej oceny realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej w zaleceniach przekazanych Wójtowi Gminy wnioskowano o wyciagnięcie konsekwencji służbowych wobec kierownika i pracownika ośrodka oraz stworzenie warunków organizacyjnych i finansowych do zapewnienia stanu zatrudnienia zgodnego z ustawą o pomocy społecznej w zakresie kwalifikacji i liczby pracowników .

Zalecenia dotyczyły także opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, zawierającej między innymi diagnozę potrzeb gminy i środki finansowe niezbędne do realizacji zadań określonych w strategii.

Ustalenia kontroli

Ad 1

Zalecenie w zakresie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej w zakresie prawidłowego ustalania wysokości zasiłków okresowych, przy uwzględnieniu zapisu art. 147 ustawy zostało wykonane.

Gmina Kołaki Kościelne w budżecie na rok 2005 nie przewidziała żadnych środków własnych na wypłaty zasiłków okresowych. Zasiłki okresowe finansowane są w całości z dotacji budżetu państwa z zachowaniem zasad określonych w art. 147 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej zasiłki okresowe przyznawane są w wysokości:

ˇ w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby;

ˇ w przypadku rodziny - 20% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.

Zalecenie dotyczące przyznawania specjalnych zasiłków celowych w wysokościach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej i po stwierdzeniu szczególnie uzasadnionych okoliczności zostało wykonane

Specjalne zasiłki celowe GOPS w Kołakach Kościelnych przyznawał zgodnie z zasadami określonymi w art. 41 pkt. 1 ustawy o pomocy społecznej. Wysokość tego świadczenia nie przekraczała:

ˇ w przypadku osoby samotnie gospodarującej - kwoty kryterium osoby samotnie gospodarującej;

ˇ w przypadku rodziny - kwoty kryterium dochodowego rodziny.

Przykłady osób korzystających z pomocy w formie zasiłków okresowych i celowych specjalnych opisano w załączniku do protokołu.

Ad 2

W trakcie kontroli stwierdzono, że akta spraw dotyczących przyznawania zasiłków okresowych, zawierają niezbędne do przyznania świadczenia dokumenty. Prawidłowo dokumentowany jest dochód z gospodarstwa rolnego - poprzez zaświadczenie UG o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych, jak też fakt bezrobocia - zaświadczeniem powiatowego urzędu pracy.

Ad 3

Stwierdzić należy, że decyzje w zakresie zmiany wysokości zasiłków okresowych osób wskazanych w zaleceniach, gdzie konsekwencją było wyrównanie lub zwrot zasiłku podejmowane były bez zachowania procedury wynikającej z kodeksu postępowania administracyjnego.

Zasady te nie były również przestrzegane przy przyznawaniu zasiłków stałych i składki na ubezpieczenie zdrowotne w sprawach określonych w zaleceniach.

W aktach tych spraw znajdują się pisma informujące o wygaśnięciu decyzji podjętych na podstawie "starej ustawy" opatrzone datą 4.05.2004r. Brak jednak adnotacji o ich własnoręcznym odbiorze lub zwrotnego poświadczenia odbioru.

W dokumentacji znajdują się wnioski o przyznanie zasiłku stałego na podstawie ustawy z dnia 12.03.2004r. z datą majową oraz decyzje o wygaśnięciu poprzednich decyzji przyznających zasiłki stałe. Wywiady z osobami, które złożyły wniosek o przyznanie świadczenia sporządzane są w terminach wrześniowych, a decyzje o przyznaniu zasiłku stałego na podstawie nowej ustawy podjęte są w dniu 4.10.2004r. Odbiór decyzji następował 3.12.2004r.

Sposób postępowania w odniesieniu do osób wskazanych w zaleceniach stwierdzono na podstawie okazanych do kontroli akt zasiłkobiorców:

- Ch.W. - w aktach znajduje się pismo z dnia 4.05.2004r. informujące, że na podstawie 149 ustawy z 12.03.2004r. o pomocy społecznej wygasa decyzja przyznająca zasiłek stały podjęta na podstawie ustawy z 29.11.1990r. Pismo nie jest opatrzone podpisem strony, świadczącym o otrzymaniu pisma.

W aktach decyzja z 4.05.2004r. (potwierdzona datą odbioru w dniu 9.09.2004r) stwierdzająca wygaśnięcie poprzedniej decyzji. Wywiad z dnia 27.09.2004r., w którym znajduje się wniosek o udzielenie pomocy w tej formie z dnia 5.05.2004r.

Decyzją z dnia 4.10.2004r. przyznano zasiłek stały od dnia 1.05.2004r. na stałe oraz składkę w wysokości 8,25% podstawy wymiaru. Odbiór decyzji 3.12.2004r. (sposób postępowania w sprawie obrazują akta kontroli - str.13,14,15)

Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.

Aktualizacja wywiadu 3.06.2005r.

- J.Z. postępowanie prowadzone jak wyżej. Wywiad z dnia 29.09.2004r., decyzja przyznająca zasiłek stały z dnia 4.10.2004r. w wysokości 317zł. Odbiór decyzji 3.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.

Aktualizacja wywiadu 27.05.2005r.

- K.W. postępowanie prowadzone jak wyżej, wniosek 8.05.2004r. Wywiad 30.09.2004r.Decyzja 4.10.2004r. Odbiór 2.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.

- S.M. postępowanie prowadzone jak wyżej: wniosek z dnia 14.05.2004r., decyzja z dnia 4.05.2004r. o wygaśnięciu zasiłku stałego wyrównawczego. Zwrotne poświadczenie odbioru bez daty. Wywiad 19.09.2004r. Decyzja z dnia 4.10.2004r. przyznająca zasiłek stały. Odbiór decyzji 6.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.

Zasiłkobiorca zmarł 4.05.2005r. Druk ZUS P ZWUA o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego od 4.05.2005r.

- B.K. postępowanie prowadzone jak wyżej, wniosek 4.05.2004r.,decyzja z 4.05.2004r. o wygaśnięciu decyzji przyznającej zasiłek stały wyrównawczy. Zwrotne poświadczenie odbioru bez daty. Wywiad 20.09.2004r. Decyzja przyznająca zasiłek stały z dnia 4.10.2004r. Odbiór decyzji  3.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.

- S.S. postępowanie prowadzone jak wyżej, wniosek 7.05.2004r., wywiad 23.09.2004r., decyzja 4.10.2004r. odebrana 3.12.2004r. Zasiłkobiorca zmarł 19.12.2004r. Druk ZUS P ZWUA o wyrejestrowani z ubezpieczenia zdrowotnego od 19.12.2004r.

Osoby, w stosunku do których prowadzone były powyższe postępowania zostały zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego - druk ZUS P ZZA od 1.05.2004r.

Dokumentacja dotycząca przekazywania składek na ubezpieczenie zdrowotne od 1.01.2005r.. znajduje się w aktach świadczeniobiorców. Raporty miesięczne przekazywane są zainteresowanym, z kopią w aktach.

Ad.4

a) W zakresie zasiłków okresowych:

Wszczęcie postępowania administracyjnego w celu zmiany decyzji ostatecznej przyznającej zasiłek okresowy i wyrównanie brakujących kwot zasiłków w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu.

W poniższych sprawach nie wszczęto postępowania w rozumieniu art. 61 kpa.

1.Z.M.W.

Decyzją z dnia 14.10.2004r. przyznano zasiłek okresowy w wysokości 135,83zł od V-XII 2004r. Brak potwierdzenia odbioru decyzji. Z list wypłat wynika, że wyrównania kwoty 287,65zł określonej w zaleceniach z dnia 25.01.2005 dokonano w grudniu (akta kontroli - str- 4)

2. M.B.

W aktach notatka pracownika bez daty informująca o dokonaniu poprawy wysokości zasiłku okresowego w związku z mylnym naliczeniem w lipcu. Decyzją z dnia 14.10.2004r. przyznano zasiłek okresowy w kwocie 98,83zł. Brak odbioru decyzji.

Z list wypłat wynika, że kwota 17,97zł wskazana w zaleceniach została wypłacona w grudniu (akta kontroli - str- 3)

3.K.D. - odnośnie tego przypadku dokonano przeliczenia dochodu, co w konsekwencji spowodowało ustalenia kwoty do zwrotu (a nie do wyrównania dla wnioskodawcy). Kwota 105,67zł wliczona została do kwoty przypisanej do zwrotu w pkt 4d) zaleceń z 25.01.2005r. i zwrócona na rachunek PUW (przelew z dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2).

4. Ł.B. - decyzją z 14.10.2004r. przyznano zasiłek okresowy w wysokości 156,33zł od sierpnia do grudnia 2004r. (przedtem 117,03zł). Decyzja podpisana przez stronę, bez opatrzenia datą. Wyrównanie kwoty 79,44zł nastąpiło w grudniu. (akta kontroli - str- 5)

5.H.P. - decyzją zmieniającą z 13.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy od VI - XII 2004r.w kwocie 186,18zł .Brak potwierdzenia odbioru decyzji. Wyrównanie kwoty 1,77zł nastąpiło we wrześniu (akta kontroli str.15).

6. A.D. w aktach sprawy notatka pracownika bez daty informująca, że odcinek opłaty składki KRUS został dostarczony do ośrodka w lipcu (kserokopia opłaty składki za III kwartał w kwocie 445,60zł z datą stempla pocztowego 21.07.2004r.). Z uwagi na powyższe nie było potrzeby wyrównywania zasiłku świadczeniobircy.

7. J.K. w aktach znajduje się zaświadczenie UG z dnia 16.12.2004r. o powierzchni gospodarstwa rolnego o pow.2,425ha przeliczeniowego. Ponownie przeliczono dochód rodziny. Decyzją zmieniającą z dnia 14.09.2004r. (bez podstawy 155kpa), przyznano zasiłek okresowy w kwocie 205,36zł od VII do XII 2004r. Brak potwierdzenia odbioru decyzji. Z list wypłat wynika, że wyrównania 17,01zł dokonano w grudniu (akta kontroli - str.4)

Z przedłożonych list wypłat (kserokopie wypłat zasiłków okresowych za miesiące: wrzesień i grudzień 2004r.) wynika, że kwota 403,84zł wskazana w zaleceniach z dnia 25.01.2005r. została wyrównana zasiłkobiorcom.

Pkt 4b) zaleceń w zakresie uzupełnienia dokumentacji

- W.S.W - w aktach znajdują się : zaświadczenie z PUP w Zambrowie o pobieraniu w okresie 1-31.08.2004r.zasiłku dla bezrobotnych w kwocie 369,90zł netto i zaświadczenie UG w Kołakach Kościelnych Kościelnych z dnia 9.12.2004r. o powierzchni gospodarstwa rolnego - 1,61 ha przel. W wyniku przeliczenia dochodu nie zachodzi potrzeba wyrównania, a ustalono kwotę do zwrotu. Kwota 8,97zł wliczona została do kwoty przypisanej do zwrotu w pkt 4d) zaleceń z 25.01.2005r. i zwrócona na rachunek PUW (przelew z dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2).

- T.T.D. w wyniku ponownego przeliczenia dochodu decyzja z dnia 14.09.2004r zmieniającą (podstawa prawna nieadekwatna do formy decyzji zmieniającej) przyznano zasiłek okresowy w kwocie 129,45zł od VI-XII 2004r. (przedtem wysokość 131,45zł). Nie zachodzi potrzeba wyrównania świadczenia, natomiast ustalona do zwrotu kwota 16,97zł została wliczona do kwoty przypisanej do zwrotu w pkt 4d) zaleceń z 25.01.2005r. i zwrócono na rachunek PUW (przelew z dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1i 2).

Brak potwierdzenia odbioru decyzji.

Pkt 4c) zaleceń - w zakresie przeanalizowania sytuacji dochodowej K.B (poz.5) - celem zmiany decyzji w zakresie przyznania zasiłku okresowego w innej wysokości lub odmowy świadczenia

Kwota 553,20zł określona w zaleceniach z dnia 25.01.2005r. została zwrócona na rachunek PUW (przelew z dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1i 2).

Pkt 4 d) zaleceń - w zakresie zwrotu kwot dotacji wykorzystanej w 2004r. w nadmiernej wysokości na bieżące finansowanie zadań zleconych z rozdziału 8513 i rozdziału 85314, tytułem wypłaconych zasiłków okresowych - kwoty wykazane do zwrotu wraz z kwotami wynikającymi ze zwrotu z innych punktów zaleceń zostały zwrócone na rachunek PUW w dniu 15.02.2005r. (kserokopia przelewu z dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2) w łącznej kwocie 7 158,13zł (6.834,93zł +323,20zł) wraz z odsetkami 358,29zł.

Ponadto, w sprawach wymienionych w tym punkcie w zakresie prowadzonego postępowania ustalono:

- K.J. - decyzją zmieniającą z dnia 13.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy w kwocie 239,39zł

(przedtem 418zł) od VI-XII 2004r. Decyzję odebrano 20.09.2004r.

-K.K -decyzją zmieniającą z dnia 15.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy od VIII do XII 2004r.w kwocie 92,20zł (przedtem 418zł).Decyzja potwierdzona podpisem strony bez daty.

- J.H. - decyzja zmieniającą z 14.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy w kwocie 108,80zł od VII do XII 2004r. (przedtem 131,09zł).

- K.C. - decyzją zmieniającą z dnia 14.09.2004r. postanowiono " wstrzymać" pomoc finansową z powodu braku udokumentowania przyczyny udzielenia pomocy finansowej. Decyzja odebrana 14.08.2004r.

- B.J - decyzją zmieniającą przyznano zasiłek okresowy w kwocie 94,80zł ( przedtem 418). Wywiad 6.09.2004r. Decyzję odebrano bez potwierdzenia datą.

- Ch.J. - ustalona do zwrotu kwota wynikająca z pkt 4d)zaleceń z dnia 25.01.2005r. została zwrócona, co do sposobu prowadzenia postępowania nie okazano akt do kontroli.

- L.J. - decyzją zmieniająca z dnia 14.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy w kwocie 154,71zł od I do IV 2004r. (przedtem I-VI 250zł). Decyzję odebrano 14.09.2004r.

- R.B. - w oparciu o prawidłowe zaświadczenia o powierzchni gospodarstwa rolnego dokonano ponownego przeliczenia dochodu. Decyzją zmieniającą ustalono prawidłową kwotę zasiłku okresowego. Brak zaświadczenia z PUP, potwierdzającego fakt bezrobocia w okresie przyznania zasiłku okresowego od I-III 2004r.

- P.H. dostarczono odcinek opłacenia składki KRUS za IV kwartał 2003r.(data stempla pocztowego z dnia 26.10.2003r.) oraz za II kwartał 2004r. (data stempla pocztowego z dnia 30.04.2004r.). Decyzją zmieniającą z dnia 25.06.2004r. przyznano zasiłek okresowy od VI do XII 2004r. w kwocie 185,59zł.

- A.D. - odcinek opłaty składki KRUS został dostarczony do ośrodka (kserokopia opłaty składki za III kwartał w kwocie 445,60zł z datą stempla pocztowego 4.07.2004r.). Z uwagi na powyższe nie było potrzeby wyrównywania zasiłku świadczeniobiorcy.

- O.S. - decyzją zmieniającą z dnia 15.09.2004r postanowiono zmienić w części decyzje z dnia 25.06.2004r  i od VI do XII przyznać zasiłek okresowy 92,20zł ( przedtem 418zł),

- T.P. - decyzją zmieniającą z 15.09.2004r. (155kpa) postanowiono zmienić w części decyzję z dnia 25.06.2004r. i od VI do XII 2004r. przyznać zasiłek okresowy w kwocie 92,20zł (przedtem 418zł)

- A.K - decyzją z 15.09.2004r.zmieniono decyzję z 20.07.2004r. i przyznano zasiłek 92,20zł (przedtem 418zł)

- I.M. - decyzją zmieniająca z dnia 14.09.2004r. (w podstawie decyzji brak art. 155kpa) przyznano zasiłek okresowy w kwocie 244zł od VI do XII (przedtem 266,98zł). Zmieniono decyzje z 20.07.2004 na kwotę 92,20zł (przedtem 418zł).

W wyniku wykonania zaleceń dotyczących stworzenie warunków organizacyjnych i finansowych do zapewnienia stanu zatrudnienia zgodnego z ustawą o pomocy społecznej w zakresie kwalifikacji i liczby pracowników stwierdzono, że zarządzeniem Nr 95/05 z dnia 31 stycznia 2005r.w sprawie odwołania kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej Kołakach Kościelnych - odwołano z dniem 31.01.2005r. Panią Annę Marię Łubnicką z pełnienia obowiązków Kierownika Ośrodka pomocy społecznej oraz cofnięto upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej.

Obecnie realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej zajmują się :

1. Dorota Bogdańska zatrudniona od 1.02.2005r. zatrudniona w Urzędzie Gminy w Kołakach Kościelnych na stanowisku aspiranta pracy socjalnej na czas nieokreślony. Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 96/05 z dnia 1.02. 2005r. w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków kierownika ośrodka pomocy społecznej oraz upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych - powierzono Pani Dorocie Bogdańskiej pełnienie obowiązków kierownika tego ośrodka. Wykształcenie wyższe: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Wydział Teologiczny na kierunku teologia w zakresie teologii ogólnej. Staż pracy ogółem 9 lat

2. Dorota Dworakowska- zatrudniona w ośrodku od  1.02.2005r.na czas nieokreślony na stanowisku pracownika socjalnego, wykształcenie wyższe: Uniwersytet w Białymstoku Wydział historyczno-socjologiczny na kierunku socjologia w zakresie socjologii - 2004r., dyplom ukończenia Szkoły Policealnej Pracowników Służb Społecznych w 2000r., tytuł - pracownik socjalny . Staż pracy ok.5 lat .

P.o Kierownika Ośrodka posiada upoważnienie zawarte w zarządzeniu Nr 96/05 z dnia 1.02.2005r. w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków kierownika OPS do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy. Zakres zadań, uprawnień i obowiązków Pani określa ustawa o pomocy społecznej oraz statut Ośrodka pomocy społecznej przyjęty uchwałą Nr XIV/72/04 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 21.06.2004r. zmieniającą uchwałę w sprawie statutu Ośrodka Pomocy Społecznej.

W trakcie kontroli stwierdzono, ze Gminę Kołaki Kościelne zamieszkuje ok. 2200 mieszkańców, wobec tego proporcjonalnie do liczby ludności powinien być zatrudniony jeden pracownik socjalny. Łącznie w ośrodku obecnie zatrudnione są trzy osoby (oprócz w/wymienionych także aspirant pracy socjalnej, do którego obowiązków należy prowadzenie postępowania w zakresie świadczeń rodzinnych).

W zakresie realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej ustalono:

- do dnia kontroli gmina nie dokonała opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

- nie opracowano także gminnego systemu profilaktyki zakresie opieki nad dzieckiem zakresie rodziną,

- w budżecie gminy na rok 2005r. gmina przewidziała środki w kwocie 15.000zł (rozdział 85202§ 4300) na umieszczenie osób w domu pomocy społecznej.

Z uwagi na brak potrzeb w tym zakresie - ośrodek pomocy społecznej nie świadczy usług specjalistycznych, ani też specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, ośrodek w 2005r. nie opłacał składek na ubezpieczenie społecznej za osoby rezygnujące z pracy zakresie celu sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje p.o Kierownika Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

P.o Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych przysługuje prawo zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli umotywowanych zastrzeżeń dotyczących umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu kontroli.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2.

 

Kontrolowany:                                                           Kontrolujący:

18.07.2005 r. Dorota Bagińska                                1. Margarita Jaroszuk

                                                                                    2. Jacek Piszczatowski

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  29.11.2005 10:27:54
Data publikacji:  29.11.2005 10:27:54
Data modyfikacji:  29.11.2005 10:27:54 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl