PROTOKÓŁ
z kontroli sprawdzającej Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej
w Kołakach Kościelnych, ul.
Kościelna 11.
NIP
- 723-14-47-408 REGON
- 450009843
Wójtem Gminy Kołaki Kościelne jest Pani
Barbara Wasiulewska.
Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Kołakach jest Pani Dorota Bogdańska od 1.02.2005r
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych:
jest jednostką
organizacyjną, utworzoną uchwałą Rady Gminy Nr 47/XIII/90 w Kołakach
Kościelnych z dnia 22.04.1990r.
Kontrolę przeprowadzili:
1. Margarita
Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek
Piszczatowski - inspektor
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do
kontroli nr 238 z dnia 20.06.2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego
przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 21-22.06.2005
roku.
W toku kontroli wyjaśnień udzielała:
Pani Dorota Bogdańska - p.o kierownika
ośrodka
Pani Dorota Dworakowska - pracownik
socjalny.
Cel kontroli:
Sprawdzenie wykonania zaleceń
pokontrolnych skierowanych do Wójta Gminy Kołaki Kościelne i Kierownika Ośrodka
Pomocy Społecznej w dniu 20.11.2004r. i dniu 25.01.2005r.
Przedmiotowy zakres kontroli:
Realizacja zaleceń pokontrolnych
wystosowanych do Kierownika Ośrodka i Wójta Gminy Kołaki Kościelne w dniu
20.11.2004r. i 25.01.2005r., t.j:
1. Przestrzegania przepisów
ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64 z 2004r., poz.593 ze
zm.), w szczególności w zakresie:
- prawidłowego ustalania
wysokości zasiłków okresowych, przy uwzględnieniu zapisu art. 147 ustawy
- przyznawania zasiłków specjalnych
celowych w wysokościach określonych w art. 41 ust.1 ustawy i po stwierdzeniu
(na podstawie wywiadu środowiskowego) szczególnie uzasadnionych okoliczności.
2. Przestrzegania rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09. 2001r.w sprawie wywiadu
rodzinnego.... (Dz.U.Nr 14, poz..1220) w zakresie sposobu dokumentowania
wielkości posiadanego gospodarstwa rolnego, dokumentowania dochodu rodziny,
potwierdzania faktu bezrobocia członków rodziny w przypadku ubiegania się o
pomoc z powodu braku możliwości zatrudnienia.
3. Przestrzegania przepisów
Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie wszczynania postępowania
administracyjnego z urzędu (art.61 kpa), dokonywania zmian decyzji w sytuacji
zmiany okoliczności sprawy, mających wpływ na dalsze uprawnienie do świadczenia.
4. Dokonanie w zakresie zasiłków
okresowych:
a) wszczęcia postępowania
administracyjnego w celu zmiany decyzji ostatecznej przyznającej zasiłek
okresowy i wyrównanie brakujących kwot zasiłków w przypadkach opisanych w
załączniku nr 1 do protokołu, t.j
- Z.M.W. (poz.4) o kwotę 287,65 zł od maja do września 2004 r.
- M.B. (poz.10) o kwotę 17,97 zł od lipca do września 2004 r.
- B.Ł. (poz.26) o kwotę 79,44 zł od sierpnia do września 2004 r.
- H.P. (poz.28) o kwotę 1,77 zł od czerwca do września 2004 r.
- J.K. (poz.32)
o kwotę 17,01 zł od lipca do września 2004 r.
w łącznej kwocie 403,84zł, (słownie:
czterysta trzy złote 84/100).
b) uzupełnienia akt zasiłkobiorców o
zaświadczenia z PUP potwierdzające fakt otrzymywania zasiłku dla bezrobotnych w
sprawach:
- W.S.(poz.7), T.T.D.(poz.9) i zwrot dotacji
z tytułu zasiłków okresowych w okresie od czerwca do września w kwocie 16,97
zł.
c) przeanalizowanie sytuacji dochodowej w
sprawie K.B.(poz.5) celem zmiany decyzji w zakresie przyznania zasiłku
okresowego w innej wysokości, bądź też odmowy świadczenia i zwrot kwoty 553,20 zł
od czerwca do sierpnia 2004 r.
d) zwrotu kwot
dotacji, wykorzystanej w 2004 r. w nadmiernej wysokości, na bieżące
finansowanie zadań zleconych z rozdziału 8513 i rozdziału 85314 tytułem:
wypłaconych zasiłków okresowych w przypadkach opisanych w
załączniku nr 1 do protokołu, t.j: - K.J.(poz.1), K.K. (poz.2), J.H.(poz.3), K.C(poz.12),
B.J.(poz.13), Ch.J. (poz.15), L.J.(poz.16), R.B. (poz.17), B.H.(poz.28), A.D.
(poz.29), O.S. (poz.30), P.T. (poz.33), A.K. (poz.34), I.M.(poz. 35),
R.P.(poz.8)
w łącznej kwocie 6.834,93zł (słownie sześć tysięcy osiemset
trzydzieści cztery złote 93/100) wraz z odsetkami oraz kwoty 323,20zł.
Ponadto w wystąpieniu
zobowiązano kierownika GOPS w Kołakach Kościelnych do.
1.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
2.
Koordynowania realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.
3.
Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej -
każdego roku.
4.
Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady
Gminy o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację
zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu
potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów
społecznych.
Dodatkowo
w wyniku negatywnej oceny realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy
społecznej w zaleceniach przekazanych Wójtowi Gminy wnioskowano o wyciagnięcie
konsekwencji służbowych wobec kierownika i pracownika ośrodka oraz stworzenie
warunków organizacyjnych i finansowych do zapewnienia stanu zatrudnienia
zgodnego z ustawą o pomocy społecznej w zakresie kwalifikacji i liczby
pracowników .
Zalecenia
dotyczyły także opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych, zawierającej między innymi diagnozę potrzeb gminy i środki
finansowe niezbędne do realizacji zadań określonych w strategii.
Ustalenia
kontroli
Ad
1
Zalecenie w zakresie przestrzegania
przepisów ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej w zakresie
prawidłowego ustalania wysokości zasiłków okresowych, przy uwzględnieniu zapisu
art. 147 ustawy zostało wykonane.
Gmina Kołaki Kościelne w budżecie na rok
2005 nie przewidziała żadnych środków własnych na wypłaty zasiłków okresowych.
Zasiłki okresowe finansowane są w całości z dotacji budżetu państwa z
zachowaniem zasad określonych w art. 147 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej
zasiłki okresowe przyznawane są w wysokości:
ˇ
w
przypadku osoby samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium
dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby;
ˇ
w
przypadku rodziny - 20% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem
rodziny.
Zalecenie
dotyczące przyznawania specjalnych zasiłków celowych w wysokościach określonych
w art. 41 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej i po stwierdzeniu szczególnie
uzasadnionych okoliczności zostało wykonane
Specjalne zasiłki celowe GOPS w Kołakach
Kościelnych przyznawał zgodnie z zasadami określonymi w art. 41 pkt. 1 ustawy o
pomocy społecznej. Wysokość tego świadczenia nie przekraczała:
ˇ
w
przypadku osoby samotnie gospodarującej - kwoty kryterium osoby samotnie
gospodarującej;
ˇ
w
przypadku rodziny - kwoty kryterium dochodowego rodziny.
Przykłady osób korzystających z pomocy w
formie zasiłków okresowych i celowych specjalnych opisano w załączniku do
protokołu.
Ad
2
W trakcie kontroli stwierdzono, że akta
spraw dotyczących przyznawania zasiłków okresowych, zawierają niezbędne do przyznania
świadczenia dokumenty. Prawidłowo dokumentowany jest dochód z gospodarstwa
rolnego - poprzez zaświadczenie UG o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach
przeliczeniowych, jak też fakt bezrobocia - zaświadczeniem powiatowego urzędu
pracy.
Ad
3
Stwierdzić należy, że decyzje w zakresie
zmiany wysokości zasiłków okresowych osób wskazanych w zaleceniach, gdzie
konsekwencją było wyrównanie lub zwrot zasiłku podejmowane były bez zachowania
procedury wynikającej z kodeksu postępowania administracyjnego.
Zasady te nie były również przestrzegane przy
przyznawaniu zasiłków stałych i składki na ubezpieczenie zdrowotne w sprawach
określonych w zaleceniach.
W aktach tych spraw znajdują się pisma informujące
o wygaśnięciu decyzji podjętych na podstawie "starej ustawy" opatrzone datą
4.05.2004r. Brak jednak adnotacji o ich własnoręcznym odbiorze lub zwrotnego
poświadczenia odbioru.
W dokumentacji znajdują się wnioski o
przyznanie zasiłku stałego na podstawie ustawy z dnia 12.03.2004r. z datą
majową oraz decyzje o wygaśnięciu poprzednich decyzji przyznających zasiłki
stałe. Wywiady z osobami, które złożyły wniosek o przyznanie świadczenia
sporządzane są w terminach wrześniowych, a decyzje o przyznaniu zasiłku stałego
na podstawie nowej ustawy podjęte są w dniu 4.10.2004r. Odbiór decyzji
następował 3.12.2004r.
Sposób postępowania w odniesieniu do osób
wskazanych w zaleceniach stwierdzono na podstawie okazanych do kontroli akt
zasiłkobiorców:
- Ch.W. - w aktach znajduje się pismo z dnia 4.05.2004r. informujące, że
na podstawie 149 ustawy z
12.03.2004r. o pomocy społecznej wygasa decyzja przyznająca zasiłek stały
podjęta na podstawie ustawy z 29.11.1990r. Pismo nie jest opatrzone podpisem
strony, świadczącym o otrzymaniu pisma.
W aktach decyzja z 4.05.2004r. (potwierdzona
datą odbioru w dniu 9.09.2004r) stwierdzająca wygaśnięcie poprzedniej decyzji.
Wywiad z dnia 27.09.2004r., w którym znajduje się wniosek o udzielenie pomocy w
tej formie z dnia 5.05.2004r.
Decyzją z dnia 4.10.2004r.
przyznano zasiłek stały od dnia 1.05.2004r. na stałe oraz składkę w wysokości
8,25% podstawy wymiaru. Odbiór decyzji 3.12.2004r. (sposób postępowania w
sprawie obrazują akta kontroli - str.13,14,15)
Decyzją z dnia 1.02.2005r.
postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od
1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.
Aktualizacja wywiadu 3.06.2005r.
- J.Z. postępowanie prowadzone jak wyżej. Wywiad z dnia 29.09.2004r., decyzja
przyznająca zasiłek stały z dnia 4.10.2004r. w wysokości 317zł. Odbiór decyzji
3.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję
kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na
ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.
Aktualizacja
wywiadu 27.05.2005r.
- K.W. postępowanie prowadzone jak wyżej, wniosek 8.05.2004r. Wywiad
30.09.2004r.Decyzja 4.10.2004r. Odbiór 2.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r.
postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący sposób, że od
1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.
- S.M. postępowanie prowadzone jak wyżej: wniosek z dnia 14.05.2004r., decyzja
z dnia 4.05.2004r. o wygaśnięciu zasiłku stałego wyrównawczego. Zwrotne
poświadczenie odbioru bez daty. Wywiad 19.09.2004r. Decyzja z dnia 4.10.2004r.
przyznająca zasiłek stały. Odbiór decyzji 6.12.2004r. Decyzją z dnia
1.02.2005r. postanowiono zmienić w części decyzję kierownika w następujący
sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi
8,50%.
Zasiłkobiorca zmarł 4.05.2005r.
Druk ZUS P ZWUA o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego od 4.05.2005r.
- B.K. postępowanie prowadzone jak wyżej, wniosek 4.05.2004r.,decyzja z
4.05.2004r. o wygaśnięciu decyzji przyznającej zasiłek stały wyrównawczy.
Zwrotne poświadczenie odbioru bez daty. Wywiad 20.09.2004r. Decyzja przyznająca
zasiłek stały z dnia 4.10.2004r. Odbiór decyzji
3.12.2004r. Decyzją z dnia 1.02.2005r. postanowiono zmienić w części
decyzję kierownika w następujący sposób, że od 1.01.2005r. wysokość składki na
ubezpieczenie zdrowotne wynosi 8,50%.
- S.S. postępowanie prowadzone
jak wyżej, wniosek 7.05.2004r., wywiad 23.09.2004r., decyzja 4.10.2004r. odebrana
3.12.2004r. Zasiłkobiorca zmarł 19.12.2004r. Druk ZUS P ZWUA o wyrejestrowani z
ubezpieczenia zdrowotnego od 19.12.2004r.
Osoby,
w stosunku do których prowadzone były powyższe postępowania zostały zgłoszone
do ubezpieczenia zdrowotnego - druk ZUS P ZZA od 1.05.2004r.
Dokumentacja dotycząca
przekazywania składek na ubezpieczenie zdrowotne od 1.01.2005r.. znajduje się w
aktach świadczeniobiorców. Raporty miesięczne przekazywane są zainteresowanym, z
kopią w aktach.
Ad.4
a) W zakresie zasiłków okresowych:
Wszczęcie postępowania administracyjnego w celu zmiany decyzji
ostatecznej przyznającej zasiłek okresowy i wyrównanie brakujących kwot
zasiłków w przypadkach opisanych w załączniku nr 1 do protokołu.
W poniższych sprawach nie
wszczęto postępowania w rozumieniu art. 61 kpa.
1.Z.M.W.
Decyzją z dnia 14.10.2004r.
przyznano zasiłek okresowy w wysokości 135,83zł od V-XII 2004r. Brak
potwierdzenia odbioru decyzji. Z list wypłat wynika, że wyrównania kwoty 287,65zł
określonej w zaleceniach z dnia 25.01.2005 dokonano w grudniu (akta kontroli -
str- 4)
2. M.B.
W aktach notatka pracownika bez
daty informująca o dokonaniu poprawy wysokości zasiłku okresowego w związku
z mylnym naliczeniem w lipcu. Decyzją z dnia 14.10.2004r. przyznano zasiłek
okresowy w kwocie 98,83zł. Brak odbioru decyzji.
Z list wypłat wynika, że kwota 17,97zł
wskazana w zaleceniach została wypłacona w grudniu (akta
kontroli - str- 3)
3.K.D. - odnośnie tego przypadku dokonano przeliczenia dochodu, co w
konsekwencji spowodowało ustalenia kwoty do zwrotu (a nie do wyrównania
dla wnioskodawcy). Kwota 105,67zł wliczona została do kwoty przypisanej do
zwrotu w pkt 4d) zaleceń z 25.01.2005r. i zwrócona na rachunek PUW (przelew z
dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2).
4. Ł.B. - decyzją z 14.10.2004r. przyznano zasiłek okresowy w wysokości
156,33zł od sierpnia do grudnia 2004r. (przedtem 117,03zł). Decyzja podpisana
przez stronę, bez opatrzenia datą. Wyrównanie kwoty 79,44zł nastąpiło w grudniu.
(akta kontroli - str- 5)
5.H.P. - decyzją zmieniającą z 13.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy
od VI - XII 2004r.w kwocie 186,18zł .Brak potwierdzenia odbioru decyzji.
Wyrównanie kwoty 1,77zł nastąpiło we wrześniu (akta kontroli str.15).
6. A.D. w aktach sprawy notatka pracownika bez daty informująca, że odcinek
opłaty składki KRUS został dostarczony do ośrodka w lipcu (kserokopia opłaty
składki za III kwartał w kwocie 445,60zł z datą stempla pocztowego
21.07.2004r.). Z uwagi na powyższe nie było potrzeby wyrównywania zasiłku
świadczeniobircy.
7. J.K. w aktach znajduje się zaświadczenie UG z dnia 16.12.2004r. o
powierzchni gospodarstwa rolnego o pow.2,425ha przeliczeniowego. Ponownie
przeliczono dochód rodziny. Decyzją zmieniającą z dnia 14.09.2004r. (bez
podstawy 155kpa), przyznano zasiłek okresowy w kwocie 205,36zł od VII do XII
2004r. Brak potwierdzenia odbioru decyzji. Z list wypłat wynika, że wyrównania
17,01zł dokonano w grudniu (akta kontroli - str.4)
Z przedłożonych list wypłat (kserokopie
wypłat zasiłków okresowych za miesiące: wrzesień i grudzień 2004r.) wynika, że
kwota 403,84zł wskazana w zaleceniach z dnia 25.01.2005r. została wyrównana
zasiłkobiorcom.
Pkt 4b) zaleceń w zakresie uzupełnienia dokumentacji
- W.S.W - w aktach znajdują się
: zaświadczenie z PUP w Zambrowie o
pobieraniu w okresie 1-31.08.2004r.zasiłku dla bezrobotnych w kwocie 369,90zł
netto i zaświadczenie UG w Kołakach Kościelnych Kościelnych z dnia 9.12.2004r.
o powierzchni gospodarstwa rolnego - 1,61 ha przel. W wyniku przeliczenia
dochodu nie zachodzi potrzeba wyrównania, a ustalono kwotę do zwrotu. Kwota 8,97zł
wliczona została do kwoty przypisanej do zwrotu w pkt 4d) zaleceń z
25.01.2005r. i zwrócona na rachunek PUW (przelew z dnia 15.02.2005r. oraz
informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2).
- T.T.D. w wyniku ponownego przeliczenia dochodu decyzja z dnia 14.09.2004r
zmieniającą (podstawa prawna nieadekwatna do formy decyzji zmieniającej)
przyznano zasiłek okresowy w kwocie 129,45zł od VI-XII 2004r. (przedtem
wysokość 131,45zł). Nie zachodzi potrzeba wyrównania świadczenia, natomiast
ustalona do zwrotu kwota 16,97zł została wliczona do kwoty przypisanej do
zwrotu w pkt 4d) zaleceń z 25.01.2005r. i zwrócono na rachunek PUW (przelew z
dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1i 2).
Brak potwierdzenia odbioru
decyzji.
Pkt 4c) zaleceń - w zakresie przeanalizowania sytuacji dochodowej
K.B (poz.5) - celem zmiany decyzji w zakresie przyznania zasiłku okresowego w innej
wysokości lub odmowy świadczenia
Kwota 553,20zł określona w
zaleceniach z dnia 25.01.2005r. została zwrócona na rachunek PUW (przelew z
dnia 15.02.2005r. oraz informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1i 2).
Pkt 4 d) zaleceń - w zakresie zwrotu kwot dotacji wykorzystanej w
2004r. w nadmiernej wysokości na bieżące finansowanie zadań zleconych z
rozdziału 8513 i rozdziału 85314, tytułem wypłaconych zasiłków okresowych - kwoty wykazane do zwrotu wraz z kwotami
wynikającymi ze zwrotu z innych punktów zaleceń zostały zwrócone na rachunek
PUW w dniu 15.02.2005r. (kserokopia przelewu z dnia 15.02.2005r. oraz
informacja Skarbnika Gminy - akta kontroli - str.1 i 2) w łącznej kwocie
7 158,13zł (6.834,93zł +323,20zł) wraz z odsetkami 358,29zł.
Ponadto, w sprawach wymienionych
w tym punkcie w zakresie prowadzonego postępowania ustalono:
- K.J. - decyzją zmieniającą z dnia 13.09.2004r. przyznano zasiłek
okresowy w kwocie 239,39zł
(przedtem 418zł) od VI-XII 2004r.
Decyzję odebrano 20.09.2004r.
-K.K
-decyzją zmieniającą z dnia 15.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy od VIII do
XII 2004r.w kwocie 92,20zł (przedtem 418zł).Decyzja potwierdzona podpisem
strony bez daty.
- J.H. - decyzja zmieniającą z 14.09.2004r. przyznano zasiłek okresowy w
kwocie 108,80zł od VII do XII 2004r. (przedtem 131,09zł).
- K.C. - decyzją zmieniającą z dnia 14.09.2004r. postanowiono "
wstrzymać" pomoc finansową z powodu braku udokumentowania przyczyny udzielenia
pomocy finansowej. Decyzja odebrana 14.08.2004r.
- B.J - decyzją zmieniającą przyznano zasiłek okresowy w kwocie 94,80zł
( przedtem 418). Wywiad 6.09.2004r. Decyzję odebrano bez potwierdzenia datą.
- Ch.J. - ustalona do zwrotu kwota wynikająca z pkt 4d)zaleceń z dnia
25.01.2005r. została zwrócona, co do sposobu prowadzenia postępowania nie
okazano akt do kontroli.
- L.J. - decyzją zmieniająca z dnia 14.09.2004r. przyznano zasiłek
okresowy w kwocie 154,71zł od I do IV 2004r. (przedtem I-VI 250zł). Decyzję odebrano
14.09.2004r.
- R.B. - w oparciu o prawidłowe zaświadczenia o powierzchni gospodarstwa
rolnego dokonano ponownego przeliczenia dochodu. Decyzją zmieniającą ustalono
prawidłową kwotę zasiłku okresowego. Brak zaświadczenia z PUP, potwierdzającego
fakt bezrobocia w okresie przyznania zasiłku okresowego od I-III 2004r.
- P.H. dostarczono odcinek opłacenia składki KRUS za IV kwartał 2003r.(data
stempla pocztowego z dnia 26.10.2003r.) oraz za II kwartał 2004r. (data stempla
pocztowego z dnia 30.04.2004r.). Decyzją zmieniającą z dnia 25.06.2004r.
przyznano zasiłek okresowy od VI do XII 2004r. w kwocie 185,59zł.
- A.D. - odcinek opłaty składki KRUS został dostarczony do ośrodka
(kserokopia opłaty składki za III kwartał w kwocie 445,60zł z datą stempla
pocztowego 4.07.2004r.). Z uwagi na powyższe nie było potrzeby wyrównywania
zasiłku świadczeniobiorcy.
- O.S. - decyzją zmieniającą z dnia 15.09.2004r postanowiono zmienić w
części decyzje z dnia 25.06.2004r i od
VI do XII przyznać zasiłek okresowy 92,20zł ( przedtem 418zł),
- T.P. - decyzją zmieniającą z 15.09.2004r. (155kpa) postanowiono
zmienić w części decyzję z dnia 25.06.2004r. i od VI do XII 2004r. przyznać
zasiłek okresowy w kwocie 92,20zł (przedtem 418zł)
- A.K
- decyzją z 15.09.2004r.zmieniono decyzję z 20.07.2004r. i przyznano zasiłek
92,20zł (przedtem 418zł)
- I.M. - decyzją zmieniająca z dnia 14.09.2004r. (w podstawie
decyzji brak art. 155kpa) przyznano zasiłek okresowy w kwocie 244zł od VI do
XII (przedtem 266,98zł). Zmieniono decyzje z 20.07.2004 na kwotę 92,20zł (przedtem
418zł).
W
wyniku wykonania zaleceń dotyczących stworzenie warunków organizacyjnych i
finansowych do zapewnienia stanu zatrudnienia zgodnego z ustawą o pomocy
społecznej w zakresie kwalifikacji i liczby pracowników stwierdzono, że
zarządzeniem Nr 95/05 z dnia 31 stycznia 2005r.w sprawie odwołania kierownika
Ośrodka Pomocy Społecznej Kołakach Kościelnych - odwołano z dniem 31.01.2005r.
Panią Annę Marię Łubnicką z pełnienia obowiązków Kierownika Ośrodka pomocy
społecznej oraz cofnięto upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej.
Obecnie realizacją
zadań z zakresu pomocy społecznej zajmują się :
1. Dorota Bogdańska zatrudniona od
1.02.2005r. zatrudniona w Urzędzie Gminy w Kołakach Kościelnych na stanowisku aspiranta
pracy socjalnej na czas nieokreślony. Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 96/05 z dnia
1.02. 2005r. w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków kierownika ośrodka
pomocy społecznej oraz upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych -
powierzono Pani Dorocie Bogdańskiej pełnienie obowiązków kierownika tego
ośrodka. Wykształcenie wyższe: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w
Warszawie Wydział Teologiczny na kierunku teologia w zakresie teologii ogólnej.
Staż pracy ogółem 9 lat
2. Dorota Dworakowska- zatrudniona w
ośrodku od 1.02.2005r.na czas
nieokreślony na stanowisku pracownika socjalnego, wykształcenie wyższe:
Uniwersytet w Białymstoku Wydział historyczno-socjologiczny na kierunku socjologia
w zakresie socjologii - 2004r., dyplom ukończenia Szkoły Policealnej
Pracowników Służb Społecznych w 2000r., tytuł - pracownik socjalny . Staż pracy
ok.5 lat .
P.o Kierownika Ośrodka posiada
upoważnienie zawarte w zarządzeniu Nr 96/05 z dnia 1.02.2005r. w sprawie
powierzenia pełnienia obowiązków kierownika OPS do wydawania decyzji
administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej
należących do właściwości gminy. Zakres zadań, uprawnień i obowiązków Pani
określa ustawa o pomocy społecznej oraz statut Ośrodka pomocy społecznej
przyjęty uchwałą Nr XIV/72/04 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 21.06.2004r.
zmieniającą uchwałę w sprawie statutu Ośrodka Pomocy Społecznej.
W trakcie kontroli stwierdzono, ze Gminę
Kołaki Kościelne zamieszkuje ok. 2200 mieszkańców, wobec tego proporcjonalnie
do liczby ludności powinien być zatrudniony jeden pracownik socjalny. Łącznie w
ośrodku obecnie zatrudnione są trzy osoby (oprócz w/wymienionych także aspirant
pracy socjalnej, do którego obowiązków należy prowadzenie postępowania w
zakresie świadczeń rodzinnych).
W zakresie realizacji zadań
określonych w ustawie z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej ustalono:
- do dnia kontroli gmina nie dokonała
opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- nie opracowano także gminnego systemu
profilaktyki zakresie opieki nad dzieckiem zakresie rodziną,
- w budżecie gminy na rok 2005r. gmina
przewidziała środki w kwocie 15.000zł (rozdział 85202§ 4300) na umieszczenie
osób w domu pomocy społecznej.
Z uwagi na brak potrzeb w tym zakresie - ośrodek
pomocy społecznej nie świadczy usług specjalistycznych, ani też specjalistycznych
usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, ośrodek w 2005r. nie
opłacał składek na ubezpieczenie społecznej za osoby rezygnujące z pracy
zakresie celu sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny.
Protokół
niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje p.o Kierownika Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
P.o Kierownika Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych przysługuje prawo zgłoszenia przed
podpisaniem protokołu kontroli umotywowanych zastrzeżeń dotyczących
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole.
Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
PUW w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu kontroli.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu
Gminy pod poz. 2.
Kontrolowany: Kontrolujący:
18.07.2005
r. Dorota Bagińska 1.
Margarita Jaroszuk
2. Jacek Piszczatowski