PROTOKÓŁ
z kontroli
sprawdzającej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Sejnach,
ul. Piłsudskiego 25
REGON - 790739489
Burmistrzem Miasta Sejny jest Pan Jan Stanisław Kap.
Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach
Pani Renata Klucznik od 1.01.2004 r.
Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej w Sejnach: jest
jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Rady Miejskiej 11/90 z dnia 13.07.1990r.
Kontrolę
przeprowadzili:
1. Margarita
Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
2. Jacek
Piszczatowski - inspektor
pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr
430 z dnia 3.10.2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja
Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 11.10.2005 roku.
W toku
kontroli wyjaśnień udzielała: Pani
Renata Klucznik kierownik ośrodka.
Cel kontroli:
Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych
skierowanych do kierownika Ośrodka Burmistrza Miasta w dniu 25.08.2004r.
Przedmiotowy
zakres kontroli:
Realizacja zaleceń pokontrolnych wystosowanych do
Kierownika Ośrodka i Burmistrza Miasta w dniu 25.08.2004r., t.j:
1.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do uregulowania
zatrudnienia osoby nie posiadającej kwalifikacji do świadczenia usług zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1996r. w
sprawie rodzajów specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób
świadczących takie usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (Dz.U. Nr 2 z
1997, poz. 12).
2.
Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, która w
szczególności powinna określać:
a)
pełne rozpoznanie gminy, jej środowiska,
b)
zdiagnozowanie potrzeb gminy - dostosowanie ich do
charakteru, wielkości gminy, ilości mieszkańców (zdrowych, młodych, dzieci,
środowisk patologicznych, osób w wieku poprodukcyjnym, chorych ,
niepełnosprawnych, itp.),
c)
dostosowanie potrzeb do możliwości finansowych gminy,
d)
określenie środków finansowych niezbędnych do
realizacji zadań określonych w strategii.
3. Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do
opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
4. Koordynowania realizacji gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.
5. Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie
pomocy społecznej - każdego roku.
6.Sporządzania sprawozdawczości w systemie
informatycznym - niezwłocznego wprowadzenia wszystkich rodzin objętych pomocą
do systemu "POMOST".
7. Występowanie w stosownych terminach (sesja
budżetowa) do Rady Miasta o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata
środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź
wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię
rozwiązywania problemów społecznych.
8. Niezwłocznego uzupełnienia dokumentacji spraw 3
osób, którym przyznano pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych
świadczonych dla osób z zaburzeniami psychicznymi o zaświadczenia lekarskie,
stanowiące podstawę przyznania pomocy w tej formie, określające ich wymiar i
czas trwania.
Ustalenia
kontroli
Ad 1.
W dniu 24.09.2004r. w piśmie skierowanym do Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego kierownik ośrodka
poinformowała, ze osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z
zaburzeniami psychicznymi , nie posiadająca kwalifikacji pracowała do końca
grudnia 2004r.
Obecnie usługi te świadczy opiekunka, posiadająca
kwalifikacje pielęgniarki zgodne z rozporządzeniem Ministra Pracy i
Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1996r. w sprawie rodzajów specjalistycznych
usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób świadczących takie usługi dla osób z
zaburzeniami psychicznymi (Dz.U. Nr 2 z 1997, poz. 12).
Ad 2
Uchwałą Nr XXI/141/04z dnia 30.12.2004r. Rady Miasta w
Sejnach przyjęto program pod nazwą "Strategia Rozwiązywania Problemów
Społecznych Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miasta
Sejny w latach 2005 - 2015.
Priorytety działania to:
- ograniczanie zjawiska bezdomności,
- redukowanie zjawiska ubóstwa,
- przeciwdziałanie uzależnieniom
- ograniczanie zjawiska przemocy w rodzinie
- wspieranie dzieci i młodzieży dotkniętej sieroctwem
- wspieranie osób niepełnosprawnych pozbawionych
możliwości samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Realizacja nakreślonych celów odbywa się
poprzez szereg różnorodnych działań. Są one podstawą do formułowania programów
działania, w których określa się terminy realizacji i zasady finansowania
poszczególnych zadań. Działania podzielone są w zależności od hierarchii
stosowania na:
1.zadania
z grupy tak zwanych ratunkowych, zwykle stosowanych doraźnie,
2. zadania
z grupy tak zwanych łagodzących skutki,
3. zadania
z grupy tak zwanych zapobiegających powstawaniu wykluczenia.
Strategia
stanowi obszerny dokument, z którego wynika, że sposobów rozwiązywania
zawartych w niej problemów społecznych i stosownych instrumentów poszukiwać
należy nie tylko w ustawie o pomocy społecznej, ale także ustawie o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawie o zatrudnieniu socjalnym,
ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie, ustawie o świadczeniach
rodzinnych.
Główną zawartą w strategii tezą jest to,
że dokument musi być poddawany okresowej
weryfikacji i niezbędnym modyfikacjom. Strategia powinna więc pozostać
dokumentem otwartym, ponieważ rozpoznanie i wybór celów nie są niezmienne,
wręcz wymagane jest ich uaktualnianie i adaptowanie do zmian zachodzących w otoczeniu.
W dokumencie tym brak jednakże określenia środków finansowych
niezbędnych do realizacji zadań określonych w strategii.
Ad. 3
Uchwałą Nr XXIV/154/05 Rady Miasta Sejny z dnia 29 kwietnia
2005r. uchwalono "Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną".
Realizację uchwały powierzono Burmistrzowi Miasta Sejny.
W dokumencie tym określono podstawowe założenia
gminnego systemu profilaktyki i opieki na dzieckiem i rodziną w obszarach
takich jak: funkcjonowanie rodziny, sytuacja materialna rodziny, edukacja,
wychowanie, sport, rekreacja, wypoczynek, zdrowie i sprawność, bezpieczeństwo,
dewiacje - patologie.
Założono, że podstawą
rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny w odbudowywaniu
prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych
przez jej członków. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie
odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i
norm związanych z ich wychowaniem.
Zakłada się, że w pierwszej kolejności, rodzina powinna
mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami oraz
wykorzystywać aktywność własną, co pozwala na uczenie się nowych umiejętności i
daje szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku.
Natomiast pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie
zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym
przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.
Realizatorami zadań zawartych w systemie są: samorząd
lokalny, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, placówki oświatowe i kulturalne.
Gminny System Profilaktyki stanowi znacznik do w/w
uchwały (akta kontroli Nr 1)
Ad.4.
W okresie od 1.01.2005r. do 30.08.2005r. podjęto
następujące działania wynikające z kierunków Gminnej Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych:
1.Rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
udzielana jest pomoc zagwarantowana ustawowo, t.j zasiłki celowe, zasiłki
okresowe, pomoc w naturze).
2. Miejski Ośrodek Pomocy społecznej w Sejnach
współpracuje z PCPR w Sejnach, Zarządem Okręgowym PKPS w Suwałkach,
Stowarzyszeniem "Bank Żywności" w Suwałkach, Caritas w Sejnach.
W ramach tej współpracy pozyskiwano żywność, środki
czystości, odzież . ogółem pozyskano następująca żywność:
- ryż - 2880kg,
- makaron - 770kg,
- mleko - 13424kg,
- ser topiony - 589kg,
- ser żółty 460,60kg,
- mąka - 400kg.
Żywność jak też środki czystości i odzież została
rozdysponowana wśród najuboższych mieszkańców gminy (212 rodzin - liczba osób w
rodzinach 1002).
3.W zakresie pracy socjalnej ośrodek świadczy pomoc w
załatwianiu spraw urzędowych. Prowadzona jest stała współpraca z lekarzem
rodzinnym i pielęgniarką środowiskową w celu zapewnienia odpowiedniej opieki
osobom potrzebującym.
Osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym
świadczone są usługi opiekuńcze.
4.Osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym
świadczone są usługi opiekuńcze.
5. Dzieci niepełnosprawne uczestniczą w zajęciach w
świetlicy socjoterapeutycznej przy regionalnym Stowarzyszeniu Na Rzecz Osób
Niepełnosprawnych w Sejnach. Młodzież i dzieci z rodzin zaniedbanych korzystają
z zajęć socjoterapeutycznych organizowanych przez osiedlową świetlicę
środowiskową.
6. Ośrodek współpracuje z Miejską Komisją
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez:
- zwiększenie dostępności terapeutycznej i
rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu (współpraca z poradnią
Odwykową w Suwałkach),
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy
alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed
przemocą w rodzinie.
- prowadzenie profilaktycznej działalności
informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,
przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym
prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych,
- sfinansowanie wypoczynku letniego dzieciom z rodzin
z problemem alkoholowym, współpraca z młodzieżowymi drużynami harcerskimi.
7. Współpraca z Komendą Powiatowa Policji.
Ad 5.
W dniu 27.01.2005r. Skarbnik Gminy zaakceptował
złożony przez kierownika MOPS przedłożony bilans potrzeb w zakresie pomocy
społecznej na rok 2005r w zakresie zadań zleconych i własnych - akta sprawy Nr
1. W budżecie gminy na rok 2005r. gmina nie przewidziała środków na umieszczenie
osób w domu pomocy społecznej. Z informacji kierownika ośrodka wynika, że
dotychczas nie było potrzeby zapewnienia tych środków. Jednakże w razie
zaistnienia konieczności umieszczenia w domu pomocy społecznej - kierownik
wystąpi o zabezpieczenie potrzeb, a uchwałą Rady Miasta dokonana zostanie
zmiana budżetu.
Ad. 6
Ośrodek sporządza sprawozdania w wersji papierowej i
przesyła je Wojewodzie. Na dzień kontroli nie wszyscy świadczeniobiorcy zostali
umieszczeni w bazie systemu POMOST, dlatego też sprawozdania nie są sporządzane
z wykorzystaniem systemu i nie są przesyłane Wojewodzie w wersji
elektronicznej.
Ad 7.
Z informacji kierownika wynika, że do dnia kontroli
nie było potrzeby występowania o inne środki na realizację zadań pomocy
społecznej, niż te które zostały zabezpieczone w budżecie miasta.
Ad 8.
Akta trzech osób, którym przyznano specjalistyczne
usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi zostały uzupełnione o zaświadczenia
lekarskie określające wymiar usług i czas ich trwania -załącznik do protokołu.
Protokół niniejszy
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach
przysługuje prawo zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli umotywowanych
zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia zgłasza się
na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w terminie 7 dni od
daty otrzymania protokołu kontroli.
O przeprowadzeniu kontroli
dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 1.
Kontrolowany: Kontrolujący:
Renata
Klucznik 1.
Margarita Jaroszuk
(podpis
nieczytelny) 2.
Jacek Piszczatowski