Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092487   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli sprawdzającej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Sejnach, ul. Piłsudskiego 25

REGON - 790739489

 

Burmistrzem Miasta Sejny jest Pan Jan Stanisław Kap.

Kierownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach Pani Renata Klucznik od 1.01.2004 r.

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sejnach: jest jednostką organizacyjną, utworzoną uchwałą Rady Miejskiej 11/90 z dnia 13.07.1990r.

Kontrolę przeprowadzili:

1.   Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

2.   Jacek Piszczatowski - inspektor

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia do kontroli nr 430 z dnia 3.10.2005r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 11.10.2005 roku.

W toku kontroli wyjaśnień udzielała: Pani Renata Klucznik kierownik ośrodka.

Cel kontroli:

Sprawdzenie wykonania zaleceń pokontrolnych skierowanych do kierownika Ośrodka Burmistrza Miasta w dniu 25.08.2004r.

Przedmiotowy zakres kontroli:

Realizacja zaleceń pokontrolnych wystosowanych do Kierownika Ośrodka i Burmistrza Miasta w dniu 25.08.2004r., t.j:

1.      Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do uregulowania zatrudnienia osoby nie posiadającej kwalifikacji do świadczenia usług zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1996r. w sprawie rodzajów specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób świadczących takie usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (Dz.U. Nr 2 z 1997, poz. 12).

2.      Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, która w szczególności powinna określać:

a)      pełne rozpoznanie gminy, jej środowiska,

b)      zdiagnozowanie potrzeb gminy - dostosowanie ich do charakteru, wielkości gminy, ilości mieszkańców (zdrowych, młodych, dzieci, środowisk patologicznych, osób w wieku poprodukcyjnym, chorych , niepełnosprawnych, itp.),

c)      dostosowanie potrzeb do możliwości finansowych gminy,

d)      określenie środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań określonych w strategii.

3. Niezwłocznego podjęcia działań zmierzających do opracowania gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

4. Koordynowania realizacji gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych po jej uchwaleniu przez Radę Gminy.

5. Sporządzania bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej - każdego roku.

6.Sporządzania sprawozdawczości w systemie informatycznym - niezwłocznego wprowadzenia wszystkich rodzin objętych pomocą do systemu "POMOST".

7. Występowanie w stosownych terminach (sesja budżetowa) do Rady Miasta o zapewnienie w budżecie gminy na kolejne lata środków na realizację zadań określonych w ustawie o pomocy społecznej bądź wynikających z bilansu potrzeb na dany rok oraz wpisanych w gminną strategię rozwiązywania problemów społecznych.

8. Niezwłocznego uzupełnienia dokumentacji spraw 3 osób, którym przyznano pomoc w formie specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych dla osób z zaburzeniami psychicznymi o zaświadczenia lekarskie, stanowiące podstawę przyznania pomocy w tej formie, określające ich wymiar i czas trwania.

Ustalenia kontroli

Ad 1.

W dniu 24.09.2004r. w piśmie skierowanym do Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego kierownik ośrodka poinformowała, ze osoba świadcząca specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi , nie posiadająca kwalifikacji pracowała do końca grudnia 2004r.

Obecnie usługi te świadczy opiekunka, posiadająca kwalifikacje pielęgniarki zgodne z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1996r. w sprawie rodzajów specjalistycznych usług opiekuńczych oraz kwalifikacji osób świadczących takie usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (Dz.U. Nr 2 z 1997, poz. 12).

Ad 2

Uchwałą Nr XXI/141/04z dnia 30.12.2004r. Rady Miasta w Sejnach przyjęto program pod nazwą "Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miasta Sejny w latach 2005 - 2015.

Priorytety działania to:

- ograniczanie zjawiska bezdomności,

- redukowanie zjawiska ubóstwa,

- przeciwdziałanie uzależnieniom

- ograniczanie zjawiska przemocy w rodzinie

- wspieranie dzieci i młodzieży dotkniętej sieroctwem

- wspieranie osób niepełnosprawnych pozbawionych możliwości samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Realizacja nakreślonych celów odbywa się poprzez szereg różnorodnych działań. Są one  podstawą do formułowania programów działania, w których określa się terminy realizacji i zasady finansowania poszczególnych zadań. Działania podzielone są w zależności od hierarchii stosowania na:

1.zadania z grupy tak zwanych ratunkowych, zwykle stosowanych doraźnie,

2. zadania z grupy tak zwanych łagodzących skutki,

3. zadania z grupy tak zwanych zapobiegających powstawaniu wykluczenia.

Strategia stanowi obszerny dokument, z którego wynika, że sposobów rozwiązywania zawartych w niej problemów społecznych i stosownych instrumentów poszukiwać należy nie tylko w ustawie o pomocy społecznej, ale także ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustawie o zatrudnieniu socjalnym, ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie, ustawie o świadczeniach rodzinnych.

Główną zawartą w strategii tezą jest to, że dokument musi być poddawany okresowej weryfikacji i niezbędnym modyfikacjom. Strategia powinna więc pozostać dokumentem otwartym, ponieważ rozpoznanie i wybór celów nie są niezmienne, wręcz wymagane jest ich uaktualnianie i adaptowanie do zmian zachodzących w otoczeniu. W dokumencie tym brak jednakże określenia środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań określonych w strategii.

Ad. 3

Uchwałą Nr XXIV/154/05 Rady Miasta Sejny z dnia 29 kwietnia 2005r. uchwalono "Gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną". Realizację uchwały powierzono Burmistrzowi Miasta Sejny.

W dokumencie tym określono podstawowe założenia gminnego systemu profilaktyki i opieki na dzieckiem i rodziną w obszarach takich jak: funkcjonowanie rodziny, sytuacja materialna rodziny, edukacja, wychowanie, sport, rekreacja, wypoczynek, zdrowie i sprawność, bezpieczeństwo, dewiacje - patologie.

Założono, że podstawą rozwiązywania problemów społecznych jest wsparcie rodziny w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.

Zakłada się, że w pierwszej kolejności, rodzina powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami oraz wykorzystywać aktywność własną, co pozwala na uczenie się nowych umiejętności i daje szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku.

Natomiast pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.

Realizatorami zadań zawartych w systemie są: samorząd lokalny, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, placówki oświatowe i kulturalne.

Gminny System Profilaktyki stanowi znacznik do w/w uchwały (akta kontroli Nr 1)

Ad.4.

W okresie od 1.01.2005r. do 30.08.2005r. podjęto następujące działania wynikające z kierunków Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych:

1.Rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej udzielana jest pomoc zagwarantowana ustawowo, t.j zasiłki celowe, zasiłki okresowe, pomoc w naturze).

2. Miejski Ośrodek Pomocy społecznej w Sejnach współpracuje z PCPR w Sejnach, Zarządem Okręgowym PKPS w Suwałkach, Stowarzyszeniem "Bank Żywności" w Suwałkach, Caritas w Sejnach.

W ramach tej współpracy pozyskiwano żywność, środki czystości, odzież . ogółem pozyskano następująca żywność:

- ryż - 2880kg,

- makaron - 770kg,

- mleko - 13424kg,

- ser topiony - 589kg,

- ser żółty 460,60kg,

- mąka - 400kg.

Żywność jak też środki czystości i odzież została rozdysponowana wśród najuboższych mieszkańców gminy (212 rodzin - liczba osób w rodzinach 1002).

3.W zakresie pracy socjalnej ośrodek świadczy pomoc w załatwianiu spraw urzędowych. Prowadzona jest stała współpraca z lekarzem rodzinnym i pielęgniarką środowiskową w celu zapewnienia odpowiedniej opieki osobom potrzebującym.

Osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym świadczone są usługi opiekuńcze.

4.Osobom starszym, samotnym i niepełnosprawnym świadczone są usługi opiekuńcze.

5. Dzieci niepełnosprawne uczestniczą w zajęciach w świetlicy socjoterapeutycznej przy regionalnym Stowarzyszeniu Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych w Sejnach. Młodzież i dzieci z rodzin zaniedbanych korzystają z zajęć socjoterapeutycznych organizowanych przez osiedlową świetlicę środowiskową.

6. Ośrodek współpracuje z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poprzez:

- zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu (współpraca z poradnią Odwykową w Suwałkach),

- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenia pozalekcyjnych zajęć sportowych,

- sfinansowanie wypoczynku letniego dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym, współpraca z młodzieżowymi drużynami harcerskimi.

7. Współpraca z Komendą Powiatowa Policji.

Ad 5.

W dniu 27.01.2005r. Skarbnik Gminy zaakceptował złożony przez kierownika MOPS przedłożony bilans potrzeb w zakresie pomocy społecznej na rok 2005r w zakresie zadań zleconych i własnych - akta sprawy Nr 1. W budżecie gminy na rok 2005r. gmina nie przewidziała środków na umieszczenie osób w domu pomocy społecznej. Z informacji kierownika ośrodka wynika, że dotychczas nie było potrzeby zapewnienia tych środków. Jednakże w razie zaistnienia konieczności umieszczenia w domu pomocy społecznej - kierownik wystąpi o zabezpieczenie potrzeb, a uchwałą Rady Miasta dokonana zostanie zmiana budżetu.

Ad. 6

Ośrodek sporządza sprawozdania w wersji papierowej i przesyła je Wojewodzie. Na dzień kontroli nie wszyscy świadczeniobiorcy zostali umieszczeni w bazie systemu POMOST, dlatego też sprawozdania nie są sporządzane z wykorzystaniem systemu i nie są przesyłane Wojewodzie w wersji elektronicznej.

Ad 7.

Z informacji kierownika wynika, że do dnia kontroli nie było potrzeby występowania o inne środki na realizację zadań pomocy społecznej, niż te które zostały zabezpieczone w budżecie miasta.

Ad 8.

Akta trzech osób, którym przyznano specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi zostały uzupełnione o zaświadczenia lekarskie określające wymiar usług i czas ich trwania -załącznik do protokołu.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownikowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sejnach przysługuje prawo zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia zgłasza się na piśmie do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu kontroli.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 1.

 

Kontrolowany:                                                                                                   Kontrolujący:

Renata Klucznik                                                                                      1. Margarita Jaroszuk

(podpis nieczytelny)                                                                                 2. Jacek Piszczatowski

 

 


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  06.12.2005 10:07:33
Data publikacji:  06.12.2005 10:07:33
Data modyfikacji:  06.12.2005 10:07:33 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl