PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie w Białymstoku, ul. Baranowicka 203 - przeprowadzonej w dniach
9,10 listopada 2005 roku.
Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku jest prowadzony
przez miasto Białystok. Adres Domu: 15-517 Białystok, ul. Baranowicka 203. Dom
przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie
(koedukacyjny). Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Iraida Kaskiewicz.
Kontrolę
przeprowadziły
- Ewa Feszler - kierownik zespołu -
starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na
podstawie upoważnienia Nr 460 z dnia 8 listopada br., (PS.VI/EF/0939/460/05)
wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach,
2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od
01.01.2004 r. do 30.10.2005 r.
Ustalenia kontroli
I.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa
i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w Załączniku nr 2 do Regulaminu Domu
Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Baranowicka 203, zatwierdzonego Uchwałą Nr
279/1859/01 Zarządu Miasta Białegostoku z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie
przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy
ul. Baranowickiej 203.
Nowoprzybyłego
mieszkańca, jego rodzinę lub opiekunów prawnych z Regulaminem, w tym z przysługującymi mu prawami i
obowiązkami zapoznaje pracownik socjalny, który uczestniczy w przyjęciu dziecka
do domu. Ponadto, prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone są na korytarzach na
każdej kondygnacji Domu.
Zgodnie
z w/w Regulaminem Mieszkaniec Domu ma prawo między innymi do:
1.Szacunku z jakim personel
zwraca się do niego,
2.Kontaktu z kapelanem i
udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem,
3.Współuczestniczenie w życiu
Domu osobiście i przez swoich przedstawicieli,
4.Samorządne organizowanie się
w celu reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu,
5.Zgłaszania skarg i wniosków
do samorządu mieszkańców i dyrekcji Domu.
6.W miarę możliwości doboru
współmieszkańców w pokojach mieszkalnych.
7.Możliwość posiadania i
wyposażenia pokoi mieszkalnych we własny sprzęt, przedmioty, itp.
8.Przyjmowania odwiedzin
krewnych i znajomych.
9.Swobodne opuszczanie Domu po
uzgodnieniu z dyrekcją i personelem.
10. Zorganizowanej opieki
pielęgniarsko- lekarskiej.
11. Opieki lekarza internisty,
psychiatry, stomatologa, lekarza rehabilitacji,
12. Uczestniczenia w zajęciach
sportowo - rekreacyjnych.
13. Wyżywienia zgodnego z
zasadami dietetyki.
14. Odzieży i obuwia, utrzymania
czystości.
15. Otrzymywania pomocy w
podstawowych czynnościach życiowych.
16. Otrzymywania niezbędnej
pomocy w załatwianiu spraw osobistych, bezpiecznego przechowywania środków
finansowych.
17. Zapewnienia stałej opieki.
18. Udziału w terapii zajęciowej
19. Pomocy w umożliwieniu
podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny.
20. Utrzymywania kontaktów z
rodziną i środowiskiem.
21. Zapewnienia przestrzegania
praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach
22. Rodzice i opiekunowie prawni
mogą tworzyć tzw. Komitet rodzicielski, współpracujący dla dobra mieszkańców, z
Dyrekcją DPS.
23. Uczestniczenia w zajęciach
rewalidacyjnych
24. Uczenia i wychowywania przez
doświadczenie życiowe.
Mieszkańcy
Domu zobowiązani są do:
1.Przestrzegania
obowiązującego regulaminu domu.
2.Dbałości o powierzone mienie
Domu, a w szczególności:
-
utrzymanie czystości w pokojach mieszkalnych, toaletach, łazienkach i
pomieszczeniach ogólnodostępnych,
-
współdziałanie z personelem domu w celu uniknięcia i zapobieżenia
ewentualnym zagrożeniom,
-
dbałości o pościel i odzież,
-
palenia papierosów w ściśle określonych miejscach.
3.Przestrzeganie praw
współmieszkańców do spokojnego i bezpiecznego mieszkania.
4.Przestrzegania zaleceń
lekarzy, a w szczególności przyjmowanie zaleconych leków.
5.Przestrzegania higieny
osobistej.
6.Spożywania w ustalonych
godzinach posiłków.
7.Współdziałania z
pracownikiem pierwszego kontaktu w zaspokajaniu swoich potrzeb.
Ad 1,9, 21
W trakcie kontroli ustalono, że
przestrzegane są prawa mieszkańców Domu do wolności, godności i intymności. Pracownicy Domu nie naruszają życia prywatnego
mieszkańców.
Prawa
mieszkańców wywieszone są na tablicach informacyjnych, na poszczególnych
kondygnacjach Domu. Mieszkaniec i jego
opiekunowie zapoznają się z przysługującymi mu prawami i z obowiązującymi
przepisami dotyczącymi
domów pomocy społecznej podczas przyjęcia
do Domu. Aktualne
przepisy znajdują się w pokoju u
kadrowej.
Teren wokół Domu jest
ogrodzony. Brama wjazdowa i furtka zamykana jest na noc. W ciągu dnia
mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po terenie wokół Domu i wychodzić na
zewnątrz. Swoje wyjście zgłaszają kierownikowi grupy. Spośród mieszkańców 12 chłopców wyjeżdża do miasta,
sami robią zakupy. Osoby, których stan zdrowia nie pozwala na opuszczanie Domu
samodzielnie, wychodzą na miasto z opiekunem lub pracownikiem pierwszego
kontaktu.
Ad 2
Dom zapewnia swoim
mieszkańcom udział w praktykach religijnych oraz pochówek zgodnie z jego
wyznaniem. W Domu jest kaplica
ekumeniczna, w której nabożeństwa odprawiają dwaj księża - wyznania
rzymskokatolickiego i prawosławnego, zatrudnieni na 1/3 etatu każdy. Ksiądz
katolicki jest w Domu w środy, czwartki i niedziele, ksiądz prawosławny we
wtorki, piątki i soboty. Ponadto w Domu zatrudniona jest katechetka na ¼
etatu, która przygotowuje dzieci i młodzież do sakramentów: chrztu, I komunii
św. bierzmowania.
W kontrolowanym
okresie w Domu było 7 pogrzebów. W 2004 roku
zmarły 3 osoby, w tym pochówkiem 1 zajmował się Dom a 2 rodzina. W 2005
roku w Domu zmarło 4 mieszkańców, pochówkiem wszystkich zajmowała się rodzina.
Mieszkańcy chowani są na cmentarzu miejskim w Białymstoku. Domownicy wspólnie z
pracownikami opiekują się grobami byłych współmieszkańców.
Ad 3, 22
W dniu kontroli w Domu
przebywało 267 mieszkańców, w tym 43 osoby w Bobrowej, w wieku od 4 do 52 lat z następującym
stopniem niepełnosprawności intelektualnej:
- z upośledzeniem umysłowym
w stopniu lekkim jest 5 mieszkańców,
- z upośledzeniem umysłowym
w stopniu umiarkowanym jest 112 mieszkańców,
- z upośledzeniem umysłowym
w stopniu znacznym jest 88 mieszkańców,
- z upośledzeniem umysłowym
w stopniu głębokim jest 70 mieszkańców. Ponadto 2 osoby mają zdiagnozowany
opóźniony rozwój psychomotoryczny.
Z niepełnosprawnością intelektualną u mieszkańców występują
sprzężone schorzenia: zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, przepukliny
mózgowo-rdzeniowe, autyzm, cukrzyca, wady genetyczne, głęboki niedosłuch i
inne. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego porusza się 32 osoby ( są to osoby
leżące)
Wśród mieszkańców 80 osób
jest ubezwłasnowolnionych, w tym jedna osoba częściowo. Opiekunami prawnymi w
stosunku do 50 dzieci są członkowie rodziny, pracownicy Domu - w stosunku do 29
mieszkańców. Opiekunem prawnym dla jednego mieszkańca jest były pracownik Domu.
Mieszkańcy podzieleni są na 8 zespołów (grupy), w zależności od stopnia
sprawności intelektualnej i funkcjonowania psychofizycznego, tj. I - 17 osób,
IB - 18 osób, II - 39 osób (ciężkie stany), III - 40 osób, IV - 35 osób
(ciężkie stany), V - 36 osób, VI - 39 osób, VII - 43 osób (Bobrowa). Połowa
mieszkańców wymaga pomocy przy wykonywaniu podstawowych czynności życiowych.
W Domu funkcjonuje tzw.
Komitet rodzicielski, który składa się z rodziców i opiekunów prawnych. Spotyka
się on z Dyrektorem, średnio co trzy miesiące i omawia najważniejsze sprawy
dotyczące funkcjonowania dzieci w Domu, zmian w organizacji Domu.
Ad 4
Samorząd mieszkańców
funkcjonuje w Domu od 1998 roku. Ostatnie wybory odbyły się 19.05.2005 r. W
skład samorządu wchodzą: przewodniczący, 2 zastępców przewodniczącego i 3
członków. Z posiedzeń samorządu spisywane są protokoły. Na spotkaniach
samorządu omawiane są min.: proponowane przez mieszkańców zmiany w zakresie
funkcjonowania Domu, jego organizacji, imprezy organizowane w Domu i te, w
których mieszkańcy będą uczestniczy.
Ad 5
Zgodnie z informacjami
wywieszonymi na tablicach ogłoszeń, Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków
przyjmuje mieszkańców w poniedziałki i środy, w godzinach 1300 - 1400. Mieszkańcy mają bardzo dobry kontakt z Panią
Dyrektor. Dyrektor na bieżąco załatwia wszystkie sprawy z którymi zgłaszają się
mieszkańcy. Na tablicy ogłoszeń wywieszona jest skrzynka, gdzie mieszkańcy mogą
składać swoje wnioski i zapytania do Dyrektora. Wyjmowane są one codziennie.
W Domu
założona jest książka skarg i wniosków. W kontrolowanym okresie zgłoszonych
było łącznie 14 wniosków tj. 4 w 2004 roku i 10 w 2005 roku. Wszystkie wnioski
zgłoszone zostały przez matkę jednego z mieszkańców i dotyczyły sposobu jego
leczenia tj. ilości przepisywanych i dawanych dla chłopca leków.
Ad 6,7
Po przybyciu do Domu, biorąc
pod uwagę rozwój psychofizycznospołeczny mieszkańca, jest on przydzielany do
odpowiedniej grupy (zespołu) i pokoju mieszkalnego, w którym będzie można mu
stworzyć i zapewnić warunki do jak najlepszego funkcjonowania. Mieszkańcy mają
możliwość doboru współmieszkańca w pokoju mieszkalnym. Jak wynika z wyjaśnień
kierownika zespołu opiekuńczo-rehabilitacyjnego zdarza się, że mieszkaniec chce
zmienić pokój. Wówczas zgłasza tą potrzebę Dyrektorowi lub kierownikowi zespołu
i jeśli istnieje taka możliwość jest przenoszony do innego pokoju mieszkalnego.
Mieszkańcy w pokojach
mieszkalnych mogą mieć własne przedmioty i wyposażenie, jest to głownie
zakupiony przez nich sprzęt audio, zabawki, pomoce szkolne.
Ad 8, 20
Zgodnie z
wyjaśnieniami kierownika zespołu opiekuńczo-rehabilitacyjnego większość dzieci
(około 80 %) utrzymuje kontakt z rodziną, w tym około 70 osób zabieranych jest
do domów rodzinnych na okres świąteczny, 10 osób utrzymuje kontakt
telefoniczny. Najwięcej odwiedzin jest w dni wolne, zwłaszcza w niedzielę.
Spotkania z rodzinami odbywają się w pokojach mieszkalnych lub pokojach
dziennego pobytu. Rodziny tych dzieci interesują się ich pobytem w Domu, stanem
i zachowaniem psychofizycznym, są w stałym kontakcie z Dyrektorem Domu i
opiekunami.
Pięciu
mieszkańców samodzielnie jeździ do domów rodzinnych. Chęć wyjazdu mieszkaniec
uzgadnia z Dyrektorem Domu oraz kierownikiem zespołu, natomiast pracownik
socjalny prowadzi ewidencję wyjazdów, tj. karty urlopowe z wpisaniem gdzie
mieszkaniec przebywa, kiedy nastąpi jego
powrót.
W Domu założony jest zeszyt
odwiedzin, z wpisem kto, kiedy i kogo odwiedził. Rodziny mieszkańców zapraszane
są do DPS na spotkania okolicznościowe przy okazji świąt i imprez
kulturalno-rekreacyjnych.
Wśród
mieszkańców 29 osób nie utrzymuje kontaktu z rodzinami, w tym 11 mieszkańców to
sieroty całkowite, pozostałe rodziny są pozbawione praw rodzicielskich lub są
to osoby niewydolne wychowawczo.
Całą korespondencję do
mieszkańców przynosi listonosz do sekretariatu, skąd listy przekazywane są do
kierowników zespołów, którzy przekazują je mieszkańcom. Na terenie Domu nie ma
skrzynki pocztowej. Chęć wysłania listu dzieci zgłaszają kierownikowi zespołu
lub pracownikowi pierwszego kontaktu. Pracownicy wysyłają listy sami lub przez
sekretariat Domu.
Na terenie
Domu zamontowany jest aparat telefoniczny, z którego mieszkańcy mogą dzwonić.
Ponadto mieszkańcy uczestniczą w programie TP S.A. "Telefon do mamy" i
bezpłatnie otrzymują karty telefoniczne.
Ad 10, 11, 15, 17
Wszyscy
mieszkańcy są zgłoszeni do lekarza rodzinnego NZOZ PLUS przy ul. Ciołkowskiego.
Ponadto, opiekę medyczną w Domu zapewnia dzieciom 4 lekarzy: internista,
stomatolog, lekarz rehabilitacji - wszyscy zatrudnieni na ½ etatu, oraz psychiatra zatrudniony
na ¾ etatu.
Dzieci są pod opieką wielu
poradni specjalistycznych, m.in. diabetologicznej, dermatologicznej,
neurologicznej, przeciwpadaczkowej, laryngologicznej, ortopedycznej,
kardiologicznej. Są także pacjentami Centrum Zdrowia Dziecka. Do przewozu osób
Dom ma 4 samochody: 2 Fordy (towarowo-osobowy i osobowy), Lublin oraz Polonez.
Mieszkańcy Domu w
kontrolowanym okresie wyjeżdżali na turnusy rehabilitacyjne. W 2004 roku na
turnusy wyjechało 78 mieszkańców, w 2005r. - 84, dofinansowanie otrzymało 20
osób. Dom zapewnia mieszkańcom i składa w imieniu mieszkańców wnioski o zakup i
refundację sprzętu ortopedycznego. W 2004 r. dla 29 osób zakupiono buty
ortopedyczne, w 2005r. 37 mieszkańców otrzymało dofinansowanie do zakupu butów
ortopedycznych oraz 16 osób otrzymało sprzęt ortopedyczny typu: materac
przeciwodleżynowy, stabilizatory, chodziki, wózki.
Całodobową opiekę
mieszkańcom zapewniają pielęgniarki i opiekunki, które pracują w systemie
dwuzmianowym tj. w godzinach od 7.00-19.00 i 19.00-7.00. Zgodnie z
wyjaśnieniami kierownika działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego w ciągu dnia
przeciętnie na zespole pracują 2-3 pielęgniarki i 1-2 opiekunki. W nocy na 2
zespołach, gdzie są najcięższe stany (II i IV zespół), jest podwójna obsada tj.
1 pielęgniarka i 1 opiekunka lub 2 pielęgniarki, na pozostałych grupach dyżur
pełni pielęgniarka albo opiekunka. W przypadku, gdy na dyżurze jest opiekunka,
usługi pielęgniarskie świadczy pielęgniarka, która ma dyżur na cięższym
zespole.
W ciągu dnia pracują
pokojowe - średnio 1-2 na zespole. Ponadto z mieszkańcami pracują: psycholog
(od września br. zatrudniony na 1/5 etatu), instruktor k-o, pracownik socjalny,
7 techników fizjoterapii, 7 instruktorów terapii zajęciowej, w tym jeden
zatrudniony na ½ etatu oraz kąpielowa.
W Filii
Bobrowej usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 11 pielęgniarek, 4
opiekunów (w tym 1 odrabia służbę wojskową), 6 pokojowych. Pokojowe i
opiekunowie pracują w godzinach od 7.0-19.00. Pielęgniarki pracują w systemie
dwuzmianowym tj. w godzinach od 7.00-19.00 i 19.00-7.00. W ciągu dnia na
dyżurze pracują przeciętnie 3-4 osoby + pokojowa (np. 2 opiekunki i 2
pielęgniarki lub 1 pielęgniarka i 3 opiekunki). Na dyżurze nocnym pracują 2
pielęgniarki. Ponadto z mieszkańcami
pracuje 2 techników fizjoterapii (którzy świadczą pracę w godzinach od
7.00-15.00).
Ad 12
W ramach organizacji czasu
wolnego organizowane są różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe i
sportowe. Mieszkańcy uczestniczą w cyklicznych imprezach organizowanych przez
Dom i inne ośrodki. Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego
Narodzenia i Wielkanocy. Wieczerzę wigilijną oraz śniadanie wielkanocne
mieszkańcy przygotowują wspólnie z pracownikami Domu. W okresach świątecznych
na spotkania świąteczne zapraszane są również rodziny mieszkańców. Mieszkańcy sami przygotowują oprawę świąt i
innych imprez okolicznościowych - Andrzejki, imieniny i urodziny.
Ad. 13, 14
Dom zapewnia swoim
mieszkańcom trzy posiłki dziennie, które wydawane sąw następujących
przedziałach czasowych:
- śniadanie w godzinach 800 -1000
- obiad w
godzinach 1200-1400
- kolacja w godzinach 1800-2000
Mieszkańcy
mają zapewniony całodobowy dostęp do drobnych posiłków i napoi. W kuchenkach
pomocniczych na każdym piętrze znajdują się produkty spożywcze. W dniu kontroli
zlecone były przez lekarza następujące diety: 2 cukrzycowe, 18 bezmlecznych, 15
lekkostrawnych, 4 specjalne (wysokobiałkowa) i 26 papek. Karmienia wymagało 61
osób, w tym 31 z Bobrowej.
W ramach prowadzonych zajęć
kulinarnych mieszkańcy na grupach przygotowują sobie posiłki z produktów, które
zapewnia Dom.
Dom zapewnia mieszkańcom
odzież, obuwie, dostosowane do pory roku oraz środki higieny osobistej i środki
czystości. Odzież mieszkańców prana jest w pralni w Domu. Odzież znakowana jest
od wewnętrznej strony i zawsze po praniu wraca do właściciela.
Ad 16
Osobą odpowiedzialną za pomoc mieszkańcom i ich rodzinom
w załatwianiu spraw osobistych, urzędowych jest pracownik socjalny. Jak wynika
z wyjaśnień pracownika socjalnego pisze on w imieniu mieszkańców, podania i
załatwia wszystkie sprawy dotyczące uregulowania sytuacji prawnej dziecka i
rodziny.
Dom zapewnia mieszkańcom dostęp do codziennej prasy. Na
potrzeby mieszkańców i do terapii zajęciowej kupowana jest następująca prasa:
Kurier Poranny po 1 egz. na każdy zespół, Gazeta Współczesna, Gazeta Wyborcza,
Gazeta Prawna, Miś, Świerszczyk, Anna Najpiękniejsza, Hafty polskie, Barwy
roku, My i przyroda, ENTER (do pracowni komputerowej).
Dom zapewnia swoim mieszkańcom bezpieczne przechowywanie
środków finansowych i przedmiotów wartościowych. Według stanu na dzień kontroli
32 mieszkańców, którzy nie ukończyli 18 roku życia nie posiadało własnych
środków finansowych. Pozostałe osoby pieniądze mają zdeponowane na koncie
depozytowym. Odsetki naliczane są na koniec roku proporcjonalnie do kwoty,
którą posiadają. Tryb postępowania z depozytami mieszkańców dps określa
Załącznik Nr 3 do Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul.
Baranowicka 203. Osobą odpowiedzialną za prowadzenie depozytów jest pracownik
socjalny. Jak wynika z jego wyjaśnień, mieszkaniec zgłasza kierownikowi
zespołu lub pracownikowi I kontaktu
potrzebę pobrania pieniędzy. Wówczas pracownik ten pisze wniosek o wypłatę
pieniędzy. Wniosek ten akceptuje pracownik socjalny a następnie dyrektor.
Pieniądze mieszkaniec może pobrać następnego dnia. Jak wynika z wyjaśnień kierownika działu
opiekuńczo-rehabilitacyjnego, ze względu na stan psychospołeczny niektórych
mieszkańców pieniądze dla nich pobiera kierownik zespołu i wydaje mieszkańcowi
zależnie od potrzeb.
Ad 18
Dom zapewnia mieszkańcom udział w następujących formach
terapii zajęciowej w pracowniach: rzeźby, muzycznej, gospodarstwa domowego,
ceramicznej, komputerowej, papieroplastyki,
haftu, żywego słowa, zabawkarska, plastyczna,
terapii pedagogicznej.
Osoba prowadząca zajęcia w danej pracowni, opracowuje
roczny program zajęć (plan pracy).
Określa on główne i szczegółowe cele pracy z mieszkańcami, stosowane techniki i
metody pracy. W programach zawarte są także, spodziewane efekty prowadzonej
terapii oraz korelację zajęć z innymi pracowniami.
Z
każdej z form terapii prowadzona jest odrębna dokumentacja. Zawiera ona opisy
funkcjonowania mieszkańca z ukierunkowaniem na efekty prowadzonych oddziaływań
terapeutycznych. Opisy dokonywane są w okresach półrocznych lub zależnie od
istotnych zmian zachodzących w funkcjonowaniu mieszkańca. Wskazują jakie
umiejętności mieszkaniec posiada i jakie rozwinęły się w trakcie uczestnictwa w
zajęciach. Założono również dalsze cele i kierunki pracy terapeutycznej.
Ad 19, 23,24
Dom
zapewnia mieszkańcom zaspokojenie potrzeb edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi
przepisami. Wszystkie dzieci w wieku obowiązku szkolnego realizują go. W roku
szkolnym 2005/2006 18 dzieci uczęszcza na poziomie podstawowym do Specjalnej
Szkoły Podstawowej Nr 35 w Białymstoku, w tym 6 osób z filii z Bobrowej. Do
Publicznego Gimnazjum Nr 26 w Białymstoku uczęszcza 12 dzieci. Ponadto 2
mieszkańców samodzielnie dojeżdża do Zasadniczej Specjalnej Szkoły Zawodowej i
kształci się na kierunku pomoc kuchenna. W ramach tej szkoły funkcjonują 2
klasy ponadgimnazjalne przysposabiające
do pracy do których chodzi łącznie 12 mieszkańców Domu. Jeden chłopiec jest
codziennie dowożony do ośrodka dla dzieci autystycznych w Białymstoku.
Odpłatność za pobyt w tym ośrodku pokrywa jego babcia.
Dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu
głębokim w wieku od 3 do 25 lat zorganizowane są zespołowe zajęcia
rewalidacyjno-wychowawcze. W Domu funkcjonuje 6 zespołów, w tym 3 w Bobrowej (
4 zespoły czteroosobowe, 2 zespoły trzyosobowe). Łącznie zespołowymi zajęciami
rewalidacyjno-wychowawczymi objętych jest 22 mieszkańców. Dwóch mieszkańców ma
orzeczone nauczanie indywidualne. Stały kontakt ze szkołą i
nauczycielami utrzymują wychowawcy oraz opiekunowie i pracownicy I kontaktu.
Mieszkańcy są pod stałą
opieką psychologa, który prowadzi z nimi rozmowy indywidualne i spotkania
grupowe. Wskazówki z obserwacji i pracy z dzieckiem psycholog przekazuje na
bieżąco terapeutom oraz pracownikom na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Dwóch mieszkańców Domu pracuje na umowę o pracę. Jeden
mieszkaniec pracuje w Filii w Bobrowej na stanowisku pomoc kuchenna, drugi w firmie DIK-PAK w Białymstoku.
Wszyscy pełnoletni mieszkańcy Domu mają wyrobione dowody
osobiste. Jak wynika z wyjaśnień kierownika działu
opiekuńczo-rehabilitacyjnego, ze względu na niską świadomość polityczną
mieszkańcy nie biorą udziału w wyborach powszechnych.
II. Stopień i efekty
realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Zarządzeniem wewnętrznym nr 10/2000
z dnia 03.07.2000r Dyrektor Domu powołał zespół opiekuńczo-terapeutyczny w
składzie: opiekun, rehabilitant, lekarz, terapeuta, nauczyciel, pedagog,
pracownik socjalny, ksiądz, pracownik pierwszego kontaktu reprezentujący
mieszkańca. Zarządzeniem wewnętrznym nr DS.I.0161/11a/2004 z dnia 12.10.2004r.
Dyrektor w skład zespołu dodatkowo powołał: psychologa, kierownika każdego zespołu oraz kierownika działu
opiekuńczo-rehabilitacyjnego. Do zadań zespołu należy opracowywanie
indywidualnych planów wspierania
mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem ich realizacja. Z powyższymi
zarządzeniami pedagog zapoznał wszystkich członków zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego.
Ponadto, psycholog, zatrudniony w
Domu, opracował "Scenariusz spotkań
zespołu terapeutyczno-opiekuńczo z pracownikami poszczególnych zespołów(8 grup
mieszkańców) Domu Pomocy Społecznej w celu stworzenia programów wspomagających
rozwój oraz opracowania optymalnych warunków zapewniających prawidłowy przebieg
procesów wychowawczych wobec mieszkańców". Jak wynika z powyższego
scenariusza - podstawowym celem i zadaniem w/w spotkań jest analiza mechanizmów
warunkujących nieadekwatne zachowania we wszystkich dziedzinach i formach
aktywności mieszkańca, określenie prawdopodobnych przyczyn ich powstawania oraz
próba zastosowania odpowiednich metod edukacyjnych, terapeutycznych adekwatnych
do możliwości dzieci i młodzieży przebywających w Domu, technik stymulujących i
redukujących społecznie nie aprobowane zachowania.
Zespół terapeutyczno-opiekuńczy
zbiera się co pół roku lub zależnie od potrzeb. Z posiedzeń zespołu prowadzona
jest dokumentacja. W protokołach szczegółowo odnotowywane są ustalenia
poczynione na posiedzeniu w stosunku do omawianego mieszkańca i modyfikacji
jego indywidualnego planu tj.:
zmiany, jakie zaobserwowano w ostatnim okresie jego funkcjonowania, wskazówki
do dalszej pracy w ramach funkcjonujących grup i prowadzonej terapii.
Wyznaczone na posiedzeniach dalsze cele pracy z mieszkańcem przenoszone są do
realizacji w indywidualnych planach
wspierania mieszkańca.
Po przybyciu mieszkańca do Domu indywidualny plan wspierania mieszkańca opracowywany jest po
upływie około dwóch miesięcy. Podstawę opracowania planu
stanowi dokumentacja mieszkańca, obserwacje mieszkańca poczynione przez kierownika
zespołu i poszczególnych terapeutów oraz rozmowy z rodzicami.
Mieszkańcy są na bieżąco informowani o działaniach
założonych w stosunku do nich, w przypadku osób ze znacznym stopniem
upośledzenia plany uzgadnia
pracownik pierwszego kontaktu z rodziną i opiekunami prawnymi. Indywidualne plany wspierania opracowane są dla wszystkich
mieszkańców.
Indywidualne
plany składają się z 6 części tj. I
- dane ogólne, II - sytuacja rodzinna, III- charakterystyka
mieszkańca w poszczególnych sferach życia i funkcjonowania, IV - plan działań opiekuńczych, terapeutycznych,
leczniczych, rehabilitacyjnych i innych, V - ocena realizacji celów.
Indywidualny plan pracy z mieszkańcem opracowywany jest i
oceniany półrocznie lub w odstępach rocznych, zależnie od zmieniającego się
stanu psychofizycznego mieszkańca i jego funkcjonowania społecznego. Informacje
zawarte w pierwszych częściach planów
zawierają dane dotyczące funkcjonowania mieszkańca w różnych sferach życia,
jego możliwości i wymaganych formach pomocy. Wskazują także na zainteresowania
mieszkańca, jego funkcjonowanie w grupie społecznej oraz proponowane formy
terapii.
Plan działań koncentruje się
wokół ogólnego opisu funkcjonowania mieszkańca i wyznaczenia celów pracy z
mieszkańcem.
Oceny realizacji celów
odnoszą się do wszystkich uprzednio wyznaczonych celów. W oparciu o nie
opracowywane są dalsze kierunki pracy z mieszkańcem i jego rodziną.
Na podstawie przeanalizowanych planów
ustalono, że w planach dokonywana
jest analiza sytuacji psycho-fizyczno-społecznej dziecka. Zwraca się w nich
uwagę na jego możliwości poznawcze, społeczne oraz umiejętności funkcjonowania
w środowisku. Zaplanowane cele i
zadania do realizacji i pracy z dzieckiem są adekwatne do jego sytuacji i wieku
rozwojowego. Założone oddziaływania są zgodne z ustaleniami poczynionymi na
posiedzeniach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych. W dokonywanych ocenach
odniesiono się do zawartych
w planie założeń, nie wiele uwagi
poświęcając efektom podejmowanych oddziaływań.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją
109.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku.
W przypadku gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Białymstoku przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysłąwa Nartowicz
Iraida Kaskiewicz
( podpis dyrektora Domu)