Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35093404   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Białymstoku, ul. Baranowicka 203 - przeprowadzonej w dniach 9,10 listopada 2005 roku.

Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku jest prowadzony przez miasto Białystok. Adres Domu: 15-517 Białystok, ul. Baranowicka 203. Dom przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie (koedukacyjny). Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Iraida Kaskiewicz.

Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - kierownik zespołu - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnienia Nr 460 z dnia 8 listopada br., (PS.VI/EF/0939/460/05) wydanego w upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1/ przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach,

2/ stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od 01.01.2004 r. do 30.10.2005 r.

Ustalenia kontroli

I.                   Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.

            Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w Załączniku nr 2 do Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Baranowicka 203, zatwierdzonego Uchwałą Nr 279/1859/01 Zarządu Miasta Białegostoku z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Baranowickiej 203.

            Nowoprzybyłego mieszkańca, jego rodzinę lub opiekunów prawnych z Regulaminem,  w tym z przysługującymi mu prawami i obowiązkami zapoznaje pracownik socjalny, który uczestniczy w przyjęciu dziecka do domu. Ponadto, prawa i obowiązki mieszkańców wywieszone są na korytarzach na każdej kondygnacji Domu.

            Zgodnie z w/w Regulaminem Mieszkaniec Domu ma prawo między innymi do:

1.Szacunku z jakim personel zwraca się do niego,

2.Kontaktu z kapelanem i udział w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem,

3.Współuczestniczenie w życiu Domu osobiście i przez swoich przedstawicieli,

4.Samorządne organizowanie się w celu reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu,

5.Zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców i dyrekcji Domu.

6.W miarę możliwości doboru współmieszkańców w pokojach mieszkalnych.

7.Możliwość posiadania i wyposażenia pokoi mieszkalnych we własny sprzęt, przedmioty, itp.

8.Przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych.

9.Swobodne opuszczanie Domu po uzgodnieniu z dyrekcją i personelem.

10.  Zorganizowanej opieki pielęgniarsko- lekarskiej.

11.  Opieki lekarza internisty, psychiatry, stomatologa, lekarza rehabilitacji,

12.  Uczestniczenia w zajęciach sportowo - rekreacyjnych.

13.  Wyżywienia zgodnego z zasadami dietetyki.

14.  Odzieży i obuwia, utrzymania czystości.

15.  Otrzymywania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych.

16.  Otrzymywania niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych, bezpiecznego przechowywania środków finansowych.

17.  Zapewnienia stałej opieki.

18.  Udziału w terapii zajęciowej

19.  Pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny.

20.  Utrzymywania kontaktów z rodziną i środowiskiem.

21.  Zapewnienia przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach

22.  Rodzice i opiekunowie prawni mogą tworzyć tzw. Komitet rodzicielski, współpracujący dla dobra mieszkańców, z Dyrekcją DPS.

23.  Uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych

24.  Uczenia i wychowywania przez doświadczenie życiowe.

            Mieszkańcy Domu zobowiązani są do:

1.Przestrzegania obowiązującego regulaminu domu.

2.Dbałości o powierzone mienie Domu, a w szczególności:

-         utrzymanie czystości w pokojach mieszkalnych, toaletach, łazienkach i pomieszczeniach ogólnodostępnych,

-         współdziałanie z personelem domu w celu uniknięcia i zapobieżenia ewentualnym zagrożeniom,

-         dbałości o pościel i odzież,

-         palenia papierosów w ściśle określonych miejscach.

3.Przestrzeganie praw współmieszkańców do spokojnego i bezpiecznego mieszkania.

4.Przestrzegania zaleceń lekarzy, a w szczególności przyjmowanie zaleconych leków.

5.Przestrzegania higieny osobistej.

6.Spożywania w ustalonych godzinach posiłków.

7.Współdziałania z pracownikiem pierwszego kontaktu w zaspokajaniu swoich potrzeb.

Ad 1,9, 21

W trakcie kontroli ustalono, że przestrzegane są prawa mieszkańców Domu do wolności, godności i intymności. Pracownicy Domu nie naruszają życia prywatnego mieszkańców.

Prawa mieszkańców wywieszone są na tablicach informacyjnych, na poszczególnych kondygnacjach Domu. Mieszkaniec i jego opiekunowie zapoznają się z przysługującymi mu prawami i z obowiązującymi przepisami dotyczącymi domów pomocy społecznej podczas przyjęcia do Domu. Aktualne przepisy znajdują się w pokoju u kadrowej.

Teren wokół Domu jest ogrodzony. Brama wjazdowa i furtka zamykana jest na noc. W ciągu dnia mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po terenie wokół Domu i wychodzić na zewnątrz. Swoje wyjście zgłaszają kierownikowi grupy. Spośród  mieszkańców 12 chłopców wyjeżdża do miasta, sami robią zakupy. Osoby, których stan zdrowia nie pozwala na opuszczanie Domu samodzielnie, wychodzą na miasto z opiekunem lub pracownikiem pierwszego kontaktu.

Ad 2

Dom zapewnia swoim mieszkańcom udział w praktykach religijnych oraz pochówek zgodnie z jego wyznaniem. W Domu jest kaplica ekumeniczna, w której nabożeństwa odprawiają dwaj księża - wyznania rzymskokatolickiego i prawosławnego, zatrudnieni na 1/3 etatu każdy. Ksiądz katolicki jest w Domu w środy, czwartki i niedziele, ksiądz prawosławny we wtorki, piątki i soboty. Ponadto w Domu zatrudniona jest katechetka na ¼ etatu, która przygotowuje dzieci i młodzież do sakramentów: chrztu, I komunii św. bierzmowania.

W kontrolowanym okresie w Domu było 7 pogrzebów. W 2004 roku  zmarły 3 osoby, w tym pochówkiem 1 zajmował się Dom a 2 rodzina. W 2005 roku w Domu zmarło 4 mieszkańców, pochówkiem wszystkich zajmowała się rodzina. Mieszkańcy chowani są na cmentarzu miejskim w Białymstoku. Domownicy wspólnie z pracownikami opiekują się grobami byłych współmieszkańców.

Ad 3, 22

W dniu kontroli w Domu przebywało 267 mieszkańców, w tym 43 osoby w Bobrowej,  w wieku od 4 do 52 lat z następującym stopniem niepełnosprawności intelektualnej:

- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim jest 5 mieszkańców,

- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym jest 112 mieszkańców,

- z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym jest 88 mieszkańców,

- z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim jest 70 mieszkańców. Ponadto 2 osoby mają zdiagnozowany opóźniony rozwój psychomotoryczny.

         Z niepełnosprawnością intelektualną u mieszkańców występują sprzężone schorzenia: zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, przepukliny mózgowo-rdzeniowe, autyzm, cukrzyca, wady genetyczne, głęboki niedosłuch i inne. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego porusza się 32 osoby ( są to osoby leżące)

Wśród mieszkańców 80 osób jest ubezwłasnowolnionych, w tym jedna osoba częściowo. Opiekunami prawnymi w stosunku do 50 dzieci są członkowie rodziny, pracownicy Domu - w stosunku do 29 mieszkańców. Opiekunem prawnym dla jednego mieszkańca jest były pracownik Domu. Mieszkańcy podzieleni są na 8 zespołów (grupy), w zależności od stopnia sprawności intelektualnej i funkcjonowania psychofizycznego, tj. I - 17 osób, IB - 18 osób, II - 39 osób (ciężkie stany), III - 40 osób, IV - 35 osób (ciężkie stany), V - 36 osób, VI - 39 osób, VII - 43 osób (Bobrowa). Połowa mieszkańców wymaga pomocy przy wykonywaniu podstawowych czynności życiowych.

W Domu funkcjonuje tzw. Komitet rodzicielski, który składa się z rodziców i opiekunów prawnych. Spotyka się on z Dyrektorem, średnio co trzy miesiące i omawia najważniejsze sprawy dotyczące funkcjonowania dzieci w Domu, zmian w organizacji Domu.

Ad 4

Samorząd mieszkańców funkcjonuje w Domu od 1998 roku. Ostatnie wybory odbyły się 19.05.2005 r. W skład samorządu wchodzą: przewodniczący, 2 zastępców przewodniczącego i 3 członków. Z posiedzeń samorządu spisywane są protokoły. Na spotkaniach samorządu omawiane są min.: proponowane przez mieszkańców zmiany w zakresie funkcjonowania Domu, jego organizacji, imprezy organizowane w Domu i te, w których mieszkańcy będą uczestniczy.

Ad 5

Zgodnie z informacjami wywieszonymi na tablicach ogłoszeń, Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje mieszkańców w poniedziałki i środy, w godzinach 1300 - 1400.  Mieszkańcy mają bardzo dobry kontakt z Panią Dyrektor. Dyrektor na bieżąco załatwia wszystkie sprawy z którymi zgłaszają się mieszkańcy. Na tablicy ogłoszeń wywieszona jest skrzynka, gdzie mieszkańcy mogą składać swoje wnioski i zapytania do Dyrektora. Wyjmowane są one codziennie.

W Domu założona jest książka skarg i wniosków. W kontrolowanym okresie zgłoszonych było łącznie 14 wniosków tj. 4 w 2004 roku i 10 w 2005 roku. Wszystkie wnioski zgłoszone zostały przez matkę jednego z mieszkańców i dotyczyły sposobu jego leczenia tj. ilości przepisywanych i dawanych dla chłopca leków.

Ad 6,7

Po przybyciu do Domu, biorąc pod uwagę rozwój psychofizycznospołeczny mieszkańca, jest on przydzielany do odpowiedniej grupy (zespołu) i pokoju mieszkalnego, w którym będzie można mu stworzyć i zapewnić warunki do jak najlepszego funkcjonowania. Mieszkańcy mają możliwość doboru współmieszkańca w pokoju mieszkalnym. Jak wynika z wyjaśnień kierownika zespołu opiekuńczo-rehabilitacyjnego zdarza się, że mieszkaniec chce zmienić pokój. Wówczas zgłasza tą potrzebę Dyrektorowi lub kierownikowi zespołu i jeśli istnieje taka możliwość jest przenoszony do innego pokoju mieszkalnego.

Mieszkańcy w pokojach mieszkalnych mogą mieć własne przedmioty i wyposażenie, jest to głownie zakupiony przez nich sprzęt audio, zabawki, pomoce szkolne.

Ad 8, 20

Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika zespołu opiekuńczo-rehabilitacyjnego większość dzieci (około 80 %) utrzymuje kontakt z rodziną, w tym około 70 osób zabieranych jest do domów rodzinnych na okres świąteczny, 10 osób utrzymuje kontakt telefoniczny. Najwięcej odwiedzin jest w dni wolne, zwłaszcza w niedzielę. Spotkania z rodzinami odbywają się w pokojach mieszkalnych lub pokojach dziennego pobytu. Rodziny tych dzieci interesują się ich pobytem w Domu, stanem i zachowaniem psychofizycznym, są w stałym kontakcie z Dyrektorem Domu i opiekunami.

Pięciu mieszkańców samodzielnie jeździ do domów rodzinnych. Chęć wyjazdu mieszkaniec uzgadnia z Dyrektorem Domu oraz kierownikiem zespołu, natomiast pracownik socjalny prowadzi ewidencję wyjazdów, tj. karty urlopowe z wpisaniem gdzie mieszkaniec przebywa, kiedy nastąpi jego  powrót.

W Domu założony jest zeszyt odwiedzin, z wpisem kto, kiedy i kogo odwiedził. Rodziny mieszkańców zapraszane są do DPS na spotkania okolicznościowe przy okazji świąt i imprez kulturalno-rekreacyjnych.

Wśród mieszkańców 29 osób nie utrzymuje kontaktu z rodzinami, w tym 11 mieszkańców to sieroty całkowite, pozostałe rodziny są pozbawione praw rodzicielskich lub są to osoby niewydolne wychowawczo.

Całą korespondencję do mieszkańców przynosi listonosz do sekretariatu, skąd listy przekazywane są do kierowników zespołów, którzy przekazują je mieszkańcom. Na terenie Domu nie ma skrzynki pocztowej. Chęć wysłania listu dzieci zgłaszają kierownikowi zespołu lub pracownikowi pierwszego kontaktu. Pracownicy wysyłają listy sami lub przez sekretariat Domu.

Na terenie Domu zamontowany jest aparat telefoniczny, z którego mieszkańcy mogą dzwonić. Ponadto mieszkańcy uczestniczą w programie TP S.A. "Telefon do mamy" i bezpłatnie otrzymują karty telefoniczne.

Ad 10, 11, 15, 17

Wszyscy mieszkańcy są zgłoszeni do lekarza rodzinnego NZOZ PLUS przy ul. Ciołkowskiego. Ponadto, opiekę medyczną w Domu zapewnia dzieciom 4 lekarzy: internista, stomatolog, lekarz rehabilitacji - wszyscy zatrudnieni na  ½ etatu, oraz psychiatra zatrudniony na ¾ etatu.

Dzieci są pod opieką wielu poradni specjalistycznych, m.in. diabetologicznej, dermatologicznej, neurologicznej, przeciwpadaczkowej, laryngologicznej, ortopedycznej, kardiologicznej. Są także pacjentami Centrum Zdrowia Dziecka. Do przewozu osób Dom ma 4 samochody: 2 Fordy (towarowo-osobowy i osobowy), Lublin oraz Polonez.

Mieszkańcy Domu w kontrolowanym okresie wyjeżdżali na turnusy rehabilitacyjne. W 2004 roku na turnusy wyjechało 78 mieszkańców, w 2005r. - 84, dofinansowanie otrzymało 20 osób. Dom zapewnia mieszkańcom i składa w imieniu mieszkańców wnioski o zakup i refundację sprzętu ortopedycznego. W 2004 r. dla 29 osób zakupiono buty ortopedyczne, w 2005r. 37 mieszkańców otrzymało dofinansowanie do zakupu butów ortopedycznych oraz 16 osób otrzymało sprzęt ortopedyczny typu: materac przeciwodleżynowy, stabilizatory, chodziki, wózki.

Całodobową opiekę mieszkańcom zapewniają pielęgniarki i opiekunki, które pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach od 7.00-19.00 i 19.00-7.00. Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego w ciągu dnia przeciętnie na zespole pracują 2-3 pielęgniarki i 1-2 opiekunki. W nocy na 2 zespołach, gdzie są najcięższe stany (II i IV zespół), jest podwójna obsada tj. 1 pielęgniarka i 1 opiekunka lub 2 pielęgniarki, na pozostałych grupach dyżur pełni pielęgniarka albo opiekunka. W przypadku, gdy na dyżurze jest opiekunka, usługi pielęgniarskie świadczy pielęgniarka, która ma dyżur na cięższym zespole.

W ciągu dnia pracują pokojowe - średnio 1-2 na zespole. Ponadto z mieszkańcami pracują: psycholog (od września br. zatrudniony na 1/5 etatu), instruktor k-o, pracownik socjalny, 7 techników fizjoterapii, 7 instruktorów terapii zajęciowej, w tym jeden zatrudniony na ½ etatu oraz kąpielowa.

W Filii Bobrowej usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy 11 pielęgniarek, 4 opiekunów (w tym 1 odrabia służbę wojskową), 6 pokojowych. Pokojowe i opiekunowie pracują w godzinach od 7.0-19.00. Pielęgniarki pracują w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach od 7.00-19.00 i 19.00-7.00. W ciągu dnia na dyżurze pracują przeciętnie 3-4 osoby + pokojowa (np. 2 opiekunki i 2 pielęgniarki lub 1 pielęgniarka i 3 opiekunki). Na dyżurze nocnym pracują 2 pielęgniarki.  Ponadto z mieszkańcami pracuje 2 techników fizjoterapii (którzy świadczą pracę w godzinach od 7.00-15.00).

Ad 12

W ramach organizacji czasu wolnego organizowane są różnego rodzaju imprezy kulturalno-oświatowe i sportowe. Mieszkańcy uczestniczą w cyklicznych imprezach organizowanych przez Dom i inne ośrodki. Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Wieczerzę wigilijną oraz śniadanie wielkanocne mieszkańcy przygotowują wspólnie z pracownikami Domu. W okresach świątecznych na spotkania świąteczne zapraszane są również rodziny mieszkańców.  Mieszkańcy sami przygotowują oprawę świąt i innych imprez okolicznościowych - Andrzejki, imieniny i urodziny.

Ad. 13, 14

Dom zapewnia swoim mieszkańcom trzy posiłki dziennie, które wydawane sąw następujących przedziałach czasowych:

- śniadanie w godzinach 800 -1000

- obiad w godzinach 1200-1400

- kolacja w godzinach 1800-2000

            Mieszkańcy mają zapewniony całodobowy dostęp do drobnych posiłków i napoi. W kuchenkach pomocniczych na każdym piętrze znajdują się produkty spożywcze. W dniu kontroli zlecone były przez lekarza następujące diety: 2 cukrzycowe, 18 bezmlecznych, 15 lekkostrawnych, 4 specjalne (wysokobiałkowa) i 26 papek. Karmienia wymagało 61 osób, w tym 31 z Bobrowej.

W ramach prowadzonych zajęć kulinarnych mieszkańcy na grupach przygotowują sobie posiłki z produktów, które zapewnia Dom.

Dom zapewnia mieszkańcom odzież, obuwie, dostosowane do pory roku oraz środki higieny osobistej i środki czystości. Odzież mieszkańców prana jest w pralni w Domu. Odzież znakowana jest od wewnętrznej strony i zawsze po praniu wraca do właściciela.

Ad 16

            Osobą odpowiedzialną za pomoc mieszkańcom i ich rodzinom w załatwianiu spraw osobistych, urzędowych jest pracownik socjalny. Jak wynika z wyjaśnień pracownika socjalnego pisze on w imieniu mieszkańców, podania i załatwia wszystkie sprawy dotyczące uregulowania sytuacji prawnej dziecka i rodziny.

            Dom zapewnia mieszkańcom dostęp do codziennej prasy. Na potrzeby mieszkańców i do terapii zajęciowej kupowana jest następująca prasa: Kurier Poranny po 1 egz. na każdy zespół, Gazeta Współczesna, Gazeta Wyborcza, Gazeta Prawna, Miś, Świerszczyk, Anna Najpiękniejsza, Hafty polskie, Barwy roku, My i przyroda, ENTER (do pracowni komputerowej).

            Dom zapewnia swoim mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków finansowych i przedmiotów wartościowych. Według stanu na dzień kontroli 32 mieszkańców, którzy nie ukończyli 18 roku życia nie posiadało własnych środków finansowych. Pozostałe osoby pieniądze mają zdeponowane na koncie depozytowym. Odsetki naliczane są na koniec roku proporcjonalnie do kwoty, którą posiadają. Tryb postępowania z depozytami mieszkańców dps określa Załącznik Nr 3 do Regulaminu Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Baranowicka 203. Osobą odpowiedzialną za prowadzenie depozytów jest pracownik socjalny. Jak wynika z jego wyjaśnień, mieszkaniec zgłasza kierownikowi zespołu  lub pracownikowi I kontaktu potrzebę pobrania pieniędzy. Wówczas pracownik ten pisze wniosek o wypłatę pieniędzy. Wniosek ten akceptuje pracownik socjalny a następnie dyrektor. Pieniądze mieszkaniec może pobrać następnego dnia. Jak wynika z  wyjaśnień kierownika działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego, ze względu na stan psychospołeczny niektórych mieszkańców pieniądze dla nich pobiera kierownik zespołu i wydaje mieszkańcowi zależnie od potrzeb.

Ad 18

            Dom zapewnia mieszkańcom udział w następujących formach terapii zajęciowej w pracowniach: rzeźby, muzycznej, gospodarstwa domowego, ceramicznej, komputerowej, papieroplastyki, haftu, żywego słowa, zabawkarska, plastyczna, terapii pedagogicznej.

            Osoba prowadząca zajęcia w danej pracowni, opracowuje roczny program zajęć (plan pracy). Określa on główne i szczegółowe cele pracy z mieszkańcami, stosowane techniki i metody pracy. W programach zawarte są także, spodziewane efekty prowadzonej terapii oraz korelację zajęć z innymi pracowniami.

            Z każdej z form terapii prowadzona jest odrębna dokumentacja. Zawiera ona opisy funkcjonowania mieszkańca z ukierunkowaniem na efekty prowadzonych oddziaływań terapeutycznych. Opisy dokonywane są w okresach półrocznych lub zależnie od istotnych zmian zachodzących w funkcjonowaniu mieszkańca. Wskazują jakie umiejętności mieszkaniec posiada i jakie rozwinęły się w trakcie uczestnictwa w zajęciach. Założono również dalsze cele i kierunki pracy terapeutycznej.

Ad 19, 23,24

            Dom zapewnia mieszkańcom zaspokojenie potrzeb edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wszystkie dzieci w wieku obowiązku szkolnego realizują go. W roku szkolnym 2005/2006 18 dzieci uczęszcza na poziomie podstawowym do Specjalnej Szkoły Podstawowej Nr 35 w Białymstoku, w tym 6 osób z filii z Bobrowej. Do Publicznego Gimnazjum Nr 26 w Białymstoku uczęszcza 12 dzieci. Ponadto 2 mieszkańców samodzielnie dojeżdża do Zasadniczej Specjalnej Szkoły Zawodowej i kształci się na kierunku pomoc kuchenna. W ramach tej szkoły funkcjonują 2 klasy ponadgimnazjalne  przysposabiające do pracy do których chodzi łącznie 12 mieszkańców Domu. Jeden chłopiec jest codziennie dowożony do ośrodka dla dzieci autystycznych w Białymstoku. Odpłatność za pobyt w tym ośrodku pokrywa jego babcia.

Dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat zorganizowane są zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. W Domu funkcjonuje 6 zespołów, w tym 3 w Bobrowej ( 4 zespoły czteroosobowe, 2 zespoły trzyosobowe). Łącznie zespołowymi zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi objętych jest 22 mieszkańców. Dwóch mieszkańców ma orzeczone nauczanie indywidualne.  Stały kontakt ze szkołą i nauczycielami utrzymują wychowawcy oraz opiekunowie i pracownicy I kontaktu.

Mieszkańcy są pod stałą opieką psychologa, który prowadzi z nimi rozmowy indywidualne i spotkania grupowe. Wskazówki z obserwacji i pracy z dzieckiem psycholog przekazuje na bieżąco terapeutom oraz pracownikom na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.

            Dwóch mieszkańców Domu pracuje na umowę o pracę. Jeden mieszkaniec pracuje w Filii w Bobrowej na stanowisku pomoc kuchenna, drugi  w firmie DIK-PAK w Białymstoku.

            Wszyscy pełnoletni mieszkańcy Domu mają wyrobione dowody osobiste. Jak wynika z wyjaśnień kierownika działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego, ze względu na niską świadomość polityczną mieszkańcy nie biorą udziału w wyborach powszechnych.

II. Stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.

            Zarządzeniem wewnętrznym nr 10/2000 z dnia 03.07.2000r Dyrektor Domu powołał zespół opiekuńczo-terapeutyczny w składzie: opiekun, rehabilitant, lekarz, terapeuta, nauczyciel, pedagog, pracownik socjalny, ksiądz, pracownik pierwszego kontaktu reprezentujący mieszkańca. Zarządzeniem wewnętrznym nr DS.I.0161/11a/2004 z dnia 12.10.2004r. Dyrektor w skład zespołu dodatkowo powołał: psychologa, kierownika każdego  zespołu oraz kierownika działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego. Do zadań zespołu należy opracowywanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca oraz wspólna z mieszkańcem ich realizacja. Z powyższymi zarządzeniami pedagog zapoznał wszystkich członków zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.

            Ponadto, psycholog, zatrudniony w Domu, opracował "Scenariusz spotkań zespołu terapeutyczno-opiekuńczo z pracownikami poszczególnych zespołów(8 grup mieszkańców) Domu Pomocy Społecznej w celu stworzenia programów wspomagających rozwój oraz opracowania optymalnych warunków zapewniających prawidłowy przebieg procesów wychowawczych wobec mieszkańców". Jak wynika z powyższego scenariusza - podstawowym celem i zadaniem w/w spotkań jest analiza mechanizmów warunkujących nieadekwatne zachowania we wszystkich dziedzinach i formach aktywności mieszkańca, określenie prawdopodobnych przyczyn ich powstawania oraz próba zastosowania odpowiednich metod edukacyjnych, terapeutycznych adekwatnych do możliwości dzieci i młodzieży przebywających w Domu, technik stymulujących i redukujących społecznie nie aprobowane zachowania.

            Zespół terapeutyczno-opiekuńczy zbiera się co pół roku lub zależnie od potrzeb. Z posiedzeń zespołu prowadzona jest dokumentacja. W protokołach szczegółowo odnotowywane są ustalenia poczynione na posiedzeniu w stosunku do omawianego mieszkańca i modyfikacji jego indywidualnego planu tj.: zmiany, jakie zaobserwowano w ostatnim okresie jego funkcjonowania, wskazówki do dalszej pracy w ramach funkcjonujących grup i prowadzonej terapii. Wyznaczone na posiedzeniach dalsze cele pracy z mieszkańcem przenoszone są do realizacji w indywidualnych planach wspierania mieszkańca. 

            Po przybyciu mieszkańca do Domu indywidualny plan wspierania mieszkańca opracowywany jest po upływie około dwóch miesięcy. Podstawę opracowania planu stanowi dokumentacja mieszkańca, obserwacje mieszkańca poczynione przez kierownika zespołu i poszczególnych terapeutów oraz rozmowy z rodzicami. 

Mieszkańcy są na bieżąco informowani o działaniach założonych w stosunku do nich, w przypadku osób ze znacznym stopniem upośledzenia plany uzgadnia pracownik pierwszego kontaktu z rodziną i opiekunami prawnymi. Indywidualne plany wspierania opracowane są dla wszystkich mieszkańców.

            Indywidualne plany składają się z 6 części tj. I -  dane ogólne, II -  sytuacja rodzinna, III- charakterystyka mieszkańca w poszczególnych sferach życia i funkcjonowania, IV - plan działań opiekuńczych, terapeutycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych i innych, V - ocena realizacji celów.

Indywidualny plan pracy z mieszkańcem opracowywany jest i oceniany półrocznie lub w odstępach rocznych, zależnie od zmieniającego się stanu psychofizycznego mieszkańca i jego funkcjonowania społecznego. Informacje zawarte w pierwszych częściach planów zawierają dane dotyczące funkcjonowania mieszkańca w różnych sferach życia, jego możliwości i wymaganych formach pomocy. Wskazują także na zainteresowania mieszkańca, jego funkcjonowanie w grupie społecznej oraz proponowane formy terapii.

Plan działań koncentruje się wokół ogólnego opisu funkcjonowania mieszkańca i wyznaczenia celów pracy z mieszkańcem.

Oceny realizacji celów odnoszą się do wszystkich uprzednio wyznaczonych celów. W oparciu o nie opracowywane są dalsze kierunki pracy z mieszkańcem i jego rodziną.

Na podstawie przeanalizowanych planów ustalono, że w planach dokonywana jest analiza sytuacji psycho-fizyczno-społecznej dziecka. Zwraca się w nich uwagę na jego możliwości poznawcze, społeczne oraz umiejętności funkcjonowania w środowisku. Zaplanowane cele i zadania do realizacji i pracy z dzieckiem są adekwatne do jego sytuacji i wieku rozwojowego. Założone oddziaływania są zgodne z ustaleniami poczynionymi na posiedzeniach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych. W dokonywanych ocenach odniesiono się do zawartych w planie założeń, nie wiele uwagi poświęcając efektom podejmowanych oddziaływań.

Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 109.

            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku.

            W przypadku gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

            Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

 

Podpisy kontrolujących

1/ Ewa Feszler

2/ Mieczysłąwa Nartowicz

Iraida Kaskiewicz

( podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  19.12.2005 15:07:11
Data publikacji:  19.12.2005 15:07:11
Data modyfikacji:  19.12.2005 15:07:11 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl