Protokół Kontroli
sprawdzającej
przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sejnach
ul. 1-go Maja 1, 16-500 Sejny
w dniu 3 listopada 2005r.
NIP jednostki kontrolowanej: 844-18-70-378
Regon jednostki kontrolowanej: 790672704
Kontrolę przeprowadzili:
1. Krystyna Anchimowicz - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska
i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
2. Zenon Dzienis - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska
i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
na podstawie upoważnienia Wojewody Podlaskiego nr 25/05 z dnia 2 listopada 2005 r.
Kontrolą objęto:
1. sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na wykonanie urządzeń wodnych - podstawa prawna art. 122 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.) z uwzględnieniem przepisów rozdziałów 1-4 w dziale IV tytułu III - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62,poz.627 ze zm.),
2. przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wymienionych wyżej pozwoleń - Kodeks postępowania administracyjnego
3. rejestr użytkowników i wydanych pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód,
4. przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych – art. 136 ust. 2 ustawy Prawo wodne.
Kontrolą objęto okres od dnia 1 stycznia 2005r. do dnia kontroli.
Stanowisko Starosty Sejneńskiego piastujeod dnia 01.01.1999r. – Piotr Marian Luto,
Stanowisko Wicestarosty Sejneńskiego piastuje od dnia 01.11.2002r.– Anna Szkarnulis.
Funkcję Kierownika Wydziału Geodezji, Kartografii i Rolnictwa pełni od dnia 01.01.1999 r. Emilian Marcinkiewicz.
W czasie kontroli wyjaśnień udzielał:
Stanisław Bednarski – inspektor w Wydziale Geodezji, Kartografii i Rolnictwa, zatrudniony na stanowisku od dnia 1 stycznia 1999r.
Ustalenia kontroli:
I. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych .
1.Sprawy z powyższego zakresu prowadzone są przez pana Stanisława Bednarskiego.
2.Na stanowisku w okresie objętym kontrolą prowadzona jest teczka spraw o numerze GKR.6224 /-/05 –Pozwolenia wodnoprawne. W teczce tej gromadzone są zarówno sprawy dotyczące pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych. W teczce założono rejestr spraw. Akta spraw są gromadzone i przechowywane zgodnie z wymogami instrukcji kancelaryjnej.
3. W zakresie wydania pozwoleń wodnoprawnych zarejestrowano 14 wniosków,
w oparciu o które wydano 11 pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych, 1 na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych oraz 2 decyzje, którymi zmieniono wydane pozwolenia na szczególne korzystanie z wód.
Ponadto w teczce o tym numerze przechowywane są sprawy dotyczące udzielenia informacji o wydanych pozwoleniach wodnoprawnych.
4.Przed wydaniem każdej z decyzji, zgodnie z dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy
z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne /Dz.U. nr 115, poz. 1229 z późn. zm./ podawano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania wodnoprawnego. Informacje takie wywieszano na tablicy ogłoszeń starostwa oraz wysyłano do stron postępowania. Zgodnie z art. 131 ust. 1 Prawa wodnego, pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek zakładu. Do wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego w myśl art. 131 ust. 2 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy, dołączany był operat wodnoprawny.
5. Decyzje wysyłano do wszystkich stron postępowania i do właściwych organów za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W wydanych decyzjach strony były informowane o możliwości i sposobie wniesienia odwołania.
6. Za wnioski o udzielenie pozwolenia oraz za wydane pozwolenia wodnoprawne pobierane były opłaty skarbowe. Znaki opłaty skarbowej naklejane były na wniosku
i kasowane, a w przypadku uiszczania przelewem opłaty za pozwolenie, stosowna adnotacja umieszczana była w decyzji. W przypadku zwolnienia jednostki od ponoszenia opłaty nie zamieszczano stosownej informacji na kopii decyzji pozostawionej a/a.
7. W przypadku wydawania pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych, zgodnie
z art.127 ust. 5 – Prawa wodnego nie określano terminu obowiązywania decyzji informując jednocześnie, iż pozwolenie wygasa z mocy prawa w przypadku, jeżeli zakład nie rozpocznie wykonywania urządzeń wodnych w terminie 2 lat od dnia, w którym pozwolenie na wykonanie urządzeń stało się ostateczne.
Podejmowane rozstrzygnięcia były poprawne merytorycznie.
Wyeliminowano uchybienia stwierdzone w protokóle kontroli problemowej
z dnia 25.10.2004r. tj.
- zaprzestano wpisywania terminu obowiązywania pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych,
- założono spis spraw w teczce pozwoleń wodnoprawnych,
W kontrolowanym okresie nie były wydawane pozwolenia na pobór wody, stąd nie można było stwierdzić prawidłowości zapisów w tego typu decyzjach.
W ostatnich latach w Starostwie Powiatowym w Sejnach nie były prowadzone kontrole NIK z zakresu stosowania przepisów ustawy – Prawo wodne.
II. Rejestr użytkowników szczególnego korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych.
Na kontrolowanym stanowisku prowadzony jest rejestr użytkowników szczególnego korzystania z wód i wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Rejestr ten jest na bieżąco uzupełniany.
Aktualnie brak podstawy prawnej nakazującej organowi prowadzenie takiego rejestru. Zasadność posiadania takiego wykazu wynika z dobrej praktyki urzędniczej oraz możliwości zidentyfikowania zakładu i ustalenia, czy posiada lub powinien posiadać stosowne pozwolenie. Posiadanie rejestru zakładów wymagane jest podczas kontroli NIK.
III. Przestrzeganie procedury administracyjnej
1. Wszystkie sprawy zostały załatwione z zachowaniem terminu obowiązującego
w kpa.
2. Wszystkie decyzje były przekazywane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
3. Strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania wodnoprawnego.
4. Podawano do publicznej wiadomości informację o toczącym się postępowaniu
w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego oraz o możliwości zapoznania się
z aktami sprawy oraz wniesienia ewentualnych uwag.
IV. Przeglądy pozwoleń wodnoprawnych
W roku 2005r przeprowadzono 7 przeglądów wydanych pozwoleń wodnoprawnych. Każdy przegląd pozwolenia poprzedzony był kontrolą uprawnionego zakładu. Z przeprowadzonego przeglądu sporządzany był protokół, w którym zapisano uwagi dotyczące realizacji wydanego pozwolenia. W przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania nałożonych decyzją obowiązków, wydawane było zalecenie zobowiązujące do przestrzegania warunków pozwolenia pod rygorem ograniczenia uprawnień bądź cofnięcia pozwolenia.
W trakcie kontroli stwierdzono następujące uchybienia:
1. Niewłaściwą przytoczono podstawę prawną w decyzji wydanej Gminie Giby dotyczącej zmiany warunków pozwolenia na szczególne korzystanie z wód. Powołano się tu na art. 122 ust. 1, 2 i 4 gdy tymczasem należałoby przytoczyć art. 122 ust. 1 pkt 1 oraz art. 122 ust. 4.
2. W przypadku wydawania pozwolenie wodnoprawne zwolnionych od uiszczenia opłaty na kopiach decyzji nie zamieszczano stosownej informacji oraz nie podawano podstawy prawnej zwolnienia.
3. W teczce o numerze 6224 przechowywano sprawy dotyczące pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych, na szczególne korzystanie z wód oraz dotyczące informacji o wydanych pozwoleniach. Tymczasem, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 07.12.1999r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej (Dz.U. Nr 102, poz. 1187) pozwolenia na szczególne korzystanie z wód winny być rejestrowane w teczce o numerze 6223, zaś w teczce o numerze 6224 winny być rejestrowane tylko sprawy dotyczące wykonania urządzeń wodnych. Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie (w tym przypadku dotyczące pozwoleń wodnoprawnych) winno następować z teczki o innym numerze, wybranym z instrukcji kancelaryjnej.
Kierownik jednostki poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłaszania pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano. Jeden egzemplarz protokołu doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
W książce ewidencji kontroli Starostwa Powiatowego w Sejnach dokonano wpisu o przeprowadzonej kontroli pod poz. 6/2005.
Sejny, dnia 16 listopada 2005 r.
Kontrolowany:
Starosta
inż. Piotr Marian Luto
Kontrolujący:
Krystyna Anchimowicz
starszy inspektor wojewódzki
Zenon Dzienis
starszy inspektor wojewódzki