Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35094039   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli sprawdzającej
Autorzy: Małgorzata Czyżewska-Worobiej,
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  SPRAWDZAJĄCEJ

przeprowadzonej w dniu 7 listopada 2005r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem, z siedzibą przy ul. Ludowej 15 A, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

§                                                     prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

§                                                     zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

w szczególności: prawidłowości wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej, przeprowadzonej w dniu 9 listopada 2004r.

Kontrolę przeprowadziły:

- Teresa Danuta rzysztof-Przekop - lekarz - członek Wojewódzkiego Zespołu,

- Agata arewka - starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole,

- Emilia Podgajecka-Cilulko - sekretarz w Wojewódzkim Zespole

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm.) o numerach: BDG.I.0137-1/10/04, BDG.I.0137-1/6/04 i BDG. I. 0137- 1/ 3/ 04.

 

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielały :

1.      Pani Teresa Bazyluk-  Przewodnicząca Powiatowego Zespołu.

2.      Pani Agnieszka Markowska - Sekretarz Powiatowego Zespołu

 

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem. 

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem został powołany przez Starostę Powiatu na mocy zarządzenia Nr 7/02 z dnia 26.07.2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego. 

Aktualnie obowiązujący skład osobowy Powiatowego Zespołu w Wysokiem Mazowieckiem został ustalony na mocy Zarządzenia Starosty Wysokomazowieckiego Nr 9/2002 z 26 lipca 2002r., na wniosek Przewodniczącego Zespołu. W skład Zespołu wchodzą: 2 lekarze, 2 pracowników socjalnych, 1 pedagog, 1 doradca zawodowy, sekretarz, 2 psychologów, z których jeden pełni funkcję Przewodniczącej. Wszyscy członkowie, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, oraz Wojewody Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

 

III. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebraną dokumentacją medyczną oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2005r. - 31.10.2005r. 

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

ZON 8211-79/ZP/02; ZON 8211-466/ZP/02; ZON 8211-78/ZP/02; ZON 8211-/ZP/02; ZON 8211-776/ZP/05; ZON 8211-716/ZP/03; ZON 8211-792/ZP/05; ZON 8211-769/ZP/05; ZON 8211-770/ZP/05; ZON 8211-105/ZP/02; ZON 8211-528/ZP/02;

 

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

11/2000, 1090/04, 1174/05, 1189/05, 1222/05, 1226/05, 1245/05, 1248/05, 1262/05, 1265/05.

 

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

Kontrolujący przeanalizowali 10 akt postępowania o ustalenie niepełnosprawności u osób, które nie ukończyły 16 roku życia.

Kontrola miała na celu ustalenie prawidłowości stosowania procedur orzeczniczych w oparciu o obowiązujące w/w akty prawne oraz trafność merytorycznych rozstrzygnięć członków składu orzekającego w oparciu o stan faktyczny danej sprawy oraz specjalistyczną wiedzę członków składu.

 

I.                   Ocena formalno-prawna

1. Wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby uprawnione tj: przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: dane osobowe dziecka, przedstawiciela ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności ( w 2 przypadkach - ustalenie uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego, natomiast w pozostałych przypadkach- ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku  oraz jego podpis.

  2. Do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych.  Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach,  wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. We wszystkich skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza dokumentacji medycznej przez lekarza- członka Zespołu, zgodnie z wymogiem, określonym w § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia.

W 3 sprawach o nr: ZON 8211-79/ZP/02, ZON 8211-78/ZP/02, ZON 8211-769/ZP/05 postępowanie przeprowadzono bez osobistego udziału osób zainteresowanych, ale nie zostało to poprzedzone oceną lekarza, czy załączona dokumentacja medyczna jest wystarczająca do sporządzenia oceny stanu zdrowia-zgodnie z § 8 ust. 4 obowiązującego rozporządzenia.

3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego doboru specjalistów do składu orzekającego: psychologa, pedagoga i pracownika socjalnego. Natomiast dobór przewodniczącego składu wbrew treści § 19 w/w rozporządzenia w większości przypadków był niezgodny z rozpoznaniami zasadniczymi. Pomimo powołania lekarza pediatry na członka składu orzekającego, specjalista ten nie jest wyznaczany do składów orzekających rozpoznających wnioski osób, które nie ukończyły 16 roku życia.

4. Tryb doręczania zawiadomień odbywa się zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego tj. za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub osobiście. W jednej ze spraw zawiadomienie zostało dostarczone w oparciu o przepis § 7 ust. 3 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r., który wprost nie nakłada na organ obowiązku doręczania tych pism za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą posiedzenia, czyli zgodnie z § 7 ust. 6 w/w rozporządzenia.

W sprawie o numerze ZON-8211-528/ZP/02, w aktach brak było zawiadomienia o terminie posiedzenia składu orzekającego, choć osoba zainteresowana wzięła w nim udział.

Pouczenia zawarte w zawiadomieniach o terminach posiedzeń zawierały błędne 30 dniowe terminy do pozostawienia spraw bez rozpatrzenia, co jest niezgodne z § 7 ust. 6 ww rozporządzenia, wskazującym na 14-  dniowy termin.

5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu orzekającego, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu lekarskim. W sprawie o numerze 769/ZP/05 przewodniczący składu orzekającego nie określił rokowań co do wyleczenia. Wszystkie oceny sporządzone są na nie aktualnych drukach i nie zawierają wielu elementów takich jak: 1/ konieczność stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, 2/ spełniania przesłanek, określonych w art. 8 ustawy prawo o ruchu drogowym, 3/ konieczność korzystania z prawa do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. 4/ przede wszystkim zaś brak jest punktu wskazującego na ograniczenia wynikające z naruszonej sprawności organizmu, określonej przez rozpoznanie zasadnicze. Wypowiedzenie się przez lekarza co do tych kwestii przesądza o prawidłowości i wewnętrznej spójności ustaleń orzeczniczych, dlatego oceny stanu zdrowia w skontrolowanych sprawach są niekompletne.

6. Z odbytych posiedzeń sporządzono protokoły, zawierające wszystkie istotne elementy w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W 2 przypadkach, w związku z nie zaliczeniem do osób niepełnosprawnych nie określono wskazań. W protokołach zawarto uzasadnienia rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składów.

 7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności, które zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj: odebrane osobiście, za pokwitowaniem, lub wysłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wszystkie orzeczenia zwierały prawidłowe pouczenia o sposobie i terminie złożenia odwołania.  Orzeczenia nie zostały zaskarżone.

 

II. Ocena orzecznicza:

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w 6 skontrolowanych sprawach były: zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ konsultacje z poradni specjalistycznych (okulistyczna, ortopedyczna), 3/ wyniki badań diagnostycznych 4/ opinie z poradni psychologiczno- pedagogicznych.

2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych (w tym 3 sprawy na podstawie dokumentacji medycznej- w trybie określonym w § 8 ust. 4 w/w rozporządzenia, pomimo braku analizy przewodniczącego składu orzekającego uznającego posiadaną dokumentację medyczną za wystarczającą do wydania oceny stanu zdrowia bez badania ).

W 3 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: mózgowe porażenie dziecięce pod postacią obustronnego niedowładu kurczowego, stan po operacji przepukliny oponowo-rdzeniowej oraz wodogłowie, mózgowe porażenie dziecięce pod postacią niedowładu połowiczego lewostronnego) dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych ze wskazaniem o konieczności współudziału na co dzień opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz o konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością do samodzielnej egzystencji. W 5 przypadkach (rozpoznania zasadnicze: zaburzeń centralnej koordynacji ruchowej, wrodzone zwichnięcie biodra prawego, okołoporodowe uszkodzenie lewego splotu barkowego, guz ciała modzelowatego- wodogłowie zewnętrzne, wrodzona wada stopy lewej ) - dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych jedynie ze wskazaniem o konieczności współudziału na co dzień opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a w 2 przypadkach (rozpoznania zasadnicze: astygmatyzm obuoczny i zez oka prawego, nadzwroczność obu oczu i astygmatyzm nadwzroczny obu oczu )- ustalono brak niepełnosprawności.

3. W 8 skontrolowanych sprawach oceny stanu zdrowia, sporządzone przez lekarzy jako podstawa rozstrzygnięć-zostały sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach bezpośrednich. W sprawie nr ZON 8211-528/ZP.02, nie wpisano w ocenie stanu zdrowia wyniku badania ostrości wzroku z karty informacyjnej z 04.02.2005r. pomimo, iż rozpoznanie zasadnicze wyłoniło nadzwroczność obu oczu, astygmatyzm nadwzroczny obu oczu. Natomiast w sprawie ZON 8211- 716/ZP/03 w badaniu przedmiotowym nie odzwierciedlono obecności zastawki i związanej z tym blizny pooperacyjnej pomimo rozpoznania wodogłowia  wewnętrznego. W/w oceny lekarskie są niespójne wewnętrznie; rozpoznanie zasadnicze nie jest w pełni odzwierciedlone w wyniku badania przeprowadzonego przez przewodniczącego składu orzekającego.

4. W pozostałym zakresie oceny stanu zdrowia zawierają wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: niepełnosprawność/ lub jej brak, przyczynę niepełnosprawności,  okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.  Wydane orzeczenia są adekwatne do zgromadzonej w przedmiotowych sprawach dokumentacji medycznej.

 

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 roku życia.

 

I. Ocena formalno-prawna

1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt 1

i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: imię i nazwisko osoby zainteresowanej, datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania, numer dowodu osobistego, numer PESEL, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia:

§         w 4 przypadkach- ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego,

§         w 1 przypadku - odpowiedniego zatrudnienia, świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zasiłku pielęgnacyjnego oraz ulg i uprawnień,

§         w 2 przypadkach - korzystanie z przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i pomocy technicznych ; 

§         w 2 przypadkach - korzystanie ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;

§         w 1 przypadku - uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej;

 oraz podpis osoby zainteresowanej bądź przedstawiciela ustawowego.

2. Do wszystkich wniosków załączono zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby zasadniczej i opis stanu zdrowia- zgodnie z § 3 ust. 2 pkt. 1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/w rozporządzenia.

3. We wszystkich skontrolowanych sprawach- została przeprowadzona wstępna analiza dokumentacji medycznej przez lekarza- członka Zespołu, zgodnie z wymogiem, określonym w § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia.

4. We wszystkich sprawach dokonano prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru specjalistów do składu orzekającego ( lekarza specjalistę: chorób wewnętrznych, oraz w zależności od celu orzekania i sytuacji społeczno-zawodowej osoby zainteresowanej- pracownika socjalnego lub  psychologa ).

5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z KPA (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub odbioru za pokwitowaniem) i doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia - zgodnie z § 7 ust 6 w/w rozporządzenia.

Dwóm skontrolowanym wnioskom  (Nr 1226/05 i 1262/05) nie nadano niezwłocznie biegu.

W sprawie: 1226/05 - osoba zainteresowana złożyła wniosek w dniu 15.07.2005r. a posiedzenie składu orzekającego wyznaczono na 18.08.2005r. to jest 3 dni po terminie; Nr 1262/05 -przedstawiciel ustawowy osoby orzekanej złożył wniosek 02.09.2005r. a posiedzenie składu orzekającego wyznaczono na 06.10.2005r. czyli 4 dni po terminie.

     Na mocy przepisu art. 36 Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz § 19 ust. 3 pkt.3 Rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328), Powiatowy Zespół orzekający obowiązany jest zawiadomić stronę w przypadku nie załatwienia sprawy w terminie o przyczynie zwłoki i wskazać nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na zespole orzekającym również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn od zespołu niezależnych. Obowiązku tego Powiatowy Zespół nie dopełnił.

W zawiadomieniach osób zainteresowanych o wyznaczonym terminie posiedzenia składu orzekającego, błędnie podano okres 30 dni w ciągu którego sprawę pozostawia się bez rozpoznania z powodu nieusprawiedliwionego niestawiennictwa. Prawidłowo powinien być wyznaczony termin 14 dni określony w  - § 7 ust. 6 w/w rozporządzenia .

6. Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył zainteresowanych odpowiednio: 3 osoby do znacznego stopnia niepełnosprawności,  3 osoby do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 3 osoby do lekkiego stopnia niepełnosprawności oraz wobec 1 osoby ustalił brak niepełnosprawności.

7. Z odbytych odpowiednio w dniach: 18.08.2005r.; 09.06.2005r.; 28.07.2005r.; 18.08.2005r, 06.10.2005r., posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające wszystkie ustalenia wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, ustalenie okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątką Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów z danego składu orzekającego.

8. We wszystkich przypadkach ustalenia, zawarte w ocenach specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o stopniu niepełnosprawności. 

9. Orzeczenia zostały doręczone osobom zainteresowanym prawidłowo. Orzeczenia nie zostały zaskarżone. Wydane orzeczenia zawierają wszystkie elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

W większości skontrolowane wnioski w sprawie wydania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności zostały rozpatrzone prawidłowo pod względem formalnym.

 

II. Ocena orzecznicza:

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu osób po 16-tym roku życia w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r. ) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ wyniki badań radiologicznych 3/ skierowania na zabiegi fizjoterapeutyczne oraz na leczenie do Zakładu Rehabilitacji Leczniczej.

2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza- przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej ( wymienionej w pkt. 1 ).

W dwóch przypadkach Nr 11/2000 i 1222/05 orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zostały wydane na podstawie dokumentacji medycznej, która nie została uprzednio oceniona przez lekarza składu orzekającego jako wystarczająca do wydania oceny stanu zdrowia bez bezpośredniego badania - zgodnie z § 8 ust.4 w/w rozporządzenia.

3. Stwierdzone schorzenia w jednym przypadku nie kwalifikowały do zaliczenia osoby zainteresowanej do osób niepełnosprawnych, w trzech przypadkach stanowiły podstawę do zaliczenia do lekkiego stopnia niepełnosprawności, w trzech przypadkach do zaliczenia do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, i w pozostałych trzech przypadkach orzeczono znaczny stopień niepełnosprawności.

W jednej sprawie Nr 1262/05 kontrolująca (lekarz) stwierdziła wątpliwość co do zgodności ustalonego umiarkowanego stopnia niepełnosprawności o charakterze trwałym z ustalonym stanem faktycznym, potwierdzonym w załączonej dokumentacji medycznej. W niniejszej sprawie istnieją podstawy do wznowienia postępowania w oparciu o art. 6 c, ust 3, pkt.2 i ust. 6 w/w ustawy.

4. We wszystkich przypadkach zaliczeń do osób niepełnosprawnych, w ocenach lekarza, zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, datę/ okres powstania niepełnosprawności.

Z wpisów w formularzach ocen lekarskich wynika, iż w większości zostały one przeprowadzone w sposób wyczerpujący i wszechstronny. W sprawie Nr 1174/05 kontrolująca (lekarz) wniosła uwagę co do ustalenia symbolu przyczyny niepełnosprawności, ponieważ schorzenie współistniejące uwzględniono w oznaczeniu kodowym, co jest naruszeniem § 32 ust. 4 w/w rozporządzenia, stanowiącym, iż oznaczenie w jednym orzeczeniu kilku rodzajów schorzeń jest dopuszczalne, pod warunkiem jednak, że naruszają one sprawność organizmu  w porównywalnym stopniu. W  w/w  przypadku nie zachodziła taka sytuacja.

W sprawie o numerze 1245/05 stwierdzono brak opisu w ocenie lekarskiej badania neurologicznego, a rozstrzygnięcie o zaliczeniu do osób niepełnosprawnych podjęto na podstawie tego schorzenia.

 W pozostałych sprawach, w sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

5. Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno- zawodowej osoby orzekanej.

Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia stopnia niepełnosprawności w większości zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r.

 

Wnioski końcowe.

I. Prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej, przeprowadzonej w dniu 9 listopada 2004r.

Na podstawie losowo wybranych akt przedmiotowych spraw wymienionych i opisanych w niniejszym protokole, stwierdza się, iż nie zastosowanie się do zaleceń pokontrolnych dotyczyły:

§         rozpatrywania wniosków z przekroczeniem 1 miesięcznego terminu, określonego w art. 35 KPA, co stwierdzono w dwóch sprawach;

§         niespójności opisów w ocenach lekarskich:

- w jednej z ocen lekarskich stwierdzono nieprawidłowość z zakresu oznaczenia symbolu przyczyny niepełnosprawności,

- w jednej z ocen lekarskich stwierdzono brak opisu badania przedmiotowego dotyczącego  schorzenia zasadniczego,

- w jednej z ocen lekarskich dotyczących osób, które nie ukończyły 16-tego roku życia, nie wskazano rokowań co do przebiegu rozpoznania zasadniczego,

- brak w ocenie lekarskiej osób, które nie ukończyły 16-tego roku życia opisu badań istotnych do ustalenia rozpoznania zasadniczego. 

Nieprawidłowości te nie wpłynęły na zgodność rozstrzygnięcia z załączoną dokumentacją medyczną.

Natomiast zastosowanie się do zaleceń pokontrolnych dotyczy członków o specjalnościach pozamedycznych: skontrolowane oceny pracownika socjalnego i psychologa są w większości kompletne i wewnętrznie spójne. Oceny lekarskie w większości ( z wyłączeniem wyżej opisanych przypadków ) zawierały opis bezpośrednich badań przedmiotowych i wypowiedzenie się co do rokowań.

Wszystkie skontrolowane wnioski (poza sprawą, wobec której postępowanie zostanie wznowione) zostały rozstrzygnięte prawidłowo pod względem orzeczniczym.

 

II. prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, oraz zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Wysokiem Mazowieckiem 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i 10 skontrolowanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, iż jest ona w większości kompletna pod względem formalnym i merytorycznym .

            Uwagi, wniesione przez członków Zespołu kontrolującego dotyczyły następujących nieprawidłowości:

§         zawiadomienia zawierały błędne pouczenie o 30 dniowym terminie, po upływie którego wniosek pozostawia się bez rozpoznania na skutek nieusprawiedliwionej nieobecności strony, co jest niezgodne z § 7 ust. 6 w/w rozporządzenia, wskazującym na termin 14-  dniowy.

§         nie stosowania w sprawach, rozpatrywanych bez osobistego udziału osób orzekanych trybu określonego w § 8 ust. 4 w/w rozporządzenia.

§         nie stosowania obowiązujących druków ocen stanu zdrowia w sprawach, dotyczących osób przed 16 r. życia.

§         nieodpowiedni pod względem specjalności dobór lekarza do składów orzekających osoby przed 16 r. życia.

Postępowanie o ustalenie stopnia niepełnosprawności i niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo (przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację). Czynności, związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń (poza dwoma opisanymi wyżej sprawami), były podejmowane przez Zespół niezwłocznie i rozpatrywane z zachowaniem obowiązujących terminów. W aktach przedmiotowych spraw znajdują się stosowne oceny, sporządzone przez członków składu orzekającego. Ustalenia, wynikające z poszczególnych ocen, dokonywanych przez specjalistów w toku postępowania ( lekarza, pracowników socjalnych, psychologa, pedagoga) w większości są spójne z ustaleniami zawartymi w protokołach z posiedzeń i orzeczeniach.

 

Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem, zawierają wszystkie elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Wskazania w wydanych orzeczeniach ( i w sporządzonych w toku postępowania ocenach członków składu) zostały określone adekwatnie do orzeczonego stopnia czy niepełnosprawności (z wyłączeniem wskazanego wyżej przypadku - kwalifikującego się do ponownej oceny w trybie wznowienia postępowania).

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

 

Jednocześnie informuje się o:

1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co do  ustaleń, zawartych w protokole.

2/ przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

 

KONTROLOWANY:                                               KONTROLUJĄCY:

5.12.2005r.   /-/ Teresa Bazyluk

/-/ T.D.Krzyszton-Przeko
/-/ E.Podgajecka-Cilulko
/-/ Agata Narewska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  11.01.2006 08:24:48
Data publikacji:  11.01.2006 08:24:48
Data modyfikacji:  11.01.2006 08:41:24 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl