Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35092811   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli sprawdzającej
Autorzy: Małgorzata Czyżewska-Worobiej,
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  SPRAWDZAJĄCEJ

przeprowadzonej w dniu 22 listopada 2005r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie, z siedzibą przy ul. Mickiewicza 3, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

§                                                     prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

§                                                     zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności  w szczególności: prawidłowość wykonania zaleceń pokontrolnych, sformułowanych w wyniku kontroli problemowej, przeprowadzonej w dniu  5 października 2004r.

Kontrolę przeprowadziły:

- Katarzyna Liedke - Charkiewicz - psycholog / doradca zawodowy - członek składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,

- Teresa Danuta rzysztof-Przekop - lekarz - przewodniczący składu orzekającego Wojewódzkiego Zespołu,

-  Emilia Podgajecka - Cilulko - sekretarz w Wojewódzkim Zespole.

 

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 6.01.2004r., udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG.I.0137-1/5/04, BDG.I.0137-1/10/04 i BDG.I.0137- 1/3/04.

 

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielał :

1.      Pan Andrzej Doliwa - Przewodniczący Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie.

 

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

 

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie. 

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie został powołany przez Starostę Powiatu Grajewskiego, na mocy Zarządzenia Nr 20/02 z dnia 15 lipca 2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego, wyrażonej w piśmie z dnia 27 marca 2002r. 

Powiatowy Zespół w Grajewie jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności osób zamieszkujących powiat grajewski.

W skład Powiatowego Zespołu w Grajewie wchodzą przewodniczący i pięciu członków (2 lekarzy, 1 psycholog, 1 doradca zawodowy / pracownik socjalny, 1 pracownik socjalny), powołanych przez Starostę Grajewskiego, na wniosek przewodniczącego Zespołu. Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu, którzy uczestniczą w posiedzeniach,  spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające  z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

II. Baza lokalowa Powiatowego Zespołu w Grajewie.

Siedziba Powiatowego Zespołu znajduje się w budynku należącym do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Znajduje się tam sekretariat, w którym przyjmowane są osoby zainteresowane uzyskaniem orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. W sekretariacie przechowywana jest także dokumentacja zgromadzona w trakcie postępowania orzeczniczego.

Badania lekarskie i rozmowy członków składów orzekających z osobami zainteresowanymi oraz posiedzenia składów orzekających Powiatowego Zespołu odbywają się w pomieszczeniach Poradni: Neurologicznej oraz Zdrowia Psychicznego mających swoje siedziby w Szpitalu Ogólnym w Grajewie przy ul. Konstytucji 3 Maja 34.

Osoby orzekane oczekują na rozpatrzenie spraw w przestronnej poczekalni, mają możliwość korzystania z odpowiednio dostosowanych urządzeń sanitarnych. Pomieszczenia, w których odbywają się posiedzenia dostosowane są do potrzeb osób z dysfunkcją narządu ruchu, przed wejściem do budynku znajduje się podjazd, drzwi są szerokie.

Obsługą posiedzeń zajmuje się Przewodniczący Zespołu.

Budynek, w którym mieści się siedziba Zespołu należy do ul. Mickiewicza nr 3, natomiast wejście do budynku jest od ul. Strażackiej, co wobec braku odpowiedniego oznakowania może stanowić utrudnienie dla osób zainteresowanych.

III. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr. 139, poz. 1328) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebranymi dokumentami oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2005r. - 31.10.2005r. 

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

26/02/2005 ; 90/02/2005 ; 109/02/2005 ; 129/02/2005 ; 236/02/2005 ; 239/2005 ; 255/02/2005 ; 488/2005 ; 495/2005 ; 505/2005 ;

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

734/02/2005 ; 1200/2005 ; 1204/2005 ; 1207/2005 ; 1211/2005 ; 1217/2005 ; 1270/2005  1271/2005 ; 1277/2005 ; 1352/2005 ; .

 

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.

Kontrolujący przeanalizowali 10 akt postępowania o ustalenie niepełnosprawności u osób, które nie ukończyły 16 roku życia).

Kontrola miała na celu ustalenie prawidłowości stosowania procedur orzeczniczych w oparciu o obowiązujące w/w akty prawne raz trafność merytorycznych rozstrzygnięć członków składu orzekającego w oparciu o stan faktyczny danej sprawy oraz specjalistyczną wiedzę członków składu.

I.                   Ocena formalno-prawna

1. Wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności osób przed 16 r. życia zostały złożone przez osoby uprawnione tj. przedstawicieli ustawowych dzieci i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt. 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.: dane osobowe dziecka, przedstawiciela ustawowego, określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności (w 2 przypadkach - ustalenie uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego, w 1 sprawie ustalenia uprawnień do zasiłku rehabilitacyjnego oraz w 1 sprawie celem orzekania oprócz ustalenia uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego była również karta parkingowa, natomiast w pozostałych przypadkach - ustalenie w odrębnym postępowaniu uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego), oświadczenie przedstawiciela ustawowego dziecka o prawdziwości danych, zawartych we wniosku  oraz jego podpis.

  2. Do wszystkich wniosków załączono zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia dzieci w oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych, w jednej sprawie nr 129/02/2005 orzeczenie zostało wydane w oparciu jedynie o zaświadczenie o stanie zdrowia załączone we wniosku, przy czym analiza formalna akt sprawy wskazywała na kompletność dokumentacji medycznej.

 Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach,  wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku - czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia. We wszystkich skontrolowanych sprawach - została przeprowadzona wstępna analiza dokumentacji medycznej przez lekarza- członka Zespołu, zgodnie z wymogiem, określonym w § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia.

3. We wszystkich przypadkach dokonano prawidłowego doboru specjalności przewodniczącego składu orzekającego zgodnie z  § 19 obowiązującego rozporządzenia. W 9 sprawach prawidłowo został również wyznaczony drugi członek składu orzekającego odpowiednio psycholog lub pracownik socjalny, w jednej sprawie o nr 250/02/2005 wyznaczony członek składu orzekającego (pracownik socjalny) był nieadekwatny do rozpoznanego schorzenia zasadniczego (upośledzenia umysłowego w stopniu znacznym). Wybór tego członka uniemożliwił ocenę występowania dysfunkcji psychicznych i intelektualnych warunkujących trudności w samodzielnym funkcjonowaniu.

4. Tryb doręczania zawiadomień nie jest jednolity, częściowo odbywa się  on zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego tj. za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub osobiście, część zawiadomień doręczanych jest natomiast zgodnie z § 7 ust. 3 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r., który wprost nie nakłada na organ obowiązku doręczania tych pism za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą posiedzenia.

Pomimo zachowania wymogów jakie nakładają przepisy prawa w kwestii doręczeń w niektórych sprawach brak jest przejrzystości umożliwiającej ustalenie terminu wysłania zawiadomienia zainteresowanym. Data sporządzenia zawiadomienia, nie zawsze bowiem jest tożsama z datą jego wysłania. Sytuacja taka zaistniała w sprawie nr 495/05, w której zawiadomienie sporządzono w dniu 21.06.2005r. natomiast podpis odbiorcy wskazuje na doręczenie zawiadomienia w dniu 26.06.2005r. mimo, iż miejsce zamieszkania adresata znajdowało się na terenie Grajewa.

Pouczenia zawarte w zawiadomieniu zawierały  prawidłowe pouczenia o 14 dniowym terminie pozostawienia sprawy bez rozpoznania w przypadku nieusprawiedliwionego niestawiennictwa zgodnie z § 7 ust. 6 w/w rozporządzenia.

5. Oceny stanu zdrowia dzieci sporządził w dniu badania lekarz - przewodniczący składu  orzekającego, po dokonaniu analizy dokumentacji medycznej i bezpośrednim badaniu.
          W skontrolowanych sprawach nie stwierdzono przypadku orzekania bez przeprowadzenia badań, w oparciu jedynie o dokumentację medyczną sprawy, zgodnie z procedurą określoną przez § 8 ust. 4 rozporządzenia.

6. W skontrolowanych sprawach, z odbytych posiedzeń  sporządzono protokoły, zawierające wszystkie istotne elementy w szczególności ustalenia specjalistów dotyczące stanu zdrowia dziecka. W protokołach zawarto uzasadnienia rozstrzygnięć i opatrzono je podpisami członków składów.

7. Ustalenia, zawarte w protokołach znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności, które zawierają: prawidłową podstawę prawną i pozostałe elementy wymienione w § 13 ust. 1 pkt. 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

8. Orzeczenia zostały doręczone przedstawicielom ustawowym prawidłowo, tj. odebrane osobiście, za pokwitowaniem, lub wysłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wszystkie orzeczenia zwierały prawidłowe pouczenia o sposobie i terminie złożenia odwołania.  Orzeczenia nie zostały zaskarżone.

II. Ocena orzecznicza:.

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu dzieci w skontrolowanych sprawach były: zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia (niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r.) oraz dokumentacja dodatkowa: 1/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, 2/ konsultacje z poradni specjalistycznych (okulistyczna, ortopedyczna, rehabilitacyjnej, neurologicznej), 3/ wyniki badań diagnostycznych 4/ opinie z poradni psychologiczno- pedagogicznych.

2. Oceny stanu zdrowia dzieci zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych .

W 7 przypadkach ( rozpoznania zasadnicze: niedowład krótki kończyn dolnych, Zespół Downa, stan po operacji przepukliny oponowo-rdzeniowej, upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym, upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym, zaburzenia emocjonalno - lękowe, mózgowe porażenie dziecięce pod postacią niedowładu czterokończynowego) dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych ze wskazaniem o konieczności współudziału na co dzień opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz o konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością do samodzielnej egzystencji.  W 2 przypadkach (rozpoznania zasadnicze: opóźnienie rozwoju psychoruchowego, małogłowie) - dzieci zostały zaliczone do osób niepełnosprawnych ze wskazaniem o konieczności współudziału na co dzień opiekuna w procesie leczenia, rehabilitacji i edukacji, a w 1 przypadku (rozpoznania zasadnicze: astma oskrzelowa)- ustalono brak niepełnosprawności.

3. W skontrolowanych sprawach oceny stanu zdrowia, sporządzone przez lekarza i będące podstawą rozstrzygnięć-zostały w większości sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach bezpośrednich. W jednej ze spraw o nr 495/05 przy rozpoznaniu zasadniczym w postaci małogłowia badanie bezpośrednie nie zawierało oceny obwodu główki dziecka, które przy tego rodzaju schorzeniu jest konieczne dla pełnej oceny naruszenia sprawności organizmu osoby orzekanej. W sprawie o nr 236/02/05 rozpoznanie zasadnicze w postaci upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń emocjonalno lękowych nie odzwierciedla w pełni zebranego w sprawie materiału dowodowego.
 Z dokumentacji medycznej tej sprawy wynika, iż orzekany ma liczne wady wrodzone (nie słyszy, nie mówi, słabo widzi).  Wady te powinny być ujęte w rozpoznaniu zasadniczym oraz znaleźć odzwierciedlenie w symbolu przyczyny niepełnosprawności, który ujmowałby wszystkie w/w wady rozwojowe oraz upośledzenie umysłowe jako rozpoznanie zasadnicze w kodzie 11-I/01-U. Zaburzenia emocjonalno - lękowe ujęte w rozpoznaniu zasadniczym wynikają z upośledzenia umysłowego oraz wad rozwojowych są więc schorzeniem współistniejącym i nie powinny znaleźć odzwierciedlenia w symbolu przyczyny niepełnosprawności.

W sprawie o nr 239/02/05 rozpoznanie schorzenia współistniejącego (pęcherz neurogenny, niedowład wiotki kończyn dolnych) powinno być rozpoznaniem zasadniczym, natomiast stan po operacji przepukliny oponowo rdzeniowej ustalony jako rozpoznanie zasadnicze powinien być ujęty jako schorzenie współistniejące.

Pewne zastrzeżenia może budzić kwalifikacja rozpoznania zasadniczego do odpowiedniego symbolu przyczyny niepełnosprawności w  sprawie o nr 90/02/05. Przy rozpoznaniu zasadniczym - Zespół Downa - symbol przyczyny niepełnosprawności określono jako 01-U, podczas gdy ze względny na fakt, iż jest to choroba genetyczna, której jedynie skutkiem może być upośledzenie umysłowe symbolem przyczyny niepełnosprawności powinien być kod 11-I.

4. W pozostałym zakresie oceny stanu zdrowia zawierają wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: niepełnosprawność/ lub jej brak, przyczynę niepełnosprawności,  okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności oraz wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki ustalono niepełnosprawność. Wydane orzeczenia są adekwatne do zgromadzonej w przedmiotowych sprawach dokumentacji medycznej.

5. Pewne zastrzeżenia budzi natomiast spójność wewnętrzna oraz staranność ocen funkcjonowania społecznego sporządzonych przez pracownika socjalnego w sprawach nr 505/05, 495/05. Oceny te, nie tylko nie odzwierciedlają rozstrzygnięcia zawartego w orzeczeniu ale dodatkowo są mało czytelne merytorycznie . W sprawie nr 505/05 ocena nie wskazuje, co jest przesłanką ustalenia wskazania konieczności współudziału opiekuna dziecka w procesie jego leczenia rehabilitacji i edukacji, które to ustalenie znalazło się następnie w uzasadnieniu. Ocena w sprawie 495/05 jest sprzeczna wewnętrznie, wskazane ograniczenia wynikają z wieku dziecka a nie odzwierciedlają natomiast naruszonej sprawności organizmu, nie uzasadniają więc wskazania konieczności współudziału opiekuna w procesie leczenia rehabilitacji i edukacji. Podkreślenia wymaga również lakoniczność uzasadnienia w/w ocen.

Nieuzasadniona jest częstotliwość ustalania wskazania o konieczności korzystania z  zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. W sprawie o nr 250/02/05 stwierdza się oczywistą niezgodność pomiędzy oceną funkcjonowania społecznego w zakresie ustalenia wskazania prawa do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju a przesłankami prawnymi tego wskazania określonymi w §5 ust. 4 obowiązującego rozporządzenia.

 

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności osób powyżej 16 roku życia.

I. Ocena formalno-prawna

1. Skontrolowane wnioski, pochodzące od osób zainteresowanych uzyskaniem orzeczenia o stopniu niepełnosprawności zawierały wszystkie elementy określone w § 6 ust. 1 pkt 1      

i 5 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. tj.:

ˇ        imię i nazwisko osoby zainteresowanej,

ˇ        datę i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania,

ˇ        numer dowodu osobistego, (numer PESEL w przypadku osób przed uzyskaniem dowodu osobistego),

ˇ        określenie celu dla którego niezbędne jest uzyskanie orzeczenia:

ü      w 1 przypadku - odpowiedniego zatrudnienia;

ü      w 1 przypadku - spełniania przesłanek określonych w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20.06.1997r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) oraz korzystania z ulg i uprawnień; 

ü      w 1 przypadku - korzystania z ulg i uprawnień oraz uczestniczenia w warsztacie terapii zajęciowej;

ü      w 1 przypadku - korzystania z możliwości uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym;

ü      w 1 przypadku - uczestniczenia w warsztacie terapii zajęciowej;

ü      w 1 przypadku - korzystania z ulg i uprawnień;

ü      w 1 przypadku - ustalenie uprawnień do zasiłku pielęgnacyjnego

ü      w 1 przypadku - uzyskanie świadczenia z pomocy społecznej oraz korzystanie z systemu środowiskowego wsparcia;

ü      w 1 przypadku - uzyskanie świadczenia z pomocy społecznej oraz korzystanie z systemu środowiskowego wsparcia, korzystanie z ulg i uprawnień, turnusów rehabilitacyjnych oraz przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i pomocy technicznych

ü      w 1 przypadku - uzyskanie świadczenia z systemu pomocy społecznej.

Wszystkie wnioski zostały podpisane przez osobę zainteresowaną bądź jej przedstawiciela  ustawowego.

2. Do wszystkich wniosków załączono zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, zawierające rozpoznanie choroby zasadniczej i opis stanu zdrowia - zgodnie z § 3 ust. 2 pkt. 1 w/w rozporządzenia wraz z dokumentacją dodatkową. We wszystkich skontrolowanych sprawach, zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku - czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia.

3. W każdej sprawie została przeprowadzona zgodnie z § 33 ust.2 wstępna weryfikacja złożonej dokumentacji w zakresie kompletności oraz konieczności jej uzupełnienia o badania potwierdzające rozpoznaną chorobę zasadniczą. Wyznaczony przez Przewodniczącego lekarz we wszystkich przypadkach stwierdził kompletność złożonej dokumentacji. W 3 (trzech) przypadkach lekarz zdecydował o nieobowiązkowej obecności osoby orzekanej w badaniu przez skład orzekający, nie stwierdził jednak, iż zgromadzona dokumentacja medyczna jest wystarczająca do uzasadnienia takiej decyzji.

4. W 1 (jednej) sprawie dokonano prawidłowego, pod względem rodzaju schorzenia i celu orzekania, doboru specjalistów do składu orzekającego (lekarza specjalisty psychiatry oraz psychologa). W 9 (dziewięciu) sprawach skład orzekający nie był dobrany prawidłowo pod względem rodzaju schorzenia (osoby po 16 roku życia miał orzekać pediatra) prawidłowo zaś pod względem celu orzekania (pracownik socjalny, doradca zawodowy, psycholog).  W 1 (jednym) przypadku wyznaczony był inny skład orzekający (pediatra, pracownik socjalny, psycholog) niż ten, który ostatecznie orzekał przy czym skład rzeczywiście orzekający dobrany był prawidłowo do występującego schorzenia (lekarz psychiatra, psycholog, pracownik socjalny).

5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia - czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia, ale jedynie w 1 (jednym) przypadku za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W pozostałych sprawach brak jest potwierdzenia kiedy zostały  wysłane, chociaż według daty sporządzenia zawiadomień należy przypuszczać, iż zostały wysłane w terminie. Brak jest także zwrotnego potwierdzenia odbioru. Pouczenia zawarte w zawiadomieniu zawierały  prawidłowe pouczenia o 14 dniowym terminie pozostawienia sprawy bez rozpoznania w przypadku nieusprawiedliwionego niestawiennictwa zgodnie z § 7 ust. 6 w/w rozporządzenia.

6. Zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w sprawach nieunormowanych przepisami tejże ustawy stosuje się Kodeks postępowania administracyjnego, na podstawie którego sprawę należy załatwić nie później niż w ciągu miesiąca od wszczęcia postępowania. Pięć skontrolowanych spraw (734/2002; 1200/2005; 1271/2005; 1277/2005; 1352/2005) zostało rozpatrzonych z przekroczeniem miesięcznego terminu przewidzianego na rozpatrzenie wniosku. Wydano postanowienia o niezałatwieniu sprawy w terminie z powodu "?dużej ilości wniosków i w związku z trudnościami w dostosowaniu terminów posiedzeń składów orzekających zgodnie z potrzebami wnioskodawców."

7. Oceny stanu zdrowia sporządził lekarz - przewodniczący składu orzekającego, który zaliczył zainteresowanych odpowiednio: 5 (pięć) osób do znacznego stopnia niepełnosprawności,  3 (trzy) osoby do umiarkowanego stopnia, i 2 (dwie) osoby do lekkiego stopnia niepełnosprawności. We wszystkich kontrolowanych sprawach lekarz nie stosuje aktualnie obowiązujących - odpowiednich do schorzenia druków.

8. Z odbytych odpowiednio w dniach: 08.02.2005r.; 08.03.2005r.; 10.03.2005r.;  07.04.2005r, 05.05.2005r.; 07.06.2005r.; 29.09.2005r, posiedzeń sporządzono protokoły, uwzględniające wszystkie ustalenia wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen: rozpoznanie zasadnicze, ustalenie okresu powstania niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres, na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. W sprawie nr 1270/2005 w protokole odnotowano, iż psycholog na podstawie rozmowy z osobą zainteresowaną i oceny ustalił upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym natomiast w ocenie psychologicznej było to upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. W sprawie nr 1352/2005 ocena psychologiczna nie była przez psychologa podpisana.

   Protokoły opatrzono pieczątką Zespołu, pieczątką Przewodniczącego składu orzekającego oraz podpisami pozostałych członków.

9. We wszystkich przypadkach ustalenia, zawarte w ocenach specjalistów znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach  o stopniu niepełnosprawności. Wydane orzeczenia zawierają wszystkie elementy, wynikające z § 13 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

10. Orzeczenia zostały doręczone osobom zainteresowanym nie później niż w terminie 14 dni od dnia posiedzenia składu orzekającego. Wysłano je za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, bądź też zostały odebrane osobiście przez osoby zainteresowane. Orzeczenia nie zostały zaskarżone.

11. Dokumentacja medyczna jest przechowywana w osobnych kopertach - czyli zgodnie ze  standardami postępowania orzeczniczego.

II. Ocena orzecznicza:

1. Dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu osób po 16-tym roku życia w 10 skontrolowanych sprawach były zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia  z 15.07.2003r.) oraz inne złożone przez osoby zainteresowane dokumenty, mogące mieć wpływ na ustalenie niepełnosprawności.

2. Oceny stanu zdrowia zostały sporządzone przez lekarza - przewodniczącego składu orzekającego, po dokonaniu bezpośrednich badań przedmiotowych oraz ocenie załączonej dokumentacji medycznej. W 3 (trzech) przypadkach nie zostało przeprowadzone badanie przedmiotowe, gdyż na mocy wcześniejszej decyzji lekarza, dokonującego analizy dokumentacji medycznej ustalono nieobowiązkową obecność zainteresowanych osób na posiedzeniu składów orzekających.

3. Stwierdzone schorzenia w dwóch (2) przypadkach stanowiły podstawę do zaliczenia do osób niepełnosprawnych w stopniu lekkim. W trzech (3) sprawach zaliczono do osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym, natomiast w pięciu (5) przypadkach orzeczono znaczny stopień niepełnosprawności.

4. We wszystkich przypadkach zaliczeń osób do stopni niepełnosprawności, w ocenach lekarza, zostały zawarte wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, datę / okres powstania niepełnosprawności.

Z wpisów w formularzach ocen lekarskich wynika, iż w większości zostały one przeprowadzone w sposób wyczerpujący.

W sprawie nr 1200/2005 przy rozpoznaniu zasadniczym -"zaburzenia afektywne dwubiegunowe - obecnie epizod depresji umiarkowany", od 2 lat bez hospitalizacji, wydano orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na okres 3 lat. Stan zdrowia osoby orzekanej przy systematycznym leczeniu może ulec poprawie więc powinno być wydane orzeczenie na okres krótszy. W sprawie nr 1207/2005 zapis w badaniu przedmiotowym "ograniczenie ruchomości w stawach kręgosłupa, wzmożenie napięcia mięśni przykręgosłupowych" - nie tłumaczy w ocenie kontrolującej (lekarza) ustalenia potrzeby częściowej pomocy orzekanej osobie. W aktach sprawy nie ma opisu zdjęcia rtg kręgosłupa, co mogłoby być podstawą takiego ustalenia.

 W pozostałych sprawach, w sporządzonych przez lekarzy ocenach zachowana została spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia i okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

5. Wskazania, wynikające z art. 6 b ust. 3 pkt 1- 9 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, określono adekwatnie do orzeczonego stopnia, rodzaju schorzenia i sytuacji społeczno - zawodowej osoby orzekanej.

Pod względem orzeczniczym, skontrolowane wnioski w sprawie ustalenia stopnia niepełnosprawności w większości, zostały rozpatrzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu z 15.07.2003r.

Wnioski końcowe.

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Grajewie 10 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i 10 skontrolowanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności wykazała, iż jest ona kompletna pod względem formalnym i merytorycznym.

Postępowanie o ustalenie stopnia niepełnosprawności w skontrolowanych sprawach było wszczynane prawidłowo - przyjęto kompletną pod względem merytorycznym i formalnym dokumentację. We wszystkich sprawach, czynności związane z nadaniem biegu złożonym wnioskom o wydanie orzeczeń były podejmowane przez Zespół niezwłocznie i w większości rozpatrywane z zachowaniem obowiązujących terminów, jeśli zaś ich nie zachowano - wydano postanowienie o niezałatwieniu spraw w terminie. Ustalenia, wynikające z poszczególnych ocen, dokonywanych przez specjalistów w toku postępowania (lekarzy, pracowników socjalnych, psychologa) są w większości przypadków spójne  z ustaleniami zawartymi w protokołach z posiedzeń i orzeczeniach. W kontrolowanej dokumentacji znajdują się jednak oceny socjalne niespójne z orzeczonym stopniem niepełnosprawności (w sprawie nr 1217/2005 orzekana osoba jest w ocenie pracownika socjalnego zdolna do samodzielnego wykonywania czynności w zakresie samoobsługi, w prowadzeniu gospodarstwa domowego wymaga natomiast częściowej pomocy  a proponowany stopień niepełnosprawności jest znaczny. Podobnie jest w sprawie  nr 1277/2005)

Skontrolowane orzeczenia, wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grajewie, zawierają wszystkie elementy wymienione w § 13 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. Wskazania w wydanych orzeczeniach (i w sporządzonych w toku postępowania ocenach członków składu) zostały określone adekwatnie do orzeczonej niepełnosprawności.

Dokumentacja zgromadzona w trakcie postępowania orzeczniczego przechowywana jest schludnie i ułożona chronologicznie, dokumenty medyczne w zamkniętych kopertach.

 

Zalecenia pokontrolne:

        I.      Należy przestrzegać obowiązujących terminów przewidzianych na rozpatrzenie sprawy, określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.

     II.      Należy wprowadzić obowiązujące formularze ocen lekarskich.

   III.      Należy poszerzyć skład członków Powiatowego Zespołu o lekarza specjalności odpowiedniej do orzekania osób po 16 roku życia.

  IV.      Przewodniczący składów orzekających powinni zwrócić uwagę na określanie symboli przyczyn niepełnosprawności.

     V.      Pracownik socjalny powinien zwrócić uwagę na rzetelne i wyczerpujące tworzenie ocen oraz zwracać uwagę na ich spójność z proponowanym stopniem niepełnosprawności bądź też decyzją o zaliczeniu lub nie do osób niepełnosprawnych.

  VI.      W aktach spraw należy odnotowywać termin wysłania zawiadomienia o posiedzeniu składu orzekającego.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o:

1/ przysługującym prawie zgłoszenia ( przed podpisaniem protokołu, w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ) pisemnych zastrzeżeń co do  ustaleń, zawartych w protokole.

2/ przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu kontroli ( w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:                                                           KONTROLUJĄCY:

/-/ Andrzej Doliwa

/-/ Katarzyna Liedke - Charkiewicz
/-/ Teresa Danuta Krzysztoń-Przekop
/-/ Emilia Podgajecka - Cilulko


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  11.01.2006 10:23:37
Data publikacji:  11.01.2006 10:23:37
Data modyfikacji:  11.01.2006 10:33:11 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl