Podlaski Urząd
Wojewódzki
w Białymstoku
Wydział Finansów i
Budżetu
S P R A W O Z D A N I E
z kontroli
sprawdzającej przeprowadzonej w
Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi w Drozdowie (zwanym dalej ŁPKDN),
18-421 Piątnica Poduchowna, ul. Główna 52, tel. (0-86) 219-20-15, REGON
450100730, NIP 718-12-13-021 w dniach
od 24.01.2006 r. do 30.01.2006 r. przez Andrzeja Czabana - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono na podstawie upoważnienia Wojewody Podlaskiego
nr 02/06 z dnia 23.01.2006 r. (akta kontroli strona 1). Wpisu do Książki
kontroli Dyrekcji Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi w Łomży
dokonano w pozycji nr 8.
Postępowanie
kontrolne zostało przeprowadzone w trybie uproszczonym
na podstawie § 30 ust. 1 pkt 3
zarządzenia Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia
11 maja 2005 roku w sprawie
szczegółowych zasad wykonywania kontroli jako kontrolę sprawdzającą
realizację zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym Wojewody
Podlaskiego - pismo FB.IV.AC.0931/4/0 z dnia 14.09.2005
r.
USTALENIA OGÓLNE:
1.
Dyrektorem Parku Krajobrazowego Doliny Narwi w
Drozdowie jest Pan Wiktor Jan Radziszewski powołany na to stanowisko przez
Wojewodę Podlaskiego z dniem 15 sierpnia 2005 r. - pismo BDG.II.EB.1120-11/05 z
dnia 12.08.2005 r.
- Głównym Księgowym ŁPKDN jest Pani Elżbieta Jolanta
Gromadzka zatrudniona na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę na czas
nieokreślony z dniem 5 stycznia 1995 r.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE:
W trakcie kontroli ustalono, iż wydane zalecenia pokontrolne zostały
zrealizowane w następujący sposób:
Ad. 1.
Poprawność
dokumentowania operacji gotówkowych sprawdzono na próbie dowodów księgowych z
okresu od 1 do 30 listopada 2005 r. o
numerach od 356 do 361 oraz raportu kasowego nr 30/05 ( poz. ks. nr 390). W
trakcie kontroli stwierdzono,
iż wszystkie dowody księgowe przed realizacją były sprawdzone pod względem
merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone do wypłaty.
Na dowodach będących podstawą wypłaty gotówki z kasy zamieszczone było
pokwitowanie odbioru gotówki. Zgodnie z pkt 2 ppkt 8 rozdziału IV aktualnie
obowiązującej "Instrukcji w sprawie sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów
księgowych" pokwitowanie odbioru gotówki nie musi zawierać określenia słownego
wypłacanej kwoty.
Ad. 2.
Z zapisów w
ewidencji księgowej nie wynika, aby ŁPKDN na dzień 31.12.2005 r. posiadał
zobowiązania wymagalne. Wykazane, zgodnie z ewidencją księgową,
w rocznym sprawozdaniu Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa
za okres od początku roku do dnia 31 grudnia 2005 r. zobowiązania w łącznej
kwocie 8 858,07 zł dotyczą naliczonego dodatkowego wynagrodzenia rocznego
za 2005 r.
Również w trakcie kontroli dowodów księgowych, prowadzonej w zakresie
określonym w pkt ad.1., nie stwierdzono przypadków nieterminowego regulowania zobowiązań.
Ad. 3.
Zgodnie z
rocznym sprawozdaniem Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa za okres
od początku roku do dnia 31 grudnia 2005 r. w ŁPKDN plan po zmianach i jego
wykonanie przedstawiał się następująco:
Paragraf:
|
Plan po zmianach
(w
zł):
|
Wykonanie wg Rb-28
(w zł):
|
3020 wydatki osobowe nie zaliczone do
wynagrodzeń
|
1420
|
1420,02
|
4010
wynagrodzenia osobowe pracowników
|
117193
|
117193,00
|
4040 dodatkowe
wynagrodzenie roczne
|
8807
|
8807,03
|
4110 składki na
ubezpieczenia społeczne
|
22334
|
22334,19
|
4120 składki na
Fundusz Pracy
|
3044
|
3044,10
|
4170
wynagrodzenia bezosobowe
|
6600
|
6600,00
|
4210 zakup
materiałów i wyposażenia
|
36905
|
36904,86
|
4260 zakup
energii
|
7734
|
7734,11
|
4270 zakup usług
remontowych
|
3122
|
3121,52
|
4280 zakup usług
zdrowotnych
|
0
|
0,00
|
4300 zakup usług
pozostałych
|
10038
|
10038,41
|
4410 podróże
służbowe krajowe
|
162
|
162,30
|
4430 różne opłaty
i składki
|
2146
|
2145,64
|
4440 odpisy na
zakł. fund. świadczeń socjalnych
|
4495
|
4494,82
|
6050 wydatki inwestycyjne jednostek
budżetowych
|
20000
|
20000,00
|
Razem:
|
244000
|
244000,00
|
Wykonanie wydatków w poszczególnych paragrafach wykazano w kwotach
zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji analitycznej do konta 130.
Plan po zmianach wykazano w kwotach ustalonych decyzją Wojewody
Podlaskiego z dnia 14 stycznia 2005 r. w sprawie układu wykonawczego budżetu
Wojewody Podlaskiego z uwzględnieniem zmian dokonanych na podstawie:
- decyzji Wojewody Podlaskiego z dnia 15 lipca 2005 r. - pismo
ŚR.II.3011-35/2005/EM z dnia 21.07.2005 r.,
- decyzji nr 4/2005 Dyrektora ŁPKDN z dnia 05 sierpnia 2005 r.,
- decyzji nr 5/2005 Dyrektora ŁPKDN z dnia 21 września 2005 r.,
- decyzji nr 9/2005 Dyrektora ŁPKDN z dnia 2 grudnia 2005 r.,
- decyzji nr 12/2005 Dyrektora ŁPKDN z dnia 24 grudnia 2005 r.
Na tej podstawie stwierdza się, iż na dzień 31.12.2005 r. plan wydatków
ŁPKDN nie został przekroczony.
Ad. 4.
Ustalony został
nowy "Regulamin zasad gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych oraz zasad i warunków korzystania z usług i świadczeń finansowanych
z tego funduszu" stanowiący załącznik do zarządzenia nr 6/2005 Dyrektora
Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi w Drozdowie z dnia 21 sierpnia
2005 r., które weszło w życie z dniem podpisania. Zostało ono wydane
na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych. Regulamin został uzgodniony z pracownikami Parku. W jego
treści nie stwierdzono, występujących w dotychczas obowiązującym regulaminie, zapisów
sprzecznych z ww. ustawą.
Na podstawie
dowodu PK nr 13/05 z dnia 29.09.2005 r. stwierdzono, iż korektę odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za 2005 r. dokonano zgodnie z
rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r. w
sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania
odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalny ( Dz. U. Nr 43, poz. 168) w
stosunku
do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w 2005 r.
Ad. 5.
Prawidłowość naliczania
odpisów umorzeniowych sprawdzono na podstawie kart kontowych środków trwałych
oraz "Planu amortyzacji środków trwałych za 2005 r." i ustalono, iż przy ich
naliczaniu nie powtórzyły się nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli
kompleksowej.
Ad. 6.
Prawidłowość przeprowadzania i udokumentowania inwentaryzacji sprawdzono
na podstawie dokumentacji inwentaryzacji rocznej przeprowadzonej wg stanu na
dzień 31.12.2005 r. W trakcie kontroli stwierdzono, iż zastosowano się do
wydanych zaleceń pokontrolnych, tj.:
- inwentaryzację przeprowadzono na podstawie zarządzenia nr 10/2005
Dyrektora Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi w Drozdowie z dnia 15
grudnia 2005 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej w 2005 r., w
którym określono zakres i metody inwentaryzacji bez wcześniej stwierdzonych
błędów,
- protokoły weryfikacji sald potwierdzają, iż wszystkie figurujące w
księgach rachunkowych na dzień 31.12.2005 r. salda są realne i poprawnie
ustalone,
- inwentaryzacją, metodą spisu z natury, objęto również zapasy materiałów
księgowanych bezpośrednio w koszty w momencie zakupu, a wyniki spisu prawidłowo
ujęto w księgach rachunkowych,
- wyniki inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania były zgodne ze
stanami wynikającymi z ich ewidencji w Księdze druków ścisłego zarachowania.
Ad. 7.
Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości, ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie
szczególnych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetów
jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów
publicznych wydane zostało zarządzenie nr 8/2005 z dnia 1 października 2005 r.
w sprawie zakładowego planu kont dla Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny
Narwi w Drozdowie. W ustalonych nim zasadach rachunkowości, zgodnie z
zaleceniami pokontrolnymi, określono m. in.:
1)
okres sprawozdawczy, za który przyjęto miesiąc a
także kwartał i rok,
2)
moment rozpoczęcia amortyzacji nowych środków
trwałych, którym jest pierwszy dzień miesiąca następującego po dacie zakupu,
3)
wykaz planu kont księgi głównej uzupełniono o
stosowane konta:
§
130-1 - Rachunek dochodów jednostki,
§
201-1 - Rozrachunki z dostawcami pokrywane
dotacją WFOŚiGW,
§
240-1 - Pozostałe rozrachunki z WFOŚiGW,
4)
wykaz kont ksiąg pomocniczych.
Opis systemu służącego ochronie
danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych
dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów zawarto w pkt 13
postanowień ogólnych "Instrukcji
w sprawie sporządzania, kontroli i obiegu dokumentów księgowych" stanowiącej
załącznik nr 3 do ww. zarządzenia.
Sposób inwentaryzacji gruntów,
budynków i budowli określono w rozdziale V, obowiązującej od 1 października
2005 r., Instrukcji inwentaryzacyjnej.
Ad. 8.
Realizacja zaleceń pokontrolnych dotyczących nieprawidłowości w zakresie
ewidencji księgowej przedstawia się następująco:
a) należności
z tytułu dochodów budżetowych ewidencjonowane są na koncie 221- " Należności z tytułu dochodów budżetowych",
b) zobowiązania wobec pracowników z tytułu
świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych od listopada 2005 r.
księgowane są na koncie 234,
c) równowartości dokonanych
wydatków na inwestycje poniesionych
w 2005 r. ujęto również na koncie 810 -
"Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje",
d) umorzenie podstawowych środków trwałych
zaewidencjonowano na koncie 401, pokrycie amortyzacji na koncie761,
e) założona została ewidencja analityczna do konta 201 -
"Rozrachunki
z odbiorcami i dostawcami" wg kontrahentów,
f)
na koncie 401
ujęto umorzenie wyłącznie podstawowych środków trwałych;
.. aktualnie
sporządzane zestawienia obrotów i sald zawierają salda i sumy sald kont na
dzień otwarcia ksiąg rachunkowych oraz są oznaczone nazwą jednostki, nazwą
danego rodzaju księgi rachunkowej a także zawierają datę ich sporządzenia,
g) poprawki błędów w księdze głównej zazwyczaj
dokonywano prawidłowo (sporadyczne przypadki przeprawiania pojedynczych cyfr),
nie stwierdzono także przypadków dokonania storna jednocześnie zapisem dodatnim
i ujemnym,
h) zapisy w księdze głównej dokonywano bez pozostawiania
miejsc pozwalających na późniejsze zmiany lub dopiski,
i)
w 2005 r. nie
dokonywano likwidacji pozostałych środków trwałych,
j)
założona została
ewidencja analityczna "konto 400 Ma koszty według rodzajów",
k) w ewidencji analitycznej do konta 130 Ma nie
stwierdzono dowodów PK, które nie zostałyby ujęte w dzienniku i ewidencji
syntetycznej,
l), m), n) - na podstawie dowodów księgowych z
miesiąca listopada 2005 r. oraz zapisów w księdze głównej za ten okres nie
stwierdzono nieprawidłowości polegających na niekompletności dekretacji lub
zapisów księgowych;
o) w zakresie ewidencji zaangażowania:
- założono konto 999,
- po
stronie Wn konta 998 ujęto równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w
danym roku budżetowym,
- zaangażowanie wydatków wynikające z zawartych umów jest ujmowane
w kwotach wynikających z tych umów.
Ponadto stwierdzono, iż aktualnie ewidencja
analityczna obejmuje m. in. księgę inwentarzową do ewidencji środków trwałych,
księgę pozostałych środków trwałych w używaniu oraz księgę inwentarzową
wartości niematerialnych i prawnych.
Ad. 9.
Prawidłowość wykazywania sald
zobowiązań w sprawozdaniach budżetowych sprawdzono na podstawie:
§
miesięcznego
sprawozdania Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa za okres od
początku roku do dnia 30 września 2005 r.
§
rocznego
sprawozdania Rb-28 z wykonania planu wydatków budżetu państwa za okres od
początku roku do dnia 31 grudnia 2005 r.
W trakcie kontroli stwierdzono,
iż kwoty zobowiązań wykazane w powyższych sprawozdaniach były zgodne z danymi
wynikającymi z ewidencji księgowej syntetycznej i analitycznej.
Brak bilansu za 2005 r.
uniemożliwił przeprowadzenie kontroli realizacji zaleceń pokontrolnych
dotyczący prawidłowości jego sporządzenia.
Ad. 10.
W będącym
wynikiem przeprowadzenia samooceny systemu kontroli finansowej zarządzeniu nr
4/2004 z dnia 26 listopada 2004 r. Dyrektora ŁPKDN w Drozdowie
w sprawie wprowadzenia procedur kontroli finansowej aneksem nr 1 z dnia 28
września 2005 r. zmieniono podstawę
prawną na komunikat nr 1 Ministra Finansów z dnia
30 stycznia 2003 r. w sprawie ogłoszenia "Standardów kontroli finansowej
w jednostkach sektora finansów publicznych"
oraz zdefiniowano nowe rodzaje ryzyk
z określeniem stopnia ich wystąpienia i metodami zapobiegawczymi. Ponadto
wypełniony został "Kwestionariusz kontroli finansowej w jednostkach sektora
finansów publicznych - w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi"
Obowiązujące od 1 października
2005 r. procedury kontroli i zasady
wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania
wydatków ustalone zostały w pkt III "Kontrola w sprawie gospodarowania środkami
publicznymi pod względem legalności, gospodarności i celowości" oraz pkt II
"Kontrola dokumentów księgowych" "Instrukcji w sprawie sporządzania, kontroli i
obiegu dokumentów księgowych" stanowiącej załącznik nr 3 do zarządzenia
nr 8/2005 z dnia 1 października 2005 r. w sprawie zakładowego planu kont dla
Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi w Drozdowie. Zapisy w powyższym zakresie zostały uzupełnione
w stosunku do wcześniej obowiązujących poprzez określenie:
- podstawy prawnej,
- zakresu kontroli
przeprowadzanej przez Głównego Księgowego,
- przyjętych
w praktyce zasad wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań wynikających z
zawartych umów,
- sposobu dokumentowania
wstępnej oceny celowości wydatków,
- sposobu
postępowania w przypadku stwierdzenia naruszenia ustalonych procedur kontroli.
Kontrola przestrzegania obowiązujących procedur kontroli i zasad wstępnej
oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków będzie
przedmiotem odrębnej kontroli.
W świetle powyższych ustaleń stwierdza się, iż zalecenia pokontrolne zostały
zrealizowane.
Sprawozdanie
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz pozostawiono w kontrolowanej jednostce. O dokonanych w trakcie kontroli ustaleniach poinformowano
Dyrektora ŁPKDN.
Podpis
kontrolera:
1. Andrzej
Czaban
Drozdowo, dnia 30.01.2006 r.