Białystok, styczeń 2006 r.
PROTOKÓŁ KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w Urzędzie Gminy w Grajewie,
ul. Komunalna 6.
Regon 450005397 NIP 719-11-16-199
Wójtem Gminy w Grajewie jest Pan
Stanisław Szleter.
Kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej w Grajewie
jest Pani Weronika Leokadia Szymanowska.
Skarbnikiem Urzędu Gminy jest Pani Monika Zorczykowska.
Kontrolę przeprowadziła:
mgr Elżbieta Chojak
- starszy inspektor wojewódzki
- pracownik Wydziału Polityki
Społecznej PUW w Białymstoku (upoważnienie do kontroli Nr 11 z 11.01.2006 r.) wydane w imieniu Wojewody przez Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej.
Kontrolę przeprowadzono w dniach 16 - 19 stycznia 2006 r.
I. Temat kontroli:
Prawidłowość
wykorzystania dotacji celowej przekazanej z budżetu państwa na
a)
finansowanie świadczeń
wypłacanych z pomocy społecznej oraz składek na ubezpieczenie społeczne i
zdrowotne za osoby pobierające niektóre ze świadczeń z pomocy społecznej,
b)
realizację świadczeń
rodzinnych,
c)
realizację zadań własnych
gminy w zakresie dożywiania dzieci w szkołach, w ramach Programu ?Posiłek dla
Potrzebujących".
II. Cel
kontroli:
Celem kontroli jest dokonanie oceny
prawidłowości wykorzystania dotacji celowej przekazanej z budżetu państwa na
świadczenia w ramach realizacji zadań zleconych własnych gminy.
III. Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą objęto rok 2005: skontrolowano następujące
zagadnienia.
Wykorzystanie dotacji celowej z budżetu
państwa w 2005 r. w dziale 852 - Pomoc społeczna, w rozdziałach:
-
85214 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na
ubezpieczenie społeczne w § 2010 i w § 2030.
-
85213 § 2010 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby
pobierające świadczenia z pomocy społecznej i świadczenia rodzinne.
-
85219 § 2030 - Ośrodki pomocy społecznej.
-
85295 § 2030 - Realizacja zadania własnego gminy w zakresie
dożywiania - Realizacja Rządowego Programu ?Posiłek dla Potrzebujących"..
-
85212 § 2010 - Świadczenia rodzinne.
-
85228 § 2010 - Specjalistyczne usługi opiekuńcze.
Ustalenia kontroli:
Rada Gminy w Grajewie podjęła Uchwałę Nr
146/XXIX/05 z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie budżetu na 2005 rok.
W zakresie pomocy
społecznej ustalono:
Wyszczególnienie
|
Plan wg uchwały
|
Plan po zmianach
|
Środki uruchomione
z dotacji
|
środki własne
|
dotacja
z budżetu
|
środki własne
|
dotacja
z budżetu
|
Dział 852 - Pomoc społeczna
Ogółem
w tym rozdział:
|
259.278
|
1.120.364
|
216.278
|
1.634.977
|
1.609.677
|
85212 2010
|
8.720
|
712.000
|
8.720
|
1.205.000
|
1.205.000
|
85213 2010
|
0
|
9.000
|
0
|
3.000
|
2.700
|
85214 2010
|
0
|
71.000
|
0
|
26.000
|
26.000
|
85214 2030
|
45.000
|
101.000
|
20.000
|
133.477
|
108.477
|
85219 2030
|
123.558
|
122.000
|
105.558
|
122.000
|
122.000
|
85295 2030
|
50.000
|
51.364
|
50.000
|
94.000
|
94.000
|
85228 2010
|
32.000
|
54.000
|
32.000
|
51.500
|
51.500
|
I. Rozdział 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze.
Na realizację zadań w rozdziale 85214 na 2005 rok
zaplanowano dotacje celową w § 2010 w wysokości - 26.000 zł,
w a § 2030 kwotę 133.477 zł. Ogółem 159.477 zł. Gmina ze środków własnych zaplanowała kwotę 20.000 zł. Uruchomiono dotacje w kwocie 134.477 zł.
W okresie od 1 stycznia 2005 roku do 31.12.2005 roku dotację celową wykorzystano w wysokości 126.089,36 zł. Niewykorzystaną dotację w kwocie 8.387,64 zł zwrócono w
dniu 9 stycznia 2006 roku przelewem, poz. ks. 7/1/I - na konto PUW
Na poszczególne formy pomocy w 2005 roku wydatkowano:
Lp.
|
Formy pomocy
|
Liczba rzeczywista osób korzystających
z pomocy
|
Kwota
|
1.
2.
3.
|
Zasiłki stałe
Zasiłki okresowe - dotacja celowa
-
środki własne
Zasiłki celowe z tytułu klęski żywiołowej
lub ekologicznej
|
8
95
-
-
|
23.754,16
102.335,20
-
-
|
Wykorzystanie dotacji w 2005 r. obrazuje
załącznik Nr 1 do protokołu.
Kontrolujący poddał analizie sprawozdania
Rb-28S z wykorzystania dotacji w rozdziale 85214 za 2005 rok. Wykonanie planu
wydatków stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.
Rozliczenie wydatków z dotacji celowej w rozdziale
85214 z wybranych miesięcy obrazuje załącznik Nr 3 do protokołu.
Kontrolujący
wyrywkowo sprawdził listy wypłat świadczeń z pomocy społecznej. Listy zgodne są
z wydanymi decyzjami. Listy opisano prawidłowo. Zawierają wszystkie podpisy,
pieczątki. Przykłady sprawdzonych list i decyzji stanowi załącznik Nr 4 do
protokołu.
II. Rozdział 85213 - Składka na ubezpieczenie zdrowotne za
osoby otrzymujące zasiłki i świadczenia rodzinne.
Urząd Gminy w Grajewie na
sfinansowanie składki zdrowotnej w 2005 roku zaplanował kwotę 3.000 zł. Dotację uruchomiono w wysokości 2.700 zł.
Od stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - opłacano
składki zdrowotne za 8 osób (5 otrzymało zasiłek stały, 3 świadczenia
rodzinne).
Wykorzystano środki w wys. 2.297,69 zł.
Niewykorzystaną dotację zwrócono w dniu 9.01.2006 r. w
wys. 402,31 zł na konto PUW. przelew z 9.01.2006 r. poz. ks. 7/1/I.
Przekazywanie składki zdrowotnej do ZUS obrazuje załącznik
Nr 5 do protokołu. Składkę przekazywano w terminie.
III. Prawidłowość
wykorzystania dotacji celowej przekazywanej z budżetu państwa na realizację
zadań własnych gminy w zakresie dożywiania - rozdział 85295 § 2030 - ?Posiłek
dla Potrzebujących".
W 2005 roku dożywianie przez samorządy
gmin prowadzone jest w oparciu o Rządowy Program ?Posiłek dla Potrzebujących"
przyjęty Uchwałą Nr 212/2004 Rady Ministrów z dnia 7.09.2004 roku.
Porozumienie z dnia 8 lutego 2005 roku zawarte
pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Wójtem Gminy Grajewo w
sprawie dofinansowania zadania własnego w ramach programu ?Posiłek dla
potrzebujących". Dotacja budżetowa na realizację tego Programu wynosi 84.000 zł, w tym 24.000 zł na tworzenie
punktów wydawania posiłków. Gmina zobowiązała się przeznaczyć na dożywianie
56.000 zł, co stanowi 40 % kosztów realizacji zadania.
W dniu 8września 2005 r.
podpisano Aneks Nr 1/05 do porozumienia z dnia 8.02.2005 r.
tj. przyznano dotację na realizację programu w wysokości 94.000 zł, w tym 34.000 zł na tworzenie
punktów wydawania posiłków. Gmina zobowiązała się przyznać środki własne w
wysokości 56.000 zł, co stanowi 37,33 % kosztów
realizacji zadania.
Uchwała Nr 102/XXIII/04 Rady Gminy Grajewo
z dnia 7.07.2004 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków na
świadczenia z pomocy społecznej.
W rozdz. 85295 dożywianie dzieci z programu ?Posiłek
dla Potrzebujących" z pomocy w formie:
-
posiłki w szkołach podstawowych i gimnazjach korzystało 335
dzieci w ilości posiłków (44.596 świadczeń),
-
posiłki dla osób niepełnosprawnych korzystało dwie osoby w
ilości 74 obiady.
Koszt posiłków dla dzieci w szkołach i osób
niepełnosprawnych wyniósł 79.906 zł.
Gmina w 2005 r. przyznała zasiłki celowe na zakup
posiłków dla 3 osób na kwotę 775 zł.
Razem udzielono pomocy ?Posiłek dla Potrzebujących" na kwotę 80.681 zł; z tego z dotacji na kwotę 54.542 zł,
z zadań własnych 26.139 zł.
Na utworzenie Punktu Wydawania Posiłków w Rudzie w zakresie wyposażenia i usług
punktu wydatkowano kwotę 54.219 zł z tego z dotacji
celowej 34.000 zł, środki własne 20.219 zł.
Ogólnie koszt na zadania w
rozdz. 85295 ?Posiłek dla Potrzebujących" wyniósł 134.900,42 zł.
Otrzymane środki z dotacji na ten cel wynosiły 94.000 zł.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych i podpisanym
porozumieniem z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie przyznanych dotacji i
ustalonego wskaźnika udziału środków własnych dla gminy, który wynosił 37,33 %.
Kwota udziału dla gminy z wykonanych realizacji programu powinna wynosić
50.358,33 zł. W związku z tym niewykorzystaną kwotę
dotacji w wysokości 9.457,91 zł (50.358,33 zł ustalone środki własne należne wg wskaźnika - minus
40.900,42 zł środki własne wydane = kwota do zwrotu
9.457,91 zł), zwrócono 9.01.2006 r.
na konto PUW. Przelew zaksięgowano pod poz. 7/1/I.
Kontrolujący sprawdził wykorzystanie dotacji celowej
na utworzenie punktu wydawania posiłków.
Ustalono:
Zarządzenie wewnętrzne Nr 15/2005 Wójta Gminy Grajewo z dnia 12.07.2005 r. w
sprawie powołania Komisji Przetargowej do przygotowania i przeprowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przygotowanie oraz
wydawanie posiłków w okresie od 12 września 2005 r. do 29 czerwca 2006 r. w
ramach Rządowego Programu ?Posiłek dla Potrzebujących".
Przygotowano kalkulację wartości szacunkowej
zamówienia.
Szacunkowa wartość zamówienia 44.296,26 zł tj. 10946 euro.
Zgłosił się 1 oferent. Przetarg nie doszedł do skutku,
ze względu na wysoką kwotę oferenta.
Ogłoszono II przetarg 12.08.2005 r.
Wartość zamówienia 44.296,26 zł
tj. 10946 euro.
Oferta 1.
Umowę na przygotowania oraz wydawanie posiłków od 19
września 2005 r. do dnia 22 grudnia 2005 r. w ramach Rządowego Programu
?Posiłek dla Potrzebujących" zawarto w dniu 12 września 2005 r. z EKOLEX Sp. z
o.o. Białystok. Posiłki w cenie 5,85 zł brutto.
Sporządzony protokół - użyczenia sprzętu
gastronomicznego stanowiący integralną część umowy.
Kontrolujący sprawdził rachunki za zakupiony sprzęt w
celu uruchomienia punktu wydawania posiłków. Z dotacji celowej przeznaczonej na
ten cel wykorzystano 33.979 zł.
Rachunki opisano prawidłowo. Dotacja została
wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem
Zestawienie wydatków na utworzenie punktu dożywiania w
Rudzie środki własne i zlecone przedstawia załącznik Nr 6 do protokołu.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie
w ramach Programu ?Posiłek dla Potrzebujących" przyznał dla 2 rodzin zasiłki
celowe.
Oto przykłady:
1
Sz. M. - decyzją Nr GOPS.8125/189/05 z
17.03.2005 r. przyznano zasiłek celowy z programu
?Posiłek dla Potrzebujących" od 1.03.2005 r. do
30.06.2005 r. w wys. 100 zł miesięcznie. Lista wypłat
Nr 5/05 z 6.06.2005 r. Poz. ks. 142/7/VI. Wypłacono
przekazem pocztowym w dniu 15.06.2005 roku. Lista
wypłat opisana prawidłowo.
2
O.M. - decyzją GOPS.8125/166/05 z
28.02.2005 r. przyznano zasiłek celowy z programu
?Posiłek dla Potrzebujących" na dożywianie od 1.02.2005 r.
do 30.06.2005 r.
w wysokości 75,00 zł miesięcznie. Lista wypłat Nr 5/05 z 6.06.2005 r. Poz. ks. 142/7/VI. Opłacono przekazem pocztowym w dniu
15.06.2005 r.
Listy
opisano prawidłowo. Pomoc zasadna.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie
prowadzi dożywianie w szkołach.
Przykłady
rodzin korzystających z dożywiania w ramach Programu ?Posiłek dla
Potrzebujących" stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.
Kontrolujący dokonał wyrywkowo kontroli rachunków
przedkładanych przez szkoły i firmę kateringową
dowożącą obiady do Punktu wydawania posiłków w Rudzie.
Oto
przykłady:
1) Faktura Nr 51/2005 z dnia 30.11.2005 r. wystawiona przez Ekolex Sp. z
o.o. za obiady, ilość 1.173, cena 5,47 zł. Wartość brutto
6.865,45 zł. Zaksięgowana pod poz.299/4/XII. Opłacona przelewem 7.12.2005 r.
z § 3110 - zadanie zlecone ?Posiłek dla Potrzebujących". Do faktury dołączony
jest wykaz dzieci zakwalifikowanych do bezpłatnego dożywiania w Punkcie
Wydawania Posiłków w Rudzie w okresie od 1.11.2005 r.
do 30.11.2005 r. Na wykazie umieszczonych jest 57
nazwisk. Dołączony jest wykaz osób dorosłych (2) zakwalifi-kowanych
do bezpłatnych posiłków w Punkcie Wydawania Posiłków w Rudzie.
Kontrolujący stwierdził brak:
- daty sporządzenia wykazów,
- faktycznej liczby dożywianych dzieci,
- ilości dni żywienia dzieci w danym miesiącu przez
poszczególnych uczniów.
Zdaniem kontrolującego, wydaje
się mało wiarygodne, ażeby wszystkie zakwalifikowane dzieci korzystały z
obiadów przez cały miesiąc.
2) Rachunek z dnia 28 października 2005 r. wystawiony
przez Zespół Szkół Miejskich Nr 1
w Grajewie za dożywianie dzieci w miesiącu
październiku 2005 r. na kwotę 898,80 zł. Liczba dni 20, liczba dzieci 9, cena
obiadu 5,35 zł brutto. Wydano 168 obiadów, w piątki korzystało 6 osób. Rachunek
zaksięgowano pod poz. 266/6/X. Opłacono przelewem 31.10.2005 r. z dotacji
celowej rozdz. 85295 § 3110.
Do rachunku dołączony wykaz dzieci korzystających z dożywiania w
październiku 2005 r. Brak podanej rzeczywistej ilości dni żywienia
poszczególnych dzieci..
3) Rachunek Nr 11/05/06/G z 25.10.2005 r.
za dożywianie uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Grajewie
za miesiąc październik 2005 r. na kwotę 392 zł (20 dni x 1,96 zł x 10). Zaksięgowany
pod poz. 264/8/X. Opłacono z dotacji celowej przelewem w dniu 27.10.
2005 r. Do rachunku dołączono listę uczniów
zakwalifikowanych do dożywiania w miesiącu październiku 2005 r. Brak podanej
rzeczywistej ilości dni żywienia poszczególnych dzieci..
IV. Wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85219 § 2030
- Ośrodki Pomocy Społecznej.
Uchwałą Rady Gminy Grajewo
Nr 146/XXIX/05 z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie budżetu na 2005 rok ustalono
plan w rozdziale 85219 § 2030 w kwocie 245.558 zł, w
tym z dotacji celowej 122.000 zł.
Dotację celową w kwocie 122.000 zł
wykorzystano w 100 %. Z dotacji celowej finansowanych jest 5 etatów.
Plan i wykorzystanie dotacji celowej w rozdz. 85219 § 2030 przedstawia
poniższa tabela:
Wyszczególnienie
wg paragrafów
|
Plan
|
Wykorzystanie
|
4010
|
89.960
|
89.960
|
4040
|
7.500
|
7.500
|
4110
|
16.800
|
16.800
|
4120
|
2.534
|
2.534
|
4300
|
3.406
|
3.406
|
4440
|
1.800
|
1.800
|
Razem
|
122.000
|
122.000
|
Przekazywanie i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85219 § 2030
opisano w załączniku Nr 8 do protokołu.
Kontrolujący dokonał
analizy wykorzystania
środków w § 4300 i § 4210.
Oto przykłady:
§ 4300
-
Faktura Vat 87/02/2005 z dnia 1.02.2005 r.
- opłata za prowadzenie konta e-mail abonament roczny
- 183,00 zł. Zaksięgowano pod poz. 31/5/II. Opłacono przelewem 4.02.2005 r. Opisana prawidłowo.
-
Faktura Vat 00499/256/25630/Zup/05 z dnia 30.04.2005 r. za wysłanie korespondencji wystawiona na Urząd Gminy w Grajewie na kwotę 2.321,49 zł z
rozdz. 85219 § 4300 opłacono 34,00 zł. Zaksięgowano pod poz. 117/5/V. Opłacono
16.05.2005 r. Opisana prawidłowo.
§ 4210
-
Faktura Vat 1377/F/05/D z dnia 16.05.2005 r.
- zakup druków: wywiad środowiskowy, aktualizacja wywiadu, oświadczenie o
stanie majątkowym, kontrakt socjalny. Kwota do zapłaty 246,28 zł. Zaksięgowano
pod poz. 124/22/IV. Opłacono przelewem dnia 24.05.
2005 r. Opisana prawidłowo.
-
Faktura Vat F/003249/05 z dnia 8.09.2005 r.
- zakup monitora LCD na kwotę 945,00 zł. Zaksięgowano pod poz. 223/9/IX.
Opłacona przelewem 12.09.2005 r. Opisana prawidłowo.
V. Rozdział 85212 - Świadczenia rodzinne.
Realizację świadczeń rodzinnych w oparciu
o przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.
U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 z późn.
zm.) Wójt Gminy Grajewo
przekazał Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Grajewie.
Wójt Gminy Grajewo
w dniu 30 kwietnia 2004 r. upoważnił Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Grajewie do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń
rodzinnych a także wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych.
Na realizację świadczeń rodzinnych i
dodatków w 2005 roku GOPS w Grajewie otrzymał kwotę
1.205.000 zł. Wykorzystano 1.110.857,06 zł. Niewykorzystaną dotację w wysokości 94.142,94 zł zwrócono w dniu 9.01.2006 r. na
konto PUW. Przelew zaksięgowano pod poz. 7/1/I.
Plan i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85212
- świadczenia rodzinne w poszczególnych paragrafach w 2005 r. przedstawia
poniższa tabela:
Wyszczególnienie
wg paragrafów
|
Plan
|
Wykorzystanie
|
3110
|
1.166.063
|
1.072.219
|
4010
|
14.298
|
14.268
|
4110
|
8.982
|
8.741
|
4120
|
451
|
423
|
4260
|
845
|
845
|
4210
|
7.488
|
7.488
|
4300
|
6.199
|
6.199
|
4440
|
674
|
674
|
Razem
|
1.205.000
|
1.110.857
|
Zestawienie wypłacanych świadczeń rodzinnych szczegółowo opisano w
Załączniku Nr 9 i 10 do protokołu.
Przekazywanie i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85212 w 2005
r. przedstawia załącznik Nr 11 do protokołu.
Kontrolujący
wyrywkowo sprawdził listy wypłat świadczeń rodzinnych z wydanymi decyzjami.
Listy zgodne są z wydanymi decyzjami. Listy opisano prawidłowo. Przykłady sprawdzonych
list stanowi załącznik Nr 12 do protokołu.
Środki przekazane w rozdziale 85212 wykorzystane
zostały na świadczenia rodzinne, płace pracowników łącznie z pochodnymi oraz na
usługi.
Kontrolujący dokonał analizy wykorzystania środków w § 4300 i § 4210.
Oto przykłady:
rozdział 85212 § 4300
-
Prowizja za
wypłatę świadczeń rodzinnych za luty 2005 r. w Urzędzie Poczty § 4300 - 301,85
zł tj. 1 % od wypłaty świadczenia. Opłacono przelewem 9.02.2005 r. Poz. ks. 35/11/II
-
Faktura Vat 1179/07/05 z dnia 4.07.2005 r.
- Szkolenie: zmiany w systemie świadczeń alimentacyjnych, udział 2 osób. poz. ks. 166/4/VII. Kwota 300 zł. Opłacono przelewem
8.07.2005 r. Faktura opisana prawidłowo.
-
Faktura Nr
5502847 z dnia 20.10.2005 r. - Opłata za licencję na
oprogramowanie do obsługi świadczeń rodzinnych III rata, na kwotę 597,80 zł.
Zaksięgowana pod poz. 263/5/X. Opłacono przelewem 26.10.2005 r.
Faktura opisana prawidłowo.
-
Faktura Vat FON03158425/007/05 z dnia 14.07.2005 r.
za rozmowy telefoniczne za lipiec 2005 r., kwota 163,44 zł. Zaksięgowano pod
poz. 180/7/VII. Opłacono przelewem 163,44 zł w dniu 25.07.2005 r.
rozdział 85212 § 4210
-
Faktura Vat 2760/05/D z 13.07.2005 r.
zakup druków oświadczeń członków rodziny, wnioski o ust. prawa do zasiłku
rodzinnego, zasiłku pielęgnacyjnego, świadczenia pielęgnacyjnego - na kwotę
263,72 zł. Zaksięgowano pod poz. 181/9/VII. Opłacono przelewem 26.07.2005 r. Faktura opisana prawidłowo.
-
Faktura Vat 39867 z 10.11.2005 r. - Zakup
materiałów biurowych na kwotę 650,72 zł. Zaksięgowano pod poz. 280/6/XI.
Opłacono przelewem 16.11.2005 r. Faktura opisana
prawidłowo.
Kontrolujący
ustalił, że Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie
przyznał zaliczkę alimentacyjną dla 11 osób.
Wójt Gminy upoważnieniem Nr 8/05 z dnia 25.08.2005 r.
do prowadzenia postępowań wobec dłużników alimentacyjnych od dnia 1.09.2005 r. upoważnił GOPS.
Na zaliczkę alimentacyjną wydatkowano kwotę 20.836 zł.
Koszt obsługi zaliczki wyniósł 625 zł.
Przykłady osób, którym wypłacono zaliczkę alimentacyjną stanowi
załącznik Nr 13 do protokołu.
Listy wypłat opisane są prawidłowo i zgodne są z wydanymi decyzjami.
VI. Rozdział 85228 - Specjalistyczne usługi opiekuńcze.
Uchwałą Nr 146/XXIX/05 z dnia 23 marca 2005 r. Rady
Gminy w Grajewie w sprawie budżetu na 2005 rok w
rozdz. 85228 § 2010 ustalono kwotę 86.000 zł ,w tym
54.000 zł z dotacji z budżetu państwa. W ciągu roku
dotację zmniejszono do kwoty 51.500 zł. Do końca 2005
roku uruchomiono środki w kwocie 51.500 zł.
Przekazanie i wykorzystanie dotacji celowej obrazuje poniższa tabela:
Data otrzymanej dotacji z PUW
|
Kwota otrzymanej dotacji
|
Poz.
księgowa
|
Wykorzystanie
|
Data
|
Kwota
|
Poz. księgowa
|
14.01.2005 r.
|
5.000
|
11/12/I
|
|
|
|
04.02.2005 r.
|
5.000
|
31/24/II
|
09.02.2005 r.
|
3.840,00
|
35/7/II
|
11.03.2005 r.
|
3.000
|
62/34/III
|
11.03.2005 r.
|
3.302,40
|
62/28/III
|
05.04.2005 r.
|
2.500
|
84/41/IV
|
05.04.2005 r.
27.04.2005 r.
|
4.224,00
4.032,00
|
83/19/IV
101/4/IV
|
06.05.2005 r.
|
2.000
|
109/08/V
|
31.05.2005 r.
|
3.840,00
|
128/26/V
|
03.06.2005 r.
|
5.800
|
133/8/VI
|
|
|
|
06.07.2005 r.
|
4.000
|
164/26/VII
|
06.07.2005 r.
|
4.224,00
|
164/7/VII
|
03.08.2005 r.
|
4.000
|
189/11/VIII
|
02.08.2005 r.
|
4.032,00
|
188/7/VIII
|
09.09.2005 r.
|
4.000
|
221/19/IX
|
05.09.2005 r.
30.09.2005 r.
|
4.857,60
4.857,60
|
217/5/IX
239/17/IX
|
10.10.2005 r.
|
5.000
|
248/25/X
|
|
|
|
14.11.2005 r.
|
5.000
|
278/32/XI
|
03.11.2005 r.
|
4.838,40
|
270/7/XI
|
05.12.2005 r.
|
6.200
|
279/33/XII
|
07.12.2005 r.
20.12.2005 r.
|
4.608,00
4.838,40
|
299/10/XII
311/24/XII
|
|
51.500
|
|
|
51.494,40
|
|
Niewykorzystaną
dotację w wysokości 5,60 zł zwrócono na konto PUW w dniu 9.01.2006 r. Przelew zaksięgowano pod poz. 7/1//I.
Realizatorem usług
specjalistycznych był Polski Czerwony Krzyż w Grajewie.
Umowa Nr 1/04 zawarta 31.12.2004 r.
pomiędzy Kierownikiem GOPS w Grajewie a Zarządem
Okręgowym PCK w Białymstoku . Przedmiot zlecenia obejmuje świadczenie usług z
wyłączeniem świąt i dni wolnych od pracy (tj. 5625 godzin w okresie od
1.01.2005 r. do 31.12.2005 r.
Cenę usługi ustalono na 9,60 zł za godzinę usługi opiekuńczej. PCK rozlicza się co miesiąc. Usługi opiekuńcze w 2005 roku sprawowane
były dla 8 osób.
Oto przykłady:
1) J.C. - l. 83, zamieszkała z rodziną.
Decyzją GOPS.8127/22/05 z 30.09.2005 r. przyznano
świadczenie z pomocy społecznej w formie specjalistycznych usług opiekuńczych w
zakresie: pielęgnacja, pomoc w prowadzeniu gospodarstwa domowego, kontrola
przyjmowania leków od 1.10.2005 r. do 31.12.2005 r. przez 5 dni w tygodniu po 1 godzinie dziennie. Odpłatność
w wysokości 7 % rzeczywistych kosztów tj. 0,67 zł za godzinę.
2) A.R. - l.
81, osoba samotna.
Decyzją GOPS.8127/20/05 z 29.07.2005 r. przyznano pomoc w
formie specjalistycznych usług opiekuńczych w zakresie świadczeń:
pielęgnacyjnych i wspierających o d 1.08.2005 r. do
31.12.2005 r. przez 5 dni w tygodniu po 3 godziny
dziennie. Odpłatność wynosi 3 % rzeczywistych kosztów tj. 0,28 zł za godzinę.
3) A.Z. - l. 74, prowadzi wspólne
gospodarstwo domowe z mężem.
Decyzją GOPS.8127/3/05 z 4.01.2005 r. przyznano
świadczenie z pomocy społecznej w formie specjalistycznych usług opiekuńczych w
zakresie: pielęgnacji, usług usprawniających, wspierających od 1.01.2005 r. do 30.06.2005 r. przez 5 dni w
tygodniu po 6 godzin dziennie. Odpłatność w wysokości 7 % rzeczywistych kosztów
tj. 0,67 zł za godzinę.
Odpłatność za usługi opiekuńcze świadczone w 2005 roku
wg sprawozdań Rb-27-zz z wykonania dochodów związanych z realizacją zadań w
zakresie administracji rządowej wynosi:
od początku roku do 31 marca 2005 r. wykonanie -
160,80 zł
od początku roku do 30 czerwca 2005 r. wykonanie -
440,86 zł
od początku roku do 30 września 2005 r. wykonanie -
823,34 zł
od początku roku do 31 grudnia 2005 r. wykonanie -
1.625,68 zł
Zestawienie wpływu odpłatności za usługi opiekuńcze od
podopiecznych i odprowadzanie tej kwoty na dochody państwa przedstawia poniższa
tabela:
Lp.
|
Data
|
Poz.
księgowa
|
Treść
|
Kwota
odpłatności
|
Kwota przelana na konto PUW
|
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
|
21.01.05
25.01.05
23.02.05
23.02.05
30.03.05
20.04.05
28.04.05
17.05.05
15.06.05
13.06.05
15.07.05
29.07.05
03.08.05
03.08.05
13.09.05
12.09.05
14.09.05
30.09.05
30.09.05
04.10.05
04.10.05
06.10.05
14.10.05
14.10.05
27.10.05
31.10.05
|
18/1/I
21/4/I
51/66/II
47/1/II
79/22/III
95/1/IV
104/61/IV
118/1/V
144/1/VI
147/1/VI
173/39/VII
184/19/VII
192/32/VIII
189/1/VIII
224/1/IX
228/10/IX
228/50/IX
240/76/IX
240/79/IX
243/1/X
247/24/X
247/36/X
252/1/X
253/61/X
264/1/X
266/5/X
|
Wpływ za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpływ za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
|
80,40
80,40
88,44
84,42
107,20
113,90
132,18
117,92
18,48
63,36
18,48
122,32
117,92
14,07
|
80,40
80,40
88,44
84,42
107,20
113,90
132,18
117,92
81,84
195,36
32,55
44,88
|
Lp.
|
Data
|
Poz.
księgowa
|
Treść
|
Kwota
odpłatności
|
Kwota przelana na konto PUW
|
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
|
02.11.05
10.11.05
16.11.05
14.11.05
22.11.05
02.12.05
09.12.05
13.12.05
12.12.05
22.12.05
20.12.05
23.12.05
29.12.05
|
272/14/XI
277/45/XI
280/1/XI
283/30/XI
289/23/XI
302/53/XII
302/76/XII
304/8/XII
305/24/XII
313/1/XII
315/45/XII
315/53/XII
318/3/XII
|
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Wpłata za specjal. usł.
opiekuń.
Przelew - kwota za usł. opiekuń.
|
17,64
13,40
117,92
20,16
26,80
112,56
14,07
17,64
126,00
|
148,96
132,72
31,71
126,00
|
Razem
|
1.625,68
|
1.598,88
|
Kwotę 26,80 zł dotyczącą wpłaty z dnia 02.12.2005 r.
przekazano na konto PUW w dniu 05.01.2006 r.
Na podstawie udostępnionych dokumentów przez Urząd Gminy w Grajewie przeanalizowano wykorzystanie środków w § 4300:
-
Faktura Vat Nr 39/2005--10-ZG z dnia 30.03.2005 r.
wystawiona przez PCK - Podlaski Zarząd Okręgowy w Białymstoku, za świadczenie
specjalistycznych usług opiekuńczych w miesiącu marcu 2005 r. w ilości 440
godz., cena 9,60 zł. Wartość ogółem 4.224 zł.
Do faktury załączony jest
wykaz podopiecznych, dla których PCK Zarząd Rejonowy w Grajewie
świadczył usługi opiekuńcze w marcu 2005 roku.
Z wykazu wynika, że z usług korzystały 4 osoby, ilość
dni pracujących u każdej osoby 22, ilość godzin dla p. G.A. - 176
dla p. J.F. -
88
dla p. Z.H. - 132
dla p. K.A.
- 44
Ogółem 440
Faktura opisana prawidłowo. Zaksięgowana pod poz.
83/19/IV. Opłacono przelewem 4.04.2005 r.
-
Faktura Vat Nr 109/2005-10/ZG z dnia 24.08.2005 r.
wystawiona przez PCK - Podlaski Zarząd Okręgowy w Białymstoku za świadczenie
usług specjalistycznych za miesiąc sierpień 2005 r. w ilości 506 godzin, po
9,60 zł. Ogółem 4.857,60 zł. Do faktury dołączono wykaz
osób, którym świadczono usługi w sierpniu 2005 r. Z wykazu wynika, że z usług
korzystało 6 osób, ilość dni pracujących 22, ilość godzin dla p. R.A. - 66; p. J.E. - 88; p. Z.H. - 176; p. K.A. - 88; p. G.A. - 44; p. R.Z. - 44. Ogółem 506 godzin.
Faktura zaksięgowana pod
poz. 217/5/IX. Opłacono przelewem w dniu 5.09.2005 r.
Faktura opisana
prawidłowo.
-
Faktura Vat 122/2005-10/ZG z 23.09.2005 r.
wystawiona przez PCK - Podlaski Zarząd Okręgowy w Białymstoku za wykonanie
usług specjalistycznych w miesiącu październiku 2005 r. w ilości 506 godzin,
cena 9,60 zł. Wartość ogółem 4.857,60 zł. Do faktury
dołączony jest wykaz podopiecznych, dla których PCK Zarząd Rejonowy w Grajewie świadczył usługi opiekuńcze w październiku 2005 r. Z wykazu wynika,
że z usług korzystało 6 osób, ilość dni pracujących 22, ilość godzin: u p. R.A.
- 66; p. J.F. - 88; p. Z.H. -
176; p. K.A. - 88; p. G.A. -
44; p. R.Z. - 44. Ogółem 506 godzin.
Faktura zaksięgowana pod poz. 239/17/IX.
Opłacono 30.09.2005 r. przelewem. Faktura opisana prawidłowo.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach. Jeden egzemplarz w dniu 27 stycznia 2006 roku przekazano Wójtowi
Gminy w Grajewie, drugi Wydziałowi Polityki
Społecznej PUW w Białymstoku.
Wójtowi Gminy w Grajewie
przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów
utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień
dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty
podpisania protokołu.
O
przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu
Gminy pod poz. 1.
Kontrolowany: Kontrolujący:
/-/ Stanisław Szleter. /-/
Elżbieta Chojak
Wójt
/-/ Weronika
Leokadia Szymanowska.
Skarbnik
Urzędu Gminy
/-/ Monika Zorczykowska
Kierownik OPS
Załączniki
Nr 1 - 13 - do pobrania poniżej