Białystok,
2006.02.09
PS.I.EF 0931/2/1/06
Pan
Franciszek Chrzanowski
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
w Łomży
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli kompleksowej
Domu Pomocy Społecznej, przeprowadzonej w dniach 12-13 stycznia br. przez
pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku w zakresie oceny stopnia realizacji programu
naprawczego, warunków życia mieszkańców, organizacji działania domu pomocy
społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców, oceny poziomu, struktury
zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników, przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji
o swoich prawach oraz oceny stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców w okresie od 01.01.2005 r. do
31.12.2005 r. dokonano poniższych ustaleń.
Dom Pomocy Społecznej w Łomży zlokalizowany jest w
dwukondygnacyjnym budynku z podpiwniczeniem bez barier architektonicznych, z
zainstalowanymi systemami: przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym.
Budynek spełnia wymagane standardy określone rozporządzeniem Ministra Polityki
Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (
Dz.U.Nr 217, poz. 1837). W budynku są dwie windy, z których mieszkanki, ze
względu na bezpieczeństwo, korzystają w obecności personelu. Na korytarzach
zamontowane są uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom mniej sprawnym. Pokoje
mieszkańców są 2 i 3 osobowe o wymaganym ustawowo metrażu, z pełnym
wyposażeniem, tj. szafka nocna, szafa ubraniowa, krzesła, stół, lampki nocne.
Na piętrach znajdują się centra łazienkowe wyposażone w sedesy, prysznice,
wanny, umywalki. Liczba łazienek zapewnia korzystanie z nich przez nie więcej
niż 5 osób i toalet nie więcej niż 4 osoby. Na każdej kondygnacji znajduje się
kuchenka pomocnicza, sala dziennego pobytu, podręczne pomieszczenie do prania i
suszenia. Pomieszczenia Domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie
rzadziej niż raz dziennie, wolne od nieprzyjemnych zapachów. Dziewczęta mają
zapewnione zabawki odpowiednie do ich wieku i sprawności.
W trakcie
kontroli ustalono że, zgodnie z programem naprawczym,
w 2005 roku urządzono i wyposażono w sprzęt techniczny odzyskaną w wyniku
modernizacji salę na parterze budynku "BC" z przeznaczeniem na salę do zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych, wyremontowano i wyposażono 3 pokoje mieszkalne -
jeden na I piętrze, dwa na II piętrze. Ze względu na brak środków nie wykonano,
zaplanowanych w programie naprawczym na 2005 roku następujących prac:
foliowanie lub okratowanie wszystkich okien na paterze i w piwnicach zespołu
budynku "ABCD" w celu zabezpieczenia przed włamaniem, doposażenie dwóch pokoi
mieszkalnych. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora termin realizacji powyższych
prac przeniesiono na 2006 rok. Ponadto w 2005 roku wykonano salę
rehabilitacyjną, pokój logopedy, pokój psychologa, pracownię wikliny, sklepik
terapeutyczny i pracownię witrażu.
Dom nie posiada
wymaganych standardów w zakresie wskaźnika zatrudnienia w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym. Na koniec grudnia 2005 roku w DPS zatrudnione były
93 osoby, wszystkie w pełnym wymiarze czasu pracy. W dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 60 osób, w tym 2 stażystów co daje to wskaźnik zatrudnienia 0,59. W okresie
objętym kontrolą w dziale terapeutyczno-opiekuńczym i medyczno
-rehabilitacyjnym zwiększono zatrudnienie o 10 osób, tj. o : 3 opiekunów, 4 pokojowe, aspiranta
pracy socjalnej, terapeutę, technika fizjoterapii. Zgodnie z programem
naprawczym zatrudnienie pozostałych pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego zaplanowano do końca 2006 roku.
Kwalifikacje pracowników określone zostały Zarządzeniem
Dyrektora Nr 9/05 z dnia 30.09.2005 r. w sprawie
wprowadzenia w życie zasad wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej w
Łomży przy ul. Polowej 39. Zgodnie z § 1 cytowanego Zarządzenia wymagania
kwalifikacyjne pracowników Domu określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia z dnia
2 sierpnia 2005 r. w sprawie
zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222). Zarządzenie weszło w życie z dniem
podpisania z mocą obowiązującą od dnia 7 sierpnia 2005r.
W trakcie
kontroli sprawdzono akta 16 losowo wybranych osób tj. 26,7 % wszystkich
pracowników działu opiekuńczo-terapeutycznego i medyczno-rehabilitacyjnego. Na
podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że w/w osoby posiadają
wymagane kwalifikacje na zajmowanych stanowiskach.
Ustalono, że pracownicy
Domu uczestniczyli w szkoleniach dotyczących praw
mieszkańców i kierunków prowadzonej terapii oraz, że 12 osób podnosi, we
własnym zakresie, swoje kwalifikacje zawodowe
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej
w Łomży, zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Łomży w dniu 13.04.2005 r. Zawarte w Regulaminie prawa, gwarantują mieszkańcom w
szczególności wolność, godność i poczucie bezpieczeństwa. Uwzględniają rozwój
osobowości, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem,
korzystanie z wszelkich usług świadczonych przez Dom. Zapewniają realizację
obowiązku szkolnego i udział dzieci w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Gwarantują bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów
wartościowych w depozycie. W toku kontroli stwierdzono, że prawa mieszkańców są
przestrzegane.
W
Domu funkcjonuje, powołany przez Dyrektora Zarządzeniem nr 7/99 z dn.
23.04.1999 r. zespół terapeutyczno-opiekuńczy. W ramach zespołu funkcjonują 4
grupy terapeutyczno-opiekuńcze. Zespoły zbierają się co
pół roku. W dokumentacji z posiedzeń zespołu zawarta jest analiza
funkcjonowania mieszkanki w zakresie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych,
rehabilitacyjnych, edukacyjnych,
religijnych, zdrowotnych i socjalnych. Nie we wszystkich sferach określono
kierunki dalszej pracy z mieszkanką.
Dla
wszystkich mieszkanek opracowane są indywidualne plany wsparcia mieszkańca.
Każda mieszkanka lub jej opiekun prawny są na bieżąco zapoznawani z prowadzonymi
w stosunku do niej oddziaływaniami. Za realizację planu odpowiadają pracownicy
pierwszego kontaktu i zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Ocena efektów
indywidualnych planów dokonywana jest co pół roku lub
co rok w zależności od potrzeb. Z przeanalizowanych planów wynika, że do
wszystkich celów opieki indywidualnej, założonych do realizacji z mieszkanką,
odniesiono się w planie. W poszczególnych ocenach efektów świadczonych usług
wskazano na postępy, jakie mieszkanka poczyniła np. w zakresie zmiany swojego zachowania,
udziału w zajęciach terapeutycznych, aktywności ruchowej. Wskazano także na
próby nawiązywania przez pracowników Domu kontaktów z rodziną i podtrzymanie
tego kontaktu. Prowadzone oddziaływania dostosowane są do wieku rozwojowego i
możliwości psycho-społecznych mieszkanki.
Do wiadomości:
1.
Prezydent Miasta Łomży
Z
up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca
Dyrektora Wydziału polityki Społęcznej