Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35098376   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Urzędu Miasta w Brańsku. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ  KONTROLI  PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w Urzędzie Miasta w Brańsku ul. Rynek 8.

Regon   050509822         NIP  543-00-09-733

 

Burmistrzem Miasta Brańsk jest Pan Daniel Antoni Bańkowski.

Kierownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej w Brańsk jest Pani Anna Laskowska.

Skarbnikiem Urzędu Miasta jest Pani Krystyna Stypułkowska.

 

Kontrolę przeprowadziła:

mgr Elżbieta Chojak - starszy inspektor wojewódzki

- pracownik Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku (upoważnienie do kontroli Nr 21 z 31.01.2006 r.) wydane w imieniu Wojewody przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 6 - 7 luty 2006 r.

 

I.   Temat kontroli:

Prawidłowość wykorzystania dotacji celowej przekazanej z budżetu państwa na

a)      finansowanie świadczeń wypłacanych z pomocy społecznej oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za osoby pobierające niektóre ze świadczeń z pomocy społecznej,

b)      realizację świadczeń rodzinnych,

c)      realizację zadań własnych gminy w zakresie dożywiania dzieci w szkołach, w ramach Programu ?Posiłek dla Potrzebujących".

 

II.  Cel  kontroli:

Celem kontroli jest dokonanie oceny prawidłowości wykorzystania dotacji celowej przekazanej z budżetu państwa na świadczenia w ramach realizacji zadań zleconych i własnych gminy.

 

III. Przedmiotowy  zakres  kontroli:

Kontrolą objęto rok 2005: skontrolowano następujące zagadnienia.

Wykorzystanie dotacji celowej z budżetu państwa w 2005 r. w dziale 852 - Pomoc społeczna, w rozdziałach:

-          85214 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne w § 2010 i w § 2030.

-          85213 § 2010 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby pobierające świadczenia z pomocy społecznej i świadczenia rodzinne.

-          85219 § 2030 - Ośrodki pomocy społecznej.

-          85295 § 2030 - Realizacja zadania własnego gminy w zakresie dożywiania - Realizacja Rządowego Programu ?Posiłek dla Potrzebujących".

-          85212 § 2010 - Świadczenia rodzinne.

Ustalenia  kontroli:

 

Rada Miasta w Brańsku podjęła Uchwałę Nr XX/112/04 z dnia 20 grudnia 2004 r. 
w
sprawie budżetu na 2005 rok.

 

W zakresie pomocy społecznej ustalono:

Wyszczególnienie

Plan wg uchwały

Plan po zmianach

Środki

uruchomione

środki własne

dotacja

z budżetu

środki własne

dotacja

z budżetu

Dział 852 - Pomoc społeczna

Ogółem:

w tym:

105.978

756.000

100.845

833.680

817.915

rozdz. 85212  §  2010

-

473.000

-

597.700

597.700

rozdz. 85213  §  2010

-

14.000

-

7.100

7.060

rozdz. 85214  §  2010

-

85.000

-

99.100

86.075

rozdz. 85214  §  2030

30.000

121.000

30.000

55.000

52.300

rozdz. 85219  §  2030

52.418

63.000

59.008

63.000

63.000

rozdz. 85295  §  2030

23.560

-

11.837

11.780

11.780

 

I.  Rozdział 85214 - Zasiłki i pomoc w naturze.

 

Na realizację zadań w rozdziale 85214 na 2005 rok zaplanowano dotacje celową w § 2010 w wysokości - 99.100 , w a § 2030 kwotę 55.000 . Ogółem 154.100 . Miasto ze środków własnych zaplanowało kwotę 30.000 . Uruchomiono dotację w kwocie 138.375 .

W okresie od 1 stycznia 2005 roku do 31.12.2005 roku dotację celową wykorzystano w wysokości 137.792 . Niewykorzystaną dotację w kwocie 582,69 zł zwrócono w dniu 30 grudnia 2005 roku przelewem, poz. ks. 1122 na konto PUW

Na poszczególne formy pomocy w 2005 roku wydatkowano:

Lp.

Formy pomocy

Liczba rzeczywista osób korzystających z pomocy

Kwota

1.

2.

 

3.

Zasiłki stałe

Zasiłki okresowe -  dotacja celowa

                             -  środki własne

Zasiłki celowe z tytułu klęski żywiołowej

lub ekologicznej

22

58

-

 

-

85.657

52.135

-

 

-

 

Wykorzystanie dotacji w 2005 r. obrazuje załącznik Nr 1 do protokołu.

Kontrolujący poddał analizie sprawozdania Rb-28S z wykorzystania dotacji w rozdziale 85214 za 2005 rok. Wykonanie planu wydatków stanowi załącznik Nr 2 do protokołu.

Kontrolujący wyrywkowo sprawdził listy wypłat świadczeń z pomocy społecznej. Listy zgodne są z wydanymi decyzjami. Listy opisano prawidłowo. Zawierają wszystkie podpisy, pieczątki. Przykłady sprawdzonych list i decyzji stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.

II.  Rozdział 85213 - Składka na ubezpieczenie zdrowotne za osoby otrzymujące zasiłki i świadczenia rodzinne.

Urząd Miasta w Brańsku na sfinansowanie składki zdrowotnej w 2005 roku zaplanował kwotę 7.100 . Dotację uruchomiono w wysokości 7.060 .

Od stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - opłacano składki zdrowotne za 17 osób.

Wykorzystano środki w wys. 7.016,19 zł. Niewykorzystaną dotację zwrócono w dniu 30.12.2005 r. w wys. 43,81 zł na konto PUW. Przelew z 30.12.2005 r. poz. ks. 1122.

Przekazywanie składki  zdrowotnej do ZUS obrazuje załącznik Nr 4 do protokołu. Składkę przekazywano w terminie.

Kontrolujący ustalił, że w miesiącu kwietniu 2005 r. Urząd Miasta Brańsk przekazał dodatkowo na konto ZUS kwotę 109,14 zł.

Jak wyjaśniła Kierownik MOPS w Brańsku przekazana kwota 70,74 zł dotyczy zaległości za miesiąc sierpień, październik, listopad, grudzień 2001 r. i marzec 2004 r., co wynikło z korekt miesięcznych raportów. Natomiast kwotę 38,42 zł stanowią odsetki.

Kontrola uznała kwotę 70,74 zł jako zasadnie wydatkowaną z dotacji celowej z rozdz. 85213 w 2005 r. Natomiast kwotę 38,40 zł należało pokryć ze środków własnych.

 

III. Prawidłowość wykorzystania dotacji celowej przekazywanej z budżetu państwa na  
 realizację
zadań własnych gminy w zakresie dożywiania - rozdział 85295 § 2030 -  
 ?Posiłek dla Potrzebujących".

W 2005 roku dożywianie przez samorządy gmin prowadzone jest w oparciu o Rządowy Program ?Posiłek dla Potrzebujących" przyjęty Uchwałą Nr 212/2004 Rady Ministrów z dnia 7.09.2004 roku.

Porozumienie z dnia 15 lutego 2005 roku zawarte pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Burmistrzem Miasta Brańsk w sprawie dofinansowania zadania własnego w ramach programu ?Posiłek dla potrzebujących". Dotacja budżetowa na realizację tego Programu wynosi 11.780 . Miasto zobowiązało się przeznaczyć na dożywianie 11.170 , co stanowi 50 % kosztów realizacji zadania.

Uchwała Nr X/51/2003  Rady Miasta Brańsk z dnia 21 października 2003 r. w sprawie zasad zwrotu wydatków na świadczenia przyznawane w ramach zadań własnych gminy w zakresie dożywiania uczniów w szkołach.

W rozdz. 85295 dożywianie dzieci z programu ?Posiłek dla Potrzebujących" z pomocy w formie:

-         posiłki w szkołach podstawowych i gimnazjach skorzystało 82 dzieci,

-         posiłki dla osób niepełnosprawnych korzystała jedna osoba.

W ramach Programu ?Posiłek dla potrzebujących" wydatkowano kwotę 23.617 , z tego z dotacji celowej 11.780 , a ze środków własnych 11.837 . Wydano 10.545 posiłków. Koszt 1 posiłku wynosił 2,24 zł. Koszt posiłków dla osób dorosłych wyniósł 1.825 , (w tym z dotacji 460 zł).

Kontrolujący dokonał kontroli rachunków przedkładanych przez szkołę i DPS za wydanie posiłków.

Oto przykłady:

-         Nota księgowa Nr 1/4/2005 z dnia 14.04.2005 r. wystawiona przez Zespół Szkół w Brańsku za bezpłatne obiady za miesiąc marzec 2005 r. na kwotę 3.010 . Z rozdziału 85291 opłacono 1.795 tj.:

za 44 dzieci po 40 zł = 1.760 ,

za 1 dziecko 7,50 zł

za 1 dziecko 27,50 zł

Pozostałą kwotę 1.215 opłacono z rozdziału 85154.

Do noty dołączona jest lista dzieci objętych dożywianiem w marcu 2005 r. (z podaniem kosztu obiadów dla każdego dziecka ogółem).

Zaksięgowano pod poz. 244/IV/2005/3. Opłacono przelewem 22.04.2005 r.

Opisana prawidłowo. Z przedłożonych list nie wynika ile każde z dzieci korzystało rzeczywiście z obiadów  w danym miesiącu.

-         Nota księgowa Nr 2/6/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r. wystawiona przez Zespół Szkół w Brańsku za bezpłatne obiady w miesiącu czerwcu 2005 r. na kwotę 3.178,50 . Dołączona jest lista dzieci. Faktura opisana prawidłowo. Zaksięgowano pod poz. 298/VI/2005. Opłacono przelewem w dniu 28.06.2005 r. Z rozdz. 85295 opłacono kwotę 1.901 tj.:

44 dzieci po 42,50 zł = 1.870

1 dziecko 8,50 zł

1 dziecko 22,50 zł.

Pozostałą kwotę 1.277,50 opłacono z rozdz. 85154.

-         Nota księgowa Nr 1/12/2005 z dnia 1.12.2005 r. wystawiona przez Zespół Szkół w Brańsku za dożywianie dzieci za listopad 2005 r. na kwotę 3.744 (80 dzieci x 46,80 zł) Nota zaksięgowana pod poz. 436/12/2005. Opłacono przelewem 7.12.2005 r. z rozdz. 85295 - 2.714,40 zł (58 dzieci x 46,80 zł), a kwotę 1.029,60 (22 dzieci po 46,80 zł) z rozdz. 85154.

-  Brak podanej rzeczywistej ilości dni żywienia poszczególnych dzieci.

-         Rachunek 10/2005 z dnia 6.04.2005 r. wystawiony przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Koło Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski przy Zespole Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim za dożywianie 6 dzieci na kwotę 225 zł. Rachunek zaksięgowano pod poz. 234/W/2005/2. Opisany prawidłowo. Opłacono przelewem 15.04.2005 r. z rozdz. 85295 - 75,00 zł. Pozostałą kwotę 150,00 zł z rozdz. 85154.

-  Brak podanej rzeczywistej ilości dni żywienia poszczególnych dzieci.

-         Faktura Vat 125/2005 z dnia 19.09.2005 r. za wydawanie posiłków dla 3 osób dorosłych za miesiąc wrzesień 2005 r. na kwotę 450,00 zł, tj. każda osoba 30 obiadów po 5 zł = 150 zł. Opłacono przelewem 26.09.2005 r. Z rozdz. 85295 - 150 zł (za 1 osobę). Kwotę 150 zł z rozdz. 85214 - środki własne i rozdz. 85154 - 150 zł. Rachunek wystawiony przed zakończonym miesiącem, brak podanej ilości dni żywienia poszczególnych osób.

DPS powinien wystawiać rachunki po zakończonym miesiącu, podając faktyczną ilość wydanych obiadów dla każdej osoby.

Przykłady rodzin korzystających z dożywiania w ramach Programu ?Posiłek dla potrzebujących" opisano w załączniku Nr 5 do protokołu.

 

IV.  Wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85219 § 2030 - Ośrodki Pomocy Społecznej.

 

Uchwałą Rady Miasta Brańsk Nr XX/112/04 z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie budżetu na 2005 rok ustalono plan w rozdziale 85219 § 2030 w kwocie 115.418 , w tym z dotacji celowej 63.000 . W ciągu roku środki własne zwiększono do kwoty 59.008 .

Dotację celową w kwocie 63.000 wykorzystano w 100 %.

 

Podział dotacji z budżetu państwa w rozdz. 85219 § 2030 - Ośrodek Pomocy Społecznej na poszczególne paragrafy przedstawia poniższa tabela:

Wyszczególnienie

wg paragrafów

Rok 2005 - zadania własne dofinansowywane

z dotacji celowej

Plan

Wykorzystanie

4010

58.864

58.864

4040

4.136

4.136

Razem

63.000

63.000

 

Środki z dotacji celowej przeznaczone na płace na 2 1/2 etatu oraz trzynastkę.

Przekazywanie i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85219 § 2030 opisano w załączniku Nr 6 do protokołu.

 

V.  Rozdział 85212 - Świadczenia rodzinne.

Realizację świadczeń rodzinnych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.) Burmistrz Miasta Brańsk przekazał Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Brańsku.

Burmistrz Miasta Brańsk w dniu 30 kwietnia 2004 r. (pismo Nr Or.0113/4/04) upoważnił Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Brańsku do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych a także wydawania w tych sprawach decyzji administracyjnych. Upoważnieniem Nr Or.0113/1/05 z dnia 1.09.2005 r. Burmistrz Miasta Brańsk  - upoważnił Kierownika MOPS do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz postępowań w sprawach zaliczek a także wydawania decyzji administracyjnych w tych sprawach.

Na realizację świadczeń rodzinnych i dodatków w 2005 roku MOPS w Brańsku otrzymał 597.700 . Wykorzystano 596.479,00 . Niewykorzystaną dotację w wysokości 1.221,44 zwrócono w dniu 30.12.2005 r. na konto PUW. Przelew zaksięgowano pod poz. 1122.

Plan i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85212 - świadczenia rodzinne w poszczególnych paragrafach w 2005 r. przedstawia poniższa tabela:

Wyszczególnienie

wg paragrafów

Plan

Wykorzystanie

3110

569.400

568.179

4010

12.420

12.420

4110

13.067

13.067

4120

305

305

4260

1.400

1.400

4210

343

343

4300

200

200

4440

565

565

Razem

597.700

596.479

 

Zestawienie wypłacanych świadczeń rodzinnych szczegółowo opisano w Załączniku Nr 7 i 8 do protokołu.

Przekazywanie i wykorzystanie dotacji celowej w rozdziale 85212 w 2005 r. przedstawia załącznik Nr 9 do protokołu.

 

Kontrolujący wyrywkowo sprawdził listy wypłat świadczeń rodzinnych z wydanymi decyzjami. Listy zgodne są z wydanymi decyzjami. Listy opisano prawidłowo. Przykłady  sprawdzonych list stanowi załącznik Nr 10 do protokołu.

Środki przekazane w rozdziale 85212 wykorzystane zostały na świadczenia rodzinne, płace pracowników łącznie z pochodnymi oraz na usługi i zakupy.

 

Kontrolujący dokonał analizy wykorzystania środków w § 4300 i § 4210.

Oto przykłady:

§ 4210

-         Faktura Vat 164/MAG/2005 z 28 grudnia 2005 r. - Zakup drukarki HP Laser Jet 1020, 600 zł. Zaksięgowano pod poz. 451/XII/2005. Opłacono przelewem 29.12.2005 r. Z dotacji opłacono 322,47 zł. Faktura opisana prawidłowo.

-         Faktura Vat 0/0/0012/307018 z dnia 3 listopada 2005 r. - Zakup krzeseł, na kwotę 339,16 zł. Faktura zaksięgowana pod poz. 408/XI/2005. Opłacono gotówką, RK 213/05, poz. 5 z 4.11.2005 r. Faktura opisana prawidłowo.

-         Faktura Vat FAS/514/2005 z dnia 14.07.2005 r. - Zakup druków  (dot. ZUS i zaliczki alimentacyjnej) na kwotę 549,61 zł. Zaksięgowano pod poz. 315/VII/2005. Opłacono przelewem 14.07.2005 r. Faktura opisana prawidłowo.

§ 4300

-         Rachunek Banku Spółdzielczego w Brańsku za okres od 31.12.2005 r. do 31.12.2005 r. Wyciągi od Nr 181 - 183 - za obsługę bankową na kwotę 921,53 zł, z tego z rozdz. 85212 § 4300 opłacono 31,65 zł. Opisany prawidłowo.

-         Faktura Vat Nr 859/05/05 z dnia 24.05.2005 r. za udział w szkoleniu na temat świadczeń rodzinnych.  Koszt szkolenia 2 osób wyniósł 290 zł. Faktura zaksięgowana pod poz. 271/16/W/2005/5. Opłacono przelewem 30.05.2005 r. Faktura opisana prawidłowo.

 

Kontrolujący ustalił, że Ośrodek Pomocy Społecznej w Brańsku przyznał zaliczkę alimentacyjną. Wydano decyzje dla 15 osób.

Burmistrz Miasta upoważnieniem Nr Or.0113/1/05 z dnia 1.09.2005 r. do prowadzenia postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, wydawania decyzji w tej sprawie upoważnił Kierownika MOPS w Brańsku.

Na zaliczkę alimentacyjną wydatkowano kwotę 18.270 .

Przykłady osób, którym wypłacono zaliczkę alimentacyjną stanowi załącznik Nr 11 do protokołu. Zaliczkę pobierały 22 osoby.

Kwota zaliczki alimentacyjnej zwróconej przez dłużników alimentacyjnych wyniosła 153,43 zł.

 

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz w dniu 15 lutego 2006 roku przekazano Burmistrzowi Miasta Brańsk, drugi Wydziałowi Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Burmistrzowi Miasta Brańsk przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Miasta pod poz. 1.

 

Kontrolowany:                                                   Kontrolujący:

-/ Daniel Antoni Bańkowski                                                    /-/ Elżbieta Chojak
           Burmistrz

/-/ Krystyna Stypułkowska
           Skarbnik Urzędu Miasta
/-/ Anna Laskowska
      
Kierownik MOPS


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  28.02.2006 14:38:29
Data publikacji:  28.02.2006 14:38:29
Data modyfikacji:  28.02.2006 14:38:29 


Załączniki do informacji:
inf8358_Załączniki Nr 1 - 7.doc [pobierz plik]
inf8358_Załącznik Nr 8.doc [pobierz plik]
inf8358_Załączniki Nr 9 -11.doc [pobierz plik]
Załączniki Nr 1 - 7.doc [pobierz plik]
Załącznik Nr 8.doc [pobierz plik]
Załączniki Nr 9 -11.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl