Białystok, 2006 – 01 – 12
Protokół
z kontroli Starostwa Powiatowego w Sejnach
Podstawa kontroli: Polecenie służbowe (upoważnienie Nr 131/05 z dnia 30.11.2005r. ) Zastępcy Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Pani Ewy Stachowicz.
Kontrolę przeprowadził: inspektor Wydziału Rozwoju Regionalnego – Krzysztof Neczyperowicz , w dniach 06.12.2005 i 07.12.2005r. Wpis w książce kontroli nr 09/05.
Kierownik jednostki kontrolowanej: Piotr Marian Luto - Starosta Powiatu Sejneńskiego.
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielali:
Pan Aleksander Niedźwiedź – kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Sejnach.
Pan Marek Ślusarz - kierownik Wydziału Komunikacji i Dróg w Starostwie Powiatowym w Sejnach.
Przedmiot kontroli: ocena organizacji ruchu w zakresie:
- zgodności z obowiązującymi przepisami
- bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawy prawne kontroli:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity - Dz.U. z 2005r. , Nr 108 poz. 908).
- Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity - Dz.U. z 2004r. Nr 204 poz. 2086).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 lipca 2002r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170 poz. 1393 ).
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 października 2000r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach (Dz. U. Nr 90 poz. 1006).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729).
- Zarządzenie wewnętrzne Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11.05.2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Ustalenia kontroli:
W toku kontroli sprawdzono następująco:
1. Projekty organizacji ruchu:
Drogi miejskie (ulice):
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Niecała, Żwirki i Wigury , Szkolnej w Sejnach.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Krzywej.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Ogrodowej.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Piłsudskiego.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Słowackiego.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Parkowej.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Plac Św. Agaty.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Przyrzecznej.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Przyrzecznej.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Emilii Plater.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Mickiewicza.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Zawadzkiego.
Drogi zamiejskie:
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1090B Maćkowa Ruda – Buda Ruska – Jeziorki.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1156B Kaletnik – Adamowizna – Orlinek – Gremzdel.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1157B Krasnopol – Gremzdel – Jegliniec – Wiatrołuża.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1158B Wiatrołuża – Wysoka Góra – Remieńkiń.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1159B na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 651 – Szołtany – Puńsk – Wojtokiemie.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1160B Puńsk – Wojciuliszki – Budzisko.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1161B Puńsk – Szlinokiemie.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1162B Trakiszki – Poluńce – Widugiery.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1163B Sejwy – Widugiery – Sankury.
- Projekt stałej organizacji ruchu drogi Nr 1164B Sejny – Bubele – Krasnowo – Sankury.
W sprawdzonych projektach stwierdzono uchybienia polegające na braku nazwiska i podpisu projektanta oraz braków planów orientacyjnych , stosownie do § 5 ust 1 pkt 7 i § 5 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr 177 poz. 1729).
2. Ewidencja zatwierdzonych projektów organizacji ruchu
Prowadzona w PZD ewidencja zatwierdzonych projektów ruchu zawiera elementy określone przepisami § 9 ust 2 ww. rozporządzenia .
3. Kontrola istniejącego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
W trakcie kontroli dokonano objazdu wybranych odcinków dróg. Celem przeglądu było sprawdzenie prawidłowości zastosowania oraz stanu technicznego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Skontrolowano następujące odcinki dróg:
- Nr 1174B od miasta Sejny do miejscowości Pogorzelec,
- Nr 1170B na odcinku od miejscowości Pogorzelec do miejscowości Giby,
- Nr 1177B od miejscowości Giby do miejscowości Berżniki,
- Nr 1178B od miejscowości Berżniki do miejscowości Ogrodniki,
- Nr 1166B na odcinku od miejscowości Żegary do drogi powiatowej Nr 1164B,
- Nr 1164 od drogi powiatowej Nr 1166B do miejscowości Krasnowo,
- Nr 1163B na odcinku od Widugiery do drogi powiatowej Nr 1159B
- Nr 1159B od drogi powiatowej Nr 1163B do Puńska,
- Nr 1161B od miejscowości Puńsk do drogi wojewódzkiej Nr 651,
W wyniku objazdu oceniono stan oznakowania jako dobry. Oznakowanie jest w dobrym stanie technicznym. Nie stwierdzono błędów w oznakowaniu dróg.
4. Realizacja stałych kontroli oznakowania
Działania prowadzone w PZD, związane z kontrolą istniejącego oznakowania kształtowały się następująco:
– W 2005r. skontrolowano dwukrotnie istniejące oznakowania na obszarze wszystkich gmin powiatu sejneńskiego, to jest zgodnie z § 12 ust 5 ww. rozporządzenia.
– W 2004r. i 2003r. PZD skontrolował drogi na terenie wszystkich gmin , jednak z niewystarczającą częstotliwością. W trakcie kontroli stwierdzono protokoły z kontroli przeprowadzanych tylko raz w roku.
Należy jednak zaznaczyć , iż niezależnie od powyższych przeglądów w PZD prowadzony jest „Dziennik objazdu dróg” w którym na bieżąco odnotowywane są zauważone nieprawidłowości w oznakowaniu , stosowne zalecenia korygujące oraz potwierdzenie wykonania zaleceń.
5. Realizacja kontroli odbioru stałych organizacji ruchu
Mimo, iż w latach 2004r. – 2005r. PZD zatwierdził 51 projektów stałej organizacji ruchu, nie stwierdzono potwierdzenia przeprowadzania kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji zatwierdzonych projektów , stosownie do § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia .
6. Działania inwestycyjne i modernizacyjne dróg i ulic pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego
W latach 2004 – 2005 wykonano 7 inwestycji mających wpływ na poziom bezpieczeństwa drogowego na drogach powiatowych , w tym 3 zadania bezpośrednio związane z bezpieczeństwem i 4 zadania mające pośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa.
Zadaniami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo były:
- Ustawienie stalowych barier ochronnych na drodze powiatowej nr 1202B o długości 80 mb .Koszt inwestycji – 16 982,4 zł.
- Przebudowa ul. Zawadzkiego wraz z budową chodników. Koszt inwestycji – 394 340,0 zł.
- Ustawienie stalowych barier na ul. Przyrzecznej o długości 50 mb. Koszt inwestycji – 10 614,0 zł.
Zadaniami nie związanymi bezpośrednio z bezpieczeństwem ruchu były:
- Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1202B .Koszt inwestycji –627 471,84 zł.
- Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1165B. Koszt inwestycji –612 144,83 zł.
- Modernizacja nawierzchni jezdni na drodze Nr 1173B. Koszt inwestycji –333 701,99 zł.
Porównując wydatki budżetowe powiatu z lat 2002 – 2005r. ( Dział „Transport i Łączność” w Uchwale Nr II/10/02 zał. Nr 2 , Uchwale nr XIV/69/04 zał. Nr 2, Uchwale Nr XXI/114/04 zał. Nr 2) należy zwrócić uwagę na niekorzystną tendencję stopniowego zmniejszania ilości środków finansowych przewidzianych na inwestycje drogowe. Skutkować to może pogorszeniem stanu technicznego dróg i organizacji ruchu , co w konsekwencji zmniejszy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
7. Współpraca z innymi jednostkami w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa
Godną odnotowania inicjatywą Starostwa Powiatowego jest powołanie uchwałą Nr 123/02 Zarządu Powiatu w Sejnach w dniu 20 lutego 2002 roku Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
Działaniami Komisji w 2003r. było m. in. zaopiniowanie Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego, który został przyjęty Uchwałą nr VII/34/03 Rady Powiatu Sejneńskiego z dnia 18 czerwca 2003 roku. Celem programu jest poprawa stanu i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców , w tym również minimalizowanie zagrożeń komunikacyjnych poprzez m. in. instalację progów spowalniających , właściwe oznakowanie dróg, budowa zatok, objazdów, itp. Przeprowadzono również działania pod hasłem ,,Pomiar”, ,,Pieszy”, ,,Prędkość”, ,,Trasa” , których celem było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Przeprowadzono również przy współudziale samorządów, mediów i prasy lokalnej akcję pod kryptonimem ,,Jabłuszko czy cytrynka” promującą ograniczenie prędkości przez kierowców poruszających się po drogach oraz Powiatowy Turniej Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym. W trakcie trwania akcji ,,Bezpieczna droga do szkoły/domu” sprawdzono stan oznakowania okolic szkół znakami poziomymi i pionowymi. Usunięto ich uchybienia i rozdano 100 emblematów odblaskowych dla dzieci.
W 2004r. Komisja kontynuowała Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego , w tym działania ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa na drogach powiatu sejneńskiego. Ważnym aspektem działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku jest stworzenie płaszczyzny do współpracy szerokiemu gronu jednostek odpowiedzialnych za rożne aspekty bezpieczeństwa ,w tym również bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Należy jednak zaznaczyć , że nie zapewnienie dostatecznych środków finansowych ( pkt. 6 niniejszego protokółu ) może skutkować ograniczeniem skuteczności działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu.
Na tym ustalenia zakończono.
Kontrolowanemu przysługuje prawo wniesienia pisemnego wyjaśnienia do treści protokółu w terminie 7 dni od daty jego podpisania.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z tego jeden otrzymuje Starosta Powiatu w Sejnach a drugi Dyrektor Wydziału Rozwoju Regionalnego PUW w Białymstoku.
12.01.2006 r.
Starosta Marian Piotr Luto
/-/
(data i podpis kontrolowanego) |
Krzysztof Neczyperowicz
/-/
(Podpis kontrolującego) |