PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, ul. 3-go Maja 2
- przeprowadzonej w dniach 13,14, 15 lutego 2006 roku.
Powiatowy Dom Pomocy
Społecznej w Siemiatyczach prowadzony jest przez powiat siemiatycki. Adres
Domu: 17-300 Siemiatycze, ul. 3-go Maja 2. Dom przeznaczony jest dla osób
przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan
Janusz Bąk.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor (kierownik zespołu)
w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
na podstawie upoważnienia (PS.VI/EF/0939/26/06)
Nr 26 z dnia 09 lutego br., wydanego w
imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
I. Ocena stopnia realizacji programu naprawczego.
II. Ocena warunków życia mieszkańców.
III. Ocena organizacji działania domu pomocy
społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
IV. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz
kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
V. Ocena przestrzegania praw mieszkańców oraz
dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach.
VI. Ocena stopnia i efektów realizacji
indywidualnych planów wspierania
mieszkańców
w okresie od dnia 01.01.2005 r. do dnia kontroli.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Powiatowy
Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach zgodnie z decyzją Wojewody Podlaskiego Nr
WS.I.9013/18/01 z dnia 14.08.2001r. uzyskał zezwolenie warunkowe do 31.12.2006
r. gdyż nie spełniał wymaganych standardów w zakresie:
1) likwidacji barier architektonicznych,
2) zapewnienia pokoi mieszkalnych, w zakresie
powierzchni i liczby osób w nich zamieszkujących,
3) wyposażenia w system alarmowo-przyzywowy,
4) zapewnienia wymaganych standardów sanitarnych,
5) zapewnienia wymaganych pomieszczeń: (pokoi
dziennego pobytu, jadalni, pomieszczeń do terapii i rehabilitacji, kuchenki
pomocniczej, pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju
gościnnego, kaplicy).
6) żywienia i organizacji posiłków,
7) zatrudnienia pracowników terapeutyczno-opiekuńczych,
zgodnie z obowiązującym wskaźnikiem.
Z
przedłożonej przez Dyrektora Domu analizy programu naprawczego Domu z dnia
28.02.2005r. wynika, że na 2005 rok zaplanowano:
- wyposażenie budynku w windę,
- urządzenie kuchenki pomocniczej.
W
trakcie kontroli ustalono, że w czerwcu 2005 r. Podlaski Wojewódzki Konserwator
Zabytków nie wyraził zgody na zainstalowanie w budynku windy ze względu na to,
że Dom zlokalizowany jest w obiekcie zabytkowym. Natomiast wyraził zgodę na
zainstalowanie tzw. wewnętrznej platformy
samobieżnej do przewożenia wózków inwalidzkich. W Programie naprawczym nie
uwzględniono powyższego.
Zgodnie
z wyjaśnieniami Dyrektora Domu w drugim półroczu 2005 roku urządzono na
parterze kuchenkę pomocniczą. Wyposażona została w mikrofalówkę, kuchenkę
elektryczną, naczynia i produkty do przygotowywania podstawowych pokarmów.
Ponadto
ustalono, że w ramach realizacji programu naprawczego w Domu wykonano
następujące prace:
- w 2004 r. zamontowano system
alarmowo-przeciwpożarowy oraz zorganizowano pokój dziennego pobytu,
- we IX. 2005r. z jednego pokoju mieszkalnego
zorganizowano salę do terapii zajęciowej,
- Regulaminem Organizacyjnym, przyjętym uchwałą Nr
97/258/06 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie
zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w
Siemiatyczach. zmniejszono liczbę miejsc w Domu do 60,
- w okresie objętym kontrolą w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudniono 2 osoby, tj. opiekuna i instruktora
terapii zajęciowej.
II i III. Ocena warunków
życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania
domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb
mieszkańców.
Powiatowy Dom Pomocy
Społecznej w Siemiatyczach zlokalizowany jest w poklasztornym dwukondygnacyjnym
budynku z podpiwniczeniem z zainstalowanymi systemami: przyzywowo-alarmowym i
alarmowo-przeciwpożarowym. Przy wejściu do budynku zniesione są bariery
architektoniczne.
Na parterze budynku
znajdują się następujące pomieszczenia:
- gabinet
medycznej pomocy doraźnej,
- pokoje
mieszkalne:
- 2 pokoje
4-osobowe, każdy o powierzchni 18,05m2, przeznaczone są dla osób
leżących.
- 4 pokoje
3-osobowe, o powierzchni odpowiednio:18,5m2, 15,98m2,
15,36m2, 18,15m2
- pokój
dwuosobowy o powierzchni 16,92m2
- łazienka, wyposażona łącznie w prysznic, umywalkę, 2 sedesy
z zamontowanymi uchwytami ułatwiającymi osobom mniej sprawnym korzystanie z tych
urządzeń,
- kuchenka pomocnicza,
- na korytarzu wystawiono 4 stoliki, gdzie 8 mieszkańców spożywa
posiłki,
- magazyn czystej odzieży i pościeli.
Na piętrze znajdują się
następujące pomieszczenia:
- sala
terapii zajęciowej,
- pokoje
mieszkalne:
- 2 pokoje
dwuosobowe, o powierzchni odpowiednio 12,59m2, 18,03m2,
-
8 pokoi trzyosobowych, o powierzchni odpowiednio: 18,06m2, 18,07m2,
16,29m2, 15,84m2,
18,28m2, 18,03m2, 15,35m2, 14,88m2,
-
łazienka, wyposażona w wannę, 2 sedesy, umywalkę, przy urządzeniach zamontowane
są uchwyty ułatwiającymi osobom mniej sprawnym korzystanie z tych urządzeń,
- pokój
dziennego pobytu,
- na
piętrze wydzielono miejsce do spożywania posiłków przez osoby bardziej sprawne,
ustawiono 3 stoły na 6 miejsc.
Pokoje mieszkańców wyposażone
są standardowo, w tapczan/łóżko, szafę, krzesła, stół, szafka nocna. W Domu nie
ma palarni są tylko miejsca wydzielone do palenia.
W Domu nie ma
pomieszczenia przeznaczonego na jadalnie. Na korytarzu na I i II piętrze
ustawiono 7 stolików przy których 14 osób spożywa posiłki. Na korytarzach tych,
wydzielono także, miejsce, gdzie mieszkańcy mają dostęp do podstawowych
produktów żywnościowych i napoi przez całą dobę. Na każdej kondygnacji
postawiono lodówkę, w której mieszkańcy mogą przechowywać również własne
produkty spożywcze. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 8.30 - 10.30,
- obiad w
godzinach 12.30 - 14.30,
- kolacja
w godzinach 18.00 - 20.00.
Dom nie
zapewnia mieszkańcom możliwości wyboru zestawu posiłków.
Pomieszczenia Domu są
czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, wolne od
nieprzyjemnych zapachów.
Zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Polityki Społecznej z dnia 19
października 2005r w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr
217 poz. 1837) na dzień
kontroli, Dom nadal nie spełniał wymaganych standardów (załącznik nr 1) w
zakresie:
1. likwidacji barier architektonicznych w budynku - w budynkach wielokondygnacyjnych powinien być
zainstalowany dźwig osobowy dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
2. pokoi mieszkalnych - w zakresie
wymaganej powierzchni tj. 2 pokoje czteroosobowe (o pow. 18,05 m2
każdy) i 6 pokoi trzyosobowych (o pow. odpowiednio 15,98m2, 15,36m2,
16,29m2, 15,84m2,
15,35m2, 14,88m2,) nie posiada wymaganego ustawą metrażu.
Pokój mieszkalny wieloosobowy powinien
mieć powierzchnię nie mniejszą niż 6
m2 na osobę. Pokój uznaje się za spełniający
wymagane normy jeżeli odstępstwo poniżej wymaganej powierzchni nie jest większe
niż 5%.
3. warunków sanitarnych - dla 50 mieszkańców Dom zapewnia 2
łazienki, wyposażone łącznie w prysznic, wannę, 4 sedesy i umywalkę. Liczba
łazienek powinna zapewniać możliwość korzystania z każdej, przez nie więcej niż
pięć osób, a w przypadku toalet przez nie więcej niż cztery osoby.
4. wyżywienia - Dom nie zapewnia możliwości
wyboru zestawu posiłków.
5. braku
następujących pomieszczeń: jadalni, pomieszczenia do rehabilitacji,
pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju gościnnego.
6. posiadania wskaźnika zatrudnienia nie mniej niż 0,6 w
przeliczeniu na jednego mieszkańca, pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym zatrudnienia instruktora
kulturalno-oświatowego - obecnie wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego w Domu wynosi 0,42
7. zapewnienia
mieszkańcom kontaktu z psychologiem.
W trakcie kontroli
ustalono, że w pomieszczeniach w których obecnie mieści się Dom nie ma
możliwości osiągnięcia wymaganych standardów.
IV. Ocena poziomu, struktury
zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
Zgodnie z § 3 Regulaminu
Organizacyjnego wewnętrzną strukturę organizacyjną Domu określa załącznik nr 1
do w/w Regulaminu.
W skład
Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) dział terapeutyczno-opiekuńczy,
2) sekcja
żywienia,
3) sekcja
księgowości,
4) samodzielne
stanowiska pracy.
Do działu terapeutyczno-opiekuńczego
należą: kierownik działu, starsza pielęgniarka, pielęgniarki, opiekunki,
pokojowe, instruktor terapii zajęciowej, pracownik socjalny, kapelani,
rehabilitant, psycholog.
W dniu kontroli w Domu
zatrudnionych było ogółem 30 osób, wszystkie w pełnym wymiarze czasu pracy, w
tym w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 21 osób tj.: kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego, starszy pracownik socjalny, 6 starszych
pielęgniarek, 4 pielęgniarki, 6 starszych pokojowych, opiekunka, młodszy
opiekun, instruktor terapii zajęciowej, co daje to wskaźnik zatrudnienia 0,42.
Kwalifikacje pracowników Domu
określone są w załączniku nr 3 do Regulaminu wynagradzania pracowników
zatrudnionych w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej, który obowiązuje od
01.09.2006 r. Zgodne są one z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005 r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222).
W trakcie kontroli
sprawdzono akta 10 losowo wybranych osób tj. 47,6 % wszystkich pracowników
działu terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób
(załącznik nr 2 do protokołu).
Na podstawie kontroli
losowo wybranych akt ustalono, że Dyrektor nie posiada wymaganego stażu pracy
na zajmowanym stanowisku. Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004
r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi
pomocy społecznej są obwiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy
społecznej.
W Domu na
każdy rok kalendarzowy opracowywany jest plan
szkoleń wewnętrznych. W 2005 roku odbyły się cztery szkolenia (jedno w
kwartale) o następującej tematyce:
1) "Plan wspierania mieszkańca" - stan fizyczny mieszkańca a plan terapeutyczny, w jaki sposób należy planować plan
terapeutyczny dla osoby o obniżonym poziomie intelektualnym, kierunki
prowadzonej terapii z mieszkańcem w domu pomocy społecznej.
2) "Stwardnienie rozsiane" - przyczyny powstania, objawy,
postępowanie, leczenie i rehabilitacja.
3) "Prawa mieszkańca i ich przestrzeganie".
4) "Schizofrenia" - objawy, rodzaje, leczenie i postępowanie z
osobą chorą.
Szkolenia
prowadził dyrektor z kierownikiem działu teraputyczno-opiekuńczego. W
szkoleniach uczestniczyli wszyscy pracownicy działu teraputyczno-opiekuńczego. Ze
szkoleń spisywane są protokoły.
W kontrolowanym
okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach:
1) w dniach 10-11.05.05 r. w Białowieży pn. "Metody pracy z
mieszkańcami DPS" uczestniczył dyrektor, pracownik socjalny i kierownik działu
teraputyczno-opiekuńczego. Szkolenie prowadziła Fundacja ORATOR z Lublina.
2) w dniach 27-29.09.05 r. w Białowieży pn. "System całodobowej
opieki na osobami niepełnosprawnymi, chorymi i starszymi - prawo a
rzeczywistość". Organizator Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK w Białowieży, uczestniczył
dyrektor.
Zgodnie z
wyjaśnieniami Dyrektora na dzień kontroli żaden z pracowników nie podnosił
swoich kwalifikacji.
V.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o
swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Rozdziale V Regulaminu Organizacyjnego Domu
Pomocy Społecznej stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 97/258/06 Zarządu
Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie zatwierdzenia
Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
Wraz z przyjęciem do Domu nowego
mieszkańca pracownik socjalny wypełniana dla niego ankietę personalną, która
zawiera m. in. dane osobowe, informacje o najbliższej rodzinie, stopień
niepełnosprawności oraz oświadczenie na piśmie, że mieszkaniec zapoznał się z
Regulaminem Organizacyjnym, w tym z
zawartymi w nim prawami i obowiązkami. Ankieta ta znajduje się w aktach
osobowych mieszkańca. Prawa i obowiązki mieszkańców wraz z Regulaminem
Organizacyjnym wywieszone są na tablicy informacyjnej na parterze.
Zgodnie
z § 9 w/w Regulaminu mieszkaniec Domu ma prawo do:
1) poszanowania swojego życia prywatnego i
rodzinnego oraz korespondencji,
2) bezpiecznego i godnego życia, intymności i
niezależności,
3) wolności wyrażania opinii i poglądów,
otrzymywania i przekazywania informacji bez jakiejkolwiek ingerencji,
4) opieki duszpasterskiej wyznawanej przez siebie
religii,
5) do zwrotu opłat za pobyt w pełnej wysokości za
czas nieobecności w Domu nie dłużej niż określono w obowiązujących przepisach,
do czasu tego zalicza się także pobyt w szpitalu, sanatorium i innych placówkach ochrony zdrowia,
6) samorządnego organizowania się w celu
reprezentacji swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu Domu,
7) korzystania z wszelkich usług świadczonych przez
Dom,
8) uzyskiwania pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb,
9) współdecydowaniu w sprawach ich dotyczących,
10) godnego traktowania,
11) przyjmowania i odwiedzania krewnych i znajomych,
12) przebywania poza Domem, a za zgodą Dyrektora
Domu na czas nie dłuższy niż do godz. 22.00,
13) zgłaszania skarg i wniosków do samorządu
mieszkańców i Dyrektora Domu.
Do
obowiązków (§ 10 w/w Regulaminu) mieszkańca Domu należy:
1) przestrzeganie obowiązującego w Domu regulaminu,
2) ponoszenie opłat za pobyt w Domu oraz pokrywanie
częściowych opłat za leki zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
3) dbanie o mienie Domu,
4) zachowanie się zgodnie z zasadami współżycia
społecznego nie naruszając praw innych mieszkańców do bezpiecznego i godnego życia
oraz praw pracowników Domu do realizacji obowiązków zawodowych,
5) zachowanie czystości w miejscu zamieszkania oraz
dbałość o higienę osobistą i wygląd,
6) informowanie pracownika socjalnego, pielęgniarki
lub opiekunki o zamiarze przebywania poza Domem na czas dłuższy niż do godz.
22.00.
Ad.
1, 10, 11
Dom zapewnia mieszkańcom
prawo do poszanowania ich życia prywatnego. Pracownicy przed wejściem do pokoi
pukają. W codziennym komunikowaniu się używają zwrotów grzecznościowych
Pan/Pani.
Dom zapewnia swoim
mieszkańcom podtrzymywania kontaktów z rodziną i bliskimi osobami. Jak wynika z
wyjaśnień kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego, dziesięciu mieszkańców
nie utrzymuje żadnych kontaktów z rodziną, są to osoby samotne. Pozostali
mieszkańcy z rodzinami mają kontakt telefoniczny oraz odwiedzani są na terenie
Domu. Średnio 5 mieszkańców wyjeżdża w okresach świątecznych do rodzin.
W Domu prowadzony jest zeszyt kontaktów z
rodziną, w którym szczegółowo opisano relacje mieszkańca z poszczególnymi
członkami rodziny, wskazano na problemy jakie zaistniały w zakresie nawiązania
tego kontaktu oraz jego potrzymania. W zeszycie opisano jak mieszkaniec
zachowuje się np. po pobycie w domu rodzinnym, odwiedzinach dzieci, jaki wpływ
na niego mają relacje z rodziną.
Mieszkańcy z osobami
odwiedzającymi spotykają się głównie w pokojach mieszkalnych lub na sali
dziennego pobytu, w okresie letnim również na placu
przed Domem.
Korespondencję prywatną do
mieszkańców listonosz przynosi do sekretariatu skąd pracownik socjalny zanosi
listy bezpośrednio mieszkańcom. Jak wynika z wyjaśnień pracownika socjalnego
czyta on mieszkańcom listy i jeśli mieszkaniec sam nie może na nie odpowiedzieć,
wówczas w jego imieniu odpowiada na korespondencję pracownik socjalny lub
pracownik pierwszego kontaktu. Korespondencję urzędową w imieniu mieszkańców
prowadzi pracownik socjalny.
Na parterze Domu znajduje
się ogólnodostępny automat telefoniczny na kartę. Mieszkańcy, jak wynika z
wyjaśnień Dyrektora, korzystają również z telefonu, który znajduje się w
sekretariacie. Na koniec miesiąca mieszkańcy rozliczają się z przeprowadzonych
rozmów.
Ad. 2, 7, 8
W dniu kontroli w Domu
przebywało 50 mieszkańców w wieku od 43 do 97 lat. Jak wynika z informacji
kierownika zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, główne schorzenia mieszkańców
to: choroby psychiczne, choroby układu krążenia, cukrzyca, demencja starcza. Wśród
mieszkańców 7 osób wymaga całkowitej pomocy przy wykonywaniu czynności
codziennych, wśród nich 4 osoby były leżące; 13 mieszkańców wymagało częściowej
pomocy.
Wszyscy mieszkańcy objęci są
opieką lekarza rodzinnego z NZOZ w Siemiatyczach. Lekarz rodzinny kieruje
mieszkańców na badania i do specjalistycznych poradni. Osoby sprawne wraz z
pracownikiem I kontaktu chodzą do przychodni do lekarza, do osób leżących
przychodzi lekarz w ramach wizyt domowych. W sytuacjach zagrożenia życia
wzywane jest do Domu pogotowie ratunkowe.
Dom pokrywa opłaty ryczałtowe
i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny, przewidziane w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu.
Usługi opiekuńcze na rzecz
mieszkańców świadczą: pielęgniarki, pokojowe, opiekunka i młodsza opiekunka.
Pielęgniarki i pokojowe pracują w systemie dwuzmianowym tj. pielęgniarki w
godzinach 800-2000 i 2000-800,
pokojowe w godzinach 600-1800 i 900-2100,
opiekunki - codziennie w godzinach od 600 do 1400.
Ponadto, z mieszkańcami pracuje codziennie kierownik działu
terapeutyczno-opiekuńczego, pracownik socjalny oraz instruktor terapii
zajęciowej. W Domu zatrudniony jest na podstawie umowy zlecenia technik
fizjoterapii, który prowadzi z mieszkańcami zajęcia usprawniające.
We wrześniu 2005 roku, wraz
z zorganizowaniem sali do terapii zajęciowej i zatrudnieniem instruktora
terapii zajęciowej zaczęto prowadzić zajęcia terapeutyczne w formie zajęć plastycznych, muzycznych, arteterapii. Dla
wszystkich form terapii prowadzony jest jeden zeszyt, który zawiera cele pracy
z poszczególną grupą mieszkańców, formy proponowanych zajęć oraz osoby, które
biorą udział w zajęciach. Określone cele pracy odnoszą się do grupy mieszkańców
a nie do poszczególnych osób w niej uczestniczących, w związku z powyższym nie
wiadomo, czy dostosowane są do tych osób. Ponadto w prowadzonej dokumentacji brak
jest efektów prowadzonej terapii z mieszkańcami.
W kontrolowanym okresie
mieszkańcy 7 mieszkańców uczestniczyło w turnusie rehabilitacyjnym w Łomży. W
2004 roku 4 mieszkańców otrzymało dofinansowanie do zakupu sprzętu ortopedycznego
tj. do: materacy przeciwodleżynowych, butów ortopedycznych. W 2005 roku jeden
mieszkaniec otrzymał dofinansowanie do skarpet.
W Domu opracowany jest na
dany rok kalendarzowy program zajęć kulturalno-rekreacyjnych. W ramach
organizacji czasu wolnego mieszkańcy często wyjeżdżają na imprezy do innych
domów oraz na terenie przed Domem organizują spotkania. W Domu uroczyście
obchodzone są Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy.
Dom
zapewnia mieszkańcom odzież, obuwie, dostosowane do pory roku oraz środki
higieny osobistej i środki czystości. Na korytarzu, zarówno na parterze i na
piętrze, ustawione są i podłączone pralki automatyczna, gdzie mieszkańcy sami
lub przy pomocy personelu mogą uprać swoje rzeczy. Odzież mieszkańców oraz
pościel prana jest w pralni w Domu.
Ad.
3, 6, 9
Przepisy
prawne dotyczące domów pomocy społecznej znajdują się w sekretariacie.
Informacja ta wywieszona jest na tablicy ogłoszeń. Na potrzeby mieszkańców
kupowana jest codzienna prasa - Gazeta Współczesna i tygodnik Przyjaciółka po 1
egz. Gazety wykładane są na korytarzu na stoliku.
Wszyscy
mieszkańcy posiadają dowody osobiste. Jak wynika z wyjaśnień pracownika
socjalnego dla 5 mieszkańców wyrabiane są nowe dowody. Na czas wyborów w Domu
organizowany jest okręg zamknięty.
Dom
zapewnia mieszkańcom prawo do samorządnego organizowania się. Ostatnie wybory
uzupełniające odbyły się 26.01.06 r. w związku ze śmiercią jednego z członków. W
skład samorządu wchodzi przewodniczący i
3 członków. Skład samorządu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń. Z posiedzeń samorządu spisywane są protokoły,
które zawierają informacje kiedy dane posiedzenie się odbyło, kto w nim
uczestniczył, jakie sprawy były poruszane i jakie podjęto ustalenia. Ponadto na
każdy rok kalendarzowy samorząd mieszkańców opracowuje plan
swojej pracy. Osobą odpowiedzialną za prace samorządu jest pracownik socjalny.
Wszyscy mieszkańcy mają własne środki
finansowe tj. renty, emerytury, świadczenia z pomocy społecznej. Dom zapewnia
ich bezpieczne przechowywanie na koncie depozytowym. Mieszkaniec może pobrać
pieniądze każdego dnia po wcześniejszym wypełnieniu wniosku o wypłatę. Osobą
odpowiedzialną za depozyty jest pracownik socjalny. W dniu kontroli mieszkańcy
nie mieli zdeponowanych rzeczy wartościowych.
Ad.
4
Mieszkańcy
mają zapewniony kontakt z religią, zgodnie z wyznaniem. Opiekę duszpasterską
zapewnia, zatrudniony w Domu na umowę zlecenie ksiądz katolicki, który przychodzi
do mieszkańców w każdy piątek (sprawuje sakrament spowiedzi) i sobotę (o
godzinie 16.00 odprawia nabożeństwa) oraz ksiądz prawosławny, który raz w
tygodniu w niedzielę odprawia nabożeństwa o godzinie 14.00. Na terenie Domu nie
ma kaplicy. Mieszkańcy chodzą do
cerkwi oddalonej o ok. 50 m
i kościoła katolickiego, który zlokalizowany jest w kompleksie
klasztornym w którym mieści się Dom.
W
Domu jest pomieszczenie pro morte. Zmarli mieszkańcy chowani są na cmentarzu
komunalnym w Siemiatyczach lub na cmentarzu wcześniej przez siebie wskazanym. W
2005 roku w Domu było 12 zgonów. Pochówkiem wszystkich osób zajmowała się
rodzina.
Ad.
5, 12
Teren
wokół Domu jest ogrodzony. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora, brama wjazdowa
jest otwarta cała dobę, gdyż z pomieszczeń klasztornych, w których mieści się
Dom korzystają inni użytkownicy. Drzwi wejściowe otwierane są o godzinie 6.00
rano i zamykane o godzinie 22.00. Mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po
terenie i wokół Domu. Jeżeli planują
dłuższe wyjście, przybliżone godziny powrotu zgłaszają dyżurnej pielęgniarce.
Osoby mniej sprawne wychodzą z opiekunem.
Ad.
13
Mieszkańcy
mają zapewniony regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor w sprawie skarg i
wniosków przyjmuje we wtorki i czwartki w godzinach 11.30 - 13.00. Informacja
ta wywieszona jest na tablicy ogłoszeń. W Domu założony jest w dniu 11.02.1998
r. rejestr skarg i wniosków. W dniu 07.01.2005 r. zarejestrowany został wniosek
Rady Mieszkańców w sprawie zorganizowania spotkania karnawałowego, które odbyło
się w dniu 19.01.2005 r.
VI. Ocena stopnia i efektów
realizacji indywidualnych planów
wspierania mieszkańców.
Pierwszy zespół terapeutyczno-opiekuńczy
został powołany Zarządzeniem Nr 1/2001 Dyrektora Powiatowego Domu Pomocy
Społecznej w Siemiatyczach z dnia 02.01.2001r. Ostatni skład zespołu określiło
Zarządzenie nr 2/2006 z dnia 10 stycznia 2006r. W skład zespołu wchodzą: kierownik
działu terapeutyczno-opiekuńczego, starszy pracownik socjalny, 2 starsze pielęgniarki, opiekunka, rehabilitant
i instruktor terapii zajęciowej. Zgodnie z powyższym Zarządzeniem działania
wynikające z indywidualnego planu
wspierania mieszkańca koordynuje pracownik pierwszego kontaktu, wskazany przez
mieszkańca. Każdy mieszkaniec ma możliwość wyboru pracownika pierwszego
kontaktu lub jego zmiany. Pracownikami pierwszego kontaktu są pielęgniarki.
Jedna pielęgniarka jest pracownikiem pierwszego kontaktu dla średnio 5
mieszkańców.
Posiedzenia zespołu odbywają
się raz w roku lub zależnie od potrzeb. Pracownik I kontaktu, gdy zmienia się
stan psychofizyczny mieszkańca oraz jego sytuacja socjalna, zgłasza do
kierownika działu potrzebę zorganizowania spotkania zespołu i omówienia
sytuacji danego mieszkańca.
Z posiedzeń zespołu sporządzane
są protokoły. Zawierają one opis funkcjonowania mieszkańca, zmiany jakie zaszły
pod wpływem zaproponowanych oddziaływań oraz informacje w jakim kierunku należy
pracować z mieszkańcem, nad jakimi sferami należy się skupić podczas
organizowania zajęć w Domu.
Wszyscy członkowie zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego odpowiedzialni są za opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańca. Osobą koordynującą
działania wynikające z planów jest
pracownik I kontaktu. Dla nowoprzybyłych mieszkańców plany
opracowywane są po okresie około 3-6 miesięcy wstępnej obserwacji mieszkańca.
Indywidualne plany wsparcia mieszkańca opracowane są dla
wszystkich mieszkańców. Uzgodnione one zostały z mieszkańcami. W 2005 roku
zmieniono formę planów, która
zawiera opis funkcjonowania mieszkańca w Domu w następujących sferach:
komunikacja międzyludzka, motoryka i zdolność przemieszczania się, podstawowe
funkcje życiowe, higiena i (samo)pielegnacja, odżywianie, wydalanie, ubieranie
się, odpoczynek i sen, aktywność w ciągu dnia, zabezpieczenie socjalne, rola
kobiety, mężczyzny, bezpieczeństwo w najbliższym otoczeniu, zakres
przepracowanie trudnych doświadczeń życiowych.
W oparciu o przeanalizowane plany należy stwierdzić, że we wszystkich tych
zakresach bardzo szczegółowo opisano zachowanie i funkcjonowanie mieszkańca,
jego relacje z rodziną i współmieszkańcami. Wskazano, w jaki sposób próbowano
zachęcić mieszkańca do zmian swoich zachowań i nawyków oraz jakie efekty
osiągnięto. Założone, na poszczególny rok, cele pracy z mieszkańcem są
powiązane z ustaleniami poczynionymi na posiedzeniach zespołów
terapeutyczno-opiekuńczego. W podsumowaniu realizacji planu
odniesiono się do wszystkich uprzednio założonych celi. Zaproponowane metody i
formy pracy z mieszkańcem dostosowane są do wieku i możliwości psychofizycznych
mieszkańców.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje Dyrektor Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Powiatowego Domu
Pomocy Społecznej w Siemiatyczach przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1.
Ewa Feszler
2.
Mieczysława
Nartowicz
Janusz Bąk
( podpis dyrektora Domu)