Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35096761   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach, ul. 3-go Maja 2 - przeprowadzonej w dniach 13,14, 15 lutego 2006 roku.

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach prowadzony jest przez powiat siemiatycki. Adres Domu: 17-300 Siemiatycze, ul. 3-go Maja 2. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan Janusz Bąk.

Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor (kierownik zespołu) w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia (PS.VI/EF/0939/26/06)
Nr  26 z dnia 09 lutego br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

I. Ocena stopnia realizacji programu naprawczego.

II. Ocena warunków życia mieszkańców.

III. Ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

IV. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.

V. Ocena przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach.

VI. Ocena stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców

w okresie od dnia 01.01.2005 r. do dnia kontroli.

Ustalenia kontroli

I.                    Stopień realizacji programu naprawczego.

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach zgodnie z decyzją Wojewody Podlaskiego Nr WS.I.9013/18/01 z dnia 14.08.2001r. uzyskał zezwolenie warunkowe do 31.12.2006 r. gdyż nie spełniał wymaganych standardów w zakresie:

1) likwidacji barier architektonicznych,

2) zapewnienia pokoi mieszkalnych, w zakresie powierzchni i liczby osób w nich zamieszkujących,

3) wyposażenia w system alarmowo-przyzywowy,

4) zapewnienia wymaganych standardów sanitarnych,

5) zapewnienia wymaganych pomieszczeń: (pokoi dziennego pobytu, jadalni, pomieszczeń do terapii i rehabilitacji, kuchenki pomocniczej, pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju gościnnego, kaplicy).

6) żywienia i organizacji posiłków,

7) zatrudnienia pracowników terapeutyczno-opiekuńczych, zgodnie z obowiązującym wskaźnikiem.

Z przedłożonej przez Dyrektora Domu analizy programu naprawczego Domu z dnia 28.02.2005r. wynika, że na 2005 rok zaplanowano:

- wyposażenie budynku w windę,

- urządzenie kuchenki pomocniczej.

            W trakcie kontroli ustalono, że w czerwcu 2005 r. Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wyraził zgody na zainstalowanie w budynku windy ze względu na to, że Dom zlokalizowany jest w obiekcie zabytkowym. Natomiast wyraził zgodę na zainstalowanie tzw. wewnętrznej platformy samobieżnej do przewożenia wózków inwalidzkich. W Programie naprawczym nie uwzględniono powyższego.

            Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora Domu w drugim półroczu 2005 roku urządzono na parterze kuchenkę pomocniczą. Wyposażona została w mikrofalówkę, kuchenkę elektryczną, naczynia i produkty do przygotowywania podstawowych pokarmów.

Ponadto ustalono, że w ramach realizacji programu naprawczego w Domu wykonano następujące prace:

- w 2004 r. zamontowano system alarmowo-przeciwpożarowy oraz zorganizowano pokój dziennego pobytu,

- we IX. 2005r. z jednego pokoju mieszkalnego zorganizowano salę do terapii zajęciowej,

- Regulaminem Organizacyjnym, przyjętym uchwałą Nr 97/258/06 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach. zmniejszono liczbę miejsc w Domu do 60,

- w okresie objętym kontrolą w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudniono 2 osoby, tj. opiekuna i instruktora terapii zajęciowej.

II i III. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

Powiatowy Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach zlokalizowany jest w poklasztornym dwukondygnacyjnym budynku z podpiwniczeniem z zainstalowanymi systemami: przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. Przy wejściu do budynku zniesione są bariery architektoniczne.

Na parterze budynku znajdują się następujące pomieszczenia:

- gabinet medycznej pomocy doraźnej,

- pokoje mieszkalne:

        - 2 pokoje 4-osobowe, każdy o powierzchni 18,05m2, przeznaczone są dla osób leżących.

        - 4 pokoje 3-osobowe, o powierzchni odpowiednio:18,5m2, 15,98m2, 15,36m2, 18,15m2

        - pokój dwuosobowy o powierzchni 16,92m2

- łazienka, wyposażona łącznie w prysznic, umywalkę, 2 sedesy z zamontowanymi uchwytami ułatwiającymi osobom mniej sprawnym korzystanie z tych urządzeń,

- kuchenka pomocnicza,

- na korytarzu wystawiono 4 stoliki, gdzie 8 mieszkańców spożywa posiłki,

- magazyn czystej odzieży i pościeli.

Na piętrze znajdują się następujące pomieszczenia:

- sala terapii zajęciowej,

- pokoje mieszkalne:

      - 2 pokoje dwuosobowe, o powierzchni odpowiednio 12,59m2, 18,03m2,

      - 8 pokoi trzyosobowych, o powierzchni odpowiednio: 18,06m2, 18,07m2, 16,29m2,  15,84m2, 18,28m2, 18,03m2, 15,35m2, 14,88m2,

- łazienka, wyposażona w wannę, 2 sedesy, umywalkę, przy urządzeniach zamontowane są uchwyty ułatwiającymi osobom mniej sprawnym korzystanie z tych urządzeń,

- pokój dziennego pobytu,

- na piętrze wydzielono miejsce do spożywania posiłków przez osoby bardziej sprawne, ustawiono 3 stoły na 6 miejsc.

Pokoje mieszkańców wyposażone są standardowo, w tapczan/łóżko, szafę, krzesła, stół, szafka nocna. W Domu nie ma palarni są tylko miejsca wydzielone do palenia.

W Domu nie ma pomieszczenia przeznaczonego na jadalnie. Na korytarzu na I i II piętrze ustawiono 7 stolików przy których 14 osób spożywa posiłki. Na korytarzach tych, wydzielono także, miejsce, gdzie mieszkańcy mają dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi przez całą dobę. Na każdej kondygnacji postawiono lodówkę, w której mieszkańcy mogą przechowywać również własne produkty spożywcze. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:

- śniadanie w godzinach 8.30 - 10.30,

- obiad w godzinach 12.30 - 14.30,

- kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.

Dom nie zapewnia mieszkańcom możliwości wyboru zestawu posiłków.

Pomieszczenia Domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, wolne od nieprzyjemnych zapachów.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r w sprawie domów pomocy społecznej  (Dz. U. Nr  217  poz. 1837) na dzień kontroli, Dom nadal nie spełniał wymaganych standardów (załącznik nr 1) w zakresie: 

1. likwidacji barier architektonicznych w budynku - w budynkach wielokondygnacyjnych powinien być zainstalowany dźwig osobowy dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

2. pokoi mieszkalnych - w zakresie wymaganej powierzchni tj. 2 pokoje czteroosobowe (o pow. 18,05 m2 każdy) i 6 pokoi trzyosobowych (o pow. odpowiednio 15,98m2, 15,36m2, 16,29m2,  15,84m2, 15,35m2, 14,88m2,) nie posiada wymaganego ustawą metrażu. Pokój mieszkalny wieloosobowy powinien mieć powierzchnię nie mniejszą niż 6 m2 na osobę. Pokój uznaje się za spełniający wymagane normy jeżeli odstępstwo poniżej wymaganej powierzchni nie jest większe niż 5%.

3. warunków sanitarnych - dla 50 mieszkańców Dom zapewnia 2 łazienki, wyposażone łącznie w prysznic, wannę, 4 sedesy i umywalkę. Liczba łazienek powinna zapewniać możliwość korzystania z każdej, przez nie więcej niż pięć osób, a w przypadku toalet przez nie więcej niż cztery osoby.

4.  wyżywienia - Dom nie zapewnia możliwości wyboru zestawu posiłków.

5.  braku następujących pomieszczeń: jadalni, pomieszczenia do rehabilitacji, pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju gościnnego.

6. posiadania wskaźnika zatrudnienia nie mniej niż 0,6 w przeliczeniu na jednego mieszkańca, pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym zatrudnienia instruktora kulturalno-oświatowego - obecnie wskaźnik zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego w Domu wynosi 0,42

7.  zapewnienia mieszkańcom kontaktu z psychologiem.

W trakcie kontroli ustalono, że w pomieszczeniach w których obecnie mieści się Dom nie ma możliwości osiągnięcia wymaganych standardów.

IV. Ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.

            Zgodnie z § 3 Regulaminu Organizacyjnego wewnętrzną strukturę organizacyjną Domu określa załącznik nr 1 do w/w Regulaminu.

W skład Domu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1) dział terapeutyczno-opiekuńczy,

2) sekcja żywienia,

3) sekcja księgowości,

4) samodzielne stanowiska pracy.

            Do działu terapeutyczno-opiekuńczego należą: kierownik działu, starsza pielęgniarka, pielęgniarki, opiekunki, pokojowe, instruktor terapii zajęciowej, pracownik socjalny, kapelani, rehabilitant, psycholog.

W dniu kontroli w Domu zatrudnionych było ogółem 30 osób, wszystkie w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 21 osób tj.: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, starszy pracownik socjalny, 6 starszych pielęgniarek, 4 pielęgniarki, 6 starszych pokojowych, opiekunka, młodszy opiekun, instruktor terapii zajęciowej, co daje to wskaźnik zatrudnienia 0,42.

            Kwalifikacje pracowników Domu określone są w załączniku nr 3 do Regulaminu wynagradzania pracowników zatrudnionych w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej, który obowiązuje od 01.09.2006 r. Zgodne są one z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie  zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222).

W trakcie kontroli sprawdzono akta 10 losowo wybranych osób tj. 47,6 % wszystkich pracowników działu terapeutyczno-opiekuńczego. Kontroli poddano akta następujących osób (załącznik nr 2 do protokołu).

Na podstawie kontroli losowo wybranych akt ustalono, że Dyrektor nie posiada wymaganego stażu pracy na zajmowanym stanowisku. Zgodnie z art. 122 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej są obwiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy społecznej.

W Domu na każdy rok kalendarzowy opracowywany jest plan szkoleń wewnętrznych. W 2005 roku odbyły się cztery szkolenia (jedno w kwartale) o następującej tematyce:

1) "Plan wspierania mieszkańca" - stan fizyczny mieszkańca a plan terapeutyczny, w jaki sposób należy planować plan terapeutyczny dla osoby o obniżonym poziomie intelektualnym, kierunki prowadzonej terapii z mieszkańcem w domu pomocy społecznej.

2) "Stwardnienie rozsiane" - przyczyny powstania, objawy, postępowanie, leczenie i rehabilitacja.

3) "Prawa mieszkańca i ich przestrzeganie".

4) "Schizofrenia" - objawy, rodzaje, leczenie i postępowanie z osobą chorą.

            Szkolenia prowadził dyrektor z kierownikiem działu teraputyczno-opiekuńczego. W szkoleniach uczestniczyli wszyscy pracownicy działu teraputyczno-opiekuńczego. Ze szkoleń spisywane są protokoły.

W kontrolowanym okresie pracownicy Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach:

1) w dniach 10-11.05.05 r. w Białowieży pn. "Metody pracy z mieszkańcami DPS" uczestniczył dyrektor, pracownik socjalny i kierownik działu teraputyczno-opiekuńczego. Szkolenie prowadziła Fundacja ORATOR z Lublina.

2) w dniach 27-29.09.05 r. w Białowieży pn. "System całodobowej opieki na osobami niepełnosprawnymi, chorymi i starszymi - prawo a rzeczywistość". Organizator Dom Pomocy Społecznej ROKITNIK w Białowieży, uczestniczył dyrektor.

            Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora na dzień kontroli żaden z pracowników nie podnosił swoich kwalifikacji. 

V. Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność mieszkańców do informacji o swoich prawach.

Prawa i obowiązki mieszkańców Domu zawarte są w Rozdziale V Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej stanowiącego załącznik do Uchwały Nr 97/258/06 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.

Wraz z przyjęciem do Domu nowego mieszkańca pracownik socjalny wypełniana dla niego ankietę personalną, która zawiera m. in. dane osobowe, informacje o najbliższej rodzinie, stopień niepełnosprawności oraz oświadczenie na piśmie, że mieszkaniec zapoznał się z Regulaminem Organizacyjnym, w tym z  zawartymi w nim prawami i obowiązkami. Ankieta ta znajduje się w aktach osobowych mieszkańca. Prawa i obowiązki mieszkańców wraz z Regulaminem Organizacyjnym wywieszone są na tablicy informacyjnej na parterze.

            Zgodnie z § 9 w/w Regulaminu mieszkaniec Domu ma prawo do:

1) poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego oraz korespondencji,

2) bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności,

3) wolności wyrażania opinii i poglądów, otrzymywania i przekazywania informacji bez jakiejkolwiek ingerencji,

4) opieki duszpasterskiej wyznawanej przez siebie religii,

5) do zwrotu opłat za pobyt w pełnej wysokości za czas nieobecności w Domu nie dłużej niż określono w obowiązujących przepisach, do czasu tego zalicza się także pobyt w szpitalu, sanatorium i innych placówkach ochrony zdrowia,

6) samorządnego organizowania się w celu reprezentacji swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu Domu,

7) korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom,

8) uzyskiwania pomocy w zaspakajaniu swoich potrzeb,

9) współdecydowaniu w sprawach ich dotyczących,

10) godnego traktowania,

11) przyjmowania i odwiedzania krewnych i znajomych,

12) przebywania poza Domem, a za zgodą Dyrektora Domu na czas nie dłuższy niż do godz. 22.00,

13) zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców i Dyrektora Domu.

            Do obowiązków (§ 10 w/w Regulaminu) mieszkańca Domu należy:

1) przestrzeganie obowiązującego w Domu regulaminu,

2) ponoszenie opłat za pobyt w Domu oraz pokrywanie częściowych opłat za leki zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

3) dbanie o mienie Domu,

4) zachowanie się zgodnie z zasadami współżycia społecznego nie naruszając praw innych mieszkańców do bezpiecznego i godnego życia oraz praw pracowników Domu do realizacji obowiązków zawodowych,

5) zachowanie czystości w miejscu zamieszkania oraz dbałość o higienę osobistą i wygląd,

6) informowanie pracownika socjalnego, pielęgniarki lub opiekunki o zamiarze przebywania poza Domem na czas dłuższy niż do godz. 22.00.

            Ad. 1, 10, 11

Dom zapewnia mieszkańcom prawo do poszanowania ich życia prywatnego. Pracownicy przed wejściem do pokoi pukają. W codziennym komunikowaniu się używają zwrotów grzecznościowych Pan/Pani.

Dom zapewnia swoim mieszkańcom podtrzymywania kontaktów z rodziną i bliskimi osobami. Jak wynika z wyjaśnień kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego, dziesięciu mieszkańców nie utrzymuje żadnych kontaktów z rodziną, są to osoby samotne. Pozostali mieszkańcy z rodzinami mają kontakt telefoniczny oraz odwiedzani są na terenie Domu. Średnio 5 mieszkańców wyjeżdża w okresach świątecznych do rodzin.

W  Domu prowadzony jest zeszyt kontaktów z rodziną, w którym szczegółowo opisano relacje mieszkańca z poszczególnymi członkami rodziny, wskazano na problemy jakie zaistniały w zakresie nawiązania tego kontaktu oraz jego potrzymania. W zeszycie opisano jak mieszkaniec zachowuje się np. po pobycie w domu rodzinnym, odwiedzinach dzieci, jaki wpływ na niego mają relacje z rodziną.

Mieszkańcy z osobami odwiedzającymi spotykają się głównie w pokojach mieszkalnych lub na sali dziennego pobytu, w okresie letnim również na placu przed Domem.

Korespondencję prywatną do mieszkańców listonosz przynosi do sekretariatu skąd pracownik socjalny zanosi listy bezpośrednio mieszkańcom. Jak wynika z wyjaśnień pracownika socjalnego czyta on mieszkańcom listy i jeśli mieszkaniec sam nie może na nie odpowiedzieć, wówczas w jego imieniu odpowiada na korespondencję pracownik socjalny lub pracownik pierwszego kontaktu. Korespondencję urzędową w imieniu mieszkańców prowadzi pracownik socjalny.

Na parterze Domu znajduje się ogólnodostępny automat telefoniczny na kartę. Mieszkańcy, jak wynika z wyjaśnień Dyrektora, korzystają również z telefonu, który znajduje się w sekretariacie. Na koniec miesiąca mieszkańcy rozliczają się z przeprowadzonych rozmów.

            Ad. 2, 7, 8

W dniu kontroli w Domu przebywało 50 mieszkańców w wieku od 43 do 97 lat. Jak wynika z informacji kierownika zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, główne schorzenia mieszkańców to: choroby psychiczne, choroby układu krążenia, cukrzyca, demencja starcza. Wśród mieszkańców 7 osób wymaga całkowitej pomocy przy wykonywaniu czynności codziennych, wśród nich 4 osoby były leżące; 13 mieszkańców wymagało częściowej pomocy.

Wszyscy mieszkańcy objęci są opieką lekarza rodzinnego z NZOZ w Siemiatyczach. Lekarz rodzinny kieruje mieszkańców na badania i do specjalistycznych poradni. Osoby sprawne wraz z pracownikiem I kontaktu chodzą do przychodni do lekarza, do osób leżących przychodzi lekarz w ramach wizyt domowych. W sytuacjach zagrożenia życia wzywane jest do Domu pogotowie ratunkowe.

Dom pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu.

Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą: pielęgniarki, pokojowe, opiekunka i młodsza opiekunka. Pielęgniarki i pokojowe pracują w systemie dwuzmianowym tj. pielęgniarki w godzinach 800-2000 i 2000-800, pokojowe w godzinach 600-1800 i 900-2100, opiekunki - codziennie w godzinach od 600 do 1400. Ponadto, z mieszkańcami pracuje codziennie kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, pracownik socjalny oraz instruktor terapii zajęciowej. W Domu zatrudniony jest na podstawie umowy zlecenia technik fizjoterapii, który prowadzi z mieszkańcami zajęcia usprawniające.

We wrześniu 2005 roku, wraz z zorganizowaniem sali do terapii zajęciowej i zatrudnieniem instruktora terapii zajęciowej zaczęto prowadzić zajęcia terapeutyczne w formie zajęć plastycznych, muzycznych, arteterapii. Dla wszystkich form terapii prowadzony jest jeden zeszyt, który zawiera cele pracy z poszczególną grupą mieszkańców, formy proponowanych zajęć oraz osoby, które biorą udział w zajęciach. Określone cele pracy odnoszą się do grupy mieszkańców a nie do poszczególnych osób w niej uczestniczących, w związku z powyższym nie wiadomo, czy dostosowane są do tych osób. Ponadto w prowadzonej dokumentacji brak jest efektów prowadzonej terapii z mieszkańcami.

W kontrolowanym okresie mieszkańcy 7 mieszkańców uczestniczyło w turnusie rehabilitacyjnym w Łomży. W 2004 roku 4 mieszkańców otrzymało dofinansowanie do zakupu sprzętu ortopedycznego tj. do: materacy przeciwodleżynowych, butów ortopedycznych. W 2005 roku jeden mieszkaniec otrzymał dofinansowanie do skarpet.

W Domu opracowany jest na dany rok kalendarzowy program zajęć kulturalno-rekreacyjnych. W ramach organizacji czasu wolnego mieszkańcy często wyjeżdżają na imprezy do innych domów oraz na terenie przed Domem organizują spotkania. W Domu uroczyście obchodzone są Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

            Dom zapewnia mieszkańcom odzież, obuwie, dostosowane do pory roku oraz środki higieny osobistej i środki czystości. Na korytarzu, zarówno na parterze i na piętrze, ustawione są i podłączone pralki automatyczna, gdzie mieszkańcy sami lub przy pomocy personelu mogą uprać swoje rzeczy. Odzież mieszkańców oraz pościel prana jest w pralni w Domu.

            Ad. 3, 6, 9

            Przepisy prawne dotyczące domów pomocy społecznej znajdują się w sekretariacie. Informacja ta wywieszona jest na tablicy ogłoszeń. Na potrzeby mieszkańców kupowana jest codzienna prasa - Gazeta Współczesna i tygodnik Przyjaciółka po 1 egz. Gazety wykładane są na korytarzu na stoliku.

            Wszyscy mieszkańcy posiadają dowody osobiste. Jak wynika z wyjaśnień pracownika socjalnego dla 5 mieszkańców wyrabiane są nowe dowody. Na czas wyborów w Domu organizowany jest okręg zamknięty.

            Dom zapewnia mieszkańcom prawo do samorządnego organizowania się. Ostatnie wybory uzupełniające odbyły się 26.01.06 r. w związku ze śmiercią jednego z członków. W skład samorządu wchodzi  przewodniczący i 3 członków. Skład samorządu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń.  Z posiedzeń samorządu spisywane są protokoły, które zawierają informacje kiedy dane posiedzenie się odbyło, kto w nim uczestniczył, jakie sprawy były poruszane i jakie podjęto ustalenia. Ponadto na każdy rok kalendarzowy samorząd mieszkańców opracowuje plan swojej pracy. Osobą odpowiedzialną za prace samorządu jest pracownik socjalny.

                Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe tj. renty, emerytury, świadczenia z pomocy społecznej. Dom zapewnia ich bezpieczne przechowywanie na koncie depozytowym. Mieszkaniec może pobrać pieniądze każdego dnia po wcześniejszym wypełnieniu wniosku o wypłatę. Osobą odpowiedzialną za depozyty jest pracownik socjalny. W dniu kontroli mieszkańcy nie mieli zdeponowanych rzeczy wartościowych.

            Ad. 4

            Mieszkańcy mają zapewniony kontakt z religią, zgodnie z wyznaniem. Opiekę duszpasterską zapewnia, zatrudniony w Domu na umowę zlecenie ksiądz katolicki, który przychodzi do mieszkańców w każdy piątek (sprawuje sakrament spowiedzi) i sobotę (o godzinie 16.00 odprawia nabożeństwa) oraz ksiądz prawosławny, który raz w tygodniu w niedzielę odprawia nabożeństwa o godzinie 14.00. Na terenie Domu nie ma kaplicy. Mieszkańcy chodzą do cerkwi oddalonej o ok. 50 m i kościoła katolickiego, który zlokalizowany jest w kompleksie klasztornym w  którym mieści się Dom.

            W Domu jest pomieszczenie pro morte. Zmarli mieszkańcy chowani są na cmentarzu komunalnym w Siemiatyczach lub na cmentarzu wcześniej przez siebie wskazanym. W 2005 roku w Domu było 12 zgonów. Pochówkiem wszystkich osób zajmowała się rodzina.

            Ad. 5, 12

            Teren wokół Domu jest ogrodzony. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora, brama wjazdowa jest otwarta cała dobę, gdyż z pomieszczeń klasztornych, w których mieści się Dom korzystają inni użytkownicy. Drzwi wejściowe otwierane są o godzinie 6.00 rano i zamykane o godzinie 22.00. Mieszkańcy mogą swobodnie poruszać się po terenie i wokół Domu. Jeżeli planują dłuższe wyjście, przybliżone godziny powrotu zgłaszają dyżurnej pielęgniarce. Osoby mniej sprawne wychodzą z opiekunem.

            Ad. 13

            Mieszkańcy mają zapewniony regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor w sprawie skarg i wniosków przyjmuje we wtorki i czwartki w godzinach 11.30 - 13.00. Informacja ta wywieszona jest na tablicy ogłoszeń. W Domu założony jest w dniu 11.02.1998 r. rejestr skarg i wniosków. W dniu 07.01.2005 r. zarejestrowany został wniosek Rady Mieszkańców w sprawie zorganizowania spotkania karnawałowego, które odbyło się w dniu 19.01.2005 r.

VI. Ocena stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.

Pierwszy zespół terapeutyczno-opiekuńczy został powołany Zarządzeniem Nr 1/2001 Dyrektora Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach z dnia 02.01.2001r. Ostatni skład zespołu określiło Zarządzenie nr 2/2006 z dnia 10 stycznia 2006r. W skład zespołu wchodzą: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, starszy pracownik socjalny, 2  starsze pielęgniarki, opiekunka, rehabilitant i instruktor terapii zajęciowej. Zgodnie z powyższym Zarządzeniem działania wynikające z indywidualnego planu wspierania mieszkańca koordynuje pracownik pierwszego kontaktu, wskazany przez mieszkańca. Każdy mieszkaniec ma możliwość wyboru pracownika pierwszego kontaktu lub jego zmiany. Pracownikami pierwszego kontaktu są pielęgniarki. Jedna pielęgniarka jest pracownikiem pierwszego kontaktu dla średnio 5 mieszkańców.

Posiedzenia zespołu odbywają się raz w roku lub zależnie od potrzeb. Pracownik I kontaktu, gdy zmienia się stan psychofizyczny mieszkańca oraz jego sytuacja socjalna, zgłasza do kierownika działu potrzebę zorganizowania spotkania zespołu i omówienia sytuacji danego mieszkańca.

Z posiedzeń zespołu sporządzane są protokoły. Zawierają one opis funkcjonowania mieszkańca, zmiany jakie zaszły pod wpływem zaproponowanych oddziaływań oraz informacje w jakim kierunku należy pracować z mieszkańcem, nad jakimi sferami należy się skupić podczas organizowania zajęć w Domu.

Wszyscy członkowie zespołu terapeutyczno-opiekuńczego odpowiedzialni są za opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańca. Osobą koordynującą działania wynikające z planów jest pracownik I kontaktu. Dla nowoprzybyłych mieszkańców plany opracowywane są po okresie około 3-6 miesięcy wstępnej obserwacji mieszkańca.

Indywidualne plany wsparcia mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców. Uzgodnione one zostały z mieszkańcami. W 2005 roku zmieniono formę planów, która zawiera opis funkcjonowania mieszkańca w Domu w następujących sferach: komunikacja międzyludzka, motoryka i zdolność przemieszczania się, podstawowe funkcje życiowe, higiena i (samo)pielegnacja, odżywianie, wydalanie, ubieranie się, odpoczynek i sen, aktywność w ciągu dnia, zabezpieczenie socjalne, rola kobiety, mężczyzny, bezpieczeństwo w najbliższym otoczeniu, zakres przepracowanie trudnych doświadczeń życiowych.

W oparciu o przeanalizowane plany należy stwierdzić, że we wszystkich tych zakresach bardzo szczegółowo opisano zachowanie i funkcjonowanie mieszkańca, jego relacje z rodziną i współmieszkańcami. Wskazano, w jaki sposób próbowano zachęcić mieszkańca do zmian swoich zachowań i nawyków oraz jakie efekty osiągnięto. Założone, na poszczególny rok, cele pracy z mieszkańcem są powiązane z ustaleniami poczynionymi na posiedzeniach zespołów terapeutyczno-opiekuńczego. W podsumowaniu realizacji planu odniesiono się do wszystkich uprzednio założonych celi. Zaproponowane metody i formy pracy z mieszkańcem dostosowane są do wieku i możliwości psychofizycznych mieszkańców.

            Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2006.

            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach.

            W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

            Ponadto Dyrektorowi Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Podpisy kontrolujących

1.                    Ewa Feszler

2.                    Mieczysława Nartowicz

Janusz Bąk

( podpis dyrektora Domu)


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  21.03.2006 08:21:25
Data publikacji:  21.03.2006 08:21:25
Data modyfikacji:  21.03.2006 08:27:06 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl