Białystok, 2006.03.14
PS.I.EF. 0931/2/3/06
Pan Janusz Bąk
Dyrektor
Powiatowego Domu Pomocy Społecznej
w Siemiatyczach
Uprzejmie
informuję, że w wyniku kontroli kompleksowej Powiatowego Domu Pomocy Społecznej
w Siemiatyczach, przeprowadzonej w dniach 13,14,15
lutego br. przez pracowników Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w zakresie oceny
stopnia realizacji programu naprawczego, warunków życia mieszkańców,
organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i
uzasadnionych potrzeb mieszkańców, oceny poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników, przestrzegania praw
mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach oraz
oceny stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców
w okresie od 01.01.2005 r. do dnia kontroli dokonano
poniższych ustaleń.
Powiatowy
Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach realizuje
program naprawczy. Większość działań została zaplanowana na 2006 rok. Na 2005
rok zaplanowano wyposażenie budynku w windę oraz urządzenie kuchenki
pomocniczej. W trakcie kontroli ustalono, że nie zamontowano windy. Z
przedstawionych dokumentów wynika, że Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków
nie wyraził zgody na zainstalowanie w budynku windy ze względu na to, że Dom
zlokalizowany jest w obiekcie zabytkowym. Natomiast wyraził zgodę na
zainstalowanie tzw. wewnętrznej platformy samobieżnej. W Programie naprawczym
nie uwzględniono powyższego i nie zmodyfikowano go w oparciu o opinię
Konserwatora.
We wrześniu 2005r. na
parterze urządzono kuchenkę pomocniczą.
W ramach realizacji programu
naprawczego wykonano następujące prace:
- w 2004 r. zamontowano system
alarmowo-przeciwpożarowy oraz zorganizowano pokój dziennego pobytu,
- we IX. 2005r. zorganizowano
salę do terapii zajęciowej,
- Regulaminem Organizacyjnym, przyjętym uchwałą Nr
97/258/06 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10
lutego 2006 r. zmniejszono liczbę miejsc w Domu do 60,
Na dzień kontroli Dom nie spełniał wymaganych standardów w
zakresie:
1. zainstalowania tzw. wewnętrznej platformy samobieżnej,
2. wymaganej powierzchni pokoi mieszkalnych tj. 2 pokoje
czteroosobowe i 6 pokoi trzyosobowych nie posiada wymaganego ustawą metrażu.
3. warunków sanitarnych - dla obecnie przebywających w Domu 50
mieszkańców, zapewnia się 2 łazienki, wyposażone łącznie w prysznic, wannę, 4
sedesy i umywalkę.
4. wyżywienia - Dom nie zapewnia możliwości wyboru zestawu
posiłków.
5. braku następujących pomieszczeń: jadalni, pomieszczenia do
rehabilitacji, pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju
gościnnego.
6. posiadania wymaganego wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego zatrudnionych w pełnym
wymiarze czasu pracy. W dniu kontroli w dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudnionych było 21 osób, co daje to wskaźnik zatrudnienia 0,42. W okresie
objętym kontrolą, w dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudniono 2 osoby. Zgodnie z programem naprawczym zatrudnienie pozostałych
pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
zaplanowano do końca 2006 roku
1. zapewnienia mieszkańcom kontaktu z psychologiem.
Należy stwierdzić, że w pomieszczeniach w których obecnie mieści się Dom nie ma
możliwości osiągnięcia wymaganych standardów w zakresie warunków lokalowych i
sanitarnych.
Kwalifikacje
pracowników Domu określone zostały w załączniku nr 3 do Regulaminu
wynagradzania pracowników zatrudnionych w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej.
Zgodne są one z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222).
Kontrolą objęto również kwalifikacje 10 losowo wybranych osób. Ustalono, że Dyrektor Domu nie posiada
wymaganego stażu pracy na zajmowanym stanowisku. Zgodnie z art. 122 ust. 1
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) osoby kierujące
jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej są obwiązane posiadać co najmniej
3-letni staż pracy
w pomocy społecznej.
Ustalono, że pracownicy zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
uczestniczą raz na dwa lata w szkoleniach na temat praw mieszkańców i kierunków
prowadzonej terapii.
Prawa i obowiązki mieszkańców
Domu zawarte są w Rozdziale V Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy
Społecznej. Prawa te gwarantują
mieszkańcom w szczególności wolność, godność i poczucie bezpieczeństwa.
Uwzględniają rozwój osobowości, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i
środowiskiem, korzystanie z wszelkich usług świadczonych przez Dom. Gwarantują
bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych w
depozycie. W toku kontroli stwierdzono, że prawa mieszkańców są przestrzegane.
We wrześniu 2005 roku w Domu
zaczęto prowadzić zajęcia terapeutyczne. Dla wszystkich form terapii prowadzony
jest jeden zeszyt, który zawiera cele pracy z poszczególną grupą mieszkańców,
formy proponowanych zajęć oraz osoby, które biorą udział w zajęciach. Określone
cele pracy odnoszą się do grupy mieszkańców a nie do poszczególnych osób w niej
uczestniczących, w związku z powyższym nie wiadomo, czy są one adekwatne do
potrzeb poszczególnych mieszkańców. Ponadto w prowadzonej dokumentacji brak
jest efektów prowadzonej terapii z mieszkańcami.
W Domu funkcjonuje zespół terapeutyczno-opiekuńczy. Posiedzenia zespołu odbywają się
raz w roku lub zależnie od potrzeb. Dokumentacja z posiedzeń zawiera opis
funkcjonowania mieszkańca, zmiany jakie zaszły pod
wpływem zaproponowanych oddziaływań oraz informacje w jakim kierunku należy
pracować z mieszkańcem, nad jakimi sferami należy się skupić podczas
organizowania zajęć w Domu.
Indywidualne plany wsparcia mieszkańca opracowane są
dla wszystkich mieszkańców i zostały z nimi uzgodnione. W planach bardzo
szczegółowo opisano zachowanie i funkcjonowanie mieszkańca, jego relacje z rodziną i
współmieszkańcami. Wskazano, w jaki sposób próbowano zachęcić mieszkańca do
zmian swoich zachowań i nawyków oraz jakie efekty osiągnięto. Założone, na
poszczególny rok, cele pracy z mieszkańcem są powiązane z ustaleniami
poczynionymi na posiedzeniach zespołów terapeutyczno-opiekuńczego.
W podsumowaniu realizacji planu odniesiono się do wszystkich uprzednio
założonych celi. Zaproponowane metody i formy pracy z mieszkańcem dostosowane
są do wieku i możliwości psychofizycznych mieszkańców.
W oparciu o wyniki
przeprowadzonej kontroli zalecam:
1.
Prowadzić dokumentację terapeutyczną dla każdego mieszkańca uczestniczącego w
danej formie terapii z ukierunkowaniem na cele pracy i efekty podejmowanych
oddziaływań.
Na podstawie art. 128 ust. 2
ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) Dyrektor Powiatowego
Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach może zgłosić
do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń
pokontrolnych umotywowane zastrzeżenia.
W
przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na
informacje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych działaniach
na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
- Starosta powiatu siemiatyckiego
Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej