Białystok, 2006.03.14
PS.I.EF. 0931/2/3/06
Pan Jan
Zalewski
Starosta Siemiatycki
Uprzejmie informuję, że w wyniku kontroli kompleksowej Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w
Siemiatyczach, przeprowadzonej w dniach 13,14,15 lutego br. przez pracowników
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w
zakresie oceny stopnia realizacji programu naprawczego, warunków życia
mieszkańców, organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu
typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców, oceny poziomu, struktury
zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników, przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności mieszkańców do informacji
o swoich prawach oraz oceny stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców w okresie od 01.01.2005 r. do dnia kontroli dokonano poniższych ustaleń.
Powiatowy
Dom Pomocy Społecznej w Siemiatyczach realizuje program naprawczy. Większość
działań została zaplanowana na 2006 rok. Na 2005 rok zaplanowano wyposażenie
budynku w windę oraz urządzenie kuchenki pomocniczej. W trakcie kontroli
ustalono, że nie zamontowano windy. Z przedstawionych dokumentów wynika, że
Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wyraził zgody na zainstalowanie w
budynku windy ze względu na to, że Dom zlokalizowany jest w obiekcie
zabytkowym. Natomiast wyraził zgodę na zainstalowanie tzw. wewnętrznej platformy samobieżnej. W Programie naprawczym nie
uwzględniono powyższego i nie zmodyfikowano go w oparciu o opinię Konserwatora.
We wrześniu 2005r.
na parterze urządzono kuchenkę pomocniczą.
W ramach realizacji
programu naprawczego wykonano następujące prace:
- w 2004 r. zamontowano system
alarmowo-przeciwpożarowy oraz zorganizowano pokój dziennego pobytu,
- we IX. 2005r.
zorganizowano salę do terapii zajęciowej,
- Regulaminem Organizacyjnym, przyjętym
uchwałą Nr 97/258/06 Zarządu Powiatu Siemiatyckiego z dnia 10 lutego 2006 r.
zmniejszono liczbę miejsc w Domu do 60,
Na dzień kontroli Dom nie spełniał
wymaganych standardów w zakresie:
1.
zainstalowania tzw. wewnętrznej platformy samobieżnej,
2.
wymaganej powierzchni pokoi mieszkalnych tj. 2 pokoje
czteroosobowe i 6 pokoi trzyosobowych nie posiada wymaganego ustawą metrażu.
3.
warunków sanitarnych - dla obecnie przebywających w Domu 50
mieszkańców, zapewnia się 2 łazienki, wyposażone łącznie w prysznic, wannę, 4
sedesy i umywalkę.
4.
wyżywienia - Dom nie zapewnia możliwości wyboru zestawu
posiłków.
5.
braku następujących pomieszczeń: jadalni, pomieszczenia do
rehabilitacji, pomieszczenia pomocniczego do prania i suszenia, palarni, pokoju
gościnnego.
6.
posiadania wymaganego wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. W dniu
kontroli w dziale terapeutyczno-opiekuńczym zatrudnionych było 21 osób, co daje
to wskaźnik zatrudnienia 0,42. W okresie objętym kontrolą, w dziale
terapeutyczno-opiekuńczym zatrudniono 2 osoby. Zgodnie z programem naprawczym
zatrudnienie pozostałych pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
zaplanowano do końca 2006 roku
7.
zapewnienia mieszkańcom kontaktu z psychologiem.
Należy stwierdzić,
że w pomieszczeniach w których obecnie mieści się Dom
nie ma możliwości osiągnięcia wymaganych standardów w zakresie warunków
lokalowych i sanitarnych.
Kwalifikacje
pracowników Domu określone zostały w załączniku nr 3 do Regulaminu
wynagradzania pracowników zatrudnionych w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej.
Zgodne są one z Rozporządzeniem z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222).
Kontrolą objęto również kwalifikacje 10 losowo wybranych osób. Ustalono, że Dyrektor Domu nie posiada
wymaganego stażu pracy na zajmowanym stanowisku. Zgodnie z art. 122 ust. 1
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z
późn. zm.) osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi
pomocy społecznej są obwiązane posiadać co najmniej 3-letni staż pracy w pomocy
społecznej.
Ustalono, że pracownicy zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego uczestniczą raz na dwa lata w szkoleniach na temat
praw mieszkańców i kierunków prowadzonej terapii.
Prawa i obowiązki mieszkańców
Domu zawarte są w Rozdziale V Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy
Społecznej. Prawa te gwarantują
mieszkańcom w szczególności wolność, godność i poczucie bezpieczeństwa.
Uwzględniają rozwój osobowości, utrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i
środowiskiem, korzystanie z wszelkich usług świadczonych przez Dom. Gwarantują
bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych w
depozycie. W toku kontroli stwierdzono, że prawa mieszkańców są przestrzegane.
We wrześniu 2005 roku w Domu
zaczęto prowadzić zajęcia terapeutyczne. Dla wszystkich form terapii prowadzony
jest jeden zeszyt, który zawiera cele pracy z poszczególną grupą mieszkańców,
formy proponowanych zajęć oraz osoby, które biorą udział w zajęciach. Określone
cele pracy odnoszą się do grupy mieszkańców a nie do poszczególnych osób w niej
uczestniczących, w związku z powyższym nie wiadomo, czy są one adekwatne do
potrzeb poszczególnych mieszkańców. Ponadto w prowadzonej dokumentacji brak
jest efektów prowadzonej terapii z mieszkańcami.
W Domu funkcjonuje zespół
terapeutyczno-opiekuńczy. Posiedzenia zespołu odbywają się raz w roku lub
zależnie od potrzeb. Dokumentacja
z posiedzeń zawiera opis funkcjonowania mieszkańca, zmiany
jakie zaszły pod wpływem zaproponowanych oddziaływań oraz informacje w
jakim kierunku należy pracować z mieszkańcem, nad jakimi sferami należy się
skupić podczas organizowania zajęć w Domu.
Indywidualne plany wsparcia mieszkańca opracowane są dla wszystkich mieszkańców i
zostały z nimi uzgodnione. W planach bardzo szczegółowo opisano zachowanie i
funkcjonowanie mieszkańca, jego relacje z rodziną i współmieszkańcami. Wskazano, w jaki
sposób próbowano zachęcić mieszkańca do zmian swoich zachowań i nawyków oraz
jakie efekty osiągnięto. Założone, na poszczególny rok, cele pracy z
mieszkańcem są powiązane z ustaleniami poczynionymi na posiedzeniach zespołów
terapeutyczno-opiekuńczego. W podsumowaniu realizacji planu odniesiono się do
wszystkich uprzednio założonych celi. Zaproponowane metody i formy pracy z
mieszkańcem dostosowane są do wieku i możliwości psychofizycznych mieszkańców.
W oparciu o wyniki
przeprowadzonej kontroli zalecam:
1.
Podjąć działania mające na celu zapewnienie mieszkańcom Domu wymaganych
warunków bytowych i sanitarnych.
2.
Uregulować zatrudnienie osoby zatrudnionej na stanowisku dyrektora
Na podstawie art. 128 ust. 2
ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z
późn. zm.) Starosta Powiatu Siemiatyckiego może
zgłosić do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń
pokontrolnych umotywowane zastrzeżenia.
W
przypadku nie skorzystania z powyższego prawa, oczekuję w terminie 30 dni na
informacje o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o podjętych
działaniach na rzecz ich realizacji lub przyczynach niepodjęcia takich działań.
Do wiadomości:
1. Dyrektor Powiatowego Domu Pomocy Społecznej
w Siemiatyczach
Z up. Wojewody Podlaskiego
Krystyna Golubiewska
Z-ca Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej