PROTOKÓŁ
z kontroli kompleksowej Domu Pomocy Społecznej KALINA w Suwałkach,
ul. Gen. Pułaskiego 66 - przeprowadzonej w dniach 2, 6, 7 marca 2006 roku.
Dom Pomocy Społecznej KALINA
w Suwałkach prowadzony jest przez miasto Suwałki. Adres Domu: 16-400 Suwałki,
ul. Klasztorna 1. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie
chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pani Krystyna Jaśkiewicz
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz - kierownik zespołu -
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, Joanna Hołubowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 33
z dnia 01 marca br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę
Golubiewską - z-cę dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2) ocena warunków życia mieszkańców,
3) ocena organizacji działania domu pomocy
społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców,
4) ocena poziomu, struktury zatrudnienia oraz
kwalifikacji zatrudnionych pracowników,
5) ocena przestrzegania praw mieszkańców oraz
dostępności mieszkańców do informacji o swoich prawach,
6) ocena stopnia i efektów realizacji indywidualnych
planów wspierania mieszkańców
w okresie od 01.01.2005 r. do dnia kontroli.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
W celu osiągnięcia przez Dom Pomocy Społecznej KALINA
w Suwałkach wymaganego standardu świadczonych usług, zaplanowano
w Programie naprawczym przeprowadzenie robót budowlano - modernizacyjnych.
Szczegółowy plan działań
budowlano-remontowych zawarty został w Harmonogramie modernizacji DPS "KALINA"
w Suwałkach stanowiącego załącznik nr 1 do Programu naprawczego. Polegał on na
2 etapach:
I
etap - budowa pawilonu mieszkalno-terapeutycznego,
II
etap - modernizacja części mieszkalnego budynku głównego.
Ponadto, w celu osiągnięcia wymaganego wskaźnika
zatrudnienia zaplanowano do końca
2006 r. zatrudnienie pracowników realizujących usługi opiekuńcze i wspomagające
-łącznie 59 etatów.
W trakcie kontroli ustalono, że zrealizowany został
program naprawczy w zakresie robót budowlano-modernizacyjnych. Zgodnie z
wyjaśnieniami głównego specjalisty, budowa pawilonu mieszkalno-terapeutycznego
zakończona została w maju 2003 roku, natomiast modernizację budynku głównego
zakończono w marcu 2004 roku. Po zrealizowaniu w/w prac Dom osiągnął standardy
w zakresie usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających (załącznik nr 1).
Dom nie posiada wymaganego wskaźnika zatrudnienia. Na
dzień kontroli w Domu zatrudnione były 103 osoby, w tym w przeliczeniu na pełne
etaty 102,5. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym i medyczno-rehabilitacyjnym
zatrudnione były 73 osoby (2 kierowników działów, starszy technik fizjoterapii,
technik fizjoterapii, 5 starszych pielęgniarek, 8 pielęgniarek, 2 starsze
pokojowe, 22 pokojowe, starszy pracownik socjalny, 3 pracowników socjalnych, 3
instruktorów terapii zajęciowej, 2 psychologów w tym jeden na ¼ etatu, 5
starszych opiekunów, 18 opiekunów w tym jeden na ¼ etatu), w
przeliczeniu na pełne etaty 72,5.
Ponadto w Domu na rzecz mieszkańców usługi świadczy 4
wolontariuszy (na podstawie porozumienia o wykonywaniu świadczeń
wolontarystycznych oraz 34 praktykantów Medycznego Studium Zawodowego z
kierunków fizjoterapii i terapii zajęciowej zgodnie z umową o praktyczną naukę
zawodu zawartą w dniu 30 sierpnia 2005 roku zawartą między Medycznym Studium
Zawodowym a Domem Pomocy Społecznej. Według obowiązujących przepisów przy
ustalaniu wskaźnika zatrudnienia, uwzględnia się również wolontariuszy,
stażystów, praktykantów oraz osoby odbywające służbę zastępczą w domu, jeżeli
pracują bezpośrednio z mieszkańcami, przy czym przy wyliczaniu wskaźnika udział
tych osób nie może przekroczyć w DPS - 30% ogólnej liczby osób zatrudnionych w
zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Z ogólnej liczby 73 osób zatrudnionych w
Domu w dziale terapeutyczno-opiekuńczym i medyczno-rehabilitacyjnym, 30%
stanowią 22 osoby. W przeliczeniu na 195 mieszkańców wskaźnik zatrudnienia w
Domu wynosi 0,48.
W kontrolowanym okresie w w/w działach zatrudniono 6
osób tj. pracownika socjalnego, instruktora terapii zajęciowej, 3 opiekunów (w
tym jeden na ¼ etatu), psychologa na ¼ etatu.
II i III.
Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena
organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i
uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej w Suwałkach mieści się w
trzykondygnacyjnym budynku bez barier architektonicznych, z zamontowanymi
systemami przyzywowo-alarmowym i
alarmowo-przeciwpożarowym. Przy wejściu do budynku wykonany jest podjazd
dla osób niepełnosprawnych, w środku budynku zamontowane są 2 windy osobowe,
przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Na parterze znajdują się następujące
pomieszczenia:
1)
prasowalnia, magiel,
2)
stołówka,
3)
5 pomieszczeń do rehabilitacji (4 gabinety zabiegowe oraz sala gimnastyczna),
4)
kaplica,
5)
pomieszczenie pro morte,
6)
pokój dziennego pobytu,
7)
pokoje mieszkalne:
- 3 pokoje jednoosobowe o łącznej
powierzchni 30,3 m2 (po 10,1 m2),
- 14 pokoi dwuosobowych o łącznej
powierzchni 186,3 m2 (po 13,3 m2),
- 8 pokoi dwuosobowych o łącznej
powierzchni 130,4 m2 (po 16,3 m2),
- 5 pokoi trzyosobowych o łącznej
powierzchni 99,2 m2 (po 19,84 m2),
- 2 pokoi czteroosobowych o łącznej
powierzchni 46,4 m2 (po 23,2 m2),
Na I piętrze znajdują się
następujące pomieszczenia:
1)
trzy sale do terapii zajęciowej,
2)
gabinet fryzjerski,
3)
cztery toalety ogólnodostępne wyposażone łącznie w 4 sedesy i 4 umywalki,
4)
biblioteka/czytelnia,
5)
dwie kuchenki pomocnicze,
6)
sala dziennego pobytu,
7)
palarnia,
8)
gabinet doraźnej pomocy medycznej do którego podłączony jest system
przyzywowo-alarmowy,
9)
pokoje mieszkalne:
- 4 pokoje jednoosobowe o łącznej
powierzchni 45,3 m2 (po 11,32 m2),
- 15 pokoi dwuosobowych o łącznej
powierzchni 200,8 m2 (po 13,38 m2),
- 6 pokoi dwuosobowych o łącznej powierzchni
110,1 m2 (po 18,35 m2),
- 5 pokoi trzyosobowych o łącznej
powierzchni 99,2 m2 (po 19,84 m2),
Na
II piętrze znajdują się następujące pomieszczenia:
1)
pokój dziennego pobytu,
2)
pokój pracowników socjalnych,
3)
sala do terapii zajęciowej - arteterapia,
4)
dwie kuchenki pomocnicze,
5)
podręczne pomieszczenie do prania i suszenia,
6)
sala do terapii zajęciowej - rękodzieło,
7)
pracownia plastyczna
8)
pokoje mieszkalne:
- 3 pokoi jednoosobowych o łącznej
powierzchni 30,3 m2 (po 10,1 m2),
- 17 pokoi dwuosobowych o łącznej
powierzchni 228,4 m2 (po 13,43 m2),
- 6 pokoi dwuosobowych o łącznej
powierzchni 110,1 m2 (po 18,35 m2),
- 5 pokoi trzyosobowych o łącznej
powierzchni 93,2 m2 (po 18,64 m2).
Wszystkie pokoje mieszkalne mają wymagany ustawą
metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w tapczan/łóżko,
krzesła, stół, szafka nocna. Szafy ubraniowe znajdują się w przedpokoju. Przy
każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, sedes, prysznic lub wannę.
Przy wszystkich urządzeniach sanitarnych zamontowane są uchwyty ułatwiające
osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. Pokoje czteroosobowe
przeznaczone są dla osób leżących. W Domu zgodnie z wymaganiami standardowymi
znajdują się wszystkie pomieszczenia do infrastruktury dziennej. W drugim
budynku, w którym znajduje się administracja, urządzono pokoje gościnne.
Pomieszczenia mieszkalne Domu są
czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych zapachów.
Dom spełnia wymagane standardy w zakresie
wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru zestawu posiłków oraz
całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Posiłki
wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 8.00 - 10.00,
-
obiad w godzinach 13.00 - 15.00,
-
kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.
Posiłki mieszkańcy spożywają na
stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie
lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu przygotowywano
następujące diety: cukrzycowa - 25, lekkostrawna - 11, wątrobowa - 17,
wrzodowa, 1200 kalorii, małosolna, wysokobiałkowa płynna po 1, wysokobiałkowa -
2, drobiowa - 3, miksowane różne - 4, bezglutenowe - 3, bezmleczne - 5,
bezmięsne - 2, dodatki specjalne do diet - 41.
Dom
zapewnia mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości
ich zakupienia z własnych środków odzież i obuwie dostosowane do pory roku.
Ubranie prane jest w pralni w Domu, przed oddaniem jest ono znakowane, dzięki
czemu po praniu wraca do właściciela. Dom zapewnia także, środki higieny
osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.
IV. Ocena
poziomu, struktury zatrudnienia oraz kwalifikacji zatrudnionych pracowników.
Wewnętrzną strukturę organizacyjną Domu określa
Rozdział III i IV Regulaminu Organizacyjnego. W skład Domu wchodzą następujące
komórki organizacyjne:
1)
dział terapeutyczno - opiekuńczy,
2)
dział medyczno - rehabilitacyjny,
3)
sekcja gospodarcza,
4)
sekcja finansowa,
5)
samodzielne stanowiska pracy,
Do działu terapeutyczno -
opiekuńczego należą: kierownik, st. technik fizjoterapii, technik fizjoterapii,
st. pielęgniarki, pielęgniarki, st. pokojowe i pokojowe.
Do
działu medyczno - rehabilitacyjnego należą: kierownik, st. pracownicy socjalny,
pracownicy socjalni, inst. terapii zajęciowej, psycholodzy, st. opiekunki i
opiekunki.
Kwalifikacje pracowników Domu
określa Regulamin wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń
związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w Domu Pomocy Społecznej
"KALINA" w Suwałkach, stanowiący załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 29/2000
Dyrektora DPS "Kalina" w Suwałkach. Określone w nim kwalifikacje pracowników,
po zmianie ich Zarządzeniem Nr 33/2005 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej
"Kalina" w Suwałkach z dnia 30.12.2005r. są zgodne z Rozporządzeniem z dnia 2
sierpnia 2005r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych
pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 146, poz. 1222).
W trakcie kontroli sprawdzono akta
20 losowo wybranych osób tj. 27,4% wszystkich pracowników działów
terapeutyczno-opiekuńczego i medyczno-rehabilitacyjnego. Kontroli poddano akta
następujących osób (załącznik nr 2 do protokołu). Na podstawie kontroli losowo
wybranych akt ustalono, że w/w osoby posiadają wymagane kwalifikacje, określone
w/w Rozporządzeniem.
W Domu na każdy rok kalendarzowy
opracowywany jest plan szkoleń wewnętrznych.
W 2005r. odbyły się 2 szkolenia wewnętrzne o następującej tematyce:
1)
w dn. 19-20.10.2005r. pn. "Rola, miejsce i zadania pracownika pierwszego
kontaktu",
2)
w dn. 21-28.10.205r. pn. "Praca z trudnym podopiecznym".
W szkoleniach uczestniczyli
pracownicy pierwszego kontaktu (24 osoby) oraz pracownicy działu
medyczno-rehabilitacyjnego (9 osób) i terapeutyczno-opiekuńczego (13 osób). Ze
szkoleń spisywane są protokoły.
W kontrolowanym okresie pracownicy
Domu uczestniczyli w następujących zewnętrznych szkoleniach:
1)
w dn. 10-11.03.2005r. pn. "Domy Pomocy Społecznej i inne jednostki
organizacyjne pomocy społecznej - perspektywy ich funkcjonowania w strukturach
organizacji pozarządowych" zorganizowane przez Stowarzyszenie Organizatorów i
Menadżerów Pomocy Społecznej i Ochrony Zdrowia Regionu Warmińsko-Mazurskiego
Olsztyn, uczestniczył Dyrektor Domu,
2)
w dn. 10-11.05.2005r. pn. "Metody pracy z mieszkaniami DPS" zorganizowane przez
Fundację Orator Lublin, uczestniczył pracownik socjalny,
3)
w dn. 7-9.06.2005r. pn. "Podnoszenie efektywności funkcjonowania DPS za pomocą
procedur" zorganizowane przez Fundację Orator Lublin, uczestniczył Dyrektor
Domu,
4)
w dn. 27-28.10.2005r. pn. "Wymogi standaryzacji systemów w zakresie systemów
alarmowych i bezpieczeństwa p. poż. oraz możliwości usług zlecanych na
zewnątrz" zorganizowane przez Stowarzyszenie Organizatorów i Menadżerów Pomocy
Społecznej i Ochrony Zdrowia Regionu Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn,
uczestniczył Dyrektor domu,
5)
w dn. 3-4.11.2005r. pn. "Szkolenie kadry kierowniczej jednostek organizacyjnych
pomocy społecznej" zorganizowane przez Urząd Marszałkowski woj.
Warmińsko-Mazurskiego Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, uczestniczył
dyrektor Domu
6)
w dn. 18-19.11.2005r. pn. "Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych
jako zadanie własne gminy" zorganizowane przez Miejską Komisję Rozwiązywania
Problemów alkoholowych w Suwałkach, uczestniczyło 2 pracowników socjalnych,
7)
w dn. 16-17.02.2006r. pn. "Sytuacja dps-ów, aktualne problemy instytucjonalne
pomocy społecznej, perspektywy na lata 2006-2007" zorganizowane przez
Stowarzyszenie Organizatorów i Menadżerów Pomocy Społecznej i Ochrony Zdrowia
Regionu Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, uczestniczył dyrektor Domu.
Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora,
na dzień kontroli 12 pracowników podnosi swoje kwalifikacje, w tym jednemu
pracownikowi Dom dofinansowuje naukę w szkole wyższej.
V.
Przestrzeganie praw mieszkańców oraz dostępność
mieszkańców do informacji o swoich prawach.
Prawa i obowiązki
mieszkańców Domu zawarte są w Rozdziale V Regulaminu Organizacyjnego Domu
Pomocy Społecznej "KALINA" w Suwałkach. Zawarte w Regulaminie prawa gwarantują
mieszkańcom w szczególności wolność,
godność i poczucie bezpieczeństwa. Uwzględniają rozwój osobowości, utrzymywanie
i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem, korzystanie z wszelkich usług
świadczonych przez Dom. Gwarantują bezpieczne przechowywanie środków
pieniężnych i przedmiotów wartościowych w depozycie. W toku kontroli
stwierdzono, że prawa mieszkańców w Domu są
przestrzegane.
Wraz z przyjęciem do Domu
mieszkaniec jest zapoznawany przez pracownika z Regulaminem, w tym z prawami i
obowiązkami. Przyjęcie ich do wiadomości i przestrzegania potwierdza na piśmie.
Regulamin wraz z prawami i obowiązkami wywieszony jest na każdej kondygnacji
Domu. Ponadto Regulamin, przepisy dotyczące domów pomocy społecznej oraz
codzienna prasa znajduje się w bibliotece. Dom prenumeruje na potrzeby
mieszkańców: Gazetę Wyborczą, Kurier Poranny, Rzeczypospolita, Tygodnik
Suwalski.
W dniu kontroli przebywało w
Domu 195 mieszkańców w wieku od 29 do 100 lat. Główne schorzenia mieszkańców to
choroby: nowotworowe, psychiczne,
przemiany materii i wydzielania, oczu i uszu, zakaźne, układu nerwowego,
krążenia, kostnego, oddechowego, moczowego. Całkowitej opieki wymaga 41 osób,
są to osoby leżące. Częściowej pomocy przy wykonywaniu czynności codziennej
wymaga 58 osób. Wśród wszystkich mieszkańców 96 osób to osoby samodzielne. Na
wózkach porusza się w Domu 28 osób a 26 przy pomocy sprzętu ortopedycznego.
Wśród mieszkańców 8 osób jest ubezwłasnowolnionych całkowicie z czego dla 5
osób opiekunem prawnym jest rodzina, a
dla 3 pracownicy Domu.
Mieszkańcy mogą swobodnie poruszać po terenie Domu
oraz wychodzić na zewnątrz. Dla bezpieczeństwa mieszkańców zainstalowany jest
system monitorujący. Jeżeli mieszkańcy wychodzą na dłużej zgłaszają swoje
wyjście pracownikowi obecnemu na dyżurze oraz określają przybliżoną godzinę
powrotu.
Mieszkańcy Domu utrzymują
kontakty z rodzinami. Zgodnie z wyjaśnieniami kierownika działu
terapeutyczno-opiekuńczego, stały kontakt z rodziną utrzymuje 42% mieszkańców,
28% ma kontakt doraźny, 18% mieszkańców sporadyczny. Kontaktów z rodzinami nie
utrzymuje 12 % mieszkańców, są to osoby samotne. W 2005 roku do rodzin
wyjechało 63 osoby. Spotkania z osobami odwiedzającymi odbywają się w pokojach
mieszkalnych, salach dziennego pobytu, w lecie bardzo często na ławeczkach
przed Domem. Pracownicy podejmują szereg działań w celu podtrzymania tych
kontaktów. Cykliczną imprezą jest organizowany raz do roku Piknik z rodziną.
Korespondencję prywatną do
mieszkańców listonosz przynosi bezpośrednio do adresata lub do kierownika
działu, skąd pracownik zanosi listy bezpośrednio mieszkańcom. Na budynku Domu
jest skrzynka pocztowa z której codziennie wyjmowane są listy. Korespondencję
urzędową w imieniu mieszkańców prowadzi pracownik socjalny.
Na parterze Domu znajduje
się ogólnodostępny automat telefoniczny na kartę. Ponadto, mieszkańcy, którzy
wyrazili taką chęć mają do pokoi podłączone telefony z numerem wewnętrznym i
wszystkie rozmowy z zewnątrz są łączone bezpośrednio do nich.
W ramach organizacji czasu
wolnego Dom zapewnia mieszkańcom udział w imprezach, festynach na teranie Domu i
poza nim. Organizowane są wycieczki i pielgrzymki, wyjścia na koncerty,
wystawy, wernisaże. Częstymi gośćmi są uczniowie szkół i gimnazjów. Mieszkańcy
tworzą zespół muzyczny KALINKA (wcześniejsza nazwa MAR EWAN). Od 2002 roku
wydawany jest kwartalnik "ECHO KALINY". Redagowany jest on przez mieszkańców i
pracownika socjalnego.
Dom
zapewnia mieszkańcom udział w terapii zajęciowej, w tym w ergoterapii,
zajęciach rekreacyjnych, arteterapii. W ramach arteterapii realizowane są
zajęcia z psychorysunku, muzykoterapii, biblioterapii, psychodramy,
choreoterapii, gry i zabawy. Na powyższych zajęciach realizowane są programy
opracowane przez pracowników Domu:
1) Program pomocy psychologicznej.
2) Program zajęć terapeutycznych
realizowanych w Domu Pomocy Społecznej KALINA w ramach indywidualnych planów wsparcia mieszkańca.
3) Program pracy z osobami chorymi na
Alzhaimera.
4) Program rozwiązywania problemów
alkoholowych.
5) Program rehabilitacji leczniczej.
6) Program rehabilitacji przyłóżkowej z
elementami psychoterapii i terapii zajęciowej.
Opracowane
programy zawierają m. in. cele i zadania oraz sposób ich realizacji. Ponadto na każdy rok kalendarzowy
opracowywane są główne punkty planu
pracy danej terapii zajęciowej, miesięczny plan
pracy oraz odnotowywana jest obecność osób uczestniczących. W dokumentacji brak
jest efektów podejmowanych oddziaływań w stosunku do osób uczestniczących w
danej formie terapii.
W
Domu prowadzona jest rehabilitacja. Mieszkańcy mają do dyspozycji pięć
pomieszczeń wyposażonych w niezbędny sprzęt, pozwalający na kompleksowe leczenie usprawniające. W 2005 roku 14
mieszkańców brało udział w turnusach rehabilitacyjnych. Mieszkańcy otrzymali
dofinansowanie z PFRON do sprzętu rehabilitacyjnego i środków pomocniczych, tj.
56 osób - materace przeciwodleżynowe, 18 - wózki pokojowe, 2 - balkoniki, 3 -
kule łokciowe, 1 - wózki toaletowe, 2 - ortezy na kończyny dolne, 2 - podpórki,
1 - krzesło kąpielowe, 82 - pieluchomajtki, 6 - cewniki urologiczne, 6 - worki
na mocz, 3 - worki stomijne.
Opiekę
medyczną mieszkańcom zapewnia lekarz rodzinny Pani J. Adamska. W Domu jest dwa
razy w tygodniu, we wtorki i czwartki i w razie potrzeb. Ponadto na umowę
zlecenie zatrudnieni są: lekarz psychiatra, neurolog, kardiolog, którzy
przychodzą na wizyty raz w tygodniu lub częściej, gdy zachodzi potrzeba. W
razie nagłych przypadków wzywane jest pogotowie ratunkowe. Mieszkańcy Domu są
pod stałą opieką poradni specjalistycznych: diabetologicznej, chirurgicznej,
ortopedycznej, onkologicznej, pulmunologicznej. Do przewozu osób służy mikrobus
i autobus na 14 miejsc w tym 2 wózki.
Dom pokrywa opłaty
ryczałtowe i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny,
przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu.
Usługi
opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą pielęgniarki, opiekunki i pokojowe,
które pracują w systemie trzyzmianowym tj. 600-1400, 1400-2200,
2200-600. Na każdej kondygnacji Domu obsada w/w personelu
przedstawia się następująco: rano pracują po 2 pielęgniarki i opiekunki oraz 4 pokojowe;
na popołudnie pracują po 2 opiekunki i pokojowe oraz 1 pielęgniarka. Na nocnym
dyżurze w całym Domu jest jeden opiekun, pielęgniarka i pokojowa. Ponadto z
mieszkańcami pracują: w godzinach 700-1500
- kierownicy działów, technicy fizjoterapii; pracownicy socjalni oraz
instruktorzy terapii zajęciowej w godzinach
700-1500 i 1100-1900, oraz
psycholog w godzinach 800-1600. Jak wynika z wyjaśnień
Dyrektora, w sytuacjach wzmożonych zachorowań zwiększana jest liczba osób na
dyżurach.
Dom zapewnia mieszkankom udział w praktykach
religijnych zgodnie z wyznaniem. Na umowę zlecenie zatrudnionych jest dwóch
księży, wyznania rzymskokatolickiego i prawosławnego. Ksiądz katolicki odprawia
mszę św. w kaplicy Domu każdego dnia
oraz odwiedza mieszkańców. Ksiądz prawosławny odprawia nabożeństwa dwa razy w
miesiącu. Zmarli mieszkańcy chowani są na cmentarzu komunalnym w Suwałkach. W
2005 roku były 23 pogrzeby, Dom zajmował się pochówkiem jednej osoby.
Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe -
renty, emerytury lub zasiłki z pomocy społecznej. Zasady organizacji i
funkcjonowania depozytu środków pieniężnych mieszkańców reguluje Zarządzenie Nr
28/2003 Dyrektora Domu z dnia 31 grudnia 2003 roku. Środki finansowe domownicy
mają zdeponowane na koncie depozytowym. Pieniądze można wypłacić każdego dnia,
na podstawie pisemnej prośby składanej w dziale księgowości. W dniu kontroli
mieszkańcy nie mieli zdeponowanych rzeczy i przedmiotów wartościowych.
Wszyscy mieszkańcy mają dowody osobiste. Na czas
wyborów w Domu organizowany jest zamknięty okręg do głosowania.
Zgodnie z informacją wywieszoną na
tablicach ogłoszeń na każdej kondygnacji, Dyrektor w sprawie skarg i wniosków
przyjmuje mieszkańców w poniedziałki w godzinach 900-1500 a w sprawach
niecierpiących zwłoki codziennie. W okresie objętym kontrolą w książce skarg i
wniosków nie zarejestrowano skarg i wniosków. Na parterze, w holu głównym
wywieszona jest skrzynka, gdzie także mieszkańcy mogą składać swoje skargi i
wnioski. Każdego dnia kierownicy sprawdzają zawartość skrzynki. Zasady
sprawnego i rzetelnego rozpatrywania skarg określa Zarządzenie nr 28/2005
Dyrektora z dnia 01 grudnia 2005 r. w sprawie procedury postępowania ze
skargami.
W Domu funkcjonuje samorząd
mieszkańców. Zgodnie z Regulaminem Samorządu Mieszkańców DPS "Kalina" w
Suwałkach z dnia 16.11.2004r. Rada Mieszkańców składa się z 8 osób:
przewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz 5 członków. Kadencja Rady trwa 4
lata. Plan pracy samorządu mieszkańców opracowywany jest przez Radę raz na pół
roku. Zawarte są w nim tematy dotyczące min. wycieczek, spotkań, wyjazdów,
obrzędów, propozycje działań. Ze spotkań Rady sporządzane są protokoły.
VI. Ocena stopnia i efektów realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców.
W Domu funkcjonują trzy zespoły
terapeutyczno-opiekuńcze (na każdej kondygnacji jeden), powołane Zarządzeniem
Nr 27/2005 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej "KALINA" w Suwałkach z dnia 29
listopada 2005 roku w sprawie powołania i funkcjonowania zespołów
terapeutyczno-opiekuńczych. W skład zespołów wchodzą pracownicy działów
medyczno-rehabilitacyjnego i terapeutyczno-opiekuńczego. Osobą odpowiedzialną
za pracę każdego zespołu jest kierownik zespołu. Zgodnie z § 1.2 w/w
Zarządzenia w ramach zespołów terapeutyczno-opiekuńczych działają m. in.
pracownicy pierwszego kontaktu - koordynujący działania wynikające z
indywidualnego planu wsparcia. Wykaz
pracowników pierwszego kontaktu zawiera załącznik nr 1 do cytowanego
Zarządzenia. Według w/w załącznika pracownikami pierwszego kontaktu z pracowników,
którzy bezpośrednio pracują z mieszkańcem są pokojowe. Ponadto, pracownikami
pierwszego kontaktu są pracownicy, którzy nie pracują bezpośrednio z
mieszkańcami tj. malarz, monter, praczki, pomoce kuchenne, kucharze,
inspektorzy, szef kuchni, kierownik pralni, księgowe, główna księgowa, główny
specjalista, konserwator, stolarz, konserwator.
Zespoły
terapeutyczno-opiekuńcze spotykają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Z
posiedzeń zespołów sporządzane są protokoły. Wskazują one kto uczestniczył w zebraniu
i jaki był jego przebieg. Z przedłożonej dokumentacji wynika, że na spotkaniach
były omawiane między innymi: indywidualne plany
wsparcia mieszkańca, wybór pracownika pierwszego kontaktu, oceny realizacji planów. W protokołach bardzo ogólnie zapisano jakie
ustalenia poczyniono w stosunku do poszczególnych mieszkańców, których plany były omawiane. Nie wskazano, w jakim kierunku
należy pracować z każdym omawianym mieszkańcem, nad jakimi sferami należy się
skupić podczas organizowania oddziaływań terapeutycznych.
Indywidualne plany wsparcia mieszkańca opracowane są dla
wszystkich mieszkańców. Wszystkie zostały uzgodnione z mieszkańcami. Osobą
koordynującą działania wynikające z planów
jest pracownik I kontaktu. Dla nowoprzybyłych mieszkańców plany opracowywane są w terminie 6 miesięcy od przyjęcia mieszkańca
do Domu. W planach odniesiono się do
wszystkich sfer funkcjonowania psychofizycznego mieszkańca. Zapisy te jednak są
bardzo ogólne i nie wskazują jakie dotychczas efekty osiągnięto w ramach
prowadzonych oddziaływań oraz w jakim kierunku należy pracować z mieszkańcami.
Informacje dotyczące kontaktów mieszkańca z rodziną nie wskazują jak wyglądają
relacje mieszkańca z osobami go odwiedzającymi, i jaki wpływ mają na
mieszkańca. Wskazano na próby podtrzymywania tych relacji przez pracowników
Domu. Zapisano także, że wielokrotnie podejmowano rozmowy z rodziną o
zachowaniach mieszkańców, nie wiadomo jednak jakich zachowań dotyczyły te
rozmowy oraz jakie podjęto ustalenia.
Plany modyfikowane są w razie potrzeby, raz w roku
dokonywana była ocena planu. Zgodnie
z wyjaśnieniami kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego plany będą oceniane co pół roku.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 2/2006.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej KALINA w Suwałkach.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Suwałkach
przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1. Mieczysława Nartowicz
2. Joanna Hołubowicz
Krystyna Jaśkiewicz
Dyrektor DPS
(podpis dyrektora Domu)