Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35097033   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeremsze. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

z kontroli kompleksowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

Wójtem Gminy Czeremcha jest Pan Michał Wróblewski.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeremsze jest Pani Maria Ziniewicz od 1 czerwca 1990r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie Uchwały Nr XII/52/90 Gminnej Rady Narodowej w Czeremsze z dnia 25.04.1990r.

Kontrolę przeprowadziły:

1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki

2. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

3. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnień do kontroli Nr 25 z dnia 06.02.2006r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 10 lutego 2006r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art. 17 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6) wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9) realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,

10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14) dożywianie dzieci,

15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy realizowanych przez gminy wynikających z art. 17 ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3) organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze zajmuje dwa pomieszczenia biurowe o powierzchni około 30m2 na parterze budynku Urzędu Gminy. Dostęp do budynku nie jest utrudniony dla osób niepełnosprawnych - zlikwidowane bariery architektoniczne. Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z dwoma drukarkami, z tego jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne, ośrodek posiada stały dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu.

System POMOST jest zainstalowany, ośrodek pracuje w systemie. Wymagane sprawozdania, wygenerowane przez system informatyczny POMOST oraz zbiory centralne są przekazywane do Wojewódzkiego Administratora Systemu. Do bazy danych wprowadzeni są wszyscy świadczeniobiorcy.

Gmina Czeremcha jest gminą rolniczą w połączeniu z silnym ośrodkiem kolei. Zamieszkuje ją około 3.890 mieszkańców. Główne problemy występujące na terenie gminy, z powodu których udzielane są świadczenia pomocy społecznej to: alkoholizm i bezrobocie.

Do funkcjonujących na jej terenie gminy zakładów pracy można zaliczyć:

1. Nasycalnia Podkładów w Czeremsze

2. Urząd Celny

3. Placówka Straży Granicznej

4. Jednostka Ratowniczo- Gaśnicza

5. Urząd Gminy

6. Bank Spółdzielczy

7. Bank PKO BP

8. 2 przejścia kolejowe

9. Prywatne sklepy.

II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Czeremsze zatrudnionych jest trzech pracowników:

1. Maria Ziniewicz - z dniem 1.06.1990r. powołana na stanowisko Kierownika Ośrodka; wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku oraz specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej, staż pracy w pomocy społecznej - od 1986r.

2. Eugenia Weremczuk - zatrudniona na stanowisku st. pracownika socjalnego (w Ośrodku od 1.06.1990r.), wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz I stopień specjalizacji z zakresu pracy socjalnej, staż pracy w pomocy społecznej - od 1976r.

3. Barbara Chilimoniuk - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego (w Ośrodku od 15.11.1995r.), wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych Oddział Zaoczny w Białymstoku, kontynuuje naukę: studia wyższe zawodowe na kierunku pedagogika w latach 2000-2005, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie Wydział Teologiczny.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o świadczeniach rodzinnych i postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz ustawie o dodatkach mieszkaniowych.

Ośrodek funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XIII/120/04 Rady Gminy Czeremcha z dnia 23 września 2004r. Zgodnie § 6 Statutu przedmiotem działania Ośrodka jest prowadzenie całokształtu spraw w zakresie pomocy społecznej, wynikających z ustawy o pomocy społecznej, oraz innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin. Natomiast w myśl § 6 pkt 16 - Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na mocy § 15 Statutu obsadę etatową Ośrodka stanowią: Kierownik, specjalista pracy socjalnej, pracownik socjalny.

W Statucie Ośrodka, pomimo upoważnienia Kierownika do prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy o świadczeniach rodzinnych nie wyodrębniono stanowiska do ich prowadzenia.

Wójt Gminy Czeremcha w dniu 29.04.2004r. upoważnił od dnia 1.05.2004r. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeremsze - Panią Marię Ziniewicz do:

1. wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy,

2. prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych,

3. wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach w zakresie świadczeń rodzinnych.

Uchwałą Nr XVIII/184/05 z dnia 22.09.2005r. Rada Gminy Czeremcha upoważniła Kierownika GOPS w Czeremsze Panią Marię Ziniewicz - do prowadzenia spraw zleconych gminie wynikających z ustawy z dnia 22.04.2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 732), w tym do wydawania decyzji administracyjnych w tym zakresie.

Upoważnienia dokonano w niewłaściwym trybie, organem właściwym w tych sprawach jest Wójt Gminy i to on winien upoważnić Kierownika GOPS do ich prowadzenia.

Na wniosek Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeremsze Wójt Gminy Czeremcha w dniu 29.04.2004r. upoważnił od dnia 1.05.2004r. Specjalistę Pracy Socjalnej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Czeremsze - Panią Eugenię Weremczuk do:

1. wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy,

2. prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych,

3. wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach w zakresie świadczeń rodzinnych.

W dniu 23.09.2005r. Wójt Gminy Czeremcha udzielił od dnia 23.09.2005r. pełnomocnictwa administracyjnego Pani Eugenii Weremczuk - Specjaliście Pracy Socjalnej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Czeremsze do prowadzenia spraw wynikających z ustawy z dnia 22.04.2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86, poz. 732), w tym do wydawania decyzji administracyjnych w tym zakresie.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

W dniu kontroli gmina nie miała przyjętej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że projekt strategii został skierowany na sesję Rady Gminy celem jej uchwalenia (termin sesji - 23.02.2006r.).

2) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej.

Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika Ośrodka, zadanie to realizowane jest poprzez składanie corocznego sprawozdania z wykonania budżetu (wykorzystania środków na pomoc społeczną).

Uchwałą Nr XIV/137/04 Rady Gminy Czeremcha z dnia 14.12.2004r. został przyjęty budżet gminy na 2005r. Wydatki w dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA zaplanowano na kwotę 922.400 zł, w tym na zadania zlecone 577.000 zł, na zadania własne 345.400 zł.

- w rozdziale 85202 § 4330 - Domy Pomocy Społecznej - zakup usług przez jednostki samorządu terytorialnego w innych jst. - 5.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85212 § 3110 - świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 478.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85212 § 4110 - świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 10.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85213 § 4130 - składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 9.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 80.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 145.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85215 § 3110 - dodatki mieszkaniowe - 80.400 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85219 - ośrodki pomocy społecznej - 100.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85295 § 3110 - pozostała działalność - (posiłek dla potrzebujących) - 15.000 zł (zadania własne).

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Na terenie gminy Czeremcha istnieje możliwość wykorzystania budynków stanowiących własność gminy z przeznaczeniem na zapewnienie schronienia: w Czeremsze przy ul. Fabrycznej (mieszkanie socjalne - 2 pokoje z kuchnią), przy ul. Szkolnej i 1-go Maja (3 mieszkania), w bloku gminnym po Nasycalni Podkładów Kolejowych.

Na terenie gminy nie funkcjonuje jadłodajnia, ani ogólnodostępny punkt wydawania posiłków. Można je zakupić w stołówce przedszkolnej lub szkoły podstawowej.

W celu zapewnienia niezbędnego ubrania ośrodek prowadzi zbiórki odzieży (przechowuje w piwnicy budynku Urzędu Gminy), którą następnie wydaje podopiecznym bądź przyznaje zasiłek celowy (na zakup odzieży i obuwia).

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Czeremsze w okresie objętym kontrolą przyznał zasiłki okresowe dla 61 rodzin. Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność.

Kontrolujący sprawdzili ok. 30% akt zasiłkobiorców.

Stwierdzono, że wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w kpa.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawana jest w oparciu o art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r., t.j w 2005r. w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby a w przypadku rodziny - 20% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.

W aktach znajduje się niezbędna do przyznania świadczenia dokumentacja, np. zaświadczenia z PUP - przy przyznawaniu zasiłku z tytułu bezrobocia.

Stwierdzono, że zamiast zaświadczenia Urzędu Gminy o powierzchni gospodarstwa rolnego stanowiącego podstawę ustalenia dochodu w wywiadzie widnieje stosowny wpis potwierdzony pieczątką referenta gminy

W kontrolowanym okresie nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Czeremsze przyznał zasiłki celowe dla 353 rodzin w wysokości od 40 zł do 250 zł. Zasiłki celowe były przyznawane głównie na: żywność, opał, leki, odzież, opłacenie energii, książki, remont mieszkania .

Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność.

W aktach osób otrzymujących te formę pomocy znajdują się niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

W okresie objętym kontrolą GOPS nie wydał decyzji odmawiającej przyznania zasiłku celowego.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że w kontrolowanym okresie GOPS w Czeremsze przyznał rodzinie pomoc w tej formie na remont mieszkania z uwagi na zdarzenie losowe - pożar. Przyznano zasiłek celowy w wysokości 500 zł.

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

W okresie objętym kontrolą podjęto 2 decyzje o przyznaniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na podstawie ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135). Prawo do świadczeń ustalano na okres 30 dni. Wszystkie osoby były obywatelami polskimi - mieszkańcami gminy Czeremcha, dochód świadczeniobiorców nie przekraczał kryterium dochodowego określonego ustawą o pomocy społecznej. świadczenia przyznano zasadnie.

8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

9) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie.

10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej.

Obok świadczeń finansowych Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze udzielił wsparcia w formie pracy socjalnej. Pracownicy na rzecz osób i rodzin objętych pomocą podejmują następujące działania:

Współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

- pracownik socjalny jest sekretarzem komisji,

- organizowanie czasu wolnego dla dzieci:

ˇ wspólnie z CARITAS Diecezji Drohiczyńskiej sfinansowano kolonie letnie dla 7 dzieci,

ˇ wspólnie ze Stowarzyszenie "DROGA" w Białymstoku sfinansowano kolonie letnie dla 5 dzieci,

ˇ współpraca ze świetlicami wychowawczo-terapeutycznymi działającymi przy : Szkole Podstawnej, Gimnazjum, Gminnym Ośrodku Kultury,

ˇ organizowane są dodatkowe pozalekcyjne zajęcia sportowe w świetlicy osiedlowej przy ul. Fabrycznej w Czeremsze.

- edukacja i poradnictwo w zakresie profilaktyki i higieny zdrowotnej, dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Punkt Konsultacyjny czynny jest w czwartki od 1100do 1400 w siedzibie Urzędu Gminy w Czeremsze, w poniedziałki w godz. 1600do 1800 w Klubie AA przy ulicy Fabrycznej,

- motywowanie do podjęcia leczenia odwykowego, uczestnictwo w interwencjach wspólnie z policją,

- rozmowy o szkodliwości picia alkoholu szczególnie tam gdzie są nieletnie dzieci - 10 osób,

Inne działania:

- pomoc i motywowanie do podjęcia działań na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych (porządek, poprawa warunków dla dzieci przy odrabianiu lekcji),

- współpraca z Urzędem Gminy i Komisją Mieszkaniowa w Czeremsze w celu przyznania mieszkań komunalnych - 2 rodziny,

- interwencje z nauczycielami i pedagogiem szkolnym w domach rodzin dzieci z problemami wychowawczymi i mających kłopoty w nauce,

- ścisła współpraca ze szkołami, wymiana informacji o rodzinach i osobach które wymagają pomocy,

- pomoc w załatwieniu formalności związanych z umieszczeniem dzieci w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym dla Dzieci i Młodzieży w Bacikach Średnich - umieszczono 4 dzieci,

- współpraca z PCPR w Hajnówce w celu usamodzielnienia wychowanka Domu Dziecka w Białowieży - 1 osoba,

- współpraca z PCPR, pomoc w kompletowaniu dokumentów niezbędnych do uzyskania stopnia niepełnosprawności - 5 osób,

- pomoc w uzyskaniu ulg na zakup sprzętu rehabilitacyjnego,

- pomoc w załatwieniu spraw związanych z utworzeniem rodziny zastępczej - 1 rodzina,

- pomoc w załatwieniu dokumentów w celu uzyskania renty - 5 osób,

- pomoc w załatwieniu spraw związanych z umieszczeniem w Zakładzie Opiekuńczo - Pielęgnacyjnym w Hajnówce - 3 osoby,

- współpraca z Sądem Rejonowym w Bielsku Podlaskim o ustalenie ojcostwa - 1 rodzina,

- współpraca z kuratorami sądowymi - wymiana informacji niezbędnych do udzielenia właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innym osobom i rodzinom pozostającym pod kuratelą sądową - 9 rodzin,

- typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 126 osób,

- współpraca z lekarzami rodzinnymi i pielęgniarkami środowiskowymi Gminnego Ośrodka Zdrowia i Przychodni Rodzinnej "UNIMED",

- pomoc w spłacie lub umorzeniu zaległości z tytułu opłat podatku, opłat za wodę, energię elektryczną,

- pomoc w uzyskaniu dodatku mieszkaniowego, stypendiów z różnych źródeł,

- pomoc w dotarciu do organizacji pozarządowych i instytucji prywatnych zajmujących się osobami starszymi i niepełnosprawnymi w celu umieszczenia w Domu Pomocy Społecznej- Grabarka, "Samarytanin" w Hajnówce - 3 osoby,

- wsparcie w rozwiązywaniu problemów przemocy, udzielenie informacji o przysługujących uprawnieniach, kompetencjach policji i sądu,

- pomoc w docieraniu do poradnictwa specjalistycznego, psychologicznego PCPR, Poradnia Pedagogiczno - Psychologiczna w Hajnówce,

- pomoc w zakresie gospodarowania budżetem domowym, wspólne planowanie i monitorowanie wydatków,

- w Urzędzie Gminy jest zatrudniona osoba, która dwa razy w tygodniu we wtorki i piątki opiekuje się czterema osobami samotnymi,

- współpraca z Gminnym Centrum Informacji w sprawie pomocy w poszukiwaniu pracy, ofert pracy,

- współpraca z Związkiem Emerytów Rencistów i Inwalidów w Czeremsze, wspólne odwiedzanie podopiecznych - chorych, osób powyżej 90 roku życia - 21 osób,

- wspólne organizowanie spotkań Noworocznych, Dzień Kobiet, Dzień Matki, wyjazdy plenerowe,

- uroczyste obchody Dnia Seniora organizowane prze GOPS, pozyskiwanie sponsorów,

- 2005 roku Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów dla swoich członków otrzymał z Banku Żywności:

§ 980 kg ryżu

§ 4320 l mleka

§ 105 kg makaronu

§ 180 kg mąki

- GOPS w 2005 roku przy współpracy z Polskim Komitetem Pomocy Społecznej otrzymał z Banku Żywności:

ˇ 7920 l mleka

ˇ 950 kg mąki

ˇ 470 kg makaronu

ˇ 1900 kg ryżu

ˇ 220 kg sera topionego

ˇ 333,20 kg sera żółtego

- Parafia Prawosławna w Czeremsze otrzymała przy współpracy z Prawosławnym Ośrodkiem Miłosierdzia "ELEOS" pomoc żywnościową:

ˇ 128 kg makaronu

ˇ 60 kg ryżu

ˇ 77 l mleka

ˇ 552 kg mąki

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ośrodek nie świadczy usług opiekuńczych, ze względu na brak zgłaszanych w tym zakresie wniosków. O ile istnieje potrzeba w Urzędzie Gminy jest zatrudniona osoba (generalnie roznosi przesyłki pocztowe), która wykona podstawowe czynności (zakupy, sprzątanie).

12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Na terenie gminy funkcjonują:

1) świetlica wychowawczo-terapeutyczna przy Gminnym Ośrodku kultury, gdzie w 2005r. prowadzono:

ü stałe formy: koło filatelistyczne, koło plastyczne-rękodzielnicze (batik, malarstwo, rysunek, ceramika, makrama, tkactwo, koraliki) oraz zajęcia muzyczne i taneczne

ü wycieczki integracyjne,

ü dzieci brały udział w konkursach m.in. filatelistycznym,

ü zajęcia sportowe przy obiektach GOK, na których można grać w tenis, koszykówkę i siatkówkę.

2) Świetlica Szkolna i Grupa terapeutyczna w Gimnazjum Publicznym w Czeremsze. W jej ramach funkcjonowały dwie grupy terapeutyczne dla dzieci z problemami wychowawczymi i edukacyjnymi oraz cztery grupy świetlicowe dla dzieci chętnych i zainteresowanych.

3) Świetlica Wychowawczo-Terapeutyczna przy Szkole Podstawowej w Czeremsze. Program świetlicy był tak skonstruowany, aby zawierał elementy socjoterapii, dotykał problemów dzieci uczestniczących w zajęciach świetlicowych, wyrównywał braki emocjonalne i edukacyjne. Głównym celem było eliminowanie przyczyn i zaburzeń zachowań. W 2005r. odbywały się zajęcia z 10-osobową grupą uczniów z klas III-VI raz w tygodniu przez dwie godziny.

4) Sekcja Tenisa Stołowego ULKS "Kolejarz" Czeremcha - na zajęcia uczęszczają chłopcy i dziewczęta w wieku od przedszkola do szkoły ponadgimnazjalnej (30 osób).

Gmina nie utworzyła mieszkań chronionych, jednakże gdyby zaistniała taka potrzeba, gmina dysponuje lokalami socjalnymi, które mogą być przeznaczone na ten cel.

13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

W dniu kontroli gmina nie miała stworzonego takiego systemu.

14) dożywianie dzieci.

W 2005r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze to zadanie realizował jako przyznawanie posiłków dzieciom i młodzieży realizującym obowiązek szkolny w ramach rządowego programu "Posiłek dla potrzebujących".

Ogółem z dożywiania korzystało 230 dzieci, w tym:

- dzieci do lat 7 - 14 dzieci

- uczniowie szkół podstawowych - 83 dzieci,

- uczniowie gimnazjum - 39 dzieci,

- uczęszczających do szkoły średniej - 2 dzieci (uczących się w szkołach w Hajnówce).

Uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum spożywają posiłki w stołówce szkoły podstawowej w Czeremsze. Dzieci otrzymują pełen obiad przez 5 dni w tygodniu (koszt obiadu 2 zł).

W okresie objętym kontrolą nie utworzono nowego punktu wydawania posiłków.

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Z wyjaśnień kierownika GOPS wynika, że w kontrolowanym okresie nie sprawiono pogrzebu osobie, nie posiadającej własnych środków finansowych ani osób zobowiązanych do alimentacji.

16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

W 2005 r. nie skierowano do DPS żadnej osoby z uwagi na brak potrzeb.

W budżecie gminy na 2005r. były przewidziane środki na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej.

17) sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czeremsze funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XIII/120/04 Rady Gminy Czeremcha z dnia 23 września 2004r.

Uchwałą Nr XIV/137/04 Rady Gminy Czeremcha z dnia 14.12.2004r. zatwierdzającą budżet gminy na 2005r. w dziale 852, rozdziale 85219 przewidziano środki na utrzymanie Ośrodka w kwocie 100.000zł, w tym:

§ 4010

- wynagrodzenia osobowe pracowników

75.800 zł

§ 4040

- dodatkowe wynagrodzenie roczne

6.050 zł

§ 4110

- składki na ubezpieczenie społeczne

14.100 zł

§ 4120

- składki na fundusz pracy

1.822 zł

§ 4440

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

2.228 zł

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Czeremsze nie przyznał zasiłku celowego specjalnego.

2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika Ośrodka wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Na terenie gminy brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Jednakże w przypadku gdy zaistniała taka potrzeba - jeden z mieszkańców gminy korzysta z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Hajnówce. Nawiązano także współpracę z Warsztatami Terapii Zajęciowej w Hajnówce - jednakże nie było chętnych do skorzystania z tej formy.

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Gmina ściśle współpracuje z Powiatowym Urzędem pracy w Hajnówce. Oferty pracy i wszelkie informacje można odnaleźć na tablicy w Urzędzie Gminy.

W dniu 21.06.2005r. Gmina Czeremcha otrzymała grant na utworzenie Gminnego Centrum Informacji w wysokości 43.300 zł w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów "Pierwsza Praca". Gminne Centrum Informacji powstało 4.11.2005r. Zatrudniono w nim dwie osoby. Centrum posiada stronę internetową, na której aktualizuje oferty pracy, poszukuje ofert pracy dla bezrobotnych. Bezrobotni w Centrum mają dostęp do internetu (są szkoleni w jego obsłudze), otrzymują pomoc w formie nauki pisania CV, listów motywacyjnych i in. W ramach Centrum funkcjonuje program informatyczny "Kiosk z pracą".

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W 2005r. z zasiłku stałego korzystało 9 osób. Pomoc w tej formie przyznano 4 osobom zaliczonym do znacznego stopnia niepełnosprawności, 5 osobom zaliczonym do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Tylko jeden zasiłkobiorca otrzymywał zasiłek w wysokości 418 zł, pozostali w wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej lub osoby w rodzinie a kryterium dochodowym na osobę w rodzinie.

We wszystkich przypadkach osób otrzymujących zasiłek stały brak jest aktualizacji wywiadu od dnia podjęcia decyzji o ich przyznaniu. Wobec tego trudno ustalić, czy świadczenia wypłacane są w prawidłowej wysokości.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Świadczeniem tym objętych jest 7 osób, którym przyznano zasiłki stałe oraz 3 osoby korzystające ze świadczenia pielęgnacyjnego. Raporty odbierane są osobiście przez zainteresowanych.

Składki opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Z wyjaśnień kierownika wynika na terenie gminy nie ma osób wymagających objęcia tą formą pomoc, dlatego też nie zgłaszano wniosków o jej udzielenie.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy, nie ogłoszono takiego stanu.

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, w razie potrzeby mieszkańcy gminy mogą skorzystać z usług Środowiskowego Domu Samopomocy w Hajnówce.

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 8.02.2005 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Wójtem Gminy Czeremcha na realizację w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących", gmina otrzymała dotację celową w wysokości 38.392zł; jednocześnie gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizację programu środki własne w wysokości 22.500zł, t.j 36,95% realizacji zadania.

W ramach programu objęto pomocą ogółem 385, w tym:

- dzieci w wieku do 7 lat - 14,

- uczęszczające do szkół podstawowych i gimnazjów - 110 dzieci,

- uczęszczające do szkoły średniej - 2 dzieci.

- osoby stare, chore, niepełnosprawne - 31 osób,

- inne - 228 osób

Podania o dożywiane uczniów szkół rozpatrywane były przez komisję przyznającą dofinansowanie do obiadów. W jej skład wchodzili, m.in. pracownik socjalny ośrodka, dyrektor szkoły, pedagog szkolny z gimnazjum. Pozytywnie rozpatrzono 116 podań, a 11 rozpatrzono negatywnie z powodu nie spełnienia kryteriów dochodowych.

Pomoc w formie dożywiania dla dzieci i młodzieży była realizowana w formie posiłków w stołówce szkoły podstawowej w Czeremsze. W stołówce szkoły pełne obiady jedzą dzieci uczące się w tej szkole i gimnazjum. Dzieci z innych miejscowości na terenie gminy są dowożone na posiłki. Szkoła po upływie każdego miesiąca żywienia uczniów sporządza listę uczniów dożywianych w ramach Programu, a GOPS przelewa środki na konto szkoły.

W ramach Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących" w 2005 r., oprócz dożywiania dzieci uczęszczających do szkół, przyznano pomoc 31 osobom z innych grup objętych programem m. in. osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym, a także takim osobom lub rodzinom, których dochód nie przekracza 150% kryterium dochodowego, wynikającego z art. 8 ust.1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej i dodatkowo występuje co najmniej jedna z przesłanek uzasadniających przyznanie pomocy społecznej.

Pomoc tym osobom realizowano w formie zasiłku celowego na zakup żywności w miesiącach jesienno-zimowych. Kwoty tej pomocy różnicowano w zależności od składu rodziny, sytuacji socjalno -bytowej.

W 2005 r. gmina nie organizowała dowozu posiłków. Na terenie Czeremchy brak jest restauracji, w której można dokonać zakupu posiłków.

W 2005r. nikomu nie odmówiono przyznania pomocy w ramach programu "Posiłek dla potrzebujących".

Rada Gminy Czeremcha nie podjęła uchwały w sprawie podwyższenia wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z bezpłatnych posiłków określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących".

Wszystkie osoby, którym przyznano pomoc w formie posiłku spełniały kryterium dochodowe - dochód na osobę w rodzinie nie przekraczał 150% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej.

Osoby ubiegające się o pomoc w postaci dożywiania - wniosek o objęcie dzieci dożywianiem składały na początku roku kalendarzowego lub przed rozpoczęciem roku szkolnego (w sierpniu, wrześniu 2005r.). Udzielenie pomocy poprzedzało przeprowadzone postępowanie administracyjne. Każdorazowo przeprowadzano wywiad rodzinny (lub aktualizację) potwierdzający przyczynę i konieczność udzielenia pomocy w tej formie. W aktach znajdują się niezbędne dokumenty - zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia, z PUP potwierdzające fakt zarejestrowania jako osoby bezrobotnej, zaświadczenia o stanie zdrowia itd. Jednakże zamiast zaświadczeń UG określających wielkość gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych w wywiadach rodzinnych jest wpis potwierdzony pieczątką referenta Urzędu Gminy o posiadaniu i wielkości gospodarstwa.

Decyzję administracyjną przyznającą pomoc podejmowano na okres od 1.01.2005r. do końca roku szkolnego bądź od 1.09.2005r. do 31.12.2005r.

W trakcie kontroli dokonano wizytacji stołówki w szkole Podstawowej w Czeremsze, gdzie wydawane są posiłki w ramach Programu. Stołówka szkolna wydaje obiady w trzech turach. Jednorazowo stołówka może pomieścić około 50-ciu uczniów. Posiłki składają się z dwóch dań gorących.

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czeremsze został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2/2006.

Kontrolowany:

13.03.06r.

WÓJT inż. Michał Wróblewski

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

Maria Ziniewicz

Kontrolujący:

1. Ewa Bonarska

2. Margarita Jaroszuk

3. Anna Liszewska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  24.04.2006 15:06:40
Data publikacji:  24.04.2006 15:06:40
Data modyfikacji:  27.04.2006 14:10:48 


Załączniki do informacji:
inf8725_Wystąpienie pokontrolne.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl