Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35102538   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrole Ośrodków Pomocy Społecznej.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.


Uwaga: Informacja jest nieaktualna.
Najnowszą wersję tej informacji znajdziesz tutaj

P R O T O K Ó Ł

P R O T O K Ó Ł

z kontroli kompleksowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Suchowoli, ul. Pl. Kościuszki 5.

REGON - 050518560

NIP -  545 - 15 - 31 - 920

Burmistrzem Miasta i Gminy Suchowola jest Pan Jerzy Omielan.

Kierownikiem Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli jest Pani Honorata Świderska od 1.01.1991r.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie Uchwały Nr III/15/90 Rady Gminy w Suchowoli z dnia 29.06.1990r.

Kontrolę przeprowadzili

1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki

2. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

3. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnień do kontroli Nr 23 z dnia 6.02.2006r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniu 7 lutego 2006r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. i skontrolowano następujące zagadnienia:

I.       Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art. 17 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2)      sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6)      wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9)      realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,

10)   udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11)   organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

12)   prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13)   tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14)   dożywianie dzieci,

15)   sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16)   kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17)   sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18)   utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy realizowanych przez gminy wynikających z art. 17 ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4)      podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

5)      współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3)      organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

6)      realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli zajmuje dwa pomieszczenia biurowe na poddaszu budynku Urzędu Gminy. Dostęp do budynku jest utrudniony dla osób niepełnosprawnych ze względu na usytuowanie ośrodka (do pomieszczeń prowadzi 31 schodków). Ośrodek posiada i użytkuje 3 komputery z dwoma drukarkami, z tego jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne, ośrodek posiada stały dostęp do internetu, korzysta z faxu Urzędu Miasta.

 

Gmina Suchowola jest gminą typowo rolniczą. Zamieszkuje ją około 7.900 mieszkańców. Główne problemy występujące na terenie gminy, z powodu których udzielane są świadczenia pomocy społecznej to: bezrobocie i  alkoholizm.

Do funkcjonujących na terenie gminy zakładów pracy można zaliczyć:

1.      Urząd Gminy

2.      Gminna Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska"

3.      Bank Spółdzielczy

4.      Poczta

5.      5 Szkół Podstawowych, Gimnazjum, Zespół Szkół

6.      Spółka Jawna PLAMS

7.      Prywatne sklepy.

II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

W Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Suchowoli zatrudnionych jest pięciu pracowników:

1.      Honorata Świderska - z dniem 1.01.1991r. powołana na stanowisko Kierownika Ośrodka; wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku, nie ukończyła specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej, staż pracy w pomocy społecznej 15 lat.

Stwierdzono, że Kierownik Ośrodka nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych dla zajmowania tego stanowiska, określonych w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej - nie posiada specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.

2.      Barbara Sienkiewicz - zatrudniona na stanowisku st. pracownika socjalnego (w Ośrodku od 1.08.1990r.), wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe dla Pracujących w Białymstoku.

3.      Barbara Pikus - zatrudniona na stanowisku starszego pracownika socjalnego (w Ośrodku od 1.06.1994r.), wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Zaoczny Pracowników Socjalnych; kontynuuje naukę w Kolegium Rewalidacji i Resocjalizacji w Białymstoku Wydział Pedagogika Społeczna z Pracą Socjalną.

Aneksem do zakresu czynności dodano: "prowadzenie całości dokumentacji związanej ze świadczeniami rodzinnymi i postępowaniem w sprawach dłużników alimentacyjnych oraz zaliczki alimentacyjnej".

4.      Marzanna Bielska - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego (w Ośrodku od dnia 3.07.1995r.), wykształcenie: Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku, kontynuuje naukę w Wyższej Szkole Suwalsko-Mazurskiej Wydział Pedagogiki Specjalność: Praca Socjalna z Rewalidacją.

5.      Grażyna Gilewska - zatrudniona na stanowisku księgowej na czas określony doi 31.12.2006r., wykształcenie: Szkoła policealna Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku 1998r., Uniwersytet w Białymstoku Wydział Historyczno-Socjologiczny w 2003r., studia wyższe magisterskie

Kontrolujący stwierdzili, że obsada kadrowa jest niezgodna z art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej. W świetle tego przepisu ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2.000 mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników. Gminę Suchowola zamieszkuje ok. 7.900 mieszkańców, a zatrudnionych jest dwóch pracowników socjalnych (trzeci pracownik socjalny wykonuje obowiązki stanowiska ds. świadczeń rodzinnych).

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o świadczeniach rodzinnych oraz ustawie o dodatkach mieszkaniowych.

Ośrodek funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XX/134/04 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia 19.09.2004r. Zgodnie § 3.2 Statutu do obowiązków Ośrodka należy realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej: własnych o charakterze obowiązkowym, własnych o charakterze nieobowiązkowym i zleconych z zakresu administracji rządowej. Natomiast w myśl § 5 Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na mocy § 7 Statutu w skład Ośrodka wchodzą: Kierownik, pracownicy socjalni, stanowisko do realizacji świadczeń rodzinnych oraz inne stanowiska pracy.

W dniu 4.05.2004r. Burmistrz Suchowoli upoważnił Panią Honoratę Świderską - Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli m.in. do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy oraz prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych oraz wydawania decyzji w tych sprawach.

Natomiast w dniu 28.09.2005r. Burmistrz Suchowoli upoważnił:

1. Panią Honoratę Świderską - Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli

oraz na wniosek Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli

2. Panią Barbarę Pikus - starszego pracownika socjalnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli podczas jej nieobecności

do prowadzenia spraw, w tym wydawania decyzji administracyjnych z zakresu:

1. Postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczki alimentacyjnej

2. Świadczeń rodzinnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1)      opracowanie i realizacja gminnej  strategii  rozwiązywania problemów społecznych.

W dniu kontroli gmina nie miała opracowanej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że gmina jest w trakcie tworzenia podstaw takiego programu.

2)      Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej.

Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika Ośrodka, zadanie to realizowane jest poprzez składanie przez niego corocznego sprawozdania z wykonania budżetu (wykorzystania środków na pomoc społeczną).

Uchwałą Nr XXVI/167/05 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia 30.03.2005r. został przyjęty budżet gminy na 2005r. Wydatki w dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA zaplanowano na kwotę 1.099.058 zł, w tym na zadania zlecone 884.558 zł, na zadania własne 214.500 zł.

- w rozdziale 85202 § 4300 - Domy Pomocy Społecznej - 6.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85212 - świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 525.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85213 § 4130 - składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 8.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 220.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 40.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85215 - dodatki mieszkaniowe - 30.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85219 - ośrodki pomocy społecznej - 89.000 zł (zadania zlecone) i 111.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85228 - usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze - 7.500 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85295 § 3110 - pozostała działalność - (posiłek dla potrzebujących) - 62.558 zł (zadania własne).

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Na terenie gminy Suchowola istnieje możliwość wykorzystania budynków stanowiących własność gminy z przeznaczeniem na zapewnienie schronienia. Są nimi m.in. budynek Szkoły i Dom Nauczyciela w Podostrówku (jedno wolne mieszkanie, drugie zajęte przez rodzinę wielodzietną korzystającą z pomocy społecznej - 5. dzieci), budynek Dom Nauczyciela przy Szkole w Czerwonce.

Na terenie gminy istnieje możliwość zakupienia posiłku: w restauracji "Hebron", w Szkole Podstawowej bądź Zespole Szkół w Suchowoli.

W celu zapewnienia niezbędnego ubrania ośrodek prowadzi zbiórki odzieży, którą następnie wydaje podopiecznym bądź przyznaje zasiłek celowy (na zakup odzieży i u obuwia).

4)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Suchowoli w okresie objętym kontrolą przyznał zasiłki okresowe dla 82  rodzin.

Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność, długotrwała choroba.

Kontrolujący sprawdzili ok. 30% akt zasiłkobiorców.

Stwierdzono, że wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawana jest w oparciu o art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r., t.j w 2005r. w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, a w przypadku rodziny - 20% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.

W aktach znajduje się niezbędna do przyznania świadczenia dokumentacja, np. zaświadczenia z PUP - przy przyznawaniu zasiłku z tytułu bezrobocia.

W kontrolowanym okresie nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Stwierdzono, że w niektórych decyzjach, gdzie wypłata miała być przekazana przekazem pocztowym nie określono konkretnej daty przekazania pieniędzy. Brak jest również potwierdzenia odebrania decyzji przez stronę.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. MGOPS w Suchowoli przyznał zasiłki celowe dla 109 rodzin w wysokości od 30 zł do 350 zł, Zasiłki celowe były przyznawane głównie na: żywność, leczenie, odzież, obuwie, leki.

Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność, długotrwała choroba, wielodzietność.

W aktach osób otrzymujących te formę pomocy znajdują się niezbędne dokumenty, w oparciu o  które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

W okresie objętym kontrolą GOPS nie wydał decyzji odmawiającej przyznania zasiłku celowego.

Stwierdzono, że w niektórych decyzjach, gdzie wypłata miała być przekazana przekazem pocztowym nie określono konkretnej daty przekazania pieniędzy, bądź w ogóle nie zawierają one daty wypłaty zasiłku. Brak jest również potwierdzenia odebrania decyzji przez stronę.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że w kontrolowanym okresie nie przyznano pomocy w formie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

            W okresie objętym kontrolą podjęto 3 decyzje o przyznaniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na podstawie ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135). Prawo do świadczeń ustalano na okres 30 dni. Wszystkie osoby były obywatelami polskimi - mieszkańcami gminy Suchowola, w 2. przypadkach dochód nie przekraczał kryterium dochodowego określonego ustawą o pomocy społecznej, w jednym przypadku z uwagi na nieprawidłowe prowadzenie postępowania administracyjnego ustalenia w przedmiocie dochodu osoby powinny być dokonane ponownie w celu stwierdzenia czy świadczenie przyznano zasadnie.

Opis jednej z osób objętej świadczeniem zawiera Załącznik Nr 1 do protokołu.

8)      przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

9)       opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie.

10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej.

Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny zamieszkujące w gminie Suchowola korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Ta forma pomocy objęła:

1)      udzielanie informacji i pomoc w skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 7 osób,

2)      wyjaśnienie i pomoc w wypełnianiu wniosków o zasiłki pielęgnacyjne - 5 osób

3)      pomoc w wypełnianiu wniosków o stypendia, świadczenia rodzinne i dodatki mieszkaniowe.

4)       pomoc z załatwieniu jednorazowych dodatków do rent i emerytur otrzymywanych z KRUS i ZUS

5)      odwiedziny i wizyty w miejscu zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,

6)      udzielanie informacji o możliwości uzyskania emerytury, renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o te świadczenia - 5 osób,

7)      typowanie dzieci z rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w szkołach - 230 dzieci,

8)      udzielanie informacji telefonicznych i w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli,

9)      współpraca z pedagogami szkolnymi celem wyeliminowania problemów wychowawczych, kłopotów w nauce oraz celem objęcia ewentualną pomocą materialną,

10)   wymiana informacji o rodzinach i osobach, które wymagają interwencji, porady czy pomocy pracowników Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli,

11)   współpraca z kuratorami sądowymi - wymiana informacji niezbędnych do udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy osobom opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innym osobom i rodzinom pozostającym pod kuratelą sądową,

12)   ciągła współpraca z Policją - wspólne wyjazdy w środowisko, wymiana informacji niezbędnych przy załatwieniu indywidualnych spraw.

13)   współpraca z pielęgniarką środowiskową - wymiana informacji, zgłoszenie spraw, pomoc w rozwiązaniu problemów,

14)   współpraca z GKPiRPA w Suchowoli, organizowanie czasu wolnego dla dzieci,

15)   pomoc w uzyskaniu świadczeń z tytułu alimentów i ich podwyższania,

16)   pomoc w spłacie lub umorzeniu zaległości - z tytułu opłat podatku, spłat kredytów, czynszu za mieszkanie i innych opłat (energia elektryczna, woda),

17)   pomoc w uzyskaniu dodatku mieszkaniowego, stypendium z różnych źródeł  samorządowych, funduszy strukturalnych,

18)    poradnictwo w zakresie przysługujących ulg (osoby niepełnosprawne),

19)   współpraca z organizacjami pozarządowymi (pozyskanie pomocy rzeczowej, paczek ze Stowarzyszenia "DROGA" oraz Caritas ),

20)   pomoc i poradnictwo w uzyskaniu sprzętu medycznego, ortopedycznego,

21)   pomoc w dotarciu do organizacji pozarządowych, instytucji prywatnych zajmujących się osobami starszymi i niepełnosprawnymi (grupa wolontariatu działająca przy Gimnazjum w Suchowoli),

22)   działanie mediacyjne, rozwiązywanie konfliktów rodzinnych - również w zakresie właściwej opieki osobom starszym, niepełnosprawnym,

23)   pomoc w uzyskaniu pracy (pośrednictwo, interwencja),

24)   działanie interwencyjne w sytuacji osób zaniedbanych, zagrożonych, potrzebujących,

25)   wsparcie w rozwiązywaniu problemu przemocy, udzielenie informacji o przysługujących uprawnieniach, kompetencjach Policji, prokuratury, sądu,

26)   pomoc w docieraniu do poradnictwa specjalistycznego (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce), psychologicznego (Przychodni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie Białostockiej), prawnego (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce),

27)   doprowadzenie do konsultacji medycznej, ogólnej, psychiatrycznej i in. specjalistycznej (w tym umówienie wizyt, podanie adresów) i monitorowanie procesu leczenia,

28)   edukacja i poradnictwo w zakresie profilaktyki i higieny zdrowotnej, w tym również dzieci i młodzieży,

29)   edukacja w prowadzeniu gospodarstwa domowego,

30)   pomoc i edukacja w zakresie gospodarowania budżetem domowym (ustalenie hierarchii wydatków, ryzyko kredytów, możliwości finansowe), wspólnie z klientem planowanie i monitorowanie wydatków (uregulowanie pilnych zadłużeń),

31)   pomoc i zmotywowanie do podjęcia działań na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych (remont, porządek, warunki dla dzieci do odrabiania lekcji),

32)   wspieranie rodzin/osób w sytuacjach problemowych, kryzysowych (bezrobocie, problemy rodzinne, choroby, śmierć),

33)   pomoc i współpraca w organizowaniu czasu wolnego i wypoczynku letniego - samodzielnie i przy współpracy innych instytucji i organizacji (np. Stowarzyszenia "DROGA") , informowanie o możliwościach lokalnych.

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

            Ośrodek nie świadczy usług opiekuńczych, ze względu na brak zgłaszanych w tym zakresie wniosków.

12)  prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

            Z ustnych wyjaśnień Kierownika wynika, że na terenie Gminy nie ma mieszkań chronionych. Gmina prowadzi świetlicę socjoterapeutyczną przy Ośrodku Kultury w Suchowoli, w której codziennie odbywają się różnego rodzaju zajęcia dla dzieci w  godzinach 8.00 - 17.00. Z pisemnych wyjaśnień Kierownika wynika, że nie było wniosków o tę formę pomocy (!!!), co wskazuje na fakt braku zrozumienia pojęcia "placówka opiekuńczo-wychowawcza".

13)  tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

            W dniu kontroli gmina nie miała stworzonego takiego systemu.

14)  dożywianie dzieci.

            W 2005r. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli to zadanie realizował jako przyznawanie posiłków dzieciom i młodzieży realizującym obowiązek szkolny w ramach rządowego programu "Posiłek dla potrzebujących".

Ogółem z dożywiania korzystało ogółem 230 dzieci , w tym:

- dzieci do lat 7 - 12 dzieci

- uczniowie szkół podstawowych - 144 dzieci,

- uczniowie gimnazjum -86 dzieci,

- uczęszczających do szkoły średniej - 14 dzieci.

Dzieci są żywione w szkole podstawowej i Zespole Szkół (gimnazjum i liceum) w Suchowoli oraz w czterech szkołach podstawowych na terenie gminy. W Suchowoli dzieci otrzymują pełny obiad przez 5 dni w tygodniu (koszt obiadu 3,22zł), natomiast w innych szkołach forma posiłku jest różna (herbata, kanapki, jogurty lub ciepły posiłek). Ponadto dożywianie prowadzone jest w szkołach:

- Szkoła Podstawowa w Chodorówce Nowej,

- Szkoła Podstawowa w Jatwiezi Dużej,

- Szkoła Podstawowa w Czerwonce,

- Szkoła Podstawowa w Wólce.

W szkołach tych nie ma stołówek, funkcjonują natomiast punkty przygotowywania i wydawania posiłków.

W okresie objętym kontrolą nie utworzono nowego punktu wydawania posiłków.

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

15)  sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Z wyjaśnień kierownika GOPS wynika, że w kontrolowanym okresie sprawiono dwa pogrzeby osobom dorosłym nie posiadającym własnych środków finansowych. Przyznano zasiłki celowe na pokrycie kosztów pogrzebu w kwotach 1.723,70 zł i 1.126,17 zł.

16)         kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

            W dniu 23.06.2005r. podjęto decyzję kierującą mieszkankę gminy do Domu Pomocy Społecznej w Uhowie. Osoba w wieku 110 lat, samotna i nie posiadająca osób zobowiązanych do alimentacji - zmarła przed przyjęciem do Domu.

W  budżecie gminy przewidziano środki na pokrycie kosztów pobytu jednego mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej.

17)   sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość nie jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18)  utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XX/134/04 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia 19.09.2004r.

Uchwałą Nr XXVI/167/05 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia 30.03.2005r. zatwierdzającą budżet gminy na 2005r. w dziale 852, rozdziale 85219 przewidziano środki na utrzymanie Ośrodka w kwocie 200.000zł, w tym:

§ 4010

- wynagrodzenia osobowe pracowników

135.599 zł

§ 4040

- dodatkowe wynagrodzenie roczne

8.901 zł

§ 4110

- składki na ubezpieczenie społeczne

25.630 zł

§ 4120

- składki na fundusz pracy

3.700 zł

§ 3030

- różne wydatki na rzecz osób fizycznych

1.000 zł

§ 4300

- zakup usług pozostałych

8.600 zł

§ 4260

- zakup energii

1.700 zł

§ 4410

- podróże służbowe krajowe

2.500 zł

§ 4210

- zakup materiałów i wyposażenia

8.703 zł

§ 4440

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

3.667 zł

 

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Suchowoli  przyznał zasiłki celowe specjalne dla 14 rodzin, w wysokości od 50 zł do 300 zł. Zasiłki celowe specjalne były przyznawane głównie na: leczenie. Pomoc w tej formie wynikała z trudnej sytuacji rodzin, które zwróciły się o zasiłek i niemożliwości udzielenia tej pomocy na zasadach ogólnych (przekroczony dochód).

W jednym przypadku odmówiono przyznania zasiłku specjalnego celowego, z uwagi na brak szczególnej przyczyny do udzielenia pomocy.

Stwierdzono, że w decyzjach, gdzie wypłata miała być przekazana przekazem pocztowym brak jest daty przekazania pieniędzy.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek specjalny celowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

2)      przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika Ośrodka wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

3)      prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

            Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym.

4)      podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

5)      współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Z wyjaśnień Kierownika wynika, że praktycznie poza jednym szkoleniem "Tworzenie spółdzielni socjalnych rozwiązaniem problemu bezrobocia" brak było współpracy z powiatowym urzędem pracy.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1)      przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W 2005r. z zasiłku stałego korzystało 16 osób. Pomoc w tej formie przyznano 1 osobie zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności, 9 osobom zaliczonym do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 1 kobiecie z tytułu ukończenia 60 roku życia, 1 mężczyźnie z tytułu ukończenia 65 roku życia. Dziesięcioro z nich otrzymywało zasiłek w wysokości 418 zł, dwoje w wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej lub na osobę w rodzinie a dochodem osoby lub rodziny.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

2)      opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Świadczeniem tym objętych jest 16 osób, którym przyznano zasiłki stałe oraz 6 osób korzystających ze świadczenia pielęgnacyjnego. Raporty odbierane są osobiście przez zainteresowanych.

Składki opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).

3)      organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

            Z wyjaśnień kierownika wynika na terenie gminy nie ma osób wymagających objęcia tą formą pomoc, dlatego też nie zgłaszano wniosków o jej udzielenie.

4)      przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy, nie ogłoszono takiego stanu.

5)      prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika nie było wniosków o te formę pomocy.

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

            Zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 8.02.2005 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Burmistrzem Miasta i Gminy Suchowola na realizację w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących", gmina otrzymała dotację celową w wysokości 69.600zł; jednocześnie gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizację programu środki własne w wysokości 30.000zł, t.j. 30,12% realizacji zadania.

W ramach programu objęto pomocą ogółem  261, w tym:

- dzieci w wieku do 7 lat - 12,

- uczęszczające do szkół podstawowych i gimnazjów - 230 dzieci,

- uczęszczające do szkoły średniej - 14 dzieci.

- osoby stare, chore, niepełnosprawne - 5 osób.

Pomoc w formie dożywiania dla dzieci i młodzieży była realizowano w formie posiłków w szkołach w Suchowoli i na terenie gminy. W stołówce Zespołu Szkół w Suchowoli pełne obiady jedzą dzieci uczące się w gimnazjum i liceum. Takie same posiłki jedzą także dzieci ze szkoły podstawowej w Suchowoli. Ponadto dożywianie prowadzone jest w 4 szkołach na terenie gminy.

            W ramach Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących" w 2005 r., oprócz dożywiania dzieci uczęszczających do szkół, przyznano pomoc 5 osobom z innych grup objętych programem m. in. osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym, tj. 3 osobom niepełnosprawnym, 2 osobom starszym.

Pomoc tym osobom realizowano w formie zasiłku celowego na zakup żywności w kwocie 60zł miesięcznie w okresie od V do XII 2005r.

W wyniku przeprowadzonego środowiskowego wywiadu rodzinnego ustalano, że dochód na osobę w rodzinach tych osób nie przekracza 150% kryterium dochodowego, wynikającego z ustawy, a także potwierdzano przyczynę udzielenia pomocy w tej formie.

Jednakże w sprawach powyższych decyzje podejmowano bez wniosków stron, jedynie po stwierdzeniu w trakcie wywiadu potrzeby udzielenia pomocy w tej formie.

            W 2005 r. gmina nie organizowała dowozu posiłków. Na terenie Suchowoli funkcjonuje restauracja, jednakże z wyjaśnień Kierownika wynika, że nie dokonywano w niej zakupu posiłków. Możliwość sprzedaży obiadu dla osób potrzebujących istnieje natomiast w szkole.

W 2005r. nikomu nie odmówiono przyznania pomocy w ramach programu "Posiłek dla potrzebujących".

Rada Miasta i Gminy Suchowola nie podjęła uchwały w sprawie podwyższenia wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z bezpłatnych posiłków określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących".

Wszystkie osoby, którym przyznano pomoc w formie posiłku spełniały kryterium dochodowe - dochód na osobę w rodzinie nie przekraczał 150% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej.

Osoby ubiegające się o pomoc w postaci dożywiania - wniosek o objęcie dzieci dożywianiem składały na początku roku kalendarzowego lub przed rozpoczęciem roku szkolnego (w sierpniu, wrześniu 2005r.). Udzielenie pomocy poprzedzało przeprowadzone postępowanie administracyjne. Każdorazowo przeprowadzano wywiad rodzinny (lub aktualizację) potwierdzający przyczynę i konieczność udzielenia pomocy w tej formie. W aktach znajdują się niezbędne dokumenty - zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia, z PUP potwierdzające fakt zarejestrowania jako osoby bezrobotnej, z Urzędu Gminy określające wielkość gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych, zaświadczenia o stanie zdrowia itd. Decyzję administracyjną przyznającą pomoc podejmowano na okres od 1.01.2005r. do końca roku szkolnego bądź od 1.09.2005r. do 31.12.2005r.

            W trakcie kontroli dokonano wizytacji stołówki w budynku Zespołu Szkół w Suchowoli (mieszczącym gimnazjum i liceum) gdzie wydawane są posiłki w ramach Programu. Stołówka szkolna wydaje obiady od godziny 11.30. Jednorazowo stołówka może pomieścić około 80 uczniów. Posiłki składają się z dwóch dań gorących - zupa + drugie danie oraz kompot (bądź też owoce itd.).

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2/2006.

Kontrolowany:                                                                                 Kontrolujący:

16.03.2006r.                                                                                      1. Ewa Bonarska

Kierownik. Miejsko-Gminnego Ośrodka                                            2. Margarita Jaroszuk

Pomocy Społecznej                                                                            3. Anna Liszewska

Honorata Świderska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  26.04.2006 14:19:33
Data publikacji:  26.04.2006 14:19:33
Data modyfikacji:  27.04.2006 14:31:55 


Załączniki do informacji:
inf8751_Wystąpienie pokontrolne do Kierownika M-GOPS.doc [pobierz plik]
inf8751_Wystąpienie pokontrolne do Burmistrza Suchowoli.doc [pobierz plik]
inf8765_Wystąpienie pokontrolne do Kierownika M-GOPS.doc [pobierz plik]
inf8765_Wystąpienie pokontrolne do Burmistrza Suchowoli.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne do Kierownika M-GOPS.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne do Burmistrza Suchowoli.doc [pobierz plik]

Informacja byla modyfikowana.
 

Poprzednie wersje informacji:
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl