P R O T O K Ó Ł
z kontroli kompleksowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej
w Suchowoli, ul.
Pl. Kościuszki 5.
REGON - 050518560
NIP -
545 - 15 - 31 - 920
Burmistrzem
Miasta i Gminy Suchowola jest Pan Jerzy Omielan.
Kierownikiem
Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli jest Pani Honorata
Świderska od 1.01.1991r.
Miejsko-Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie
Uchwały Nr III/15/90 Rady Gminy w Suchowoli z dnia 29.06.1990r.
Kontrolę
przeprowadzili
1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki
2. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki
3. Anna Liszewska - starszy inspektor wojewódzki
pracownicy
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na
podstawie upoważnień do kontroli Nr 23 z dnia 6.02.2006r., wydanego w imieniu
Wojewody Podlaskiego przez Krystynę Golubiewską - z-cę Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.
Kontrolę
przeprowadzono w dniu 7 lutego 2006r.
Temat kontroli:
Realizacja
zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy
społecznej.
Cel kontroli:
Ocena
realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej
wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr
64, poz. 593 z późn. zm.).
Przedmiotowy zakres kontroli:
Kontrolą
objęto okres od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. i skontrolowano następujące
zagadnienia:
I.
Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.
II. Zasoby kadrowe ośrodka.
III.
Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do
wydawania decyzji administracyjnych.
IV.
Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art.
17 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.
593 ze zm):
1)
opracowanie i
realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
2)
sporządzanie
bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,
3)
udzielanie
schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego
pozbawionym,
4)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków okresowych,
5)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych,
6)
wypłacanie
zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
7)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne
osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości
uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia,
8)
przyznawanie
zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
9)
realizacja pomocy
w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę,
która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania
bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem
rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
10) udzielanie pomocy w
formie pracy socjalnej,
11) organizowanie i
świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu
zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi,
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub
mieszkaniach chronionych,
13) tworzenie gminnego
systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
14) dożywianie dzieci,
15) sprawienie pogrzebu,
w tym osobom bezdomnym,
16) kierowanie do domu
pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu,
17) sporządzanie
sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji
elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
18) utworzenie i
utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na
wynagrodzenie pracowników.
V. Realizacja zadań własnych
gminy realizowanych przez gminy wynikających z art. 17 ust.2 ustawy z dnia 12
marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,
2)
przyznawanie i
wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek
oraz pomocy w naturze,
3)
prowadzenie i
zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu
gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,
4)
podejmowanie
innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb
gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
5)
współpraca z
powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji
o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa
zawodowego i o szkoleniach.
VI. Realizacja zadań z zakresu
administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca
2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):
1)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków stałych,
2)
opłacanie składek
na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu
w Narodowym Funduszu Zdrowia,
3)
organizowanie i
świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla
osób z zaburzeniami psychicznymi,
4)
przyznawanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową
lub ekologiczną,
5)
prowadzenie i
rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi,
6)
realizacja zadań
wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę
poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego
wsparcia.
Ustalenia kontroli:
I. Zasoby materialne.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli
zajmuje dwa pomieszczenia biurowe na poddaszu budynku Urzędu Gminy. Dostęp do
budynku jest utrudniony dla osób niepełnosprawnych ze względu na usytuowanie
ośrodka (do pomieszczeń prowadzi 31 schodków). Ośrodek posiada i użytkuje 3
komputery z dwoma drukarkami, z tego jeden zestaw zakupiony ze środków na
świadczenia rodzinne, ośrodek posiada stały dostęp do internetu, korzysta z faxu
Urzędu Miasta.
Gmina Suchowola jest gminą typowo rolniczą. Zamieszkuje ją
około 7.900 mieszkańców. Główne problemy występujące na terenie gminy, z powodu
których udzielane są świadczenia pomocy społecznej to: bezrobocie i alkoholizm.
Do
funkcjonujących na terenie gminy zakładów pracy można zaliczyć:
1. Urząd Gminy
2. Gminna
Spółdzielnia "Samopomoc Chłopska"
3. Bank
Spółdzielczy
4. Poczta
5. 5 Szkół
Podstawowych, Gimnazjum, Zespół Szkół
6. Spółka Jawna
PLAMS
7.
Prywatne sklepy.
II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej.
W
Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Suchowoli zatrudnionych jest pięciu
pracowników:
1.
Honorata Świderska - z dniem 1.01.1991r. powołana na
stanowisko Kierownika Ośrodka; wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział
Pracowników Socjalnych w Białymstoku, nie ukończyła specjalizacji z zakresu
organizacji pomocy społecznej, staż pracy w pomocy społecznej 15 lat.
Stwierdzono, że Kierownik Ośrodka
nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych dla zajmowania tego stanowiska,
określonych w art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej - nie posiada
specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej.
2.
Barbara Sienkiewicz - zatrudniona na stanowisku st.
pracownika socjalnego (w Ośrodku od 1.08.1990r.), wykształcenie: Medyczne
Studium Zawodowe dla Pracujących w Białymstoku.
3.
Barbara Pikus - zatrudniona na stanowisku starszego
pracownika socjalnego (w Ośrodku od 1.06.1994r.), wykształcenie: Medyczne
Studium Zawodowe Wydział Zaoczny Pracowników Socjalnych; kontynuuje naukę w
Kolegium Rewalidacji i Resocjalizacji w Białymstoku Wydział Pedagogika
Społeczna z Pracą Socjalną.
Aneksem do
zakresu czynności dodano: "prowadzenie całości dokumentacji związanej ze
świadczeniami rodzinnymi i postępowaniem w sprawach dłużników alimentacyjnych
oraz zaliczki alimentacyjnej".
4.
Marzanna Bielska - zatrudniona na stanowisku pracownika
socjalnego (w Ośrodku od dnia 3.07.1995r.), wykształcenie: Szkoła Policealna
Pracowników Służb Społecznych w Białymstoku, kontynuuje naukę w Wyższej Szkole
Suwalsko-Mazurskiej Wydział Pedagogiki Specjalność: Praca Socjalna z
Rewalidacją.
5.
Grażyna Gilewska - zatrudniona na stanowisku księgowej na
czas określony doi 31.12.2006r., wykształcenie: Szkoła policealna Pracowników
Służb Społecznych w Białymstoku 1998r., Uniwersytet w Białymstoku Wydział
Historyczno-Socjologiczny w 2003r., studia wyższe magisterskie
Kontrolujący stwierdzili, że
obsada kadrowa jest niezgodna z art. 110 ust. 11 ustawy o pomocy społecznej. W
świetle tego przepisu ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników
socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik
socjalny na 2.000 mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników. Gminę
Suchowola zamieszkuje ok. 7.900 mieszkańców, a zatrudnionych jest dwóch
pracowników socjalnych (trzeci pracownik socjalny wykonuje obowiązki stanowiska
ds. świadczeń rodzinnych).
III. Zadania realizowane przez Ośrodek i
upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli realizuje
zadania określone w ustawie o pomocy społecznej, ustawie o świadczeniach
rodzinnych oraz ustawie o dodatkach mieszkaniowych.
Ośrodek funkcjonuje w oparciu o Statut
nadany Uchwałą Nr XX/134/04 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia 19.09.2004r.
Zgodnie § 3.2 Statutu do obowiązków Ośrodka należy realizacja zadań z zakresu
pomocy społecznej: własnych o charakterze obowiązkowym, własnych o charakterze
nieobowiązkowym i zleconych z zakresu administracji rządowej. Natomiast w myśl
§ 5 Ośrodek realizuje zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Na mocy § 7 Statutu w skład Ośrodka wchodzą: Kierownik, pracownicy socjalni,
stanowisko do realizacji świadczeń rodzinnych oraz inne stanowiska pracy.
W dniu 4.05.2004r. Burmistrz Suchowoli
upoważnił Panią Honoratę Świderską - Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Suchowoli m.in. do wydawania decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości
gminy oraz prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych oraz
wydawania decyzji w tych sprawach.
Natomiast w dniu 28.09.2005r. Burmistrz Suchowoli upoważnił:
1.
Panią Honoratę Świderską - Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Suchowoli
oraz na wniosek Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli
2.
Panią Barbarę Pikus - starszego pracownika socjalnego Miejsko-Gminnego Ośrodka
Pomocy Społecznej w Suchowoli podczas jej nieobecności
do prowadzenia spraw, w tym wydawania decyzji administracyjnych z
zakresu:
1. Postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczki
alimentacyjnej
2. Świadczeń rodzinnych.
IV.
Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1
ustawy.
1)
opracowanie i realizacja gminnej strategii
rozwiązywania problemów społecznych.
W dniu kontroli
gmina nie miała opracowanej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Z
informacji Kierownika Ośrodka wynika, że gmina jest w trakcie tworzenia podstaw
takiego programu.
2)
Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy
społecznej.
Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika Ośrodka, zadanie to
realizowane jest poprzez składanie przez niego corocznego sprawozdania z
wykonania budżetu (wykorzystania środków na pomoc społeczną).
Uchwałą Nr XXVI/167/05 Rady Miejskiej w Suchowoli z dnia
30.03.2005r. został przyjęty budżet gminy na 2005r. Wydatki w dziale 852 -
POMOC SPOŁECZNA zaplanowano na kwotę 1.099.058 zł, w tym na zadania zlecone
884.558 zł, na zadania własne 214.500 zł.
- w rozdziale 85202 § 4300 - Domy Pomocy Społecznej - 6.000 zł
(zadania własne),
- w rozdziale 85212 - świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 525.000 zł (zadania
zlecone),
- w rozdziale 85213 § 4130 - składki na ubezpieczenie zdrowotne
opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz
niektóre świadczenia rodzinne - 8.000 zł (zadania zlecone),
- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz
składki na ubezpieczenie społeczne - 220.000 zł (zadania zlecone),
- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz
składki na ubezpieczenie społeczne - 40.000 zł (zadania własne),
- w rozdziale
85215 - dodatki mieszkaniowe - 30.000 zł (zadania własne),
- w rozdziale
85219 - ośrodki pomocy społecznej - 89.000 zł (zadania zlecone) i 111.000 zł
(zadania własne),
- w rozdziale
85228 - usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze - 7.500 zł
(zadania własne),
-
w rozdziale 85295 § 3110 - pozostała działalność - (posiłek dla potrzebujących)
- 62.558 zł (zadania własne).
3)
udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz
niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.
Na terenie gminy Suchowola istnieje możliwość wykorzystania
budynków stanowiących własność gminy z przeznaczeniem na zapewnienie
schronienia. Są nimi m.in. budynek Szkoły i Dom Nauczyciela w Podostrówku
(jedno wolne mieszkanie, drugie zajęte przez rodzinę wielodzietną korzystającą
z pomocy społecznej - 5. dzieci), budynek Dom Nauczyciela przy Szkole w
Czerwonce.
Na
terenie gminy istnieje możliwość zakupienia posiłku: w restauracji "Hebron", w
Szkole Podstawowej bądź Zespole Szkół w Suchowoli.
W celu zapewnienia niezbędnego ubrania ośrodek
prowadzi zbiórki odzieży, którą następnie wydaje podopiecznym bądź przyznaje
zasiłek celowy (na zakup odzieży i u obuwia).
4) przyznawanie i wypłacanie
zasiłków okresowych.
Ośrodek w
Suchowoli w okresie objętym kontrolą przyznał zasiłki okresowe dla 82 rodzin.
Główne przyczyny udzielania
pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność,
długotrwała choroba.
Kontrolujący
sprawdzili ok. 30% akt zasiłkobiorców.
Stwierdzono, że
wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem
Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu
środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania
renty socjalnej (Dz. U. Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z
terminem określonym w KPA.
Wysokość zasiłków
okresowych przyznawana jest w oparciu o art. 147
ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r., t.j w 2005r. w przypadku
osoby samotnie gospodarującej - 30% różnicy między kryterium dochodowym osoby
samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, a w przypadku rodziny - 20%
różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.
W aktach znajduje się niezbędna do przyznania świadczenia
dokumentacja, np. zaświadczenia z PUP - przy przyznawaniu zasiłku z tytułu
bezrobocia.
W kontrolowanym
okresie nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku
okresowego.
Stwierdzono, że w niektórych decyzjach,
gdzie wypłata miała być przekazana przekazem pocztowym nie określono konkretnej
daty przekazania pieniędzy. Brak jest również potwierdzenia odebrania decyzji
przez stronę.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.
W okresie od
1.01.2005r. do 31.12.2005r. MGOPS w Suchowoli przyznał zasiłki celowe dla 109
rodzin w wysokości od 30 zł do 350 zł, Zasiłki celowe były przyznawane głównie
na: żywność, leczenie, odzież, obuwie, leki.
Główne przyczyny udzielania
pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność,
długotrwała choroba, wielodzietność.
W aktach osób otrzymujących te
formę pomocy znajdują się niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia
lekarskie, faktury zakupu leków itd.).
W okresie objętym kontrolą GOPS
nie wydał decyzji odmawiającej przyznania zasiłku celowego.
Stwierdzono, że w niektórych decyzjach,
gdzie wypłata miała być przekazana przekazem pocztowym nie określono konkretnej
daty przekazania pieniędzy, bądź w ogóle nie zawierają one daty wypłaty
zasiłku. Brak jest również potwierdzenia odebrania decyzji przez stronę.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie
wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
Z informacji Kierownika
Ośrodka wynika, że w kontrolowanym okresie nie przyznano pomocy w formie
zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.
7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych
na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym
osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie
przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
W okresie objętym kontrolą podjęto 3
decyzje o przyznaniu prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych na podstawie ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.
2135). Prawo do świadczeń ustalano na okres 30 dni. Wszystkie osoby były
obywatelami polskimi - mieszkańcami gminy Suchowola, w 2. przypadkach dochód
nie przekraczał kryterium dochodowego określonego ustawą o pomocy społecznej, w
jednym przypadku z uwagi na nieprawidłowe
prowadzenie postępowania administracyjnego ustalenia w przedmiocie dochodu
osoby powinny być dokonane ponownie w celu stwierdzenia czy świadczenie
przyznano zasadnie.
Opis
jednej z osób objętej świadczeniem zawiera Załącznik Nr 1 do protokołu.
8)
przyznawanie
zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,
Nie przyznano
tej formy pomocy. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby
była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.
9)
opłacanie składek na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w
związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad
długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie
zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.
Nie przyznano tej
formy pomocy, nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie.
10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej.
Obok świadczeń finansowych osoby i rodziny zamieszkujące w
gminie Suchowola korzystały ze wsparcia w postaci pracy socjalnej. Ta forma
pomocy objęła:
1)
udzielanie informacji
i pomoc w skompletowaniu dokumentów do wniosków celem uzyskania orzeczenia o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności - 7 osób,
2)
wyjaśnienie i pomoc w
wypełnianiu wniosków o zasiłki pielęgnacyjne - 5 osób
3)
pomoc w wypełnianiu
wniosków o stypendia, świadczenia rodzinne i dodatki mieszkaniowe.
4)
pomoc z załatwieniu jednorazowych dodatków do
rent i emerytur otrzymywanych z KRUS i ZUS
5)
odwiedziny i wizyty w
miejscu zamieszkania podopiecznych oraz częsty kontakt telefoniczny,
6)
udzielanie informacji
o możliwości uzyskania emerytury, renty oraz pomoc w kompletowaniu wniosków o
te świadczenia - 5 osób,
7)
typowanie dzieci z
rodzin ubogich i patologicznych do objęcia pomocą w formie dożywiania w
szkołach - 230 dzieci,
8)
udzielanie informacji
telefonicznych i w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w
Suchowoli,
9)
współpraca z
pedagogami szkolnymi celem wyeliminowania problemów wychowawczych, kłopotów w
nauce oraz celem objęcia ewentualną pomocą materialną,
10)
wymiana informacji o rodzinach i osobach,
które wymagają interwencji, porady czy pomocy pracowników Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli,
11)
współpraca z kuratorami sądowymi - wymiana
informacji niezbędnych do udzielania właściwej i adekwatnej do potrzeb pomocy
osobom opuszczającym zakłady karne, ich rodzinom oraz innym osobom i rodzinom
pozostającym pod kuratelą sądową,
12)
ciągła współpraca z Policją - wspólne wyjazdy
w środowisko, wymiana informacji niezbędnych przy załatwieniu indywidualnych
spraw.
13) współpraca z pielęgniarką środowiskową -
wymiana informacji, zgłoszenie spraw, pomoc w rozwiązaniu problemów,
14) współpraca z GKPiRPA w Suchowoli,
organizowanie czasu wolnego dla dzieci,
15) pomoc w uzyskaniu świadczeń z tytułu alimentów
i ich podwyższania,
16) pomoc w spłacie lub umorzeniu zaległości - z
tytułu opłat podatku, spłat kredytów, czynszu za mieszkanie i innych opłat
(energia elektryczna, woda),
17) pomoc w uzyskaniu dodatku mieszkaniowego,
stypendium z różnych źródeł
samorządowych, funduszy strukturalnych,
18) poradnictwo w zakresie przysługujących ulg
(osoby niepełnosprawne),
19) współpraca z organizacjami pozarządowymi
(pozyskanie pomocy rzeczowej, paczek ze Stowarzyszenia "DROGA" oraz Caritas ),
20) pomoc i poradnictwo w uzyskaniu sprzętu
medycznego, ortopedycznego,
21) pomoc w dotarciu do organizacji pozarządowych,
instytucji prywatnych zajmujących się osobami starszymi i niepełnosprawnymi
(grupa wolontariatu działająca przy Gimnazjum w Suchowoli),
22) działanie mediacyjne, rozwiązywanie konfliktów
rodzinnych - również w zakresie właściwej opieki osobom starszym,
niepełnosprawnym,
23) pomoc w uzyskaniu pracy (pośrednictwo,
interwencja),
24) działanie interwencyjne w sytuacji osób
zaniedbanych, zagrożonych, potrzebujących,
25) wsparcie w rozwiązywaniu problemu przemocy,
udzielenie informacji o przysługujących uprawnieniach, kompetencjach Policji,
prokuratury, sądu,
26) pomoc w docieraniu do poradnictwa
specjalistycznego (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce),
psychologicznego (Przychodni Psychologiczno-Pedagogicznej w Dąbrowie
Białostockiej), prawnego (Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Sokółce),
27) doprowadzenie do konsultacji medycznej,
ogólnej, psychiatrycznej i in. specjalistycznej (w tym umówienie wizyt, podanie
adresów) i monitorowanie procesu leczenia,
28) edukacja i poradnictwo w zakresie profilaktyki
i higieny zdrowotnej, w tym również dzieci i młodzieży,
29) edukacja w prowadzeniu gospodarstwa domowego,
30) pomoc i edukacja w zakresie gospodarowania
budżetem domowym (ustalenie hierarchii wydatków, ryzyko kredytów, możliwości
finansowe), wspólnie z klientem planowanie i monitorowanie wydatków
(uregulowanie pilnych zadłużeń),
31) pomoc i zmotywowanie do podjęcia działań na
rzecz poprawy warunków mieszkaniowych (remont, porządek, warunki dla dzieci do
odrabiania lekcji),
32) wspieranie rodzin/osób w sytuacjach
problemowych, kryzysowych (bezrobocie, problemy rodzinne, choroby, śmierć),
33)
pomoc i
współpraca w organizowaniu czasu wolnego i wypoczynku letniego - samodzielnie i
przy współpracy innych instytucji i organizacji (np. Stowarzyszenia "DROGA") ,
informowanie o możliwościach lokalnych.
11)
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w
miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla
osób z zaburzeniami psychicznymi.
Ośrodek nie świadczy usług opiekuńczych,
ze względu na brak zgłaszanych w tym zakresie wniosków.
12) prowadzenie i
zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego
lub mieszkań chronionych.
Z ustnych wyjaśnień Kierownika
wynika, że na terenie Gminy nie ma mieszkań chronionych. Gmina prowadzi
świetlicę socjoterapeutyczną przy Ośrodku Kultury w Suchowoli, w której
codziennie odbywają się różnego rodzaju zajęcia dla dzieci w godzinach 8.00 - 17.00. Z pisemnych wyjaśnień
Kierownika wynika, że nie było wniosków o tę formę pomocy (!!!), co wskazuje na fakt braku zrozumienia pojęcia "placówka
opiekuńczo-wychowawcza".
13) tworzenie
gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
W dniu kontroli gmina nie miała
stworzonego takiego systemu.
14) dożywianie
dzieci.
W 2005r. Miejsko-Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli to zadanie realizował jako przyznawanie
posiłków dzieciom i młodzieży realizującym obowiązek szkolny w ramach rządowego
programu "Posiłek dla potrzebujących".
Ogółem z dożywiania korzystało
ogółem 230 dzieci , w tym:
- dzieci do lat 7 - 12 dzieci
- uczniowie szkół podstawowych -
144 dzieci,
- uczniowie gimnazjum -86 dzieci,
-
uczęszczających do szkoły średniej - 14 dzieci.
Dzieci są żywione w szkole
podstawowej i Zespole Szkół (gimnazjum i liceum) w Suchowoli oraz w czterech
szkołach podstawowych na terenie gminy. W Suchowoli dzieci otrzymują pełny
obiad przez 5 dni w tygodniu (koszt obiadu 3,22zł), natomiast w innych szkołach
forma posiłku jest różna (herbata, kanapki, jogurty lub ciepły posiłek). Ponadto dożywianie prowadzone jest w szkołach:
-
Szkoła Podstawowa w Chodorówce Nowej,
-
Szkoła Podstawowa w Jatwiezi Dużej,
-
Szkoła Podstawowa w Czerwonce,
-
Szkoła Podstawowa w Wólce.
W
szkołach tych nie ma stołówek, funkcjonują natomiast punkty przygotowywania i
wydawania posiłków.
W okresie
objętym kontrolą nie utworzono nowego punktu wydawania posiłków.
Przykłady osób,
którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
15) sprawienie
pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.
Z wyjaśnień
kierownika GOPS wynika, że w kontrolowanym okresie sprawiono dwa pogrzeby
osobom dorosłym nie posiadającym własnych środków finansowych. Przyznano
zasiłki celowe na pokrycie kosztów pogrzebu w kwotach 1.723,70 zł i 1.126,17
zł.
16)
kierowanie do domu
pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym
domu.
W dniu
23.06.2005r. podjęto decyzję kierującą mieszkankę gminy do Domu Pomocy
Społecznej w Uhowie. Osoba w wieku 110 lat, samotna i nie posiadająca osób
zobowiązanych do alimentacji - zmarła przed przyjęciem do Domu.
W budżecie gminy przewidziano środki na
pokrycie kosztów pobytu jednego mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej.
17) sporządzanie sprawozdawczości, również w
wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
Sprawozdawczość
nie jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze
przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.
18) utworzenie i
utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie
pracowników.
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Suchowoli
funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XX/134/04 Rady Miejskiej w
Suchowoli z dnia 19.09.2004r.
Uchwałą Nr XXVI/167/05 Rady Miejskiej w
Suchowoli z dnia 30.03.2005r. zatwierdzającą budżet gminy na 2005r. w dziale
852, rozdziale 85219 przewidziano środki na utrzymanie Ośrodka w kwocie
200.000zł, w tym:
§
4010
|
-
wynagrodzenia osobowe pracowników
|
135.599 zł
|
§
4040
|
-
dodatkowe wynagrodzenie roczne
|
8.901 zł
|
§
4110
|
-
składki na ubezpieczenie społeczne
|
25.630 zł
|
§
4120
|
-
składki na fundusz pracy
|
3.700 zł
|
§
3030
|
-
różne wydatki na rzecz osób fizycznych
|
1.000 zł
|
§
4300
|
-
zakup usług pozostałych
|
8.600 zł
|
§
4260
|
-
zakup energii
|
1.700 zł
|
§
4410
|
-
podróże służbowe krajowe
|
2.500 zł
|
§
4210
|
-
zakup materiałów i wyposażenia
|
8.703 zł
|
§
4440
|
-
odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
|
3.667 zł
|
V.
Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.
W okresie od
1.01.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Suchowoli
przyznał zasiłki celowe specjalne dla 14 rodzin, w wysokości od 50 zł do
300 zł. Zasiłki celowe specjalne były przyznawane głównie na: leczenie. Pomoc w tej formie wynikała
z trudnej sytuacji rodzin, które zwróciły się o zasiłek i niemożliwości
udzielenia tej pomocy na zasadach ogólnych (przekroczony dochód).
W jednym przypadku odmówiono
przyznania zasiłku specjalnego celowego, z uwagi na brak szczególnej przyczyny
do udzielenia pomocy.
Stwierdzono, że w decyzjach, gdzie wypłata miała być przekazana
przekazem pocztowym brak jest daty przekazania pieniędzy.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek specjalny celowy opisano w załączniku Nr 1 do
protokołu.
2)
przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne
usamodzielnienie.
Nie przyznano
pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika Ośrodka wynika, że nie złożono
wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,
3)
prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej
i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób
wymagających pomocy.
Brak jest domu pomocy i ośrodka
wsparcia o zasięgu lokalnym.
4)
podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej
wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja
programów.
Gmina nie ma
opracowanych własnych programów osłonowych.
5)
współpraca z
powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji
o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa
zawodowego i o szkoleniach.
Z
wyjaśnień Kierownika wynika, że praktycznie poza jednym szkoleniem "Tworzenie
spółdzielni socjalnych rozwiązaniem problemu bezrobocia" brak było współpracy z
powiatowym urzędem pracy.
VI.
Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.
1)
przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.
W 2005r. z zasiłku stałego korzystało 16
osób. Pomoc w tej formie przyznano 1 osobie zaliczonej do znacznego stopnia
niepełnosprawności, 9 osobom zaliczonym do umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności, 1 kobiecie z tytułu ukończenia 60 roku życia, 1 mężczyźnie
z tytułu ukończenia 65 roku życia. Dziesięcioro z nich otrzymywało zasiłek w
wysokości 418 zł, dwoje w wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym osoby
samotnie gospodarującej lub na osobę w rodzinie a dochodem osoby lub rodziny.
Przykłady osób,
którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.
2)
opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w
przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
Świadczeniem tym objętych jest 16 osób, którym przyznano
zasiłki stałe oraz 6 osób korzystających ze świadczenia pielęgnacyjnego.
Raporty odbierane są osobiście przez zainteresowanych.
Składki opłacane
są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia
odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).
3) organizowanie i
świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Z wyjaśnień kierownika wynika na terenie gminy nie ma osób wymagających objęcia tą formą pomoc,
dlatego też nie zgłaszano wniosków o jej udzielenie.
4) przyznanie i
wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową
lub ekologiczną.
Nie udzielano
takiej pomocy, nie ogłoszono takiego stanu.
5)
prowadzenie i
rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami
psychicznymi.
Brak jest
środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Zgodnie z
wyjaśnieniami Kierownika nie było wniosków o te formę pomocy.
6)
realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających
na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój
specjalistycznego wsparcia.
Zgodnie
z porozumieniem zawartym w dniu 8.02.2005 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim a
Burmistrzem Miasta i Gminy Suchowola na realizację w 2005 r. Rządowego Programu
"Posiłek dla potrzebujących", gmina otrzymała dotację celową w wysokości
69.600zł; jednocześnie gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizację programu
środki własne w wysokości 30.000zł, t.j. 30,12% realizacji zadania.
W ramach programu objęto pomocą ogółem 261, w tym:
- dzieci w wieku do 7 lat - 12,
- uczęszczające do szkół podstawowych i gimnazjów - 230
dzieci,
- uczęszczające do szkoły średniej - 14 dzieci.
- osoby stare, chore, niepełnosprawne
- 5 osób.
Pomoc
w formie dożywiania dla dzieci i młodzieży była realizowano w formie posiłków w
szkołach w Suchowoli i na terenie gminy. W
stołówce Zespołu Szkół w Suchowoli pełne obiady jedzą dzieci uczące się w
gimnazjum i liceum. Takie same posiłki jedzą także dzieci ze szkoły podstawowej
w Suchowoli. Ponadto dożywianie prowadzone jest w 4 szkołach na terenie gminy.
W ramach Rządowego Programu "Posiłek
dla potrzebujących" w 2005 r., oprócz dożywiania dzieci uczęszczających do
szkół, przyznano pomoc 5 osobom z innych grup objętych programem m. in. osobom
starszym, chorym i niepełnosprawnym, tj. 3 osobom niepełnosprawnym, 2 osobom
starszym.
Pomoc
tym osobom realizowano w formie zasiłku celowego na zakup żywności w kwocie
60zł miesięcznie w okresie od V do XII 2005r.
W wyniku przeprowadzonego
środowiskowego wywiadu rodzinnego ustalano, że dochód na osobę w rodzinach tych
osób nie przekracza 150% kryterium dochodowego, wynikającego z ustawy, a także
potwierdzano przyczynę udzielenia pomocy w tej formie.
Jednakże w sprawach powyższych
decyzje podejmowano bez wniosków stron, jedynie po stwierdzeniu w trakcie
wywiadu potrzeby udzielenia pomocy w tej formie.
W 2005 r. gmina nie organizowała dowozu posiłków. Na
terenie Suchowoli funkcjonuje restauracja, jednakże z wyjaśnień Kierownika
wynika, że nie dokonywano w niej zakupu posiłków. Możliwość sprzedaży obiadu
dla osób potrzebujących istnieje natomiast w szkole.
W
2005r. nikomu nie odmówiono przyznania pomocy w ramach programu "Posiłek dla
potrzebujących".
Rada Miasta i Gminy Suchowola nie podjęła uchwały w sprawie
podwyższenia wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z
bezpłatnych posiłków określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 19 października 2004 r.
w sprawie szczegółowych warunków realizacji w 2005 r. Rządowego Programu
"Posiłek dla potrzebujących".
Wszystkie osoby, którym przyznano pomoc w formie posiłku
spełniały kryterium dochodowe - dochód na osobę w rodzinie nie przekraczał 150%
kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
12.03.2004r. o pomocy społecznej.
Osoby
ubiegające się o pomoc w postaci dożywiania - wniosek o objęcie dzieci
dożywianiem składały na początku roku kalendarzowego lub przed rozpoczęciem
roku szkolnego (w sierpniu, wrześniu 2005r.). Udzielenie pomocy poprzedzało
przeprowadzone postępowanie administracyjne. Każdorazowo przeprowadzano wywiad
rodzinny (lub aktualizację) potwierdzający przyczynę i konieczność udzielenia
pomocy w tej formie. W aktach znajdują się niezbędne dokumenty - zaświadczenia
o wysokości wynagrodzenia, z PUP potwierdzające fakt zarejestrowania jako osoby
bezrobotnej, z Urzędu Gminy określające wielkość gospodarstwa rolnego w ha
przeliczeniowych, zaświadczenia o stanie zdrowia itd. Decyzję administracyjną
przyznającą pomoc podejmowano na okres od 1.01.2005r. do końca roku szkolnego
bądź od 1.09.2005r. do 31.12.2005r.
W trakcie kontroli dokonano
wizytacji stołówki w budynku Zespołu Szkół w Suchowoli (mieszczącym gimnazjum i
liceum) gdzie wydawane są posiłki w ramach Programu. Stołówka szkolna wydaje
obiady od godziny 11.30. Jednorazowo stołówka może pomieścić około 80 uczniów.
Posiłki składają się z dwóch dań gorących - zupa + drugie danie oraz kompot
(bądź też owoce itd.).
Przykłady osób, którym przyznano
pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.
Protokół
niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden
otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w
Białymstoku.
Kierownik Miejsko-Gminnego
Ośrodka Pomocy Społecznej w Suchowoli został poinformowany o przysługującym mu
prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w
niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących
stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania
protokołu.
O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w
książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2/2006.
Kontrolowany: Kontrolujący:
16.03.2006r. 1.
Ewa Bonarska
Kierownik. Miejsko-Gminnego Ośrodka 2. Margarita Jaroszuk
Pomocy Społecznej 3.
Anna Liszewska
Honorata Świderska