Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35097175   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ

z kontroli kompleksowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Boćki, ul. A. Krajowej 5

REGON - 050699449 NIP -543 - 19 - 74 - 850

Wójtem Gminy Boćki jest Pan Stanisław Derehajło.

Kierownikiem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach jest Pani Barbara Tołoczko od 16 czerwca 1992r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Boćkach: jest jednostką organizacyjną, utworzoną na podstawie Zarządzenia Nr 3/90 Naczelnika Gminy w Boćkach z dnia 14.05.1990r.

Kontrolę przeprowadzili

1. Ewa Bonarska - starszy inspektor wojewódzki

2. Margarita Jaroszuk - starszy inspektor wojewódzki

pracownicy Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, na podstawie upoważnień do kontroli Nr 14 z dnia 23.01.2006r., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kontrolę przeprowadzono w dniach 23 i 24 stycznia 2006r.

Temat kontroli:

Realizacja zadań własnych gminy i zadań z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej.

Cel kontroli:

Ocena realizacji zadań własnych gminy oraz zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).

Przedmiotowy zakres kontroli:

Kontrolą objęto okres od 1.01.2005r. do 31.12.2005r. i skontrolowano następujące zagadnienia:

I. Zasoby materialne ośrodka pomocy społecznej.

II. Zasoby kadrowe ośrodka.

III. Zadania realizowane przez ośrodek i upoważnienie kierownika ośrodka do wydawania decyzji administracyjnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym wynikających z art. 17 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,

2) sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej,

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych,

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych,

6) wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

9) realizacja pomocy w formie opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,

10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej,

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych,

13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,

14) dożywianie dzieci,

15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,

16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,

17) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,

18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

V. Realizacja zadań własnych gminy realizowanych przez gminy wynikających z art. 17 ust.2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych,

2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia
o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy,

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,

5) współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm):

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych,

2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

3) organizowanie i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną,

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Ustalenia kontroli:

I. Zasoby materialne.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Boćkach zajmuje dwa pomieszczenia biurowe o powierzchni około 35m2 na I piętrze budynku Urzędu Gminy. Dostęp do budynku jest utrudniony dla osób niepełnosprawnych ze względu na usytuowanie ośrodka (do pomieszczeń prowadzi 19 schodków) i brak podjazdu do budynku. W dniu 8.05.2006r. planowane jest uroczyste otwarcie nowowybudowanego Urzędu Gminy, w którym Ośrodek zajmie dwa pomieszczenia na parterze. Ośrodek posiada i użytkuje 2 komputery z trzema drukarkami, z tego jeden zestaw zakupiony ze środków na świadczenia rodzinne, ośrodek nie posiada stałego dostępu do internetu, korzysta z faxu Urzędu.

System POMOST jest zainstalowany, ośrodek pracuje w systemie. Wymagane sprawozdania, wygenerowane przez system informatyczny POMOST oraz zbiory centralne są przekazywane do Wojewódzkiego Administratora Systemu. Do bazy danych wprowadzeni są wszyscy świadczeniobiorcy.

Gmina Boćki jest gminą typowo rolniczą. Zamieszkuje ją około 5.200 mieszkańców. Główne problemy występujące na terenie gminy, z powodu których udzielane są świadczenia pomocy społecznej to: alkoholizm, ubóstwo, wielodzietność, niepełnosprawność bądź długotrwała choroba. Trudna sytuacja rodzin utrzymujących się z gospodarstwa rolnego wynika z niskiej dochodowości gospodarstw rolnych (mała powierzchnia gospodarstw rolnych).

Do funkcjonujących na jej terenie gminy zakładów pracy można zaliczyć:

1. Urząd Gminy,

2. Bank Spółdzielczy,

3. Zespół Szkół w Boćkach,

4. Szkoła Podstawowa w Adryjankach,

5. Gościnny Dom Opieki w Nurcu,

6. Prywatne sklepy.

II. Kadra Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Boćkach zatrudnionych jest trzech pracowników:

1. Barbara Tołoczko - z dniem 16.06.1992r. powołana na stanowisko Kierownika Ośrodka (w Ośrodku od 1.06.1990r.; wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Wydział Pracowników Socjalnych w Białymstoku oraz specjalizacja z zakresu organizacji pomocy społecznej, staż pracy w pomocy społecznej 16 lat.

2. Agnieszka Lipińska - zatrudniona na stanowisku st. pracownika socjalnego (w Ośrodku od 16.04.2004r.), wykształcenie: Medyczne Studium Zawodowe Szkoła Policealna Pracowników Służb Społecznych w Łomży, staż pracy w pomocy społecznej 12 lat.

3. Maria Ostaszewska - zatrudniona na stanowisku pracownika socjalnego od 1.11.2001r., wykształcenie: Uniwersytet Warszawski Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, na kierunku politologia w zakresie polityki społecznej.

4. Sylwia Gacko - zatrudniona na stanowisku aspiranta, w Ośrodku od 28.07.2003r. do 31.07.2004r. i od 3.08.2005r. do 2.11.2006r.; wykształcenie wyższe zawodowe - Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku na kierunku pedagogika, w zakresie pracy socjalnej z resocjalizacją, studia magisterskie Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii na kierunku pedagogika, staż pracy w pomocy społecznej 1,5 roku.

III. Zadania realizowane przez Ośrodek i upoważnienie Kierownika do wydawania decyzji.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Boćkach realizuje zadania określone w ustawie o pomocy społecznej oraz ustawie o świadczeniach rodzinnych i postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.

Ośrodek funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XVIII/81/04 Rady Gminy Boćki z dnia 30.09.2004r. Zgodnie § 5 Statutu do obowiązków Ośrodka należy realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej: własnych o charakterze obowiązkowym, własnych o charakterze nieobowiązkowym i zleconych z zakresu administracji rządowej. Natomiast w myśl § 6 Ośrodek wypełnia zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych i innych ustaw szczegółowych. Na mocy § 12 Statutu w skład Ośrodka wchodzą: Kierownik, pracownicy socjalni i aspiranci, stanowisko do spraw realizacji świadczeń rodzinnych.

Zarządzeniem Nr 15/04 Wójta Gminy Boćki z dnia 30.04.2004r. upoważniono Panią Barbarę Tołoczko - Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach do:

§ 1 - wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej,

§ 2 - 1) prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych,

2) wydawania decyzji administracyjnych w zakresie świadczeń rodzinnych, określonych ustawą o świadczeniach rodzinnych

§ 3 - wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań zleconych dot. świadczeń z pomocy społecznej i innych zadań zleconych realizowanych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Boćkach - nie wymienionych w ustawach, o których mowa w § 1-2, a wynikających z ustaw szczegółowych.

Zarządzeniem Nr 23/05 Wójta Gminy Boćki z dnia 3.10.2005r. upoważniono Panią Barbarę Tołoczko - Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach do prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz postępowania w sprawach zaliczek alimentacyjnych, a także do wydawania decyzji administracyjnych w tych sprawach.

W dniu 17.08.2005r. Wójt Gminy Bocki na wniosek Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach upoważnił Panią Sylwię Alinę Gacką - aspiranta pracy socjalnej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach do prowadzenia postępowania w sprawie świadczeń rodzinnych.

IV. Realizacja zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym - art. 17 ust. 1 ustawy.

1) opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.

W dniu kontroli gmina nie miała opracowanej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że gmina jest w trakcie tworzenia podstaw takiego programu.

2) Sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej.

Zgodnie z wyjaśnieniami Kierownika Ośrodka, zadanie to realizowane jest poprzez składanie przez niego wyjaśnień na posiedzeniach Komisji Finansowej, Kulturalno-Oświatowej Rady Gminy, oraz składania corocznego sprawozdania z wykonania budżetu (wykorzystania środków na pomoc społeczną).

Uchwałą Nr XX/87/04 Rady Gminy Boćki z dnia 29.12.2004r. został przyjęty budżet gminy na 2005r. Wydatki w dziale 852 - POMOC SPOŁECZNA zaplanowano na kwotę 640.800 zł, w tym na zadania zlecone 431.000 zł, na zadania własne 209.800 zł.

- w rozdziale 85212 § 3110 - świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego - 371.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85213 § 4130 - składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej oraz niektóre świadczenia rodzinne - 2.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 58.000 zł (zadania zlecone),

- w rozdziale 85214 § 3110 - zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne - 86.800 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85215 § 3110 - dodatki mieszkaniowe - 16.500 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85219 - ośrodki pomocy społecznej - 95.000 zł (zadania własne),

- w rozdziale 85295 § 3110 - pozostała działalność - (posiłek dla potrzebujących) - 11.500 zł (zadania własne).

3) udzielanie schronienia, zapewnienie posiłków oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym.

Na terenie gminy Boćki istnieje możliwość wykorzystania budynków stanowiących własność gminy z przeznaczeniem na zapewnienie schronienia. Taka sytuacja miała miejsce po raz ostatni miejsce w 2002r. (osoba utraciła dom na skutek pożaru), podopiecznego umieszczono w budynku Wodomistrzówki (zabezpiecza wszelkie niezbędne potrzeby: c.o., wodą, gaz, energia elektryczna itd.), gdzie mieszka do dnia dzisiejszego.

Na ternie gminy nie funkcjonuje jadłodajnia, ani ogólnodostępny punkt wydawania posiłków (stołówka szkolna nie może sprzedawać posiłków "na zewnątrz"). Ośrodek osobie potrzebującej takiej pomocy może zakupić jedynie "suchy prowiant".

W celu zapewnienia niezbędnego ubrania ośrodek prowadzi zbiórki odzieży, którą następnie wydaje podopiecznym bądź przyznaje zasiłek celowy (na zakup odzieży i obuwia).

4) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych.

Ośrodek w Boćkach w okresie objętym kontrolą przyznał zasiłki okresowe dla 67 rodzin.

Średnia wysokość świadczenia wyniosła 153,46zł miesięcznie. Główne przyczyny udzielania pomocy w tej formie to: brak możliwości zatrudnienia, niepełnosprawność, długotrwała choroba.

Kontrolujący sprawdzili ok. 30% akt zasiłkobiorców.

Stwierdzono, że wywiady środowiskowe przeprowadzane są w terminie określonym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.09.2001r. w sprawie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) oraz rodzajów dokumentów wymaganych do przyznania renty socjalnej (Dz.U.Nr 114, poz.1220), a decyzje podejmowane zgodnie z terminem określonym w KPA.

Wysokość zasiłków okresowych przyznawana jest w oparciu o art. 147 ust.1 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r., t.j w 2005r. w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 20% różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, a w przypadku rodziny - 15% różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.

W aktach znajduje się niezbędna do przyznania świadczenia dokumentacja, np. zaświadczenia z PUP - przy przyznawaniu zasiłku z tytułu bezrobocia.

W kontrolowanym okresie nie wydano decyzji odmawiających udzielenia pomocy w formie zasiłku okresowego.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

5) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych.

W okresie od 1.12.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Boćkach przyznał zasiłki celowe dla 12 rodzin. Zasiłki celowe i celowe specjalne były przyznawane głównie na: żywność, leczenie, odzież, obuwie.

Wysokość zasiłków celowych wynosiła od 70zł do 230zł.

W aktach osób otrzymujących te formę pomocy znajdują się niezbędne dokumenty, w oparciu o które udzielana jest pomoc (zaświadczenia lekarskie, faktury zakupu leków itd.).

W okresie objętym kontrolą GOPS wydał jedną decyzję odmawiającą pomocy w tej formie z powodu braku współpracy z ośrodkiem (nie dostarczenie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji).

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

6) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego.

Z informacji Kierownika Ośrodka wynika, że w kontrolowanym okresie GOPS w Boćkach przyznał rodzinie pomoc w tej formie z uwagi na śmierć najbliższego jej członka i brak uprawnień do zasiłku pogrzebowego. Przyznano zasiłek celowy w wysokości 300 zł.

7) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie posiadającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,

Z wyjaśnień Kierownika Ośrodka wynika, że nie przyznano zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym lub innym nie mającym możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia z uwagi na brak zgłoszenia potrzeb w tym zakresie.

8) przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego,

Nie przyznano tej formy pomocy. Nie zawarto umowy z PKP na refundację kosztów dojazdów, gdyby była taka potrzeba udzielono by pomocy w formie zasiłku celowego.

9) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osobę, która rezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodziną oraz osoby bezdomne.

Nie przyznano tej formy pomocy, nie zgłoszono potrzeb w tym zakresie.

10) udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej.

Obok świadczeń finansowych ośrodek udzielał wsparcia również w formie pracy socjalnej. Pomoc w zakresie pracy socjalnej dokumentowana jest w różny sposób. Pracownicy socjalni na rzecz osób i rodzin objętych pomocą podejmują następujące działania:

1) współpraca z pielęgniarkami środowiskowymi - wymiana informacji, zgłoszenie spraw, pomoc w rozwiązaniu problemów,

2) współpraca z GKRPA, organizowanie czasu wolnego dla dzieci,

3) pomoc w uzyskaniu świadczeń z tytułu alimentów i ich podwyższania,

4) pomoc w napisaniu pozwu sądowego o ustalenie ojcostwa, do prokuratury o znęcanie się,

5) pomoc w spłacie lub umorzeniu zaległości - z tytułu opłat podatku, spłat kredytów, innych opłat (spółka wodna, woda),

6) pomoc w uzyskaniu dodatku mieszkaniowego, stypendium (z różnych źródeł - samorządowych, funduszy strukturalnych),

7) poradnictwo w zakresie przysługujących ulg (osoby niepełnosprawne),

8) współpraca z organizacjami pozarządowymi (pozyskanie pomocy rzeczowej, paczek ZEiR, Prywatni Przedsiębiorcy, Caritas),

9) pomoc w zredagowaniu życiorysu, podania o pracę - osoby bezrobotne,

10) pomoc i poradnictwo w uzyskaniu sprzętu medycznego, ortopedycznego,

11) pomoc w dotarciu do organizacji pozarządowych, instytucji prywatnych zajmujących się osobami starszymi i niepełnosprawnymi (GDO, Domy Parafialne - Grabarka, powstająca grupa wolontariatu przy szkolnym Caritas),

12) działanie mediacyjne, rozwiązywanie konfliktów rodzinnych - również w zakresie właściwej opieki osobom starszym, niepełnosprawnym,

13) pomoc w uzyskaniu pracy (pośrednictwo, interwencja),

14) działanie interwencyjne w sytuacji osób zaniedbanych, zagrożonych, potrzebujących,

15) wsparcie w rozwiązywaniu problemu przemocy, udzielenie informacji o przysługujących uprawnieniach, kompetencjach Policji, prokuratury, sądu,

16) pomoc w docieraniu do poradnictwa specjalistycznego (PCPR), psychologicznego (PPP, MOPS - Bielsk Podlaski, PZP), prawnego (PCPR, MOPS),

17) doprowadzenie do konsultacji medycznej, ogólnej, psychiatrycznej i in. specjalistycznej (w tym umówienie wizyt, podanie adresów) i monitorowanie procesu leczenia,

18) edukacja i poradnictwo w zakresie profilaktyki i higieny zdrowotnej, w tym również dzieci i młodzieży,

19) doprowadzenie i pomoc do podjęcia leczenia odwykowego,

20) uczestnictwo w interwencjach alkoholowych,

21) edukacja w prowadzeniu gospodarstwa domowego,

22) pomoc i edukacja w zakresie gospodarowania budżetem domowym (ustalenie hierarchii wydatków, ryzyko kredytów, możliwości finansowe), wspólnie z klientem planowanie i monitorowanie wydatków (uregulowanie pilnych zadłużeń),

23) pomoc i zmotywowanie do podjęcia działań na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych (remont, porządek, warunki dla dzieci do odrabiania lekcji),

24) wspieranie rodzin/osób w sytuacjach problemowych, kryzysowych (bezrobocie, problemy rodzinne, choroby, śmierć),

25) pomoc w organizowaniu czasu wolnego i wypoczynku letniego - samodzielnie i przy współpracy innych instytucji i organizacji, informowanie o możliwościach lokalnych.

11) organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Ośrodek nie świadczy usług opiekuńczych, ze względu na brak zgłaszanych w tym zakresie wniosków. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.

12) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, wsparcia dziennego lub mieszkań chronionych.

Na terenie Gminy nie ma placówek opiekuńczo -wychowawczych. Gmina nie prowadzi świetlicy socjoterapeutycznej ani mieszkań chronionych. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.

13) tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

W dniu kontroli gmina nie miała stworzonego takiego systemu. Z informacji kierownika Ośrodka wynika, że gmina jest w trakcie tworzenia podstaw jego tworzenia.

14) dożywianie dzieci.

Ośrodek realizuje to zadanie w całości w ramach Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących" w 2005r.

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

15) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym.

Z wyjaśnień kierownika GOPS wynika, że w kontrolowanym okresie sprawiono jeden pogrzeb osobie dorosłej, nie posiadającej własnych środków finansowych ani osób zobowiązanych do alimentacji. Koszt pogrzebu wyniósł 1.709zł.

16) kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu.

W 2005 r. nie skierowano do DPS żadnej osoby z uwagi na brak potrzeb. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.

W budżecie gminy nie przewidziano środków na pokrycie kosztów pobytu mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej. W CZĘŚCI OPISOWEJ DO PROJEKTU BUDŻETU NA 2005 w dziale 852 wpisano - w projekcie budżetu na 2005 rok nie zabezpieczono środków na dopłaty za osoby kierowane przez gminę do domów pomocy społecznej, z uwagi na to, że osoby kierowane są do domu opieki społecznej, znajdującego się na terenie naszej gminy. Koszty pobytu w tym domu są zbliżone do wysokości świadczeń pobieranych przez te osoby. Jeżeli będzie konieczność dokonania dopłat przez gminę, to zaoszczędzone środki na innych zadaniach zostaną przesunięte na sfinansowanie tych dopłat.

17) sporządzanie sprawozdawczości, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.

Sprawozdawczość jest sporządzana w systemie informatycznym, informacje sprawozdawcze przesyłane są drogą elektroniczną do Wydziału Polityki Społecznej PUW.

18) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenie pracowników.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Boćkach funkcjonuje w oparciu o Statut nadany Uchwałą Nr XVIII/81/04 Rady Gminy Boćki z dnia 30.09.2004r.

Uchwałą Nr XX/87/04 Rady Gminy Boćki z dnia 29.12.2004r. zatwierdzającą budżet gminy na 2005r. w dziale 852, rozdziale 85219 przewidziano środki na utrzymanie Ośrodka w kwocie 95.000zł, tym:

§ 3020

- nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń

300 zł

§ 4010

- wynagrodzenia osobowe pracowników

67.800 zł

§ 4040

- dodatkowe wynagrodzenie roczne

5.400 zł

§ 4110

- składki na ubezpieczenie społeczne

12.600 zł

§ 4120

- składki na fundusz pracy

1.800 zł

§ 4210

- zakup materiałów i wyposażenia

800 zl

§ 4300

- zakup usług pozostałych

1.500 zł

§ 4350

- opłaty za usługi internetowe

1.500 zł

§ 4410

- podróże służbowe krajowe

530 zł

§ 4430

- różne opłaty i składki

500 zł

§4440

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

2.270 zł

V. Realizacja zadań własnych gminy - art. 17 ust. 2 ustawy.

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych.

W okresie od 1.12.2005r. do 31.12.2005r. GOPS w Boćkach przyznał zasiłki celowe specjalne dla 6 rodzin. Zasiłki celowe i celowe specjalne były przyznawane głównie na: żywność, leczenie, odzież, obuwie. Pomoc w tej formie wynikała z trudnej sytuacji rodzin, które zwróciły się o zasiłek i niemożliwości udzielenia tej pomocy na zasadach ogólnych (przekroczony dochód).

Wysokość zasiłków specjalnych celowych wynosiła od 100 do 300zł.

W jednym przypadku odmówiono przyznania zasiłku specjalnego celowego, z uwagi na to, że pomimo faktu leczenia wnioskodawczyni nie udokumentowała trudnej sytuacji odpowiednimi dokumentami.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek specjalny celowy opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

2) przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie.

Nie przyznano pomocy w tej formie. Z wyjaśnień Kierownika Ośrodka wynika, że nie złożono wniosku o taką pomoc i nie było potrzeby udzielenia takiej pomocy,

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających pomocy.

Brak jest domu pomocy i ośrodka wsparcia o zasięgu lokalnym. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.

W 2005 r. nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce. Na terenie gminy funkcjonuje Gościnny Dom Opieki w Nurcu prowadzony przez podmiot w ramach działalności gospodarczej.

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów.

Gmina nie ma opracowanych własnych programów osłonowych.

5) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

Zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 10.02.2005 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim a Wójtem Gminy Boćki na realizację w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących", gmina otrzymała dotację celową w wysokości 21.400 zł; jednocześnie gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizację programu środki własne w wysokości 11.500 zł. Aneksem Nr 1/05 z dnia 10.02.2005r. na wniosek Wójta Gminy Boćki, uzgodnionym z kierownikiem ośrodka, przyznano dotację na realizacje programu w wysokości 25.00 zł, zaś gmina zobowiązała się przeznaczyć na realizacje zadania w 2005r. własne środki w wysokości 11.500 zł, co stanowi 31,51% kosztów realizacji zadania.

W 2005r. wydano ogółem posiłków, wyłącznie w formie pełnych dwudaniowych (zupa i drugie danie).

W ramach programu objęto pomocą ogółem 226 (95 rodzin) , w tym:

- w wieku do 7 lat - 26,

- uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjów - 197 dzieci,

- uczęszczających do szkoły średniej - 3 dzieci.

Pomoc była realizowana w szkołach na terenie gminy: Zespół Szkół w Boćkach i Szkoła Podstawowa w Andryjankach oraz poza terenem gminy: Szkoła Podstawowa w Dołubowie, Szkoła Podstawowa w Holonkach oraz w Zespole Szkół Specjalnych w Bielsku Podlaskim. Szkoły w Boćkach, Andryjankach i Bielsku Podlaskim posiadają stołówki, w których dzieci spożywają posiłki. Natomiast do Szkół w Dołubowie (Publiczne Gimnazjum w Dziadkowicach) i Holonkach (PSS w Bielsku Podlaskim) obiady są dowożone (zakupywane w barach).

W okresie objętym kontrolą nie utworzono nowego punktu wydawania posiłków.

W ramach Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących" w 2005 r., oprócz dożywiania dzieci uczęszczających do szkół, przyznano pomoc osobom z innych grup objętych programem m. in. osobom starszym, chorym i niepełnosprawnym, tj. 1 osobie niepełnosprawnej, 2 osobom którym z innych przyczyn należało udzielić pomocy (niezaradnym życiowo). Pomoc tym osobom realizowano w formie zasiłku celowego na zakup żywności.

Osobie niepełnosprawnej przyznawano zasiłek celowy w wysokości 100 zł przez okres sierpień - wrzesień. Dzieciom tej osoby w okresie wakacji w miesiącu sierpniu przyznano 2 x 100 zł. Po umieszczeniu tejże osoby w Gościnnym Domu Opieki w Nurcu jej współmałżonkowi przyznano pomoc w formie zasiłku celowego na okres październik - grudzień po 100 zł miesięcznie.

W dwuosobowym gospodarstwie domowym (matka i syn) zainteresowanej, wykazującej bezradność w prowadzeniu gospodarstwa domowego przyznano zasiłek celowy po 100 zł miesięcznie w okresie od kwietnia do czerwca i w miesiącu wrześniu.

W 2005 r. gmina nie organizowała dowozu posiłków, z wyjaśnień Kierownika wynika, że na terenie gminy nie ma jakiejkolwiek jadłodajni czy baru, zaś szkoły nie mają prawa sprzedaży posiłków. W 2005r. nikomu nie odmówiono przyznania pomocy w ramach programu "Posiłek dla potrzebujących".

Rada Gminy Boćki nie podjęła uchwały w sprawie podwyższenia wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do korzystania z bezpłatnych posiłków określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji w 2005 r. Rządowego Programu "Posiłek dla potrzebujących".

Wszystkie osoby, którym przyznano pomoc w formie posiłku spełniały kryterium dochodowe - dochód na osobę w rodzinie nie przekraczał 150% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej.

Udzielenie pomocy poprzedzało przeprowadzone postępowanie administracyjne. Osoby ubiegające się o pomoc - wniosek o objęcie dzieci dożywianiem składały przed na początku roku kalendarzowego lub przed rozpoczęciem roku szkolnego (w sierpniu, wrześniu 2005r.). Każdorazowo przeprowadzano wywiad rodzinny (lub aktualizację) potwierdzający przyczynę i konieczność udzielenia pomocy w tej formie. W aktach znajdują się niezbędne dokumenty - zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia, z PUP potwierdzające fakt zarejestrowania jako osoby bezrobotnej, z Urzędu Gminy określające wielkość gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych, zaświadczenia o stanie zdrowia itd. W oparciu o pełny materiał dowodowy podejmowano decyzję administracyjną przyznającą pomoc od 1.01.2005r. do końca roku szkolnego bądź od 1.09.2005r. do 31.12.2005r.

W trakcie kontroli dokonano wizytacji stołówki w Szkole Podstawowej w Boćkach, gdzie wydawane są posiłki w ramach Programu. Stołówka szkolna jest duża, jasna, wyposażona we wszystkie niezbędne sprzęty, przedmioty służące przygotowywaniu i wydawaniu posiłków. Z tygodniowego jadłospisu wynika, że posiłki składają się z dwóch dań gorących - zupa + drugie danie oraz kompot (kisiel, herbata itd.).

Przykłady osób, którym przyznano pomoc w formie posiłku opisano w załączniku Nr 2 do protokołu.

VI. Realizacja zadań z zakresu administracji rządowej określonych w art. 18 ust. 1 ustawy.

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych.

W 2005r. z zasiłku stałego korzystało 12 osób. Pomoc w tej formie przyznano 1 osobie zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności, 9 osobom zaliczonym do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 1 kobiecie z tytułu ukończenia 60 roku życia, 1 mężczyźnie z tytułu ukończenia 65 roku życia. W Gościnnym Domu Opieki w Nurcu przebywa dwoje zasiłkobiorców stałych. Dziesięcioro z nich otrzymywało zasiłek w wysokości 418 zł, dwoje w wysokości różnicy pomiędzy kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a zasiłkiem pielęgnacyjnym tj. 317 zł.

Przykłady osób, którym przyznano zasiłek opisano w załączniku Nr 1 do protokołu.

2) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Świadczeniem tym objętych jest 12 osób, którym przyznano zasiłki stałe oraz 1 osoba korzystająca ze świadczenia pielęgnacyjnego. Raporty odbierane są osobiście przez zainteresowanych.

Składki opłacane są w odpowiedniej wysokości i od prawidłowej podstawy zasiłku. Świadczenia odprowadzane są terminowo do ZUS (potwierdzenie o wysyłce).

3) organizowanie i świadczenie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Z wyjaśnień kierownika wynika na terenie gminy nie ma osób wymagających objęcia tą formą pomoc, dlatego też nie zgłaszano wniosków o jej udzielenie. Wyjaśnienia Kierownika w tym zakresie - załącznik do protokołu.

4) przyznanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną.

Nie udzielano takiej pomocy, nie ogłoszono takiego stanu.

5) prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Brak jest środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W kontrolowanym okresie nie było osób, które należałoby umieścić w takiej placówce.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Kierownik Ośrodka, drugi Wydział Polityki Społecznej PUW w Białymstoku.

Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Boćkach został poinformowany o przysługującym mu prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłoszenia pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych w protokole nieprawidłowości, w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu w książce ewidencji kontroli Urzędu Gminy pod poz. 2/2006.

Kontrolowany: Kontrolujący:

Barbara Tołłoczko 1. Ewa Bonarska

2. Margarita Jaroszuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  26.04.2006 15:09:15
Data publikacji:  26.04.2006 15:09:15
Data modyfikacji:  27.04.2006 14:07:30 


Załączniki do informacji:
inf8753_Wystąpienie pokontrolne do Kierownika GOPS.doc [pobierz plik]
inf8753_Wystapienie pokontrolne do Wójta Gminy Boćki.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne do Kierownika GOPS.doc [pobierz plik]
Wystapienie pokontrolne do Wójta Gminy Boćki.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl