Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35098467   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola w Starostwie Powiatowym w Mońkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół z kontroli
Autorzy: Rafał Mitrosz,

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

w Białymstoku

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

-7-

Protokół Kontroli

przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Mońkach

ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki

w dniu 11 maja 2006r.

NIP jednostki kontrolowanej: 546-119-50-56

Regon jednostki kontrolowanej: 050666651

Kontrolę przeprowadzili:

1. mgr inż. Krystyna Anchimowicz - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (upoważnienie Wojewody Podlaskiego Nr 1/06 z dnia 10.05.2006r.)

2. mgr inż. Zenon Dzienis - starszy inspektor wojewódzki w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (upoważnienie Wojewody Podlaskiego Nr 2/06 z dnia 10.05.2006r.)

Kontrolą objęto:

1. sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na wykonanie urządzeń wodnych - podstawa prawna art. 122 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019, Nr 267, poz. 2255)
z uwzględnieniem przepisów rozdziałów 1-4 w dziale IV tytułu III - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62,poz.627 ze zm.),

2. przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wymienionych wyżej pozwoleń - Kodeks postępowania administracyjnego,

3. przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych – art. 136 ust. 2 ustawy Prawo wodne,

Kontrolą objęto okres od dnia 1 stycznia 2005r. do dnia 10.05.2006r.

Stanowisko Starosty Monieckiego piastuje od dnia 01.01.1999 r. – mgr Mirosław Paniczko,

Stanowisko Wicestarosty Monieckiego piastuje od dnia 01.01.1999r.– mgr Joanna Kulikowska

Funkcję Kierownika Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych pełni od 01.03.2003r. mgr inż. Barbara Maciorowska.

Funkcję p.o. Kierownika Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zarządzania Kryzysowego pełni od dnia 01.01.2005r. mgr Krystyna Kulesza

W czasie kontroli wyjaśnień udzielał:

Jarosław Dzięgielewski – podinspektor w Referacie Ochrony Środowiska, Rolnictwa
i Zarządzania Kryzysowego, posiadający w zakresie obowiązków zagadnienia objęte przedmiotową kontrolą – zatrudniony na stanowisku od dnia 01.01.2005r.

Ustalenia kontroli:

I. Wydawanie pozwoleń wodnoprawnych

1. Na stanowisku w okresie objętym kontrolą zarówno pozwolenia wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód jak też pozwolenia na wykonanie urządzeń są rejestrowane
i przechowywane w teczkach o tym samym numerze OSS.ŚR.6214/-/05 i OSS.ŚR.6214/-/06.

2.W teczce tej, poza wnioskami o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, rejestrowane są również pisma i wnioski dotyczące współpracy z innymi organami i jednostkami w zakresie wydawanych pozwoleń.

3. W roku 2005 na szczególne korzystanie z wód i na wykonanie urządzeń wodnych zarejestrowano 13 wniosków, z których wszystkie zostały załatwione wydaniem stosownych decyzji.

W 2006 roku do dnia kontroli wpłynęły 4 wnioski o wydanie pozwolenia na szczególne korzystanie i na wykonanie urządzeń wodnych, z których 3 zostały zakończone wydaniem pozwoleń wodnoprawnych, jedna jest w trakcie załatwiania.

4. Przed wydaniem każdej z decyzji, zgodnie z dyspozycją art. 127 ust. 6 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (t.j. z 2005r. Dz.U. nr 239, poz. 2019, Nr 267, poz. 2255) podawano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania wodnoprawnego. Informacje takie wywieszano na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń starostwa. Zgodnie z art. 131 ust. 1 Prawa wodnego, pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek zakładu.

5. Do wszystkich stron postępowania decyzje wysyłano za zwrotnym potwierdzeniem odbioru oraz informowano strony o możliwości i sposobie wniesienia odwołania.

6. Za wnioski o udzielenie pozwolenia oraz za wydane pozwolenia wodnoprawne pobierano opłatę skarbową. Znaki opłaty skarbowej naklejano na wniosek i kasowano, a w przypadku uiszczania opłaty przelewem (za wydane pozwolenie), stosowną adnotację zamieszczano
w decyzji.

7.W kontrolowanym okresie do organu wpłynęło jedno odwołanie. Organ uznając słuszność zarzutów podniesionych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, w myśl art. 155 kpa za zgodą stron, zmienił we własnym zakresie zaskarżoną decyzję.

8. W analizowanym okresie Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność decyzji wydanej
z naruszeniem właściwości. Starosta w decyzji na szczególne korzystanie z wód ustanowił zarówno strefę ochrony bezpośredniej i pośredniej dla ujęcia wód podziemnych.

W przypadku potrzeby ustanowienia obu stref, zgodnie z art. 58 ust. 1 Prawa wodnego, wyznacza ją aktem prawa miejscowego dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej.

9. Od 1 stycznia 2005 r. do dnia kontroli w Starostwie Powiatowym w Mońkach Najwyższa Izba Kontroli nie badała spraw z zakresu, będącego przedmiotem niniejszej kontroli.

II. Przestrzeganie procedury administracyjnej

1. Wszystkie sprawy zostały załatwione z zachowaniem terminu obowiązującego w kpa.

2. Wszystkie decyzje były przekazywane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

3. Strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania wodnoprawnego.

III. Przeglądy pozwoleń wodnoprawnych

Zgodnie z art. 136 ust. 2 „Przeglądu ustaleń pozwoleń wodnoprawnych na pobór wody lub wprowadzanie ścieków do wód, do ziemi lub urządzeń kanalizacyjnych, a także realizacji tych pozwoleń właściwy organ dokonuje co najmniej raz na 4 lata;…”, przeglądy więc nie muszą być wykonywane każdego roku, ale nie rzadziej niż raz na 4 lata. W kontrolowanym okresie organ nie dokonywał przeglądu wydanych pozwoleń wodnoprawnych.

W trakcie kontroli stwierdzono następujące uchybienia:

1. Decyzją (znak: OSS.ŚR.6214-14/05 z dnia 27.10.2005r.) organ udzielił wnioskodawcy Naprzód sp. z o.o. w Białymstoku Wytwórnia Wód Gazowanych i Napojów w Jasionówce pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód podziemnych, eksploatację urządzeń, ustanowił strefę ochrony bezpośredniej wokół studni, oraz wydał pozwolenie na wprowadzanie wód popłucznych do kanalizacji miejskiej. Wniosek dotyczył udzielenia pozwolenia na pobór wody i eksploatację urządzeń wodnych. Ponadto w uzasadnieniu swojej decyzji organ stwierdził, iż odstąpił od uzasadniania swojej decyzji, gdyż uwzględniała ona w całości wniosek strony.

W powyższym stanie formalno-prawnym organ naruszył następujące przepisy prawne:

a) art. 58 ust. 6 Prawa wodnego zgodnie z którym strefę ochrony bezpośredniej ustanawia na wniosek i na koszt właściciela wody organ właściwy do wydania pozwolenia (wniosek nie uwzględniał wyznaczenia strefy ochrony bezpośredniej),

b) Ustawa z dnia 18 lipca 2001 zniosła funkcjonujące w ustawie
z 24.10.1974r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm) pozwolenia wodnoprawne na eksploatację urządzeń wodnych. W obowiązujących przepisach prawnych funkcjonują jedynie pozwolenia na szczególne korzystanie z wód lub na wykonanie urządzeń wodnych,

c) art. 122 ust. 1 pkt 10, który mówi, iż pozwolenie wodnoprawne wymagane jest na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. W rozumieniu ustawy Prawo wodne (słowniczek art. 9 ust.1. pkt 17) wody popłuczne nie są zaliczane do ścieków przemysłowych, zaś zanieczyszczenia w nich zawarte nie są substancjami wymienionymi w załączniku do rozporządzeniu Ministra Środowiska
z dnia 10.11.2005r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, których wprowadzanie w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego (Dz.U. Nr 233, poz. 1988). Przedmiotowy sposób odprowadzania ścieków reguluje umowa cywilno-prawna zawarta pomiędzy przyjmującym
i odprowadzającym ścieki,

d) art. 107 § 1 i 3 kpa, który mówi, iż decyzja winna zawierać uzasadnienie faktyczne
i prawne. Odstąpić od uzasadniania decyzji można jednie wówczas, gdy w pełni uwzględnia żądania strony. W analizowanej sprawie zakres wydanej decyzji winien być inny niż treść wniosku. Należałoby więc w szczególności uzasadnić motywy umorzenia postępowania
w spawie wydania pozwolenia na eksploatację urządzeń wodnych, ze względu na brak podstawy prawnej do udzielenia takiego pozwolenia.

2. W decyzji znak: OSS.ŚR6214-13/05 z dnia 29.09.2005r. w części pozwolenia na wprowadzanie wód popłucznych do ziemi nie określono warunków wprowadzania ścieków oraz ustanowiono strefę ochrony bezpośredniej, choć wnioskodawca nie przedstawił takiego żądania.

Naruszono tu:

a) art 58 ust. 6 Prawa wodnego dotyczący ustanawiania stref ochronnych,

b) art. 128 ust. 1 pkt 4 Prawa wodnego, który mówi, iż w pozwoleniu ustala się ilość stan
i skład ścieków. wprowadzanych do wód lub do ziemi.

3. W decyzji znak: OSS.ŚR.6214-11/05 z dnia 27.07.2005r. nieprawidłowo ustalone zostały stężenia zanieczyszczeń wprowadzanych do ziemi (zamiast dopuszczalnych stężeń zawartych w ściekach wprowadzanych do ziemi wpisano zawartość stężeń tych substancji w wodzie surowej pobieranej ze studni).

4. W decyzji OSS.ŚR.6214-6/06 z dnia 10.03.2006r. nie określono warunków odprowadzania wód popłucznych oraz wbrew żądaniom wnioskodawcy ustalono strefę ochrony bezpośredniej ujęcia wód podziemnych. Podnosząc powyższe nieprawidłowości od przedmiotowej decyzji odwołał się Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej
w Warszawie. Organ uznając słuszność zarzutów, zmienił za zgodą stron przedmiotową decyzję, korygując wskazane nieprawidłowości.

Kierownik jednostki poinformowany został o przysługującym mu prawie zgłaszania umotywowanych zastrzeżeń odnośnie faktów utrwalonych w niniejszym protokole oraz prawie zgłaszania pisemnych wyjaśnień dotyczących stwierdzonych nieprawidłowości
w ciągu 7 dni od daty podpisania protokołu.

Protokół niniejszy sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach i po odczytaniu podpisano. Jeden egzemplarz protokołu doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.

W książce ewidencji kontroli Starostwa Powiatowego w Mońkach dokonano wpisu
o przeprowadzonej kontroli pod poz. 2/2006.

Białystok, dnia 23 maja 2006r.

Kontrolowany:

Starosta

mgr Mirosław Paniczko

Kontrolujący:

Krystyna Anchimowicz

starszy inspektor wojewódzki

Zenon Dzienis

starszy inspektor wojewódzki


Publikator: Rafał Mitrosz Data utworzenia:  21.06.2006 13:59:16
Data publikacji:  21.06.2006 13:59:16
Data modyfikacji:  21.06.2006 13:59:16 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl