Białystok, dnia 29 maja 2006r.
PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
-7-
ŚR.VI.KA.0932/1/06
Pan
Mirosław Paniczko
Starosta Powiatu Monieckiego
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
W dniu 11 maja br. pracownicy Wydziału Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę problemową w Starostwie Powiatowym w Mońkach, w Referacie Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zarządzania Kryzysowego. Kontrolę przeprowadzono na postawie upoważnień Wojewody Podlaskiego
Nr 1/06 i Nr 2/06 z dnia 10.05.2006r.
Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli:
§ 2 oraz § 11 ust. 1 zarządzenia Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli oraz art. 140 ust.1. ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019, Nr 267, poz. 2255).
Kontrola dotyczyłazadań zleconych z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez Starostów na podstawie przepisów ustawy z dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne (t.j. z 2005r. Dz.U. Nr 239, poz. 2019, Nr 267, poz. 2255).
Kontrolą z tego zakresu objęto okres od dnia 1.01.2005 r. do dnia 10.05.2006 r.
W szczególności kontrola objęła:
1. sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na wykonanie urządzeń wodnych - podstawa prawna art. 122 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 239, poz. 2019, Nr 267, poz. 1229) z uwzględnieniem przepisów rozdziałów 1-4 w dziale IV tytułu III - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz.627 ze zm.),
2. przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wyżej wymienionych pozwoleń - Kodeks postępowania administracyjnego
3. przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych – art. 136 ust. 2 ustawy Prawo wodne,
Ustalenia kontroli zostały opisane w protokole kontroli podpisanym przez kierownika kontrolowanej jednostki w dniu 23 maja 2006 r.
W trakcie kontroli stwierdzono:
1. Wszystkie sprawy zostały załatwione z zachowaniem terminu obowiązującego w kpa.
2. Wszystkie decyzje były przekazywane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
3. Strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania wodnoprawnego.
4. W kontrolowanym okresie organ nie dokonywał przeglądu wydanych pozwoleń wodnoprawnych.
Kontrola wykazała naruszenie następujących przepisów prawnych:
1. Art. 58 ust. 6 Prawa wodnego zgodnie z którym, strefę ochrony bezpośredniej ustanawia na wniosek i na koszt właściciela wody organ właściwy do wydania pozwolenia (wniosek nie uwzględniał wyznaczenia strefy ochrony bezpośredniej) – decyzja Nr OSS.ŚR.6214-14/05
z dnia 27.10.2005r.,
2. Art. 122 ust. 1 pkt 10, który mówi, iż pozwolenie wodnoprawne wymagane jest na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Organ wydał zaś pozwolenie wodnoprawne na wprowadzenie do kanalizacji miejskiej wód popłucznych, które w rozumieniu ustawy Prawo wodne nie są ściekami przemysłowymi i nie zawierają substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego – decyzja Nr OSS.ŚR.6214-14/05 z dnia 27.10.2005r.,
3. Art. 107 § 1 i 3 kpa, który mówi, iż decyzja winna zawierać uzasadnienie faktyczne
i prawne – decyzja jak wyżej,
4. Art. 128 ust. 1 pkt 4 Prawa wodnego, który mówi, iż w pozwoleniu ustala się ilość stan
i skład ścieków – decyzja Nr OSS.ŚR. 6214-13/05 z dnia 29.09.2005r.,
5.Wbrew regulacjom ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne, która zniosła funkcjonujące w ustawie z dnia 24.10.1974r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm) pozwolenia wodnoprawne na eksploatację urządzeń wodnych organ wydał taką decyzję – decyzja Nr OSS. ŚR.6214-4/05 z dnia 27.10.2005r.,
Ponadto w decyzji (znak: OSS.ŚR.6214-11/05 z dnia 27.07.2005r.) nieprawidłowo ustalono stężenia zanieczyszczeń w ściekach wprowadzanych do ziemi (zamiast dopuszczalnych stężeń zawartych w ściekach wpisano zawartość stężeń tych substancji
w wodzie surowej pobieranej ze studni).
Przedstawione powyżej nieprawidłowości powinny być usunięte poprzez zmianę decyzji w trybie art. 155 kpa lub ewentualne doprecyzowanie treści złożonych wniosków, będących podstawą wydania decyzji.
W terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo wniesienia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków w nim zawartych. W przypadku nie skorzystania z wyżej wymienionego prawa wnoszę o powiadomienie mnie w ciągu miesiąca o podjętych działaniach w celu wyeliminowania stwierdzonych uchybień.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
Józef Staniaszek
Dyrektor Wydziału Środowiska
i Rolnictwa