PROTOKÓŁ
Z KONTROLI
kompleksowej przeprowadzonej w Powiatowym Urzędzie
Pracy w Mońkach ul. Wyzwolenia 22,
nr REGON - 450709603, NIP - 546120842,
zwanym w
dalszej treści " Urzędem " podległym
Staroście Powiatu Monieckiego.
P.o. dyrektorem
Urzędu od dnia 1.02.2002r. jest Pani Wiesława Tekień.
Kontrolę
przeprowadzili pracownicy Oddziału Służb Zatrudnienia w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w składzie:
1. Pani Elżbieta Czurak
- kierownik Oddziału
( koordynator kontroli ),
2. Pani Ludmiła Borowik -
starszy inspektor wojewódzki,
3. Pani
Małgorzata Czerniawska - inspektor
wojewódzki,
4. Pani Renata Krzyżewska - starszy inspektor
wojewódzki,
5.Pan Jakub
Kozłowski - starszy referent,
na
podstawie upoważnienia do kontroli
nr 72/2006r. z dnia 24 kwietnia 2006r.
wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Panią Krystynę Golubiewską - Z-cę Dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej w dniach: 9-12 maja 2006r.
Kontrolujący
wpisali się do
książki kontroli pod
pozycją Nr 2/2006r.
Wyjaśnień
w trakcie kontroli udzielały:
Pani Wiesława Tekień - p.o. Dyrektor Urzędu
Pani Krystyna Jabłońska - Gł.
Księgowa ,
Pani Jolanta Kalinowska -
Kierownik Działu Rynku Pracy,
Pani Teresa Kuczyńska - Kierownik Działu Ewidencji i Świadczeń
Kontrola kompleksowa dotyczyła:
Przestrzegania
przepisów ustawy z dnia 20
kwietnia 2004r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.
).
Celem
kontroli było dokonanie
analizy i oceny w
zakresie prawidłowości realizacji zadań z zakresu
administracji rządowej,
wynikających z przepisów ustawy z
dnia 20 kwietnia
2004r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm ).
W trakcie
kontroli podlegała ocenie
prawidłowość stosowania następujących
przepisów prawa:
1
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 26 listopada 2004r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i
poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262, poz. 2607 z póź. zm.),
2.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w
sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, dodatku
szkoleniowego, stypendium i dodatku aktywizującego ( Dz. U. Nr 219, poz. 2222 z
późn. zm.),
3.Rozporządzenia
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 13
lipca 2004r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu organizowania prac
interwencyjnych i robót
publicznych oraz jednorazowej
refundacji kosztów z
tytułu opłaconych składek na ubezpieczenie społeczne ( Dz. U.
Nr 161, poz.1683 z późń. zm. ),
4.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki
i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w
sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów
wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego,
przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i
refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru
dopuszczalnej pomocy ( Dz. U. Nr 196, poz. 2018 ),
5.Rozporządzenie
Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie szczegółowych
warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy ( Dz. U.
Nr 185, poz. 1912 z późn. zm),
6.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004r.w sprawie
refundacji ze środków Funduszu Pracy
kosztów szkoleń oraz wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne od
refundowanych wynagrodzeń ( Dz. U. Nr
249, poz. 2496 ),
7.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004r. w
sprawie rad zatrudnienia ( Dz. U. Nr 224, poz. 2281),
8.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 29 lipca 2004r. w sprawie
trybu dokonywania wpłat składek na Fundusz Pracy przez obywateli polskich
zatrudnionych u pracodawców zagranicznych za granicą lub wykonujących inną
pracę zarobkową za granicą ( Dz. U. Nr
176, poz. 1826 ),
9.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004r. w
sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności
dla potrzeb rynku
pracy oraz zakresu
jej stosowania ( Dz. U. Nr 265, poz. 2644 ),
10.
Rozporządzenia Ministra Gospodarki i
Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych
( Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ),
11.Rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia
28 września 2004r. w sprawie
algorytmu ustalania kwot środków
Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w
województwie
( Dz. U. Nr 224 poz. 2273 ),
12. Ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników ( Dz.
U. Nr 90, poz.844 z późn. zm. ),
13.
Ustawy z
dnia 29 czerwca 1995r.
o statystyce publicznej ( Dz. U.
Nr 88, poz. 439 z poźn. zm),
14.
Rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 7 stycznia 2004r. w
sprawie określenia wzorów
formularzy sprawozdawczych,
objaśnień co do
sposobu ich wypełniania oraz
wzorów kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych
w badaniach statystycznych ustalonych w
programie badań statystycznych statystyki
publicznej na rok 2004 (Dz. U. Nr 6, poz. 44),
15.
Ustawy z
dnia 29 sierpnia
1997r. o ochronie
danych osobowych ( Dz. U.
Nr 133, poz. 883
z późn. zm. ),
16.
Kodeksu Postępowania Administracyjnego ( tekst jednolity Dz. U.
z 2000r. Nr 98, poz. 1071 późn. zm.),
17. Kodeksu
Pracy ( Dz. U. z
1996r. Nr 24 ,
poz. 110, z późn. zm. ).
Przedmiotowy i podmiotowy zakres kontroli.
Powiatowy Urząd Pracy
w Mońkach zasięgiem
swego działania obejmuje: M i G:
Mońki, Goniądz, Knyszyn oraz gminy: Jasionówka , Jaświły, Krypno, Trzcianne,
Liczba
bezrobotnych w Urzędzie 30
kwietnia 2006r. wynosiła 1841 osób, w
tym z prawem do zasiłku 158 osób.
Urząd
zatrudnia ogółem 19 osób oraz 1 osobę
na stażu.
Wg. istniejącej w dniu kontroli struktury
organizacyjnej Urzędu określonej w Regulaminie Organizacyjnym PUP w Mońkach na
podstawie Uchwały Nr 92/144/05 Zarządu Powiatu w Mońkach z dnia 20.01.2005r. zadania będące przedmiotem
kontroli realizowane były przez:
- Dział Rynku Pracy,
- Dział Ewidencji i Świadczeń,
- Dział Finansowo - Księgowy,
- Dział
Organizacyjno - Administracyjny.
USTALENIA KONTROLI
1.
Opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania
problemów społecznych. Opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów
działania ( art. 9 ust.1 pkt 1 i 19 ustawy).
Ustalono,
że w dniu 25 kwietnia 2005r. Sejmik Województwa Podlaskiego Uchwałą nr
XXVII /310/05 przyjął Regionalny Plan Działań na Rzecz Zatrudnienia na rok
2005r. w województwie podlaskim. Stanowi on zestawienie zadań podejmowanych na
poziomie lokalnym i regionalnym w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia
skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej, inicjowanych i realizowanych
przez samorząd województwa, samorządy powiatowe oraz innych partnerów rynku
pracy, których realizacja jest możliwa i
niezbędna dla poprawy sytuacji na rynku pracy.
W Regionalnym Planie Działania do realizacji dla
Urzędu określone zostały zadania w 2 wytycznych:
1) W
wytycznej 4 - Promocja rozwoju
kapitału ludzkiego i uczenia się poprzez całe życie określone zostało do
realizacji zadanie pn. " Pomoc w
zdobyciu kwalifikacji zawodowych".
2) W wytycznej
7 -Promocja integracji i zwalczanie dyskryminacji na rynku pracy osób w
niekorzystnej sytuacji określono do realizacji zadanie pn. "Pomoc
dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym"- projekt w ramach Działania 1.5
SPO RZL.
Program " Pomoc w zdobyciu kwalifikacji zawodowych "
- zaadresowany został do osób bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych, którym
zdobycie zawodu umożliwi wejście na rynek pracy. Problem braku szansy na
zatrudnienie dotyczy osób, które nie
posiadają żadnych kwalifikacji zawodowych, posiadają wykształcenie podstawowe
lub średnie ogólnokształcące. Ogółem w PUP
w Mońkach zarejestrowanych jest ponad 300 takich osób - szczególnie zagrożone są kobiety. W
ramach programu szkoleniami objęto 89 osób.
Z wyjaśnień Pani Wiesławy Tekień wynika, że drugi z w/w programów dotyczący osób bezrobotnych
zagrożonych wykluczeniem społecznym nie był realizowany przez Urząd z uwagi na
małe zainteresowanie pracodawców zatrudnianiem osób bezrobotnych zagrożonych
wykluczeniem społecznym, jak również małe zainteresowanie osób długotrwale
bezrobotnych (ponad 24 m-ce ) udziałem w aktywnych formach przeciwdziałania
bezrobociu. W związku z tym Urząd będące w dyspozycji środki finansowe
przeznaczył na realizację 2 projektów w ramach Działania 1.2i 1.3 SPO RZL,
które spotkały się z dużym zainteresowaniem bezrobotnych i pracodawców.
Kontrolującym przedstawione
zostało Porozumienie w zakresie wdrażania
Modelu Partnerstwa lokalnego w województwie podlaskim zawarte w dniu 18
sierpnia 2004r. pomiędzy Marszałkiem Województwa Podlaskiego, a Starostą
Monieckim. Strony porozumienia postanowiły
współpracować na rzecz wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego na terenie
województwa podlaskiego, w tym:
1.Umożliwić działanie Regionalnego Zespołu Wdrażania
Modelu Partnerstwa Lokalnego.
2. Zapewnić, zgodnie z kompetencjami każdej ze stron
warunki do współpracy specjalistom regionalnym i powiatowym spełniającym
kryteria określone w Modelu i umożliwić doskonalenie ich umiejętności.
3. Zapraszać do współpracy w warsztatach
przedstawicieli instytucji i organizacji lokalnych oraz przedsiębiorców w celu
włączenia ich w działania na rzecz stymulowania lokalnego rozwoju.
4. Udzielić wsparcia zgodnie z kompetencjami każdej
ze stron w organizowaniu warsztatów Lokalnego Ożywienia Gospodarczego, zespołów
i spotkań wynikających z Modelu Partnerstwa Lokalnego.
5. Monitorować działania prowadzone w ramach
Programu w oparciu o uzgodniony sposób przekazywania danych.
6.Prowadzić działania upowszechniające Model
Partnerstwa Lokalnego, wykorzystując możliwości wynikające z kompetencji każdej
ze Stron.
W celu realizacji powyższego Porozumienia Urząd w
dniu 4.02.2005r. zawarł umowę z Międzynarodowym
Centrum Partnerstwa "Partners Network" z siedzibą w Krakowie. Przedmiotem umowy
są :
1) Konsultacje w ramach promocji z zakresu Programu
Partnerstwa Lokalnego dla powiatu monieckiego.
2) Opracowanie i przedstawienie autorskiej
prezentacji w zakresie promocji i wdrażania Programu na terenie Polski ,
Podlasia i powiatu monieckiego.
3) Przykłady wdrażania Modelu Partnerstwa .
Z
przedstawionych do kontroli dokumentów wynika, że w dniu 22.02.2005r.odbyła się
konferencja promująca Model Partnerstwa, w której uczestniczyli przedstawiciele
władz lokalnych oraz koordynator krajowy Programu. Konferencję promującą Model
Partnerstwa wspiera Instytut Współpracy i Partnerstwa Lokalnego w Katowicach.
Podstawowym celem Programu jest ożywienie gospodarcze
na terenie powiatu oraz aktywne przeciwdziałanie bezrobociu. Założeniem
Programu jest, że będzie on realizowany poprzez czterokrotne
spotkania w ramach warsztatów, których celem jest:
- wspólne wypracowanie kilku projektów służących
ożywieniu gospodarczemu powiatu, wybór najlepszych i ich wdrożenie,
- uczestnictwo w warsztatach liderów lokalnych
władz, kręgów biznesu, bankowców, przedsiębiorców lokalnych oraz
przedstawicieli organizacji pozarządowych.
Z udostępnionej do kontroli dokumentacji wynika, że
odbyło się tylko 1 spotkanie w ramach
warsztatu w dniu 9.05 2005r. Program nie został jeszcze zakończony i nadal trwa
jego realizacja.
2. Pozyskiwanie
i gospodarowanie środkami
finansowymi na realizację
zadań z zakresu aktywizacji
lokalnego rynku pracy. ( art. 9 ust.1 pkt 2 ustawy ) oraz współdziałanie z powiatowymi radami
zatrudnienia w zakresie promocji
zatrudnienia oraz środków Funduszu Pracy
( art. 9 ust.1 pkt 11 ustawy ).
Ustalono,
że w 2005 r. Minister Gospodarki i Pracy
na podstawie § 6 ust 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 września
2004r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na
finansowanie zadań w województwie ( Dz. U. Nr 224, poz. 2273), zgodnie z podziałem
dokonanym przez samorząd województwa według kryteriów określonych przez sejmik województwa,
Staroście Powiatu Monieckiego przydzielił
następujące kwoty ze środków Funduszu Pracy :
- 876,1 tys. zł na finansowanie zadań określonych w §2
ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, tj. na
realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków
bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
-115,7 tys. zł na finansowanie innych
fakultatywnych zadań określonych w §2 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia.
Powyższe kwoty w trakcie 2005 roku były przez Ministra
Gospodarki i Pracy kilkakrotnie zwiększane w związku z realizacją programów na
rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji
zawodowej i ogólny limit środków na 2005r. wyniósł 1.421,8
tys. zł.
Powiatowa
Rada Zatrudnienia w Mońkach na posiedzeniu w dniu 16 marca 2005r. dokonała
wstępnego podziału przyznanego limitu na
poszczególne formy aktywizacji bezrobotnych, przeznaczając największe środki na staże i prace
interwencyjne.
Plan podziału FP przyznanego na 2005r.
Lp
|
Forma
|
Fundusz Pracy w tys. zł
|
1.
|
Szkolenia
|
7,1
|
2.
|
Prace Interwencyjne
|
250,0
|
3.
|
Roboty publiczne
|
120,0
|
4.
|
Staże u pracodawcy
|
220,0
|
5.
|
Dotacje
na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnych
|
60,0
|
6.
|
Dotacje
na wyposażenie lub doposażenie miejsca pracy dla pracodawców
|
20,0
|
7.
|
Dotacje
na realizację projektów w ramach SPO RZL
|
139,0
|
|
Ogółem:
|
876,1
|
Limit
na realizację programów rynku pracy został zwiększony o dodatkowe środki na :
-
finansowanie programu " Stażysta w policyjnej profilaktyce " - 18,3 tys. zł,
-
finansowanie programów realizowanych w ramach SPO RZL - 375,4 tys. zł,
-
finansowanie programu " Pierwsza praca- Pierwszy biznes - 32,0 tys.zł,
-
na realizację programów aktywizacji bezrobotnych w powiecie monieckim -120,0 tys. zł
W
2005r. wydatki z Funduszu Pracy wyniosły ogółem 2827,40 tys. zł. Środki te przeznaczone były na zasiłki dla
bezrobotnych, aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, przygotowanie zawodowe
młodocianych ( w I półroczu), koszty obsługi i prowizje bankowe, opłaty
pocztowe, rozwój systemu informatycznego, poradnictwo zawodowe, funkcjonowanie
klubu pracy oraz na świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z pracy.
Strukturę
wydatków oraz efektywność wykorzystania
środków FP przyznanych powiatowi monieckiemu w 2005r. na finansowanie zadań z zakresu promocji
zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej przedstawia
poniższa tabela:
Wyszczególnienie
|
Kwota w
tys. zł
|
Efektywność
wykorzystania
|
Wydatki ogółem
|
2.827,4
|
100,0
|
Zasiłki dla bezrobotnych
|
1.315,0
|
46,5
|
Stypendia z tytułu nauki
|
9,3
|
0,3
|
Dodatki aktywizacyjne
|
9,8
|
0,3
|
Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu:
- szkolenia
- prace interwencyjne
- roboty publiczne
- staże
- przygotowanie zawodowe
-dotacje
- inne wydatki : badania lekarskie, opłata składek
za rolników
|
1.375,9
101,7
409,7
104,2
539,9
71,9
41,6
106,9
|
48,7
7,4
29,8
7,6
39,2
5,2
3,0
7,8
|
Koszty obsługi i prowizje bankowe, opłaty pocztowe
|
21,6
|
0,8
|
Rozwój systemu informatycznego
|
49,8
|
1,8
|
Poradnictwo zawodowe, klub pracy
|
28,0
|
1,0
|
Szkolenie kadr
|
5,3
|
0,2
|
Partnerstwo lokalne i inne
|
12,7
|
0,4
|
Na
zasiłki dla bezrobotnych wydano blisko połowę środków Funduszu Pracy. Ogółem w 2005r. wypłacono 2170 zasiłków z
tytułu pozostawania bez pracy.
Na
podstawie przedstawionej do kontroli dokumentacji stwierdzono, że z łącznej
kwoty 1.421,8 tys. zł środków przyznanych przez Ministra Gospodarki i Pracy na
2005r. na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia
skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej Urząd wydał kwotę 1.375,9 tys. zł, w
związku z czym pozostała niewykorzystana kwota w wysokości 45,9 tys. zł. Z
tytułu niewykorzystania środków EFS z
Działania 1.2 i 1.3 SPO RZL Urząd zwrócił na konto Ministerstwa Gospodarki i
Pracy kwotę 39.962.32 zł o czym świadczą przedstawione kontrolującym polecenia
przelewu z dnia 29.12.2005r. o numerach: 16/278, 16/279, 16/280. Natomiast
kwota w wysokości 6 tys. zł przesunięta
została do realizacji na rok 2006.
3.
Udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy,
także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i
poradnictwo zawodowe. Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy ( art.9
ust.1 pkt 3 i7 ustawy).
Zadania z zakresu poradnictwa zawodowego w Urzędzie realizuje 1
pracownik z
wykształceniem wyższym.
W wyniku kontroli stwierdzono, że doradca zawodowy posiada do
swojej dyspozycji samodzielne pomieszczenie wyposażone w sprzęt i meble
biurowe, zestaw komputerowy podłączony do systemu PULS, bibliotekę podręczną i
filmy video tematycznie związane z zawodoznawstwem, oraz niezbędne
przepisy prawa. Zarówno dla bezrobotnych jak i poszukujących pracy
dostępne są ulotki charakteryzujące poszczególne zawody, broszury i
informatory. Dokumentacja w zakresie prowadzonego
poradnictwa gromadzona jest w czytelnie
oznakowanych teczkach.
Do
klientów Urzędu doradca zawodowy dociera z
informacjami dotyczącymi poradnictwa zawodowego
również poprzez umieszczanie ogłoszeń na
tablicach informacyjnych znajdujących się na
korytarzach Urzędu.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu
poradnictwa zawodowego indywidualnego.
Głównym
celem prowadzenia i rozwijania poradnictwa
zawodowego jest pomoc osobom bezrobotnym i
poszukującym pracy w dokonaniu prawidłowego
wyboru zawodu lub zmiany dotychczasowych kwalifikacji,
planowania kariery zawodowej, a także dobór kandydatów
do pracy i na szkolenie.
Z przedstawionych do kontroli dokumentów
wynika, że w zakresie poradnictwa zawodowego prowadzony był Rejestr
porad indywidualnych, znak: ZR-9343/1, 2001-2005, który zawiera: Lp., imię
i nazwisko, adres zamieszkania, problem zawodowy, data urodzenia, status
osoby, wykształcenie, czas pozostawania bez pracy, uwagi. Z rejestru wynika, iż
w okresie objętym kontrolą z
porad indywidualnych skorzystały 304 osoby.
Uczestnikom porad doradca zawodowy
wypełniał Karty Usług Doradczych. Prowadzony był Rejestr
Alfabetyczny Kart Usług Doradczych zawierający: Lp., imię i nazwisko, nr telefonu, nr karty
usług doradczych. Karty usług doradczych, ułożone są chronologicznie i
przechowywane w segregatorach. Do badania losowo wybrano 10 Kart Usług
Doradczych wypełnionych w trakcie prowadzonych
spotkań, a dotyczących osób
bezrobotnych o następujących numerach:
1.490/09/05
2.402/08/05 3.366/08/05
4.259/07/05 5.258/07/05
6.196/06/05
7.154/05/05 8.83/04/05
9.103/04/05 10.14/02/05
Na
podstawie analizowanych dokumentów stwierdzono, że Karty wypełniane są
prawidłowo, informacje zapisane w poszczególnych rubrykach
umożliwiają dokładne prześledzenie prowadzonej rozmowy doradczej. Pięć
osób miało przeprowadzane badania psychologiczne, a siedmiu wpisano więcej niż jedną wizytę.
Udzielane porady najczęściej dotyczą :
-
doskonalenia w zawodzie,
-
wyboru zawodu,
- inne.
Każda ze zgłaszających się do doradcy osób
posiada założoną Kartę Ewidencyjną Osoby Korzystającej z
Poradnictwa Zawodowego, Szkolenia i Uczestnictwa w
Klubach Pracy. W trakcie kontroli przeanalizowano 10
losowo wybranych kart ewidencyjnych o
następujących numerach:
1.M/2/12516
2.M/2/12203 3.M/1/12165 4.M/1/8789
5.M/1/12730
6.M/1/12251
7.M/6/11127 8.M/1/11822 9.M/1/1016
10.M/1/11669
Analizowane karty prowadzone
są prawidłowo. Zawierają: datę, formę i
wynik porady zawodowej. W jednej karcie
odnotowano więcej niż jedną poradę. Karty przechowywane
są przy karcie rejestracyjnej bezrobotnego.
Ustalenia z kontroli
dokumentacji wymaganej przy prowadzeniu poradnictwa
zawodowego grupowego.
W trakcie kontroli
stwierdzono, że w prowadzony jest Rejestr Porad Grupowych - znak:
ZR-9343/G, 2005. Zarejestrowano w nim 12 spotkań dotyczących m.in.
następujących tematów: Rynek pracy, Plan działania, Aktywizacja zawodowa,
Autoprezentacja, Autoanaliza, Aktywne poszukiwanie pracy. Do zajęć
dołączana jest wypełniona Karta Poradnictwa Grupowego, lista uczestników i
notatka służbowa z przeprowadzonego spotkania. Z porady grupowej skorzystały
123 osoby.
Ustalenia z
kontroli dokumentacji wymaganej przy udzielaniu
informacji zawodowej .
W wyniku działań kontrolnych stwierdzono, że zagadnienia udzielania informacji
zawodowej dokumentowane były w Rejestrze udzielonych informacji zawodowych
indywidualnych - zeszyt znak: ZR-9345/1, 2001-2005. Prowadzony
rejestr zawiera następujące wpisy: Lp., nazwisko i imię, adres zamieszkania,
problem zawodowy, data urodzenia, status osoby, wykształcenie, czas
pozostawania bez pracy, uwagi. W okresie objętym kontrolą z tej formy pomocy
skorzystały 222 osoby. Natomiast w Rejestrze informacji zawodowych grupowych
- teczka znak: ZR-9345/G, 2005 odnotowano przeprowadzenie 6 spotkań
w ramach grupowej informacji zawodowej dla 73 osób. Do zajęć dołączane były
wypełnione Karty Grupowego Spotkania Informacyjnego, listy obecności
uczestników i notatki służbowe z przeprowadzonego spotkania informacyjnego.
Doradca zawodowy osobom
zgłaszającym się w celu uzyskania informacji zawodowej wypełniał Karty Usług
Doradczych.
Klienci Urzędu mogą korzystać
z przygotowanych zbiorów informacji zawodowej tj. teczek informacji
o zawodach, klasyfikacji zawodów, filmów o zawodach, ulotki i
broszur na temat rynku pracy.
Inicjowanie i wspieranie tworzenia klubów pracy.
Prowadzenie zajęć w ramach
klubu pracy dokumentowane było w teczce znak: ZR-9347 Klub Pracy.
Stwierdzono, iż zorganizowane były 2 grupy dla 21 uczestników. W przedstawionej
dokumentacji znajdują się: plany zajęć w klubie pracy oraz listy uczestników
zawierające adres, wykształcenie-zawód, nazwę ukończonej szkoły, datę ukończenia
szkoły, datę rejestracji w PUP, uwagi oraz Karty Usług Doradczych uczestników
klubu Pracy z wynikami badań i testów.
Ponadto doradca zawodowy
prowadzi spotkania z młodzieżą szkolną. Dokumentacja z tych zajęć prowadzona
jest w formie List Obecności ze Spotkań Informacyjno-Doradczych z Młodzieżą
Szkolną. W 2005r. zorganizowano 7 grup dla 151 uczniów III klas LO w Knyszynie
i Mońkach.
Na podstawie załącznika Nr 4
do sprawozdania MGiP-01 za 2005r. ogółem liczba osób, które skorzystały z usług
poradnictwa zawodowego wynosi 435.
4 Inicjowanie, wdrażanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy. ( art.9 ust.1 pkt
5 i pkt 6 ustawy).
a) Koszty przejazdu i koszty zakwaterowania na podstawie
art. 45ustawy.
Urząd w 2005 r. zwracał koszty przejazdu z miejsca
zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania szkolenia. Nie wystąpiły natomiast
przypadki zwrotu kosztów zakwaterowania osobie bezrobotnej, która podjęła
zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe poza
miejscem zamieszkania.
Analizy procedur stosowanych przy zwrotach kosztów
przejazdu dokonano na losowo wybranych aktach o nr ZR-9416-20, w których
znajdują się m.in. :
- Umowa-Zlecenie nr 20/2005 z dn.
7.10.2005 r. na realizację dla dwóch osób bezrobotnych szkolenia "Rachunkowość
Przedsiębiorstw" w okresie
11.10-20.12.2005 r. w Białymstoku.
- Wnioski osób uczestniczących w
szkoleniu o zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca szkolenia
i powrotu. Dowodem poniesionych kosztów
w październiku były w bilety PKP i MPK (osoby bezrobotne zamieszkałe w
Mońkach, uczestniczyły w szkoleniu w
Białymstoku). Natomiast w pozostałych miesiącach przedstawiano Faktury VAT na
zakup paliwa, a Urząd zwracał równowartość kwoty należnej za przejazd autobusem
PKS oraz MPK.
- Sporządzane w każdym miesiącu przez
Urząd rozliczenie faktycznie poniesionych kosztów przez bezrobotnych
uczestniczących w szkoleniu, przekazywano do Działu Finansowo - Księgowego
celem dokonania przelewu zwracanej kwoty na konto bezrobotnego.
b) Refundacja podmiotom prowadzącym
działalność gospodarczą kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla
skierowanego bezrobotnego na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy
W
oparciu o Rejestr zawartych umów w
sprawie udzielenia dotacji na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy
ustalono, że w Urzędzie w 2005 r. udzielono jednej dotacji dla pracodawcy na
wyposażenie nowoutworzonego stanowiska pracy w kwocie 6 950,00 zł. Akta
dotyczące w/w dotacji zawierają m.in.:
- Wniosek o refundację kosztów doposażenia
1 stanowiska pracy (pracownik I stopnia w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym) dla
1 bezrobotnego, złożony przez pracodawcę w dn. 12.10.2005 r., zawierający dane wymagane w § 2 w/w
rozporządzenia.
- Umowę nr 1/2005 zawartą w dniu
17.10.2005 r. pomiędzy Starostą Monieckim a pracodawcą w sprawie refundacji
części kosztów. W umowie pracodawca zobowiązał się do zatrudnienia bezrobotnego
na podstawie umowy o pracę w pełnym
wymiarze czasu pracy .
- Umowę o pracę z dnia 1.11.2005 r.
zawartą ze skierowanym bezrobotnym na
czas określony, tj. od 1.11.2005 r. do 31.10.2006 r.
- Wniosek pracodawcy z dnia 10.11.2005
r. o refundowanie ze środków FP poniesionych kosztów w wysokości 6 950,00
zł, do wniosku dołączono faktury VAT na zakup materiałów na wyposażenie i
doposażenie stanowiska pracy.
- Polecenie z dn. 10.11.2005 r. skierowane
do Działu Finansowo-Księgowego o dokonanie przelewu kwoty 6 950,00 zł na
konto pracodawcy.
c) Przyznanie
bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej na podstawie
art. 46 ust. 2 ustawy.
W oparciu o analizę Rejestru zawartych umów w sprawie udzielania
dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej ustalono, że w 2005 r.
pracodawcy
z terenu Powiatu Monieckiego złożyli 3 wnioski o refundację ze środków FP
kosztów rozpoczęcia własnej działalności, po rozpatrzeniu których zawarto 3
umowy
o dokonanie refundacji. Na realizację w/w umów wydatkowano z FP kwotę 34,6 tys.
zł.
Prawidłowość
refundacji kwoty wydatkowanej na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnego analizowano na podstawie akt z
poz.2, w których znajdują się m.in. :
- Wniosek z dnia 28.04.2005r. o
przyznanie dotacji w wysokości 12 000,00 zł na prowadzenie działalności
usługowej w dziedzinie fryzjerstwa wraz z Oświadczeniem o niekorzystaniu
dotychczas ze środków FP lub innych funduszy publicznych na podjęcie
działalności gospodarczej .
- Umowa nr 2/05 zawarta pomiędzy Urzędem
a bezrobotnym o przyznaniu 12 000,00 zł , w której określono prawa i obowiązki
stron, m.in.: w przypadku nie spełnienia przez bezrobotnego warunków umowy
nastąpi zwrot otrzymanych środków, zasady udokumentowania podjęcia działalności
gospodarczej i wydatkowania kosztów.
- Zobowiązania dwóch poręczycieli
udzielających poręczenia za zobowiązania z tytułu przyznanej dotacji.
- Rozliczenie dokonanych przez
bezrobotnego zakupów w ramach dotacji udokumentowane fakturami VAT.
- Zaświadczenia potwierdzające podjęcie
działalności gospodarczej we wskazanym w
umowie terminie.
- Polecenie wypłaty z dnia 31.08.2005 r.
przelewem bankowym na konto bezrobotnego przyznanych środków na podjecie
działalności gospodarczej.
- Zaświadczenie z dnia 31.08.2005 r.
wystawione przez Urząd informujące o udzieleniu pomocy de minimis o wartości
12 000,00 zł.
- Notatka służbowa z kontroli przeprowadzonej
w dniu 3.11.2005 r. przez pracownika Urzędu w ramach nadzoru nad realizacją
umowy, w której potwierdził prowadzenie działalności zgodnie z zawartą umową.
d ) Dodatek aktywizacyjny przyznawany na podstawie art.
48 ustawy.
Na podstawie Rejestru Ustalenie uprawnień do zasiłków dla bezrobotnych
-przyznawanie prawa do dodatku aktywizacyjnego, znak ZE-9511-II ustalono,
że w 2005 r. dodatek aktywizacyjny wypłacono dla 44 osób .
Analizy prawidłowości przyznania dodatku
aktywizacyjnego dokonano na podstawie losowo wybranych akt o numerach
ewidencyjnych: M/1/1076; M/4/10983; M/1/11843; M/6/12542.
Szczegółowej
analizie poddano akta o nr ewidencyjnym M/4/10983:
Osoba,
w dn. 13.06.2005 r. złożyła wniosek o przyznanie dodatku aktywizacyjnego w
związku z podjęciem zatrudnienia z własnej inicjatywy. Do wniosku dołączyła
kserokopię umowy o pracę zawartą na czas określony od 9.06.2005 r. do
31.08.2005 r. na stanowisku pracownik produkcji. Urząd decyzją
ZE-9511-III-24/TR/05 z dnia 27.06.2005 r. przyznał dodatek aktywizacyjny w
wysokości 156,60 zł miesięcznie od dnia 13.06.2005 r. do 10.07.2005r. Wypłatę
należnego dodatku dokonywał Wydział Finansowo-Księgowy w oparciu o Listy wypłat
świadczeń sporządzone w Dziale Ewidencji i Świadczeń (lista Nr 109/2005 z
dnia 9.08.2005r. dodatek aktywizacyjny w kwocie 52,20zł za lipiec, podpisana
przez bezrobotnego).
e)
Organizacja i finansowanie prac
interwencyjnych i robót publicznych na podstawie art.51 i art. 57 ustawy
Z
analizy przedstawionego kontrolującym Rejestru
zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych w 2005 r. wynika, że o organizację prac interwencyjnych ubiegały
się urzędy gmin, służba zdrowia, handel i opieka społeczna. W 2005 r. w ramach
prac interwencyjnych zatrudniono 96 osób i wydatkowano z FP na refundację
kosztów ich zatrudnienia kwotę 409,7
tys. zł.
Analizy prawidłowości
finansowania prac interwencyjnych dokonano na podstawie losowo wybranych akt
nr: ZR-9400-4, ZR-9400-23, ZR-9400-18, z
których omówiono szczegółowo akta nr ZR-9400-23.
SP ZOZ w Mońkach złożył w dniu 18.05.2005
r. wniosek o organizację prac interwencyjnych dla 1 osoby bezrobotnej na
stanowisku sprzątaczki na okres 1 roku. Do wniosku dołączono aktualny odpis z
KRS, nr REGON-u i NIP-u. Pracodawca poinformował we wniosku, że w okresie
ostatnich dwóch lat korzystał z pomocy finansowej w ramach organizacji prac
interwencyjnych, przygotowania zawodowego i staży dla bezrobotnych. Urząd po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w
dniu 24.05.2005 r. zawarł z pracodawcą umowę Nr 23/2005 w sprawie organizowania
i finansowania prac interwencyjnych w okresie od 1.06.2005 r. do 30.11.2005 r.
i zwrot części poniesionych kosztów na wynagrodzenie (do 470 zł) oraz składki
na ubezpieczenie społeczne w wysokości 17,23% od refundowanej kwoty. W umowie
strony określiły zasady wnioskowania o refundację i dokonywania wypłat
należnych kwot : Urząd dokona refundacji w terminie 30 dni od dnia złożenia
wniosku o refundacje przez organizatora prac wraz z wymaganymi załącznikami. W
aktach znajduje się umowa o pracę na czas określony od 1.06.05 r. - 30.11.05 r.
Organizator celem uzyskania refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie
społeczne składał co miesiąc do Urzędu wnioski wraz z kopiami list obecności,
list wypłaty wynagrodzeń, dowodów wpłat na ubezpieczenie społeczne. Urząd w
formie pisemnej informował pracodawcę
o przyznaniu środków na refundację i zgodnie z terminem określonym w umowie
dokonywał przelewu należnych kwot refundacji na konto pracodawcy.
W
zakresie organizacji robót publicznych na podstawie Rejestru zatrudnienia w ramach robót publicznych ustalono, że w
2005 r. pracodawcom wypłacono 104,2 tys. zł refundacji za 19 osób zatrudnionych
w ramach robót publicznych. Organizatorami robót publicznych były: PUP w
Mońkach, MOPS w Mońkach, GOPS w Trzciannem, Starostwo Powiatowe w Mońkach,
Urząd Miejski w Knyszynie.
Analizy prawidłowości finansowania robót
publicznych dokonano na podstawie losowo wybranych akt: poz. 3 ZR-9402-3,
poz. 4 ZR-9402-4, z których omówiono szczegółowo akta ZR-9402-3:
MOPS w Mońkach w dniu 21.02.2005 r. złożył wniosek o
organizację robót publicznych dla jednej osoby bezrobotnej w okresie
1.05-31.10.2005 r. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku zawarto w dniu 25.04.2005
r. Umowę nr 4/2005 w sprawie zorganizowania i finansowania robót publicznych w
okresie 1.05-31.10.2005 r. dla 1 osoby bezrobotnej. Urząd zobowiązał się do
refundacji kosztów poniesionych na wynagrodzenia i nagrody do wysokości 700,00
zł oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne społeczne należnych od refundowanych
wynagrodzeń w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia wniosku o refundację.
Organizator zobowiązał się do zatrudnienia bezrobotnego na okres co najmniej 6
m-cy po zakończeniu robót publicznych.
W analizowanych aktach
znajdują się umowy zawarte przez organizatora ze skierowanym bezrobotnym:
- umowa o pracę w
ramach robót publicznych na okres od 1.05-31.10.2005 r. ,
- umowa o pracę na
czas określony od 1.11.2005 r.-30.04.2006 r.
- umowa zawarta na
czas nieokreślony od dnia 1.05.2006 r.
Na podstawie analizy dokumentów ustalono, że wnioski o refundację części
wydatków poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne
składano w terminach zapisanych w
umowie, dołączając do nich kopie: list płac, list obecności, dokumentów
określających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne. Wnioski o
refundację były sprawdzane pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym
przez upoważnionych pracowników Urzędu, o czym świadczą znajdujące się w aktach
adnotacje. Do organizatora robót publicznych przesyłano Zawiadomienia o przyznaniu określonej kwoty refundacji a kopie Zawiadomień przekazywano do Działu Finansowo-Księgowego. Przelewy
refundowanych kwot dokonywano w terminach zgodnych z umową w sprawie
zorganizowania i finansowania robót publicznych.
f)
Stypendium dla bezrobotnych skierowanych
do odbycia stażu i przygotowania zawodowego przyznawane na podstawie
art. 53 ustawy
W 2005r. skierowano do odbycia u
pracodawcy stażu 148 osób bezrobotnych, z
których 111 osób ukończyło staż i którym zgodnie z art. 53 ust.6, wypłacono
stypendium za okres stażu w kwocie 539,9
tys. zł. Zatrudnienie po odbyciu stażu uzyskały 44 osoby bezrobotne.
Do
odbycia przygotowania zawodowego skierowano 22 osoby bezrobotne, z których 19
osobom zgodnie z art. 53 ust.6, wypłacono stypendium za okres przygotowania
zawodowego w kwocie 71,9 tys. zł / 3 osoby zrezygnowały z odbywania
przygotowania zawodowego/. Zatrudnienie po odbyciu przygotowania zawodowego
uzyskało 7 osób.
Pracodawcy,
organizujący staż lub przygotowanie zawodowe, składali do Urzędu wnioski o
zawarcie umów o zorganizowanie stażu lub
przygotowania zawodowego, w których określali m.in. :
- Dane pracodawcy ( nazwa, dane
teleadresowe, forma prawna, rodzaj działalności, liczba pracowników, NIP,
REGON).
- Liczę przewidywanych miejsc pracy do
odbywania stażu/ przygotowania zawodowego.
- Dane osoby wskazanej przez pracodawcę
jako opiekuna bezrobotnego w trakcie odbywania stażu / przygotowania zawodowego.
- Proponowany okres stażu/ przygotowania
zawodowego, opis zadań, jakie będą wykonywane podczas staż/ przygotowania
zawodowego.
-Wymagania dotyczące predyspozycji
psychofizycznych, poziomu wykształcenia osób kierowanych , niezbędnych do podjęcia stażu/ przygotowania
zawodowego.
W
oparciu o przedstawiony kontrolującym Rejestr
bezrobotnych skierowanych do pracy-odbywanie stażu ustalono, że w 2005 r. odbywano staż w urzędach, służbie zdrowia,
banku, opiece społecznej, ochronie środowiska, policji, straży pożarnej i
doradztwie rolnym.
Z
analizy Rejestru bezrobotnych
skierowanych do pracy-przygotowanie zawodowe wynika, że bezrobotni odbywali
przygotowanie zawodowe w przedsiębiorstwie usługowo-produkcyjno-handlowym,
szkołach i przedszkolach, firmie budowlanej i w służbie zdrowia.
Prawidłowość kierowania bezrobotnych do odbycia stażu
i przyznawania stypendium analizowano na podstawie akt : poz. 20 -ZR-9411-7,
poz. 26 ZR-9411-11,
poz. 105 ZR-9411-27, poz. 116 ZR-9411-36.
Przykładowe
akta (ZR-9411-36) zawierają wniosek z dnia 23.06.2005 r, do którego dołączono
informacje wymagane obowiązującymi przepisami. Wniosek, w którym pracodawca
wnioskuje o zawarcie umowy na odbycie stażu przez wskazaną osobę
bezrobotną w okresie 10.07.2005 -
10.01.2006 r. ( 6 m-cy) uzyskał
pozytywną opinię Dyrektora PUP, po czym zawarto umowę nr 36/2005 w sprawie
organizacji stażu w okresie 15.09.2005 r.-14.03.2006 r. W umowie określono
zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązki pracodawcy, bezrobotnego oraz
Urzędu oraz ich uprawnienia. W aktach znajdują się dokumenty potwierdzające
przebieg stażu: oświadczenie bezrobotnego o zapoznaniu się z warunkami
odbywania stażu, kopie list
obecności, opinia pracodawcy o przebiegu
stażu, sprawozdanie o przebiegu stażu sporządzone przez bezrobotnego.
Do
odbycia stażu skierowano bezrobotnego w wieku do 25 lat, nie posiadającego
przygotowania zawodowego. W aktach
bezrobotnego - M/1/12211 znajdują się
m.in. decyzje wydane przez Urząd :
-
Nr 61/9/05, o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 521,90 zł od 1.09.2005
r.
-
Nr 8/3/06, o utracie prawa do stypendium z dniem 1.03.2006 r. w związku z
zakończeniem stażu w dniu 28.02.2006 r.,
Osoba
po ukończeniu stażu uzyskała zatrudnienie w ramach prac interwencyjnych.
Prawidłowość kierowania bezrobotnych do odbycia
przygotowania zawodowego i przyznawania stypendium analizowano na podstawie akt
z poz. 5 ZR-9410-1 i poz. 17 ZR-9410-5.
Przykładowe
akta (ZR-9410-1) zawierają:
- Wniosek pracodawcy z dnia 7.02.2005 r.
o skierowanie bezrobotnego do odbycia
przygotowania zawodowego , do którego dołączono informacje wymagane
obowiązującymi przepisami.
- Umowę nr 1/2005 o odbycie
przygotowania zawodowego w okresie 1.03.-31.08.2005 r.
- Oświadczenie bezrobotnego o zapoznaniu
się z warunkami odbywania przygotowania zawodowego, kopie list obecności, opinię pracodawcy o przebiegu przygotowania
zawodowego, sprawozdanie z przebiegu przygotowania zawodowego sporządzone przez
bezrobotnego, zaświadczenie wystawione przez Urząd o odbyciu przygotowania
zawodowego przez bezrobotnego.
W
aktach bezrobotnego w wieku do 25 lat, bez kwalifikacji zawodowych,
skierowanego do odbycia przygotowania zawodowego znajdują się m.in. decyzje wydane przez Urząd
:
- Nr 30/3/05,
o przyznaniu prawa do stypendium w wysokości 504,20 zł od 1.03.2005 r.
- Nr 173/7/05, o utracie prawa do
stypendium z dniem 1.09.2005 r. w związku z zakończeniem przygotowania
zawodowego.
Bezrobotny nie został zatrudniony przez pracodawcę, u
którego odbywał przygotowanie zawodowe.
g) Przyznawanie
stypendium dla bezrobotnych podejmujących dalszą naukę na podstawie art. 55 ustawy.
Na podstawie Rejestru przyznania prawa do stypendium z tytułu podjęcia dalszej
nauki ustalono, że Urząd w 2005 r.
wypłacił 8 osobom stypendia z powodu
podjęcia dalszej nauki w szkole na ogólną kwotę 9,3 tys. zł.
Analizy
prawidłowości przyznawania w/w stypendiów dokonano na podstawie akt osób
bezrobotnych : poz. 4 - M/1/12139, poz. 7 - M/7/12645, poz. 8-M/5/12563.
Szczegółowo omówiono
akta - M/1/12139:
Osoba,
która od dnia 14.01.2005 r. posiadała
status osoby bezrobotnej, w dniu 14.01.2005 r. złożyła wniosek o przyznanie stypendium z
tytułu podjęcia nauki w szkole wyższej w systemie studiów zaocznych. Do wniosku
dołączyła zaświadczenie wystawione przez uczelnię, potwierdzające naukę na I
roku studiów zaocznych oraz oświadczenie o osiąganych dochodach ( netto )w
rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku. Urząd decyzją nr 282/1/05 z dnia 27.01.2005 r. orzekł o
przyznaniu stypendium od dnia 14.01.2005 r. w wysokości 201,70 zł miesięcznie,
następnie po upływie 12 miesięcy pobierania stypendium, Urząd decyzją nr
361/1/06 z dnia 30.01.2006 r. orzekł o utracie stypendium, co jest zgodne
z art.55 ustawy.
Wypłaty
należnego stypendium dokonywał Dział Finansowo - Księgowy w oparciu o
sporządzone listy wypłat świadczeń, zatwierdzone przez Dyrektora Urzędu.
h)
Finansowanie z FP szkoleń bezrobotnych
na podstawie art. 40 ustawy.
W Urzędzie w 2005 r. przeprowadzono
37 szkoleń mających na celu zwiększenie
szans na uzyskanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, podwyższenie
kwalifikacji zawodowych lub zwiększenie aktywności zawodowej, które wpisane
były do Rejestru szkoleń w 2005 r. -
ZR-9417, w tym 28 szkoleń finansowanych z EFS (działanie 1.2 i 1.3 )
Na
szkolenia skierowano 89 osób bezrobotnych, w większości bez prawa do zasiłku,
kierowanych po raz pierwszy na szkolenie w związku z koniecznością zmiany lub
uzupełnienia kwalifikacji celem uzyskania propozycji odpowiedniej pracy. Szkolenia
ukończyło 86 osób. W Urzędzie w 2005 r. wydatkowano na szkolenia
101,7 tys. zł., a efektywność zatrudnienia po odbytych szkoleniach wyniosła 29
% ( pracę podjęło 25 osób).
Analizy procedur stosowanych
przy organizacji szkoleń dokonano na losowo wybranych z rejestru aktach: poz.1ÞZR-9416-1, poz.7ÞZR-9416-5, poz.28ÞZR-9416-20, poz.29ÞZR-9416-21.
Przykładowe akta ZR-9416-1 dotyczące szkolenia indywidualnego "Malarz-szpachlarz" zawierają:
- Notatkę służbowa sporządzoną w dniu 21.03.2005 r., w której zawarto informację, że zgodnie z art.
4 ust.1 pkt.8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (
Dz. U. Nr 19, poz.177) przy wyłanianiu organizatora szkolenia nie wymagane jest
stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych ze względu na niski koszt
szkolenia / 6000,00 zł /.
- Ofertę organizatora szkolenia - ZDZ w
Łomży Ośrodek Kształcenia Zawodowego w
Grajewie z dnia 22.03.2005 r.
- Umowę -zlecenie Nr 5/2005 z dnia
25.04.2005 r. zawartą pomiędzy Starostą Monieckim i ZDZ w Łomży Ośrodek
Kształcenia Zawodowego w Grajewie na realizację w/w szkolenia i pokrycie
kosztów szkolenia ze środków Funduszu Pracy.
- Kartę kandydata na szkolenie
wypełnioną w cz. I przez bezrobotnego zainteresowanego szkoleniem, a w cz. II
pozytywną opinię zamieścił doradca zawodowy Urzędu.
- Wnioski 4 bezrobotnych, nie
posiadających kwalifikacji zawodowych, o
skierowanie na w/w szkolenie.
- Zaświadczenia lekarskie,
potwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy przez osoby
ubiegające się o skierowanie na szkolenie .
- Skierowania na szkolenie dla ubiegających
się osób.
- Sprawozdanie z kontroli
przeprowadzonej w dniu 4.05.2005 r. przez pracownika Urzędu w jednostce
szkolącej - nieprawidłowości nie stwierdzono.
-
Kopie Zaświadczeń o ukończeniu szkolenia
przez osoby skierowane do odbycia szkolenia.
- Wniosek jednego bezrobotnego o zwrot kosztu dojazdu
na szkolenie wraz z potwierdzeniem wypłaty przez Urząd należnej kwoty .
i) Świadczenia przysługujące rolnikom zwalnianym z
pracy na podstawie art.62 ustawy
W
2005 r. wpłynęły do Urzędu 4 wnioski od osób podlegających ubezpieczeniu
społecznemu rolników, z którymi stosunek pracy lub stosunek służbowy został
rozwiązany z przyczyn dotyczących zakładu pracy i które nie są uprawnione do
zasiłku.
Na
podstawie analizy teczek Ustalanie uprawnień do świadczeń rolników
zwalnianych z pracy znak: EI-9517-22,
EI-9517-24, EI-9517-23, EI-9517-25, EI-9517-21 ustalono, że w 2005 r. Urząd
pokrywał składki na ubezpieczenie społeczne rolników w okresie pierwszych
czterech kwartałów po rozwiązaniu stosunku pracy lub stosunku służbowego dla 5
osób ( jedna osoba złożyła wniosek w 2004 r.).
Analizy prawidłowości pokrywania składki na
ubezpieczenie społeczne rolników w
okresie pierwszych czterech kwartałów po rozwiązaniu stosunku pracy dokonano na
podstawie szczegółowej analizy losowo wybranych akt o numerze EI-9517-25.
Osoba, w dn. 21.07.2005 r. złożyła
wniosek z prośbą o refundację składki emerytalno-rentowej KRUS. Do wniosku
dołączono: kserokopię świadectwa pracy z dnia 04.05.2005r. - stosunek
pracy został rozwiązany z przyczyn zakładu pracy; kserokopię świadectwa
ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej; kserokopię dokumentu, określającego wymiar
łącznego zobowiązania pieniężnego wynikającego z ewidencji gruntów, wg. którego
podatek rolny wynosi 160 zł;
zaświadczenie wydane przez KRUS o okresach podlegania ubezpieczeniu społecznemu
z dnia 20.07.2005r.
Urząd
decyzją ZI-9517-25-1/TK/2005 z dnia 25.07.2005r. orzekł o refundacji składki na
ubezpieczenie społeczne rolników za III kwartał 2005r. w wysokości 240,80 zł (I
rata). Należną składkę emerytalną przekazał Wydział Finansowo-Księgowy z konta
Funduszu Pracy na konto KRUS w oparciu o pismo z dnia 25.07.2005r. Kierownika Działu
Ewidencji i Świadczeń.
Nie
wniesiono uwag do kontrolowanych zagadnień z zakresu inicjowania,
wdrażania i finansowania usług i instrumentów rynku pracy.
5.
Inicjowanie, organizowanie i finansowanie
projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych (
art.9 ust.1 pkt 8 ustawy)
W 2005r. Urząd realizował
następujące programy aktywizacji zawodowej bezrobotnych:
1. "Lepszy start" -Program adresowany do młodzieży - realizowany w ramach działania 1.2
SPO RZL - programem objęto 106 osób- wydatkowano około 3.83 tys. zł.
2. " Nowa alternatywa" - program adresowany głównie do osób długotrwale
bezrobotnych w ramach działania 1.3 SPO RZL - programem objęto 82 osoby -
wydatkowano ok.2.46 tys. zł.
3. "Pierwsza Praca - Pierwszy Biznes" - program mający na celu pomoc
w podejmowaniu własnej działalności przez osoby młode - w programie
uczestniczyły 3 osoby, 2 uzyskały dotacje na rozwój własnej działalności
gospodarczej.
4. " Drogowiec" - udział w realizacji programu wojewódzkiego- aktywizowano 4 osoby w
ramach robót publicznych- poniesione wydatki ok. 21 tys. zł.
5. "Stażysta w policyjnej profilaktyce" - 2 osoby młode spełniające
kryteria uczestnictwa w programie odbyły staż w Policji- wydatki ok. 5 tys. zł.
6. "Program aktywizacji bezrobotnych w okresie jesienno- zimowym" - kierowanie do prac interwencyjnych, do odbycia stażu i
przygotowania zawodowego- programem objęto 40 osób - wydatki ok. 120 tys. zł.
Z wyjaśnień udzielonych
przez Panią Wiesławę Tekień wynika, że w 2005r. nie udało się Urzędowi
zainicjować wspólnych inicjatyw w zakresie promocji zatrudnienia z partnerami
rynku pracy, gdyż pracodawcy niezbyt chętnie angażują się we wspólne
przedsięwzięcia. Natomiast w chwili obecnej Urząd czyni starania, żeby do
takiej współpracy doprowadzić.
6. Opracowywanie
analiz, ocen i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i
nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby
powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia ( art. 9 ust.1 pkt 9 ustawy ).
Kontrolującym
przedstawiono Teczkę KO 0232 -
Statystyczne opracowania końcowe własne"-2005r. dotyczące stanu bezrobocia i
przeciwdziałaniu bezrobociu. Urząd przygotowuje, głównie na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy n/w sprawozdania:
- Sprawozdanie
MPiPS-01 o rynku pracy sporządzane na
koniec każdego miesiąca przesyłane do 5 dnia roboczego każdego m-ca do WUP oraz
załączniki do tych sprawozdań: zał. nr 1-
bezrobotni według czasu pozostawania bez pracy, wieku, poziomu wykształcenia i
stażu pracy- przekazywany do 8 dnia roboczego po m-cu kończącym kwartał ,
zał. nr
2- bezrobotni według rodzaju działalności ostatniego miejsca pracy oraz
oferty pracy - przekazywany do 10 dnia roboczego po m-cu kończącym półrocze,
zał. nr
3- bezrobotni oraz oferty pracy według zawodów i specjalności - przekazywany
j.w.
zał.
nr 4 - poradnictwo zawodowe pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, szkolenie
bezrobotnych i poszukujących pracy, staż i przygotowanie zawodowe w miejscu
pracy,
zał.
nr 5- bezrobotni zamieszkali na wsi według czasu pozostawaniu bez pracy,
wieku, poziomu wykształcenia i stażu pracy - przekazywany do 8 dnia roboczego w
m-cu styczniu
zał.nr.
6 -aktywne programy rynku pracy,
zał.nr
7- bezrobotni według gmin
sporządzany do 7 dnia roboczego m-ca lutego z danymi za poprzedni rok.
- Sprawozdanie MPiPS-02 o przychodach i wydatkach Funduszu
Pracy - sporządzane do 8 dnia każdego m-ca,
- Sprawozdanie MPiPS-06 o instytucjonalnej obsłudze rynku pracy,
-
Sprawozdanie MIPS-07 o osobach niepełnosprawnych bezrobotnych lub poszukujących
pracy nie posiadających zatrudnienia.
Kontrolujące nie wniosły uwag
do sporządzanej sprawozdawczości oraz
terminowości jej przekazywania.
W 2005r. odbyły się
3 posiedzenia Powiatowej Rady Zatrudnienia:
1) Przedmiotem posiedzenia
w dniu 16 marca 2005r.było:
- ocena racjonalności gospodarowania środkami FP w 2004r.
- ocena sprawozdania z działalności PUP w Mońkach za
2004r.
- zaopiniowanie propozycji przeznaczenia środków FP w
2005r.
- informacja o sytuacji na rynku pracy w powiecie
monieckim.
2) Przedmiotem posiedzenia w
dniu 28 czerwca 2005r. było:
- informacja o działaniach PUP w I półroczu 2005r. oraz o
sytuacji na lokalnym rynku pracy,
- informacja o zasadach nabywania przez bezrobotnych
świadczeń zgodnie z przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy,
- informacja o zasadach udziału bezrobotnych i pracodawców
w programach rynku pracy.
3) Przedmiotem posiedzenia w
dniu 16 grudnia 2005r. było:
- informacja o działaniach PUP w Mońkach w ramach EURES,
oferty, zainteresowanie bezrobotnych,
- ocena realizacji zadań współfinansowanych ze środków EFS,
- zaopiniowanie kryteriów przyznawania dotacji na
rozpoczęcie działalności gospodarczej, bądź wyposażenie stanowiska pracy osobie
bezrobotnej.
7.
Inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie
problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn
dotyczących zakładu pracy ( art.9 ust.1 pkt 10 ustawy).
Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003r. o szczególnych zasadach rozwiązywania
z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
niedotyczących pracowników ( Dz. U. Nr
90, poz. 844 z późn. zm.) pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników
mają obowiązek zgłaszania urzędowi pracy
na piśmie zamiar zwolnienia grupowego.
Z dokumentacji
przedstawionej kontrolującym Zwolnienia
grupowe-ZR-9303 wynika, że pismem z dnia 21 .01 2005r. Zakład AGRKUR Sp. z
o.o. w Krypnie Kościelnym zgłosił zamiar rozwiązania umowy o pracę zgodnie z
cyt. ustawą z 33 pracownikami. Urząd
pismem z dnia 15.02.2005r. powiadomił pracodawcę, że może zorganizować
spotkanie informacyjne z pracownikami kwalifikującymi się do rozwiązania
stosunku pracy, jednak nie było zainteresowania ze strony pracodawcy w tym
zakresie. Ostatecznie w wyniku zwolnienia grupowego do Urzędu zgłosiło 16 osób do rejestracji jako osoby bezrobotne.
8.Współpraca z gminami w zakresie
upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa
zawodowego i szkoleniach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia
socjalnego na podstawie odrębnych przepisów ( art. 9 ust.1 pkt 12 ustawy)
W trakcie kontroli ustalono, że w 2005r.do Urzędu
wpłynęły 502 oferty pracy. Z sektora publicznego pochodziło 227 ofert, co
stanowi 45,2% wszystkich zgłoszonych ofert. W celu pozyskania miejsc pracy dla
bezrobotnych oraz promocji zakresu usług świadczonych przez Urząd pośrednicy
pracy nawiązywali i utrzymywali kontakt z pracodawcami w formie bezpośrednich
wizyt pracodawców oraz wzajemnych kontaktów telefonicznych. W kontaktach z bezrobotnymi i poszukującymi
pracy rozpoznają ich oczekiwania odnośnie pracy. W 2005r. pośrednicy pracy
odbyli 56 wizyt u pracodawców W trakcie wizyt pozyskali 97 ofert pracy i 2
nowych pracodawców do współpracy.
Z
udostępnionej kontrolującym dokumentacji Ewidencja
ofert pracy -ZR-9304 wynika, że pośrednicy zakładali Karty zgłoszenia wolnego miejsca pracy zatrudnienia lub przygotowania
zawodowego zawierające : nazwę i
adres pracodawcy, nazwę zawodu,
stanowiska, miejsce wykonywania pracy, wymagania i oczekiwania pracodawcy,
wysokość wynagrodzenia. Zgłoszone wolne miejsca zatrudnienia prezentowano na
tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu. Oferty pracy dla osób z kwalifikacjami,
jakich nie posiadali zarejestrowani bezrobotni przekazywane były w każdą środę do lokalnej prasy -" Gazeta
Współczesna", prezentowane na stronie internetowej Urzędu oraz za pośrednictwem
systemu E- PULS przekazywane były do centralnej bazy ofert pracy. W 2005r. najwięcej
ofert zgłoszono w zawodach:
-
pracownik administracyjny - 115
-
sprzedawca
- 41
-
robotnik gospodarczy - 36
-
robotnik drogowy
- 11
-
doradca rolniczy
- 18
-
robotnik pomocniczy w przemyśle przetwórczym - 21
-
murarz ( robotnik budowlany) - 10
-
kierowca sam. Ciężarowego - 20
-
robotnik leśny
- 12
-
robotnik budowlany - 10
-
elektryk - 10
-
masarz - wędliniarz - 10
-
kierowca kat. C + E do C - 8
Osoby
bezrobotne spełniające wymogi podawane w ofercie pracy otrzymywały kartę
referencyjną, z którą udawały się na rozmowę kwalifikacyjną do pracodawcy. W
2005r. wydano 561 kart referencyjnych.
Pracę za pośrednictwem Urzędu w 2005r. podjęło 475 osób.
Ponadto
w celu umożliwienia osobom bezrobotnym znalezienia odpowiedniej pracy Urząd w 2005r. zorganizował 3 giełdy pracy, w
których uczestniczyli n/w pracodawcy:
1) 14.02.2005r. -
właściciel Zakładu Mięsnego zgłosił 5 miejsc pracy. W wyniku spotkania
zatrudnił 3 osoby
2) 22.06.2005r.
- pracodawca "Bianco-Rosso"
zgłosił 3 miejsca pracy na sprzedawcę
i tyle osób zatrudnił
3) 30.08.2005r. - PMB- Market zgłosił 5 miejsc pracy na
sprzedawcę i tyle osób zatrudnił
Urząd z przebiegu giełd sporządził dokumentację " Ankietę z giełdy pracy", z
których wynika, że uczestniczący w spotkaniach z bezrobotnymi pracodawcy
przedstawili ogólne warunki pracy i płacy oraz przeprowadzili rozmowy
indywidualne z kandydatami do pracy.
9. Przyznawania i
wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia (art. 9 ust. 1 pkt 13 ustawy ).
Prawidłowość
ustalania prawa i wypłacania zasiłków i innych świadczeń z tytułu bezrobocia
przeanalizowano na podstawie skontrolowanej dokumentacji osób bezrobotnych o
następujących numerach :
Nr M / 1 / 483 - osobie zarejestrowanej w dniu 5.09.2006 r.
przyznano status bezrobotnego oraz prawo do zasiłku od dnia 13.09.2005 r. w
wysokości 417,60 zł miesięcznie z tytułu odbycia zasadniczej służby zastępczej
w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Mońkach na stanowisku
sanitariusza; służba trwała przez 18 miesięcy od dnia 1.03.2004 do dnia
31.08.2005 r. W analizowanych aktach znajduje się oświadczenie o dochodach
osiąganych każdego miesiąca i
zaświadczenie z KRUS o nie podleganiu obowiązkowi ubezpieczenie społecznego
rolników.
Nr M
/2/12529 - osobie zarejestrowanej w dniu 5.05.2005 r. przyznano status
bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 13.05.2005 r. w wysokości 605,10 zł
miesięcznie z uwagi na fakt opłacenia, w wysokości określonej w ustawie,
składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia
pozarolniczej działalności w okresie 1.01.1999 - 31.03.2005 r. ; w aktach
sprawy znajduje się kopia decyzji o wykreśleniu z ewidencji podmiotów prowadzących
działalność gospodarczą z dniem 1.04.2005 r.
Nr M / 1 / 2432 - osobie, która uzyskała status bezrobotnego od
dnia 19.01.2005 r. przyznano prawo do zasiłku od dnia 27.01.2005 r. w wysokości
605,10 zł miesięcznie z tytułu zatrudnienia w okresie 27.11.2003 - 15.01.2005
r. na czas zastępstwa. Utrata prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 27.07.2005 r.
z powodu upływu okresu jego pobierania. Bezrobotny w dacie rejestracji miał
ukończonych 47 lat i posiadał ponad 20-letni okres uprawniający do zasiłku.
Nr M / 4 / 12798 - status bezrobotnego przyznano od dnia 21.10.2005
r., a prawo do zasiłku od dnia 29.10.2005 r. w wysokości 417,40 zł miesięcznie
z tytułu odbycia zasadniczej służby wojskowej w okresie 4.08.2004 - 21.06.2005
r.; w aktach sprawy znajduje się kserokopia książeczki wojskowej. Utrata prawa
do zasiłku nastąpiła od dnia 29.04.2006 r. z powodu upływu okresu jego
pobierania.
Nr M /
3 / 7938 - osobie zarejestrowanej w dniu 6.06.2005 r. przyznano status
bezrobotnego i prawo do zasiłku od dnia 14.06. w wysokości 417,60 zł
miesięcznie z tytułu zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie
umowy o pracę zawartej na czas określony. Utrata statusu bezrobotnego, a tym
samym i prawa do zasiłku nastąpiła od dnia 1.08.2005 r. z powodu podjęcia
zatrudnienia. W dniu 10.08.2005 r. osoba ta złożyła wniosek o przyznanie
dodatku aktywizacyjnego. Dodatek aktywizacyjny przyznano na podstawie art. 48
ust. 1 pkt 2 i ust. 3 w wysokości 156,60
zł miesięcznie od dnia złożenia wniosku do dnia 16.10.2005 r. tj. do dnia
ustania zatrudnienia. Po ponownej rejestracji w dniu 6.12.2005 r. zasiłek dla
bezrobotnych przyznano na okres uzupełniający od dnia następnego na mocy art.
73 ust. 7 w związku z art. 71 ust. 1 i ust. 2. Prawo do zasiłku ustało z dniem
21.04.2006 r. z powodu upływu okresu jego pobierania.
Nr M / 1/ 1866 - osobie, która status bezrobotnego uzyskała w dniu
23.08.2005 r., przyznano prawo do zasiłku od dnia 31.08.2005 r. w wysokości
623,60 zł miesięcznie z uwagi na fakt opłacenia składek na ubezpieczenia
społeczne i Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności w
okresach 1.01.199 - 15.12.2004 r. i 31.12.2004 - 31.07.2005 r. O utracie
statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku od dnia 2.11.2005 r. orzeczono w związku
z podjęciem zatrudnienia. W dniu
8.11.2005 r. do urzędu pracy wpłynął wniosek o przyznanie dodatku
aktywizacyjnego. Po rozpatrzeniu wniosku dodatek aktywizacyjny przyznano i
wypłacono za okres 8.11.2005 - 6.01.2006 r. Ponowna rejestracja nastąpiła dnia
4.04.2006 r., a zasiłek został ponownie przyznany od dnia 5.04.2006 r. w
związku z art. 73 ust. 7 i art. 71 ust. 1 i 2 obowiązującej ustawy. Utrata
statusu i prawa do zasiłku nastąpiła po raz drugi z dniem 1.05.2006 r. z powodu
podjęcia pracy.
Nr M
/1/106680 - osobie zarejestrowanej w dniu 2.05.2005 r. przyznano
status bezrobotnego i prawo do zasiłku
od dnia 10.05.2005 r. w wysokości 605,10 zł miesięcznie z uwagi na fakt
opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia
pozarolniczej działalności w okresach 22.04.2003 - 31.10.2003 i 15.03.2004 -
31.10.2004 r., a następnie z tytułu zatrudnienia od dnia 1.11.2004 do dnia
30.04.2005 r. Utrata statusu i prawa do zasiłku nastąpiła z dniem 16.11.2005 r.
z powodu uzyskania prawa do świadczenia przedemerytalnego. ZUS przekazał kwotę
313,10 zł na konto Funduszu Pracy tytułem nienależnie wypłaconego zasiłku dla
bezrobotnych za okres 16.11 - 30.11.2005 r.
Nr M /1/ 12572 - osobie zarejestrowanej w dniu 15.06.2005 r.
przyznano status bezrobotnego i odmówiono przyznania prawa do zasiłku. Osoba ta
została skierowana do obycia stażu w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji od
dnia 6.09.2005 r. Z dniem podjęcia stażu przyznano na podstawie art. 53 ust. 1,
2 i 6 prawo do stypendium w wysokości 521,90 zł miesięcznie ; utrata prawa do
stypendium nastąpiła z dniem 6.03.2006 r. z powodu zakończenia stażu.
Ustalono ponadto, że w objętym kontrolą okresie do
Powiatowego Urzędu Pracy w Mońkach wpłynął wniosek o przyznanie na podstawie
art. 150 a. ust. 1
lub ust. 2 ustawy o promocji (?)
zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, od osoby, która do
dnia 12 stycznia 2002 r. spełniła warunki do nabycia ww. świadczeń określone w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia
1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu w brzmieniu obowiązującym
w dniu 31 grudnia 2001 r.
W zakresie objętej kontrolą dokumentacji zarejestrowanych
osób nie stwierdzono istotnych nieprawidłowości w przedmiocie przyznawania
statusu osoby bezrobotnej i ustalania
prawa oraz utraty lub pozbawienia prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego albo
stypendium w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy. Wszystkie warunki określone w ustawowej definicji osoby bezrobotnej oraz
wysokość zasiłku i długość okresu
pobierania w zależności od długości posiadanego okresu uprawniającego do
zasiłku ustalano prawidłowo. Osoba kontrolująca zwróciła uwagę na konieczność
przestrzegania, przy podejmowaniu wszystkich decyzji, zasad prowadzenia
postępowania administracyjnego. Ponadto zwróciła uwagę, że w aktach osób bezrobotnych powinien
znajdować się dokument potwierdzający długość posiadanego okresu uprawniającego
do zasiłku podpisany czytelnie przez osobę odpowiedzialną za ustalenie tego
okresu.
Prawidłowość rozpatrywania odwołań od wydanych
decyzji.
W PUP w Mońkach prowadzony jest
rejestr odwołań do organu II instancji. Z przedstawionego kontrolującym rejestru tego
wynika, że od dnia 1.01.2005 do dnia
31.12.2005 r. od decyzji Starosty Powiatu Monieckiego wpłynęły 3 odwołania
skierowane do Wojewody Podlaskiego, z których 2 odwołania zostały przekazane
wraz z aktami sprawy do rozpatrzenia organowi II instancji, natomiast w 1 przypadku starosta skorzystał z prawa
uchylenia własnej decyzji w całości w trybie art. 132 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Po
rozpatrzeniu odwołań Wojewoda Podlaski decyzje Starosty Monieckiego uchylił i
przyznał status osoby bezrobotnej.
10. Realizacja zadań wynikających z
prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art.1
ust.3 pkt 2 lit. a i b, w szczególności realizowanie zadań z zakresu udziału w
sieci EURES, w tym świadczenie usług EURES ( art.9 ust 1pkt1 16 ustawy).
Ustalono że zadania
z zakresu EURES w
2005r. realizowane były przez asystenta powiatowego EURES. Celem sieci
EURES jest umożliwienie dostępu do
informacji poszukującym pracy i pracodawcom oraz doradztwo ułatwiające przepływ
siły roboczej, wymiana informacji między
partnerami sieci. Usługi w ramach
EURES realizowane przez Urząd obejmują w
szczególności: udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w
uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu
pracowników UE, udzielanie pracodawcom pomocy
w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z
pracodawcami, informowanie o sytuacji na rynkach pracy, z uwzględnieniem
występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych.
Ustalono,
że wszystkie oferty pracy Urząd otrzymuje na piśmie za pośrednictwem
Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku. Najwięcej ofert wpłynęło z Wielkiej
Brytanii (106), Irlandii ( 42), Republiki Czeskiej (32).Dotyczyły one głównie pracy
w charakterze opiekunek, pielęgniarek, kierowców autobusów, ciężarówek i
samochodów dostawczych. Głównym wymaganiem było posiadanie kwalifikacji
potrzebnych do wykonywania pracy na danym stanowisku oraz znajomość języka
angielskiego .Z informacji uzyskanych od asystenta powiatowego EURES wynika, że
w PUP w Mońkach występuje bardzo małe
zainteresowanie bezrobotnych ofertami EURES. Podstawową barierą jest brak
znajomości języka obcego. Większość bezrobotnych podejmujących inicjatywę
wyjazdu zagranicznego, decyduje się na poszukiwanie pracy na własną rękę.
Kontrolującym została okazana dokumentacja ZR - 0718-V - Współdziałanie z innymi instytucjami, związkami,
organizacjami i urzędami- EURES oraz ZR -9304
- Ewidencja ofert pracy za granicą.
Ustalono, że na podstawie ofert otrzymanych z Wojewódzkiego Urzędu Pracy
sporządzane były "fiszki" ofert z logo i umieszczane na tablicach
informacyjnych przeznaczonych tylko do
publikacji ofert pracy w ramach EURES. Kontrolujące stwierdziły, że
strona internetowa Urzędu z zakresu
EURES nie spełnia wymogów jakie określone są w dokumencie pn. "Zadania kadry EURES w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy w
zakresie świadczenia usług EURES". Jednakże w trakcie kontroli został na
stronie internetowej umieszczony link do krajowej strony internetowej EURES
oraz udostępniono do pobrania CV przez zainteresowanych bezrobotnych
poszukujących pracy w krajach Unii Europejskiej.
11.Organizowanie i
finansowanie szkoleń pracowników
powiatowego urzędu pracy
urzędu pracy. ( art.9, ust. 1 pkt 18 ustawy).
W 2005 r. w
Urzędzie przeprowadzone zostały 22
szkolenia , w których uczestniczyło 49 pracowników w zakresie mi.in. poniższych tematów:
1. " Reorientacja szkolnictwa zawodowego".
2. Kurs
dla pracowników prowadzących archiwa zawodowe.
3. Obsługa programów EFS w systemie PULS.
4. Cykl szkoleń o tematyce związanej z EFS
-organizator ROSZEFS.
5. Współpraca regionalna we wdrażaniu projektów.
6. Tworzenie Indywidualnych Planów Działania.
7. Przestrzeganie przepisów ustawy o promocji
zatrudnienia instytucji rynku pracy.
8. KPA - procedury administracji BIP.
9. Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora
finansów publicznych.
10. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych.
11. Szkolenia asystentów EURES.
12. Problematyka realizacji dostępu do
informacji publicznych.
13. Prawo zamówień publicznych.
14. Rachunkowość budżetowa.
15. Rozwój kompetencji instytucja rynku pracy
/ZDZ/ różne moduły.
16. Obowiązki pracodawców wobec ZUS i inne
przepisy ustawy o emeryturach i rentach.
17. Obsługa w SI SYRIUSZ.
18. Stosowanie procedur finansów publicznych.
19. Podatek dochodowy.
20. Szkolenie informatyków - wdrażanie
centralnych baz ofert i kryterium systemu monitorowania.
21. Zmiany w ustawie o proporcji zatrudnienia.
22. Zasady udzielania pomocy publicznej.
Koszty w/w szkoleń wyniosły
razem 5,3 tys. zł.
Organizatorem powyższych szkoleń był mi.n. :
- Zakład
Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku
- WUP w Białymstoku.
Większość szkoleń, z których korzystali pracownicy była
nieodpłatna.
Niniejszy
protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, z których 1
otrzymał Dyrektor Powiatowego
Urzędu Pracy w Mońkach.
Jednocześnie
Dyrektora Urzędu poinformowano o :
1.
przysługującym prawie zgłoszenia
zarządzającemu kontrolę
pisemnych wyjaśnień co do
zawartych w protokole
ustaleń - w
ciągu 7 dni
od dnia podpisania protokołu.
2.
przysługującym prawie odmowy
podpisania protokołu z
kontroli z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień
co do przyczyny
odmowy.
p.o.Dyrektor
Powiatowego
Urzędu Pracy
w Mońkach
/-/ Wiesława Tekień
|
Przeprowadzający
kontrolę :
/-/
Elżbieta Czurak - kierownik oddziału
/-/
Ludmiła Borowik - starszy
inspektor wojewódzki
/-/
Renata Krzyżewska - starszy inspektor
wojewódzki
/-/
Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki
/-/ Jakub Kozłowski - starszy referent
|
Główny
Księgowy
/-/ Krystyna Jabłońska
Białystok,9 czerwca 2006r.