PROTOKÓŁ
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej w Starzynie,
17-204 Dubicze Cerkiewne, przeprowadzonej w dniu 11
sierpnia 2006r.
Dom Pomocy Społecznej w Starzynie
prowadzony jest przez Radę Naczelna Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej w
Warszawie. Adres Domu: Starzyna, 17-204 Dubicze Cerkiewne. Dom przeznaczony jest dla osób w
podeszłym wieku. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan Kazimierz Półtorak.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - kierownik zespołu
- starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz
-inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 138 z dnia 10.08.2006r. (PS.VI/EF/0939/138/06), wydanego z upoważnienia Wojewody
Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki
Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2) ocena warunków życia mieszkańców
oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu
domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
W ramach Programu naprawczego Domu Pomocy Społecznej
PKPS w Starzynie założono wykonanie następujących
prac:
1. wyposażenie w centralę i czujki instalacji przyzywowej
i p.pożarowej - nie wyposażono budynku w centralę, a
do pokoi mieszkalnych nie doprowadzono systemu przeciwpożarowego i przyzywowo-alarmowego.
2. instalacja dźwigu osobowego - nie zamontowano dźwigu osobowego
dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych
3. wyposażenie pomieszczenia do rehabilitacji w sprzęt rehabilitacyjny-
pomieszczenia do rehabilitacji i terapii jest puste, nie jest wyposażone w
żaden sprzęt do prowadzenia zajęć usprawniających. W Domu nie jest prowadzona
terapia zajęciowa.
4. uchwyty dla osób niepełnosprawnych w łazienkach - w
łazienkach przy pokojach, w których przebywają osoby mniej sprawne zamontowane
są uchwyty ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń.
5.
zatrudnienie pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego; dla
domu przeznaczonego dla osób w podeszłym wieku zgodnie z obowiązującym
rozporządzeniem, wskaźnik wynosi nie mniej niż 0,4 w przeliczeniu na jednego
mieszkańca. W dniu kontroli zatrudnione były 4 osoby tj. dyrektor, kucharka,
pokojowa, pracownik gospodarczy wszystkie w pełnym wymiarze czasu pracy oraz na
umowę zlecenie pielęgniarka. Do wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego
w Domu wliczana jest tylko pokojowa i wskaźnik wynosi 0,1.
Ponadto ustalono, że w Domu nie
zorganizowano miejsca kultu religijnego - kaplicy. Kapłan w Domu jest raz w miesiącu lub rzadziej. Najbliższa parafia
rzymsko - katolicka w Kleszczelach oddalona jest od
Domu o 15 km, parafia prawosławna w Dubiczach
Cerkiewnych oddalona jest o 6 km. Dom nie dysponuje środkiem transportu, którym można
byłoby dowieść mieszkańców do kościoła lub cerkwi.
II. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu
typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej PKPS w Starzynie
mieści się w dwukondygnacyjnym budynku z barierami architektonicznymi, bez
systemów przyzywowo-alarmowych i
alarmowo-przeciwpożarowych. Przed wejściem do budynku jest podjazd dla osób
niepełnosprawnych, natomiast w środku nie ma zainstalowanego dźwigu osobowego
dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W Domu
znajdują się następujące pomieszczenia:
I.
Na parterze:
-
pokój dziennego pobytu; wg projektu jest to pomieszczenie
przeznaczone również na kaplicę,
-
podręczne pomieszczenie do prania i suszenia,
-
dwie toalety ogólnodostępne z których jedna przystosowana
jest do potrzeb osób niepełnosprawnych,
-
palarnia,
-
2 jednoosobowe pokoje mieszkalne o powierzchni
odpowiednio: 10,20m2 z łazienką i 8,6 m2,
-
gabinet medycznej pomocy
doraźnej,
-
pomieszczenie do terapii i
rehabilitacji bez wyposażenia, ustawiono tam dwa regały z książkami,
-
kuchnia i stołówka.
Ponadto na parterze znajdują się pokoje gościnne, do
których jest oddzielne wejście.
Na I piętrze:
-
kuchenka pomocnicza,
-
dyżurka pielęgniarek,
-
pokoje mieszkalne
zlokalizowane są w 3 segmentach dwupokojowych, w dwóch z nich znajdują się
pokoje dwuosobowe, w trzecim - pokój dwu- i trzyosobowy. Ponadto jest jeden
oddzielny pokój dwuosobowy z łazienką. Powierzchnia pokoi mieszkalnych
przedstawia się następująco:
ˇ
5 pokoi dwuosobowych o pow. odpowiednio: 12,30m2,
19,20m2, 12,30m2, 12,30m2, 12,30m2
ˇ
pokój trzyosobowy o
powierzchni 18,40m2,
ˇ
pokój jednoosobowy o
powierzchni 12,30m2,
-
pokój odwiedzin.
Wszystkie pokoje mieszkalne mają wymagany ustawą
metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w tapczan/łóżko,
krzesła, stół, szafkę nocną. W każdym segmencie stoi szafa ubraniowa oraz
znajduje się łazienka. Łazienki wyposażone są w sedes, umywalkę, kabinę
prysznicową, szafki, lustra, wieszaki. W łazienkach przy pokojach, w których przebywają
osoby mniej sprawne zamontowane są uchwyty ułatwiające tym osobom korzystanie z
tych pomieszczeń. W pozostałych łazienkach nie ma uchwytów ułatwiających osobom
mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń.
W Domu brak jest wymaganego pomieszczenia
- miejsca kultu religijnego (kaplica).
Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w
miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, wolne od nieprzyjemnych
zapachów.
Dom spełnia wymagane
standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru
zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych
i napoi. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 730 - 930,
-
obiad w godzinach 1300 - 1500,
-
kolacja w godzinach 1800 - 2000.
Mieszkańcy posiłki spożywają na
stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie
lekarza przygotowywana jest jedna dieta cukrzycowa.
Wszyscy
mieszkańcy mają własna odzież i obuwie. Zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora, Dom
dotychczas nie zakupywał odzieży i obuwia. Dom zapewnia mieszkańcom środki
higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.
W dniu kontroli w Domu przebywało 8
mieszkańców, w tym 1 osoba leżąca, która wyprowadzana jest na podwórko na wózku
inwalidzkim.
W Domu zatrudniony jest: dyrektor,
kucharka, pokojowa, pracownik gospodarczy na pełne etaty, pielęgniarka - na
umowę - zlecenie. Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczy pokojowa i
pielęgniarka. Pracują one w godzinach 14.00-22.00 oraz
22.00-6.00. Jak ustalono, w opiece nad mieszkańcami pomagają kucharka, która
pracuje w godzinach 6.00-14.00 dyrektor oraz pracownik
gospodarczy. W godzinach nocnych na dyżurze jest w Domu jedna osoba tj.
pokojowa, pielęgniarka lub pracownik gospodarczy. Taka obsada personelu nie
gwarantuje mieszkańcom przebywającym w Domu właściwej opieki i pomocy.
Opiekę lekarską zapewnia mieszkańcom lekarz z Dubicz Cerkiewnych, który do Domu przyjeżdża w razie
potrzeby. Jeśli zachodzi taka potrzeba Dyrektor zawozi mieszkańców prywatnym
samochodem do ośrodka zdrowia na wizytę lekarską. Dom nie zapewnia mieszkańcom
kontaktu z psychologiem.
Wszyscy mieszkańcy są wyznania rzymsko-katolickiego. Opiekę
duszpasterską zapewnia ksiądz z parafii rzymsko - katolickiej z Kleszczel, który jest w Domu jest raz w miesiącu lub
rzadziej. W 2005 roku zmarł jeden mieszkaniec. Pochówkiem zajmował się Dom.
Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe. Pieniądze dwóch osób,
ze względu na ich stan zdrowia, przechowuje dyrektor oraz robi zakupy. Dom nie zapewnia
ich bezpiecznego przechowywania w kasetce lub szafie pancernej. Pozostałe osoby
same gospodarują własnymi środkami. Na dzień kontroli mieszkańcy nie mieli
zdeponowanych żadnych rzeczy wartościowych.
Mieszkańcy mają
zapewniony regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor w sprawie skarg i wniosków
przyjmuje w poniedziałki i czwartki w godzinach 900-1200
oraz każdego dnia w razie potrzeby. Informacja ta wywieszona jest na tablicy
ogłoszeń. Ponadto na tablicy ogłoszeń wywieszona jest książka skarg i wniosków.
Na dzień kontroli nie było w niej żadnych wpisów.
Przepisy prawne dotyczące
domów pomocy społecznej z którymi mogą zapoznać
mieszkańcy znajdują się w gabinecie dyrektora. Na potrzeby mieszkańców kupowany
jest Kurier Poranny i Przyjaciółka. Organizacja czasu wolnego polega głównie na
oglądaniu TV, czytaniu prasy i książek. W sali do rehabilitacji stoją dwa
regały książek które czytają mieszkańcy. Sprawni
mieszkańcy pielęgnują kwiaty wokół domu. Uroczyście obchodzone jest święto
Bożego Narodzenia.
Dom nie posiada wymaganych
standardów w zakresie usług bytowych, wymaganych pomieszczeń, usług
opiekuńczych i wspomagających tj.
1. brak zamontowanej w budynku centrali, w pokojach
mieszkalnych nie ma doprowadzonego systemu przeciwpożarowego i przyzywowo-alarmowego,
- nie ma zamontowanego dźwigu osobowego dostosowanego
do potrzeb osób niepełnosprawnych,
3.
brak jest wyposażenia pomieszczenia do
rehabilitacji w sprzęt rehabilitacyjny
4.
nie jest prowadzona terapia zajęciowa
5.
brak wymaganego wskaźnika zatrudnienia
pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego,
6.
nie zapewnia się mieszkańcom kontaktu z
psychologiem
7.
nie ma zorganizowano miejsca kultu religijnego -
kaplicy.
Na dzień kontroli z harmonogramu prac, zaplanowanych
w programie
naprawczym, zamontowano jedynie uchwyty w łazienkach przy pokojach, w których
mieszkają osoby mniej sprawne.
Dokonano
wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 3/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej PKPS w
Starzynie.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto
Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej PKPS w Starzynie przysługuje
prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń
zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy
kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/
Mieczysława Nartowicz
Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej
Mgr Kazimierz Półtorak