P r o t o k ó ł
kontroli Ośrodka
Adopcyjno-Opiekuńczego w Suwałkach, REGON - 790146200
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku:
1. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
2.
Krystynę Pasiuk - inspektora
Kontrolę przeprowadzono
w dniach 26, 27 i 28 lipca 2006 roku na podstawie upoważnienia Nr 136 z dnia 25
lipca 2006r., które w imieniu Wojewody wydał dyrektor Wydziału Polityki
Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolujący
wpisali się do książki kontroli pod poz. 18.
Kontrolą
za okres od 01.01.2005r. do dnia kontroli, objęto
realizację działań Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Suwałkach wynikającą z:
-
ustawy o pomocy społecznej z
dnia 12 marca 2004r. (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych
zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
(Dz. U. Nr 214, poz.1812).
-
rozporządzenia Ministra Pracy
Społecznej z dnia 30 września 2005r. w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych
(Dz. U. Nr 205, poz.1701).
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 16.02.2001r. w sprawie
ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 14,
poz.132).
-
rozporządzenia Ministra
Polityki Społecznej z dnia 6 października 2004r. w sprawie podmiotów
uprawnionych do zakładania i prowadzenia niepublicznych ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych oraz stażu pracy i kwalifikacji wymaganych od osób
zatrudnionych w publicznych i niepublicznych ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
a także warunków lokalowych, jakimi powinny dysponować te ośrodki (Dz. U. Nr
226, poz. 2293).
Wyjaśnień
w toku kontroli udzielała:
1. Maria
Prabucka - dyrektor
Ustalenia
kontroli:
Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy
jest jednostką organizacyjną miasta Suwałki. Został powołany aktem
założycielskim z dnia 29.11.1993 roku przez Kuratora
Oświaty w Suwałkach.
Organem prowadzącym Ośrodek
jest Zarząd Miasta Suwałki, a Dyrektorem jest Pani Maria Prabucka, powołana
uchwałą Zarządu Miasta z dnia 29.08.2000r.
Placówka znajduje się na
terenie miasta Suwałki przy ulicy 23 Października.
Szczegółowe
zadania i organizację Ośrodka określa regulamin opracowany przez Dyrektora w
porozumieniu z organem prowadzącym.
Ośrodek obejmuje swoją
działalnością miasto Suwałki. W sprawach adopcyjnych przyjmuje kandydatów z
powiatów ościennych.
Ośrodek mieści się w
budynku, który jest własnością Miasta Suwałki i zajmuje w nim 3 pomieszczenia
(w tym sekretariat, pokój dyrektora i pomieszczenie do prowadzenia terapii) sąsiadując z placówką opiekuńczo - wychowawczą.
Zajmowane pokoje są wyposażone w niezbędne meble. W gabinecie psychologa i
pedagoga znajdują się pomoce i sprzęty umożliwiające prowadzenie badań jak
również szkoleń dla przyszłych rodziców adopcyjnych i zastępczych. Spotkania z
rodzicami zgłaszającymi gotowość przysposobienia dziecka odbywają się w
gabinecie dyrektora. Brak jest zatem stosownego
pomieszczenia przeznaczonego do realizacji powyższego zadania.
Działalność Ośrodka
na rok 2006 określa plan pracy opracowany przez Dyrektora. W planie wyznaczono zadania, formy, termin oraz osoby
odpowiedzialne za ich realizację.
Ośrodek inicjuje i wspomaga
zastępcze formy opieki i wychowania rodzinnego, którymi są:
-
rodziny zastępcze,
-
rodziny przysposabiające (adopcyjne).
W planie nie uwzględniono współpracy z placówką rodzinną
znajdującą się w Augustowie. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że organ prowadzący
nie wyraził zgody na współpracę, gdyż powiat augustowski nie podpisał
porozumienia z miastem Suwałki.
W ośrodku adopcyjno-opiekuńczym zatrudnione są 4
osoby i są to:
-
Dyrektor - 1 etat,
-
Pedagog - 1 etat,
-
Psycholog - ½ etatu,
-
Pracownik socjalny - 1 etat.
Pozyskiwanie kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji
rodziny zastępczej i adopcyjnej
Na
podstawie dostępnej dokumentacji oraz wyjaśnień dyrektora stwierdzono, że
Ośrodek prowadzi działalność w zakresie promowania form rodzinnej opieki
zastępczej poprzez:
-
artykuły w prasie ogólnopolskiej oraz lokalnej propagujące
zastępcze formy opieki,
-
rozpowszechnianie ulotek, plakatów i afiszy
na słupach ogłoszeniowych w mieście,
-
uczestnictwo
w różnych konferencjach "Podlaskie Dni Rodziny",
-
organizacja obchodów Dnia
Rodzicielstwa Zastępczego,
-
promowanie idei rodzicielstwa zastępczego podczas udziału w
festynie zorganizowanym na rzecz dzieci z Ośrodka.
Ponadto organizowane są
spotkania dla pedagogów szkolnych, kuratorów zawodowych, rodzinnych dotyczących
problematyki rodzinnej opieki zastępczej.
Pozyskiwanie
informacji o kandydatach na rodziny adopcyjne i zastępcze
W 2005r.
sporządzono 31 opinii o kandydatach na rodziców zastępczych i adopcyjnych.
Przed wydaniem zaświadczenia kwalifikacyjnego kandydatom na rodziców
zastępczych i adopcyjnych pracownicy ośrodka przeprowadzili następującą
procedurę:
1.
Sporządzili wywiady środowiskowe mające na celu
określenie:
-
odpowiednich warunków
bytowych,
-
możliwości rozwoju fizycznego,
psychicznego i społecznego,
-
możliwości zaspokojenia
indywidualnych potrzeb dziecka,
-
możliwości właściwej edukacji
i rozwoju zainteresowań,
-
odpowiednich warunków do
wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
2.
Skompletowali dokumentację i odpowiedzieli na pytania
czy kandydaci:
-
dają rękojmię należytego
wykonywania zadań rodziny zastępczej,
-
mają stałe miejsce
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
-
korzystają z pełni praw
cywilnych i obywatelskich,
-
nie są lub nie były pozbawione
władzy rodzicielskiej, nie są ograniczone we władzy rodzicielskiej, ani też
władza rodzicielska nie została zawieszona,
-
wywiązują się z obowiązku
łożenia na utrzymanie osoby najbliższej lub innej osoby, gdy ciąży na nich taki
obowiązek z mocy prawa lub orzeczenia Sądu,
-
nie są chore na chorobę
uniemożliwiającą właściwą opiekę nad dzieckiem, co zostało stwierdzone
zaświadczeniem lekarskim,
-
mają odpowiednie warunki
mieszkaniowe oraz stałe źródło utrzymania,
-
uzyskały pozytywną opinię
ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Przy
doborze rodziny zastępczej dla dziecka uwzględniono:
-
czy osoby są spokrewnione z
dzieckiem, jeżeli dają gwarancję poprawy sytuacji dziecka,
-
przygotowanie kandydatów do
pełnienia funkcji rodziny zastępczej,
-
odpowiednią różnicę wieku
między kandydatami, a dzieckiem,
-
poziom rozwoju i sprawności
dziecka, wymagania w zakresie pomocy profilaktyczno - wychowawczej lub
resocjalizacyjnej oraz możliwości zaspokojenia potrzeb dziecka,
-
zasadę nie rozłączania
rodzeństwa,
-
w miarę możliwości opinię
wyrażoną przez dziecko.
Na
podstawie analizy dokumentacji stwierdzono, że wszystkie powyższe aspekty
zostały ujęte w wywiadach środowiskowych oraz opiniach
psychologiczno-pedagogicznych charakteryzujących dane rodziny.
W 2005r.
Ośrodek przeprowadził 110 wywiadów środowiskowych z rodzicami naturalnymi
dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych. Na terenie Ośrodka udzielono 96
porad rodzinom naturalnym oraz 98 porad rodzinom zastępczym. Nadzorem
pedagogicznym objęto 165 dzieci przebywających w 98 rodzinach zastępczych.
Przeprowadzanie szkoleń dla kandydatów na
rodziny zastępcze i adopcyjne
Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Suwałkach prowadzi szkolenia dla kandydatów na rodziny
adopcyjne, zastępcze oraz do prowadzenia rodzinnych domów dziecka, pogotowi
rodzinnych programem pt. "PRIDE - Rodzinna opieka zastępcza/adopcja",
który został opracowany przez Towarzystwo "Nasz Dom" i uzyskał decyzję MPiPS
zatwierdzającą ten program.
Obejmuje sfery rozwoju dziecka oraz jego
funkcjonowanie w rodzinie. Określa sposób pracy z rodziną przysposabiającą
dziecko, uczy relacji między członkami rodziny oraz wskazuje na sposób
załatwiania konfliktów rodzinnych. Trenerami w Ośrodku jest p. M. Prabucka -
dyrektor Ośrodka oraz p. Alicja Kosńska - pedagog. Program przebiega w sesjach,
które obejmują następujące zagadnienia tematyczne:
I. Sesja: Wprowadzenie do PRIDE
II. Sesja: Praca zespołowa dla stabilizacji życiowej
dziecka
III. Sesja: Więź
IV. Sesja:
Strata
V. Sesja:
Poczucie wartości a wzmacnianie więzi rodzinnych
VI. Sesja:
Dyscyplin z sercem
VII. Sesja:
Dobra rozmowa
VIII. Sesja:
Wzmocnienie trwałych więzi
IX. Sesja:
Planowanie zmian
X. Sesja:
Podjęcie świadomej decyzji.
W sytuacji zgłoszenia się
rodziny wyrażającej chęć przysposobienia dziecka dyrektor Ośrodka udziela
informacji w zakresie prawnych skutków przysposobienia. Następnie wraz z
pracownikiem socjalnym przeprowadza wstępny wywiad w domu rodzinnym. Po
pozytywnej ocenie i przedstawieniu wymaganych dokumentów rodzina zapraszana
jest na szkolenie. Po pierwszych trzech sesjach szkoleniowych trener ponownie
przeprowadza wywiad z rodziną w domu kandydata, natomiast po kolejnych trzech -
konsultacje w zakresie pomocy psychologicznej, wsparcia pedagogicznego i
wsparcia ze strony Ośrodka. Po każdej sesji rodzina opracowuje tzw. "Księgę
Życia". Osoby objęte szkoleniem wykonują liczne zadania i testy kompetencyjności.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowych wzorców wychowania, trener lub
psycholog wraz z rodziną dokonuje obustronnej oceny sytuacji i relacji między
członkami rodziny.
W 2005r. Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Suwałkach przeprowadził 5 szkoleń, zaś w 2006r.,do dnia
kontroli - 2.
Wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych
Po zrealizowaniu programu PRIDE uczestnicy otrzymują zaświadczenie o
ukończeniu szkolenia.
Stwierdzono, że Ośrodek prowadzi:
-
Rejestr wydawanych zaświadczeń kwalifikacyjnych do pełnienia funkcji
rodziny przysposabiającej adopcyjnej. W 2005 roku wydano 8 zaświadczeń. W
2006r. nie wydano takich zaświadczeń.
-
Rejestr wydawanych zaświadczeń kwalifikacyjnych do pełnienia funkcji
rodziny zastępczej.
W 2005r. wydano 51 zaświadczeń, zaś w 2006r. - 15.
Druki
zaświadczeń wydanych w 2005r. nie są zgodne z załącznikiem do rozporządzenia
MPiPS z dnia 16 lutego 2001r. w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. W
zaświadczeniach nie wpisano: autora programu, którym szkoleni są kandydaci,
wymiaru szkolenia oraz liczby godzin poszczególnych sesji.
Druki
zaświadczeń wydanych w 2006r. również nie są zgodne z załącznikiem do
rozporządzenia MPS z dnia 30 września 2005r. w sprawie ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych.
W zaświadczeniach
nie wpisano: autora programu, którym szkoleni są kandydaci, nr decyzji Ministra
Polityki Społecznej o zatwierdzeniu programu, wymiaru szkolenia, liczby godzin
poszczególnych sesji oraz opinii kandydatach do pełnienia funkcji rodziny
zastępczej.
W
2005r. kwalifikacje do pełnienia funkcji rodziny adopcyjnej uzyskało 8 osób. W
rodzinach adopcyjnych umieszczono 4 dzieci. Kwalifikacje dla kandydatów do
pełnienia funkcji rodziny zastępczej uzyskało 31 rodzin, w tym 3 rodziny
niespokrewnione, 2 rodziny zastępcze i 26 rodzin spokrewnionych. W zawodowych
rodzinach zastępczych o charakterze pogotowia rodzinnego umieszczono 8 dzieci,
w wielodzietnej rodzinie zawodowej - 6 dzieci.
Z wyjaśnień dyrektora
Ośrodka wynika, że dane dotyczące kandydatów zakwalifikowanych do pełnienia
funkcji rodziny zastępczej oraz o osobach zgłaszających gotowość
przysposobienia dziecka nie są przekazywane do innych banków danych, ponieważ
sami zainteresowani nie wyrażają na to zgody.
Gromadzenie informacji o dzieciach
Stosownie
do § 4 ust. 1 w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych Ośrodek zobowiązany
jest do gromadzenia informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione lub
umieszczone w rodzinie zastępczej.
Ośrodek
Adopcyjno-Opiekuńczy w Suwałkach prowadzi "Bank danych o dzieciach
zgłoszonych do ośrodka". Znajduje się nim 57 kart dzieci zgłoszonych w
2006r i 4 karty dzieci zgłoszonych w 2005r.
Ośrodek po zgłoszeniu danych
dziecka do przysposobienia, w zależności od możliwości utworzenia dla niego
rodziny zastępczej lub adopcyjnej, w terminie l miesiąca zobowiązany jest do
niezwłocznego przekazywania bankowi danych informacji o dzieciach
zakwalifikowanych do przysposobienia.
Ośrodek przekazuje
informacje o wszystkich dzieciach, dla których poszukiwane jest zastępcze
środowisko rodzinne do Ośrodku Adopcyjno-Opiekuńczym w Białymstoku, który jest
Bankiem Danych Województwa Podlaskiego.
W dokumentacji znajdują się pisma
potwierdzające przekazanie informacji o dzieciach.
Informacje
dotyczące dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych bądź adopcyjnych
znajdują się w teczkach danych rodzin. Przy każdej rodzinie założona jest karta
kontaktów, w której wyszczególniono datę kontaktu oraz czego spotkanie
dotyczyło. W niektórych przypadkach odnotowywane są wnioski wypływające ze
spotkań. Ponadto Ośrodek interesuje się postępami w nauce dzieci przebywających
w rodzinach. Do akt dołączone są świadectwa szkole oraz oceny cząstkowe.
Na
bieżąco sporządza się również diagnozę psychologiczno - pedagogiczną dzieci
umieszczonych w rodzinach zastępczych. Diagnozy są wyczerpujące i sporządzone w
sferach:
-
poziom rozwoju
intelektualnego,
-
trudności wychowawcze,
-
rozwój sfery emocjonalnej,
-
zainteresowania,
-
nałogi i uzależnienia,
-
sytuacja rodzinna,
-
relacje z rodzicami
naturalnymi i zastępczymi.
Ponadto wymienieni są
członkowie rodziny z którymi można nawiązać kontakt.
Diagnoza zakończona
jest wnioskami do pracy wychowawczej i terapeutycznej w sferach:
-
dydaktycznej,
-
emocjonalnej,
-
społecznej.
W diagnozie zawarto
również wskazówki do pracy z rodziną naturalną dziecka.
Ośrodek kwalifikuje dziecko do przysposobienia, jeżeli
została uregulowana jego sytuacja prawna. Dla wszystkich dzieci
zakwalifikowanych do adopcji zostały sporządzone diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne. Do dokumentacji załączono również karty zdrowia
dzieci.
Wspieranie rodzin sprawujących zastępczą
formę opieki oraz pedagogizacja rodziców naturalnych dzieci przebywających w
rodzinach zastępczych
Na
podstawie dostępnej dokumentacji stwierdzono, że udzielana jest pomoc rodzinom
zastępczym, adopcyjnym oraz naturalnym dzieci przebywających w rodzinach
zastępczych czy palcówkach opiekuńczo-wychowawczych. Pomoc świadczona jest
głównie w formie poradnictwa.
Z poradnictwa pedagoga Ośrodka
Adopcyjno-Opiekuńczego w Suwałkach w różnych sprawach w 2005r. skorzystało 98
osób z rodzin zastępczych i 96 osób z rodzin naturalnych.
Dwoje dzieci z rodzin zastępczych uczęszczało na
indywidualne zajęcia korekcyjno-wyrównawcze prowadzone przez pedagoga Ośrodka.
Pedagog przeprowadził 100 wywiadów w 50 rodzinach zastępczych.
Psycholog udzielał pomocy i wsparcia rodzinom
adopcyjnym i zastępczym poprzez:
-
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych u kandydatów (dot.
rodziców adopcyjnych),
-
sporządzanie opinii kwalifikacyjnych dla kandydatów na
rodziców adopcyjnych i zastępczych,
-
przeprowadzanie badania psychologiczne w celu ustalenia
diagnozy psychologicznej kandydatom na rodziców adopcyjnych i zastępczych i dla
dzieci,
-
udzielanie indywidualnych porad rodzicom zastępczym i dzieciom
w nich umieszczonym,
-
pomoc w rozwiązywaniu problemów wynikających ze
sprawowania opieki nad umieszczonym dzieckiem w rodzinie zastępczej i
adopcyjnej.
Pracownik socjalny w 2005r
przeprowadził 110 wywiadów środowiskowych z rodzinami naturalnymi dzieci
umieszczonych w rodzinach zastępczych. Na terenie ośrodka i w terenie udzielono
96 porad rodzinom naturalnym. Ponadto pracownik socjalny również sukcesywnie
współpracuje z instytucjami udzielającymi pomocy rodzinom naturalnym.
Wszelkie kontakty
indywidualne, czy instytucjonalne odnotowywane są w dziennikach pracy
pracowników.
Ponadto Ośrodek organizuje Dni Zastępczego Rodzicielstwa, podczas
których spotykają się rodziny zastępcze i wymieniają się doświadczeniami. Dla
rodzin naturalnych również było zorganizowane spotkanie, jednak żadna z rodzin
nie przyszła na spotkanie.
Współpraca z instytucjami powołanymi do
pomocy dziecku i rodzinie
Realizując swoje zadania Ośrodek nawiązał szeroką
współpracę z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, a w
szczególności z:
-
placówkami opiekuńczo-wychowawczymi znajdującymi się na
terenie miasta i powiatu,
-
ośrodkami adopcyjnymi w Łomży i Białymstoku,
-
MOPS-em w Suwałkach w zakresie udzielenia pomocy rodzinom informowania
o sytuacjach wymagających interwencji ze strony ośrodka lub sadu, umieszczenia
matki naturalnej w DPS, pomocy pieniężnej dla pełnoletniego wychowanka z
rodziny zastępczej,
-
Sądem Rejonowym i Okręgowym w zakresie wydawania opinii kwalifikujących
kandydatów na przysposobienie dziecka, zlecania przeprowadzania badań w
zakresie sprawdzenia więzi emocjonalnych zaistniałych między dzieckiem, a
przyszłymi rodzicami oraz spraw dotyczących regulacji sytuacji prawnej dzieci
znajdujących się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, konsultacje z
kuratorami sądowymi w sprawach dotyczących realizacji postanowień sądowych o
leczeniu odwykowym rodziców naturalnych, sposobu sprawowania opieki przez
rodziców nad małoletnimi dziećmi,
-
zakładami opieki zdrowotnej -
szpitalami, zwłaszcza z oddziałami noworodków, dziecięcymi w zakresie
przeprowadzania adopcji,
-
poradnią psychologiczno-pedagogiczną opinie o dziecku,
-
szkołami w zakresie zasięgania informacji o postępach w
nauce dzieci z rodzin zastępczych,
-
Caritas w zakresie udzielenia pomocy żywnościowej,
-
domami pomocy społecznej w sprawie przyjęcia do placówki,
-
Środowiskowy Dom Pomocy w Suwałkach - zajęcia terapeutyczne,
-
Szpital Psychiatryczny - oddział odwykowy-konsultacja problemów
alkoholowych rodziców naturalnych,
-
Ośrodek Leczenia Uzależnień - terapia,
-
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - leczenie
odwykowe,
-
Parafie, w zakresie wydawania żywności dla osób najbardziej
potrzebujących,
-
Dzielnicowy.
Kwalifikacje osób zatrudnionych w Ośrodku
W Ośrodku
Adopcyjno-Opiekuńczym w Suwałkach zatrudnionych jest 4 pracowników
merytorycznych. Jest to psycholog, pedagog, pracownik socjalny oraz dyrektor
placówki. Wszyscy pracownicy
posiadają kwalifikacje stosownie do rozporządzenia określającego kwalifikacje
wymagane od osób zatrudnionych w publicznych i niepublicznych ośrodkach
adopcyjno-opiekuńczych. Przykładowo:
1.
M.P. - dyrektor Ośrodka. Posiada ukończone wyższe
studia magisterskie w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, podyplomowe
studia z zakresu organizacji pomocy społecznej, kurs w zakresie zarządzania
oświatą. Ponadto posiada ukończone szkolenie "PRIDE - Rodzinna opieka
zastępcza/adopcja", kurs kwalifikacyjny dla trenerów programu PRIDE, szkolenie
z zakresu przygotowania wniosków do funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
konferencja szkoleniowa dot. reformy systemu pomocy dziecku i rodzinie "Z domu
dziecka do domu". Jest nauczycielem mianowanym.
2.
A.K. - zatrudniona na etacie pedagoga. Posiada ukończone wyższe studia
magisterskie w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe
w zakresie terapii pedagogicznej, studia podyplomowe w zakresie
oligofrenopedagogiki. Ponadto ukończyła kursy: "PRIDE - Rodzinna opieka
zastępcza/adopcja", kurs kwalifikacyjny dla trenerów programu PRIDE, szkolenie
dla pedagogów i psychologów
pracujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, opracowywanie indywidualnych
planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych,
diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do
rodziny naturalnej. Jest nauczycielem
mianowanym.
3.
E.S.- zatrudniona na etacie psychologa. Posiada ukończone wyższe studia
magisterskie na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej w zakresie specjalizacji
filozoficzno-psychologicznej. Jest nauczycielem dyplomowanym.
4.
K.Ż. - zatrudniona jest na etacie pracownika socjalnego. Posiada
ukończone wyższe studia magisterskie w zakresie pedagogiki opiekunczo-wychowawczej.
Ponadto ukończyła kursy: kurs kwalifikacyjny dla trenerów programu PRIDE:
Rodzinna opieka zastepcza/adopcja, szkolenie dla pedagogów i psychologów pracujących w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych, opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi,
przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka.
Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej, wstępna
edukacja w zakresie uzależnień oraz przygotowanie do prowadzenia programu
profilaktycznego "Jak żyć z ludźmi", przemoc i agresja w domu oraz kurs
asystentki menadżera.
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora
Ośrodka
Dyrektor
Ośrodkach w ramach sprawowania nadzoru dokonuje kontroli dokumentacji
prowadzonej przez pracowników merytorycznych. Dotyczy on głownie opinii
psychologicznopedagogicznych, wywiadów środowiskowych oraz prowadzenia
dokumentacji rodziny.
Ponadto przeprowadza hospitacje zajęć wg
uprzednio opracowanego planu nadzoru pedagogicznego. W 2005r. przeprowadzono 9
hospitacji, których tematyka
dotyczyła:
-
współpracy z sądami w celu
sporządzenia diagnozy dziecka oraz zastosowania odpowiedniego środka
wychowawczego,
-
współpraca z kościołami i
związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami,
-
spotkanie z pedagogami szkół i
pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
-
poszukiwanie rodzinnego
środowiska zastępczego dla dzieci zgłoszonych do ośrodka,
-
prowadzenie zajęć
indywidualnych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i ich opiekunów oraz
rodziców zastępczych i biologicznych,
-
poradnictwo pedagogiczne
dotyczące dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych,
-
analizowanie sytuacji
materialnej z możliwością powrotu dziecka z rodziny zastępczej (współpraca z
sądami),
-
pozyskiwanie, szkolenie i
kwalifikowanie osób zgłaszających się do pełnienia rodzinnej formy opieki
zastępczej,
-
aktualizowanie wywiadów
środowiskowych i rodziców naturalnych-dzieci przebywających w rodzinnych
formach opieki zastępczej.
W 2006r. w planie nadzoru pedagogicznego ujęto
następujące tematy:
-
współpracy z sądami w celu
sporządzenia diagnozy dziecka oraz zastosowania odpowiedniego środka
wychowawczego,
-
spotkanie z pedagogami szkół i
pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
-
poszukiwanie rodzinnego
środowiska zastępczego dla dzieci zgłoszonych do ośrodka,
-
prowadzenie zajęć
indywidualnych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i ich opiekunów oraz
rodziców zastępczych i biologicznych,
-
pozyskiwanie, szkolenie i
kwalifikowanie osób zgłaszających się do pełnienia rodzinnej formy opieki
zastępczej.
Z
prowadzonego nadzoru sporządzane są notatki pohospitacyjne. Zawierają one ocenę
realizacji celu zajęć, uwagi oraz zalecenia w przypadku wystąpienia
niedociągnięć. Wszystkie kontrole są odnotowywane. Notatki zawierają daty
przeprowadzanej kontroli, rodzaj kontrolowanego tematu. Kontrole przeprowadzano
w wyznaczonym okresie.
W planie nadzoru uwzględniono
również podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, w tym realizację planu
awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, uczestnictwo w różnych formach
szkolenia, szkolenie trenera PRIDE, studia podyplomowe.
Pracownikiem
zatrudnionym w Ośrodku na podstawie Ustawy Karta Nauczyciela jest pedagog -
nauczyciel mianowany, psycholog - nauczyciel dyplomowany i dyrektor- nauczyciel
mianowany.
Praca
pracowników pedagogicznych podlega ocenie. Pani pedagog, która zatrudniona jest
w Ośrodku od 1994r. została oceniona dwukrotnie w 1996r. i 2002r. Jak wynika z
wyjaśnień dyrektora, pedagog pozytywnie zdała egzamin na nauczyciela
dyplomowanego. Praca psychologa nie była oceniana. Z wyjaśnień dyrektora
wynika, że pracownik nie zwracał się z wnioskiem o dokonanie oceny.
Dyrektor
Ośrodka i pracownicy dbają o podnoszenie swoich kwalifikacji oraz o
doskonalenie swojego warsztatu pracy. Ukończyli oni kursy, szkolenia i inne
formy dokształcania wymienione przy kwalifikacjach.
Kontrola Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Suwałkach
została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących Ośrodka,
przeprowadzonej wizji lokalnej oraz wyjaśnień pracowników.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
Dyrektor Ośrodka.
W przypadku, gdy Dyrektor Ośrodka
Adopcyjno-Opiekuńczego w Suwałkach nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w
protokole kontroli, może odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od
dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy.
Wyjaśnienia należy składać do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Dyrektor Ośrodka
Adopcyjno-Opiekuńczego
w
Suwałkach Podpisy
kontrolujących:
mgr Maria Prabucka
1.
Krystyna Pasiuk
2. M.
Osipowicz