Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35097621   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P R O T O K Ó Ł

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach 1, 16-061 Juchnowiec Kościelny, przeprowadzonej w dniu 3 sierpnia 2006r.

Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach 1 prowadzony jest przez powiat białostocki. Adres Domu: Czerewki 1, 16-061 Juchnowiec Kościelny. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej jest Pan Józef Domaszuk.

Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler -starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - kierownik zespołu - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 137 z dnia 02.08.2006r. (PS.VI/EF/0939/137/06), wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Przedmiot kontroli:

1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,

2) ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

Ustalenia kontroli

I.                    Stopień realizacji programu naprawczego.

Z przedłożonej w kwietniu 2005 r. aktualizacji programu naprawczego Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach wynika, że w celu osiągnięcia przez Dom wymaganych standardów, na lata 2005-2006 zaplanowano do realizacji następujące zadania: 

1) montaż 3 platform schodowych - zadanie to zostanie wykonane w październiku br.,

2) remont budynku oddziału "A" i "B" wraz z dostosowaniem pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych - zadanie to zostało zrealizowane w 2005 roku i I kwartale 2006 r,

3) uzupełnienie uchwytów i poręczy przy sanitariatach - zadanie to zostało zrealizowanie w 2005 roku i I kwartale 2006 r,

4) modernizacja systemu przyzywowo-alarmowego budynku "C" - wykonano w 2005 r,

5) wymiana drzwi wejściowych- wykonano w 2005 r,

6) zakup wyposażenia pokoi mieszkalnych - w części pokojów, w których były starsze meble wymieniono je na nowe, pozostałe wyposażenie będzie sukcesywnie wymieniane,

7) zakup materacy p.odleżynowych - zakupiono w 2005/2006 roku,

Ponadto w ramach programu naprawczego zaplanowano inne prace mające na celu usprawnienie funkcjonowania Domu tj:

1)      wykonanie podjazdu dla wózków od strony dziedzińca w sektorze "B" - budynek Domu spełnia standardy w zakresie zniesienia barier architektonicznych, wykonanie dodatkowego  podjazdu pozwoliłoby mieszkańcom na lepszy dostęp na dziedziniec. Jak ustalono podjazd ten nie zostanie wykonany ze względu na brak środków,

2)      zmiana nawierzchni dróg wewnętrznych na terenie posesji - zadanie to zostanie wykonane w późniejszym okresie,

3)      modernizacja klatek schodowych oraz zapewnienie warunków ewakuacji z pomieszczenia stołówki - modernizacja klatek schodowych zostanie przełożona na kolejne lata, a wykonanie drugiego wyjścia ewakuacyjnego nie będzie robione,

4)      modernizacja oczyszczalni ścieków - w 2005 r. wybudowano nową oczyszczalnię,

5)      modernizacja kotłowni - zadanie to zostało uwzględnione w budżecie powiatu białostockiego na lata 2007-2008.,

6)      budowa studni głębinowej - zadanie to nie będzie realizowane, gdyż obecnie wodę zabezpiecza hydrofornia z Juchnowca,

7)      termomodernizacja obiektu m. in. wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, docieplenie piwnic - zadanie to jest ujęte w budżecie powiatu na lata 2007-2008,

8)      zakup regałów do gabinetów zabiegowych - zadanie zostanie zrealizowane do końca 2006 roku,

9)      zakup stanowiska do hydromasażu, termoterapii, biostymulatora p.bólolwego, aparatu EKG - ze względu na brak środków finansowych nie zakupiono powyższego sprzętu,

10)  zakup pralnicowirówki - wyremontowano pomieszczenia pralni,

11)  zakup automatu myjąco-dezynfekującego - zakup przełożono na kolejne lata ze względu na brak środków finansowych,

12)  zakup wyposażenia do kuchni - wyremontowano obecne wyposażenie,

13)  wykonanie wiaty przed budynkiem przy wejściu głównym - wykonanie zadania uzależnione jest od otrzymania środków z PFRON.

            W dniu kontroli w Domu było zatrudnionych 58 osób w tym 39 w dziale terapeutyczno-opiekuńczym (tj. kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, kierownik zespołu pielęgniarek, starszy pracownik socjalny, pracownik socjalny, instruktor terapii zajęciowej, technik fizjoterapii, dwóch instruktorów ds. kulturalno-oświatowych, 4 starsze pielęgniarki, 5 pielęgniarek, 9 opiekunów, 7 starszych pokojowych, 4 pokojowych, 2 kapelanów na ½ etatu każdy) w przeliczeniu na pełne etaty 38. Daje to wskaźnik zatrudnienia 0,37.

II. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.

            Dom Pomocy Społecznej w Czerewkach mieści się w czterokondygnacyjnym budynku bez barier architektonicznych, z zamontowanymi systemami przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. Przy wejściu do budynku wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych, w środku zamontowana winda przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych. W dniu kontroli w Domu przebywało 103 mieszkańców.

            W Domu znajdują się następujące pomieszczenia:

            A) na parterze:

1)  pralnia,

2) palarnia,

3) gabinet medycznej pomocy doraźnej,

4) gabinet lekarski,

5) kuchnia z jadalnią,

6) pokoje mieszkalne tj. 7 pokoi 3-osobowych o pow. odpowiednio 19,38 m2, 19,802, 19,81m2, 19,82m2, 19,87m2, 19,992, 20,12 m2.

7) dyżurka pielęgniarek

            B) na I piętrze:

1) pokój dziennego pobytu,

2) świetlica,

3) podręczne pomieszczenie do prania i suszenia,

4) pokoje gościnne,

5) sala do terapii zajęciowej - plastyczna.

6) pokoje mieszkalne tj.

ˇ  10 pokoi 2-osobowych o pow. odpowiednio: 6 pokoi o pow. 12,20 m2 każdy (z czego 4 zgodnie z wyjaśnieniami Dyrektora będą to pokoje jednoosobowe) 15,28 m2, 17,20 m2, 16,77 m2, 18,81 m2,

ˇ  7 pokoi 3-osobowych o pow. odpowiednio 19,39 m2, 19,732, 19,86m2, 19,90m2, 19,92m2, 20,022, 20,44 m2.

            C) na II piętrze:

1) biblioteka z czytelnią,

2) kuchenka pomocnicza,

3) sala do terapii,

4) kaplica ekumeniczna,

5) pokoje mieszkalne tj.

ˇ  6 pokoi 2-osobowych o pow. 12,20 m2 każdy,

ˇ  7 pokoi 3-osobowych o pow. 2  pokoje o pow. 19,71 m2 każdy, 19,82 m2, 19,98 m2, 20,10m2, 20,16 m2, 20,16 m2,

            D) na III piętrze:

1) gabinet medycznej pomocy doraźnej,

2) 6 pokoi 2-osobowych o pow. 16,02 m2, 16,04 m2, 16,06 m2, 16,08 m2, 16,00 m2, 16,31 m2,

3) sala do rehabilitacji,

4) sala do terapii muzycznej.

            Wszystkie pokoje mieszkalne mają wymagany ustawą metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w tapczan/łóżko, krzesła, stół, szafkę nocną. Szafy ubraniowe znajdują się w przedpokoju lub w pokoju. Przy każdym pokoju są łazienki, wyposażone w umywalkę, sedes, prysznic lub wannę. Przy pokojach, w których przebywają osoby mniej sprawne w łazienkach zamontowane są uchwyty ułatwiające osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że będą one na bieżąco montowane w pozostałych łazienkach.

            W Domu zgodnie z wymaganiami standardowymi znajdują się wszystkie pomieszczenia do infrastruktury dziennej.

Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone estetycznie, przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych zapachów.

            Dom spełnia wymagane standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych i napoi. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:

- śniadanie w godzinach 7.30 - 9.30,

- obiad w godzinach 12.30 - 14.30,

- kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.

            Mieszkańcy posiłki spożywają na stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu przygotowywano następujące diety: wrzodowa - 2, cukrzycowe - 4, miksowane -2.

            Dom zapewnia mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości ich zakupienia z własnych środków, odzież i obuwie dostosowane do pory roku. Ubranie prane jest w pralni w Domu, przed oddaniem jest ono znakowane, dzięki czemu po praniu wraca do właściciela. Dom zapewnia także środki higieny osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.

            Pracę socjalną na rzecz mieszkańców świadczy dwóch pracowników socjalnych zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy.

            W dniu kontroli w Domu przebywało 103 mieszkańców, w tym 33 osoby leżące. Na wózkach porusza się 8 osób, przy pomocy sprzętu ortopedycznego - 18. Główne schorzenia mieszkańców to choroby układu krążenia i oddechowego. W dniu kontroli pięciu mieszkańców przebywało w szpitalu.

            Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą: pielęgniarki i pokojowe. Pracują one w systemie dwuzmianowym tj. w godzinach 800 - 2000, 2000 - 800. W ciągu dnia na dyżurze pracują 3 pielęgniarki i 3 pokojowe. Opiekunki pracują w godzinach 600 - 1400. Na jednym dyżurze pracuje 6 opiekunek. Ponadto, w ciągu dnia z mieszkańcami pracują: kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego, 2 pracowników socjalnych, instruktor terapii zajęciowej, technik fizjoterapii, instruktor ds. kulturalno-oświatowych.

            Opiekę medyczną zapewnia mieszkańcom dwóch lekarzy rodzinnych tj. z Juchnowca Kościelnego - przyjeżdża na wizyty do DPS we wtorki i piątki oraz z Bogdanek, który jest w Domu każdego dnia. Ponadto, na umowę zlecenie zatrudniony jest oraz lekarz psychiatra oraz lekarz urolog. Psychiatra przyjeżdża na wizyty do Domu raz na dwa tygodnie, urolog raz na miesiącu. Dom zapewnia mieszkańcom kontakt z psychologiem. Psychiatra wskazuje osoby, które wymagają porady psychologa. Mieszkańcy dowożeni są do poradni psychologicznej w Białymstoku. Dom ponosi odpłatność za leki do wysokości limitu ceny.

            W Domu prowadzona jest terapia zajęciowa w formie min.: zorganizowanych zajęć plastycznych, muzycznych. Dla osób uzależnionych od alkoholu utworzono grupę wsparcia AA. Znaną formą rehabilitacji jest udział mieszkańców w turnusach rehabilitacyjnych. W ramach rehabilitacji mieszkańcy wyjeżdżają na turnusy rehabilitacyjne. W bieżącym roku 10 osób było na turnusie w Maniówce.

            W Domu na II piętrze zorganizowana jest biblioteka. Mieszkańcy mogą wypożyczyć  książki w poniedziałki, środy i piątki w godzinach od 12.00 - 14.00. Bibliotekę prowadzi pracownik ds. kulturalno-oświatowych. Regularnie wypożycza książki 38 osób. W bibliotece dostępne są także przepisy prawne dotyczące domów pomocy społecznej oraz gazety codzienne. Na potrzeby mieszkańców kupowany jest Kurier Poranny, Przyjaciółka, Przegląd Prawosławny i Przewodnik Katolicki.

            Szczególnie uroczyście obchodzone są w Domu Święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy zarówno w obrządku katolickim jak i prawosławnym. Mieszkańcy Domu stale uczestniczą w różnego rodzaju konkursach i przeglądach. Często wyjeżdżają poza teren Domu na spotkania integracyjne, przeglądy i imprezy kulturalno-oświatowe. Dom zapewnia mieszkańcom rozwój samorządności. W skład obecnego samorządu mieszkańców wchodzą trzy osoby: przewodniczący, wiceprzewodniczący oraz członek. Samorząd zbiera się według potrzeb. Skład samorządu wywieszony jest na tablicy ogłoszeń.

            Opiekę duszpasterską mieszkańcom zapewnia dwóch księży wyznania katolickiego i prawosławnego. Każdy zatrudniony na 1//2 etatu każdy. W kaplicy Domu ksiądz prawosławny odprawia nabożeństwa w soboty, ksiądz katolicki w niedzielę. Ponadto kapłani są w Domu w miarę potrzeb. Zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca Dom zajmuje się jego pochówkiem. W 2005 było 16 zgonów, Dom zajmował się pochówkiem jednego mieszkańca, który został pochowany na cmentarzu w Tryczówce. W 2006 roku do dnia kontroli było 15 zgonów, pochówkiem wszystkich zmarłych osób zajmowała się rodzina.

            Wszyscy mieszkańcy mają własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich przechowywanie. Wśród mieszkańców 55 osób ma pieniądze zdeponowane na koncie depozytowym, 2 osoby posiadają książeczki oszczędnościowe, 3 osoby swoje oszczędności ma na rachunku oczędnościo- rozliczeniowym. Mieszkaniec może pobrać pieniądze każdego dnia, osobą odpowiedzialną za depozyty jest pracownik socjalny.

            Dom zapewnia mieszkańcom regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje w poniedziałki w godzinach 1300-1500 oraz w czwartki w godzinach 800-1100. Informacja taka wywieszona jest na tablicy ogłoszeń. Na tablicy ogłoszeń na parterze wywieszona jest książka skarg i wniosków. Kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego sprawdza codziennie stan zgłoszonych skarg i wniosków. W kontrolowanym okresie nie było żadnych wpisów.

            Dom osiągnął wymagane standardy w zakresie usług bytowych, wymaganych pomieszczeń, warunków sanitarnych oraz w zakresie wyżywienia i organizacji posiłków, zapewnienia mieszkańcom ubrania i środków czystości. Dom nie spełnia jedynie standardów w zakresie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia w programie naprawczym zaplanowano do końca 2006 roku.

            Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2006.

            Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy w Czerewkach.

            W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

            Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Podpisy kontrolujących

                                                                                              1/ Ewa Feszler

                                                                                              2/ Mieczysława Nartowicz

            Dyrektor

Domu Pomocy Społecznej

            w Czerewkach

            Józef Domaszuk


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  25.09.2006 09:28:55
Data publikacji:  25.09.2006 09:28:55
Data modyfikacji:  25.09.2006 09:28:55 


Załączniki do informacji:
inf9814_Wystapienie pokontrolne-dps Czerewki.doc [pobierz plik]
Wystapienie pokontrolne-dps Czerewki.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl