PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej Domu
Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek
Rodziny Maryi w Augustowie ul. 3 Maja 57,
przeprowadzonej w dniu 13 września 2006r.
Dom Pomocy Społecznej dla
Dzieci i Młodzieży w Augustowie, ul. 3 Maja 57 prowadzony jest na zlecenie
powiatu augustowskiego przez Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi
Prowincji Warszawskiej. Adres Domu: 16-300 Augustów, ul. 3-go Maja 57. Dom
przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
(dziewczęta). Obowiązki Dyrektora Domu Pomocy Społecznej pełni Siostra Jadwiga
Drewnik.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, kierownik
zespołu, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 163
z dnia 12.09.2006r. (PS.VI/EF/0939/163/06), wydanego z
upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora
Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) dostosowanie poziomu usług do obowiązującego
standardu,
2) ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena
organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i
uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Z przedłożonej, przez Starostę powiatu Augustowskiego,
analizy programu naprawczego z dnia 19.07.2004r
wynika, że aby Dom posiadał wszystkie wymagane standardy zaplanowano do
realizacji następujące zadania:
1. Modernizację II piętra w budynku głównym dla 15
mieszkanek z urządzeniem łazienki, pokoju dziennego pobytu, jadalni; poprzez
remont z jednej dużej sali wykonano 3 pokoje trzyosobowe o powierzchni 18,90m2
każdy i pokój dwuosobowy o powierzchni 12,76 m2. Urządzono łazienkę z wanną i prysznicem, 3 sedesami
i 3 umywalkami. W łazience ustawiono pralkę automatyczna, z której mieszkanki
mogą korzystać. Ponadto, na piętrze tym znajdują się następujące pomieszczenia:
pokój dziennego pobytu, kuchenka pomocnicza, gabinet pielęgniarski i medycznej
pomocy doraźnej, łazienka wyposażona w wannę, 2 sedesy i 2 umywalki.
2. Zainstalowanie windy osobowej w budynku głównym; zgodnie
z § 6, ust 1, pkt 1) rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19
października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz.
1837) w domach pomocy przeznaczonych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
zalecany jest dźwig osobowy dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Domu dźwig ten nie będzie montowany. W
budynku tym mieszkają wszystkie sprawne fizycznie mieszkanki.
3. Osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienie
- do końca 2006 r.
Dom osiągnął wymagany wskaźnik zatrudnienia zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, który dla tego typu domu wynosi nie mniej niż 0,6
na jednego mieszkańca. Na dzień kontroli w Domu zatrudnionych było 68 osób. W dziale terapeutyczno-opiekuńczym
zatrudnionych było 49 osób w tym 40,6 w przeliczeniu na pełne etaty tj. 4
pielęgniarki w tym jedna na ½ etatu, 5 starszych opiekunów w tym 2 na
½ etatu, 11 opiekunów, młodszy opiekun na ½ etatu, 7 starszych
pokojowych, 9 pokojowych, pracownik socjalny, rehabilitantka, technik
fizjoterapii, instruktor ds. kulturalno-oświatowych na ½ etatu,
psycholog na ½ etatu, logopeda na ¼ etatu, 4 instruktorów terapii
zajęciowej każdy na ¼ etatu, lekarz psychiatra na 1/8 etatu).
Ponadto w Domu na rzecz mieszkańców usługi świadczy 8
wolontariuszy, z którymi podpisane są umowy o świadczenie usług
wolontarystycznych. Według
obowiązujących przepisów, przy ustalaniu wskaźnika zatrudnienia uwzględnia się
również wolontariuszy, stażystów, praktykantów oraz osoby odbywające służbę
zastępczą w domu, jeżeli pracują bezpośrednio z mieszkańcami przy czym, przy
wyliczaniu wskaźnika udział tych osób nie może przekroczyć w DPS - 30% ogólnej
liczby osób zatrudnionych w zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Z ogólnej liczby
49 osób zatrudnionych w Domu w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 30% stanowi 15
osób. W związku z powyższym wskaźnik zatrudnienia w Domu wynosi 0,6 (tj. 40,6
etatu + 8 wolontariuszy : 80 mieszkańców).
II. Ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu
typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej w Augustowie
zlokalizowany jest w dwóch budynkach wielokondygnacyjnych z zamontowanymi
systemami przyzywowo-alarmowym i alarmowo-przeciwpożarowym. Przed wejściem do
budynku głównego wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych. Drugi
budynek także pozbawiony jest barier architektonicznych. W środku zainstalowana
jest winda, przed wejściem do budynku zamontowana jest platforma schodowa.
Dom dysponuje 80 miejscami. W dniu kontroli przebywało
w nim 80 dziewcząt.
W budynku głównym Domu od ul. 3-go
Maja znajdują się następujące pomieszczenia:
A)
na parterze:
1) kaplica,
2) pokój gościnny,
B)
na I piętrze ( mieszkają dziewczęta z V grupy - 17 osób) :
1) pokój dziennego pobytu
2) pokoje mieszkalne:
-
6 pokoi
dwuosobowych, każdy o powierzchni 13,5m2,
-
2 pokoje jednoosobowe o pow. 15,16m2,
-
pokój trzyosobowy o pow. 25,6 m2,
3) 2 łazienki, wyposażone łącznie w 2 wanny, prysznic, 4 sedesy,
4 umywalki, 2 pralki automatyczne, suszarki na bieliznę dziewcząt.
4) jadalnia z kuchenką pomocniczą,
C)
na półpiętrze: WC, wyposażone w sedes i umywalkę,
D)
na II piętrze ( mieszka część dziewcząt z II grupy - 12 osób) :
1) pokój dziennego pobytu,
2) 2 łazienki, wyposażone łącznie w 5 sedesów, 2 wanny,
prysznic, 5 umywalek, pralkę automatyczną,
3) pokoje mieszkalne:
- 3 pokoje trzyosobowe, każdy o pow. 18,90 m2,
- 2 pokoje dwuosobowe, każdy o powierzchni 12,76m2,
- pokój jednoosobowy o pow. 15,16m2,
4) jadalnia z kuchenką pomocniczą,
5) gabinet medycznej pomocy doraźnej,
6) gabinet lekarski.
E)
na poddaszu:
1) pokój trzyosobowy o pow. 26 m2 z łazienką
wyposażoną w prysznic, umywalkę, sedes
Drugi budynek od ulicy Młyńskiej,
znajdują się w nim następujące pomieszczenia:
A) na parterze:
1) gabinet kinezyterapii,
2) sala do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
3) sala doświadczania świata,
4) sala hydroterapii,
5) 2 łazienki wyposażone łącznie w prysznic, wannę, 2
sedesy, 2 umywalki,
6) pokój gościnny z łazienką,
7) sala komputerowa
B) na I piętrze
( mieszkają dziewczęta z I grupy - 15 osób) :
1) jadalnia z kuchenką pomocniczą,
2) 2 pokoje dziennego pobytu,
3) 4 łazienki, wyposażone łącznie w: 7 umywalek, 3 wanny,
9 sedesów + krzesła sedesowe, 2 prysznice,
4) gabinet medycznej pomocy doraźnej,
5) podręczne pomieszczenie do prania i suszenia,
wyposażone w wannę, pralkę, wirówkę, suszarki,
6) pokoje mieszkalne ( mieszkają dziewczęta z IV grupy -
18 osób) :
- 3 pokoje dwuosobowe, każdy o pow. 14,40 m2,
- 4 pokoje trzyosobowe, każdy o pow. 18 m2,
7) kuchenka, w której pracownicy przygotowują posiłki - papki dla
dzieci
C) na II piętrze
( mieszkają dziewczęta z I grupy - 15 osób) :
1) pokoje mieszkalne:
- 3 pokoje trzyosobowe, każdy o pow. 25,5 m2,
- 3 pokoje dwuosobowe, każdy o pow. 17,16 m2;
przy wszystkich pokojach znajdują się łazienki wyposażone w wannę lub prysznic,
sedes i umywalkę,
W drugiej części piętra znajdują się pokoje (
mieszkają dziewczęta z III grupy - 16 osób):
1) pokoje
mieszkalne:
- 3 pokoje dwuosobowe, każdy o
pow. 18 m2,
- 2 pokoje trzyosobowe, każdy o pow. 22m2,
- pokój czteroosobowy o pow. 22m2,
2) jadalnia z kuchenką pomocnicza,
3) pokój dziennego pobytu,
4) łazienka, wyposażona łącznie w : 3 prysznice,
wannę, 2 sedesy, 5 umywalek
5) toaleta z sedesem i umywalką,
D) na poddaszu znajdują się 2 pokoje gościnne z łazienkami.
Wszystkie pokoje mieszkalne mają
wymagany ustawą metraż. Wyposażone są zgodnie z obowiązującym standardem w
tapczan/łóżko, krzesła, stół, szafkę nocną. Szafy ubraniowe znajdują się w
pokojach. Dom spełnia wymagane standardy w zakresie warunków sanitarnych. Przy
urządzeniach sanitarnych zamontowane są uchwyty ułatwiające osobom mniej
sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. W Domu zgodnie z wymaganiami
standardowymi znajdują się wszystkie pomieszczenia do infrastruktury dziennej. Zarówno w salach do terapii, w
pokojach dziennego pobytu oraz pokojach mieszkalnych znajdują się zabawki
dostosowane do wieku i sprawności intelektualnej mieszkanki.
Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w
miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone kolorowo i
estetycznie, przyozdobione pracami mieszkańców, wolne od nieprzyjemnych
zapachów.
Dom spełnia wymagane
standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkankom możliwość wyboru
zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych
i napoi. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 7.00 - 9.00,
-
II śniadanie godzina 10.30
-
obiad w godzinach 12.00 - 14.00,
-
kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.
Dziewczęta posiłki spożywają w jadalniach
lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmione. Na dzień kontroli w
Domu 30 dziewcząt było karmionych. Wszystkim mieszkankom przygotowywane są
posiłki lekkostrawne, z czego 20 jest miksowanych.
Dom
zapewnia mieszkankom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości
ich zakupienia z własnych środków odzież i obuwie dostosowane do pory roku.
Ubranie prane jest w pralni w Domu, przed oddaniem jest ono znakowane, dzięki
czemu po praniu wraca do dziewczynki. Dom zapewnia także środki higieny
osobistej i inne rzeczy osobistego użytku.
Pracę socjalną na rzecz mieszkańców świadczy pracownik socjalny
zatrudniony w Domu od dnia 01.09.2006 r. Na potrzeby mieszkanek kupowana jest
następująca prasa: Miś, Świerszczyk, Poznaj swój kraj, Nasz Dziennik, Mały Gość
Niedzielny, Mały Przewodnik. Przepisy prawne dot. domów pomocy społecznej
znajdują się kancelarii.
W dniu kontroli w Domu przebywało 80 mieszkanek.
Większość mieszkanek wymaga stałej pomocy przy wykonywaniu czynności życia
codziennego. Przy pomocy sprzętu ortopedycznego (kul) poruszają się 2
mieszkanki, 20 mieszkanek jest leżących.
Wszystkie osoby w wieku obowiązku szkolnego realizują
go; 5 dziewcząt uczęszcza do gimnazjum, 2 do szkoły podstawowej. Dla dzieci
upośledzonych w stopniu głębokim zorganizowane są zajęcia
rewalidacyjno-wychowawcze w trzech grupach: dwie grupy trzyosobowe, jedna grupa
dwuosobowa.
Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą:
pielęgniarki, opiekunki i pokojowe. Pracują one w systemie trzyzmianowym tj. w
godzinach 700 - 1400, 1400 - 2200,
2200 - 600. W ciągu dnia opiekę mieszkankom zapewnia 10
opiekunek, 6 pokojowych, 2 pielęgniarki. W nocy na dyżurze pracują: 2
opiekunki, pokojowa, pielęgniarka. Ponadto w nocy, gdy zachodzi taka potrzeba
pomocą służą siostry, które mieszkają w Domu. Ponadto, w ciągu dnia z
mieszkańcami pracują: psycholog, pracownik socjalny, technik fizjoterapii,
logopeda, instruktorzy terapii zajęciowej, rehabilitant, instruktor ds.
kulturalno-oświatowych.
Opiekę medyczną zapewnia mieszkankom lekarz rodzinny z
Przychodni NZOZ w Augustowie, który przyjeżdża na wizyty do DPS lub, gdy
zachodzi taka potrzeba, mieszkanki są zawożone do przychodni. W Domu
zatrudniony jest na 1/8 psychiatra, który jest w Domu dwa razy w miesiącu. Dom
ponosi odpłatność za leki do wysokości limitu ceny.
W Domu prowadzona jest terapia zajęciowa w formie zorganizowanych zajęć
plastycznych, muzycznych, komputerowych i teatralnych. Prowadzona jest
pracownia ceramiczna, hydromasażu, rehabilitacji. W Domu prowadzona jest
terapia logopedyczna oraz zajęcia usprawniające w sali doświadczania świata.
Wszystkie mieszkanki uczestniczą w poszczególnych zajęciach. Ponadto w Domu
prowadzona jest terapia indywidualna.
W Domu uroczyście obchodzone są święta roczne oraz osobiste rocznice
mieszkanek (urodziny, imieniny). Dziewczęta stale uczestniczą w różnego rodzaju
konkursach i przeglądach. Często wyjeżdżają poza teren Domu na spotkani
integracyjne, przeglądy i imprezy kulturalno-oświatowe.
Opiekę duszpasterską mieszkankom zapewnia kapłan, zatrudniony w Domu na
¼ etatu. W kaplicy Domu odprawia codziennie msze św. W 2005 roku w Domu
zmarły 2 mieszkanki, pogrzebem w obu przypadkach zajmowała się rodzina.
Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków przyjmuje mieszkanki w środy i
soboty w godzinach 830 do 930.
Mieszkanki mają zapewniony kontakt z psychologiem, który zatrudniony
jest na ½ etatu.
Dom osiągnął wszystkie
wymagane standardy zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów
pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 217, poz. 1837)
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją
1/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu Pomocy Społecznej dla
Dzieci i Młodzieży w Augustowie.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Augustowie przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Siostra Jadwiga Drewnik
( podpis Dyrektora )