P r o t o k ó ł
kontroli Placówki
Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach, Regon: 000206428
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku:
1.
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
2. Krystynę
Pasiuk - starszego inspektora
Kontrolę problemową przeprowadzono w dniu 21 września
2006r. na podstawie upoważnienia Nr 167 z dnia 18 września
2006r., które w imieniu Wojewody Podlaskiego wydał dyrektor Wydziału
Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą
za okres od 01.01.2005r. do dnia kontroli, objęto
kwalifikacje osób zatrudnionych w placówce, wynikających z:
-
ustawy o pomocy społecznej z
dnia 12 marca 2004r. (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
-
rozporządzenia Ministra
Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80 poz. 900),
-
rozporządzenia Ministra Polityki
Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru
nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812).
Wyjaśnień w toku kontroli udzielał
Sławomir
Niedźwiedzki - dyrektor
Ustalenia
kontroli
W Placówce
Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach zatrudnieni są:
-
dyrektor,
-
pedagog - 1 etat,
-
psycholog - 1 etat
-
17 wychowawców, w tym 9 - na postawie ustawy - Karta Nauczyciela, 8 -
na podstawie przepisów ustawy o
pracownikach samorządowych
-
pracownik socjalny - 2 etaty,
W toku przeprowadzania czynności kontrolnych
przeanalizowano 50% losowo wybranych akt pracowników. Stwierdzono, że w
placówce zatrudnione osoby posiadają następujące kwalifikacje:
1. dyrektor - ukończone wyższe studia
magisterskie na kierunku peedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie organizacji pomocy
społecznej, studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki,
studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą. Jest nauczycielem
mianowanym.
2. pedagog - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika
opiekuńczo-wychowawcza, studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej.
Jest nauczycielem dyplomowanym.
3. psycholog - ukończone wyższe studia magisterskie na Wydziale
Filozofii Chrześcijańskiej w zakresie specjalizacji
filozoficzno-psychologicznej. Jest nauczycielem dyplomowanym.
4. wychowawca 1. - ukończone
wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika opiekuńczo-wychowawcza,
studia podyplomowe w zakresie psychologii w marketingu i zarządzaniu, studia
podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej. Jest nauczycielem
dyplomowanym.
5. wychowawca 2. - ukończone
wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie oligifrenopedagogiki.
Jest nauczycielem dyplomowanym.
6. wychowawca 3. - ukończone
studia zawodowe na kierunku pedagogika w zakresie nauczania początkowego,
studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest
nauczycielem dyplomowanym.
7.
wychowawca 4. - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika
o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, studia podyplomowe:
organizacja i zarządzanie oświatą, studia podyplomowe w zakresie wspomagania
dzieci z problemami rozwojowymi, studium metod psychokorekcyjnych,
studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest
nauczycielem dyplomowanym.
8.
wychowawca 5. - ukończone
wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności pedagogika
opiekuńczo-wychowawcza. Jest nauczycielem dyplomowanym.
9.
wychowawca 6. - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika
o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Jest nauczycielem mianowanym.
10. pracownik socjalny 1. - ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna w zakresie pedagogiki
resocjalizacyjnej.
11. pracownik socjalny 2. - ukończone
wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna w zakresie pracy
socjalnej, studia podyplomowe: andragogika,
orientacja i poradnictwo edukacyjno-zawodowe.
Pracownicy placówki dbają o
podnoszenie swoich kwalifikacji. Poszukują we własnym zakresie ciekawych
szkoleń, kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego
warsztatu pracy.
Doskonalenie
zawodowe pracowników Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach przedstawia
się następująco:
-
podstawy teoretyczne i konsekwencje praktyczne reformy
systemu pomocy dziecku i rodzinie,
-
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka,
prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej,
-
planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty,
-
agresja dzieci i młodzieży - jak sobie z nią radzić i jak
jej przeciwdziałać,
-
podstawy obsługi komputera i korzystanie z sieci Internet,
-
dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w systemie
kształcenia specjalnego i integracyjnego,
-
PRIDE - rodzinna opieka zastępcza/adopcja,
-
drugi elementarz - czyli program siedmiu kroków,
-
jak realizować autorski program wychowania dzieci i
młodzieży "Życie i miłość",
-
szkoła dla rodziców, czyli jak mówić żeby dzieci nas
słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły wg metody A. Faber i E. Mazlish,
-
przeciwdziałanie przemocy i agresji w
szkole,
-
przemoc wobec dzieci - diagnoza i interwencja,
-
narkomania - problem współczesności,
-
kompetencje wychowawcze nauczyciela, tworzenie i
realizacja programu oddziaływań wychowawczych,
-
metoda dobrego startu,
-
prezentacja szerokiego repertuaru metod pedagogiki
zabawy,
-
jak zorganizować imprezę dla dużej grupy ,
-
animacja grupy metodami pedagogiki zabawy,
-
dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
matematyki wg E. Grzesiuk - Kulczyńskiej,
-
subkultury młodzieżowe,
-
kinezjologia edukacyjna Brain Gym,
-
kinezjologia edukacyjna P Dennisona Iº,
-
praca z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych,
-
jak budować szkolny program profilaktyczny,
-
terapia pedagogiczna,
-
trening interpersonalny,
-
psychodrama jako forma treningu interpersonalnego,
-
trening zastępowania agresji - ART,
-
reformy systemu pomocy dziecku i rodzinie - "Z domu dziecka
do domu".
Pracownicy po odbytych
szkoleniach starają się przekazywać zdobytą wiedzę pozostałym pracownikom
placówki na radach samokształceniowych. Tym samym urozmaicane są formy pracy z
dziećmi. W latach 2005/2006 tematyka rad obejmowała min.: przeciwdziałania
agresji wśród wychowanków, zagadnienia z edukacji antynikotynowej, usamodzielnienia,
dokumentacji dotyczącej wychowanków, ustawy o pomocy społecznej, konstruowania
planu rocznego.
W toku
kontroli stwierdzono, że osoby zatrudnione w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w
Suwałkach posiadają kwalifikacje zgodnie z wymogami określonymi w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Kontrola Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Suwałkach
została dokonana w oparciu o analizę dokumentów dotyczących placówki, oraz
wyjaśnień dyrektora.
Protokół
sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje
dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy dyrektor Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej
w Suwałkach nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może
odmówić jego podpisania składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania
pisemne wyjaśnienie podając przyczyny tej odmowy. Wyjaśnienia należy składać do
Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu.
Dyrektor Podpisy
kontrolujących:
Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej 1. Małgorzata Osipowicz
w Suwałkach 2.
Krystyna Pasiuk
S.Niedźwiedzki