Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35098633   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka w Pawłówce. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka w Pawłówce, REGON - 790260960

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 22.08, 25.08, 29.08. 2006r na podstawie upoważnienia Nr 141 z dnia 18.08.2006r., które w imieniu Wojewody wydał  Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

Kontrolą za okres od 01.01.2005r. do miesiąca poprzedzającego dzień kontroli było przestrzeganie standardów w zakresie opieki i wychowania oraz świadczonych usług.

wynikających z:

-           ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),

-           rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900)

-           rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331)

-           Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991r.)

-           rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862)

-           rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812)

-           rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 50, poz. 523 z póź. zm.)

-           Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 37 z 2005r. poz. 331).

Wyjaśnień udzielili:

1.      Waldemar Pstrzoch - dyrektor placówki

2.      Wychowawcy

3.      Wychowankowie.

Ustalenia kontroli

Dom Dziecka w Pawłówce jest jednostką organizacyjną powiatu suwalskiego. Placówka znajduje się w wiejskiej miejscowości Pawłówka i jest oddalona od miasta Suwałki około 20 km.

Dyrektorem kontrolowanej jednostki jest Waldemar Jerzy Pstrzoch, którego starosta suwalski powołał na stanowisko dyrektora z dnia 7 maja 2002r.

Organizację placówki określa regulamin, który jest zgodny z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (cyt. powyżej). Szczegółowe zadania do realizacji ujęte są w planie pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki opracowanym na 2006r. W planie jako cele nadrzędne określono:

-           podejmowanie działań związanych z powrotem dziecka do rodziny naturalnej lub zastępczej opieki rodzinnej,

-           diagnozowanie potrzeb dziecka i rodziny,

-           wspieranie rozwoju dziecka,

-           wskazywanie dróg właściwego rozwiązywanie problemów,

-           uczenie podejmowania właściwych decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje decyzje i postępowanie,

-           przygotowanie do samodzielnego, odpowiedzialnego życia.

Ponadto do realizacji wyznaczono cele szczegółowe oraz przewidziano sposoby ich realizacji, a także osoby odpowiedzialne i termin realizacji.

Placówka mieści się w budynku wielokondygnacyjnym. W części budynku znajduje się Szkoła Podstawowa w Pawłówce, której pomieszczenia zostały nieodpłatnie udostępnione gminie. Ustalono, że Dom wymaga remontu, ponieważ od chwili powstania placówki wykonywano jedynie bieżące prace np. odświeżanie ścian. W 2003r. w Domu Dziecka zostały wymienione okna w sypialniach dzieci.

Teren wokół Domu Dziecka jest zagospodarowany. Znajduje się na nim plac zabaw, boisko do gry w piłkę nożną i siatkową.

Placówka przeznaczona jest dla 30 wychowanków. W dniu kontroli w ewidencji Domu Dziecka figurowało 36 podopiecznych.

W okresie objętym kontrolą z placówki odeszło 13 dzieci, w tym:

-         do rodzin naturalnych - 4 dzieci,

-         zmiana środka wychowawczego - 3 dzieci,

-         usamodzielnionych - 6 dzieci.

W okresie kontroli niewielu wychowanków przebywało w placówce ze względu na przerwę wakacyjną.

Do dyspozycji dzieci jest 10 sypialni trzyosobowych i 2 - dwuosobowe. Wszyscy wychowankowie mają zapewnione własne miejsce do spania. Pokoje sypialne są stosownie wyposażone w łóżka, szafy ubraniowe, biurka, lampki nocne, zabawki, które są dostosowane do wieku dzieci. Każde dziecko posiada szafkę do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. W niektórych sypialniach znajdują się telewizory i komputery. Do dyspozycji wychowanków są dwa pomieszczenie do wypoczynku oraz dwa aneksy kuchenne, wyposażone w meble oraz wszystkie niezbędne sprzęty. W lodówkach i szafkach znajdują się podstawowe produkty żywnościowe. Pion sanitarny stanowią 2 łazienki z prysznicami, umywalkami i toaletami. Toalety nie są zamykane, jednak jak wynika z wyjaśnień wychowanków nie zakłóca to intymności, ponieważ przyjęty jest zwyczaj pukania do kabin. W łazienkach znajdują się miejsca do prania.

Stosownie do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków, ilość aneksów kuchennych i pomieszczeń do wypoczynku jest niewystarczająca.

W placówce znajdują się ponadto następujące pomieszczenia:

-         pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych (odpowiednio wyposażone),

-         kuchnia,

-         jadalnia dla wszystkich dzieci,

-         pokój dla dzieci chorych,

-         pokój pedagoga i psychologa,

-         biblioteka z bogatym księgozbiorem.

Ponadto brak jest pokoju do spotkań z osobami odwiedzającymi, pokoju gościnnego miejsca do cichej nauki. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że dzieci przyjmują gości, rodziców oraz inne osoby w swoich pokojach lub w pokoju do zajęć logopedycznych, zaś rolę miejsca do cichej nauki pełnią pokoje do wypoczynku. W Domu brak jest również pralni i suszarni. Ustalono, że dzieci same piorą bieliznę, ubrania i pościel w pralkach automatycznych, które ustawiono w łazienkach, ucząc się w ten sposób samodzielności.

W celu ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez dyrektora placówki "Program Naprawczy Domu Dziecka w Pawłówce na lata 2005-2006".

Ww. program zakłada:

1.      Adaptację poddasza na potrzeby wychowanków w celu wyodrębnienia trzeciej rodzinki (obecnie funkcjonują dwie rodzinki po 18 wychowanków). Pozyskanie dodatkowych pomieszczeń doprowadzi do zamieszkania w obrębie jednej rodzinki około 10 wychowanków.

2.      Adaptację poddasza na świetlicę grupy I - przy aneksie kuchennym. Termin wykonania zadania - do września 2005r.

Z analizy powyższego programu wynika, że przewidziane działanie w pkt. 2 zostało zrealizowane. Zadanie określone w pkt. 1 powinno być zrealizowane do końca 2006r. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że nie podjęto jeszcze żadnych działań w tym zakresie z powodu braku środków finansowych.

Podczas czynności kontrolnych przeanalizowano dokumentację dotyczącą wychowanków. Stwierdzono, że karty pobytu prowadzone są na bieżąco. Zawarto w nich obszerny komentarz dotyczący codziennego zachowania wychowanków. Na tej podstawie można stwierdzić, jakie zmiany zachodzą w rozwoju psychofizycznym dziecka podczas pobytu w placówce. Ponadto wyszczególniono znaczące wydarzenia w życiu dziecka.

Wywiady środowiskowe bardzo dokładnie charakteryzują środowisko rodzinne wychowanków. Wywiady zostały sporządzone w następujących aspektach:

-         dane osoby udzielającej wywiadu,

-         informacja o pozostałych członkach rodziny,

-         sytuacja rodzinna,

-         sytuacja zdrowotna i materialna,

-         sytuacja mieszkaniowa,

-         sytuacja zdrowotna członków rodziny,

-         przyczyny umieszczenia dzieci w placówce,

-         relacje pomiędzy dziećmi, a członkami rodziny,

-         problemy w rodzinie,

-         informacje na temat rodziny uzyskane z innych źródeł,

-         plan pomocy i wspólne ustalenia dotyczące pracy z rodziną,

-         inne uwagi i spostrzeżenia osób przeprowadzających wywiad,

-         adresy osób i instytucji, dotyczących rodziny.

Na podstawie sporządzonych informacji można stwierdzić, że w proces pedagogizacji środowiska rodzinnego zaangażowanych jest szereg instytucji.

W aktach dzieci znajduje się dokumentacja potwierdzająca współpracę wychowawcy że szkołą, kontakty z rodzicami. Z każdej wizyty w domu rodzinnym dziecka sporządzane są dokładne notatki służbowe. Wizyty w domach rodzinnych przeprowadzane są z różnych powodów np. "......Odwiedziłam Panią Z. w związku z tym, że obiecała Paulinie, że w czwartek odwiedzi ją w placówce. Paulina czeka na mamę, która nie przyjechała w niedzielę jak obiecywała. Dziewczynka tęskni, jest podenerwowana, wszczyna awantury." Raz na pół roku wychowawcy na piśmie składają sprawozdania z kontaktów wychowawcy z rodziną naturalną i zaprzyjaźnionymi rodzinami. Dotyczy to również pedagoga i psychologa, którzy składają sprawozdania z podejmowanych działań.

Na podstawie przeanalizowanych kontaktów z rodzinami należy stwierdzić, ze placówka podejmuje szereg działań w celu utrzymania więzi z rodziną, a tym samym powrotu dzieci do rodziny naturalnej.

Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne szczegółowo charakteryzują sytuację prawną i szkolną dzieci, funkcjonowanie psychospołeczne w placówce, strukturę rodzin, opis relacji emocjonalnych występujących w rodzinie, historię rodziny, oraz warunki mieszkaniowe, ekonomiczne, zdrowotne rodzin. Diagnozy opatrzono wskazaniami do pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Indywidualne plany pracy są opracowane dla wszystkich wychowanków. Uwzględniono w nich:

-         współpracę z rodzina dziecka,

-         naukę szkolną (sfera dydaktyczna),

-         sferę emocjonalną dziecka,

-         sferę społeczno-moralną,

-         edukację prorodzinną i wychowanie prozdrowotne,

-         analizę efektów podejmowanych działań.

W każdym z aspektów wyznaczono cele szczegółowe.

Analiza indywidualnych planów pracy wskazuje, że są one sporządzone zgodnie z potrzebami wychowanków i na bieżąco modyfikowane.

Przestrzeganie praw dziecka w placówce

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw dziecka, a w szczególności:

-           prawo do nauki,

-           prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na swój temat,

-           prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,

-           prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,

-           prawo do opieki zdrowotnej,

-           prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia (warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),

-           prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,

-           prawo do zrzeszania się,

-           prawo do kontaktów z rodzicami,

-           prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,

-           zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.

Dzieci przebywające w Domu Dziecka w Pawłówce realizują obowiązek szkolny. Uczęszczają do następujących typów szkół:

-         Szkoła Podstawowa w Pawłówce - 9 wychowanków

-         Gimnazjum w Przerośli - 7 wychowanków

-         Liceum Ogólnokształcące w Przerośli - 1 wychowanek

-         Zespół Szkół Nr 7 w Suwałkach - 3 wychowanków

-         Zespół Szkół Nr 5 w Suwałkach - 2 wychowanków,

-         Zespół Szkół w Giżycku - 1 wychowanek,

-         Szkoła Podstawowa przy SOSzW w Suwałkach - 6 wychowanków,

-         Gimnazjum przy SOSzW w Suwałkach - 1 wychowanek

-         Szkoła Podstawowa przy SOSzW w Gołdapi - 3 wychowanków.

Na początku roku szkolnego placówka wyposaża wychowanków w podręczniki, przybory i plecaki szkolne. Każde dziecko posiada strój gimnastyczny. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie dziecka do szkoły jest wychowawca bezpośrednio opiekujący się danym rodzeństwem.

Dzieci uczące się poza Szkołą Podstawową w Pawłówce dojeżdżają do szkół korzystając z przejazdów organizowanych przez Wójta Gminy (w przypadku gimnazjum), są dowożone mikrobusem Domu Dziecka (dzieci uczące się w Suwałkach) oraz przebywają w internatach lub bursach szkolnych (uczące się poza Suwałkami).

Pomoc dzieciom w nauce, a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, odbywa się wg harmonogramu dnia powszedniego. Wychowankowie mają możliwość korzystania z pomocy wychowawców i wolontariuszy do godziny 21. Ponadto dzieci objęte są pomocą pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów rozwojowych. Terapią logopedyczną objętych jest 9 dzieci, dla których opracowano indywidualne programy terapii logopedycznej. Wszystkie dzieci objęte są oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach zajęć prowadzonych przez terapeutę. Prowadzi on terapię indywidualną i grupową, zajęcia sportowe, kółko filmowe. Na zajęciach terapeutycznych dzieci są uczone otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć.

W celu pogłębienia swoich wiadomości szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania na terenie placówki z biblioteki, internetu oraz edukacyjnych programów komputerowych. Dzieci odrabiają lekcje w świetlicach lub w sypialniach. Każde dziecko, które staje przed dylematem wyboru szkoły jest objęte opieką pedagoga, który pomaga w podjęciu decyzji. Przy pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej badane są predyspozycje dzieci. Wychowawcy utrzymują systematyczny kontakt z nauczycielami szkół do których uczęszczają dzieci.

Placówka zapewnia wychowankom trzy posiłki. Przy śniadaniu dzieci otrzymują suchy prowiant do szkoły. Podopieczni nie mają wpływu na układanie jadłospisu. Jak wynika z wyjaśnień dyrektora placówki podyktowane jest to zaleceniami sanepidu. Między posiłkami wychowankowie mają możliwość zrobienia sobie herbaty lub skorzystać z suchego prowiantu. Dzieci mają możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach. Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.

Bardzo uroczyście obchodzone są imieniny i urodziny wychowanków. Z tej okazji organizowane są małe przyjęcia.

Każde dziecko każdego miesiąca drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było i podlegało zróżnicowaniu o ograniczeniu. Podyktowane było to wiekiem dziecka oraz zachowaniem. Ograniczane jest w przypadku dokonanych, udowodnionych zniszczeń przez wychowanka. O przydziale kieszonkowego decyduje dyrektor placówki w porozumieniu z wychowawcami, którzy omawiają powyższe kwestie na spotkaniu rodzinek. Kieszonkowe wielokrotnie jest zwiększane w przypadku wyjazdów dzieci na wakacje. W 2006r. kwoty wynosiły od 8,11zł do 48,64zł, zaś w 2005r. od 8,11  do 38,90zł.

            Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie. Wszystkie dzieci posiadają stosowną ilość bielizny. Dzieci otrzymują środki do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba osobista, pościel i ręczniki prane jest przez wychowanków samodzielnie w pralkach automatycznych.

Dzieci przebywające w Domu Dziecka objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego z Przerośli. Raz w tygodniu przyjeżdża lekarz rodzinny do Pawłówki. Placówka nie zatrudnia pielęgniarki, jednak opiekę nocną sprawuje osoba, która jest wykwalifikowaną pielęgniarką i w mirę potrzeby organizuje pomoc medyczną oraz prowadzi dokumentację medyczną dzieci. W razie potrzeby wychowankowie korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia, np. stomatologicznej (aparaty ortodontyczne stałe i zmienne, wizyty kontrolne). Systematycznie przeprowadzane są pogadanki na temat higieny osobistej, szkodliwości palenia papierosów.

Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są uzależnione od potrzeb i możliwości dzieci. W czasie ubiegłych jak i tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Podczas wakacji wypoczywali na spływie kajakowym nad Rospudą, na koloniach na Helu, w Zakopanem, w Burniszkach. W czasie ferii zimowych dzieci przebywały na zimowisku w Watrołuży, w Bazie Suwalskiego Parku Krajobrazowego w Turtulu. Niektórzy podopieczni okres wakacyjny spędzili w domu rodzinnym.

Wychowankowie są zachęcani do udziału w różnych zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie placówki tj.: zajęcia sportowo-rekreacyjne, biwaki terapeutyczne, wycieczki krajoznawcze najbliższej okolicy poznając jednocześnie historię regionu.. Na terenie placówki są organizowane wewnętrzne konkursy piosenki, plastyczne oraz turnieje tenisa stołowego. Okazjonalnie organizowane są wyjazdy do kina lub na basen. Do dyspozycji wychowanków jest różnorodny sprzęt sportowy typu: piłki, rowery, sprzęt do uprawiania sportów zimowych, sprzęt turystyczny (namioty, śpiwory, karimaty). W placówce znajduje się również odpowiednio wyposażona siłownia. Uczestnictwo w zajęciach rekreacyjnych jest całkowicie dowolne.

Wszystkie dzieci przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego oraz narodowości polskiej. Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Dzieci uczestniczą również w nabożeństwach majowych. Z okazji Bożego Ciała przy Domu Dziecka jest przygotowywany ołtarzyk. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są do przyjęcia I Komunii Św. oraz Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzona jest kolacja wigilijna oraz śniadanie wielkanocne. W tej uroczystości bierze udział proboszcz parafii w Pawłówce. Ksiądz jest przyjmowany również podczas kolędy noworocznej. Każde rodzeństwo przyjmuje księdza w swoim pokoju.

Sprawy dotyczące każdego dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt, diagnoz, indywidualnych planów pracy z dzieckiem przed innymi wychowankami i  nieupoważnionymi pracownikami.

Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Do spotkań z kolegami dochodzi na terenie placówki, jak również i poza nią. Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Przejazdy do domów rodzinnych pokrywa placówka. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać, znalezionego, otwartego listu.

Każde dziecko posiada swoje miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy wchodzą do sal i łazienek uprzednio pukając.

Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych. Zazwyczaj zwracają się z tym do terapeuty, bowiem mają do niego zaufanie.

            Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów prowadzonych indywidualnie, podczas spotkań rodzinki i całej społeczności Domu. Z informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego. W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią wychowawcy może zwrócić się w tej sprawie do pedagoga, a następnie do dyrektora. Wówczas dyrektor placówki stara się wyjaśnić zaistniałą sytuację.

Stosowane kary i nagrody są uzgodnione z ogółem mieszkańców Domu Dziecka. W sytuacjach, kiedy wychowanek czuje się dotknięty sposobem traktowania lub wymierzoną mu karą, ma prawo zwrócić się z prośbą o pomoc do wychowawcy, psychologa, pedagoga, terapeuty bądź dyrektora. W przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są zindywidualizowane. Nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.

Najbardziej skuteczną metodą oddziaływania na zachowanie się wychowanków jest system zakazów dotyczących spędzania czasu wolnego oraz zmniejszenie kieszonkowego do kwoty określonej w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kieszonkowe wówczas przechodzi na rzecz grupy, do której wychowanek należy.

Dzieci wykonują pewne prace na rzecz placówki - pełnią dyżury w kuchni, sprzątają teren wokół Domu oraz sprzątają swoje pokoje.

Z wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja aby wychowanek był poniżony.

Placówka zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

Opieka nad dziećmi przedstawia się następująco, na przykładzie:

wtorek

6.00 - 11.00 - 1 wychowawca

11.00 - 14.00 - 2 wychowawców

14.00 - 19.00 - 3 wychowawców

19.00 - 21.00 - 2 wychowawców

21.00 - 22.00 - 1 opiekunka

niedziela

6.00 - 8.00 - 1 wychowawca

8.00 - 21.00 - 2 wychowawców

21.00 - 22.00 - 1 wychowawca

Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje jeden opiekun.

Z wyjaśnień dyrektora wynika, że liczba wychowawców na dyżurach jest wystarczająca, aby dzieciom zapewnić stosowną opiekę. Po śniadaniu większość dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce zapewnia się stosowną opiekę wychowawcy, zgodnie ze przelicznikiem określonym w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W ciągu dnia pracę wychowawców wspierają pedagog, logopeda lub terapeuta.

W dni wolne od pracy pod opieką jednego wychowawcy przebywa więcej niż 10 wychowanków.

W świetle rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych w placówce, w której przebywa powyżej 14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden wychowawca. W związku z powyższym do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi należy uwzględnić na stałe wychowawcę.

Proces wychowawczy w miarę możliwości ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc każdego z pracowników Domu. Wychowanek opuszczający placówkę otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Dom czyni starania, aby w każdym przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placówki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane są prawa dziecka.

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w szczególności następujące zagadnienia:

-         inspirowanie pracowników pedagogicznych do podejmowania nowatorskich rozwiązań pedagogicznych i organizacyjnych,

-         umożliwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników poprzez różne formy kształcenia i udzielanie im pomocy w sprawach dokształcania i doskonalenia zawodowego poprzez udział w konferencjach i naradach szkoleniowych, spotkaniach informacyjnych i warsztatach zespołów samokształceniowych,

-         udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

-         zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących przepisach prawa,

-         gromadzenie informacji o pracy pracowników pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w odrębnych przepisach,

-         obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.

Nadzór pedagogiczny był sprawowany w oparciu o opracowany przez dyrektora Plan nadzoru pedagogicznego na 2005r., z którego wynikały następujące zadania: hospitacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych, realizacja indywidualnych planów pracy z dzieckiem, kontrola efektywności działań pedagoga, terapeuty, psychologa, pracownika socjalnego, analiza dokumentacji, podsumowanie i wnioski wypływające z dokonanych kontroli, wystosowane zalecenia na 2006r.

Stwierdzono, że dyrektor placówki sukcesywnie dokonuje kontroli dokumentacji pracowników uczestniczących w procesie opiekuńczo-wychowawczym dziecka oraz w procesie pedagogizacji środowiska rodzinnego. Np. każde dziecko ma założoną teczkę współpracy z rodziną.

Przewidziane hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych realizowane są zgodnie z harmonogramem. Z obserwacji sporządzane są notatki pohospitacyjne opracowane wg własnego wzoru. Do notatek dołączono arkusz samooceny  osoby przeprowadzającej zajęcia oraz konspekt przebiegu. Notatki pohospitacyjne zawierają uwagi o przeprowadzonych zajęciach oraz zalecenia do dalszej pracy. Wychowawcy składają pisemne sprawozdania z działań na rzecz powrotu dzieci do rodziny naturalnej oraz z kontaktów wychowanków z rodzicami.

W wyniku analizy zagadnień dotyczących sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował wnioski do dalszej pracy w tym zakresie dotyczące:

1.      terminowości zapisów w dokumentacji,

2.      realizacji zaleceń i wniosków dotyczących budowania prawidłowych relacji pomiędzy wychowankami jak i pomiędzy wychowawcami i podopiecznymi,

3.      wzmożenia wysiłków w obszarze pracy opiekuńczo-wychowawczej dotyczącej kształtowania pożądanych postaw prospołecznych wychowanków dotyczących min. sumiennego wywiązywania się z dyżurów, przestrzegania zasad współżycia społecznego, prac na rzecz placówki,

4.      sumienności i konsekwencji w realizacji postanowień Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,

5.      wzmożenia pracy na rzecz pedagogizacji środowiska rodzinnego w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej,

6.      terminowości sprawozdań terapeuty z podejmowanych działań oraz efektów tych działań,

7.      terminowości planów pracy oraz sprawozdań z pracy pedagoga, psychologa,

8.      wspomagania dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych oraz pozostałych członków Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,

9.      zaangażowania wszystkich pracowników w prowadzenie rad samokształceniowych w celu dzielenia się fachową wiedzą i umiejętnościami z pozostałymi członkami Zespołu,

10.  wzbogacania własnych warsztatów pracy,

11.  zaangażowania się wszystkich pracowników w pozyskiwanie sponsorów oraz osób zaprzyjaźnionych z placówką.

Na podstawie rozmów przeprowadzonych z wychowawcami stwierdzono, że są oni zachęcani przez dyrektora do podnoszenia swoich kwalifikacji oraz ubiegania się o wyższy stopień awansu zawodowego. Stwierdzono jednak, że nikt z kadry pedagogicznej nie złożył wniosku o rozpoczęcie stażu.

Dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że wszyscy pracownicy zostali ocenieni w przeciągu ostatnich 5 lat. Są to oceny pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia ocen uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Kadra pedagogiczna stara we własnym zakresie doskonalić swoje warsztaty pracy organizując narady tzw. samokształceniowe.

Na podstawie dostępnej dokumentacji stwierdzono, że w 2005r. odbyły się cztery spotkania samokształceniowe. Tematem ich było:

-         Procedury postępowania wobec nieletnich naruszających zasady współżycia społecznego.

-         Trening przeciwdziałania agresji.

-         Powstawanie i wpływ emocji na życie człowieka.

-         Stymulacja rozwoju psychoruchowego dzieci upośledzonych umysłowo.

W 2006r. zaplanowano 4 spotkania z czego dwa już się odbyły.

Podczas sprawowania czynności kontrolnych osoby kontrolujące uczestniczyły w obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych hospitowanych przez dyrektora placówki.

Tematyką ich było kształcenie umiejętności radzenia samodzielnie w dorosłym życiu. W ramach zajęć kulinarnych, wychowankowie piekli ciasto z jabłkami.

Zajęcia przebiegały zgodnie z ustalonymi etapami zawartymi w konspekcie. Język wychowawcy przystosowany był do poziomu dzieci, które były zróżnicowane wiekowo. Ponadto wychowawca przekazując treści zwracał się do podopiecznych w sposób ciepły i panowała rodzinna atmosfera. Właściwa była organizacja pracy. Dzieci miały wypełnioną każdą chwilę. Posługując się narzędziami kuchennymi wychowankowie zachowywali środki bezpieczeństwa.

Po obserwacji dyrektor poprawnie omówił o ocenił przeprowadzone zajęcia. Zwrócił uwagę na wszystkie pozytywne elementy. Udzielił też wskazówek do dalszej pracy. Wychowawca wypełnił arkusz samooceny.

Przeanalizowano protokoły z posiedzeń Stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.

Od 1 stycznia 2005r. do dnia kontroli odbyło się 7 posiedzeń Zespołu. Stwierdzono, że omawiane były kwestie dotyczące wychowanków, analizy dokumentacji oraz sprawy różne. Raz na pół roku Zespół formułował wniosek dotyczący zasadności pobytu poszczególnych wychowanków w placówce. W trakcie posiedzeń Zespołu nie są analizowane metody pracy z dzieckiem i rodziną oraz nie zgłaszano uwag w kwestii modyfikacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną.

Na posiedzeniach kadry pedagogicznej wychowawcy zapoznawani są z obowiązującymi przepisami prawa. Każdy wychowawca posiada możliwość skorzystania z literatury i czasopism pedagogicznych, które dostępne są w bibliotece placówki. Raz w tygodniu wychowawcy konsultują się z pedagogiem w sprawach wychowawczych. W przypadku występujących problemów  związanych ze sprawowaniem opieki nad dziećmi, wychowawcy po pomoc zwracają się do dyrektora placówki. Główne problemy rozwiązywane są na comiesięcznych naradach kadry pedagogicznej. Dyrektor zachęca wychowawców. do wdrażania innowacyjnych rozwiązań zwłaszcza w przypadku spędzania wolnego czasu przez wychowanków. Zachęca również do wspólnych wyjazdów z pracownikiem socjalnym i odwiedzania domów rodzinnych wychowanków. Szczególny nacisk kładziony jest na pracę z rodziną naturalną dziecka.

W placówce zatrudnieni są:

-           dyrektor,

-           wychowawca - 6 etatów, w tym 4 wychowawców - zatrudnionych jest na postawie ustawy - Karta Nauczyciela, 2 wychowawców - zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.

-           pedagog - 1 etat,

-           starszy terapeuta - 0,6 etatu,

-           logopeda - 0,3 etatu,

-           pracownik socjalny - 1 etatu.

Stwierdzono, że zatrudnione osoby posiadają następujące kwalifikacje:

1.      dyrektor - posiada ukończone wyższe studia magisterskie w zakresie pedagogiki nauczania początkowego, studia podyplomowe w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej, kurs kwalifikacyjny w zakresu przygotowanie do życia w rodzinie. Jest nauczycielem mianowanym.

2.      wychowawca 1 - posiada ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:

-         wykorzystanie technik C. Freineta w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,

-         improwizacja głosu dla nauczycieli,

-         trening interpersonalny,

-         przemoc w szkole - jak sobie z nim radzić i jak jej przeciwdziałać,

-         warsztaty wprowadzający podstawy działań w grupie,

-         metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo

-         zadanie opiekuna stażu,

-         poznawanie i integrowanie kadry szkolnej i grupy wychowawczej,

3.      wychowawca 2 - posiada ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie technologia informacyjna i edukacja medialna. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:

-         skuteczne porozumiewanie się w szkole,

-         kompetencje wychowawcy nauczyciela, tworzenie i realizacja programu oddziaływań wychowawczych,

4.      wychowawca 3 - posiada ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawcze. Jest nauczycielem mianowanym. Posiada odbyte następujące szkolenie: metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo,

5.      wychowawca 4 - posiada ukończone wyższe studia teologiczne, ukończone studia podyplomowe w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:

-         kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki,

-         praca w szkole z dzieckiem nadpobudliwym,

-         kurs pedagogiki zabawy,

-         metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo,

-         warsztaty wprowadzające podstawy działania w grupie,

-         zadania opiekuna stażu,

-         skuteczne porozumiewanie się w szkole,

-         wychowanie korekcyjne,

6.      wychowawca 5 - posiada ukończone wyższe studia na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej z rewalidacja i resocjalizacja,

7.      wychowawca 6 - posiada ukończone wyższe studia na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej z resocjalizacją, ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika,

8.      pedagog - posiada ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie wspomagania dzieci z problemami rozwojowymi, studia podyplomowe w zakresie pomocy dziecku i rodzinie dla kadr instytucji społeczno-wychowawczych o specjalności organizator pomocy społecznej, kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki. Jest nauczycielem dyplomowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:

-           szkoła dla rodziców, czyli jak mówić do dzieci, żeby nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły wg metody A. Faber i E. Mazlish,

-           dysleksja - mity i rzeczywistość, fobia szkolna,

-           Intel - nauczanie ku przyszłości,

-           usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci z dysleksja rozwojowa,

-                     jak radzić sobie z agresją w szkole,

9.      terapeuta - posiada ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku psychologia.

10.  logopeda - posiada ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie logopedia ogólna, specjalistyczne studium neurologopedii, studium kwalifikacyjne w zakresie pedagogiki specjalnej, studium kwalifikacyjne w zakresie pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego z dziećmi upośledzonymi umysłowo, kurs w zakresie glottodydaktyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

11.  pracownik socjalny - posiada ukończone studia wyższe na kierunku pedagogika w zakresie praca socjalna z resocjalizacją. Ponadto posiada ukończone następujące szkolenia:

-           opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej,

-           specyfika pracy z dzieckiem w okresie dojrzewania,

-           Wielkanoc tuż..., tuż...,

-           praca z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD),

-           przemoc w rodzinie dziecka,

-            diagnoza i formy przemocy.

W toku kontroli stwierdzono, że osoby zatrudnione w Domu Dziecka w Pawłówce posiadają kwalifikacje zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Wśród pracowników pedagogicznych jest 5 nauczycieli mianowanych i 2 nauczycieli dyplomowanych.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

Dyrektor Domu Dziecka                                                         Podpisy kontrolujących:

14.09.2006r. Waldemar Pastrzoch                                         1. Krystyna Pasiuk

                                                                                               2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  17.10.2006 10:30:00
Data publikacji:  17.10.2006 10:30:00
Data modyfikacji:  17.10.2006 10:30:00 


Załączniki do informacji:
inf9976_Wystąpienie pokontrolne_ DD w Pawłówce.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne_ DD w Pawłówce.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl