P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka
w Pawłówce, REGON -
790260960
przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego
inspektora
2. Małgorzatę
Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę
przeprowadzono w dniach 22.08, 25.08, 29.08. 2006r na
podstawie upoważnienia Nr 141 z dnia 18.08.2006r., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor
Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolą za
okres od 01.01.2005r. do miesiąca poprzedzającego
dzień kontroli było przestrzeganie standardów w zakresie opieki i wychowania
oraz świadczonych usług.
wynikających
z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r.
o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.),
-
rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900)
-
rozporządzenia Ministra
Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331)
-
Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację
Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z
dnia 23 grudnia 1991r.)
-
rozporządzenie Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie
szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862)
-
rozporządzenie Ministra
Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812)
-
rozporządzenie Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,
trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu
oceniającego (Dz. U. Nr 50, poz. 523 z póź. zm.)
-
Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz.
U. Nr 37 z 2005r. poz. 331).
Wyjaśnień udzielili:
1.
Waldemar Pstrzoch - dyrektor
placówki
2.
Wychowawcy
3. Wychowankowie.
Ustalenia
kontroli
Dom Dziecka
w Pawłówce jest jednostką organizacyjną powiatu
suwalskiego. Placówka znajduje się w wiejskiej miejscowości Pawłówka
i jest oddalona od miasta Suwałki około 20 km.
Dyrektorem
kontrolowanej jednostki jest Waldemar Jerzy Pstrzoch,
którego starosta suwalski powołał na stanowisko dyrektora z dnia 7 maja 2002r.
Organizację
placówki określa regulamin, który jest zgodny z rozporządzeniem w sprawie
placówek opiekuńczo-wychowawczych (cyt. powyżej). Szczegółowe zadania do
realizacji ujęte są w planie pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki opracowanym
na 2006r. W planie jako cele nadrzędne określono:
-
podejmowanie działań
związanych z powrotem dziecka do rodziny naturalnej lub zastępczej opieki
rodzinnej,
-
diagnozowanie potrzeb dziecka
i rodziny,
-
wspieranie rozwoju dziecka,
-
wskazywanie dróg właściwego
rozwiązywanie problemów,
-
uczenie podejmowania
właściwych decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje decyzje i postępowanie,
-
przygotowanie do
samodzielnego, odpowiedzialnego życia.
Ponadto do realizacji
wyznaczono cele szczegółowe oraz przewidziano sposoby ich realizacji, a także
osoby odpowiedzialne i termin realizacji.
Placówka
mieści się w budynku wielokondygnacyjnym. W części budynku znajduje się Szkoła
Podstawowa w Pawłówce, której pomieszczenia zostały
nieodpłatnie udostępnione gminie. Ustalono, że Dom wymaga remontu, ponieważ od
chwili powstania placówki wykonywano jedynie bieżące prace np. odświeżanie
ścian. W 2003r. w Domu Dziecka zostały wymienione okna w sypialniach dzieci.
Teren wokół
Domu Dziecka jest zagospodarowany. Znajduje się na nim plac zabaw, boisko do
gry w piłkę nożną i siatkową.
Placówka przeznaczona jest dla 30 wychowanków. W
dniu kontroli w ewidencji Domu Dziecka figurowało 36 podopiecznych.
W okresie objętym kontrolą z placówki odeszło 13
dzieci, w tym:
-
do rodzin naturalnych - 4 dzieci,
-
zmiana środka wychowawczego - 3 dzieci,
-
usamodzielnionych - 6 dzieci.
W okresie kontroli niewielu wychowanków przebywało w
placówce ze względu na przerwę wakacyjną.
Do dyspozycji dzieci jest 10
sypialni trzyosobowych i 2 - dwuosobowe. Wszyscy wychowankowie mają zapewnione
własne miejsce do spania. Pokoje sypialne są stosownie wyposażone w łóżka,
szafy ubraniowe, biurka, lampki nocne, zabawki, które są dostosowane do wieku
dzieci. Każde dziecko posiada szafkę do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie
mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. W niektórych sypialniach znajdują
się telewizory i komputery. Do dyspozycji wychowanków są dwa pomieszczenie do
wypoczynku oraz dwa aneksy kuchenne, wyposażone w meble oraz wszystkie
niezbędne sprzęty. W lodówkach i szafkach znajdują się podstawowe produkty
żywnościowe. Pion sanitarny stanowią 2 łazienki z prysznicami, umywalkami i
toaletami. Toalety nie są zamykane, jednak jak wynika z wyjaśnień wychowanków
nie zakłóca to intymności, ponieważ przyjęty jest zwyczaj pukania do kabin. W
łazienkach znajdują się miejsca do prania.
Stosownie do rozporządzenia
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę liczbę
wychowanków, ilość aneksów kuchennych i pomieszczeń do wypoczynku jest
niewystarczająca.
W placówce znajdują się
ponadto następujące pomieszczenia:
-
pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych
(odpowiednio wyposażone),
-
kuchnia,
-
jadalnia dla wszystkich dzieci,
-
pokój dla dzieci chorych,
-
pokój pedagoga i psychologa,
-
biblioteka z bogatym księgozbiorem.
Ponadto brak jest pokoju do
spotkań z osobami odwiedzającymi, pokoju gościnnego miejsca do cichej nauki. Z
wyjaśnień dyrektora wynika, że dzieci przyjmują gości, rodziców oraz inne osoby
w swoich pokojach lub w pokoju do zajęć logopedycznych, zaś rolę miejsca do
cichej nauki pełnią pokoje do wypoczynku. W Domu brak jest również pralni i
suszarni. Ustalono, że dzieci same piorą bieliznę, ubrania i pościel w pralkach
automatycznych, które ustawiono w łazienkach, ucząc się w ten sposób samodzielności.
W celu ustalenia stopnia realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez
dyrektora placówki "Program Naprawczy Domu Dziecka w Pawłówce
na lata 2005-2006".
Ww. program zakłada:
1. Adaptację poddasza na potrzeby
wychowanków w celu wyodrębnienia trzeciej rodzinki (obecnie funkcjonują dwie
rodzinki po 18 wychowanków). Pozyskanie dodatkowych pomieszczeń doprowadzi do
zamieszkania w obrębie jednej rodzinki około 10 wychowanków.
2. Adaptację poddasza na
świetlicę grupy I - przy aneksie kuchennym. Termin wykonania zadania - do
września 2005r.
Z analizy
powyższego programu wynika, że przewidziane działanie w pkt. 2 zostało
zrealizowane. Zadanie określone w pkt. 1 powinno być zrealizowane do końca
2006r. Z wyjaśnień dyrektora wynika, że nie podjęto jeszcze żadnych działań w
tym zakresie z powodu braku środków finansowych.
Podczas
czynności kontrolnych przeanalizowano dokumentację dotyczącą wychowanków.
Stwierdzono, że karty pobytu prowadzone są na bieżąco. Zawarto w nich obszerny
komentarz dotyczący codziennego zachowania wychowanków. Na tej podstawie można
stwierdzić, jakie zmiany zachodzą w rozwoju psychofizycznym dziecka podczas
pobytu w placówce. Ponadto wyszczególniono znaczące wydarzenia w życiu dziecka.
Wywiady
środowiskowe bardzo dokładnie charakteryzują środowisko rodzinne wychowanków.
Wywiady zostały sporządzone w następujących aspektach:
-
dane osoby udzielającej
wywiadu,
-
informacja o pozostałych
członkach rodziny,
-
sytuacja rodzinna,
-
sytuacja zdrowotna i
materialna,
-
sytuacja mieszkaniowa,
-
sytuacja zdrowotna członków
rodziny,
-
przyczyny umieszczenia dzieci
w placówce,
-
relacje pomiędzy dziećmi, a
członkami rodziny,
-
problemy w rodzinie,
-
informacje na temat rodziny
uzyskane z innych źródeł,
-
plan pomocy i wspólne
ustalenia dotyczące pracy z rodziną,
-
inne uwagi i spostrzeżenia
osób przeprowadzających wywiad,
-
adresy osób i instytucji,
dotyczących rodziny.
Na
podstawie sporządzonych informacji można stwierdzić, że w proces pedagogizacji
środowiska rodzinnego zaangażowanych jest szereg instytucji.
W aktach dzieci znajduje się dokumentacja
potwierdzająca współpracę wychowawcy że szkołą,
kontakty z rodzicami. Z każdej wizyty w domu rodzinnym dziecka sporządzane są
dokładne notatki służbowe. Wizyty w domach rodzinnych przeprowadzane są z
różnych powodów np. "......Odwiedziłam Panią Z. w
związku z tym, że obiecała Paulinie, że w czwartek odwiedzi ją w placówce.
Paulina czeka na mamę, która nie przyjechała w niedzielę jak obiecywała.
Dziewczynka tęskni, jest podenerwowana, wszczyna awantury." Raz na pół roku
wychowawcy na piśmie składają sprawozdania z kontaktów wychowawcy z rodziną
naturalną i zaprzyjaźnionymi rodzinami. Dotyczy to również pedagoga i
psychologa, którzy składają sprawozdania z podejmowanych działań.
Na podstawie przeanalizowanych
kontaktów z rodzinami należy stwierdzić, ze placówka podejmuje szereg działań w
celu utrzymania więzi z rodziną, a tym samym powrotu dzieci do rodziny
naturalnej.
Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne szczegółowo
charakteryzują sytuację prawną i szkolną dzieci, funkcjonowanie psychospołeczne
w placówce, strukturę rodzin, opis relacji emocjonalnych występujących w
rodzinie, historię rodziny, oraz warunki mieszkaniowe, ekonomiczne, zdrowotne
rodzin. Diagnozy opatrzono wskazaniami do pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Indywidualne plany pracy są
opracowane dla wszystkich wychowanków. Uwzględniono w nich:
-
współpracę z rodzina dziecka,
-
naukę szkolną (sfera dydaktyczna),
-
sferę emocjonalną dziecka,
-
sferę społeczno-moralną,
-
edukację prorodzinną i wychowanie prozdrowotne,
-
analizę efektów podejmowanych działań.
W każdym z aspektów
wyznaczono cele szczegółowe.
Analiza
indywidualnych planów pracy wskazuje, że są one sporządzone zgodnie z
potrzebami wychowanków i na bieżąco modyfikowane.
Przestrzeganie praw
dziecka w placówce
Podczas kontroli analizie
i ocenie poddano przestrzeganie w placówce praw
dziecka, a w szczególności:
-
prawo do nauki,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myśli, informacji na
swój temat,
-
prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem,
-
prawo do ochrony życia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu życia
(warunki socjalno-bytowe, wyżywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w
życiu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zrzeszania się,
-
prawo do kontaktów z rodzicami,
-
prawo do zachowania ciągłości kulturowej i wyznaniowej,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Dzieci przebywające w Domu
Dziecka w Pawłówce realizują obowiązek szkolny.
Uczęszczają do następujących typów szkół:
-
Szkoła Podstawowa w Pawłówce - 9 wychowanków
-
Gimnazjum w Przerośli - 7 wychowanków
-
Liceum Ogólnokształcące w Przerośli - 1 wychowanek
-
Zespół Szkół Nr 7 w Suwałkach - 3 wychowanków
-
Zespół Szkół Nr 5 w Suwałkach - 2 wychowanków,
-
Zespół Szkół w Giżycku - 1 wychowanek,
-
Szkoła Podstawowa przy SOSzW w Suwałkach - 6
wychowanków,
-
Gimnazjum przy SOSzW w Suwałkach - 1
wychowanek
-
Szkoła Podstawowa przy SOSzW w Gołdapi - 3
wychowanków.
Na początku roku szkolnego
placówka wyposaża wychowanków w podręczniki, przybory i plecaki szkolne. Każde
dziecko posiada strój gimnastyczny. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie
dziecka do szkoły jest wychowawca bezpośrednio opiekujący się danym
rodzeństwem.
Dzieci uczące się poza
Szkołą Podstawową w Pawłówce dojeżdżają do szkół
korzystając z przejazdów organizowanych przez Wójta Gminy (w przypadku
gimnazjum), są dowożone mikrobusem Domu Dziecka (dzieci uczące się w Suwałkach)
oraz przebywają w internatach lub bursach szkolnych (uczące się poza
Suwałkami).
Pomoc dzieciom w nauce,
a w szczególności przy odrabianiu prac domowych, odbywa się wg harmonogramu
dnia powszedniego. Wychowankowie mają możliwość korzystania z pomocy
wychowawców i wolontariuszy do godziny 21. Ponadto dzieci objęte są pomocą
pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć wyrównawczych oraz
wyrównywania deficytów rozwojowych. Terapią logopedyczną objętych jest 9
dzieci, dla których opracowano indywidualne programy terapii logopedycznej.
Wszystkie dzieci objęte są oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach zajęć
prowadzonych przez terapeutę. Prowadzi on terapię indywidualną i grupową,
zajęcia sportowe, kółko filmowe. Na zajęciach terapeutycznych dzieci są uczone
otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć.
W celu pogłębienia swoich wiadomości szkolnych oraz
rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania na terenie
placówki z biblioteki, internetu oraz edukacyjnych
programów komputerowych. Dzieci odrabiają lekcje w świetlicach lub w
sypialniach. Każde dziecko, które staje przed dylematem wyboru szkoły jest
objęte opieką pedagoga, który pomaga w podjęciu decyzji. Przy pomocy poradni
psychologiczno-pedagogicznej badane są predyspozycje dzieci. Wychowawcy
utrzymują systematyczny kontakt z nauczycielami szkół do
których uczęszczają dzieci.
Placówka
zapewnia wychowankom trzy posiłki. Przy śniadaniu dzieci otrzymują suchy
prowiant do szkoły. Podopieczni nie mają wpływu na układanie jadłospisu. Jak
wynika z wyjaśnień dyrektora placówki podyktowane jest to zaleceniami sanepidu. Między posiłkami wychowankowie mają możliwość
zrobienia sobie herbaty lub skorzystać z suchego prowiantu. Dzieci mają
możliwość spożywania posiłków we własnych pokojach. Wychowankowie nie zgłaszali
zastrzeżeń do wyżywienia.
Bardzo
uroczyście obchodzone są imieniny i urodziny wychowanków. Z tej okazji
organizowane są małe przyjęcia.
Każde dziecko każdego
miesiąca drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie
dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było i
podlegało zróżnicowaniu o ograniczeniu. Podyktowane było to wiekiem dziecka
oraz zachowaniem. Ograniczane jest w przypadku dokonanych, udowodnionych
zniszczeń przez wychowanka. O przydziale kieszonkowego decyduje dyrektor
placówki w porozumieniu z wychowawcami, którzy omawiają powyższe kwestie na
spotkaniu rodzinek. Kieszonkowe wielokrotnie jest zwiększane w przypadku
wyjazdów dzieci na wakacje. W 2006r. kwoty wynosiły od 8,11zł do 48,64zł, zaś w
2005r. od 8,11zł do
38,90zł.
Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do
pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc
przy jej zakupie. Wszystkie dzieci posiadają stosowną ilość bielizny. Dzieci
otrzymują środki do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy,
kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba osobista, pościel i
ręczniki prane jest przez wychowanków samodzielnie w pralkach automatycznych.
Dzieci
przebywające w Domu Dziecka objęte są opieką medyczną lekarza rodzinnego z
Przerośli. Raz w tygodniu przyjeżdża lekarz rodzinny do Pawłówki.
Placówka nie zatrudnia pielęgniarki, jednak opiekę nocną sprawuje osoba, która
jest wykwalifikowaną pielęgniarką i w mirę potrzeby organizuje pomoc medyczną
oraz prowadzi dokumentację medyczną dzieci. W razie potrzeby wychowankowie
korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia, np. stomatologicznej (aparaty
ortodontyczne stałe i zmienne, wizyty kontrolne). Systematycznie przeprowadzane
są pogadanki na temat higieny osobistej, szkodliwości palenia papierosów.
Organizacja
czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są uzależnione od
potrzeb i możliwości dzieci. W czasie ubiegłych jak i tegorocznych wakacji
wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Podczas
wakacji wypoczywali na spływie kajakowym nad Rospudą,
na koloniach na Helu, w Zakopanem, w Burniszkach. W
czasie ferii zimowych dzieci przebywały na zimowisku w Watrołuży,
w Bazie Suwalskiego Parku Krajobrazowego w Turtulu.
Niektórzy podopieczni okres wakacyjny spędzili w domu rodzinnym.
Wychowankowie są zachęcani do udziału w różnych
zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie placówki tj.: zajęcia
sportowo-rekreacyjne, biwaki terapeutyczne, wycieczki krajoznawcze najbliższej
okolicy poznając jednocześnie historię regionu.. Na terenie placówki są
organizowane wewnętrzne konkursy piosenki, plastyczne oraz turnieje tenisa
stołowego. Okazjonalnie organizowane są wyjazdy do kina lub na basen. Do
dyspozycji wychowanków jest różnorodny sprzęt sportowy typu: piłki, rowery,
sprzęt do uprawiania sportów zimowych, sprzęt turystyczny (namioty, śpiwory, karimaty). W placówce znajduje się również odpowiednio
wyposażona siłownia. Uczestnictwo w zajęciach rekreacyjnych jest całkowicie
dowolne.
Wszystkie dzieci przebywające w placówce są
wyznania rzymsko-katolickiego oraz narodowości polskiej. Mają możliwość
uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Dzieci
uczestniczą również w nabożeństwach majowych. Z okazji Bożego Ciała przy Domu
Dziecka jest przygotowywany ołtarzyk. Uczestnictwo w liturgii odbywa się
całkowicie na zasadzie dowolności. Dzieci przygotowywane są do przyjęcia I
Komunii Św. oraz Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzona jest
kolacja wigilijna oraz śniadanie wielkanocne. W tej uroczystości bierze udział
proboszcz parafii w Pawłówce. Ksiądz jest przyjmowany
również podczas kolędy noworocznej. Każde rodzeństwo przyjmuje księdza w swoim
pokoju.
Sprawy dotyczące każdego
dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana
jest ochrona indywidualnych akt, diagnoz, indywidualnych planów pracy z
dzieckiem przed innymi wychowankami i nieupoważnionymi pracownikami.
Wychowankowie mają prawo do
kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich
potrzebami. Do spotkań z kolegami dochodzi na terenie placówki, jak również i
poza nią. Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i
kolegów w innych domach. Przejazdy do domów rodzinnych pokrywa placówka.
Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać
korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać, znalezionego,
otwartego listu.
Każde dziecko posiada swoje
miejsce gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy
wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy wchodzą do sal i łazienek uprzednio
pukając.
Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z
osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych. Zazwyczaj
zwracają się z tym do terapeuty, bowiem mają do niego zaufanie.
Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i
opinii na różne tematy podczas rozmów prowadzonych indywidualnie, podczas
spotkań rodzinki i całej społeczności Domu. Z informacji uzyskanych od dzieci
stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają
swojego opiekuna prawnego. W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza się z opinią
wychowawcy może zwrócić się w tej sprawie do pedagoga, a następnie do
dyrektora. Wówczas dyrektor placówki stara się wyjaśnić zaistniałą sytuację.
Stosowane kary i nagrody są uzgodnione z ogółem
mieszkańców Domu Dziecka. W sytuacjach, kiedy wychowanek czuje się dotknięty
sposobem traktowania lub wymierzoną mu karą, ma prawo zwrócić się z prośbą o
pomoc do wychowawcy, psychologa, pedagoga, terapeuty bądź dyrektora. W
przypadku wymierzania kary, zostaje ona omówiona z dzieckiem. Stosowane kary są
zindywidualizowane. Nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.
Najbardziej
skuteczną metodą oddziaływania na zachowanie się wychowanków jest system
zakazów dotyczących spędzania czasu wolnego oraz zmniejszenie kieszonkowego do
kwoty określonej w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Kieszonkowe wówczas przechodzi na rzecz grupy, do której wychowanek należy.
Dzieci wykonują pewne prace
na rzecz placówki - pełnią dyżury w kuchni, sprzątają teren wokół Domu oraz
sprzątają swoje pokoje.
Z
wypowiedzi dzieci wynika, że nie zdarzyła się sytuacja aby
wychowanek był poniżony.
Placówka
zapewnia wychowankom całodobową opiekę.
Opieka nad dziećmi
przedstawia się następująco, na przykładzie:
wtorek
6.00 -
11.00 - 1 wychowawca
11.00 -
14.00 - 2 wychowawców
14.00 -
19.00 - 3 wychowawców
19.00 -
21.00 - 2 wychowawców
21.00 -
22.00 - 1 opiekunka
niedziela
6.00 -
8.00 - 1 wychowawca
8.00 -
21.00 - 2 wychowawców
21.00 -
22.00 - 1 wychowawca
Opiekę nocną nad dziećmi w
godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje jeden opiekun.
Z
wyjaśnień dyrektora wynika, że liczba wychowawców na dyżurach jest
wystarczająca, aby dzieciom zapewnić stosowną opiekę. Po śniadaniu większość
dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce zapewnia się
stosowną opiekę wychowawcy, zgodnie ze przelicznikiem określonym w
rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W ciągu
dnia pracę wychowawców wspierają pedagog, logopeda lub terapeuta.
W dni
wolne od pracy pod opieką jednego wychowawcy przebywa więcej niż 10
wychowanków.
W świetle rozporządzenia
w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych w placówce, w której przebywa powyżej
14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch
pracowników, w tym jeden wychowawca. W związku z powyższym do sprawowania
opieki nocnej nad dziećmi należy uwzględnić na stałe wychowawcę.
Proces wychowawczy w
miarę możliwości ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych
wychowanek może liczyć na pomoc każdego z pracowników Domu. Wychowanek
opuszczający placówkę otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Dom czyni starania,
aby w każdym przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu
placówki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzystać z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Na podstawie
przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono, że w placówce przestrzegane
są prawa dziecka.
Podczas kontroli analizie
i ocenie poddano nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, a w
szczególności następujące zagadnienia:
-
inspirowanie pracowników pedagogicznych do podejmowania
nowatorskich rozwiązań pedagogicznych i organizacyjnych,
-
umożliwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych
pracowników poprzez różne formy kształcenia i udzielanie im pomocy w sprawach
dokształcania i doskonalenia zawodowego poprzez udział w konferencjach i
naradach szkoleniowych, spotkaniach informacyjnych i warsztatach zespołów
samokształceniowych,
-
udzielanie pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich
obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
-
zapewnienie bieżących informacji o obowiązujących
przepisach prawa,
-
gromadzenie informacji o pracy pracowników
pedagogicznych w celu dokonywania oceny ich pracy wg zasad określonych w
odrębnych przepisach,
-
obserwowanie i omawianie zajęć oraz innych zadań
realizowanych przez pracownika pedagogicznego zgodnie z jego planem rozwoju
zawodowego, a w przypadku pracowników zajmujących się pomocą psychologiczno-pedagogiczną
pozyskiwanie informacji o przebiegu i efektach przeprowadzanych zajęć.
Nadzór pedagogiczny był
sprawowany w oparciu o opracowany przez dyrektora Plan nadzoru pedagogicznego na
2005r., z którego wynikały
następujące zadania: hospitacje zajęć opiekuńczo - wychowawczych, realizacja
indywidualnych planów pracy z dzieckiem, kontrola efektywności działań
pedagoga, terapeuty, psychologa, pracownika socjalnego, analiza dokumentacji,
podsumowanie i wnioski wypływające z dokonanych kontroli, wystosowane zalecenia
na 2006r.
Stwierdzono, że dyrektor placówki sukcesywnie
dokonuje kontroli dokumentacji pracowników uczestniczących w procesie
opiekuńczo-wychowawczym dziecka oraz w procesie pedagogizacji środowiska
rodzinnego. Np. każde dziecko ma założoną teczkę współpracy z rodziną.
Przewidziane hospitacje zajęć
opiekuńczo-wychowawczych realizowane są zgodnie z harmonogramem. Z obserwacji
sporządzane są notatki pohospitacyjne opracowane wg
własnego wzoru. Do notatek dołączono arkusz samooceny osoby przeprowadzającej zajęcia oraz
konspekt przebiegu. Notatki pohospitacyjne zawierają
uwagi o przeprowadzonych zajęciach oraz zalecenia do dalszej pracy. Wychowawcy
składają pisemne sprawozdania z działań na rzecz powrotu dzieci do rodziny
naturalnej oraz z kontaktów wychowanków z rodzicami.
W wyniku analizy zagadnień
dotyczących sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor placówki opracował
wnioski do dalszej pracy w tym zakresie dotyczące:
1. terminowości zapisów w dokumentacji,
2. realizacji zaleceń i wniosków
dotyczących budowania prawidłowych relacji pomiędzy wychowankami jak i pomiędzy
wychowawcami i podopiecznymi,
3. wzmożenia wysiłków w obszarze pracy
opiekuńczo-wychowawczej dotyczącej kształtowania pożądanych postaw prospołecznych wychowanków dotyczących min. sumiennego
wywiązywania się z dyżurów, przestrzegania zasad współżycia społecznego, prac
na rzecz placówki,
4. sumienności i konsekwencji w realizacji
postanowień Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
5. wzmożenia pracy na rzecz
pedagogizacji środowiska rodzinnego w celu powrotu dziecka do rodziny
naturalnej,
6. terminowości sprawozdań terapeuty z
podejmowanych działań oraz efektów tych działań,
7. terminowości planów pracy oraz
sprawozdań z pracy pedagoga, psychologa,
8. wspomagania dalszego kształcenia i
doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych oraz pozostałych członków
Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
9. zaangażowania wszystkich pracowników w
prowadzenie rad samokształceniowych w celu dzielenia się fachową wiedzą i
umiejętnościami z pozostałymi członkami Zespołu,
10. wzbogacania własnych warsztatów pracy,
11. zaangażowania się wszystkich pracowników
w pozyskiwanie sponsorów oraz osób zaprzyjaźnionych z placówką.
Na podstawie rozmów
przeprowadzonych z wychowawcami stwierdzono, że są oni zachęcani przez
dyrektora do podnoszenia swoich kwalifikacji oraz ubiegania się o wyższy
stopień awansu zawodowego. Stwierdzono jednak, że nikt z kadry pedagogicznej
nie złożył wniosku o rozpoczęcie stażu.
Dyrektor
placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że
wszyscy pracownicy zostali ocenieni w przeciągu ostatnich 5 lat. Są to oceny
pracy bądź oceny dorobku zawodowego. Na podstawie analizy kart ocen pracy
stwierdzono, że uzasadnienia ocen uwzględniają wszystkie aspekty określone w §
3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy
pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.
Kadra pedagogiczna stara we
własnym zakresie doskonalić swoje warsztaty pracy organizując narady tzw.
samokształceniowe.
Na
podstawie dostępnej dokumentacji stwierdzono, że w 2005r. odbyły się cztery
spotkania samokształceniowe. Tematem ich było:
-
Procedury postępowania wobec nieletnich naruszających
zasady współżycia społecznego.
-
Trening przeciwdziałania agresji.
-
Powstawanie i wpływ emocji na życie człowieka.
-
Stymulacja rozwoju psychoruchowego dzieci upośledzonych
umysłowo.
W 2006r.
zaplanowano 4 spotkania z czego dwa już się odbyły.
Podczas
sprawowania czynności kontrolnych osoby kontrolujące uczestniczyły w obserwacji
zajęć opiekuńczo-wychowawczych hospitowanych przez dyrektora placówki.
Tematyką
ich było kształcenie umiejętności radzenia samodzielnie w dorosłym życiu. W
ramach zajęć kulinarnych, wychowankowie piekli ciasto z jabłkami.
Zajęcia
przebiegały zgodnie z ustalonymi etapami zawartymi w konspekcie. Język
wychowawcy przystosowany był do poziomu dzieci, które były zróżnicowane
wiekowo. Ponadto wychowawca przekazując treści zwracał się do podopiecznych w
sposób ciepły i panowała rodzinna atmosfera. Właściwa była organizacja pracy.
Dzieci miały wypełnioną każdą chwilę. Posługując się narzędziami kuchennymi
wychowankowie zachowywali środki bezpieczeństwa.
Po
obserwacji dyrektor poprawnie omówił o ocenił przeprowadzone zajęcia. Zwrócił
uwagę na wszystkie pozytywne elementy. Udzielił też wskazówek do dalszej pracy.
Wychowawca wypełnił arkusz samooceny.
Przeanalizowano protokoły z
posiedzeń Stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
Od 1 stycznia 2005r. do dnia kontroli odbyło się 7
posiedzeń Zespołu. Stwierdzono, że omawiane były kwestie dotyczące wychowanków,
analizy dokumentacji oraz sprawy różne. Raz na pół roku Zespół formułował
wniosek dotyczący zasadności pobytu poszczególnych wychowanków w placówce. W
trakcie posiedzeń Zespołu nie są analizowane metody pracy z dzieckiem i rodziną
oraz nie zgłaszano uwag w kwestii modyfikacji indywidualnych planów pracy z
dzieckiem i rodziną.
Na posiedzeniach kadry
pedagogicznej wychowawcy zapoznawani są z obowiązującymi przepisami prawa.
Każdy wychowawca posiada możliwość skorzystania z literatury i czasopism
pedagogicznych, które dostępne są w bibliotece placówki. Raz w tygodniu
wychowawcy konsultują się z pedagogiem w sprawach wychowawczych. W przypadku
występujących problemów
związanych ze sprawowaniem opieki nad dziećmi, wychowawcy po
pomoc zwracają się do dyrektora placówki. Główne problemy rozwiązywane są na
comiesięcznych naradach kadry pedagogicznej. Dyrektor zachęca wychowawców. do wdrażania innowacyjnych rozwiązań zwłaszcza w przypadku
spędzania wolnego czasu przez wychowanków. Zachęca również do wspólnych
wyjazdów z pracownikiem socjalnym i odwiedzania domów rodzinnych wychowanków.
Szczególny nacisk kładziony jest na pracę z rodziną naturalną dziecka.
W placówce
zatrudnieni są:
-
dyrektor,
-
wychowawca - 6 etatów, w tym 4
wychowawców - zatrudnionych jest na postawie ustawy - Karta Nauczyciela, 2
wychowawców - zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy o pracownikach
samorządowych.
-
pedagog - 1 etat,
-
starszy terapeuta - 0,6 etatu,
-
logopeda - 0,3 etatu,
-
pracownik socjalny - 1 etatu.
Stwierdzono, że zatrudnione osoby posiadają
następujące kwalifikacje:
1. dyrektor - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie w zakresie pedagogiki nauczania początkowego, studia
podyplomowe w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w
zakresie organizacji pomocy społecznej, kurs kwalifikacyjny w zakresu
przygotowanie do życia w rodzinie. Jest nauczycielem mianowanym.
2. wychowawca 1 - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie oligofrenopedagogiki, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada
odbyte następujące szkolenia:
-
wykorzystanie technik C. Freineta
w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
-
improwizacja głosu dla nauczycieli,
-
trening interpersonalny,
-
przemoc w szkole - jak sobie z nim radzić i jak jej
przeciwdziałać,
-
warsztaty wprowadzający podstawy działań w grupie,
-
metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo
-
zadanie opiekuna stażu,
-
poznawanie i integrowanie kadry szkolnej i grupy wychowawczej,
3. wychowawca 2 - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, ukończone studia podyplomowe w zakresie technologia
informacyjna i edukacja medialna. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada
odbyte następujące szkolenia:
-
skuteczne porozumiewanie się w szkole,
-
kompetencje wychowawcy nauczyciela, tworzenie i
realizacja programu oddziaływań wychowawczych,
4. wychowawca 3 - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawcze. Jest nauczycielem mianowanym. Posiada odbyte
następujące szkolenie: metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo,
5. wychowawca 4 - posiada ukończone wyższe
studia teologiczne, ukończone studia podyplomowe w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej. Jest nauczycielem mianowanym. Ponadto posiada odbyte
następujące szkolenia:
-
kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki,
-
praca w szkole z dzieckiem nadpobudliwym,
-
kurs pedagogiki zabawy,
-
metody pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo,
-
warsztaty wprowadzające podstawy działania w grupie,
-
zadania opiekuna stażu,
-
skuteczne porozumiewanie się w szkole,
-
wychowanie korekcyjne,
6. wychowawca 5 - posiada ukończone wyższe
studia na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej z rewalidacja i
resocjalizacja,
7. wychowawca 6 - posiada ukończone wyższe
studia na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej z resocjalizacją,
ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika,
8. pedagog - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie wspomagania dzieci z
problemami rozwojowymi, studia podyplomowe w zakresie pomocy dziecku i rodzinie
dla kadr instytucji społeczno-wychowawczych o specjalności organizator pomocy
społecznej, kurs kwalifikacyjny z oligofrenopedagogiki.
Jest nauczycielem dyplomowanym. Ponadto posiada odbyte następujące szkolenia:
-
szkoła dla rodziców, czyli jak mówić do dzieci, żeby nas
słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły wg metody A. Faber i E. Mazlish,
-
dysleksja - mity i rzeczywistość, fobia szkolna,
-
Intel - nauczanie ku przyszłości,
-
usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych
dzieci z dysleksja rozwojowa,
-
jak radzić sobie z agresją w szkole,
9. terapeuta - posiada ukończone studia
wyższe magisterskie na kierunku psychologia.
10. logopeda - posiada ukończone wyższe
studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie logopedia ogólna,
specjalistyczne studium neurologopedii, studium
kwalifikacyjne w zakresie pedagogiki specjalnej, studium kwalifikacyjne w
zakresie pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego z dziećmi
upośledzonymi umysłowo, kurs w zakresie glottodydaktyki
przedszkolnej i wczesnoszkolnej
11. pracownik socjalny - posiada ukończone studia
wyższe na kierunku pedagogika w zakresie praca socjalna z resocjalizacją.
Ponadto posiada ukończone następujące szkolenia:
-
opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi,
przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka.
Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej,
-
specyfika pracy z dzieckiem w okresie dojrzewania,
-
Wielkanoc tuż..., tuż...,
-
praca z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej (ADHD),
-
przemoc w rodzinie dziecka,
-
diagnoza
i formy przemocy.
W
toku kontroli stwierdzono, że osoby zatrudnione w Domu Dziecka w Pawłówce posiadają kwalifikacje zgodnie z wymogami
określonymi w rozporządzeniu w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Wśród
pracowników pedagogicznych jest 5 nauczycieli mianowanych i 2 nauczycieli
dyplomowanych.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których
jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.
W przypadku gdy Dyrektor nie zgadza się z
ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka Podpisy
kontrolujących:
14.09.2006r. Waldemar Pastrzoch 1.
Krystyna Pasiuk
2.
Małgorzata Osipowicz