PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w dniu 11 września 2006r. w
Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kolnie, z
siedzibą przy ul. 11 Listopada 1, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w
zakresie:
§
prawidłowości i jednolitości
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
§
zgodności wydanych orzeczeń z
zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i
stopniu niepełnosprawności
Kontrolę przeprowadziły:
-
Teresa Danuta Krzysztoń-Przekop -
lekarz - członek Wojewódzkiego Zespołu,
-
Agata Narewska -
starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole,
-
Ada Ramotowska -
pracownik socjalny - członek Wojewódzkiego Zespołu,
na podstawie upoważnień do kontroli z dnia
22.12.2005r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w
zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o
numerach: BDG.I.EM.0137-1/128/05, BDG.I.EM.0137-1/137/05 i BDG. I.EM. 0137- 1/
136/05.
W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu
kontroli udzielały :
1.
Pani Agnieszka Górska - inspektor w Powiatowym Zespole do
Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kolnie.
2.
Pani Alina Filipkowska-
referent w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kolnie.
W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość
stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:
1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (
Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności
i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),
3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u
osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),
4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz.
U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).
USTALENIA KONTROLI:
I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego
Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Kolnie.
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Kolnie został powołany przez Starostę Kolneńskiego, na mocy
Zarządzenia Nr 7/ 02 z dnia 24 lipca 2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z
23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody
Podlaskiego.
Powiatowy Zespół w Kolnie jest organem właściwym
miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia
niepełnosprawności osób, zamieszkujących powiat kolneński.
W skład Powiatowego Zespołu w Kolnie wchodzą
przewodniczący i 7 członków (3 lekarzy, 1 pracownik socjalny, 1
pedagog/pracownik socjalny, 1 doradca zawodowy i 1 psycholog), powołanych przez
Starostę Kolneńskiego na mocy Zarządzenia Nr 7/02 z dnia 24.07.2002r., na
wniosek przewodniczącego Zespołu. Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu, którzy
uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z §
21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r.
oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w
rozporządzenia.
II. Baza lokalowa Powiatowego Zespołu w Kolnie.
Siedziba Powiatowego Zespołu
znajduje się w budynku Starostwa Kolneńskiego, gdzie Zespół nieodpłatnie zajmuje
na parterze trzy przestronne pomieszczenia. Jedno z pomieszczeń przeznaczone
jest na sekretariat, w którym przyjmowane są osoby zainteresowane uzyskaniem
orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. Drugie
przeznaczone jest na gabinet lekarski, w którym lekarz przewodniczący składu
orzekającego przeprowadza badania osób zainteresowanych i sporządza oceny stanu
zdrowia. Po zakończeniu badań - w gabinecie lekarskim odbywają się posiedzenia
składów orzekających. Natomiast trzecie pomieszczenie wykorzystywane jest przez
członków Zespołu - doradcę zawodowego, pracownika socjalnego, pedagoga oraz
psychologa do sporządzania ocen.
Wejście do budynku jest przystosowane do potrzeb
osób niepełnosprawnych (podjazd, drzwi o odpowiedniej szerokości).
Osoby orzekane oczekują na rozpatrzenie spraw w
przestronnym korytarzu, w którym znajdują się krzesła. Do dyspozycji osób
zainteresowanych jest toaleta o małej powierzchni, niedostosowana do potrzeb
osób z dysfunkcją narządu ruchu (wąskie drzwi, brak uchwytów, poręczy).
III. Prawidłowość i jednolitość stosowania
przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności,
określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr. 139, poz. 1328)
oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebranymi
dokumentami oraz przepisami dotyczącymi orzekania.
W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania
obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw dotyczące
osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2006r. - 31.08.2006r.
- przed 16 rokiem życia o następujących
numerach:
ON.8211.V-13/2006;
ON.8211.V-15/3/406/11/2006; ON.8211.V-17/2006; ON.8211.V-19/232/2006;
ON.8211.V-20/21/2006; ON.82211.V-36/2006; ON.8211.V-21/2006;
ON.8211.V-36/2006; ON.8211.V-38/2006; ON8211.V-39/2006.
-
powyżej 16 roku życia o następujących numerach:
ON.8211.IV-37/309/2006;
ON.8211.IV -41/ 06; ON.8211.IV -50/ 06; ON.8211.IV -61/06; ON.8211.IV -116/06;
ON.8211.IV- 133/06;ON.8211.IV-143/06; ON.8211.IV -168/06; ON.8211.IV -190/06;
ON.8211.IV -203/06.
Prawidłowość
rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia
niepełnosprawności pod względem formalno prawnym:
1. wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie
niepełnosprawności jak i stopnia niepełnosprawności zostały złożone przez osoby
uprawnione lub ( w przypadku osób przed 18 r. życia ) ich przedstawicieli
ustawowych i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia
15.07.2003r. wymagane dane osobowe, cel złożenia wniosków, oświadczenia o
prawdziwości danych w nich zawartych oraz podpisy.
2. do wszystkich wniosków załączono dokumentację
medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, czyli zaświadczenia
lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia osób zainteresowanych oraz inne
dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych ( karty
informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań diagnostycznych oraz konsultacje
specjalistów ). Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z
wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich
skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed
dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia.
3. we wszystkich skontrolowanych sprawach,
przeprowadzono analizę kompletności załączonej dokumentacji medycznej w trybie §
33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu
i dokonano tego niezwłoczne. W trzech sprawach (nr: ON.8211.IV-190/2006, ON.
8211.V.-17/06 oraz ON.8211.V-13/06), odstąpienie od wezwania strony do
osobistego udziału w czynnościach orzeczniczych- zostało poprzedzone jej
wnioskiem oraz potwierdzeniem lekarza, wydającego zaświadczenie lekarskie o
stanie zdrowia dla potrzeb Zespołu. Przewodnicząca składu orzekającego,
dokonująca wstępnej analizy stwierdziła, iż dostarczona dokumentacja medyczna
jest wystarczająca do sporządzenia oceny i wydania orzeczenia bez udziału osoby
zainteresowanej, czyli zastosowano tryb określony w § 8 ust.4 w/w rozporządzenia
z 15.07.2003r.
4. we wszystkich skontrolowanych sprawach dobór
specjalistów do składów orzekających był odpowiedni do rodzaju schorzeń
(pediatra, specjaliści chorób wewnętrznych). Członkowie Zespołu o
specjalnościach poza- medycznych ( psycholog, pracownik socjalny, doradca
zawodowy i pedagog) zostali wyznaczeni adekwatnie do sytuacji społeczno-
zawodowej osób zainteresowanych oraz celu złożenia wniosku.
5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw
zostały dokonane zgodnie § 7 ust 3 rozporządzenia- czyli doręczone osobom
zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i
za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności są odbierane osobiście przez osoby zainteresowane w dniu
posiedzenia, za pokwitowaniem. W przypadkach, gdy nie jest to możliwe- doręczane
za pośrednictwem poczty, za potwierdzeniem odbioru.
6. wszystkie skontrolowane sprawy zostały
rozpoznane w terminie 1 miesiąca, jak wynika z mających zastosowanie w
sprawach orzekania przepisów KPA. We wszystkich skontrolowanych sprawach
czynności, związane z tzw: nadaniem biegu sprawie ( analiza lekarza o
kompletności/ braku kompletności załączonej dokumentacji i zawiadomienie o
terminie rozpatrzenia wraz z ewentualną informacją o nie rozpatrzeniu w terminie
) były podjęte niezwłocznie.
7. oceny stanu zdrowia sporządzili we wszystkich
skontrolowanych sprawach w dniu badania lekarze - przewodniczący składów.
Pozostali członkowie składów sporządzili oceny w zakresie swoich specjalności.
8. z odbytych w wyznaczonych dniach posiedzeń
sporządzono protokoły, zawierające ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez
specjalistów ocen, w szczególności: rozpoznanie zasadnicze, okres/ datę początku
niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano
orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątkami Zespołu
oraz pieczątkami i podpisami specjalistów danego składu orzekającego. W
przypadku jednego z lekarzy stosowana jest na ocenach stanu zdrowia i
orzeczeniach pieczęć o nieprawidłowej treści: "Przewodniczący Komisji
Orzekającej". Lekarz w zespole orzekającym o niepełnosprawności pełni w procesie
orzekania funkcję przewodniczącego składu orzekającego. Takie nazewnictwo
powinno mieć zastosowanie na pieczęciach.
Wpisy w protokołach są spójne z ustaleniami
zawartymi w ocenach poszczególnych specjalistów.
9. ustalenia, określone w ocenach specjalistów
oraz protokołach, znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności
i stopniu niepełnosprawności, sporządzonych z prawidłową podstawą prawną i
wszystkimi elementami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia
15.07.2003r.
II. Ocena orzecznicza:.
1. dokumentacją medyczną, stanowiącą
podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu we wszystkich
skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie
zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania ) oraz dokumentacja
dodatkowa: a/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, b/ konsultacje
specjalistyczne c/ wyniki badań diagnostycznych, d/ zaświadczenia lekarskie o
stanie zdrowia.
2. w większości skontrolowanych spraw oceny
stanu zdrowia, stanowiące najważniejszą podstawę rozstrzygnięć zostały
sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach
bezpośrednich. Oceny lekarskie zawierają wszystkie elementy ustaleń
orzeczniczych: niepełnosprawność, jej przyczynę, okres na jaki orzeczono
niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności, wskazania.
Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki
ustalono niepełnosprawność. Wydane orzeczenia są zgodne ze zgromadzoną w
sprawach dokumentacją medyczną.
W przypadku dwóch wniosków kontrolująca
wniosła uwagi co do zasadności okresu na jaki orzeczono stopień
niepełnosprawności, oraz co do opisu w ocenie lekarskiej. W odniesieniu do
sprawy Nr ON.8211.IV-50/26/2006 jako rozpoznanie zasadnicze ustalono "niewielkie
upośledzenie funkcji narządu ruchu w przebiegu dyskopatii L1/L2,
L4/L5, L5/S1 z przewlekłym zespołem
bólowym, bez objawów korzeniowych". Rodzaj schorzenia mimo zmian
odzwierciedlonych w badaniu MR kręgosłupa lędźwiowego, świadczy o tym, iż stan
zdrowia może ulec poprawie w wyniku zastosowanego leczenia wcześniej niż 4-letni
okres na jaki wydano orzeczenie.
W sprawie Nr ON.8211.IV-143/2006
kontrolująca stwierdziła, iż lakoniczny jest opis badania przedmiotowego. Symbol
przyczyny niepełnosprawności 05-R, nie ma pokrycia w rozpoznaniu zasadniczym.
Natomiast w sprawie Nr
ON.8211.V-38/2006 jako rozpoznanie zasadnicze lekarz -przewodniczący
składu orzekającego ustalił: "wada wrodzona serca", i oznaczył to schorzenie
przyczyną niepełnosprawności 11-I. Natomiast zgodnie z § 32.ust.1.pkt. 7 choroby
układu oddechowego i krążenia, winny być oznaczane symbolem 07-S.
3.
w większości skontrolowanych
wniosków oceny członków o specjalnościach pozamedycznych zostały sporządzone z
zachowaniem wewnętrznej spójności pomiędzy zaproponowanym stopniem
niepełnosprawności a zakresem ograniczeń, wynikającym z oceny, które powodują
ewentualną konieczność wsparcia ( okresowego, długotrwałego, czy stałego ).
Wnioski
końcowe.
Analiza
losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania
przez Powiatowy Zespół w Kolnie 20 skontrolowanych orzeczeń o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały wydane
prawidłowo pod względem zgodności z załączoną dokumentacją medyczną.
Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona
jest przez Zespół w sposób przejrzysty, uporządkowany i schludny. Czynności
procesowe w toku postępowania są podejmowane niezwłocznie oraz przeprowadzane i
dokumentowane prawidłowo. Wszystkie skontrolowane sprawy rozpatrzono z
zachowaniem 1- miesięcznego terminu. Członkowie składów orzekających we
wszystkich skontrolowanych sprawach zostali dobrani prawidłowo czyli
odpowiednio do rodzaju schorzenia ( lekarze ) i sytuacji społeczno- zawodowej (
pozostali członkowie ). Zawiadomienia o terminach posiedzeń składów
orzekających są doręczane stronom prawidłowo. W każdej sprawie, dotyczącej osób
powyżej 16 r. życia i przed 16-tym rokiem życia jest przeprowadzana wstępna
analiza kompletności załączonej do wniosków dokumentacji medycznej, zgodnie z §
33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.
Czynności procesowe w toku postępowania odbywają
się w warunkach organizacyjno- technicznych, zapewniających ochronę danych
osobowych oraz tajemnicy lekarskiej, a także poszanowania dóbr osobistych.
W wyniku kontroli nie stwierdzono uchybień,
które wpływałyby na prawidłowość rozstrzygnięć. Postępowania są prowadzone w
sposób, pogłębiający kulturę prawną i tym samym zaufanie obywateli do organów
administracji publicznej. Stwierdzone uchybienia w zakresie stosowania procedur
były nieliczne. W celu ich wyeliminowania w przyszłości zaleca się zapoznanie
członków Powiatowego Zespołu z ustaleniami kontroli i przeprowadzenie szkolenia
wewnętrznego.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Jednocześnie informuje się o przysługującym
prawie:
1/ zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co ustaleń,
zawartych w protokole.
2/ odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu
7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych
wyjaśnień o przyczynach odmowy.
KONTROLOWANY:
1/ Sławomir Zalewski
KONTROLUJĄCY:
1/Teresa Krzysztoń-Przekop
2/Agata Narewska
3/Ada Ramotowska