PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
z kontroli dora?nej Miejskiego O?rodka Pomocy
Społecznej w Suwałkach - ?rodowiskowego Domu Samopomocy - przeprowadzonej w
dniach 3 i 4 pa?dziernika 2006r.
?rodowiskowy Dom Samopomocy w Suwałkach ? jest
komórkš organizacyjnš Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach. Adres
siedziby ? Miejski O?rodek Pomocy Społecznej, ul. 23 Pa?dziernika 20, 16-400
Suwałki; adres ?rodowiskowego Domu Samopomocy ? ul. 23 Pa?dziernika 20, 16-400
Suwałki. Dyrektorem Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej jest Pani Maria
Menelska, kierownikiem ?DS ? Pani Wiesława Kwaterka.
Kontrolę przeprowadziły
? Ewa Feszler ? starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik zespołu, Mieczysława Nartowicz ?
inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 176 z dnia 2 pa?dziernika br. (Nr
PS.VI.EF/0939/176/06) wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja
Kozłowskiego ? dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli:
Organizacja i funkcjonowanie ?DS
Ustalenia kontroli
I.
Organizacja ?rodowiskowego Domu Samopomocy.
?rodowiskowy Dom Samopomocy w Suwałkach
funkcjonuje od grudnia 2005 roku. Przeznaczony jest dla osób z zaburzeniami
psychicznymi. Zgodnie z § 5 pkt 11 Statutu O?rodka Pomocy Społecznej w
Suwałkach, stanowišcego załšcznik do Uchwały
Nr XLVII/523/06 z dnia 26 kwietnia 2006 r. w sprawie uchwalenia Statutu
Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach, ?DS funkcjonuje w ramach MOPS.
Organizację oraz zasady funkcjonowania Domu okre?la Regulamin ?DS stanowišcy
załšcznik nr 5 do Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego O?rodka Pomocy
Społecznej w Suwałkach, uchwalonego Zarzšdzeniem nr 29/06 Dyrektora MOPR z dnia
8 sierpnia 2006 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Miejskiego
O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach, zatwierdzonego przez Prezydenta Suwałk.
Zgodnie z § 1 ust. 3 Regulaminu ?DS celem Domu jest:
1)
zapewnienie opieki dziennej,
2)
terapia i rehabilitacja,
3)
podtrzymywanie i rozwijanie umiejętno?ci niezbędnych do samodzielnego
życia,
4)
podejmowanie działań w celu przygotowania do pełnienia społecznie
aktywnej roli,
5)
integracja ze ?rodowiskiem.
?rodowiskowy Dom Samopomocy
zlokalizowany jest w dwukondygnacyjnym budynku, bez barier architektonicznych. W
?rodku budynku zamontowana jest platforma schodowa, umożliwiajšca osobom
niepełnosprawnym wjechać na I piętro.
W Domu znajdujš się następujšce pomieszczenia:
I. na parterze:
- pracownia plastyczna,
- pracownia terapii ruchowej,
- WC damskie, wyposażone w 2 sedesy i
umywalkę,
- WC męskie, wyposażone w 2 sedesy, pisuar, 2
umywalki,
- WC przeznaczone dla osób niepełnosprawnych,
wyposażone w prysznic, sedes, umywalkę - przy wszystkich urzšdzeniach
sanitarnych zamontowane sš uchwyty.
- zaplecze socjalne dla użytkowników,
wyposażone w pralkę automatycznš, deskę do prasowania, żelazko, suszarkę
- jadalnia pełnišca funkcję pracowni życia
codziennego,
- pracownia kulinarna.
II. na I piętrze:
- pracownia muzyczna,
- pokój terapeutów,
- pokój psychologa,
- WC damskie, wyposażone w sedes i umywalkę,
- WC męskie, wyposażone w sedes, pisuar i
umywalkę,
- pracownia relaksacyjna, wyposażona w zestaw
kina domowego i sprzęt audiowizualny,
- pracownia komputerowa z 4 stanowiskami
komputerowymi, z podłšczeniem do internetu i drukarkš,
III. w piwnicy:
- pracownia ceramiczna,
- pomieszczenie z piecem do wypalania gliny.
Placówka jest czynna 5 dni w
tygodniu od poniedziałku do pištku w godzinach od 730 do 1530.
II.
Użytkownicy Domu.
?DS od lipca br. dysponuje 35
miejscami. Na dzień kontroli uczęszczało do Domu 34 użytkowników w przedziale
wiekowym od 21 do 66 lat. Placówka jest koedukacyjna, 22 użytkowników to
mężczy?ni. Najczę?ciej występujšcym schorzeniem w?ród użytkowników jest
schizofrenia.
Prowadzona jest dzienna ewidencja obecno?ci. Od
2005 roku na zajęcia w ?DS uczęszcza 13 osób, od 2006 roku ?uczęszcza 21 osób.
?rednia obecno?ci w miesišcu wrze?niu br. wynosiła 28.
W Domu prowadzony jest jeden zeszyt
obecnych i byłych użytkowników. W dniu kontroli kontakt z Domem utrzymywało 2
byłych użytkowników.
Użytkownicy kierowani sš do ?DS
decyzjš administracyjnš dyrektora MOPS w Suwałkach w uzgodnieniu z osobš
kierowanš.
Organizację oraz szczegółowe zasady ponoszenia
odpłatno?ci za pobyt w ?DS okre?la Uchwała Nr XL/448/05 Rady Miejskiej w
Suwałkach z dnia 26 pa?dziernika 2005 r. w sprawie organizacji oraz
szczegółowych zasad ponoszenia odpłatno?ci za pobyt w ?rodowiskowym Domu
Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi. Według stanu na dzień kontroli
19 osób było zwolnionych z opłaty, pozostali użytkownicy ponosili odpłatno?ć w
wysoko?ci: 8,50 zł ? 7 osób; 12,75 zł ? 3 osoby; 17,00 zł ? 1 osoba; 21,25 ? 4
osoby.
III. Rodzaj i zakres ?wiadczonych usług.
Użytkownicy ?rodowiskowego Domu
Samopomocy majš możliwo?ć uczestniczenia w następujšcych zajęciach: plastyczno ?
technicznych, muzycznych, kulturalnych, kulinarnych, komputerowych, ruchowych i
relaksacyjnych, audiowizualnych, ergoterapii i w przydomowym ogródku oraz
treningach higienicznym i samoobsługi.
Zajęcia prowadzone sš w oparciu o
plany pracy pracowni, które opracowywane sš rocznie oraz na każdy kolejny
miesišc. W Domu prowadzony jest także dziennik zajęć z każdej pracowni.
W Domu prowadzone jest poradnictwo socjalne dla
użytkowników i ich rodzin oraz poradnictwo psychologiczne i psychoedukacja dla
użytkowników.
Od powstania Domu na bieżšco prowadzona jest
Kronika Domu. ?rodowiskowy Dom Samopomocy utrzymuje liczne kontakty z
instytucjami i organizacjami działajšcymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
?DS zapewnia użytkownikom jeden posiłek
dziennie- obiad dwudaniowy. Obiady w cenie 4,85 zł kupowane sš i dowożone z
firmy cateringowej zgodnie z umowš zawartš w dniu 23.12.2005 roku. Posiłki w
cišgu dnia użytkownicy przygotowujš samodzielnie w ramach prowadzonej terapii.
W trakcie kontroli ustalono, że w
Domu funkcjonuje zespół wspierajšco ? rehabilitacyjny, który w oparciu o
Wskazówki dotyczšce organizacji i funkcjonowania ?DS, opracowane przez
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wspólnie z Instytutem Psychiatrii i
Neurologii w Warszawie, opracował dla wszystkich użytkowników indywidualne plany
postępowania wspierajšco-rehabilitacyjnego. W skład zespołu weszli wszyscy
pracownicy merytoryczni Domu. Każdy pracownik jest asystentem prowadzšcym dla
?rednio 5-6 osób.
Na dzień kontroli w ?DS zatrudnionych było 8
osób, w tym 4 osoby w niepełnym wymiarze czasu pracy tj:
- kierownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu
pracy,
- 4 instruktorów terapii zajęciowej, w tym 2
zatrudnionych na ¾ etatu każdy,
- psycholog, zatrudniony na ½ etatu,
- pielęgniarka, zatrudniona na ½ etatu,
- sprzštaczka, zatrudniona w pełnym wymiarze
czasu pracy.
Z użytkownikami bezpo?rednio pracuje 7 osób, w
tym 5,5 w przeliczeniu na pełne etaty.
Dokonano wpisu do ksišżki kontroli pod pozycjš
nr 2/2006.
Protokół sporzšdzono w dwóch
jednobrzmišcych egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Miejskiego
O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach.
W
przypadku gdy Dyrektor MOPS nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole
kontroli, może odmówić jego podpisania, składajšc w terminie 7 dni od dnia jego
otrzymania, pisemne wyja?nienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Miejskiego O?rodka Pomocy Społecznej w Suwałkach przysługuje
prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku umotywowanych zastrzeżeń dotyczšcych ustaleń
zawartych w protokole w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujšcych
1/ Ewa Feszler
2/
Mieczysława Nartowicz
Maria Metelska
podpis dyrektora MOPS