P R O T O K Ó Ł
z kontroli
problemowej Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku, ul. Świerkowa 9, 15-328
Białystok, przeprowadzonej w dniach 17-18 października 2006r.
Dom Pomocy Społecznej w Białymstoku prowadzony jest
przez miasto Białystok. Adres Domu: ul. Świerkowa 9, 15-328 Białystok. Dom
przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych. Dyrektorem Domu
Pomocy Społecznej jest Pan Janusz Kozłowski.
Kontrolę przeprowadziły - Ewa
Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku, Mieczysława Nartowicz - inspektor w Wydziale
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku - kierownik
zespołu, na podstawie upoważnienia Nr 173 z dnia 22.09.2006r.
(PS.VI/EF/0939/173/06), wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez
Andrzeja Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1) ocena stopnia realizacji programu naprawczego,
2) ocena warunków życia mieszkańców oraz ocena organizacji
działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych
potrzeb mieszkańców.
Ustalenia kontroli
I.
Stopień realizacji programu
naprawczego.
Zgodnie z przedłożoną (19.09.2006r) przez Prezydenta
Miasta Białegostoku informacją dotyczącą stopnia realizacji programu
naprawczego w Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku przy ul. Świerkowej wynika,
że stara cześć Domu, tzw. pawilony nie spełniają standardów w zakresie: barier
architektonicznych w budynku, warunków sanitarnych w zakresie wymaganej liczby
łazienek i toalet. Nowa część budynku oddana do użytku w 2002 roku spełnia
wszystkie wymagane standardy. W Domu brak jest pokoju gościnnego. Ponadto Dom
nie spełnia norm zatrudnienia pracowników socjalnych oraz nie posiada
wymaganego wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-
opiekuńczego.
W trakcie kontroli ustalono, że remont starej części
Domu rozpocznie się w 2007 roku, natomiast stan zatrudnienia pracowników
zespołu przedstawia się następująco: według stanu na dzień kontroli w Domu
zatrudnionych było 100 osób w tym 64 osób w dziale terapeutyczno-opiekuńczym,
tj. (kierownik działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego, lekarz psychiatra na
¼ etatu, 2 kierowników oddziału, 18 starszych pielęgniarek, 2 starszych
pracowników socjalnych, starszy technik fizjoterapii, technik fizjoterapii,
starszy dietetyk, starszy instruktor ds. kulturalno-oświatowych, instruktor
terapii zajęciowej, 2 opiekunki, 2 kapelanów na ½ etatu każdy, 30
starszych pokojowych, pokojowa) w przeliczeniu na pełne etaty 60,75.
Ponadto w Domu na rzecz mieszkańców usługi świadczy 9
praktykantów. Zgodnie z umową nr 31/III/413 o praktyczną naukę zawodu
realizowaną w formie zajęć praktycznych, zawartą w dniu 8.09.2006 pomiędzy Szkołą Policealną Nr 2 Pracowników
Medycznych i Społecznych w Białymstoku a Domem Pomocy Społecznej w Białymstoku
sześciu z nich świadczy opiekę mieszkańcom jako instruktor terapii zajęciowej a
trzy osoby jako asystent osoby niepełnosprawnej.
Według obowiązujących przepisów przy ustalaniu
wskaźnika zatrudnienia uwzględnia się również wolontariuszy, stażystów,
praktykantów oraz osoby odbywające służbę zastępczą w domu, jeżeli pracują
bezpośrednio z mieszkańcami, przy czym przy wyliczaniu wskaźnika udział tych
osób nie może przekroczyć w DPS - 30% ogólnej liczby osób zatrudnionych w
zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Z ogólnej liczby 64 osób zatrudnionych w
Domu w dziale terapeutyczno-opiekuńczym 30% stanowi 19 osób. W przeliczeniu na
160 mieszkańców wskaźnik zatrudnienia w Domu wynosi 0,43 (tj. 60,75 + 9 : 160).
II. Ocena
warunków życia mieszkańców oraz ocena
organizacji działania domu pomocy społecznej przy uwzględnieniu typu domu i
uzasadnionych potrzeb mieszkańców.
Dom Pomocy Społecznej mieści się w
trzykondygnacyjnym budynku z systemem przyzowo-alarmowych i
alarmowo-przeciwpożarowym, podzielonym na cztery części: A i B tzw. stara część
oraz C i D tzw. nowa część, która spełnia wszystkie wymagane standardy. Przy
wejściu do budynku wykonany jest podjazd dla osób niepełnosprawnych, w środku
zamontowana winda przystosowana do przewozu osób niepełnosprawnych.
W Domu znajdują
się następujące pomieszczenia:
CZĘŚĆ C
Na parterze:
1) sala dziennego pobytu,
2) dyżurka pielęgniarek,
3) kuchenka pomocnicza,
4) palarnia,
5) łazienka ogólnodostępna,
wyposażona w wannę, zlew, sedes,
6) pokój krawcowej,
7) garderoba z czystą bielizną,
8) pokoje mieszkalne:
- 2 pokoje jednoosobowe o pow.
odpowiednio: 11,8 m2 , 10,7 m2;
- 2 pokoje trzyosobowe o pow. odpowiednio
24,2 m2, 24,6
m2;
- 8 pokoi dwuosobowych o pow. odpowiednio
14,1 m2; 14,5
m2; 15,0 m2; 16,8 m2 oraz 4
pokoje o pow. 16,6 m2
każdy,
Na I piętrze:
1) dyżurka pielęgniarek,
2) WC mieszkańców, wyposażone w
sedes, umywalkę i prysznic,
3) pracownia plastyczna,
4) gabinet lekarski,
5) punkt biblioteczny,
6) sala pobytu dziennego,
7) kuchenka pomocnicza,
8) palarnia,
9) pomocnicze pomieszczenia do
prania i suszenia,
10) pokoje mieszkalne:
- 3 pokoje jednoosobowe o
pow. 11,6 m2 każdy,
- 10 pokoi dwuosobowych o pow. odpowiednio 14,0 m2; 14,2
m2; 14,5 m2; 14,7 m2; 14,9 m2; 16,6 m2; oraz 4
pokoje o pow. 16,4 m2
każdy,
- 2 pokoje trzyosobowe o
pow. 24,2 m2 każdy,
Na II pietrze:
1) pracownia gospodarstwa
domowego,
2) gabinet zabiegowy,
3) dyżurka pielęgniarek,
4) WC mieszkańców, wyposażone w
prysznic, sedes,
5) sala pobytu dziennego,
6) kuchenka pomocnicza,
7) palarnia,
8) łazienka ogólnodostępna,
wyposażona w wannę, sedes, zlew,
9) podręczne pomieszczenie do
prania i suszenia,
10) pokoje mieszkalne:
- 3 pokoje jednoosobowe o
pow. 11,6 m2 każdy,
- 10 pokoi dwuosobowych o pow. odpowiednio: 14,0 m2; 14,2
m2; 14,5 m2; 14,7 m2; 14,9 m2; 16,6 m2; oraz 4
pokoje o pow. 16,4 m2
każdy,
- 2 pokoje trzyosobowe o
pow. 24,2 m2 każdy,
Na III piętrze:
1) gabinet fizykoterapii,
2) gabinet magnetoterapii,
3) gabinet hydroterapii,
4) gabinet do terapii cieplnej,
5) gabinet laseroterapii,
6) sala do ćwiczeń
indywidualnych,
7) sala rehabilitacji,
8) WC, wyposażone w sedes,
umywalkę
CZĘŚĆ B
B1 - parter:
1) Pokoje mieszkalne (15):
- 7 pokoi dwuosobowych
tj. 4 pokoje o pow. 12,1 m2
każdy; 2 pokoje o pow. 12,3 m2 każdy oraz jeden o pow. 12,5 m2;
- 8 pokoi jednoosobowych tj. 5 pokoi o pow. 10,4 m2 każdy oraz 3 pokoje o pow. odpowiednio: 12,4 m2; 12,5 m2; 9,8 m2;
2) łazienka wyposażona w
wannę, prysznic, umywalkę, 2 sedesy.
B2 - I piętro:
1) sala rehabilitacyjna,
2) pokoje mieszkalne:
- 1 pokój dwuosobowy o pow.
28,0 m2;
- 3 pokoje 1 osobowe o pow.
odpowiednio: 10,8 m2; 10,8
m2; 10,4 m2;
3) świetlico-palarnia,
4) dyżurka pielęgniarek,
5) toaleta, wyposażona w sedes
i umywalkę
B3- II piętro
1)
toaleta, wyposażona w wannę, zlew, prysznic, 2 sedesy
2)
pokoje mieszkalne:
- 8 pokoi jednoosobowych tj. 5 pokoi o pow. 9,8
m2 każdy, jeden pokój o pow. 12,3 m2 oraz 2
pokoje o pow. 12,5 m2
każdy,
- 8 pokoi dwuosobowych tj. 7 pokoi o pow. 12,5 m2 każdy oraz jeden o pow. 12,3 m2;
Przy łączniku, pomiędzy częścią A i B znajdują się schody
utrudniające mieszkańcom Domu przemieszczanie się po poszczególnych pawilonach.
CZĘŚĆ A:
Parter:
1) stołówka,
2) świetlica,
I piętro:
1) 2 toalety, wyposażone
łącznie w sedes i umywalkę (w związku z awarią w dniu kontroli trwały tam prace)
2) pokoje mieszkalne:
- pokój jednoosobowy o pow. 9,9 m2;
- 14 pokoi dwuosobowych tj.
3 pokoje o pow. 17,0 m2 każdy, 5 pokoi o pow. 16,0m2 każdy, 2
pokoje o pow. 11,6 m2 każdy oraz 4 pokoje o pow. odpowiednio:
16,5 m2,
11,0 m2,
11,3 m2,
11,2 m2,
II piętro:
1) 8 pokoi jednoosobowych tj. 2
pokoje o pow. odpowiednio: 9,9 m2; 11,6
m2;
3
pokoje o pow. 17,0 m2 każdy, 3 pokoi o pow. 16,0m2 każdy,
2) 2 toalety wyposażone łącznie
w sedes i umywalkę (w związku z awarią w dniu kontroli trwały tam prace)
CZĘŚĆ D
I piętro:
1) pokoje mieszkalne z
łazienkami:
- pokój
dwuosobowy o pow. 14,0 m2;
- 3 pokoje
jednoosobowe o pow. odpowiednio 11,4 m2;
11,7 m2; 12,0 m2;
2) toaleta, wyposażona w
zlew, sedes,
3) łazienka, wyposażona w
wannę, sedes, zlew
II piętro:
1) pokoje mieszkalne z
łazienkami:
- pokój
dwuosobowy o pow. 14,0 m2;
- 3 pokoje
jednoosobowe o pow. odpowiednio 11,4 m2;
11,7 m2; 12,0 m2;
3) łazienka, wyposażona w
wannę, sedes, zlew,
4) toaleta, wyposażona w zlew,
sedes,
W piwnicy Domu:
1) Kaplica,
2) Pomieszczenie pro-morte
3) Toaleta wyposażona w sedes i
umywalkę,
4) pokój fryzjerski,
Wszystkie pokoje mieszkalne mają wymagany ustawą metraż.
Wyposażone są w tapczany, szafki przyłóżkowe, stół, krzesła, system
przyzywowo-alarmowym. W część C i D przy pokojach są łazienki wyposażone w
brodzik, umywalkę i sedes. Przy urządzeniach zamontowane są uchwyty ułatwiające
osobom mniej sprawnym korzystanie z tych pomieszczeń. W części A i B nie są
spełnione standardy w zakresie warunków sanitarnych.
Pomieszczenia mieszkalne Domu są czyste, sprzątane w
miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie, urządzone estetycznie, wolne od
nieprzyjemnych zapachów. W Domu nie ma pokoi gościnnych.
Dom spełnia wymagane
standardy w zakresie wyżywienia. Zapewnia się mieszkańcom możliwość wyboru
zestawu posiłków oraz całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych
i napoi. Posiłki wydawane są w następujących przedziałach czasowych:
-
śniadanie w godzinach 800 - 1000,
-
obiad w godzinach 1300 - 1500,
-
kolacja w godzinach 18.00 - 20.00.
Mieszkańcy posiłki spożywają na
stołówce lub w pokojach mieszkalnych, w razie potrzeby są karmieni. Na zlecenie
lekarza przygotowywane są diety. Na dzień kontroli w Domu przygotowywano
następujące diety: cukrzycowa - 22, lekkostrawna - 23, bezglutenowa - 20,
trzustkowa - 24, mix - 3.
Dom
zapewnia mieszkańcom nieposiadającym własnej odzieży i obuwia oraz możliwości
ich zakupienia z własnych środków, odzież i obuwie dostosowane do pory roku.
Osoby sprawne swoją odzież piorą w pralniach, natomiast odzież osób mniej
sprawnych oraz pościel, ręczniki prane są w pralni Domu. Mieszkańcy, którzy
posiadają własne środki finansowe sami kupują środki higieny osobistej i inne
rzeczy osobistego użytku. Pozostałym mieszkańcom Dom zapewnia wszystkie
niezbędne środki higieny osobistej i środki czystości.
W dniu kontroli w Domu przebywało
160 mieszkańców. Wśród mieszkańców 40 osób było leżących, 47 poruszało się przy
pomocy sprzętu ortopedycznego. W dniu kontroli 2 osoby przebywały w szpitalu.
Mieszkańcy Domu podzieleni są na dwa oddziały. Na
pierwszym oddziale przebywało 80 mieszkańców, na drugim - 80.
Usługi opiekuńcze na rzecz mieszkańców świadczą:
pokojowe, opiekunki i pielęgniarki. Pielęgniarki i pokojowe pracują w systemie
dwuzmianowym 700-1900, 1900- 700;
opiekunki w godzinach 700-1500.
W ciągu dnia w godzinach 700-1900
pracują na każdym oddziale średnio: 3-4 pielęgniarki, w tym 2 w godzinach 700-1500;
5 pokojowych, w tym dwie w godzinach 700-1500, opiekunka
i kierownik oddziału w godzinach 700-1500. W nocy na
oddziale jest pielęgniarka i pokojowa. Ponadto w ciągu dnia z mieszkańcami
pracuje: 2 pracowników socjalnych, 2 techników fizjoterapii, dietetyk,
instruktor kulturalno-oświatowy, instruktor terapii zajęciowej.
W Domu na umowę o pracę zatrudniony jest lekarz
rodzinny oraz na ¼ etatu lekarz psychiatra. Lekarz rodzinny jest w Domu
codziennie w godzinach 730-1530, lekarz psychiatra - 3
razy w tygodniu w godzinach 1400-1700.
Mieszkańcy, którzy potrzebują i wymagają kontaktu z
psychologiem korzystają z dwóch poradni psychologicznych na terenie miasta. Dom
umożliwia mieszkańcom wizyty u psychologa oraz lekarze pracujący w Domu są w
stałym kontakcie z psychologiem z poradni.
Dom pokrywa opłaty
ryczałtowe i częściową odpłatność za leki do wysokości limitu ceny,
przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu.
Mieszkańcy mają możliwość uczestniczenia w terapii:
plastycznej, muzycznej, biblioterapii, arteterapii i ergoterapii. Prowadzona
jest pracownia gospodarstwa domowego, koło żywego słowa. Przy Domu działa zespół muzyczny ŚWIERKI. W ramach organizacji
czasu wolnego mieszkańcy wychodzą do kina, teatru, filharmonii oraz biorą
udział w licznych przeglądach i imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych
przez inne placówki.
W Domu funkcjonuje punkt biblioteczny, w którym
codziennie mieszkańcy mają możliwość przeczytania codziennej prasy i
korzystania z księgozbioru. Na potrzeby mieszkańców kupowana jest Gazeta
Współczesna, Kurier Poranny, Przyjaciółka. Przepisy prawne dotyczące domów
pomocy społecznej dla mieszkańców dostępne są w sekretariacie.
Opiekę duszpasterską
zapewnia mieszkańcom 2 księży: katolicki, który odprawia msze św. w niedzielę,
I piątek i sobotę miesiąca oraz prawosławny, który odprawia nabożeństwo w Domu
w każdą środę.
Dom zapewnia mieszkańcom
pochówek zgodnie z wolą i wyznaniem zmarłego. W 2005 roku zmarło 27
mieszkańców, pochówkiem 7 zajmował się Dom; w 2006 - zmarło 20 mieszkańców,
pochówkiem 6 zajmował się Dom.
Wszyscy
mieszkańcy mają własne środki finansowe. Dom zapewnia bezpieczne ich
przechowywanie. Mieszkańcy mogą pobrać pieniądze każdego dnia.
Dom zapewnia mieszkańcom
regularny kontakt z Dyrektorem. Dyrektor Domu w sprawie skarg i wniosków
przyjmuje poniedziałki w godzinach 1000-1100 oraz
czwartki w godzinach 1400-1500. W kontrolowanym okresie nie było żadnych wpisów. Dom nie spełnia wymaganych standardów w
zakresie usług bytowych (bariery architektoniczne, warunków sanitarnych,
wymaganych pomieszczeń (nie ma pokoi gościnnych), norm zatrudnienia pracowników
socjalnych oraz wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego.
Dokonano wpisu do książki
kontroli DPS pod pozycją 7/2006.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Domu
Pomocy w Białymstoku.
W przypadku, gdy Dyrektor DPS nie
zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może odmówić jego
podpisania, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, pisemne
wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.
Ponadto Dyrektorowi Domu Pomocy
Społecznej w Białymstoku przysługuje prawo zgłoszenia do Dyrektora Wydziału
Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole w terminie 7
dni od dnia jego otrzymania.
Podpisy kontrolujących
1.Ewa Feszler
2. Mieczysława Nartowicz
Janusz Kozłowski
( podpis Dyrektora )