PROTOKÓŁ
Z KONTROLI PROBLEMOWEJ
przeprowadzonej w dniu 17.10.2006r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o
Niepełnosprawności w Sokółce, z
siedzibą przy
ul.
Marszałka Józefa Piłsudskiego 8, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:
ˇ prawidłowości i jednolitości
stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności.
ˇ zgodności wydanych orzeczeń z
zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności.
Kontrolę
przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów z 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy
upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 46, poz. 437):
ˇ Katarzyna
Kuprianowicz - Spirydonow - pracownik
socjalny, członek składu orzekającego w Wojewódzkim Zespole do Spraw Orzekania
o Niepełnosprawności,
ˇ Teresa Danuta Krzysztoń - Przekop - lekarz, przewodnicząca składu orzekającego w
Wojewódzkim Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,
na
podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego z dnia 22.12.2005r. udzielonych
zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. (Dz. U. Nr
123, poz. 776 z późn. zm.). Kontrolujące wpisały się do książki kontroli pod
pozycją numer 68.
W
trakcie kontroli informacji w zakresie jej przedmiotu udzielała :
1. Pani Janina Konował -
Przewodnicząca Powiatowego Zespołu w Sokółce.
W
toku kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w
niżej wymienionych aktach prawnych:
1. ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.
U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),
2. rozporządzeniu Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz
rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.02.2002r. w sprawie
kryteriów oceny niepełnosprawności u osób do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz.
162),
3. Kodeksie Postępowania
Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98,
poz.1071 z późn. zm.).
USTALENIA KONTROLI:
I. Zgodność trybu powołania Powiatowego
Zespołu w Sokółce z przepisami ustawy z
27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki
Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. w sprawie orzekania o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, warunki organizacyjno-
techniczne Zespołu.
Powiatowy
Zespół w Sokółce został powołany przez Starostę Powiatu Sokólskiego, zgodnie z
art. 6a ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w dniu 9 września 2002r. i
obejmuje swoim działaniem obszar powiatu sokólskiego. Powołanie Zespołu było
poprzedzone uzyskaniem w dniu 3 kwietnia
2002r. zgody Wojewody Podlaskiego.
W skład Powiatowego Zespołu wchodzą: przewodniczący oraz
członkowie, w tym: 7 lekarzy, 1 psycholog, 2 pracowników
socjalnych, 1 doradca zawodowy i 1 pedagog. Czterech członków o specjalnościach
pozamedycznych posiada uprawnienia do orzekania w zakresie więcej niż jednej
specjalności co usprawnia organizację pracy Zespołu.
Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu w Sokółce
spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia z
15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do
Spraw Osób Niepełnosprawnych i Wojewodę
Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w
rozporządzenia.
Zespół jest usytuowany organizacyjnie w strukturach
Starostwa Powiatowego, którego odpowiednie wydziały zapewniają obsługę
finansowo - kadrową.
Powiatowy Zespół mieści się w budynku Starostwa
Powiatowego. Wejście do budynku jest przystosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych (podjazd, szerokie drzwi). Zespół zajmuje obecnie 2 pomieszczenia
- jedno pełni funkcję sekretariatu, drugie jest pokojem ocen i jednocześnie
pokojem przewodniczącej. Zespół korzysta z pokoju badań lekarskich wspólnie z Kasą
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Dostęp do gabinetu jest utrudniony,
ponieważ znajduje się on w części budynku, która jest na wyższym poziomie.
Osoby zgłaszające się na posiedzenia składów orzekających mają do swojej
dyspozycji poczekalnię z miejscami siedzącymi oraz odpowiednio przystosowane
toalety.
II. Prawidłowość i jednolitość stosowania
przepisów, standardów i procedur, określonych
w rozporządzeniach: Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w
sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia,
Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie
orzekania o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności oraz zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi
dokumentami.
W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania
obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, odnoszące
się do osób, które wszczęły postępowanie w okresie od 1
stycznia 2006r. do 30 września 2006r.
-
przed 16 rokiem życia o kolejnych numerach:
2-432/06, 2-617/06, 2-689/06, 2-773/06, 2-841/06,
2-843/06, 2-845/06, 2-851/06, 2-854/06, 2-862/06
- powyżej 16 roku życia o
kolejnych numerach :
1-1514/06, 1-2062/04, 1-2735/06, 1-2849/06,
1-2875/06, 1-2887/06, 1-2899/06, 1-2906/06, 1-2909/06, 1-2911/06
Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie
niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności pod względem formalno- prawnym:
1. wszystkie skontrolowane wnioski o
ustalenie niepełnosprawności jak i stopnia niepełnosprawności zostały złożone
przez osoby uprawnione lub (w przypadku osób przed 18 r. życia) ich
przedstawicieli ustawowych i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w
rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. wymagane dane osobowe, cel złożenia
wniosków, oświadczenia o prawdziwości danych w nich zawartych oraz podpisy.
2. do wszystkich wniosków załączono
dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, czyli
zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia osób zainteresowanych
oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych (karty informacyjne leczenia szpitalnego,
wyniki badań diagnostycznych oraz konsultacje specjalistów). Zaświadczenia
lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania
orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie
wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust.
2 w/ w rozporządzenia.
3. we wszystkich skontrolowanych
sprawach przeprowadzono analizę kompletności załączonej dokumentacji medycznej
w trybie § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia z
15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu i dokonano tego niezwłoczne. W
dwóch sprawach (nr: 1-2906/06 oraz 1-2911/06) odstąpiono od wezwania strony do
osobistego udziału w czynnościach orzeczniczych - zostało to poprzedzone jej
wnioskiem oraz zaświadczeniem lekarskim.
4. we wszystkich skontrolowanych
sprawach, do rozpatrzenia wniosków, wyznaczeni zostali lekarze - członkowie
Zespołu o specjalnościach odpowiednich do rozpoznanej choroby zasadniczej osoby
zainteresowanej. Pozostali członkowie składów orzekających (psycholog,
pracownik socjalny, doradca zawodowy) zostali wyznaczeni adekwatnie do sytuacji
społeczno- zawodowej osób zainteresowanych oraz celu złożenia wniosku w sprawie
wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.
5. we wszystkich skontrolowanych
sprawach doręczeń zawiadomień o posiedzeniach dokonano przez pocztę (za zwrotnym
potwierdzeniem odbioru) lub zostały one odebrane osobiście przez osoby
zainteresowane za pokwitowaniem. Orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu
niepełnosprawności są także doręczane za
pośrednictwem poczty (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) lub odbierane
osobiście za pokwitowaniem.
6. wszystkie skontrolowane sprawy
zostały rozpoznane w terminie 1 miesiąca, jak wynika z mających zastosowanie w sprawach orzekania
przepisów KPA. We wszystkich skontrolowanych sprawach czynności, związane z
nadaniem biegu sprawie (analiza lekarza o kompletności/ braku kompletności
załączonej dokumentacji i zawiadomienie o
terminie rozpatrzenia) były podjęte
niezwłocznie.
7. oceny stanu zdrowia sporządzili we
wszystkich skontrolowanych sprawach w dniu badania lekarze - przewodniczący
składów. Pozostali członkowie składów sporządzili oceny w zakresie swoich specjalności.
8. z odbytych w wyznaczonych dniach
posiedzeń sporządzono protokoły, zawierające
ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen, w
szczególności: proponowane przez członków rozstrzygnięcie, okres / datę
początku niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano
orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątkami Zespołu
oraz pieczątkami i podpisami specjalistów danego składu orzekającego. Wpisy w
protokołach są spójne z ustaleniami zawartymi w ocenach poszczególnych
specjalistów.
9. ustalenia, określone w ocenach
specjalistów oraz protokołach, znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, sporządzonych z prawidłową podstawą prawną i wszystkimi
elementami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia
15.07.2003r.
II. Ocena
orzecznicza
1. dokumentacją
medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności
organizmu we wszystkich skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia (niezbędne do wszczęcia postępowania) oraz dokumentacja dodatkowa: a/ karty informacyjne leczenia
szpitalnego, b/ konsultacje specjalistyczne, c/ wyniki badań
diagnostycznych.
2. W skontrolowanych sprawach oceny
stanu zdrowia, stanowiące najważniejszą podstawę rozstrzygnięć zostały
sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach
bezpośrednich. Oceny lekarskie zawierają wszystkie elementy ustaleń
orzeczniczych: stopień niepełnosprawności lub niepełnosprawność, jej przyczynę,
okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania
niepełnosprawności, wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do
wyleczenia a okresem na jaki ustalono stopień niepełnosprawności lub niepełnosprawność.
Wydane orzeczenia są zgodne ze zgromadzoną w sprawach dokumentacją medyczną.
We wszystkich ocenach stanu
zdrowia podano uzasadnienie rozstrzygnięć. Jednak, pomimo, że ocena
niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia opiera się na ograniczeniach w
funkcjonowaniu występujących w życiu codziennym dziecka (§ 3 ust. 1 pkt 2
rozporządzenia z 15.07.2003r.), w
skontrolowanych wnioskach lekarz nie określił zakresu i rodzaju ograniczeń
spowodowanych naruszoną sprawnością organizmu (stosowany formularz oceny stanu
zdrowia dziecka nie zawiera tego punktu).
3. w skontrolowanych sprawach oceny
członków o specjalnościach pozamedycznych zostały sporządzone z zachowaniem
wewnętrznej spójności pomiędzy
zaproponowanym stopniem niepełnosprawności lub niepełnosprawnością a wynikającym
z oceny, zakresem ograniczeń, powodującym ewentualną konieczność wsparcia ( okresowego, długotrwałego, czy
stałego).
Wnioski końcowe
Analiza losowo wybranej dokumentacji, o
której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Sokółce 20
skontrolowanych orzeczeń o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały wydane prawidłowo pod względem zgodności z
załączoną dokumentacją medyczną.
Dokumentacja w sprawach orzekania
prowadzona jest przez Zespół w sposób przejrzysty, uporządkowany i schludny.
Czynności procesowe w toku postępowania są podejmowane niezwłocznie oraz
przeprowadzane i dokumentowane prawidłowo. Wszystkie skontrolowane sprawy
rozpatrzono z zachowaniem 1- miesięcznego terminu. Członkowie składów
orzekających we wszystkich
skontrolowanych sprawach zostali dobrani prawidłowo, czyli odpowiednio
do rodzaju schorzenia (lekarze) i
sytuacji społeczno- zawodowej (pozostali członkowie). Zawiadomienia o terminach posiedzeń składów
orzekających są doręczane stronom prawidłowo. W każdej sprawie jest
przeprowadzana wstępna analiza kompletności załączonej do wniosków dokumentacji
medycznej, zgodnie z § 33 pkt 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.
Czynności procesowe w toku
postępowania odbywają się w warunkach organizacyjno- technicznych,
zapewniających ochronę danych osobowych oraz tajemnicy lekarskiej, a także
poszanowania dóbr osobistych.
W wyniku kontroli nie stwierdzono uchybień, które
wpływałyby na prawidłowość rozstrzygnięć. Postępowania są prowadzone w sposób,
pogłębiający kulturę prawną i tym samym zaufanie obywateli do organów
administracji publicznej.
Stwierdzone uchybienia w zakresie stosowania procedur dotyczyły
jedynie korzystania przez lekarzy z nieobowiązujących formularzy oceny stanu
zdrowia dziecka. W celu ich wyeliminowania zaleca się wprowadzenie aktualnie
obowiązujących formularzy i
przeprowadzenie wśród lekarzy szkolenia wewnętrznego w zakresie prawidłowości
ich wypełniania.
W ocenie kontrolujących zasadna byłaby zmiana
usytuowania gabinetu lekarskiego, do którego dostęp osobom zgłaszającym się na
posiedzenie jest utrudniony ze względu na obecność kilku stopni.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących
egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.
Jednocześnie
informuje się o przysługującym prawie:
1/
zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole,
2/ odmowy podpisania protokołu
kontroli (w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania), z jednoczesnym obowiązkiem
złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.
KONTROLOWANY:
1/ Janina Konował - przewodnicząca
Powiatowego Zespołu w Sokółce
KONTROLUJĄCY:
1/
Katarzyna Kuprianowicz - Spirydonow -
pracownik socjalny, członek Wojewódzkiego Zespołu
2/ Teresa Krzysztoń- Przekop - lekarz- przewodnicząca składu
orzekającego w Wojewódzkim Zespole
Białystok, 27 października
2006r.