Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35097155   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Domu Dziecka w Supraślu.. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

P r o t o k ó ł

P r o t o k ó ł

kontroli Domu Dziecka w Supraślu, REGON  P - 001233953

przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku:

1.      Krystynę Pasiuk - starszego inspektora

2.      Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora

Kontrolę przeprowadzono w dniach 12, 13, 16, 23 października i 6-7 listopada 2006r. na podstawie upoważnienia Nr 180 z dnia 11.10.2006r., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.

Kontrolujący wpisali się do książki kontroli pod poz. 31.

Kontrola objęto okres od 01.01.2005r. do 11.11.2006r.

Tematem kontroli było przestrzeganie standardów w zakresie świadczonych usług, opieki i wychowania oraz nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, wynikające z:

-           ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

-           rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900)

-           rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331)

-           Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991r.)

-           rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862)

-           rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812)

-           rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 50, poz. 523 z późn. zm.)

-           ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 37 z 2005r. poz. 331).

Wyjaśnień udzielali:

1.      Piotr Torbicz - dyrektor placówki

2.      Wychowankowie

3.      Wychowawcy

4.      Pedagog

5.      Pracownik socjalny.

Ustalenia kontroli

Dom Dziecka w Supraślu jest jednostką organizacyjną powiatu białostockiego. Dyrektorem kontrolowanej jednostki jest Pan Piotr Torbicz.

Placówka posiada opracowany regulamin, który został przyjęty uchwałą Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia 15.09.2005r. Regulamin określa szczegółowe zadania i organizację Domu Dziecka w Supraślu oraz specyfikę i zakres sprawowanej opieki. Regulamin jest zgodny z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.

Szczegółowe zadania do realizacji ujęte są w planie pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki opracowanym na lata 2005/2006, 2006/2007.

W planie określono cele nadrzędne:

-           podejmowanie działań związanych z powrotem dziecka do rodziny naturalnej lub zastępczej opieki rodzinnej,

-           diagnozowanie potrzeb dziecka i rodziny,

-           wspieranie rozwoju dziecka,

-           wskazywanie dróg właściwego rozwiązywanie problemów,

-           uczenie podejmowania właściwych decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje decyzje i postępowanie,

-           przygotowanie do samodzielnego, odpowiedzialnego życia.

Ponadto wyznaczono cele szczegółowe oraz przewidziano sposoby ich realizacji, osoby odpowiedzialne i terminy ich realizacji.

Dom Dziecka w Supraślu mieści się w budynku wielokondygnacyjnym, dwuskrzydłowym, z zagospodarowanym poddaszem. W placówce przeprowadzono wiele prac remontowych, przystosowując poddasze do potrzeb domu, wymieniono okna, dach, system grzewczy. Obecnie budynek jest ocieplany.

Teren wokół domu jest zagospodarowany. Znajduje się na nim plac zabaw, boisko do gry w piłkę nożną i siatkową.

W 2005r. dom dziecka przekształcił się w placówkę wielofunkcyjną, łącząc funkcje socjalizacyjną i interwencyjną. Przeznaczony jest dla 54 wychowanków, w tym w części socjalizacyjnej posiada 49 miejsc, zaś w interwencyjnej - 5.

W dniu kontroli w ewidencji Domu Dziecka figurowało 47 podopiecznych.

W okresie objętym kontrolą z placówki odeszło 21 dzieci, w tym:

-         do rodzin naturalnych - 2 dzieci,

-         zmiana środka wychowawczego - 3 dzieci,

-         usamodzielnionych - 8 dzieci,

-         adopcja - 7 dzieci,

-         porzucenie placówki - 1.

Do dyspozycji dzieci są 2, 3, 4 i 5 - osobowe sypialnie. Wszyscy wychowankowie mają zapewnione własne miejsce do spania. Pokoje sypialne są stosownie wyposażone w tapczany, łóżka piętrowe, szafy ubraniowe, biurka, lampki nocne, zabawki, które są dostosowane do wieku dzieci. Każde dziecko posiada szafkę do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. Sypialnie są sprzątane przez wychowanków. W niektórych sypialniach znajdują się radiomagnetofony.

Podopieczni (w tym wychowankowie grupy usamodzielnienia) korzystają z czterech pomieszczeń do wypoczynku, w których dzieci odpoczywają i odrabiają lekcje oraz z pięciu aneksów kuchennych. Pomieszczenia te są stosownie wyposażone w meble oraz wszystkie niezbędne sprzęty. W lodówkach i szafkach znajdują się podstawowe produkty żywnościowe.

Pion sanitarny stanowią łazienki z prysznicami, umywalkami oraz kabiny toaletowe. Toalety nie są zamykane, jednak jak wynika z wyjaśnień wychowanków, nie zakłóca to ich intymności, ponieważ przyjęty jest zwyczaj pukania do kabin. W łazienkach znajdują się miejsca do prania. Każda grupa posiada podręczną suszarkę.

W placówce znajdują się ponadto następujące pomieszczenia:

-         pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych (odpowiednio wyposażone),

-         pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi, który pełni również rolę pokoju gościnnego,

-         pokój pedagoga,

-         pokój dla dzieci chorych,

-         biblioteka z bogatym księgozbiorem,

-         pracownia komputerowa,

-         jadalnia dla wszystkich dzieci,

-         kuchnia,

-         pralnia i suszarnia.

Stosownie do rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków - 47, ilość pomieszczeń do wypoczynku - 4 - jest niewystarczająca. Ponadto w placówce brak jest miejsca do cichej nauki oraz gabinetu pielęgniarki.

Dzieci przebywające w Domu Dziecka w Supraślu realizują obowiązek szkolny poza placówką. Uczęszczają do przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej.

Na początku każdego roku szkolnego podopieczni wyposażani są w podręczniki, stroje gimnastyczne oraz przybory i plecaki szkolne. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie dziecka do szkoły jest wychowawca bezpośrednio kierujący procesem opiekuńczo-wychowawczym. Wychowankowie uczący się poza placówką dojeżdżają do szkół korzystając z komunikacji podmiejskiej. Dzieci przebywają również w internatach (9 wychowanków), np. w Markach pod Warszawą). Wychowankowie mogą liczyć na pomoc wychowawców oraz wolontariuszy przy odrabianiu prac domowych. Ponadto część podopiecznych objęta jest pomocą pedagogiczną, w zakresie zajęć wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów rozwojowych. Dzięki pomocy Fundacji "Przyjaciółka" opracowano wieloletni program wspierania podopiecznych pracą wolontariuszy. W wyniku tego programu wszyscy wolontariusze zostali przeszkoleni z zakresu niesienia pomocy dzieciom i młodzieży.

W celu rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie mają możliwość korzystania na terenie placówki z biblioteki, internetu oraz edukacyjnych programów komputerowych. Dzieci odrabiają lekcje w świetlicach lub w sypialniach. Każde dziecko, które staje przed dylematem wyboru szkoły jest objęte opieką pedagoga, który pomaga w podjęciu decyzji. Przy pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej badane są predyspozycje dzieci. Wychowawcy utrzymują  kontakt z nauczycielami szkół, do których uczęszczają dzieci.

Aby sprostać problemom, w placówce powołano zespoły terapeutyczne, w których biorą udział dzieci i młodzież niedostosowana społecznie, zagrożona ryzykiem uzależnień, z zespołem ADHA, FASS. Na potrzeby podopiecznych opracowano Program Postępowania w Sytuacjach Kryzysowych, z których zapoznano wszystkich mieszkańców domu. Obejmuje on procedury postępowania: w przypadku wypadków losowych; zagrożeń (pożar, wybuch gazu, zalanie); stwierdzenia bycia pod wpływem środków odurzających (alkohol, narkotyki, środki wziewne, leki); stwierdzenia posiadania środków odurzających, leków); z osobami, które notorycznie łamią regulamin ddz., przejawiają symptomy demoralizacji (ucieczki, samowolne oddalenie się z placówki, przemoc fizyczna i psychiczna, groźby, znęcanie, bójki, pobicie, zastraszanie, wykorzystywanie, samookaleczenie, próby samobójcze).

Ponadto w placówce realizowane są inne programy tj.:

-         Praca z dziećmi i młodzieżą z zaburzonym zachowaniem.

-         Przemoc wobec dzieci. Nie dotykaj mnie, gdy nie mam na to ochoty.

-         Program szkolenia dla rodziców i opiekunów wychowanków Domu Dziecka w Supraślu.

Dzieci objęte są również pomocą pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów rozwojowych. Wszystkie dzieci objęte są oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach zajęć prowadzonych przez terapeutę czy pedagoga. Prowadzą oni terapię indywidualną i grupową. Na zajęciach terapeutycznych dzieci są uczone m. in.: otwartości, asertywności, wyrażania własnych uczuć.

Placówka zapewnia wychowankom trzy posiłki. Przy śniadaniu dzieci otrzymują suchy prowiant do szkoły. W dni powszednie posiłki przygotowywane są przez personel kuchenny, natomiast w sobotę i niedzielę dzieci pobierają prowiant z kuchni i pod nadzorem wychowawcy przygotowują, w aneksach kuchennych kolacje. Między posiłkami wychowankowie mają możliwość zrobienia sobie herbaty lub skorzystać z suchego prowiantu.

Bardzo uroczyście obchodzone są imieniny i urodziny wychowanków. Z tej okazji organizowane są małe przyjęcia. Wychowankowie nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.

Dzieci każdego miesiąca drobną kwotę do własnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było regularnie i podlegało zróżnicowaniu. Podyktowane było to wiekiem dziecka oraz jego zachowaniem. Ograniczane jest w przypadku dokonanych, udowodnionych zniszczeń przez wychowanka. O przydziale kieszonkowego decyduje dyrektor placówki w porozumieniu z wychowawcami, którzy omawiają powyższe kwestie na spotkaniach z dziećmi. Kieszonkowe wielokrotnie jest zwiększane w przypadku wyjazdów dzieci na wakacje. W latach 2005/2006 kwoty wynosiły od 8zł do 100zł. Wypłacana kwota 8zł jest niższa od przewidzianej w § 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych i należy ją zweryfikować. Kwota pieniężna do własnego dysponowania przez dzieci powinna wynosić 8,11zł - do 30.09.2006r., zaś od 1.10.2006r. - 8,23zł.

         Każde dziecko wyposażone jest w garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru garderoby uczestnicząc przy jej zakupie. Wszystkie dzieci posiadają stosowną ilość bielizny. Dzieci otrzymują środki do higieny osobistej typu: pasta do zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba osobista, pościel i ręczniki prane są w pralni przez personel, zaś bielizna osobista przez dzieci.

Wychowankowie przebywający w Domu Dziecka objęci są opieką medyczną lekarza rodzinnego z Supraśla W razie potrzeby wychowankowie korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia: stomatologicznej, ortodontycznej, okulistycznej, ortopedycznej, p/gruźliczej, gastrologicznej, kardiologicznej, neurologicznej, endokrynologicznej. Ponadto dzieci korzystają z Poradni Zdrowia Psychicznego "Anima", MOKIT-u, ETAP-u, poradni psychologiczno-pedagogicznej w Białymstoku.

W placówce przeprowadzane są systematycznie pogadanki na temat m.in. higieny osobistej, szkodliwości palenia papierosów, nadużywania alkoholu.

Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są uzależnione od potrzeb i możliwości dzieci. W czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Niektórzy okres wakacyjny spędzili w domu rodzinnym. W okresie wakacji zarówno w 2006r. jak i 2005r. dzieci wyjeżdżały m. in. na Hel, do Narewki, Jastarni, Zakopanego, Woźnej Wsi. Wychowankowie uczestniczyli w organizowanych turniejach szachowych, warcabowych, tenisa stołowego, piłkarskim, piłki halowej.

Wychowankowie zachęcani są do udziału w różnych zajęciach dodatkowych, rozwijających ich zainteresowania i umiejętności. Palcówka organizuje następujące zajęcia:

-         zajęcia artystyczne - udział w działającym amatorsko teatrzyku "Na trzepaku",

-         zajęcia plastyczne - pod kierunkiem wychowawców oraz uczniów Liceum Sztuk Plastycznych dzieci i młodzież poznają nowe techniki, stawiają pierwsze kroki w wyrażaniu uczuć w formie plastycznej,

-         zajęcia komputerowe - w placówce jest sześć stanowisk do nauki i zabawy,

-         zajęcia sportowe - szachy, warcaby, piłka nożna, koszykowa, siatkowa. Dzieci zapraszane są mecze i imprezy sportowe organizowane przez WSST w Supraślu,

-         zajęcia kulinarne zdobywanie doświadczeń w dziedzinie przygotowywania i serwowania potraw.

Wychowankowie wyjeżdżają do kina i teatru, na wycieczki, na basen. Uczestniczą w organizowanych imprezach tj.: bal karnawałowy, kulig, dzień dziecka.

Do dyspozycji wychowanków jest różnorodny sprzęt sportowy typu: piłki, rowery, sprzęt do uprawiania sportów zimowych. Wśród sprzętów znajduję się plecaki, śpiwory i namioty, które wykorzystywane są podczas wyjazdów np. na biwak. W placówce jest siłownia.

Uczestnictwo w zajęciach rekreacyjnych jest całkowicie dowolne. Mimo tego dzieci narzekają, że jest nudno.

Dzieci przebywające w placówce są wyznania rzymsko-katolickiego lub prawosławnego. Mają możliwość uczestniczenia w nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się całkowicie na zasadzie dowolności.

Dzieci przygotowywane są do przyjęcia I Komunii Św. oraz Sakramentu Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzona jest kolacja wigilijna oraz śniadanie wielkanocne. W tych uroczystościach bierze udział proboszcz z miejscowej parafii.

Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych akt, diagnoz, indywidualnych planów pracy z dzieckiem przed osobami nieupoważnionymi.

Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną, przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Do spotkań z kolegami dochodzi na terenie placówki, jak również i poza nią. Dzieci wyjeżdżają do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać otwartego listu.

Placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi. Formalnie Sąd wydaje zgodę na wyjazdy wychowanków. W przypadku uzyskania takowej zgody oraz w przypadku kiedy nie ma zastrzeżeń ze strony placówki, każde dziecko ma możliwość odwiedzania swoich rodziców.

Wychowankowie mają stały dostęp do telefonu. W placówce zamontowany jest aparat wrzutowy. W pilnych sprawach, np. rodzinnych podopieczni mogą skorzystać z telefonu dyrektora. W przypadku, gdy rodzice nie kontaktują się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony placówki do inicjowania i zacieśniania tych kontaktów. Placówka podejmuje działania w celu poszukiwania rodziny dalszej dzieci oraz osób zaprzyjaźnionych.

Każde dziecko posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy wchodzą do sal i łazienek uprzednio pukając. Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych. Zazwyczaj próbują rozwiązywać swoje problemy we własnym zakresie.

            Wychowankowie mają swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów prowadzonych indywidualnie, podczas spotkań grupy i całej społeczności Domu. Z informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.

            Z chwilą przybycia dziecka do placówki, jest ono zapoznawane z regulaminem Domu.

Regulamin określa kary i nagrody, którym ewentualnie podlegaliby wychowankowie.

W regulaminie placówki uwzględniono prawa, obowiązki, uprawnienia oraz kary i nagrody stosowane względem wychowanków. Wychowanek nie przestrzegający postanowień regulaminu może być ukarany:

-         zakazem wyjścia poza Dom w czasie wolnym,

-         naganą wychowawcy lub dyrektora.

Przewidziane kary w regulaminie nie są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.

Z wypowiedzi wychowanków wynika, że jedną z kar, która nie jest uwzględniona w regulaminie, a stosowana jest czasowy zakaz wyjazdów do domów rodzinnych. Nie jest to zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych bowiem do zadań placówki należy umożliwienie dziecku regularnych, osobistych i bezpośrednich kontaktów z rodzicami oraz osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem. Dyrektor placówki zobowiązał się do przestrzegania ww. przepisu.

Zaistniał również przypadek przeniesienia dziecka do innej placówki na okres trzech tygodni. Przeniesienie odbyło się bez zgody właściwego PCPR-u. Nie jest to zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych. W związku z tym wydarzeniem organ prowadzący przeprowadził kontrolę, wystosował zalecenie, a dyrektor placówki został pociągnięty do odpowiedzialności.

Karą  za lekceważenie obowiązku szkolnego lub dokonane zniszczenia na terenie placówki jest wyeliminowanie z atrakcyjnego wyjazdu rekreacyjnego lub zmniejszenie kieszonkowego.

Za dobre wyniki w nauce dzieci otrzymują nagrody, np. magnetofony, radia lub atrakcyjny wyjazd wakacyjny.

Dzieci wykonują pewne prace na rzecz placówki - pełnią dyżury w kuchni, sprzątają teren wokół Domu oraz swoje pokoje.

W dniu 29 września 2006r. odbyły się wybory do samorządu Domu Dziecka. W skład samorządu weszli przedstawiciele poszczególnych grup. Wychowankowie w wyborach demokratycznych wybrali opiekuna. Jest nim pan Andrzej Jurewicz - wychowawca. Członkowie samorządu  są w trakcie opracowania regulaminu.

Placówka zapewnia wychowankom całodobową opiekę.

Opieka nad dziećmi przedstawia się następująco, na przykładzie:

czwartek

6.00 - 14.00 - 3 wychowawców

14.00 - 22.00 - 3 wychowawców

16.00 - 22.00 - wychowawca w grupie usamodzielnienia

pracę wychowawców wspierają:

11.00 - 19.00 - pracownik socjalny

15.00 - 20.00 - terapeuta

niedziela

6.00 - 7.00 - terapeuta

7.00 - 14.00 - wychowawca i terapeuta

14.00 - 22.00 - 3 wychowawców

Po śniadaniu większość dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w placówce zapewnia się stosowną opiekę wychowawców. W ciągu dnia pracę wychowawców wspierają pedagog lub terapeuta.

Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00 sprawuje jedna lub dwie osoby: opiekun nocny.

W świetle rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych w placówce, w której przebywa powyżej 14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden wychowawca. W związku z powyższym, do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi należy przydzielić na stałe wychowawcę.

Jak wynika z wyjaśnień dyrektora, również podczas zajęć odbywających się na terenie placówki, nie jest zachowany standard opieki nad dziećmi. Podczas zajęć pod opieką jednego wychowawczy przebywa więcej podopiecznych (16-17 dzieci) niż określono w § 22 ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, który mówi, że w placówce opiekuńczo-wychowawczej w czasie zajęć odbywających się na jej terenie pod opieką jednego wychowawcy może przebywać do 10 dzieci, a w placówce opiekuńczo-wychowawczej, w której przebywa  do 14 dzieci, nie więcej niż 14 dzieci.

Proces wychowawczy w miarę możliwości ma charakter zindywidualizowany.W sytuacjach trudnych wychowanek może liczyć na pomoc każdego z pracowników Domu.

Podopieczny opuszczający placówkę otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Dom czyni starania, aby w każdym przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placówki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

            W placówce funkcjonuje grupa usamodzielnienia, która działa od XII 2002r. Usytuowana jest w prawym skrzydle placówki. Posiada oddzielne wejście. Grupa ma do swojej dyspozycji 3 pokoje sypialne pokój gościnny, aneks kuchenny, łazienkę. Wszystkie pomieszczenia wyposażone standardowo w niezbędne sprzęty gospodarstwa domowego i RTV. Obecnie w grupie usamodzielnienia funkcjonuje 4 wychowanków.

W grupie obowiązuje Regulamin. Z wychowankiem grupy, który w chwili osiągnięcia pełnoletności kontynuuje naukę, zawierany jest Kontrakt Indywidualny na okres jednego semestru szkolnego, z możliwością przedłużenia do chwili ukończenia nauki lub pełnego usamodzielnienia wychowanka. Z niepełnoletnim wychowankiem, który jest usamodzielniany zawierana jest Umowa, w której określone są zobowiązania stron, a więc Domu Dziecka w Supraślu i wychowanka. Umowa lub Kontrakt Indywidualny wygasają z chwilą pełnego usamodzielnienia wychowanka lub z chwilą natychmiastowego opuszczenia grupy i Domu wynikłych z przyczyn nieprzestrzegania postanowień zawartych w Umowie lub Kontrakcie. Wychowankowie grupy mają min. obowiązek uczęszczania na zajęcia szkolne, odbywania praktyk zawodowych, dbania o zdrowie, higienę osobistą, wspólne mienie znajdujące się na terenie Grupy i Domu. Ponadto mają obowiązek przygotowywania posiłków sobie oraz kolegom wg ustalonych zasad. Wychowankowie mogą zapraszać gości w godzinach ustalonych nie dłużej jednak niż do godz. 2130  za zgodą opiekuna - wychowawcy lub dyrektora. Wszystkich obowiązuje absolutny zakaz palenia, przynoszenia i spożywania alkoholu oraz zażywania środków odurzających. W razie nieprzestrzegania regulaminu wychowanek za pierwsze przewinienie otrzymuje pisemne upomnienie, kolejne - powoduje zerwanie Kontraktu, natychmiastowe usamodzielnienie z opuszczeniem placówki bez prawa do pomocy finansowej, a tym samym skreślenie z listy wychowanków Domu.

Realizacja tego programu oraz jego założeń ma zmniejszyć lęk wychowanków przed samodzielnym życiem, nabycie szeregu umiejętności praktycznych (umiejętności w zakresie prowadzenia domu, załatwiania spraw urzędowych, pisania dokumentów), przyczynić się do poznania własnych możliwości i umiejętne ich wykorzystanie, budzić wyobraźnię, inicjatywę i zaangażowanie w tworzenie własnego wizerunku.

Wychowawca grupy opracował plan pracy, który m.in. zakład. realizację zadań tj.:

-         uświadomienie wychowankom sytuacji prawnej związanej z ich pobytem w grupie usamodzielnienia,

-         działania podejmowane w sferze samodzielnego wykonywania podstawowych czynności życiowych,

-         pomoc w zdobyciu wykształcenia i zawodu, rozwiązywanie problemów szkolnych,

-         wykorzystywanie w życiu nowoczesnych technologii informatycznej i komputerowej,

-         organizację czasu wolnego - rozwijanie zainteresowań podopiecznych,

-         współpracę z jednostkami administracji samorządowej, państwowej jak i innymi organizacjami społecznymi,

-         utrzymanie kontaktów z rodzinami wychowanków,

-         zdobycie nowych umiejętności,

-         propagowanie zdrowego trybu życia,

-         poszukiwanie pracy dla wychowanków opuszczających placówkę.

     Dyrektor oraz wychowankowie pozytywnie wypowiadają się o takiej formie przygotowania do samodzielności w dorosłym życiu.

W celu ustalenia stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez dyrektora placówki "Program Naprawczy Domu Dziecka w Supraślu na lata 2005-2006".

Ww. program zakłada m.in.:

1.      Adaptację jednego z pomieszczeń mieszkalnych na potrzeby pomieszczenia przeznaczonego do cichej nauki.

2.      Zatrudnienie psychologa i logopedy.

3.      Zmniejszenie ilości podopiecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami do 30 wychowanków na dzień 31.12.2006r.

4.      Zmniejszenie ilości dzieci w domu i poszczególnych grupach lub zatrudnienie dodatkowych wychowawców-opiekunów.

5.      Zakup niezbędnych szafek i lampek nocnych dla każdego mieszkańca.

6.      Doposażyć w brakujące zabawki.

7.      Doposażenie grup w odtwarzacze video, dvd, gry i zabawy edukacyjne.

Z analizy powyższego programu wynika, że realizacja przewidzianych działań przedstawia się następująco:

Ad. 1. Nie wygospodarowano pomieszczenia na pokój do cichej nauki mimo, że zadanie to  powinno być zrealizowane w sierpniu 2006r.

Ad. 2. Nie zatrudniono logopedy i psychologa.

Ad. 3. i 4. W programie naprawczym placówki przewidziano systematyczne zmniejszanie liczby wychowanków. Na dzień kontroli w domu przebywało 47 dzieci, dotychczas nie osiągnięto wymaganej normy 30 wychowanków w placówce. Nadal pod opieką 1 wychowawcy pozostaje zbyt duża liczba dzieci.

Ad. 5. 6. 7. Zakupiono szafki i lampki nocne dla każdego dziecka, doposażono placówkę w zabawki, gry edukacyjne, odtwarzacze video, dvd.

W ramach pedagogizacji środowiska rodzinnego wychowanków przebywających w placówce wychowawcy, pracownik socjalny oraz pedagog odwiedzają  domy rodzinne wychowanków. Z każdej wizyty sporządzane są notatki gdzie min. zawarte są ustalenia dotyczące dalszej pracy z rodziną, np. "...należy nawiązać kontakt z poradnią przeciwalkoholową, nawiązano kontakt z wójtem gminy, który obiecał pomoc". Ponadto założono zeszyt kontaktów z rodziną. Odnotowywane są tam wszystkie wizyty rodziców i rodzin zaprzyjaźnionych. Rodzice dzieci zapraszani są do placówki. Biorą udział w ważnych dla dzieci wydarzeniach np. I Komunii Świętej czy bierzmowaniu Na takie uroczystości zapraszane są osoby bliskie dziecku jak rodzice chrzestni. Na podstawie wywiadu oraz analizy dokumentacji stwierdzono, że placówka bardzo dba o utrzymanie kontaktów wychowanków z rodzinami oraz podejmuje szereg działań na rzecz powrotu dzieci do rodzin naturalnych.

Podczas czynności kontrolnych przeanalizowano dokumentację dotyczącą wychowanków. Stwierdzono, że karty pobytu prowadzone są na bieżąco. Zawarto w nich  komentarz dotyczący ważnych wydarzeń w życiu dziecka. Wywiady środowiskowe charakteryzują aktualną sytuację rodzin wychowanków.

W aktach dzieci znajduje się dokumentacja potwierdzająca współpracę wychowawcy ze szkołą, kontakty z rodzicami, odwiedziny w domach rodzinnych.

Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne charakteryzują sytuację prawną i szkolną dzieci, funkcjonowanie w grupie, strukturę rodziny biologicznej, warunki mieszkaniowe, ekonomiczne oraz zdrowotne rodzin. Diagnozy opatrzono wskazaniami do pracy z dziećmi. Diagnozy są sukcesywnie aktualizowane.

Indywidualne plany pracy są opracowane dla wszystkich wychowanków. Uwzględniono w nich funkcjonowanie społeczne dziecka w placówce, funkcjonowanie emocjonalne, samodzielność i umiejętność samoobsługi, naukę szkolną, czas wolny i zainteresowania w oparciu o zalecenia do pracy. Określono cele ogólne, sposób realizacji wyznaczonych zadań oraz uwagi o przebiegu podejmowanych działań, np.:

Cel ogólny: Kontynuacja starań związanych z pozbawieniem władzy rodzicielskiej.

Cel szczegółowy: Praca z dziewczynką w celu zaakceptowania swojej sytuacji życiowej.

Efekty oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych: Anetka niechętnie mówi o rodzicach i nie widać u niej tęsknoty za domem rodzinnym. 

Ponadto wyznaczono cele do realizacji takie jak:

-         rozwijanie zainteresowań,

-         uczestnictwo w zajęciach wyrównawczych, logopedycznych,

-         doskonalenie techniki czytania i pisania ze słuchu,

-         rozwijanie potrzeby dbałości o czystość i porządek wokół siebie - stosować nagrody za wysiłek włożony w porządkowanie,

-         praca nad poprawnymi relacjami z rówieśnikami i osobami dorosłymi,

-         podtrzymywanie kontaktu z rodziną.

Analiza indywidualnych planów pracy wskazuje, że są one sporządzone zgodnie z potrzebami wychowanków i na bieżąco modyfikowane.

Na podstawie księgi protokołów stwierdzono, że posiedzenia stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka odbywają się średnio raz w miesiącu. Tematyka spotkań jest różnorodna. Przykładowo:

-         analiza dotychczasowych działań opiekuńczo-wychowawczych,

-         propozycje modyfikacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem,

-         ocena zasadności pobytu dziecka w placówce,

-         analiza sytuacji rodzinnej wychowanków,

-         przygotowanie dzieci do wypoczynku letniego,

-         przeniesienie nowych podopiecznych do grupy usamodzielnienia.

Ponadto Zespół zbiera się w sytuacjach nadzwyczajnych, gdy zachodzi potrzeba pilnych ustaleń w sprawach podopiecznych.

Na posiedzeniu Zespołu przy modyfikacji planów poszczególnych wychowanków, zapisywane są wnioski do dalszej pracy np.

-         wizyta w poradni zdrowia psychicznego "Anima",

-         rozwijanie zachowań prospołecznych,

-         rozwijanie zainteresowań,

-         utrwalanie nawyków higieny osobistej,

-         przy pracy w wyrównywaniu braków szkolnych stosować zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku z dn. 07.12.05.,

-         kontynuować pracę nad stymulowaniem rozwoju społecznego, edukacyjnego i intelektualnego,

-         w kontaktach pokazywać mocne strony dziecka, wzmacnianie wiary w siebie i w swoje możliwości.

Po przeanalizowaniu sytuacji wychowanków oraz ich rodzin na piśmie formułowany jest wniosek dotyczący zasadności pobytu dziecka w placówce. W posiedzeniach Zespołu uczestniczą zapraszane osoby z sądu bądź z PCPR Białystok.

W trakcie przeprowadzanej kontroli w lokalnej prasie Kurier Poranny ukazał się artykuł dotyczący kontrolowanej placówki, a w szczególności łamania praw wychowanków przez Dyrektora placówki, który wg. opinii wychowanków oraz wychowawców używa przemocy fizycznej wobec dzieci. Osoby kontrolujące przeprowadziły rozmowy z wychowankami oraz wychowawcami, aby wyjaśnić zaistniały problem.

Z analizy protokołów z posiedzeń Stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka wynika, że na przestrzeni dwóch ostatnich lat nikt z wychowawców nie zgłaszał, że dzieci wypowiadają się o rzekomym stosowaniu przemocy.

Ze względu na trudności w zebraniu całości kadry pedagogicznej, osoby kontrolujące przeprowadziły rozmowę z grupą 7 wychowawców oraz pojedynczo z dwojgiem. Pytania dotyczyły:

-         Czy była Pani (Pan) świadkiem przemocy fizycznej stosowanej przez dyrektora placówki wobec wychowanków?

-         Czy słyszała Pani o stosowaniu przemocy, jeśli tak to od kogo?

-         Czy widziała Pani narzędzie stosowane do przemocy, które zostało wymienione w artykule prasowym (linka od motoru).

W kwestii bycia naocznym świadkiem stosowania przemocy 8 wychowawców wypowiedziało się, że nigdy takie wydarzenie nie miało miejsca w ich obecności. Jeden wychowawca zastrzegł sobie prawo niewypowiadania się na ten temat. Wszyscy wychowawcy zaś słyszeli o biciu od samych wychowanków bądź innych wychowawców. Nikt również nie widział i nie słyszał o narzędziach stosowanych do bicia typu wymieniona powyżej linka. Nikt jednak nie zgłosił tego problemu na posiedzeniu Zespołu bądź bezpośrednio do organu sprawującego nadzór pedagogiczny, chociaż placówka począwszy od 2000r. była wielokrotnie kontrolowana. Podczas poprzednich kontroli nie zgłaszali problemu również wychowankowie, aczkolwiek były przeprowadzane z nimi rozmowy przez osoby kontrolujące pod kątem przestrzegania praw wychowanków. Rozmowy przeprowadzano tylko i wyłącznie w obecności osób kontrolujących, które nie zauważyły, aby dzieci były zastraszone.

W trakcie przeprowadzanej kontroli rozmowę z wychowankami przeprowadzono w dwóch grupach. Pierwsza grupa byli to wychowankowie starsi uczęszczający do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Drugą grupę stanowiły dzieci młodsze. Starsi wychowankowie odpowiadali na pytania negując wszystko co dotyczy życia w placówce, a mianowicie: "......nudzimy się, w czasie wolnym nie organizuje się żadnych zajęć. Nie mamy Cyfry, nie lubimy Dyrektora.....". Wychowankowie nie potrafili jednak odpowiedzieć na pytanie "...dlaczego nie korzystają z piłek, które są na wyposażeniu, rowerów, bądź siłowni. Dostępne są również komputery oraz dość dobrze wyposażona biblioteka" Okazjonalnie są organizowane wycieczki. Należy wnioskować, że kadra wychowawcza przejawia zbyt mało inicjatywy w organizowaniu czasu wolnego.

Wychowawcy zatrudnieni w placówce nie wywiązują się właściwie z obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Podczas kontroli w placówce było brudno. Pokoje wychowanków były w nieładzie (wykładziny nie były odkurzane), na tapczanie leżały ubrania wraz z kanapkami. W szafkach wychowanków panował bałagan. W salach grały radia, chociaż dzieci były w szkole. Na korytarzu stało pudło wypełnione rzeczami tzw. różnymi, począwszy od butów, a skończywszy na przykrywce do wiadra. W łazience na parapecie leżała mokra brudna bielizna. Świadczy to o tym, że wychowawcy dyżurni nie zrobili tzw. obchodu porannego po salach. W świetlicy, gdzie przeprowadzano rozmowę z wychowankami zaobserwowano przejawy wandalizmu. Nie było tam żadnego całego krzesełka, połamany był pilot, porwany materac. Młodzież nie potrafiła odpowiedzieć, dlaczego tak się dzieje, bowiem jeszcze do niedawna było to piękne pomieszczenie.

Dzieci wypowiadały się, że dyrektor placówki stosuje przemoc fizyczną typu: "...popchnął mnie na szafkę, uderzył mnie w kark...itp." Wg wychowanków ostatni akt przemocy miał miejsce kilka miesięcy temu. Gdy zapytano, jakie były powody takiego zachowania odpowiadano "...bo wróciłam późno po piwie, bo przestawiliśmy samochód, bo piłem alkohol ...itp." Nikt jednak z podopiecznych nie był świadkiem przemocy stosowanej w stosunku do jego kolegi. Nie sposób więc stwierdzić, czy istotnie sytuacja taka miała miejsce, czy jest to jedynie przejaw niechęci w stosunku do dyrektora, który podobno był bardzo wymagający.

W rozmowie jeden z wychowanków wypowiedział się, że "wychowawcy na dyrektora mają kwity i haka". Zapytany, w jaki sposób wszedł w posiadanie takich informacji odpowiedział, że powiedział mu o tym wychowawca.

Z młodszej grupy podopiecznych, dziewczynka ok. 9 lat na pytanie "..co wam się w domu nie podoba?", odpowiedziała następująco: "...nie lubię dyrektora bo wyrzucił z pracy Panią Martę. Pani Marta powiedziała nam o tym na odrabiance".

Zdaniem kontrolujących, jest to sytuacja naganna. Jeśli wychowawcy informują wychowanków o swoich poczynaniach, osoba kierująca placówką nie będzie miała żadnego autorytetu.

Należy wnioskować, że wychowawcy wciągają wychowanków w kwestie dotyczące swojego zatrudnienia, bądź w stosunki personalne. Kiedy osoby kontrolujące, podczas przeprowadzanej rozmowy, poinformowały wychowawcę o wypowiedziach wychowanków, uzyskały odpowiedź, że "będziemy o tym rozmawiać z wychowawcami na zebraniu związkowym". Odpowiedź taka padała wielokrotnie, gdy poruszano kwestie dotyczące dzieci.

Należy podkreślić, iż wszelkie sprawy dotyczące podopiecznych winne być omawiane na posiedzeniach stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, a nie na zebraniu ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Na jednym z posiedzeń stałego Zespołu przewodniczący ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego wystąpił z wnioskiem zatrudnienia wychowawcy, który uprzednio pracował w placówce. Pod wnioskiem podpisali się inni wychowawcy. W protokołach z posiedzeń Zespołu nie ma zaś wzmianki o przemocy stosowanej wobec dzieci. Należy więc wysnuć wniosek, że kadra pedagogiczna bardziej skupiona jest na działalności związkowej niż na wypełnianiu swoich obowiązków w stosunku do dzieci. Potwierdza to fakt, który miał miejsce w obecności osoby kontrolującej. Podczas obchodu po placówce Dyrektor zwrócił dyżurnemu wychowawcy, że w pokojach wychowanków jest nieporządek. Następnego dnia tenże wychowawca przyniósł pismo od władz związkowych, że jest objęty ochroną.

Na podstawie wszystkich przytoczonych powyżej kwestii należy wnioskować, że proces opiekuńczo-wychowawczy w placówce jest poważnie zaburzony.

Placówka współpracuje z licznymi instytucjami i dotyczy ona wielu dziedzin jej funkcjonowania:

-         sądami rodzinnymi - w celu regulowania sytuacji prawnej dzieci,

-         kuratorami sądowymi - w celu zdobycia informacji o środowisku rodzinnym, funkcjonowaniu rodziny, problemach wychowawczych,

-         Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym - zgłaszania dzieci z uregulowaną sytuacją prawną celem znalezienia zastępczego środowiska rodzinnego,

-         Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, Ośrodkami Pomocy Społecznej - właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci w celu ustalenia aktualnego miejsca pobytu opiekunów dziecka, rozpoznanie sytuacji socjalno-bytowej (wywiady środowiskowe),

-         Młodzieżowym Ośrodkiem Konsultacji i Terapii Uzależnień "MOKIT" i "ETAP" w Białymstoku,

-         szkołami, do których uczęszczały dzieci i uczęszczają aktualnie - uzyskanie informacji o efektach nauki szkolnej, trudnościach w nauce, problemach wychowawczych itp.,

-         Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - diagnozowanie dziecka,

-         poradniami specjalistycznymi,

-         punktami konsultacyjnymi dla osób z problemem alkoholowym - w celu uzyskania informacji o możliwości podjęcia terapii przez rodziców biologicznych wychowanków,

-         Policją,

-         parafiami kościoła katolickiego i prawosławnego właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców - udzielanie sakramentów, opieka duszpasterska,

-         wolontariuszami - wspomagającymi pracę wychowawców,

-         sponsorami,

-         inne placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i domami pomocy społecznej.

Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki.

W Domu Dziecka w Supraślu zatrudnieni są:

-         dyrektor,

-         pedagog,

-         9 wychowawców, w tym 5 - na postawie ustawy - Karta Nauczyciela, 4 - na podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych,

-         terapeuta,

-         2 pracowników socjalnych.

Podczas kontroli przeanalizowano 50% dokumentacji stwierdzono, że kadra zatrudniona posiada następujące kwalifikacje, przykładowo:

1.      dyrektor - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku filologia rosyjska, podyplomowe studia w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej. Jest nauczycielem mianowanym.

2.      pedagog - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki kulturalno-oświatowej, studia podyplomowe w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest nauczycielem mianowanym.

3.      terapeuta - ukończone studia wyższe zawodowe w zakresie terapii zajęciowej.

4.      wychowawca 1. - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest nauczycielem mianowanym.

5.      wychowawca 2. - ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Jest nauczycielem kontraktowym.

6.      pracownik socjalny - ukończone wyższe studia zawodowe na kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki pracy socjalnej z resocjalizacją

7.      aspirant pracy socjalnej - ukończone wyższe studia zawodowe na kierunku politologii w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacyjnej.

Rozporządzenie w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych nie przewiduje stanowiska aspiranta pracy socjalnej.

Dyrektor placówki dba o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników placówki.

Doskonalenie zawodowe pracowników Domu Dziecka w Supraślu przedstawia się następująco:

-         psychodrama jako forma pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej,

-         Szkoła dla rodziców i wychowawców w oparciu o koncepcję T. Gordona i książkę A. Faber, E. Mazlish pt. " Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły",

-         Od źródeł do praktyki - podstawy procesu terapeutycznego,

-         Gry i zabawy ortograficzne w terapii pedagogicznej,

-         Jak skutecznie udzielać pomocy profesjonalnej,

-         Patomechanizm zaburzeń emocjonalnych u dzieci - diagnoza i terapia,

-         Trening zastępowania agresji ART (Trening profilaktyki agresji i przemocy wśród młodzieży),

-         Akademia profilaktyków,

-         Program młodzież 2000-2006,

-         Dysleksja Mity i rzeczywistość,

-         Jak uczyć o prawach człowieka,

-         Praca z dziećmi i młodzieżą agresywną,

-         Diagnoza psychopedagogiczna nieletnich, niedostosowanych społecznie,

-         Test stosunków szkolnych, projekcyjna metoda badania percepcji sytuacji szkolnej dla dzieci w wieku 10-14 lat,

-         Kurs kierowników wycieczek szkolnych,

-         Przygotowanie do kierowania placówkami wypoczynku dzieci i młodzieży,

-         Metoda ruchu rozwijającego bazującego na pracy Weroniki Sherborne,

-         Profilaktyka uzależnień i przeciwdziałanie przemocy,

-         Diagnoza i wsparcie psychologiczne wobec dziecka pochodzącego z rodziny alkoholowej, doświadczającego przemocy seksualnej oraz wobec jego rodziny,

-         Opracowywanie indywidualnych planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych, diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do rodziny naturalnej,

-         Tradycje świat okresu wiosennego,

-         Jak pracować z dziećmi z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,

-          Tańce integracyjne w pracy z grupa , bale i imprezy okolicznościowe w przedszkolu, szkole.

Pracownicy placówki dbają o podnoszenie swoich kwalifikacji. Poszukują we własnym zakresie ciekawych szkoleń, kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

W tym celu opracowano również harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W latach 2005/2006 i 2006/2007 tematyka rad samokształceniowych dotyczyła:

-         standardy a rzeczywistość placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu woj. Podlaskiego na wybranych przykładach,

-         ewolucji roli i funkcji grup usamodzielnienia w oparciu o dotychczasowe doświadczenia Domu Dziecka w Supraślu,

-         pracy i terapii z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo w placówce opiekuńczo-wychowawczej,

-         fobii szkolnej wychowanków domu dziecka - teoretycznych i praktycznych aspektów problemu w oparciu o przeprowadzone badania,

-         zaniedbań środowiskowo-rozwojowych rodzin oraz praktycznych podstaw w pracy socjalnej z rodzina w świetle dotychczasowych doświadczeń,

-         standardów świadczonych usług w placówce oraz jakości życia w oczach dziecka w porównaniu do warunków rodzinnych - wnioski,

-         opracowania Programów (metod) postępowania i podejmowania działań wobec zagrożeń występujących pośród dzieci i młodzieży: wagary, samowolne oddalenia, konsumpcyjna postawa wychowanków,

-         systematycznej kontroli świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych, prowadzonej dokumentacji, realizacji postanowień Zespołu.

Wśród pracowników pedagogicznych jest 5 pracowników mianowanych, 2 - kontraktowych. Dyrektor placówki przeprowadza hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o opracowany harmonogram hospitacji. U każdego z pracowników pedagogicznych przewidziano średnio po trzy obserwacje w ciągu roku.

Tematyka hospitacji w 2005r. i 2006r.  m.in. obejmuje:

-         Organizację i prowadzenie nauki własnej.

-         Organizację czasu wolnego w poszczególnych grupach.

-         Realizację zainteresowań dzieci.

-         Porządek i ład we wszystkich pomieszczeniach grupy.

-         Prowadzenie dokumentacji dziecka.

Przewidziane hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych są przeprowadzane. Z obserwacji sporządzane są notatki pohospitacyjne opracowane wg własnego wzoru. Do notatek dołącza się scenariusz zajęć opracowany przez osobę przeprowadzającą zajęcia. Notatki pohospitacyjne zawierają uwagi i spostrzeżenia o przeprowadzonych zajęciach, ich ocenę oraz zalecenia do dalszej pracy.

Dyrektor placówki systematycznie dokonuje kontroli dokumentacji prowadzonej przez pracowników pedagogicznych (np. indywidualne plany pracy z dzieckiem, karty pracy z rodziną naturalną dziecka, karty pobytu dziecka, wywiady środowiskowe, notatki z wizyt w domach wychowanków) oraz zajęcia wychowawcze przez nich prowadzone. Potwierdzają to notatki poczynione przez dyrektora w dziennikach pracy wychowawców oraz wypełnione arkusze Oceny zajęć hospitowanych.

Dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono, że wszyscy pracownicy zostali ocenieni. Są to oceny pracy bądź oceny dorobku zawodowego.

Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono, że uzasadnienia ocen uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Ponadto kadra zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.

W przypadku, gdy Dyrektor nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.

 

Dyrektor Domu Dziecka                                             Podpisy kontrolujących:

w Supraślu                                                                              1. Krystyna Pasiuk

mgr Piotr Torbicz                                                                    2. Małgorzata Osipowicz


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  15.01.2007 14:15:37
Data publikacji:  15.01.2007 14:15:37
Data modyfikacji:  15.01.2007 14:46:39 


Załączniki do informacji:
inf10782_Wystąpienie pokontrolne DD w Supraślu.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne DD w Supraślu.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl