P r o t o k ó ł
P r o t o k ó ł
kontroli Domu Dziecka w Supraślu, REGON P -
001233953
przeprowadzonej
przez pracowników Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku:
1.
Krystynę Pasiuk - starszego inspektora
2.
Małgorzatę Osipowicz - starszego inspektora
Kontrolę przeprowadzono w dniach 12,
13, 16, 23 października i 6-7 listopada 2006r. na podstawie upoważnienia Nr 180
z dnia 11.10.2006r., które w imieniu Wojewody wydał Dyrektor Wydziału Polityki
Społecznej Pan Andrzej Kozłowski.
Kontrolujący wpisali się do książki
kontroli pod poz. 31.
Kontrola objęto okres od 01.01.2005r.
do 11.11.2006r.
Tematem kontroli było przestrzeganie
standardów w zakresie świadczonych usług, opieki i wychowania oraz nadzór
pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki, wynikające z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593
z późn. zm.)
-
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.09.2000r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 80, poz. 900)
-
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005r. w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331)
-
Konwencji o Prawach
Dziecka przyjętej przez Organizację Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada
1989r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991r.)
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29.08.2000r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 74, poz. 862)
-
rozporządzenia Ministra
Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie szczegółowych zasad
nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 214, poz. 1812)
-
rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 maja 2001r. w sprawie kryteriów i trybu
dokonywania oceny pracy pracowników pedagogicznych placówek
opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych, trybu postępowania
odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr
50, poz. 523 z późn. zm.)
-
ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 37 z 2005r.
poz. 331).
Wyjaśnień udzielali:
1.
Piotr Torbicz - dyrektor placówki
2.
Wychowankowie
3.
Wychowawcy
4.
Pedagog
5.
Pracownik socjalny.
Ustalenia kontroli
Dom Dziecka w Supraślu jest jednostką
organizacyjną powiatu białostockiego. Dyrektorem kontrolowanej jednostki jest
Pan Piotr Torbicz.
Placówka posiada opracowany
regulamin, który został przyjęty uchwałą Zarządu Powiatu Białostockiego z dnia
15.09.2005r. Regulamin określa szczegółowe zadania i organizację Domu Dziecka w
Supraślu oraz specyfikę i zakres sprawowanej opieki. Regulamin jest zgodny z
rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Szczegółowe zadania do realizacji
ujęte są w planie pracy opiekuńczo-wychowawczej placówki opracowanym na lata
2005/2006, 2006/2007.
W planie określono cele nadrzędne:
-
podejmowanie działań
związanych z powrotem dziecka do rodziny naturalnej lub zastępczej opieki
rodzinnej,
-
diagnozowanie potrzeb
dziecka i rodziny,
-
wspieranie rozwoju
dziecka,
-
wskazywanie dróg
właściwego rozwiązywanie problemów,
-
uczenie podejmowania
właściwych decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje decyzje i postępowanie,
-
przygotowanie do
samodzielnego, odpowiedzialnego życia.
Ponadto wyznaczono cele szczegółowe
oraz przewidziano sposoby ich realizacji, osoby odpowiedzialne i terminy ich
realizacji.
Dom Dziecka w Supraślu mieści się w
budynku wielokondygnacyjnym, dwuskrzydłowym, z zagospodarowanym poddaszem. W
placówce przeprowadzono wiele prac remontowych, przystosowując poddasze do
potrzeb domu, wymieniono okna, dach, system grzewczy. Obecnie budynek jest
ocieplany.
Teren wokół domu jest
zagospodarowany. Znajduje się na nim plac zabaw, boisko do gry w piłkę nożną i
siatkową.
W 2005r. dom dziecka przekształcił się w placówkę
wielofunkcyjną, łącząc funkcje socjalizacyjną i interwencyjną. Przeznaczony jest
dla 54 wychowanków, w tym w części socjalizacyjnej posiada 49 miejsc, zaś w
interwencyjnej - 5.
W dniu kontroli w ewidencji Domu Dziecka
figurowało 47 podopiecznych.
W okresie objętym kontrolą z placówki odeszło 21
dzieci, w tym:
-
do rodzin naturalnych - 2 dzieci,
-
zmiana środka wychowawczego - 3 dzieci,
-
usamodzielnionych - 8 dzieci,
-
adopcja - 7 dzieci,
-
porzucenie placówki - 1.
Do dyspozycji dzieci są 2, 3, 4 i 5 - osobowe
sypialnie. Wszyscy wychowankowie mają zapewnione własne miejsce do spania.
Pokoje sypialne są stosownie wyposażone w tapczany, łóżka piętrowe, szafy
ubraniowe, biurka, lampki nocne, zabawki, które są dostosowane do wieku dzieci.
Każde dziecko posiada szafkę do przechowywania rzeczy osobistych. Wychowankowie
mają dowolność w dekorowaniu swoich pokoi. Sypialnie są sprzątane przez
wychowanków. W niektórych sypialniach znajdują się radiomagnetofony.
Podopieczni (w tym wychowankowie grupy
usamodzielnienia) korzystają z czterech pomieszczeń do wypoczynku, w których
dzieci odpoczywają i odrabiają lekcje oraz z pięciu aneksów kuchennych.
Pomieszczenia te są stosownie wyposażone w meble oraz wszystkie niezbędne
sprzęty. W lodówkach i szafkach znajdują się podstawowe produkty żywnościowe.
Pion sanitarny stanowią łazienki z prysznicami,
umywalkami oraz kabiny toaletowe. Toalety nie są zamykane, jednak jak wynika z
wyjaśnień wychowanków, nie zakłóca to ich intymności, ponieważ przyjęty jest
zwyczaj pukania do kabin. W łazienkach znajdują się miejsca do prania. Każda
grupa posiada podręczną suszarkę.
W placówce znajdują się ponadto następujące
pomieszczenia:
-
pomieszczenia do zajęć terapeutycznych i sportowych (odpowiednio
wyposażone),
-
pokój do spotkań z osobami odwiedzającymi, który pełni również rolę
pokoju gościnnego,
-
pokój pedagoga,
-
pokój dla dzieci chorych,
-
biblioteka z bogatym księgozbiorem,
-
pracownia komputerowa,
-
jadalnia dla wszystkich dzieci,
-
kuchnia,
-
pralnia i suszarnia.
Stosownie do rozporządzenia w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych, biorąc pod uwagę liczbę wychowanków - 47, ilość
pomieszczeń do wypoczynku - 4 - jest niewystarczająca. Ponadto w placówce
brak jest miejsca do cichej nauki oraz gabinetu pielęgniarki.
Dzieci przebywające w Domu Dziecka w Supraślu
realizują obowiązek szkolny poza placówką. Uczęszczają do przedszkola, szkoły
podstawowej, gimnazjum, szkoły średniej.
Na początku każdego roku szkolnego podopieczni
wyposażani są w podręczniki, stroje gimnastyczne oraz przybory i plecaki
szkolne. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie dziecka do szkoły jest wychowawca
bezpośrednio kierujący procesem opiekuńczo-wychowawczym. Wychowankowie uczący
się poza placówką dojeżdżają do szkół korzystając z komunikacji podmiejskiej.
Dzieci przebywają również w internatach (9 wychowanków), np. w Markach pod
Warszawą). Wychowankowie mogą liczyć na pomoc wychowawców oraz wolontariuszy
przy odrabianiu prac domowych. Ponadto część podopiecznych objęta jest pomocą
pedagogiczną, w zakresie zajęć wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów
rozwojowych. Dzięki pomocy Fundacji "Przyjaciółka" opracowano wieloletni program
wspierania podopiecznych pracą wolontariuszy. W wyniku tego programu wszyscy
wolontariusze zostali przeszkoleni z zakresu niesienia pomocy dzieciom i
młodzieży.
W celu rozszerzenia wiedzy ogólnej wychowankowie
mają możliwość korzystania na terenie placówki z biblioteki, internetu
oraz edukacyjnych programów komputerowych. Dzieci odrabiają lekcje w świetlicach
lub w sypialniach. Każde dziecko, które staje przed dylematem wyboru szkoły jest
objęte opieką pedagoga, który pomaga w podjęciu decyzji. Przy pomocy poradni
psychologiczno-pedagogicznej badane są predyspozycje dzieci. Wychowawcy
utrzymują kontakt z nauczycielami szkół, do których uczęszczają dzieci.
Aby sprostać problemom, w placówce powołano
zespoły terapeutyczne, w których biorą udział dzieci i młodzież niedostosowana
społecznie, zagrożona ryzykiem uzależnień, z zespołem ADHA, FASS. Na potrzeby
podopiecznych opracowano Program Postępowania w Sytuacjach Kryzysowych, z
których zapoznano wszystkich mieszkańców domu. Obejmuje on procedury
postępowania: w przypadku wypadków losowych; zagrożeń (pożar, wybuch gazu,
zalanie); stwierdzenia bycia pod wpływem środków odurzających (alkohol,
narkotyki, środki wziewne, leki); stwierdzenia posiadania środków odurzających,
leków); z osobami, które notorycznie łamią regulamin ddz., przejawiają symptomy
demoralizacji (ucieczki, samowolne oddalenie się z placówki, przemoc fizyczna i
psychiczna, groźby, znęcanie, bójki, pobicie, zastraszanie, wykorzystywanie,
samookaleczenie, próby samobójcze).
Ponadto w placówce realizowane są inne programy
tj.:
-
Praca z dziećmi i młodzieżą z zaburzonym zachowaniem.
-
Przemoc wobec dzieci. Nie dotykaj mnie, gdy nie mam na to ochoty.
-
Program szkolenia dla rodziców i opiekunów wychowanków Domu Dziecka w
Supraślu.
Dzieci objęte są również
pomocą pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną w zakresie zajęć
wyrównawczych oraz wyrównywania deficytów rozwojowych. Wszystkie dzieci objęte
są oddziaływaniami terapeutycznymi w ramach zajęć prowadzonych przez terapeutę
czy pedagoga. Prowadzą oni terapię indywidualną i grupową. Na zajęciach
terapeutycznych dzieci są uczone m. in.: otwartości, asertywności, wyrażania
własnych uczuć.
Placówka zapewnia wychowankom trzy posiłki. Przy
śniadaniu dzieci otrzymują suchy prowiant do szkoły. W dni powszednie posiłki
przygotowywane są przez personel kuchenny, natomiast w sobotę i niedzielę dzieci
pobierają prowiant z kuchni i pod nadzorem wychowawcy przygotowują, w aneksach
kuchennych kolacje. Między posiłkami wychowankowie mają możliwość zrobienia
sobie herbaty lub skorzystać z suchego prowiantu.
Bardzo uroczyście obchodzone są imieniny i
urodziny wychowanków. Z tej okazji organizowane są małe przyjęcia. Wychowankowie
nie zgłaszali zastrzeżeń do wyżywienia.
Dzieci każdego miesiąca drobną kwotę do własnego
dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie dokumentacji oraz wywiadu
stwierdzono, że kieszonkowe wypłacane było regularnie i podlegało zróżnicowaniu.
Podyktowane było to wiekiem dziecka oraz jego zachowaniem. Ograniczane jest w
przypadku dokonanych, udowodnionych zniszczeń przez wychowanka. O przydziale
kieszonkowego decyduje dyrektor placówki w porozumieniu z wychowawcami, którzy
omawiają powyższe kwestie na spotkaniach z dziećmi. Kieszonkowe wielokrotnie
jest zwiększane w przypadku wyjazdów dzieci na wakacje. W latach 2005/2006 kwoty
wynosiły od 8zł do 100zł. Wypłacana kwota 8zł jest niższa od przewidzianej w §
24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych i należy ją
zweryfikować. Kwota pieniężna do własnego dysponowania przez dzieci powinna
wynosić 8,11zł - do 30.09.2006r., zaś od 1.10.2006r. - 8,23zł.
Każde dziecko wyposażone jest w
garderobę stosowną do pory roku i wieku. Wychowankowie mają możliwość wyboru
garderoby uczestnicząc przy jej zakupie. Wszystkie dzieci posiadają stosowną
ilość bielizny. Dzieci otrzymują środki do higieny osobistej typu: pasta do
zębów, papier toaletowy, kosmetyki, szampony oraz proszki do prania. Garderoba
osobista, pościel i ręczniki prane są w pralni przez personel, zaś bielizna
osobista przez dzieci.
Wychowankowie przebywający w Domu Dziecka objęci
są opieką medyczną lekarza rodzinnego z Supraśla W razie potrzeby wychowankowie
korzystają ze specjalistycznych poradni zdrowia: stomatologicznej,
ortodontycznej, okulistycznej, ortopedycznej, p/gruźliczej, gastrologicznej,
kardiologicznej, neurologicznej, endokrynologicznej. Ponadto dzieci korzystają z
Poradni Zdrowia Psychicznego "Anima", MOKIT-u, ETAP-u, poradni
psychologiczno-pedagogicznej w Białymstoku.
W placówce przeprowadzane są
systematycznie pogadanki na temat m.in. higieny osobistej, szkodliwości palenia
papierosów, nadużywania alkoholu.
Organizacja czasu wolnego oraz życie kulturalne i rekreacja fizyczna są
uzależnione od potrzeb i możliwości dzieci. W czasie tegorocznych wakacji
wychowankowie mieli możliwość spędzenia czasu wolnego poza placówką. Niektórzy
okres wakacyjny spędzili w domu rodzinnym. W okresie wakacji zarówno w 2006r.
jak i 2005r. dzieci wyjeżdżały m. in. na Hel, do Narewki, Jastarni, Zakopanego,
Woźnej Wsi. Wychowankowie uczestniczyli w organizowanych turniejach szachowych,
warcabowych, tenisa stołowego, piłkarskim, piłki halowej.
Wychowankowie zachęcani są do udziału w różnych
zajęciach dodatkowych, rozwijających ich zainteresowania i umiejętności.
Palcówka organizuje następujące zajęcia:
-
zajęcia artystyczne - udział w działającym amatorsko teatrzyku "Na
trzepaku",
-
zajęcia plastyczne - pod kierunkiem wychowawców oraz uczniów Liceum Sztuk
Plastycznych dzieci i młodzież poznają nowe techniki, stawiają pierwsze kroki w
wyrażaniu uczuć w formie plastycznej,
-
zajęcia komputerowe - w placówce jest sześć stanowisk do nauki i zabawy,
-
zajęcia sportowe - szachy, warcaby, piłka nożna, koszykowa, siatkowa.
Dzieci zapraszane są mecze i imprezy sportowe organizowane przez WSST w
Supraślu,
-
zajęcia kulinarne zdobywanie doświadczeń w dziedzinie przygotowywania i
serwowania potraw.
Wychowankowie wyjeżdżają do kina i teatru, na wycieczki, na basen. Uczestniczą w
organizowanych imprezach tj.: bal karnawałowy, kulig, dzień dziecka.
Do dyspozycji wychowanków jest różnorodny sprzęt
sportowy typu: piłki, rowery, sprzęt do uprawiania sportów zimowych. Wśród
sprzętów znajduję się plecaki, śpiwory i namioty, które wykorzystywane są
podczas wyjazdów np. na biwak. W placówce jest siłownia.
Uczestnictwo w zajęciach rekreacyjnych jest
całkowicie dowolne. Mimo tego dzieci narzekają, że jest nudno.
Dzieci przebywające w placówce są wyznania
rzymsko-katolickiego lub prawosławnego. Mają możliwość uczestniczenia w
nabożeństwach niedzielnych oraz świątecznych. Uczestnictwo w liturgii odbywa się
całkowicie na zasadzie dowolności.
Dzieci przygotowywane są do przyjęcia I Komunii Św. oraz Sakramentu
Bierzmowania. Bardzo uroczyście obchodzona jest kolacja wigilijna oraz śniadanie
wielkanocne. W tych uroczystościach bierze udział proboszcz z miejscowej
parafii.
Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane są
wyłącznie w jego obecności. W placówce przestrzegana jest ochrona indywidualnych
akt, diagnoz, indywidualnych planów pracy z dzieckiem przed osobami
nieupoważnionymi.
Wychowankowie mają prawo do kontaktów z rodziną,
przyjaciółmi, kolegami i koleżankami, zgodnie z ich potrzebami. Do spotkań z
kolegami dochodzi na terenie placówki, jak również i poza nią. Dzieci wyjeżdżają
do domów rodzinnych, odwiedzają przyjaciół i kolegów w innych domach. Utrzymują
kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwierać
korespondencji adresowanej do dziecka, jak również czytać otwartego listu.
Placówka umożliwia dzieciom regularne, osobiste
i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi. Formalnie Sąd
wydaje zgodę na wyjazdy wychowanków. W przypadku uzyskania takowej zgody oraz w
przypadku kiedy nie ma zastrzeżeń ze strony placówki, każde dziecko ma możliwość
odwiedzania swoich rodziców.
Wychowankowie mają stały dostęp do
telefonu. W placówce zamontowany jest aparat wrzutowy. W pilnych sprawach, np.
rodzinnych podopieczni mogą skorzystać z telefonu dyrektora. W przypadku, gdy
rodzice nie kontaktują się z dziećmi, podejmowane są kroki ze strony placówki do
inicjowania i zacieśniania tych kontaktów. Placówka podejmuje działania w celu
poszukiwania rodziny dalszej dzieci oraz osób zaprzyjaźnionych.
Każde dziecko posiada swoje miejsce,
gdzie przechowuje osobiste rzeczy. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy
wychowanków były kontrolowane. Wychowawcy wchodzą do sal i łazienek uprzednio
pukając. Podczas rozmowy dzieci stwierdziły, że zawsze mogą z osobą dorosłą
porozmawiać o swoich sprawach osobistych, intymnych. Zazwyczaj próbują
rozwiązywać swoje problemy we własnym zakresie.
Wychowankowie mają
swobodę w wyrażaniu myśli, sądów i opinii na różne tematy podczas rozmów
prowadzonych indywidualnie, podczas spotkań grupy i całej społeczności Domu. Z
informacji uzyskanych od dzieci stwierdza się, że wychowankowie orientują się w
swojej sytuacji prawnej i znają swojego opiekuna prawnego.
Z chwilą przybycia dziecka do
placówki, jest ono zapoznawane z regulaminem Domu.
Regulamin określa kary i nagrody, którym
ewentualnie podlegaliby wychowankowie.
W regulaminie placówki uwzględniono prawa, obowiązki,
uprawnienia oraz kary i nagrody stosowane względem wychowanków. Wychowanek nie
przestrzegający postanowień regulaminu może być ukarany:
-
zakazem wyjścia poza Dom w czasie wolnym,
-
naganą wychowawcy lub dyrektora.
Przewidziane kary w regulaminie nie
są zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiałe.
Z
wypowiedzi wychowanków wynika, że jedną z kar, która nie jest uwzględniona w
regulaminie, a stosowana jest czasowy zakaz wyjazdów do domów rodzinnych. Nie
jest to zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych
bowiem do zadań placówki należy umożliwienie dziecku regularnych, osobistych i
bezpośrednich kontaktów z rodzicami oraz osobami bliskimi, z wyjątkiem
przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych
kontaktów z dzieckiem. Dyrektor placówki zobowiązał się do przestrzegania ww.
przepisu.
Zaistniał również przypadek przeniesienia
dziecka do innej placówki na okres trzech tygodni. Przeniesienie odbyło się bez
zgody właściwego PCPR-u. Nie jest to zgodne z rozporządzeniem w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych. W związku z tym wydarzeniem organ prowadzący
przeprowadził kontrolę, wystosował zalecenie, a dyrektor placówki został
pociągnięty do odpowiedzialności.
Karą za lekceważenie obowiązku szkolnego lub
dokonane zniszczenia na terenie placówki jest wyeliminowanie z atrakcyjnego
wyjazdu rekreacyjnego lub zmniejszenie kieszonkowego.
Za dobre wyniki w nauce dzieci otrzymują
nagrody, np. magnetofony, radia lub atrakcyjny wyjazd wakacyjny.
Dzieci wykonują pewne prace na rzecz placówki -
pełnią dyżury w kuchni, sprzątają teren wokół Domu oraz swoje pokoje.
W dniu 29 września 2006r. odbyły się
wybory do samorządu Domu Dziecka. W skład samorządu weszli przedstawiciele
poszczególnych grup. Wychowankowie w wyborach demokratycznych wybrali opiekuna.
Jest nim pan Andrzej Jurewicz - wychowawca. Członkowie samorządu są w trakcie
opracowania regulaminu.
Placówka zapewnia
wychowankom całodobową opiekę.
Opieka nad dziećmi
przedstawia się następująco, na przykładzie:
czwartek
6.00 - 14.00 - 3
wychowawców
14.00 - 22.00 - 3
wychowawców
16.00 - 22.00 - wychowawca
w grupie usamodzielnienia
pracę wychowawców
wspierają:
11.00 - 19.00 - pracownik
socjalny
15.00 - 20.00 - terapeuta
niedziela
6.00 - 7.00 - terapeuta
7.00 - 14.00 - wychowawca
i terapeuta
14.00 - 22.00 - 3
wychowawców
Po
śniadaniu większość dzieci udaje się do szkoły. Dzieciom, które pozostają w
placówce zapewnia się stosowną opiekę wychowawców. W ciągu dnia pracę
wychowawców wspierają pedagog lub terapeuta.
Opiekę nocną nad dziećmi w godzinach 22.00 - 6.00
sprawuje jedna lub dwie osoby: opiekun nocny.
W świetle rozporządzenia w
sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych w placówce, w której przebywa powyżej
14 dzieci opiekę sprawuje co najmniej dwóch pracowników, w tym jeden wychowawca.
W związku z powyższym, do sprawowania opieki nocnej nad dziećmi należy
przydzielić na stałe wychowawcę.
Jak wynika z wyjaśnień
dyrektora, również podczas zajęć odbywających się na terenie placówki, nie jest
zachowany standard opieki nad dziećmi. Podczas zajęć pod opieką jednego
wychowawczy przebywa więcej podopiecznych (16-17 dzieci) niż określono w § 22
ust. 2 rozporządzenia w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, który mówi,
że w placówce opiekuńczo-wychowawczej w czasie zajęć odbywających się na jej
terenie pod opieką jednego wychowawcy może przebywać do 10 dzieci, a w placówce
opiekuńczo-wychowawczej, w której przebywa do 14 dzieci, nie więcej niż 14
dzieci.
Proces wychowawczy w miarę
możliwości ma charakter zindywidualizowany.W sytuacjach trudnych wychowanek może
liczyć na pomoc każdego z pracowników Domu.
Podopieczny opuszczający
placówkę otrzymuje pomoc finansową i rzeczową. Dom czyni starania, aby w każdym
przypadku pomóc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placówki,
dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzystać z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
W placówce funkcjonuje grupa usamodzielnienia,
która działa od XII 2002r. Usytuowana jest w prawym skrzydle placówki. Posiada
oddzielne wejście. Grupa ma do swojej dyspozycji 3 pokoje sypialne pokój
gościnny, aneks kuchenny, łazienkę. Wszystkie pomieszczenia wyposażone
standardowo w niezbędne sprzęty gospodarstwa domowego i RTV. Obecnie w grupie
usamodzielnienia funkcjonuje 4 wychowanków.
W grupie obowiązuje Regulamin. Z wychowankiem
grupy, który w chwili osiągnięcia pełnoletności kontynuuje naukę, zawierany jest
Kontrakt Indywidualny na okres jednego semestru szkolnego, z możliwością
przedłużenia do chwili ukończenia nauki lub pełnego usamodzielnienia wychowanka.
Z niepełnoletnim wychowankiem, który jest usamodzielniany zawierana jest Umowa,
w której określone są zobowiązania stron, a więc Domu Dziecka w Supraślu i
wychowanka. Umowa lub Kontrakt Indywidualny wygasają z chwilą pełnego
usamodzielnienia wychowanka lub z chwilą natychmiastowego opuszczenia grupy i
Domu wynikłych z przyczyn nieprzestrzegania postanowień zawartych w Umowie lub
Kontrakcie. Wychowankowie grupy mają min. obowiązek uczęszczania na zajęcia
szkolne, odbywania praktyk zawodowych, dbania o zdrowie, higienę osobistą,
wspólne mienie znajdujące się na terenie Grupy i Domu. Ponadto mają obowiązek
przygotowywania posiłków sobie oraz kolegom wg ustalonych zasad. Wychowankowie
mogą zapraszać gości w godzinach ustalonych nie dłużej jednak niż do godz. 2130
za zgodą opiekuna - wychowawcy lub dyrektora. Wszystkich obowiązuje
absolutny zakaz palenia, przynoszenia i spożywania alkoholu oraz zażywania
środków odurzających. W razie nieprzestrzegania regulaminu wychowanek za
pierwsze przewinienie otrzymuje pisemne upomnienie, kolejne - powoduje zerwanie
Kontraktu, natychmiastowe usamodzielnienie z opuszczeniem placówki bez prawa do
pomocy finansowej, a tym samym skreślenie z listy wychowanków Domu.
Realizacja tego programu oraz jego założeń ma
zmniejszyć lęk wychowanków przed samodzielnym życiem, nabycie szeregu
umiejętności praktycznych (umiejętności w zakresie prowadzenia domu, załatwiania
spraw urzędowych, pisania dokumentów), przyczynić się do poznania własnych
możliwości i umiejętne ich wykorzystanie, budzić wyobraźnię, inicjatywę i
zaangażowanie w tworzenie własnego wizerunku.
Wychowawca grupy opracował plan pracy, który
m.in. zakład. realizację zadań tj.:
-
uświadomienie wychowankom sytuacji prawnej związanej z ich pobytem w
grupie usamodzielnienia,
-
działania podejmowane w sferze samodzielnego wykonywania podstawowych
czynności życiowych,
-
pomoc w zdobyciu wykształcenia i zawodu, rozwiązywanie problemów
szkolnych,
-
wykorzystywanie w życiu nowoczesnych technologii informatycznej i
komputerowej,
-
organizację czasu wolnego - rozwijanie zainteresowań podopiecznych,
-
współpracę z jednostkami administracji samorządowej, państwowej jak i
innymi organizacjami społecznymi,
-
utrzymanie kontaktów z rodzinami wychowanków,
-
zdobycie nowych umiejętności,
-
propagowanie zdrowego trybu życia,
-
poszukiwanie pracy dla wychowanków opuszczających placówkę.
Dyrektor oraz wychowankowie pozytywnie
wypowiadają się o takiej formie przygotowania do samodzielności w dorosłym
życiu.
W celu ustalenia stopnia realizacji programu
naprawczego dochodzenia do standardów przeanalizowano opracowany przez
dyrektora placówki "Program Naprawczy Domu Dziecka w Supraślu na lata
2005-2006".
Ww. program zakłada m.in.:
1.
Adaptację jednego z pomieszczeń mieszkalnych na potrzeby pomieszczenia
przeznaczonego do cichej nauki.
2.
Zatrudnienie psychologa i logopedy.
3.
Zmniejszenie ilości podopiecznych zgodnie z obowiązującymi przepisami do
30 wychowanków na dzień 31.12.2006r.
4.
Zmniejszenie ilości dzieci w domu i poszczególnych grupach lub
zatrudnienie dodatkowych wychowawców-opiekunów.
5.
Zakup niezbędnych szafek i lampek nocnych dla każdego mieszkańca.
6.
Doposażyć w brakujące zabawki.
7.
Doposażenie grup w odtwarzacze video, dvd, gry i zabawy edukacyjne.
Z analizy powyższego programu wynika,
że realizacja przewidzianych działań przedstawia się następująco:
Ad. 1. Nie wygospodarowano
pomieszczenia na pokój do cichej nauki mimo, że zadanie to
powinno być zrealizowane w sierpniu
2006r.
Ad. 2. Nie zatrudniono logopedy i
psychologa.
Ad. 3. i 4. W programie naprawczym
placówki przewidziano systematyczne zmniejszanie liczby wychowanków. Na dzień
kontroli w domu przebywało 47 dzieci, dotychczas nie osiągnięto wymaganej normy
30 wychowanków w placówce. Nadal pod opieką 1 wychowawcy pozostaje zbyt duża
liczba dzieci.
Ad. 5. 6. 7. Zakupiono szafki i
lampki nocne dla każdego dziecka, doposażono placówkę w zabawki, gry edukacyjne,
odtwarzacze video, dvd.
W ramach pedagogizacji środowiska rodzinnego
wychowanków przebywających w placówce wychowawcy, pracownik socjalny oraz
pedagog odwiedzają domy rodzinne wychowanków. Z każdej wizyty sporządzane są
notatki gdzie min. zawarte są ustalenia dotyczące dalszej pracy z rodziną, np.
"...należy nawiązać kontakt z poradnią przeciwalkoholową, nawiązano kontakt z
wójtem gminy, który obiecał pomoc". Ponadto założono zeszyt kontaktów z rodziną.
Odnotowywane są tam wszystkie wizyty rodziców i rodzin zaprzyjaźnionych. Rodzice
dzieci zapraszani są do placówki. Biorą udział w ważnych dla dzieci wydarzeniach
np. I Komunii Świętej czy bierzmowaniu Na takie uroczystości zapraszane są osoby
bliskie dziecku jak rodzice chrzestni. Na podstawie wywiadu oraz analizy
dokumentacji stwierdzono, że placówka bardzo dba o utrzymanie kontaktów
wychowanków z rodzinami oraz podejmuje szereg działań na rzecz powrotu dzieci do
rodzin naturalnych.
Podczas czynności kontrolnych przeanalizowano dokumentację dotyczącą
wychowanków. Stwierdzono, że karty pobytu prowadzone są na bieżąco. Zawarto w
nich komentarz dotyczący ważnych wydarzeń w życiu dziecka. Wywiady środowiskowe
charakteryzują aktualną sytuację rodzin wychowanków.
W aktach dzieci znajduje się dokumentacja
potwierdzająca współpracę wychowawcy ze szkołą, kontakty z rodzicami, odwiedziny
w domach rodzinnych.
Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne
charakteryzują sytuację prawną i szkolną dzieci, funkcjonowanie w grupie,
strukturę rodziny biologicznej, warunki mieszkaniowe, ekonomiczne oraz zdrowotne
rodzin. Diagnozy opatrzono wskazaniami do pracy z dziećmi. Diagnozy są
sukcesywnie aktualizowane.
Indywidualne plany pracy są opracowane dla
wszystkich wychowanków. Uwzględniono w nich funkcjonowanie społeczne dziecka w
placówce, funkcjonowanie emocjonalne, samodzielność i umiejętność samoobsługi,
naukę szkolną, czas wolny i zainteresowania w oparciu o zalecenia do pracy.
Określono cele ogólne, sposób realizacji wyznaczonych zadań oraz uwagi o
przebiegu podejmowanych działań, np.:
Cel ogólny:
Kontynuacja starań związanych z pozbawieniem władzy rodzicielskiej.
Cel szczegółowy:
Praca z dziewczynką w celu zaakceptowania swojej sytuacji życiowej.
Efekty oddziaływań wychowawczych i
terapeutycznych: Anetka niechętnie
mówi o rodzicach i nie widać u niej tęsknoty za domem rodzinnym.
Ponadto wyznaczono cele do realizacji takie jak:
-
rozwijanie zainteresowań,
-
uczestnictwo w zajęciach wyrównawczych, logopedycznych,
-
doskonalenie techniki czytania i pisania ze słuchu,
-
rozwijanie potrzeby dbałości o czystość i porządek wokół siebie -
stosować nagrody za wysiłek włożony w porządkowanie,
-
praca nad poprawnymi relacjami z rówieśnikami i osobami dorosłymi,
-
podtrzymywanie kontaktu z rodziną.
Analiza indywidualnych planów pracy wskazuje, że
są one sporządzone zgodnie z potrzebami wychowanków i na bieżąco modyfikowane.
Na podstawie księgi protokołów stwierdzono, że
posiedzenia stałego Zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka odbywają
się średnio raz w miesiącu. Tematyka spotkań jest różnorodna. Przykładowo:
-
analiza dotychczasowych działań opiekuńczo-wychowawczych,
-
propozycje modyfikacji indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
-
ocena zasadności pobytu dziecka w placówce,
-
analiza sytuacji rodzinnej wychowanków,
-
przygotowanie dzieci do wypoczynku letniego,
-
przeniesienie nowych podopiecznych do grupy usamodzielnienia.
Ponadto Zespół zbiera się w sytuacjach
nadzwyczajnych, gdy zachodzi potrzeba pilnych ustaleń w sprawach podopiecznych.
Na posiedzeniu Zespołu przy modyfikacji planów
poszczególnych wychowanków, zapisywane są wnioski do dalszej pracy np.
-
wizyta w poradni zdrowia psychicznego "Anima",
-
rozwijanie zachowań prospołecznych,
-
rozwijanie zainteresowań,
-
utrwalanie nawyków higieny osobistej,
-
przy pracy w wyrównywaniu braków szkolnych stosować zalecenia Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Białymstoku z dn. 07.12.05.,
-
kontynuować pracę nad stymulowaniem rozwoju społecznego, edukacyjnego i
intelektualnego,
-
w kontaktach pokazywać mocne strony dziecka, wzmacnianie wiary w siebie i
w swoje możliwości.
Po przeanalizowaniu sytuacji wychowanków oraz
ich rodzin na piśmie formułowany jest wniosek dotyczący zasadności pobytu
dziecka w placówce. W posiedzeniach Zespołu uczestniczą zapraszane osoby z sądu
bądź z PCPR Białystok.
W trakcie przeprowadzanej kontroli w lokalnej
prasie Kurier Poranny ukazał się artykuł dotyczący kontrolowanej placówki, a w
szczególności łamania praw wychowanków przez Dyrektora placówki, który wg.
opinii wychowanków oraz wychowawców używa przemocy fizycznej wobec dzieci. Osoby
kontrolujące przeprowadziły rozmowy z wychowankami oraz wychowawcami, aby
wyjaśnić zaistniały problem.
Z analizy protokołów z posiedzeń Stałego Zespołu
do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka wynika, że na przestrzeni dwóch
ostatnich lat nikt z wychowawców nie zgłaszał, że dzieci wypowiadają się o
rzekomym stosowaniu przemocy.
Ze względu na trudności w zebraniu całości kadry
pedagogicznej, osoby kontrolujące przeprowadziły rozmowę z grupą 7 wychowawców
oraz pojedynczo z dwojgiem. Pytania dotyczyły:
-
Czy była Pani (Pan) świadkiem przemocy fizycznej stosowanej przez
dyrektora placówki wobec wychowanków?
-
Czy słyszała Pani o stosowaniu przemocy, jeśli tak to od kogo?
-
Czy widziała Pani narzędzie stosowane do przemocy, które zostało
wymienione w artykule prasowym (linka od motoru).
W kwestii bycia naocznym świadkiem
stosowania przemocy 8 wychowawców wypowiedziało się, że nigdy takie wydarzenie
nie miało miejsca w ich obecności. Jeden wychowawca zastrzegł sobie prawo
niewypowiadania się na ten temat. Wszyscy wychowawcy zaś słyszeli o biciu od
samych wychowanków bądź innych wychowawców. Nikt również nie widział i nie
słyszał o narzędziach stosowanych do bicia typu wymieniona powyżej linka. Nikt
jednak nie zgłosił tego problemu na posiedzeniu Zespołu bądź bezpośrednio do
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, chociaż placówka począwszy od 2000r.
była wielokrotnie kontrolowana. Podczas poprzednich kontroli nie zgłaszali
problemu również wychowankowie, aczkolwiek były przeprowadzane z nimi rozmowy
przez osoby kontrolujące pod kątem przestrzegania praw wychowanków. Rozmowy
przeprowadzano tylko i wyłącznie w obecności osób kontrolujących, które nie
zauważyły, aby dzieci były zastraszone.
W
trakcie przeprowadzanej kontroli rozmowę z wychowankami przeprowadzono w dwóch
grupach. Pierwsza grupa byli to wychowankowie starsi uczęszczający do szkół
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Drugą grupę stanowiły dzieci młodsze. Starsi
wychowankowie odpowiadali na pytania negując wszystko co dotyczy życia w
placówce, a mianowicie: "......nudzimy się, w czasie wolnym nie organizuje się
żadnych zajęć. Nie mamy Cyfry, nie lubimy Dyrektora.....". Wychowankowie nie
potrafili jednak odpowiedzieć na pytanie "...dlaczego nie korzystają z piłek,
które są na wyposażeniu, rowerów, bądź siłowni. Dostępne są również komputery
oraz dość dobrze wyposażona biblioteka" Okazjonalnie są organizowane wycieczki.
Należy wnioskować, że kadra wychowawcza przejawia zbyt mało inicjatywy w
organizowaniu czasu wolnego.
Wychowawcy zatrudnieni w placówce nie wywiązują
się właściwie z obowiązków opiekuńczo-wychowawczych. Podczas kontroli w placówce
było brudno. Pokoje wychowanków były w nieładzie (wykładziny nie były
odkurzane), na tapczanie leżały ubrania wraz z kanapkami. W szafkach wychowanków
panował bałagan. W salach grały radia, chociaż dzieci były w szkole. Na
korytarzu stało pudło wypełnione rzeczami tzw. różnymi, począwszy od butów, a
skończywszy na przykrywce do wiadra. W łazience na parapecie leżała mokra brudna
bielizna. Świadczy to o tym, że wychowawcy dyżurni nie zrobili tzw. obchodu
porannego po salach. W świetlicy, gdzie przeprowadzano rozmowę z wychowankami
zaobserwowano przejawy wandalizmu. Nie było tam żadnego całego krzesełka,
połamany był pilot, porwany materac. Młodzież nie potrafiła odpowiedzieć,
dlaczego tak się dzieje, bowiem jeszcze do niedawna było to piękne
pomieszczenie.
Dzieci wypowiadały się, że dyrektor placówki stosuje przemoc fizyczną typu:
"...popchnął mnie na szafkę, uderzył mnie w kark...itp." Wg wychowanków ostatni
akt przemocy miał miejsce kilka miesięcy temu. Gdy zapytano, jakie były powody
takiego zachowania odpowiadano "...bo wróciłam późno po piwie, bo przestawiliśmy
samochód, bo piłem alkohol ...itp." Nikt jednak z podopiecznych nie był
świadkiem przemocy stosowanej w stosunku do jego kolegi. Nie sposób więc
stwierdzić, czy istotnie sytuacja taka miała miejsce, czy jest to jedynie
przejaw niechęci w stosunku do dyrektora, który podobno był bardzo wymagający.
W rozmowie jeden z wychowanków
wypowiedział się, że "wychowawcy na dyrektora mają kwity i haka". Zapytany, w
jaki sposób wszedł w posiadanie takich informacji odpowiedział, że powiedział mu
o tym wychowawca.
Z młodszej grupy podopiecznych,
dziewczynka ok. 9 lat na pytanie "..co wam się w domu nie podoba?",
odpowiedziała następująco: "...nie lubię dyrektora bo wyrzucił z pracy Panią
Martę. Pani Marta powiedziała nam o tym na odrabiance".
Zdaniem kontrolujących, jest to sytuacja naganna. Jeśli wychowawcy informują
wychowanków o swoich poczynaniach, osoba kierująca placówką nie będzie miała
żadnego autorytetu.
Należy wnioskować, że wychowawcy wciągają wychowanków w kwestie dotyczące
swojego zatrudnienia, bądź w stosunki personalne. Kiedy osoby kontrolujące,
podczas przeprowadzanej rozmowy, poinformowały wychowawcę o wypowiedziach
wychowanków, uzyskały odpowiedź, że "będziemy o tym rozmawiać z wychowawcami
na zebraniu związkowym". Odpowiedź taka padała wielokrotnie, gdy poruszano
kwestie dotyczące dzieci.
Należy podkreślić, iż wszelkie sprawy
dotyczące podopiecznych winne być omawiane na posiedzeniach stałego Zespołu do
spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, a nie na zebraniu ogniska Związku
Nauczycielstwa Polskiego.
Na jednym z posiedzeń stałego Zespołu
przewodniczący ogniska Związku Nauczycielstwa Polskiego wystąpił z wnioskiem
zatrudnienia wychowawcy, który uprzednio pracował w placówce. Pod wnioskiem
podpisali się inni wychowawcy. W protokołach z posiedzeń Zespołu nie ma zaś
wzmianki o przemocy stosowanej wobec dzieci. Należy więc wysnuć wniosek, że
kadra pedagogiczna bardziej skupiona jest na działalności związkowej niż na
wypełnianiu swoich obowiązków w stosunku do dzieci. Potwierdza to fakt,
który miał miejsce w obecności osoby kontrolującej. Podczas obchodu po placówce
Dyrektor zwrócił dyżurnemu wychowawcy, że w pokojach wychowanków jest
nieporządek. Następnego dnia tenże wychowawca przyniósł pismo od władz
związkowych, że jest objęty ochroną.
Na podstawie
wszystkich przytoczonych powyżej kwestii należy wnioskować, że proces
opiekuńczo-wychowawczy w placówce jest poważnie zaburzony.
Placówka współpracuje z licznymi
instytucjami i dotyczy ona wielu dziedzin jej funkcjonowania:
-
sądami rodzinnymi - w celu regulowania sytuacji prawnej dzieci,
-
kuratorami sądowymi - w celu zdobycia informacji o środowisku rodzinnym,
funkcjonowaniu rodziny, problemach wychowawczych,
-
Ośrodkiem Adopcyjno-Opiekuńczym - zgłaszania dzieci z uregulowaną
sytuacją prawną celem znalezienia zastępczego środowiska rodzinnego,
-
Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, Ośrodkami Pomocy Społecznej -
właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci w celu
ustalenia aktualnego miejsca pobytu opiekunów dziecka, rozpoznanie sytuacji
socjalno-bytowej (wywiady środowiskowe),
-
Młodzieżowym Ośrodkiem Konsultacji i Terapii Uzależnień "MOKIT" i "ETAP"
w Białymstoku,
-
szkołami, do których uczęszczały dzieci i uczęszczają aktualnie -
uzyskanie informacji o efektach nauki szkolnej, trudnościach w nauce, problemach
wychowawczych itp.,
-
Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - diagnozowanie dziecka,
-
poradniami specjalistycznymi,
-
punktami konsultacyjnymi dla osób z problemem alkoholowym - w celu
uzyskania informacji o możliwości podjęcia terapii przez rodziców biologicznych
wychowanków,
-
Policją,
-
parafiami kościoła katolickiego i prawosławnego właściwymi ze względu na
miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców -
udzielanie sakramentów, opieka duszpasterska,
-
wolontariuszami - wspomagającymi pracę wychowawców,
-
sponsorami,
-
inne placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i domami pomocy społecznej.
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora
placówki.
W Domu Dziecka w Supraślu zatrudnieni są:
-
dyrektor,
-
pedagog,
-
9 wychowawców, w tym 5 - na postawie ustawy - Karta Nauczyciela, 4 - na
podstawie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych,
-
terapeuta,
-
2 pracowników socjalnych.
Podczas kontroli przeanalizowano 50% dokumentacji
stwierdzono, że kadra zatrudniona posiada następujące kwalifikacje, przykładowo:
1.
dyrektor
- ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku filologia rosyjska,
podyplomowe studia w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, studia
podyplomowe w zakresie organizacji pomocy społecznej. Jest nauczycielem
mianowanym.
2.
pedagog
- ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie
pedagogiki kulturalno-oświatowej, studia podyplomowe w zakresie pedagogiki
opiekuńczo-wychowawczej, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii. Jest
nauczycielem mianowanym.
3.
terapeuta
- ukończone studia wyższe zawodowe w zakresie
terapii zajęciowej.
4.
wychowawca 1.
- ukończone wyższe studia magisterskie na kierunku pedagogika w zakresie
pedagogiki opiekuńczo-wychowawcze, studia podyplomowe w zakresie socjoterapii.
Jest nauczycielem mianowanym.
5.
wychowawca 2.
- ukończone wyższe studia magisterskie na
kierunku pedagogika w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Jest
nauczycielem kontraktowym.
6.
pracownik socjalny
- ukończone wyższe studia zawodowe na kierunku
pedagogika w zakresie pedagogiki pracy socjalnej z resocjalizacją
7.
aspirant pracy socjalnej
- ukończone wyższe studia zawodowe na
kierunku politologii w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacyjnej.
Rozporządzenie w sprawie placówek
opiekuńczo-wychowawczych nie przewiduje stanowiska aspiranta pracy socjalnej.
Dyrektor placówki dba o podnoszenie
kwalifikacji przez pracowników placówki.
Doskonalenie zawodowe pracowników
Domu Dziecka w Supraślu przedstawia się następująco:
-
psychodrama jako forma pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej,
-
Szkoła dla rodziców i wychowawców w oparciu o koncepcję T. Gordona i
książkę A. Faber, E. Mazlish pt. " Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak
słuchać, żeby dzieci do nas mówiły",
-
Od źródeł do praktyki - podstawy procesu terapeutycznego,
-
Gry i zabawy ortograficzne w terapii pedagogicznej,
-
Jak skutecznie udzielać pomocy profesjonalnej,
-
Patomechanizm zaburzeń emocjonalnych u dzieci - diagnoza i terapia,
-
Trening zastępowania agresji ART (Trening profilaktyki agresji i przemocy
wśród młodzieży),
-
Akademia profilaktyków,
-
Program młodzież 2000-2006,
-
Dysleksja Mity i rzeczywistość,
-
Jak uczyć o prawach człowieka,
-
Praca z dziećmi i młodzieżą agresywną,
-
Diagnoza psychopedagogiczna nieletnich, niedostosowanych społecznie,
-
Test stosunków szkolnych, projekcyjna metoda badania percepcji sytuacji
szkolnej dla dzieci w wieku 10-14 lat,
-
Kurs kierowników wycieczek szkolnych,
-
Przygotowanie do kierowania placówkami wypoczynku dzieci i młodzieży,
-
Metoda ruchu rozwijającego bazującego na pracy Weroniki Sherborne,
-
Profilaktyka uzależnień i przeciwdziałanie przemocy,
-
Diagnoza i wsparcie psychologiczne wobec dziecka pochodzącego z rodziny
alkoholowej, doświadczającego przemocy seksualnej oraz wobec jego rodziny,
-
Opracowywanie indywidualnych
planów pracy z dziećmi, przeprowadzanie i sporządzanie wywiadów środowiskowych,
diagnozowanie dziecka. Prowadzenie działań na rzecz powrotu wychowanków do
rodziny naturalnej,
-
Tradycje świat okresu wiosennego,
-
Jak pracować z dziećmi z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym,
-
Tańce integracyjne w pracy z grupa , bale
i imprezy okolicznościowe w przedszkolu, szkole.
Pracownicy placówki dbają o
podnoszenie swoich kwalifikacji. Poszukują we własnym zakresie ciekawych
szkoleń, kursów lub innych form kształcenia w celu doskonalenia swojego
warsztatu pracy.
W tym celu opracowano również
harmonogram rad samokształceniowych przeprowadzanych w placówce. W latach
2005/2006 i 2006/2007 tematyka rad samokształceniowych dotyczyła:
-
standardy a rzeczywistość placówek opiekuńczo-wychowawczych z terenu woj.
Podlaskiego na wybranych przykładach,
-
ewolucji roli i funkcji grup usamodzielnienia w oparciu o dotychczasowe
doświadczenia Domu Dziecka w Supraślu,
-
pracy i terapii z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo w placówce
opiekuńczo-wychowawczej,
-
fobii szkolnej wychowanków domu dziecka - teoretycznych i praktycznych
aspektów problemu w oparciu o przeprowadzone badania,
-
zaniedbań środowiskowo-rozwojowych rodzin oraz praktycznych podstaw w
pracy socjalnej z rodzina w świetle dotychczasowych doświadczeń,
-
standardów świadczonych usług w placówce oraz jakości życia w oczach
dziecka w porównaniu do warunków rodzinnych - wnioski,
-
opracowania Programów (metod) postępowania i podejmowania działań wobec
zagrożeń występujących pośród dzieci i młodzieży: wagary, samowolne oddalenia,
konsumpcyjna postawa wychowanków,
-
systematycznej kontroli świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych,
prowadzonej dokumentacji, realizacji postanowień Zespołu.
Wśród pracowników pedagogicznych jest 5
pracowników mianowanych, 2 - kontraktowych. Dyrektor placówki przeprowadza
hospitacje zajęć opiekuńczo-wychowawczych w oparciu o opracowany harmonogram
hospitacji. U każdego z pracowników pedagogicznych przewidziano średnio po trzy
obserwacje w ciągu roku.
Tematyka hospitacji w 2005r. i 2006r. m.in.
obejmuje:
-
Organizację i prowadzenie nauki własnej.
-
Organizację czasu wolnego w poszczególnych grupach.
-
Realizację zainteresowań dzieci.
-
Porządek i ład we wszystkich pomieszczeniach grupy.
-
Prowadzenie dokumentacji dziecka.
Przewidziane hospitacje zajęć
opiekuńczo-wychowawczych są przeprowadzane. Z obserwacji sporządzane są notatki
pohospitacyjne opracowane wg własnego wzoru. Do notatek dołącza się scenariusz
zajęć opracowany przez osobę przeprowadzającą zajęcia. Notatki pohospitacyjne
zawierają uwagi i spostrzeżenia o przeprowadzonych zajęciach, ich ocenę oraz
zalecenia do dalszej pracy.
Dyrektor placówki systematycznie
dokonuje kontroli dokumentacji prowadzonej przez pracowników pedagogicznych (np.
indywidualne plany pracy z dzieckiem, karty pracy z rodziną naturalną dziecka,
karty pobytu dziecka, wywiady środowiskowe, notatki z wizyt w domach
wychowanków) oraz zajęcia wychowawcze przez nich prowadzone. Potwierdzają to
notatki poczynione przez dyrektora w dziennikach pracy wychowawców oraz
wypełnione arkusze Oceny zajęć hospitowanych.
Dyrektor placówki dokonuje ocen pracy pracowników pedagogicznych. Stwierdzono,
że wszyscy pracownicy zostali ocenieni. Są to oceny pracy bądź oceny dorobku
zawodowego.
Na podstawie analizy kart ocen pracy stwierdzono,
że uzasadnienia ocen uwzględniają wszystkie aspekty określone w § 3
rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy pracowników
pedagogicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych.
Ponadto kadra zapoznawana jest z bieżącymi informacjami dotyczącymi zagadnień
wychowawczych, warsztatu pracy, przepisami prawa.
Protokół sporządzono w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Placówki.
W przypadku, gdy Dyrektor nie zgadza
się z ustaleniami zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody Podlaskiego w
terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia.
Dyrektor Domu Dziecka
Podpisy kontrolujących:
w
Supraślu
1. Krystyna Pasiuk
mgr Piotr Torbicz
2. Małgorzata Osipowicz