Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35099308   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

przeprowadzonej w dniu 22 listopada 2006r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem, z siedzibą przy ul. Ludowej 15 A, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

§ prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

§ zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Kontrolę przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych DZ.U. Nr 46, poz. 437):

ˇ Teresa Danuta Krzysztoń-Przekop - lekarz - członek Wojewódzkiego Zespołu,

ˇ Agata Narewska - starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole,

ˇ Ada Ramotowska - pracownik socjalny w Wojewódzkim Zespole

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 22.12.2005r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG.I.EM.0137-1/128/05, BDG.I.EM.0137-1/137/05 i BDG. I.EM. 0137- 1/ 136/05.

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielały :

1. Pani Teresa Bazyluk- Przewodnicząca Powiatowego Zespołu.

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem oraz warunki organizacyjno-techniczne Zespołu.

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Wysokiem Mazowieckiem został powołany przez Starostę Powiatu Wysokomazowieckiego na mocy Zarządzenia Nr 7/02 z dnia 26.07.2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego.

Skład osobowy Powiatowego Zespołu w Wysokiem Mazowieckiem został uaktualniony Zarządzeniem Starosty Powiatu Wysokomazowieckiego Nr 13/2006 z 28 sierpnia 2006r., na wniosek Przewodniczącego Zespołu. W skład Zespołu wchodzą: 2 lekarzy, 1 pracownik socjalny, 1 doradca zawodowy, sekretarz, 2 psychologów, z których jeden pełni funkcję Przewodniczącej. Wszyscy członkowie, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, oraz Wojewodę Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

Sekretariat Powiatowego Zespołu znajduje się w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, w którym przyjmowane są osoby zainteresowane uzyskaniem orzeczenia. Badania lekarskie, rozmowy z pozostałymi specjalistami (pracownikiem socjalnym, psychologiem, doradcą zawodowym) oraz posiedzenia składów orzekających odbywają się w poradni, należącej do miejscowego szpitala. Dla osób orzekanych w danym dniu są dostępne 3 pomieszczenia: gabinet lekarski, pokój w którym przeprowadzone są oceny oraz pomieszczenie, w którym w trakcie badań przebywa protokolant (sekretarz Zespołu), a następnie odbywają się posiedzenia składów. Osoby zainteresowane oczekują w przestronnej poczekalni i mają do dyspozycji przystosowane odpowiednio toalety. Dostęp z zewnątrz do pomieszczeń jest dobry-nie stwierdzono barier architektonicznych.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebraną dokumentacją medyczną oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w 2006r.

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

ZON.8211-351/ZP/02, ZON.8211-552/ZP/02, ZON.8211-3634ZP/03, ZON.8211-730/ZP/02, ZON.8211-782/ZP/05, ZON.8211-800/ZP/05, ZON.8211-852/ZP/06, ZON.8211-853/ZP/06, ZON.8211-854/ZP/06, ZON.8211-951/ZP/06

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

40/2000, 148/2000, 619/2000, 1454/06, 1492/06, 1553/06, 1574/06,1585/06, 1587/06,1593/06

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności pod względem formalno prawnym:

1. wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności jak i stopnia niepełnosprawności zostały złożone przez osoby uprawnione lub ( w przypadku osób przed 18 r. życia ) ich przedstawicieli ustawowych i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. wymagane dane osobowe, cel złożenia wniosków, oświadczenia o prawdziwości danych w nich zawartych oraz podpisy.

2. do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia osób zainteresowanych oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych ( karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań diagnostycznych oraz konsultacje specjalistów ). Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

3. we wszystkich skontrolowanych sprawach, przeprowadzono analizę kompletności załączonej dokumentacji medycznej w trybie § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu i dokonano tego niezwłoczne. W jednej sprawie (nr: 1574/06), odstąpiono od wezwania strony do osobistego udziału w czynnościach orzeczniczych- zostało to poprzedzone potwierdzeniem lekarza, wydającego zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dla potrzeb Zespołu. Przewodnicząca składu orzekającego, dokonująca wstępnej analizy stwierdziła, iż dostarczona dokumentacja medyczna jest wystarczająca do sporządzenia oceny i wydania orzeczenia bez udziału osoby zainteresowanej, czyli zastosowano tryb określony w § 8 ust.4 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

4. we wszystkich skontrolowanych sprawach dobór specjalistów do składów orzekających był odpowiedni do rodzaju schorzeń (pediatra, specjalista chorób wewnętrznych). Członkowie Zespołu o specjalnościach poza- medycznych (psycholog i pracownik socjalny) zostali wyznaczeni adekwatnie do sytuacji społeczno- zawodowej osób zainteresowanych oraz celu złożenia wniosku.

5. Zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie § 7 ust 3 rozporządzenia- czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności są doręczane za pośrednictwem poczty, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

6. wszystkie skontrolowane sprawy zostały rozpoznane w terminie 1 miesiąca, jak wynika z mających zastosowanie w sprawach orzekania przepisów KPA. We wszystkich skontrolowanych sprawach czynności, związane z tzw: nadaniem biegu sprawie ( analiza lekarza o kompletności/ braku kompletności załączonej dokumentacji i zawiadomienie o terminie rozpatrzenia wraz z ewentualną informacją o nie rozpatrzeniu w terminie ) były podjęte niezwłocznie.

7. oceny stanu zdrowia sporządzili we wszystkich skontrolowanych sprawach w dniu badania lekarze - przewodniczący składów. Pozostali członkowie składów sporządzili oceny w zakresie swoich specjalności.

8. z odbytych w wyznaczonych dniach posiedzeń sporządzono protokoły, zawierające ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen, w szczególności: rozpoznanie zasadnicze, okres/ datę początku niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątkami Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów danego składu orzekającego. Wpisy w protokołach są spójne z ustaleniami zawartymi w ocenach poszczególnych specjalistów.

9. ustalenia, określone w ocenach specjalistów oraz protokołach, znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, sporządzonych z prawidłową podstawą prawną i wszystkimi elementami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

III. Ocena orzecznicza:.

1. dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu we wszystkich skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania ) oraz dokumentacja dodatkowa: a/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, b/ konsultacje specjalistyczne c/ wyniki badań diagnostycznych, d/ zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia.

2. w większości skontrolowanych spraw oceny stanu zdrowia, stanowiące najważniejszą podstawę rozstrzygnięć zostały sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach bezpośrednich. Oceny lekarskie zawierają wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: niepełnosprawność, jej przyczynę, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności, wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki ustalono niepełnosprawność. Wydane orzeczenia są zgodne ze zgromadzoną w sprawach dokumentacją medyczną.

W przypadku wniosku Nr 1593/06 kontrolująca wniosła uwagę co do opisu w ocenie lekarskiej, stwierdzając, iż opis badania przedmiotowego jest lakoniczny. Jako rozpoznanie zasadnicze ustalono "stan po urazie wielonarządowym", a należałoby szczególnie opisać jakich narządów dotyczy uraz, który spowodował zaliczenie orzekanego do znacznego stopnia niepełnosprawności, tym bardziej że orzekany dołączył liczną dokumentacje medyczną.

3. w większości skontrolowanych wniosków oceny członków o specjalnościach pozamedycznych zostały sporządzone z zachowaniem wewnętrznej spójności pomiędzy zaproponowanym stopniem niepełnosprawności a zakresem ograniczeń, wynikającym z oceny, które powodują ewentualną konieczność wsparcia ( okresowego, długotrwałego, czy stałego ).

W sprawie oznaczonej numerem 619/06 pracownik socjalny sporządzając ocenę pod względem funkcjonowania społecznego w sferze samoobsługi, zdolności poruszania się w środowisku i zdolności prowadzenia gospodarstwa domowego ocenił jako "zachowaną bez ograniczeń (s)", i ustalił lekki stopień niepełnosprawności. Sporządzona ocena nie zawierała także uzasadnienia roztrzygnięcia.

Wnioski końcowe.

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Kolnie 20 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały wydane prawidłowo pod względem zgodności z załączoną dokumentacją medyczną.

Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest przez Zespół w sposób przejrzysty, uporządkowany i schludny. Czynności procesowe w toku postępowania są podejmowane niezwłocznie oraz przeprowadzane i dokumentowane prawidłowo. Wszystkie skontrolowane sprawy rozpatrzono z zachowaniem 1- miesięcznego terminu. Członkowie składów orzekających we wszystkich skontrolowanych sprawach zostali dobrani prawidłowo czyli odpowiednio do rodzaju schorzenia ( lekarze ) i sytuacji społeczno- zawodowej ( pozostali członkowie ). Zawiadomienia o terminach posiedzeń składów orzekających są doręczane stronom prawidłowo. W każdej sprawie, dotyczącej osób powyżej 16 r. życia i przed 16-tym rokiem życia jest przeprowadzana wstępna analiza kompletności załączonej do wniosków dokumentacji medycznej, zgodnie z § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

Czynności procesowe w toku postępowania odbywają się w warunkach organizacyjno- technicznych, zapewniających ochronę danych osobowych oraz tajemnicy lekarskiej, a także poszanowania dóbr osobistych.

W wyniku kontroli nie stwierdzono uchybień, które wpływałyby na prawidłowość rozstrzygnięć, a stwierdzone uchybienia w zakresie stosowania procedur były nieliczne. W celu ich wyeliminowania w przyszłości zaleca się zapoznanie członków Powiatowego Zespołu z ustaleniami kontroli i przeprowadzenie szkolenia wewnętrznego.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o przysługującym prawie:

1/ zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:

1/ Teresa Bazyluk

KONTROLUJĄCY:

1/ Teresa Krzysztoń- Przekop

2/ Agata Narewska

3/ Ada Ramotowska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  17.01.2007 14:14:21
Data publikacji:  17.01.2007 14:14:21
Data modyfikacji:  17.01.2007 14:15:58 


Załączniki do informacji:
inf10819_Wystapienie pokontrolne _Zespół.doc [pobierz plik]
Wystapienie pokontrolne _Zespół.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl