Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35096668   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli problemowej z dnia 31.01.2007r.
Autorzy: Małgorzata Czyżewska-Worobiej,
PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

PROTOKÓŁ  Z  KONTROLI  PROBLEMOWEJ

 

przeprowadzonej w dniu 31.01.2007r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Siemiatyczach, z siedzibą przy ul. Legionów Piłsudskiego 3,  zwanym dalej " Powiatowym  Zespołem ", w zakresie:

ˇ prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących  orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

ˇ zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania  o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

● uprawnienia i kwalifikacje członków  Zespołu, warunki organizacyjno- techniczne.

Kontrolę przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  ( Dz. U. Nr 46, poz. 437 ):

ˇ Małgorzata Czyżewska - Worobiej- przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania   o Niepełnosprawności,

ˇ Teresa Danuta Krzysztoń- Przekop- lekarz- przewodnicząca składu orzekającego w Wojewódzkim Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności,

na podstawie upoważnień Wojewody Podlaskiego z dnia 22.12.2005r. udzielonych zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ). Kontrolujące wpisały się do książki kontroli.

W trakcie kontroli informacji w zakresie jej przedmiotu udzielała :

1. Pani Agnieszka Szepietowska-  Przewodnicząca Powiatowego Zespołu.

W toku kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ) oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

3. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz.U. z 2000r. Nr 98,  poz.1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Zgodność powołania Powiatowego Zespołu w Siemiatyczach z przepisami ustawy z 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, spełnianie przez członków Zespołu wymogów formalnych, oraz  warunki organizacyjno- techniczne w siedzibie Zespołu- zgodność z przepisami  rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r.

 Powiatowy Zespół w Siemiatyczach został powołany przez Starostę Powiatu Siemiatyckiego w 2002r. i jest organem właściwym miejscowo, zgodnie z Rozporządzeniem Wojewody Podlaskiego Nr 18/ 2002 z 4 czerwca 2002r. dla osób zamieszkujących powiat siemiatycki. Uaktualnienie składu osobowego Zespołu zostało dokonane na mocy Zarządzenia Nr 19/ 06 Starosty Powiatu Siemiatyckiego z dnia 14.07.2006r. i polegało na powierzeniu dwóm członkom ( doradcy zawodowemu i pedagogowi ), wchodzącym już w skład Zespołu obowiązków uczestniczenia w postępowaniu orzeczniczym jako pracownicy socjalni. Zaświadczenie, uprawniające do orzekania uzyskała jednak tylko jedna osoba- Pani Agnieszka Czapiuk.

W skład Powiatowego Zespołu wchodzą: przewodniczący i 10 członków ( w tym: 6 lekarzy i  4 członków o specjalnościach poza- medycznych : psycholog, doradca zawodowy, pracownik socjalny, pedagog ). Wszyscy członkowie Powiatowego Zespołu spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych i Wojewodę Podlaskiego, uprawniające do orzekania, o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia.

Zespół jest usytuowany organizacyjnie w strukturach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach, który zapewnia mu obsługę finansowo- kadrową.

Siedziba Zespołu znajduje się w budynku Starostwa Powiatowego. Wejście do budynku jest przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ( podjazd/ drzwi o odpowiedniej szerokości ). Pomieszczenia, użytkowane przez Zespół usytuowane są na parterze. Dla wyłącznych potrzeb Zespołu przeznaczono 3 pomieszczenia: 1 gabinet lekarski, i 2 pokoje ( pokój w którym przeprowadzane są oceny i pokój przewodniczącej Zespołu ). Wnioski przyjmowane są w sekretariacie ( wspólnym z PCPR- em ). Osoby, wzywane na badania- oczekują w korytarzu na krzesłach. W tym samym korytarzu znajduje się toaleta dostosowana dla porzeb osób niepełnosprawnych ( szerokie drzwi, uchwyty ).

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur, określonych w w/w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, odnoszące się do osób, które wszczęły postępowanie w okresie: 1.01.2006r.- 31.12.2006r:

- przed 16 rokiem życia o kolejnych numerach:

109/ 06; 115/ 06; 117/ 06; 118/ 06; 121/ 06; 130/ 06; 142/ 06; 145/ 06

- powyżej 16 roku życia o kolejnych numerach :

367/06; 374/ 06; 386/ 06; 388/ 06; 414/ 06; 428/ 06; 431/ 06; 432/ 06; 434/ 06; 439/ 06;    445/ 06; 451/ 06

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności pod względem formalno- prawnym:

1. wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności jak i stopnia niepełnosprawności zostały złożone przez osoby uprawnione lub ( w przypadku osób przed 18 r. życia ) ich przedstawicieli ustawowych i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. wymagane dane osobowe, cel złożenia wniosków, oświadczenia o prawdziwości danych w nich zawartych oraz podpisy.

2. do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia osób zainteresowanych oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych  ( karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań diagnostycznych oraz konsultacje specjalistów ). Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2  w/ w rozporządzenia.

3. we wszystkich skontrolowanych sprawach przeprowadzono analizę kompletności załączonej dokumentacji medycznej w trybie § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu i dokonano tego niezwłoczne.

4. przewodniczący składów orzekających zostali dobrani adekwatnie do stwierdzonych u osób orzekanych schorzeń ( pediatra, neurolog, internista ). Członkowie Zespołu o specjalnościach poza- medycznych ( psycholog, pedagog, pracownik socjalny, doradca zawodowy ) zostali wyznaczeni adekwatnie do sytuacji społeczno- zawodowej osób zainteresowanych powyżej 16 r. życia i odpowiednio w większości skontrolowanych spraw - przed 16 r. W 2 sprawach ( oznaczonych nr: 115/06 i 118/06 ), dotyczących dzieci z rozpoznanym upośledzeniem umysłowym- zamiast pracownika socjalnego powinien zostać wyznaczony psycholog.

5. 13 z 20 skontrolowanych wniosków - ( 5 dot. dzieci i 8 dot. osób dorosłych ) zostało rozpatrzonych w terminie dłuższym niż 1 miesiąc. W każdej z w/w spraw Zespół wydał postanowienie o nie rozpatrzeniu wniosku w terminie, określając jednocześnie nowy termin rozpatrzenia. Należy jednak podkreślić, iż instytucja przewidziana w art. 36 KPA, dopuszczająca nie zachowanie terminu przez organ jest przewidziana dla sytuacji szczególnych i generalnie dotyczących przyczyn niezależnych od organu. Tymczasem w sytuacji, gdy rozwiązanie, przewidziane we wspomnianym art. 36 KPA zastosowano w  większości skontrolowanych wniosków- należy uznać to za zasadę, a nie wyjątek.

6. we wszystkich skontrolowanych sprawach czynności, związane z tzw: nadaniem biegu sprawie ( analiza lekarza o kompletności/ braku kompletności załączonej dokumentacji i zawiadomienie o terminie rozpatrzenia wraz z ewentualną informacją o nie rozpatrzeniu w terminie ) były podjęte niezwłocznie.

7. oceny stanu zdrowia sporządzili we wszystkich skontrolowanych sprawach w dniu badania lekarze - przewodniczący składów. Pozostali członkowie składów sporządzili oceny w zakresie swoich specjalności.

8. z odbytych w wyznaczonych dniach posiedzeń sporządzono protokoły, zawierające  ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen, w szczególności: rozpoznanie zasadnicze, okres/ datę początku niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątkami Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów danego składu orzekającego. Wpisy w protokołach są spójne z ustaleniami zawartymi w ocenach poszczególnych specjalistów.

9. ustalenia, określone w ocenach specjalistów oraz protokołach, znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, sporządzonych z prawidłową podstawę prawną i wszystkimi elementami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności pod względem orzeczniczym:

1. dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu we wszystkich skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania ) oraz dokumentacja dodatkowa: a/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, b/ konsultacje specjalistyczne c/ wyniki badań diagnostycznych.  

2. W dwóch sprawach ( nr: 386/ 06 i 431/ 06 ) lekarz- członek zespołu kotrolującego wniosła uwagi co do sposobu udokumentowania ( opisu ) badania przedmiotowego. U osoby ze stwierdzonym nadciśnieniem tętniczym- niewydolność krążenia II/ III stopnia w/g NYHA- niewystarczająco zostały udokumentowane objawy tej niewydolności. W ocenie stanu zdrowia dot. osoby z rozpoznaną przewlekłą obturacyjną chorobą płuc i niewydolnością wentylacyjna średniego stopnia- zabrakło opisu badania przedmiotowego, uzasadniającego takie rozpoznanie. Kwalifikacja do odpowiednio umiarkowanego i lekkiego stopnia w wyżej opisanych przypadkach została dokonana adekwatnie do załączonej dokumentacji  medycznej. Uwagi wniesione w tych sprawach dotyczą standardów sporządzania ocen, a nie prawidłowości wydanych rozstrzygnięć.

W pozostałych skontrolowanych sprawach oceny stanu zdrowia zostały sporządzone wyczerpująco i świadczą o wnikliwej analizie załączonej dokumentacji medycznej oraz prawidłowo przeprowadzonych badaniach bezpośrednich. Oceny lekarskie zawierają wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: niepełnosprawność, jej przyczynę, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności, wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki ustalono niepełnosprawność.

Brak niepełnosprawności ustalono w sprawie: 445/06 ( zmiany zwyrodnieniowe stawów kolanowych bez upośledzenia funkcji narządu ruchu ).

Lekki stopień niepełnosprawności ustalono w sprawach:  367/ 06 431/ 06, 439/ 06, 451/ 06 ( niestabilność lewego stawu biodrowego z ograniczeniem wyprostu i upośledzeniem chodu; dystrofia mięśniowa o łagodnym przebiegu; POCHP z niewydolnością wentylacyjną stopnia średniego; RZS- w początkowym stadium choroby ).

Umiarkowany stopień niepełnosprawności ustalono w sprawach: 386/ 06, 388/ 06, 414/ 06, 428/ 06 ( rak jądra - stan po usunięciu jądra, chomioterapii i radioterapii; choroba Parkinsona; cukrzyca t. 2 leczona insuliną z chwiejnymi wartościami glikemii; nadciśnienie tętnicze ze zmianami narządowymi II stopnia i niewydolnością krążenia II/ III stopnia w/g NYHA ).

Znaczny stopień niepełnosprawności ustalono w sprawach: 374/ 06, 432/ 06, 434/ 06 ( niedowład połowiczny lewostronny stopnia umiarkowanego; zwyrodnienia obu stawów  biodrowych- stan po wszczepieniu endoprotezy w stawie lewym- osoba ur: 1935 r; stan wegetatywny w przebiegu zatrzymania krążenia ).

Zaliczeniem do osób niepełnosprawnych ( dzieci ) zakończono sprawy: 115/ 06, 118/ 06, 121/ 06, 142/ 06 ( upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym i umiarkowanym, stan po urazie wielonarządowym- pourazowe zwężenie cewki moczowej; niedrożność jelita grubego z perforacją w okresie płodowym- stan po operacji w dniu narodzin )

Nie zaliczeniem do osób niepełnosprawnych ( dzieci ) zakończono sprawy: 109/ 06, 117/ 06, 130/ 06, 145/ 06 ( padaczka częściowa wtórnie uogólniona; astma oskrzelowa- obserwacja w kierunku wrodzonego defektu odporności; stan po zapaleniu błony naczyniowej obu oczu; refluks ).

Wydane orzeczenia są zgodne ze zgromadzoną w sprawach dokumentacją medyczną.

3. w większości skontrolowanych wniosków oceny członków o specjalnościach pozamedycznych zostały sporządzone z zachowaniem wewnętrznej spójności pomiędzy zaproponowanym stopniem niepełnosprawności a zakresem ograniczeń, wynikającym z oceny, które powodują ewentualną konieczność wsparcia  ( okresowego, długotrwałego, czy stałego ).

Wnioski końcowe.

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Siemiatyczach 20 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały wydane prawidłowo pod względem zgodności z załączoną dokumentacją medyczną.

Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest przez Zespół w sposób bardzo staranny i przejrzysty. Czynności procesowe w toku postępowania są podejmowane niezwłocznie oraz przeprowadzane i dokumentowane prawidłowo. Przewodniczący składów orzekających- lekarze we wszystkich skontrolowanych sprawach zostali dobrani prawidłowo czyli odpowiednio do rodzaju  schorzenia. Członkowie o specjalnościach poza- medycznych w większości spraw zostali również dobrani odpowiednio do sytuacji społeczno- zawodowej.  Zawiadomienia o terminach posiedzeń składów orzekających są doręczane stronom prawidłowo. W każdej sprawie jest przeprowadzana wstępna analiza kompletności załączonej do wniosków dokumentacji medycznej, zgodnie z § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

W wyniku kontroli nie stwierdzono uchybień, które wpływałyby na prawidłowość rozstrzygnięć. Postępowania są prowadzone w sposób, pogłębiający kulturę prawną i tym samym zaufanie obywateli do organów administracji publicznej.

Jako jedyne zalecenie stwierdza się konieczność zweryfikowania zasadności częstego ( w 13 na 20 spraw ) stosowania instytucji określonej w art. 36 § 1 KPA, dopuszczającej możliwość rozpatrzenia sprawy z  przekroczeniem terminu, pod warunkiem poinformowania strony i podania jednocześnie nowego terminu rozpoznania

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o przysługującym prawie:

1/  zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

 

KONTROLOWANY:

1/ /-/ Agnieszka Szepietowska - przewodnicząca Powiatowego Zespołu w Siemiatyczach:

KONTROLUJĄCY:

1/ /-/ Małgorzata Czyżewska- Worobiej- przewodnicząca Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

2/ /-/ Teresa Krzysztoń- Przekop- lekarz- przewodnicząca składu orzekającego w Wojewódzkim Zespole.

Białystok  13.02.2007r.  


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  02.03.2007 15:12:41
Data publikacji:  02.03.2007 15:12:41
Data modyfikacji:  02.03.2007 15:12:41 


Załączniki do informacji:
inf11139_Wystąpienie pokontrolne.doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne.doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl