Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35098454   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

Protokół kontroli problemowej z dnia 13 lutego 2007r.
Autorzy: Małgorzata Czyżewska-Worobiej,

PROTOKÓŁ Z KONTROLI PROBLEMOWEJ

przeprowadzonej w dniu 13 lutego 2007r. w Powiatowym Zespole do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży, z siedzibą przy ul. Dwornej 23 B, zwanym dalej " Powiatowym Zespołem ", w zakresie:

§ prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

§ zgodności wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Kontrolę przeprowadziły, zgodnie z trybem, określonym w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 12.03.2004r. w sprawie trybu kontroli prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych DZ.U. Nr 46, poz. 437):

ˇ Teresa Danuta Krzysztoń-Przekop - lekarz - członek Wojewódzkiego Zespołu,

ˇ Agata Narewska - starszy inspektor w Wojewódzkim Zespole,

na podstawie upoważnień do kontroli z dnia 22.12.2005r. udzielonych przez Wojewodę Podlaskiego, zgodnie z art. 6 c ust. 6 w zw. z ust. 5 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. ( Dz. U. Nr. 123, poz. 776 z późn. zm. ) o numerach: BDG.I.EM.0137-1/128/05, BDG.I.EM.0137-1/137/05.

W toku kontroli informacji w zakresie przedmiotu kontroli udzielały :

1. Pani Tamara Małachowska- Przewodnicząca Powiatowego Zespołu.

W trakcie kontroli ocenie podlegała prawidłowość stosowania przepisów, zawartych w niżej wymienionych aktach prawnych:

1. Ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.),

2. Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. Nr 139, poz. 1328 ),

3. Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 01.02.2002r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. Nr 17, poz. 162),

4. Kodeksie Postępowania Administracyjnego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

USTALENIA KONTROLI:

I. Prawidłowość trybu powołania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży oraz warunki organizacyjno-techniczne Zespołu.

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Łomży został powołany przez Prezydenta Miasta Łomży na mocy Zarządzenia Nr 21/02 z dnia 02.10.2002r., zgodnie z art. 6 a ust. 1 ustawy z 23.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Powołanie Zespołu było poprzedzone uzyskaniem zgody Wojewody Podlaskiego wyrażonej w piśmie z dnia 07.05.2002r.

Powiatowy Zespół w Łomży jest organem właściwym miejscowo do rozpatrywania wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności osób, zamieszkujących miasto Łomżę oraz powiaty: łomżyński i zambrowski. Obszar działania Powiatowego Zespołu w Łomży, obejmujący swym zasięgiem więcej niż jeden powiat został ustalony w trybie art. 6a ust. 2 w/w ustawy tj. na mocy Rozporządzenia Wojewody Podlaskiego Nr 18/02 z dnia 04.06.2002r.

W skład Zespołu wchodzą: przewodniczący oraz członkowie, w tym: 6 lekarzy, 2 pracowników socjalnych, 1 doradca zawodowy, 1 psycholog. Wszyscy członkowie, którzy uczestniczą w posiedzeniach, spełniają wymogi kwalifikacyjne, wynikające z § 21 rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 15.07.2003r. oraz posiadają Zaświadczenia o których mowa w § 23 w/w rozporządzenia uprawniające do orzekania, wydane przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, oraz Wojewodę Podlaskiego.

Wejście do budynku Powiatowego Zespołu jest przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (podjazd, drzwi o odpowiedniej szerokości). Zespół zajmuje 7 pomieszczeń z których jedno jest przeznaczone na sekretariat, w którym przyjmowane są osoby zainteresowane. Drugie przeznaczone jest na gabinet lekarski, w którym lekarz przewodniczący składu przeprowadza badania osób zainteresowanych i sporządza oceny stanu zdrowia. Po zakończeniu badań w trzecim pomieszczeniu odbywa się posiedzenie składu orzekającego. Dwa następne pomieszczenia wykorzystywane są przez członków Zespołu - doradcę zawodowego, pedagoga, pracownika socjalnego oraz psychologa do sporządzania ocen. Jedno pomieszczenie przeznaczone jest na archiwum, natomiast ostatnie zajmuje Przewodnicząca Zespołu.

Osoby orzekane oczekują na rozpatrzenie spraw w korytarzu, w którym znajdują się krzesła. Do dyspozycji osób zainteresowanych jest toaleta dostosowana do potrzeb osób z dysfunkcją narządu ruchu.

II. Prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.07.2003r. (Dz. U. Nr 139, poz. 1328) oraz zgodność wydanych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności z zebraną dokumentacją medyczną oraz przepisami dotyczącymi orzekania.

W celu stwierdzenia prawidłowości stosowania obowiązujących przy orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności przepisów, poddano kontroli losowo wybrane akta przedmiotowych spraw, dotyczące osób, które wszczęły postępowanie w 2006r.

- przed 16 rokiem życia o następujących numerach:

1291/02, 1292/02, 1372/03, 1388/2623/03, 1449/03, 1476/03, 2737/06, 2784/06, 2890/06, 2894/06.

- powyżej 16 roku życia o następujących numerach:

1775/00, 3118/01, 7449/04, 9280/06, 9624/06, 9640/06, 9808/06, 10226/06, 10270/06, 10512/06

Prawidłowość rozpatrzenia wniosków o ustalenie niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności pod względem formalno prawnym:

1. wszystkie skontrolowane wnioski o ustalenie niepełnosprawności jak i stopnia niepełnosprawności zostały złożone przez osoby uprawnione lub (w przypadku osób przed 18 r. życia) ich przedstawicieli ustawowych i zawierają, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1- 5 w/w rozporządzenia z dnia 15.07.2003r. wymagane dane osobowe, cel złożenia wniosków, oświadczenia o prawdziwości danych w nich zawartych oraz podpisy.

2. do wszystkich wniosków załączono dokumentację medyczną, określoną w § 3 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia, czyli zaświadczenia lekarskie, zawierające opisy stanu zdrowia osób zainteresowanych oraz inne dokumenty, mogące mieć wpływ na dokonanie ustaleń orzeczniczych ( karty informacyjne leczenia szpitalnego, wyniki badań diagnostycznych oraz konsultacje specjalistów ). Zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia, stanowiące wraz z wnioskiem podstawę wszczęcia postępowania orzeczniczego, we wszystkich skontrolowanych sprawach, wystawione zostały nie wcześniej niż na 30 dni przed dniem złożenia wniosku- czyli zgodnie z § 6 ust. 2 w/ w rozporządzenia.

3. we wszystkich skontrolowanych sprawach, przeprowadzono analizę kompletności załączonej dokumentacji medycznej w trybie § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r. czyli przez lekarza- członka Zespołu i dokonano tego niezwłoczne. W dwóch sprawach (nr: 9808/06, 2894/06), odstąpiono od wezwania strony do osobistego udziału w czynnościach orzeczniczych- zostało to poprzedzone potwierdzeniem lekarza, wydającego zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dla potrzeb Zespołu oraz zaświadczeniem lekarskim informującym o pobycie osoby orzekanej w szpitalu. Przewodnicząca składu orzekającego, dokonująca wstępnej analizy stwierdziła, iż dostarczona dokumentacja medyczna jest wystarczająca do sporządzenia oceny i wydania orzeczenia bez udziału osoby zainteresowanej, czyli zastosowano tryb określony w § 8 ust.4 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

4. we wszystkich skontrolowanych sprawach dobór specjalistów do składów orzekających był odpowiedni do rodzaju schorzeń (pediatra, specjalista chorób wewnętrznych). Członkowie Zespołu o specjalnościach poza- medycznych (psycholog, pracownik socjalny, pedagog) zostali wyznaczeni adekwatnie do sytuacji społeczno- zawodowej osób zainteresowanych oraz celu złożenia wniosku.

5. W większości spraw zawiadomienia o terminie rozpatrzenia spraw zostały dokonane zgodnie z § 7 ust 3 rozporządzenia- czyli doręczone osobom zainteresowanym nie później niż na 14 dni przed datą wyznaczonego posiedzenia i za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności są doręczane za pośrednictwem poczty, (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) lub odbierane osobiście.

W sprawie Nr 1775/00 procedura rozpatrzenia wniosku nie pokrywa się z w/w przepisami dot. orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, mimo że Powiatowy Zespół stara się działać na korzyść strony. Osoba orzekana, została dwukrotnie wezwana w dwóch różnych terminach w celu przeprowadzenia czynności procesowych (w dniu 12.06.06r. ocena zawodowa i badanie lekarskie w dniu 26.06.06r.). Posiedzenie składu orzekającego odbyło się w dniu 01.07.2006r., i z tą datą wydano orzeczenie, ze względu na to, iż orzekany posiadał ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Osoby orzekanej nie poinformowano o terminie posiedzenia składu orzekającego. Przewodnicząca Zespołu wyjaśniła, iż w sprawach osób posiadających orzeczenia na czas określony i pozostających w zatrudnieniu, ustalanie terminów posiedzeń jest podporządkowane datom upływu ważności poprzednich orzeczeń. Aby przestrzegać zasady prawidłowego doboru specjalistów do schorzeń, nie dopuścić do przekroczenia terminów i jednocześnie nie narażać osób pozostających w zatrudnieniu na konsekwencje ze strony zakładów pracy, mogące nawet prowadzić do utraty pracy (żądanie pracodawcy dostarczenia kolejnego orzeczenia, już w następnym dniu po upływie ważności poprzedniego) - zespół ustala odrębne terminy dla czynności procesowych i posiedzeń składów orzekających.

Obowiązujące przepisy nie wykluczają w zasadzie takiego rozwiązania- ponieważ ustalenie stopnia niepełnosprawności dokonuje się na wspólnej naradzie ( posiedzeniu ), na której obecność strony nie jest wymagana. Stosowanie takiego trybu (tj. przeprowadzenie czynności orzeczniczych, narad członków składu orzekającego w odrębnym terminie) nie wyklucza jednak konieczności zawiadamiania stron o terminie posiedzenia. Jedną z naczelnych zasad postępowania administracyjnego jest upoważniony w art. 9 KPA leżący po stronie organu obowiązek informowania stron o wszystkich okolicznościach faktycznych i prawnych, mogących mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków.

Informacja o terminie posiedzenia jest informacją istotną dla stron pomimo, że czynny udział w niej nie jest konieczny. Na posiedzeniu składu orzekającego dochodzi do rozstrzygnięcia, zatem jest to niewątpliwie moment istotny dla praw i obowiązków stron.

6. wszystkie skontrolowane sprawy zostały rozpoznane w terminie 1 miesiąca, jak wynika z mających zastosowanie w sprawach orzekania przepisów KPA. We wszystkich skontrolowanych sprawach czynności, związane z tzw: nadaniem biegu sprawie ( analiza lekarza o kompletności/ braku kompletności załączonej dokumentacji i zawiadomienie o terminie rozpatrzenia wraz z ewentualną informacją o nie rozpatrzeniu w terminie ) były podjęte niezwłocznie.

7. oceny stanu zdrowia sporządzili we wszystkich skontrolowanych sprawach w dniu badania lekarze - przewodniczący składów. Pozostali członkowie składów sporządzili oceny w zakresie swoich specjalności.

8. z odbytych w wyznaczonych dniach posiedzeń sporządzono protokoły, zawierające ustalenia, wynikające ze sporządzonych przez specjalistów ocen, w szczególności: rozpoznanie zasadnicze, okres/ datę początku niepełnosprawności, przyczynę niepełnosprawności, okres na jaki wydano orzeczenie, wskazania, uzasadnienie. Protokoły opatrzono pieczątkami Zespołu oraz pieczątkami i podpisami specjalistów danego składu orzekającego. Wpisy w protokołach są spójne z ustaleniami zawartymi w ocenach poszczególnych specjalistów.

9. ustalenia, określone w ocenach specjalistów oraz protokołach, znalazły odzwierciedlenie w orzeczeniach o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, sporządzonych z prawidłową podstawą prawną i wszystkimi elementami wymienionymi w § 13 ust. 1 pkt 1-14 rozporządzenia z dnia 15.07.2003r.

III. Ocena orzecznicza:.

1. dokumentacją medyczną, stanowiącą podstawę ustaleń, dotyczących naruszenia sprawności organizmu we wszystkich skontrolowanych sprawach były: zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia ( niezbędne do wszczęcia postępowania ) oraz dokumentacja dodatkowa: a/ karty informacyjne leczenia szpitalnego, b/ konsultacje specjalistyczne c/ wyniki badań diagnostycznych, d/ zaświadczenia lekarskie o stanie zdrowia.

2. w większości skontrolowanych spraw oceny stanu zdrowia, stanowiące najważniejszą podstawę rozstrzygnięć zostały sporządzone wyczerpująco i świadczą o prawidłowo przeprowadzonych badaniach bezpośrednich. Oceny lekarskie zawierają wszystkie elementy ustaleń orzeczniczych: niepełnosprawność, jej przyczynę, okres na jaki orzeczono niepełnosprawność, datę/ okres powstania niepełnosprawności, wskazania. Zachowano spójność pomiędzy rokowaniami co do wyleczenia a okresem na jaki ustalono niepełnosprawność. Wydane orzeczenia są zgodne ze zgromadzoną w sprawach dokumentacją medyczną.

W przypadku dwóch wniosków kontrolująca wniosła uwagi co do długości okresu na jaki orzeczono stopień niepełnosprawności, oraz co do opisu badania przedmiotowego w ocenie lekarskiej. W sprawie Nr 10226/06 jako rozpoznanie zasadnicze ustalono "rak piersi lewej z przerzutami do węzłów chłonnych (VIII 2006)". Biorąc pod uwagę dane z badania przedmiotowego oraz ocenę z Centrum Onkologii Klinicznej (nie wymaga opieki), ustalenie znacznego stopnia niepełnosprawności na okres 4 lat - wydaje się okresem zbyt długim, ze względu na możliwość poprawy stanu zdrowia w okresie krótszym niż okres czteroletni.

W sprawie Nr 9640/06 kontrolująca wniosła uwagę co do opisu badania przedmiotowego w ocenie lekarskiej stwierdzając, iż opis jest zbyt lakoniczny. Skoro jako rozpoznanie zasadnicze ustalono "niewydolność krążenia pochodzenia sercowego, migotanie przedsionków, nadciśnienie tętnicze?" to należałoby opisać w badaniu przedmiotowym: jaka jest czynność serca, czy występuje migotanie przedsionków, czyli to co jest w istocie podstawą zaliczenia osoby orzekanej do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

3. w skontrolowanych wnioskach oceny członków o specjalnościach pozamedycznych zostały sporządzone z zachowaniem wewnętrznej spójności pomiędzy zaproponowanym stopniem niepełnosprawności a zakresem ograniczeń, wynikającym z oceny, które powodują ewentualną konieczność wsparcia ( okresowego, długotrwałego, czy stałego ).

Wnioski końcowe.

Analiza losowo wybranej dokumentacji, o której mowa wyżej, będącej podstawą wydania przez Powiatowy Zespół w Łomży 20 skontrolowanych orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności wykazała, iż zostały wydane prawidłowo pod względem zgodności z załączoną dokumentacją medyczną.

Dokumentacja w sprawach orzekania prowadzona jest przez Zespół w sposób bardzo staranny i przejrzysty. Czynności procesowe w toku postępowania są podejmowane niezwłocznie oraz przeprowadzane i dokumentowane prawidłowo. Wszystkie skontrolowane sprawy rozpatrzono z zachowaniem 1- miesięcznego terminu. Członkowie składów orzekających we wszystkich skontrolowanych sprawach zostali dobrani prawidłowo czyli odpowiednio do rodzaju schorzenia ( lekarze ) i sytuacji społeczno- zawodowej ( pozostali członkowie ). We wszystkich sprawach zawiadomienia o terminach posiedzeń składów orzekających są doręczane stronom prawidłowo. W każdej sprawie, dotyczącej osób powyżej 16 r. życia i przed 16-tym rokiem życia jest przeprowadzana wstępna analiza kompletności załączonej do wniosków dokumentacji medycznej, zgodnie z § 33 pkt. 2 w/w rozporządzenia z 15.07.2003r.

Czynności procesowe w toku postępowania odbywają się w warunkach organizacyjno- technicznych, zapewniających ochronę danych osobowych oraz tajemnicy lekarskiej, a także poszanowania dóbr osobistych.

W wyniku kontroli nie stwierdzono uchybień, które wpływałyby na prawidłowość rozstrzygnięć, a stwierdzone uchybienia w zakresie stosowania procedur były nieliczne.

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Jednocześnie informuje się o przysługującym prawie:

1/ zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń co ustaleń, zawartych w protokole.

2/ odmowy podpisania protokołu kontroli (w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania ), z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień o przyczynach odmowy.

KONTROLOWANY:

1/ Tamara Małachowska

KONTROLUJĄCY:

1/ Teresa Krzysztoń- Przekop
2/ Agata Narewska


Publikator: Ludmiła Borowik Data utworzenia:  10.04.2007 13:51:09
Data publikacji:  10.04.2007 13:51:09
Data modyfikacji:  10.04.2007 13:58:45 


Załączniki do informacji:
inf11371_Wystąpienie pokontrolne .doc [pobierz plik]
Wystąpienie pokontrolne .doc [pobierz plik]

Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl