Protok
z kontroli problemowej Domu Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem,
REGON-000206411
Dom Dziecka im. J. Korczaka w
Krasnem prowadzony jest przez Starostwo Powiatowe w Biaymstoku.
Adres placwki: Krasne; 16-060
Zabudw.
Dyrektorem
Domu Dziecka jest Pani Anna Zieniewicz.
Kontrol przeprowadzili pracownicy Wydziau Polityki
Spoecznej Podlaskiego Urzdu Wojewdzkiego w Biaymstoku:
1. Krystyna
Pasiuk - starszy inspektor
2. Magorzata
Osipowicz - starszy inspektor
Kontrol
przeprowadzono w dniach 19 i 20 marca 2007r. na podstawie upowanienia Nr 45 z
dnia 16.03.2007r., ktre w imieniu Wojewody wyda Dyrektor Wydziau Polityki
Spoecznej Pan Andrzej Kozowski.
Kontrolujcy wpisali si do
ksiki kontroli pod pozycj 37.
Kontrol za okres od
01.01.2006r. do miesica poprzedzajcego dzie kontroli objto przestrzeganie w
placwce praw dziecka wynikajc z:
-
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy spoecznej (Dz.
U. Nr 64, poz. 593 z pn. zm.),
-
rozporzdzenia Ministra Polityki Spoecznej z dnia 14
lutego 2005r. w sprawie placwek opiekuczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz.
331),
-
rozporzdzenia Ministra Polityki Spoecznej z dnia 23 marca
2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy spoecznej (Dz. U. Nr 61, poz.
543).
-
Konwencji o
Prawach Dziecka przyjtej przez Organizacj Narodw Zjednoczonych dnia 20
listopada 1989r. (Dz.U. z dnia 23 grudnia 1991r.).
Wyjanie w toku kontroli udzielali
1.
Anna Zieniewicz - dyrektor
2.
Wychowankowie Domu
Podczas
kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placwce praw dziecka, a w
szczeglnoci:
-
prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu ycia
(warunki socjalno-bytowe, wyywienie, ubranie, kieszonkowe),
-
prawo do opieki zdrowotnej,
-
prawo do nauki,
-
prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia
w yciu kulturalnym i rekreacji fizycznej,
-
prawo do zachowania cigoci kulturowej i wyznaniowej,
-
prawo do swobody wypowiedzi, swobody myli, informacji
na swj temat,
-
prawo do ochrony przed poniajcym traktowaniem i
karaniem,
-
prawo do ochrony ycia prywatnego i korespondencji,
-
prawo do zrzeszania si,
-
prawo do kontaktw z rodzicami,
-
zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczestwa.
Ustalenia kontroli
Dom Dziecka w
Krasnem jest placwk samorzdow prowadzon przez Starostwo Powiatowe w
Biaymstoku. Dom jest placwk socjalizacyjno - interwencyjn. Dysponuje 65
miejscami, a w tym: socjalizacja - 50 miejsc, interwencja - 15 miejsc (w tym 5
miejsc dla dzieci w wieku od 0-5). W Domu przebywaj niemowlta dla ktrych
wyposaono mieszkanie w wolnostojcym budynku.
Placwka
posiada opracowany regulamin oraz plan pracy opiekuczo - wychowawczej na rok
2006/2007.
Na podstawie ksigi ewidencyjnej
stwierdzono, e w placwce przebywa 73 wychowankw, a w tym:
-
10 dzieci z orzeczon niepenosprawnoci,
-
10 dzieci zakwalifikowanych do nauczania specjalnego.
-
Sytuacja prawna wychowankw przedstawia si
nastpujco:
-
psieroty - 17,
-
dzieci, ktrych rodzice s cakowicie pozbawieni wadzy
rodzicielskiej - 20,
-
dzieci, ktrych rodzice maj ograniczon wadz
rodzicielsk - 32.
W 2006 r. na 65 miejsc wykorzystanie
przedstawia si nastpujco:
Stycze - 82
Luty -79
Marzec - 80
Kwiecie - 71
Maj - 69
Czerwiec - 71
Lipiec - 66
Sierpie - 68
Wrzesie - 66
Padziernik - 61
Listopad - 62
Grudzie - 69
W roku 2006 wydano 30 decyzji
kierujcych wychowankw do placwki, z tego 21 dzieci z interwencji. Z placwki
odeszo 40 dzieci, a w tym:
-
do rodzin wasnych - 13 dzieci (2 poprzez nadzr
kuratora),
-
adopcja zagraniczna - 11,
-
adopcja krajowa - 2,
-
do rodzin zastpczych - 2,
-
do innych placwek - 5,
-
usamodzielnienia - 7.
Pracownicy
placwki podejmuj szereg dziaa, aby dziecko przebywao w placwce jak
najkrcej. W zwizku z powyszym najbardziej skupiaj si na pracy z rodzin
naturaln dziecka, ktra przejawia si poprzez:
-
wielogodzinne rozmowy z rodzinami,
-
czste wizyty w domach o rnych porach,
-
pomoc rzeczow (meble, odzie, obuwie),
-
pomoc ywnociow,
-
pomoc w pisaniu pism do urzdw z uwzgldnieniem pomocy
spoecznej,
-
przewz dzieci do domw rodzinnych,
-
zapraszanie rodzicw do placwki na uroczystoci,
-
pomoc w remontach i budowach,
-
nakanianie rodzicw do terapii,
-
pomoc w znalezieniu pracy,
-
wsppraca z orodkami pomocy spoecznej, kuratorami
sdowymi i innymi instytucjami zajmujcymi si ustawowo dziaalnoci na rzecz
dziecka i rodziny.
O zaangaowaniu pracownikw wiadczy zdobycie sponsorw, ktrzy sfinansowali
budow domu rodzinie, z ktrej dzieci przebyway w placwce. Dziki temu
siedmioro dzieci powrcio do domu rodzinnego o komfortowych warunkach mieszkaniowych.
Prawo
do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu ycia (warunki socjalno-bytowe,
wyywienie, ubranie, kieszonkowe)
Wychowankowie domu dziecka maj zapewnion
caodobow opiek. W placwce stworzone s warunki do ich prawidowego
funkcjonowania. Dzieci zajmuj pokoje, ktre s wyposaone w niezbdne meble. W
pokojach znajduj si szafki do przechowywania rzeczy osobistych dzieci oraz
lampki nocne. Wychowankowie maj dowolno w dekorowaniu swoich pokoi. Do
dyspozycji dzieci s azienki z prysznicami, toalety gdzie jest zapewniona
intymno z ich korzystania.
Placwka
zapewnia podopiecznym 5 posikw dziennie. Dodatkowo midzy posikami dzieci
maj do dyspozycji prowiant znajdujcy si w aneksach kuchennych w lodwkach. W
dni wolne od nauki dzieci samodzielnie przygotowuj kolacj pod nadzorem wychowawcw. Przy planowaniu
posikw uwzgldniane s yczenia dzieci oraz zalecone diety. Potrawy
urozmaicane s surwkami, owocami oraz kompotami. Bardzo du wag przywizuje
si do estetyki podawania potraw. Podopieczni maj moliwo spoywania
posikw we wasnych pokojach. Wychowankowie nie zgaszali zastrzee do
wyywienia.
Kade
dziecko wyposaone jest w garderob stosown do pory roku i wieku.
Wychowankowie maj moliwo wyboru garderoby uczestniczc przy jej zakupie.
Dom dziecka dba o wyposaenie dzieci w stroje okazjonalne np. komunijne.
Podopieczni
otrzymuj dostateczn ilo rodkw do higieny osobistej typu: pasta do zbw,
papier toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci same pior bielizn i inne rzeczy
osobiste. Rczniki oraz pociel wymieniane s raz w tygodniu lub w zalenoci
od potrzeb.
Dzieci od 5
roku ycia kadego miesica otrzymuj drobn kwot do wasnego dysponowania
tzw. kieszonkowe. Na podstawie list wypat kieszonkowego stwierdzono, e byo
ono wypacane regularnie. Kwoty byy zrnicowane i ksztatoway si w
granicach 10 - 50z. Dzieci wyjedajce na kolonie otrzymay dodatkowo 20z.
Jak wynika z uzyskanych wyjanie zrnicowanie kieszonkowego zalene byo od
zachowania dziecka, jego wieku oraz podejcia wychowanka do obowizkw szkolnych.
Wszystkie dzieci kwitoway odbir pobieranych kwot.
Prawo do opieki
zdrowotnej
Dzieci przebywajce w placwce objte s opiek medyczn lekarza
rodzinnego oraz prywatn nieodpatn opiek stomatologiczn. Wychowankowie
wymagajcy opieki specjalistycznej zostali skierowani do ortodonty. Po badaniach
zakupiono aparaty stae i ruchome ortodontyczne. Cz funduszy na powyszy cel
pozyskano z NFOZ, a cz od sponsorw. Na bieco uzupeniane s szczepienia
(przeciwko kleszczom, grypie oraz WZW) oraz zalege bilanse zdrowia. Ponadto
dzieci objte s opiek poradni specjalistycznych typu: kardiologiczna,
neurologiczna, wad postawy, okulistyczna, laryngologiczna. Wystarczajce jest
zaopatrzenie placwki w leki pierwszej potrzeby np. przeciwgorczkowe i
przeciwblowe. Kada z grup ma do swojej dyspozycji apteczk. Lekarstwa
zalecone przez lekarza wydawane s przez wychowawcw i dyrektora placwki.
Dzieci z domu dziecka konsultowane s w placwkach specjalistycznych typu:
Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Medycyny Dowiadczalnej i Klinicznej Polskiej
Akademii Nauk w Warszawie.
Wiele uwagi powica si na edukacj prozdrowotn. W placwce
przeprowadzane s zajcia edukacyjne na temat palenia papierosw, picia
alkoholu i odurzania si rodkami wziewnymi, ycia seksualnego modziey,
bezpiecznej drogi do szkoy.
Prawo do nauki
Dzieci przebywajce w placwce realizuj obowizek szkolny.
Uczszczaj do nastpujcych typw szk:
-
szkoy podstawowej - 26 dzieci,
-
gimnazjum - 19 dzieci,
-
szkoy ponadgimnazjalne + szkoa ycia - 11 dzieci,
-
dzieci do lat 7 - 17.
Dzieci
dojedajc do szk korzystaj z przejazdw lokalnych. Wychowankowie uczcy
si w Specjalnym Orodku Szkolno-Wychowawczym w Biaymstoku s do niego
dowoone w poniedziaek i zabierane w pitek (placwka posiada wasny
transport, samochd zakupiony ze rodkw PEFRON). Dzieci ze szk rednich
mieszkaj w internatach. Do Domu przyjedaj w pitki, a odjedaj w
poniedziaki.
Na pocztku roku szkolnego dzieci wyposaane s w podrczniki oraz
przybory szkolne. Pomocy dzieciom w nauce, a w szczeglnoci przy odrabianiu
prac domowych, udzielaj wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku
wystpujcych kopotw z poszczeglnych przedmiotw dzieci korzystaj z zaj
wyrwnawczych w szkole. Prowadzona jest rwnie praca indywidualna. W celu
uzupenienia swoich wiadomoci szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy oglnej
wychowankowie maj moliwo korzystania z internetu oraz biblioteki
wyposaonej w pomoce naukowe typu: podrczniki,
wydawnictwa encyklopedyczne, lektury szkolne, literatur pikn,
dziecic, popularno-naukow, albumy. Ponadto na wyposaeniu znajduj si
kasety wideo, magnetofonowe oraz pyty CD.
Placwka utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami
szk, do ktrych uczszczaj dzieci.
Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w yciu
kulturalnym i rekreacji fizycznej
Organizacja czasu wolnego oraz ycie
kulturalne i rekreacja fizyczna s dostosowane do potrzeb i moliwoci dzieci.
W czasie
tegorocznych wakacji wychowankowie mieli moliwo spdzenia czasu wolnego poza
placwk. Wakacyjny wypoczynek przedstawia si nastpujco:
-
wyjazd do Holandii (10 dni) - 15 dzieci
-
wyjazd do Szwecji - 2 dzieci
-
wyjazd do Niemiec - 2 dzieci
-
wyjazd do Gdasku - 6 dzieci
-
wyjazd do Krakowa (5 dni) - 50 dzieci
-
wyjazd do Warszawy (2 dni) - 50 dzieci
-
rajd rowerowy po Mazurach - 20 dzieci
-
kolonie w Wonej Wsi (14 dni)- 15 dzieci
-
wyjazd do Czstochowy - 6 dzieci
-
wyjazd do Olsztyna - 2 dzieci
-
wyjazd do
Kiermes - 20 dzieci
-
wyjazd na Cypr - 2 dzieci
W roku szkolnym dzieci wyjeday na wszystkie wycieczki organizowane
przez szkoy. Systematycznie byway na koncertach, w teatrach czy kinie.
Wychowankowie placwki maj swobod i moliwo
wyboru zaj rozwijajcych ich zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci bior
udzia w zajciach w placwce i poza ni. W domu dziecka dziaaj koa
zainteresowa tj.: komputerowe, teatralne, biologiczne, sprawnych rk,
plastyczne, kulinarne. W placwce organizowane s konkursy czytelnicze,
recytatorskie, plastyczne.
Placwka posiada
boiska do piki nonej, siatkowej, koszykowej i rcznej. Dzieci maj do swojej
dyspozycji sprzt sportowy i rekreacyjny typu: rowery, wrotki, yworolki,
hulajnogi, ywy, narty, sanki, lotki, rnorodne piki. Wychowankowie przy
pomocy wychowawcw urzdzili pokj bilardowy oraz pomieszczenie do wicze
sportowych.
W rodowisku lokalnym organizowane s zajcia
sportowe (turnieje piki nonej, tenisa stoowego).
Prawo do zachowania
cigoci kulturowej i wyznaniowej
Dzieci
przebywajce w placwce s wyznania katolickiego oraz prawosawnego. Maj
moliwo uczestniczenia w naboestwach niedzielnych oraz witecznych.
Wychowankowie uczszczaj na liturgi do Kocioa i do Cerkwi. Uczestnictwo w
liturgii odbywa si cakowicie na zasadzie dowolnoci. Ponadto dzieci bior
udzia w pielgrzymkach.
Dzieci
przygotowywane s do przyjcia I Komunii w. oraz Sakramentu Bierzmowania. Z
tej okazji s organizowane w placwce przyjcia, na ktre zapraszana jest
rodzina dziecka oraz rodzice chrzestni.
Bardzo
uroczycie obchodzona jest kolacja wigilijna oraz niadanie wielkanocne. W tych
uroczystociach bior udzia ksia z pobliskiej parafii oraz liczni
przyjaciele Domu. Ksidz jest przyjmowany rwnie podczas koldy noworocznej.
Dzieci
uczestnicz w imprezach rodowiskowych. Organizowane s wycieczki po okolicy
oraz spotkania z ciekawymi ludmi.
Kade dziecko
ma zaoony albumik, gdzie s dokumentowane najwaniejsze wydarzenia z jego
ycia.
Prawo do swobody
wypowiedzi, swobody myli, informacji na swj temat
Wychowankowie
maj swobod w wyraaniu myli, sdw i opinii na rne tematy podczas rozmw
prowadzonych indywidualnie oraz podczas spotka caej spoecznoci Domu. Na
podstawie informacji uzyskanych od dzieci stwierdzono, e wychowankowie
orientuj si w swojej sytuacji prawnej i znaj swojego opiekuna prawnego.
W przypadku, gdy wychowanek nie
zgadza si z opini wychowawcy moe zwrci si w tej sprawie do dyrektora.
Dyrektor placwki stara si wyjani kad zaistnia sytuacj.
Prawo do ochrony
przed poniajcym traktowaniem i karaniem
Z chwil przybycia
dziecka do placwki, jest ono zapoznawane z regulaminem Domu.
Regulamin okrela kary i nagrody.
Z wypowiedzi wychowankw wynika, e znaj system kar i nagrd oraz wiedz za co
mog by nagrodzeni lub ukarani. Stosowane kary s zindywidualizowane. Nie s
one zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiae.
Najbardziej
skuteczn metod oddziaywania na zachowanie si wychowankw jest system
zakazw dotyczcych spdzania czasu wolnego oraz zmniejszenie kieszonkowego do
kwoty okrelonej w rozporzdzeniu w sprawie placwek opiekuczo-wychowawczych.
Dzieci wykonuj pewne prace na
rzecz placwki - peni dyury w kuchni, sprztaj teren wok Domu oraz
sprztaj swoje pokoje.
Prawo do ochrony
ycia prywatnego i korespondencji
Indywidualne
sprawy dziecka rozstrzygane s wycznie w jego obecnoci. Wychowankowie maj
prawo do kontaktw z rodzin, przyjacimi, kolegami i koleankami, zgodnie z
ich potrzebami. Spotkania z przyjacimi mog odbywa si na terenie placwki.
Dzieci wyjedaj do domw rodzinnych, odwiedzaj przyjaci i kolegw w innych
domach. Utrzymuj kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa
otwiera korespondencji adresowanej do dziecka, jak rwnie czyta,
znalezionego, otwartego listu.
Kady
wychowanek posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy i jest ono
zamykane przez dziecko. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy podopiecznych byy
kontrolowane. Wychowawcy wchodz do sal i azienek uprzednio pukajc.
Podczas
rozmowy dzieci stwierdziy, e zawsze mog z osob doros porozmawia o swoich
sprawach osobistych.
Prawo do zrzeszania
si
Dzieci maj
prawo do zrzeszania si. W placwce funkcjonuje samorzd, w ktrego skad
wchodzi po trzech przedstawicieli kadej z grup. Samorzd wybierany jest w
gosowaniu tajnym. W jego skad wchodz: przewodniczcy, zastpca,
kronikarz-sekretarz, skarbnik. Opiekuna dzieci wybieraj spord wychowawcw
Domu. Obecnie jest nim Pan Tomasz Dbrowski. Dzieci same uchwalaj regulamin wewntrzny,
okrelajc nagrody i kary. Samorzd ma za zadanie wyrabianie umiejtnoci
rozwizywania powstaych konfliktw, waciwych postaw wobec kolegw, opiekunw
i pracownikw, planowania wolnego czasu, wysokoci kieszonkowego, wdraanie
dzieci do poszanowania cudzej pracy, wasnej osoby.
W placwce
samorzd jest jedn z metod wychowawczych przygotowujcych dzieci i modzie do
aktywnego udziau w yciu spoecznym, wyrabiajcych dyscyplin wewntrzn
polegajca na wiadomym kierowaniu wasnym postpowaniem i uzmysowieniem sobie
faktu, e kto chce mie prawa ten musi mie obowizki.
Prawo do kontaktw z
rodzicami
Dom dziecka
umoliwia dzieciom regularne, osobiste i bezporednie kontakty z rodzicami oraz
innymi osobami bliskimi oraz zapewnia im warunki sprzyjajce utrzymaniu
osobistych kontaktw z rodzin.
Wychowankowie
wyjedaj do domw na koszt placwki. Ponadto podopieczni maj stay dostp do
telefonu, z ktrego mog korzysta. Dzieci, ktre utrzymuj kontakt korespondencyjny
otrzymuj znaczki i koperty.
W przypadku,
gdy rodzice nie s zainteresowani utrzymaniem kontaktu z dziemi, podejmowane
s kroki ze strony placwki do inicjowania, rozwijania i podtrzymywania tych
kontaktw. Placwka podejmuje dziaania w celu poszukiwania rodziny dalszej
dzieci oraz osb zaprzyjanionych. W przypadku, gdy praca z rodzin nie rokuje
nadziei na popraw sytuacji, poszukuje si dziecku zastpczej formy opieki.
Zapewnienie dzieciom
poczucia bezpieczestwa
Podczas
prowadzonych czynnoci kontrolnych stwierdzono, e kade dziecko posiada
wasne, osobiste miejsce do spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych.
Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych
wychowanek moe liczy na pomoc kadego z pracownikw Domu. Podopieczny
opuszczajcy placwk otrzymuje pomoc finansow i rzeczow. Dom czyni starania,
aby w kadym przypadku pomc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po
opuszczeniu placwki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzysta z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Dostpno
wychowankw do informacji o swoich prawach
W toku kontroli nie stwierdzono naruszania praw
wychowankw wynikajcych z regulaminu Domu. W placwce panuje bardzo ciepa i
yczliwa atmosfera. Do kadego dziecka podchodzi si indywidualne. Z dziemi na
bieco przeprowadza si wiele rozmw. Wychowankowie Domu s otoczeni ciepem i
waciw opiek.
Podopieczni znaj swoje prawa i obowizki. Na tablicy
znajdujcej si w holu placwki wywieszone s informacje dotyczce m.in.
kontaktu z Rzecznikiem Praw Dziecka.
Wsppraca placwki z
instytucjami
Dom Dziecka
wsppracuje z licznymi instytucjami i dotyczy wielu dziedzin funkcjonowania
placwki:
-
sdami rodzinnymi - w celu regulowania sytuacji prawnej
dzieci,
-
kuratorami sdowymi - w celu zdobycia informacji o
rodowisku rodzinnym, funkcjonowaniu rodziny, problemach wychowawczych,
-
Rodzinnym Orodkiem Diagnostyczno-Konsultacyjnym - w
celu oceny wizi emocjonalnej midzy wychowankiem a jego rodzicami
biologicznymi oraz oceny ich wydolnoci wychowawczej,
-
policj,
-
Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, Orodkami Pomocy
Spoecznej - waciwymi ze wzgldu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzicw
dzieci w celu ustalenia aktualnego miejsca pobytu opiekunw dziecka,
rozpoznanie sytuacji socjalno-bytowej (wywiady rodowiskowe),
-
szkoami, do ktrych uczszczay dzieci i uczszczaj
aktualnie - uzyskanie informacji o efektach nauki szkolnej, trudnociach w
nauce, problemach wychowawczych itp.,
-
specjalistycznymi poradniami zdrowia,
-
Szpitalami,
-
parafiami Kocioa Katolickiego i Prawosawnego
waciwymi ze wzgldu na miejsce zamieszkania oraz deklarowan przynaleno
wyznaniow rodzicw - udzielanie sakramentw, opieka duszpasterska,
-
innymi
placwkami opiekuczo-wychowawczymi,
-
orodkami
adopcyjno-opiekuczymi,
-
wolontariuszami,
-
spdzielniami mieszkaniowymi,
-
sponsorami
Na co dzie placwka wsppracuje
z licznymi organizacjami, stowarzyszeniami i instytucjami zajmujcymi si
popraw ycia dziecka:
-
Fundacja "Talizman" z Warszawy
-
Fundacja "Orator" z Lublina
-
Fundacja Niewiadomskiego "lepsze jutro" z Warszawy
-
Akademia Medyczna w Lublinie
-
Fundacja "Serce" z Chicago
-
Fundacja "Razem bdziemy lepsi"
-
Towarzystwo "Nasz Dom"
-
Towarzystwo Przyjaci Dzieci
-
TVP 2
-
TVP "Jedynaczka"
-
Klub Biaostocki z Chicago
-
Polonia z Chicago
-
Polonia z Brukseli
-
Stowarzyszenie Pomocy Mieszkaniowej dla Sierot z
Baranowa k/Poznania
-
Stowarzyszenie "Gabriela" z Florydy
-
Stowarzyszenie Informatykw w odzi
-
Ortodoncja na Radzymiskiej w Biaymstoku
-
Rotary w odzi, Holandii i USA
-
Parafia w. Jakuba w Chicago
Opieka nad dziemi
W placwce zatrudnionych jest 14 wychowawcw. Wszyscy wychowawcy
ukoczyli wysze studia na kierunku pedagogika.
Opiek
nocn w godzinach 2200 - 500 sprawuje dwch opiekunw
nocnych oraz jeden wychowawca. Ze wzgldu na umieszczenie dzieci w dwch
odrbnych budynkach, opiek nocn w kadym z nich sprawuje jeden opiekun.
Dodatkowo opiek nocn sprawuje jeden wychowawca, ktry odwiedza poszczeglne
budynki.
Podczas
czynnoci kontrolnych przeanalizowano grafik pracy wychowawcw.
Opieka
nad dziemi na przykadzie poniedziaku
6.00 - 6.30
- 1 wychowawca
6.30 - 8.00 - 3 wychowawcw
8.00 - 11.00
- 1 wychowawca
11.00 - 13.00
- 2 wychowawcw
13.00 - 14.00
- 4 wychowawcw
14.00 - 14.30
- 7 wychowawcw
14.30 - 15.00
- 6 wychowawcw
15.00
- 16.00 -5 wychowawcw
16.00
- 22.00 -4 wychowawcw
W
godzinach 8.00 - 12.00 wychowankowie przebywaj w szkoach.
Z
analizy grafikw wakacyjnych wynika, e placwka zapewnia w porze dziennej i
nocnej wystarczajc opiek nad wychowankami. W Domu odbywaj si zajcia
specjalistyczne z logopedii. Stwierdzono, e podczas zaj specjalistycznych
pod opiek prowadzcego nie przebywa wicej ni 6 wychowankw.
Prowadzenie obowizujcej dokumentacji
dotyczcej wychowankw
Podczas czynnoci kontrolnych przeanalizowano dokumentacj
dotyczc wychowankw. Stwierdzono, e karty
pobytu podopiecznych prowadzone s na bieco. Zawarto w nich obszerny
komentarz dotyczcy codziennego zachowania wychowankw. Na tej podstawie mona
stwierdzi, jakie zmiany zachodz w rozwoju psychofizycznym dziecka podczas
pobytu w placwce. Ponadto wyszczeglniono znaczce wydarzenia w yciu dziecka.
Wywiady rodowiskowe charakteryzuj rodowisko
rodzinne wychowankw. Kwestionariusz wywiadu opracowany zosta przez placwk.
Uwzgldniono w nim wszystkie aspekty dotyczce warunkw materialnych danej
rodziny, wystpujce dysfunkcje, wzorce wychowawcze oraz metody wychowawcze.
Wywiad kocz wnioski. Jednake gwne wnioski do pracy z rodzin ujte s w
tzw. indywidualnych planach pracy z rodzin, w ktrych uwzgldniono:
-
"obj matk
pedagogizacj",
-
"nawiza wspprac z instytucjami mogcymi pomc
rodzinie",
-
"udzieli matce pomocy rzeczowej",
-
"prac z matk naley oprze na silnej wizi
emocjonalnej jaka czy j z dzieckiem".
W planie
zapisywane s wszystkie kontakty rodzicw z dziemi oraz ustalenia wynikajce z
rozmw. Na bieco rodzice s kontrolowani, czy wywizuj si z przyjtych
obietnic.
Diagnozy
psychologiczno-pedagogiczne opracowano w nastpujcych sferach:
-
sytuacja dziecka przed umieszczeniem
w placwce (przyczyny kryzysu w rodzinie, struktura rodziny, osoby znaczce dla
dziecka),
-
funkcjonowanie
psychospoeczne dziecka w placwce,
-
-opinia z bada
psychologiczno-pedagogicznych,
-
kierunek
pracy z rodzin,
-
wskazania
do dalszej pracy terapeutyczno-wychowawczej (sfera dydaktyczna, emocjonalna,
spoeczna).
Diagnozy wyczerpujco
charakteryzuj poszczeglne sfery rozwoju psychofizycznego dziecka
Indywidualne plany pracy s opracowane
dla wszystkich wychowankw.
Opracowano je w
nastpujcych aspektach:
-
dane o sytuacji prawnej dziecka,
-
sytuacja rodzinna dziecka,
-
funkcjonowanie spoeczne dziecka w placwce,
-
funkcjonowanie emocjonalne dziecka w placwce,
-
samodzielno i umiejtno samoobsugi,
-
nauka szkolna dziecka,
-
czas wolny i zainteresowania dziecka,
-
stan zdrowia i rozwj fizyczny,
-
uwagi i spostrzeenia o dziecku,
-
znaczce wydarzenia w yciu dziecka.
W poszczeglnych aspektach krtko scharakteryzowano stan
aktualny, nastpnie okrelono stan zamierzony oraz sposb realizacji wytyczonych zada. Ponadto
opracowano rubryk "efekty podejmowanych dziaa".
W teczce kadego dziecka zamieszczono arkusz, w ktrym
odnotowano najwaniejsze kwestie dotyczce dziecka - stanowisko staego Zespou
do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. W przypadku kadego dziecka
przeanalizowano:
-
karty pobytu dziecka,
-
okresowa ocena sytuacji dziecka,
-
ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
-
analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i
rodzin,
-
modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
-
ocena zasadnoci dalszego pobytu dziecka w placwce.
Po przeanalizowaniu sytuacji dziecka i jego rodziny na
pimie jest formuowany wniosek dotyczcy zasadnoci dalszego pobytu dziecka w
placwce.
Na podstawie ksigi protokow stwierdzono, e w 2006r. odbyy si 4
posiedzenia staego Zespou do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Na
posiedzenia systematycznie zapraszani s kuratorzy Sadu Rodzinnego oraz przedstawiciel
PCPR - u w Biaymstoku.
Na podstawie
przeprowadzonych czynnoci kontrolnych stwierdzono, e w placwce przestrzegane
s prawa dziecka.
Kontrola
Domu Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem zostaa dokonana w oparciu o analiz
dokumentw dotyczcych placwki, wyjanie dyrektora oraz wyjanie
wychowankw.
Protok
sporzdzono w dwch jednobrzmicych egzemplarzach, z ktrych jeden otrzymuje
dyrektor Placwki.
W przypadku
gdy Dyrektor Domu Dziecka im J. Korczaka w Krasnem nie zgadza si z ustaleniami
zawartymi w protokole kontroli, moe odmwi jego podpisania skadajc w
terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjanienie podajc przyczyny
tej odmowy. Wyjanienia naley skada do Dyrektora Wydziau Polityki
Spoecznej Podlaskiego Urzdu Wojewdzkiego w Biaymstoku.
Dyrektor Domu Dziecka
|
Podpisy kontrolujcych
|
Im. J. Korczaka w Krasnem
|
1. Magorzata Osipowicz
|
2007.04.13
|
2. Krystyna Pasiuk
|