Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35101926   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Dom Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem. Zobacz inne informacje z tej kategorii.


Uwaga: Informacja jest nieaktualna.
Najnowszą wersję tej informacji znajdziesz tutaj

PODLASKI URZD WOJEWDZKI

Protok

z kontroli problemowej Domu Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem, REGON-000206411

Dom Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem prowadzony jest przez Starostwo Powiatowe w Biaymstoku.

Adres placwki: Krasne; 16-060 Zabudw.

Dyrektorem Domu Dziecka jest Pani Anna Zieniewicz.

Kontrol przeprowadzili pracownicy Wydziau Polityki Spoecznej Podlaskiego Urzdu Wojewdzkiego w Biaymstoku:

1.   Krystyna Pasiuk - starszy inspektor

2.   Magorzata Osipowicz - starszy inspektor

Kontrol przeprowadzono w dniach 19 i 20 marca 2007r. na podstawie upowanienia Nr 45 z dnia 16.03.2007r., ktre w imieniu Wojewody wyda Dyrektor Wydziau Polityki Spoecznej Pan Andrzej Kozowski.

Kontrolujcy wpisali si do ksiki kontroli pod pozycj 37.

Kontrol za okres od 01.01.2006r. do miesica poprzedzajcego dzie kontroli objto przestrzeganie w placwce praw dziecka wynikajc z:

-         ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy spoecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z pn. zm.),

-         rozporzdzenia Ministra Polityki Spoecznej z dnia 14 lutego 2005r. w sprawie placwek opiekuczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331),

-         rozporzdzenia Ministra Polityki Spoecznej z dnia 23 marca 2005r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy spoecznej (Dz. U. Nr 61, poz. 543).

-         Konwencji o Prawach Dziecka przyjtej przez Organizacj Narodw Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. z dnia 23 grudnia 1991r.).

Wyjanie w toku kontroli udzielali

1.   Anna Zieniewicz - dyrektor

2.   Wychowankowie Domu

 

Podczas kontroli analizie i ocenie poddano przestrzeganie w placwce praw dziecka, a w szczeglnoci:

-         prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu ycia (warunki socjalno-bytowe, wyywienie, ubranie, kieszonkowe),

-         prawo do opieki zdrowotnej,

-         prawo do nauki,

-         prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w yciu kulturalnym i rekreacji fizycznej,

-         prawo do zachowania cigoci kulturowej i wyznaniowej,

-         prawo do swobody wypowiedzi, swobody myli, informacji na swj temat,

-         prawo do ochrony przed poniajcym traktowaniem i karaniem,

-         prawo do ochrony ycia prywatnego i korespondencji,

-         prawo do zrzeszania si,

-         prawo do kontaktw z rodzicami,

-         zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczestwa.

 

Ustalenia kontroli

Dom Dziecka w Krasnem jest placwk samorzdow prowadzon przez Starostwo Powiatowe w Biaymstoku. Dom jest placwk socjalizacyjno - interwencyjn. Dysponuje 65 miejscami, a w tym: socjalizacja - 50 miejsc, interwencja - 15 miejsc (w tym 5 miejsc dla dzieci w wieku od 0-5). W Domu przebywaj niemowlta dla ktrych wyposaono mieszkanie w wolnostojcym budynku.

Placwka posiada opracowany regulamin oraz plan pracy opiekuczo - wychowawczej na rok 2006/2007.

Na podstawie ksigi ewidencyjnej stwierdzono, e w placwce przebywa 73 wychowankw, a w tym:

-         10 dzieci z orzeczon niepenosprawnoci,

-         10 dzieci zakwalifikowanych do nauczania specjalnego.

-         Sytuacja prawna wychowankw przedstawia si nastpujco:

-         psieroty - 17,

-         dzieci, ktrych rodzice s cakowicie pozbawieni wadzy rodzicielskiej - 20,

-         dzieci, ktrych rodzice maj ograniczon wadz rodzicielsk - 32.

W 2006 r. na 65 miejsc wykorzystanie przedstawia si nastpujco:

Stycze - 82

Luty -79

Marzec - 80

Kwiecie - 71

Maj - 69

Czerwiec - 71

Lipiec - 66

Sierpie - 68

Wrzesie - 66

Padziernik - 61

Listopad - 62

Grudzie - 69

W roku 2006 wydano 30 decyzji kierujcych wychowankw do placwki, z tego 21 dzieci z interwencji. Z placwki odeszo 40 dzieci, a w tym:

-         do rodzin wasnych - 13 dzieci (2 poprzez nadzr kuratora),

-         adopcja zagraniczna - 11,

-         adopcja krajowa - 2,

-         do rodzin zastpczych - 2,

-         do innych placwek - 5,

-         usamodzielnienia - 7.

Pracownicy placwki podejmuj szereg dziaa, aby dziecko przebywao w placwce jak najkrcej. W zwizku z powyszym najbardziej skupiaj si na pracy z rodzin naturaln dziecka, ktra przejawia si poprzez:

-         wielogodzinne rozmowy z rodzinami,

-         czste wizyty w domach o rnych porach,

-         pomoc rzeczow (meble, odzie, obuwie),

-         pomoc ywnociow,

-         pomoc w pisaniu pism do urzdw z uwzgldnieniem pomocy spoecznej,

-         przewz dzieci do domw rodzinnych,

-         zapraszanie rodzicw do placwki na uroczystoci,

-         pomoc w remontach i budowach,

-         nakanianie rodzicw do terapii,

-         pomoc w znalezieniu pracy,

-         wsppraca z orodkami pomocy spoecznej, kuratorami sdowymi i innymi instytucjami zajmujcymi si ustawowo dziaalnoci na rzecz dziecka i rodziny.

O zaangaowaniu pracownikw wiadczy zdobycie sponsorw, ktrzy sfinansowali budow domu rodzinie, z ktrej dzieci przebyway w placwce. Dziki temu siedmioro dzieci powrcio do domu rodzinnego o komfortowych warunkach mieszkaniowych.

Prawo do zabezpieczenia odpowiedniego poziomu ycia (warunki socjalno-bytowe, wyywienie, ubranie, kieszonkowe)

Wychowankowie domu dziecka maj zapewnion caodobow opiek. W placwce stworzone s warunki do ich prawidowego funkcjonowania. Dzieci zajmuj pokoje, ktre s wyposaone w niezbdne meble. W pokojach znajduj si szafki do przechowywania rzeczy osobistych dzieci oraz lampki nocne. Wychowankowie maj dowolno w dekorowaniu swoich pokoi. Do dyspozycji dzieci s azienki z prysznicami, toalety gdzie jest zapewniona intymno z ich korzystania.

Placwka zapewnia podopiecznym 5 posikw dziennie. Dodatkowo midzy posikami dzieci maj do dyspozycji prowiant znajdujcy si w aneksach kuchennych w lodwkach. W dni wolne od nauki dzieci samodzielnie przygotowuj kolacj pod nadzorem wychowawcw. Przy planowaniu posikw uwzgldniane s yczenia dzieci oraz zalecone diety. Potrawy urozmaicane s surwkami, owocami oraz kompotami. Bardzo du wag przywizuje si do estetyki podawania potraw. Podopieczni maj moliwo spoywania posikw we wasnych pokojach. Wychowankowie nie zgaszali zastrzee do wyywienia.

Kade dziecko wyposaone jest w garderob stosown do pory roku i wieku. Wychowankowie maj moliwo wyboru garderoby uczestniczc przy jej zakupie. Dom dziecka dba o wyposaenie dzieci w stroje okazjonalne np. komunijne.

Podopieczni otrzymuj dostateczn ilo rodkw do higieny osobistej typu: pasta do zbw, papier toaletowy, kosmetyki, szampony. Dzieci same pior bielizn i inne rzeczy osobiste. Rczniki oraz pociel wymieniane s raz w tygodniu lub w zalenoci od potrzeb.

Dzieci od 5 roku ycia kadego miesica otrzymuj drobn kwot do wasnego dysponowania tzw. kieszonkowe. Na podstawie list wypat kieszonkowego stwierdzono, e byo ono wypacane regularnie. Kwoty byy zrnicowane i ksztatoway si w granicach 10 - 50z. Dzieci wyjedajce na kolonie otrzymay dodatkowo 20z. Jak wynika z uzyskanych wyjanie zrnicowanie kieszonkowego zalene byo od zachowania dziecka, jego wieku oraz podejcia wychowanka do obowizkw szkolnych. Wszystkie dzieci kwitoway odbir pobieranych kwot.

Prawo do opieki zdrowotnej

Dzieci przebywajce w placwce objte s opiek medyczn lekarza rodzinnego oraz prywatn nieodpatn opiek stomatologiczn. Wychowankowie wymagajcy opieki specjalistycznej zostali skierowani do ortodonty. Po badaniach zakupiono aparaty stae i ruchome ortodontyczne. Cz funduszy na powyszy cel pozyskano z NFOZ, a cz od sponsorw. Na bieco uzupeniane s szczepienia (przeciwko kleszczom, grypie oraz WZW) oraz zalege bilanse zdrowia. Ponadto dzieci objte s opiek poradni specjalistycznych typu: kardiologiczna, neurologiczna, wad postawy, okulistyczna, laryngologiczna. Wystarczajce jest zaopatrzenie placwki w leki pierwszej potrzeby np. przeciwgorczkowe i przeciwblowe. Kada z grup ma do swojej dyspozycji apteczk. Lekarstwa zalecone przez lekarza wydawane s przez wychowawcw i dyrektora placwki.

Dzieci z domu dziecka konsultowane s w placwkach specjalistycznych typu: Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Medycyny Dowiadczalnej i Klinicznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

Wiele uwagi powica si na edukacj prozdrowotn. W placwce przeprowadzane s zajcia edukacyjne na temat palenia papierosw, picia alkoholu i odurzania si rodkami wziewnymi, ycia seksualnego modziey, bezpiecznej drogi do szkoy.

Prawo do nauki

Dzieci przebywajce w placwce realizuj obowizek szkolny. Uczszczaj do nastpujcych typw szk:

-         szkoy podstawowej - 26 dzieci,

-         gimnazjum - 19 dzieci,

-         szkoy ponadgimnazjalne + szkoa ycia - 11 dzieci,

-         dzieci do lat 7 - 17.

Dzieci dojedajc do szk korzystaj z przejazdw lokalnych. Wychowankowie uczcy si w Specjalnym Orodku Szkolno-Wychowawczym w Biaymstoku s do niego dowoone w poniedziaek i zabierane w pitek (placwka posiada wasny transport, samochd zakupiony ze rodkw PEFRON). Dzieci ze szk rednich mieszkaj w internatach. Do Domu przyjedaj w pitki, a odjedaj w poniedziaki.

Na pocztku roku szkolnego dzieci wyposaane s w podrczniki oraz przybory szkolne. Pomocy dzieciom w nauce, a w szczeglnoci przy odrabianiu prac domowych, udzielaj wychowawcy, wolontariusze, nauczyciele. W przypadku wystpujcych kopotw z poszczeglnych przedmiotw dzieci korzystaj z zaj wyrwnawczych w szkole. Prowadzona jest rwnie praca indywidualna. W celu uzupenienia swoich wiadomoci szkolnych oraz rozszerzenia wiedzy oglnej wychowankowie maj moliwo korzystania z internetu oraz biblioteki wyposaonej w pomoce naukowe typu: podrczniki, wydawnictwa encyklopedyczne, lektury szkolne, literatur pikn, dziecic, popularno-naukow, albumy. Ponadto na wyposaeniu znajduj si kasety wideo, magnetofonowe oraz pyty CD.

Placwka utrzymuje systematyczny kontakt z nauczycielami, pedagogami szk, do ktrych uczszczaj dzieci.

Prawo do wypoczynku, czasu wolnego oraz uczestniczenia w yciu kulturalnym i rekreacji fizycznej

Organizacja czasu wolnego oraz ycie kulturalne i rekreacja fizyczna s dostosowane do potrzeb i moliwoci dzieci.

W czasie tegorocznych wakacji wychowankowie mieli moliwo spdzenia czasu wolnego poza placwk. Wakacyjny wypoczynek przedstawia si nastpujco:

-         wyjazd do Holandii (10 dni) - 15 dzieci

-         wyjazd do Szwecji - 2 dzieci

-         wyjazd do Niemiec - 2 dzieci

-         wyjazd do Gdasku - 6 dzieci

-         wyjazd do Krakowa (5 dni) - 50 dzieci

-         wyjazd do Warszawy (2 dni) - 50 dzieci

-         rajd rowerowy po Mazurach - 20 dzieci

-         kolonie w Wonej Wsi (14 dni)- 15 dzieci

-         wyjazd do Czstochowy - 6 dzieci

-         wyjazd do Olsztyna - 2 dzieci

-         wyjazd do Kiermes - 20 dzieci

-         wyjazd na Cypr - 2 dzieci

W roku szkolnym dzieci wyjeday na wszystkie wycieczki organizowane przez szkoy. Systematycznie byway na koncertach, w teatrach czy kinie.

Wychowankowie placwki maj swobod i moliwo wyboru zaj rozwijajcych ich zainteresowania i uzdolnienia. Dzieci bior udzia w zajciach w placwce i poza ni. W domu dziecka dziaaj koa zainteresowa tj.: komputerowe, teatralne, biologiczne, sprawnych rk, plastyczne, kulinarne. W placwce organizowane s konkursy czytelnicze, recytatorskie, plastyczne.

Placwka posiada boiska do piki nonej, siatkowej, koszykowej i rcznej. Dzieci maj do swojej dyspozycji sprzt sportowy i rekreacyjny typu: rowery, wrotki, yworolki, hulajnogi, ywy, narty, sanki, lotki, rnorodne piki. Wychowankowie przy pomocy wychowawcw urzdzili pokj bilardowy oraz pomieszczenie do wicze sportowych.

W rodowisku lokalnym organizowane s zajcia sportowe (turnieje piki nonej, tenisa stoowego).

Prawo do zachowania cigoci kulturowej i wyznaniowej

Dzieci przebywajce w placwce s wyznania katolickiego oraz prawosawnego. Maj moliwo uczestniczenia w naboestwach niedzielnych oraz witecznych. Wychowankowie uczszczaj na liturgi do Kocioa i do Cerkwi. Uczestnictwo w liturgii odbywa si cakowicie na zasadzie dowolnoci. Ponadto dzieci bior udzia w pielgrzymkach.

Dzieci przygotowywane s do przyjcia I Komunii w. oraz Sakramentu Bierzmowania. Z tej okazji s organizowane w placwce przyjcia, na ktre zapraszana jest rodzina dziecka oraz rodzice chrzestni.

Bardzo uroczycie obchodzona jest kolacja wigilijna oraz niadanie wielkanocne. W tych uroczystociach bior udzia ksia z pobliskiej parafii oraz liczni przyjaciele Domu. Ksidz jest przyjmowany rwnie podczas koldy noworocznej.

Dzieci uczestnicz w imprezach rodowiskowych. Organizowane s wycieczki po okolicy oraz spotkania z ciekawymi ludmi.

Kade dziecko ma zaoony albumik, gdzie s dokumentowane najwaniejsze wydarzenia z jego ycia.

Prawo do swobody wypowiedzi, swobody myli, informacji na swj temat

Wychowankowie maj swobod w wyraaniu myli, sdw i opinii na rne tematy podczas rozmw prowadzonych indywidualnie oraz podczas spotka caej spoecznoci Domu. Na podstawie informacji uzyskanych od dzieci stwierdzono, e wychowankowie orientuj si w swojej sytuacji prawnej i znaj swojego opiekuna prawnego.

W przypadku, gdy wychowanek nie zgadza si z opini wychowawcy moe zwrci si w tej sprawie do dyrektora. Dyrektor placwki stara si wyjani kad zaistnia sytuacj.

Prawo do ochrony przed poniajcym traktowaniem i karaniem

Z chwil przybycia dziecka do placwki, jest ono zapoznawane z regulaminem Domu.

Regulamin okrela kary i nagrody. Z wypowiedzi wychowankw wynika, e znaj system kar i nagrd oraz wiedz za co mog by nagrodzeni lub ukarani. Stosowane kary s zindywidualizowane. Nie s one zbyt surowe, a kryteria ich stosowania zrozumiae.

Najbardziej skuteczn metod oddziaywania na zachowanie si wychowankw jest system zakazw dotyczcych spdzania czasu wolnego oraz zmniejszenie kieszonkowego do kwoty okrelonej w rozporzdzeniu w sprawie placwek opiekuczo-wychowawczych.

Dzieci wykonuj pewne prace na rzecz placwki - peni dyury w kuchni, sprztaj teren wok Domu oraz sprztaj swoje pokoje.

Prawo do ochrony ycia prywatnego i korespondencji

Indywidualne sprawy dziecka rozstrzygane s wycznie w jego obecnoci. Wychowankowie maj prawo do kontaktw z rodzin, przyjacimi, kolegami i koleankami, zgodnie z ich potrzebami. Spotkania z przyjacimi mog odbywa si na terenie placwki. Dzieci wyjedaj do domw rodzinnych, odwiedzaj przyjaci i kolegw w innych domach. Utrzymuj kontakty telefoniczne i korespondencyjne. Nikt nie ma prawa otwiera korespondencji adresowanej do dziecka, jak rwnie czyta, znalezionego, otwartego listu.

Kady wychowanek posiada swoje miejsce, gdzie przechowuje osobiste rzeczy i jest ono zamykane przez dziecko. Nie stwierdzono, aby osobiste rzeczy podopiecznych byy kontrolowane. Wychowawcy wchodz do sal i azienek uprzednio pukajc.

Podczas rozmowy dzieci stwierdziy, e zawsze mog z osob doros porozmawia o swoich sprawach osobistych.

Prawo do zrzeszania si

Dzieci maj prawo do zrzeszania si. W placwce funkcjonuje samorzd, w ktrego skad wchodzi po trzech przedstawicieli kadej z grup. Samorzd wybierany jest w gosowaniu tajnym. W jego skad wchodz: przewodniczcy, zastpca, kronikarz-sekretarz, skarbnik. Opiekuna dzieci wybieraj spord wychowawcw Domu. Obecnie jest nim Pan Tomasz Dbrowski. Dzieci same uchwalaj regulamin wewntrzny, okrelajc nagrody i kary. Samorzd ma za zadanie wyrabianie umiejtnoci rozwizywania powstaych konfliktw, waciwych postaw wobec kolegw, opiekunw i pracownikw, planowania wolnego czasu, wysokoci kieszonkowego, wdraanie dzieci do poszanowania cudzej pracy, wasnej osoby.

W placwce samorzd jest jedn z metod wychowawczych przygotowujcych dzieci i modzie do aktywnego udziau w yciu spoecznym, wyrabiajcych dyscyplin wewntrzn polegajca na wiadomym kierowaniu wasnym postpowaniem i uzmysowieniem sobie faktu, e kto chce mie prawa ten musi mie obowizki.

Prawo do kontaktw z rodzicami

Dom dziecka umoliwia dzieciom regularne, osobiste i bezporednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi oraz zapewnia im warunki sprzyjajce utrzymaniu osobistych kontaktw z rodzin.

Wychowankowie wyjedaj do domw na koszt placwki. Ponadto podopieczni maj stay dostp do telefonu, z ktrego mog korzysta. Dzieci, ktre utrzymuj kontakt korespondencyjny otrzymuj znaczki i koperty.

W przypadku, gdy rodzice nie s zainteresowani utrzymaniem kontaktu z dziemi, podejmowane s kroki ze strony placwki do inicjowania, rozwijania i podtrzymywania tych kontaktw. Placwka podejmuje dziaania w celu poszukiwania rodziny dalszej dzieci oraz osb zaprzyjanionych. W przypadku, gdy praca z rodzin nie rokuje nadziei na popraw sytuacji, poszukuje si dziecku zastpczej formy opieki.

Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczestwa

Podczas prowadzonych czynnoci kontrolnych stwierdzono, e kade dziecko posiada wasne, osobiste miejsce do spania oraz do przechowywania rzeczy osobistych. Proces wychowawczy ma charakter zindywidualizowany. W sytuacjach trudnych wychowanek moe liczy na pomoc kadego z pracownikw Domu. Podopieczny opuszczajcy placwk otrzymuje pomoc finansow i rzeczow. Dom czyni starania, aby w kadym przypadku pomc w znalezieniu pracy oraz mieszkania. Po opuszczeniu placwki, dziecko ma prawo przez okres 3 lat korzysta z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dostpno wychowankw do informacji o swoich prawach

W toku kontroli nie stwierdzono naruszania praw wychowankw wynikajcych z regulaminu Domu. W placwce panuje bardzo ciepa i yczliwa atmosfera. Do kadego dziecka podchodzi si indywidualne. Z dziemi na bieco przeprowadza si wiele rozmw. Wychowankowie Domu s otoczeni ciepem i waciw opiek.

Podopieczni znaj swoje prawa i obowizki. Na tablicy znajdujcej si w holu placwki wywieszone s informacje dotyczce m.in. kontaktu z Rzecznikiem Praw Dziecka.

Wsppraca placwki z instytucjami

Dom Dziecka wsppracuje z licznymi instytucjami i dotyczy wielu dziedzin funkcjonowania placwki:

-         sdami rodzinnymi - w celu regulowania sytuacji prawnej dzieci,

-         kuratorami sdowymi - w celu zdobycia informacji o rodowisku rodzinnym, funkcjonowaniu rodziny, problemach wychowawczych,

-         Rodzinnym Orodkiem Diagnostyczno-Konsultacyjnym - w celu oceny wizi emocjonalnej midzy wychowankiem a jego rodzicami biologicznymi oraz oceny ich wydolnoci wychowawczej,

-         policj,

-         Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, Orodkami Pomocy Spoecznej - waciwymi ze wzgldu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodzicw dzieci w celu ustalenia aktualnego miejsca pobytu opiekunw dziecka, rozpoznanie sytuacji socjalno-bytowej (wywiady rodowiskowe),

-         szkoami, do ktrych uczszczay dzieci i uczszczaj aktualnie - uzyskanie informacji o efektach nauki szkolnej, trudnociach w nauce, problemach wychowawczych itp.,

-         specjalistycznymi poradniami zdrowia,

-         Szpitalami,

-         parafiami Kocioa Katolickiego i Prawosawnego waciwymi ze wzgldu na miejsce zamieszkania oraz deklarowan przynaleno wyznaniow rodzicw - udzielanie sakramentw, opieka duszpasterska,

-         innymi placwkami opiekuczo-wychowawczymi,

-         orodkami adopcyjno-opiekuczymi,

-         wolontariuszami,

-         spdzielniami mieszkaniowymi,

-         sponsorami

Na co dzie placwka wsppracuje z licznymi organizacjami, stowarzyszeniami i instytucjami zajmujcymi si popraw ycia dziecka:

-         Fundacja "Talizman" z Warszawy

-         Fundacja "Orator" z Lublina

-         Fundacja Niewiadomskiego "lepsze jutro" z Warszawy

-         Akademia Medyczna w Lublinie

-         Fundacja "Serce" z Chicago

-         Fundacja "Razem bdziemy lepsi"

-         Towarzystwo "Nasz Dom"

-         Towarzystwo Przyjaci Dzieci

-         TVP 2

-         TVP "Jedynaczka"

-         Klub Biaostocki z Chicago

-         Polonia z Chicago

-         Polonia z Brukseli

-         Stowarzyszenie Pomocy Mieszkaniowej dla Sierot z Baranowa k/Poznania

-         Stowarzyszenie "Gabriela" z Florydy

-         Stowarzyszenie Informatykw w odzi

-         Ortodoncja na Radzymiskiej w Biaymstoku

-         Rotary w odzi, Holandii i USA

-         Parafia w. Jakuba w Chicago

Opieka nad dziemi

W placwce zatrudnionych jest 14 wychowawcw. Wszyscy wychowawcy ukoczyli wysze studia na kierunku pedagogika.

Opiek nocn w godzinach 2200 - 500 sprawuje dwch opiekunw nocnych oraz jeden wychowawca. Ze wzgldu na umieszczenie dzieci w dwch odrbnych budynkach, opiek nocn w kadym z nich sprawuje jeden opiekun. Dodatkowo opiek nocn sprawuje jeden wychowawca, ktry odwiedza poszczeglne budynki.

Podczas czynnoci kontrolnych przeanalizowano grafik pracy wychowawcw.

Opieka nad dziemi na przykadzie poniedziaku

6.00 - 6.30 - 1 wychowawca

6.30 - 8.00 - 3 wychowawcw

8.00 - 11.00 - 1 wychowawca

11.00 - 13.00 - 2 wychowawcw

13.00 - 14.00 - 4 wychowawcw

14.00 - 14.30 - 7 wychowawcw

14.30 - 15.00 - 6 wychowawcw

15.00 - 16.00 -5 wychowawcw

16.00 - 22.00 -4 wychowawcw

W godzinach 8.00 - 12.00 wychowankowie przebywaj w szkoach.

Z analizy grafikw wakacyjnych wynika, e placwka zapewnia w porze dziennej i nocnej wystarczajc opiek nad wychowankami. W Domu odbywaj si zajcia specjalistyczne z logopedii. Stwierdzono, e podczas zaj specjalistycznych pod opiek prowadzcego nie przebywa wicej ni 6 wychowankw.

Prowadzenie obowizujcej dokumentacji dotyczcej wychowankw

Podczas czynnoci kontrolnych przeanalizowano dokumentacj dotyczc wychowankw. Stwierdzono, e karty pobytu podopiecznych prowadzone s na bieco. Zawarto w nich obszerny komentarz dotyczcy codziennego zachowania wychowankw. Na tej podstawie mona stwierdzi, jakie zmiany zachodz w rozwoju psychofizycznym dziecka podczas pobytu w placwce. Ponadto wyszczeglniono znaczce wydarzenia w yciu dziecka.

Wywiady rodowiskowe charakteryzuj rodowisko rodzinne wychowankw. Kwestionariusz wywiadu opracowany zosta przez placwk. Uwzgldniono w nim wszystkie aspekty dotyczce warunkw materialnych danej rodziny, wystpujce dysfunkcje, wzorce wychowawcze oraz metody wychowawcze. Wywiad kocz wnioski. Jednake gwne wnioski do pracy z rodzin ujte s w tzw. indywidualnych planach pracy z rodzin, w ktrych uwzgldniono:

-         "obj matk pedagogizacj",

-         "nawiza wspprac z instytucjami mogcymi pomc rodzinie",

-         "udzieli matce pomocy rzeczowej",

-         "prac z matk naley oprze na silnej wizi emocjonalnej jaka czy j z dzieckiem".

W planie zapisywane s wszystkie kontakty rodzicw z dziemi oraz ustalenia wynikajce z rozmw. Na bieco rodzice s kontrolowani, czy wywizuj si z przyjtych obietnic.

Diagnozy psychologiczno-pedagogiczne opracowano w nastpujcych sferach:

-         sytuacja dziecka przed umieszczeniem w placwce (przyczyny kryzysu w rodzinie, struktura rodziny, osoby znaczce dla dziecka),

-         funkcjonowanie psychospoeczne dziecka w placwce,

-         -opinia z bada psychologiczno-pedagogicznych,

-         kierunek pracy z rodzin,

-         wskazania do dalszej pracy terapeutyczno-wychowawczej (sfera dydaktyczna, emocjonalna, spoeczna).

Diagnozy wyczerpujco charakteryzuj poszczeglne sfery rozwoju psychofizycznego dziecka

Indywidualne plany pracy s opracowane dla wszystkich wychowankw.

Opracowano je w nastpujcych aspektach:

-         dane o sytuacji prawnej dziecka,

-         sytuacja rodzinna dziecka,

-         funkcjonowanie spoeczne dziecka w placwce,

-         funkcjonowanie emocjonalne dziecka w placwce,

-         samodzielno i umiejtno samoobsugi,

-         nauka szkolna dziecka,

-         czas wolny i zainteresowania dziecka,

-         stan zdrowia i rozwj fizyczny,

-         uwagi i spostrzeenia o dziecku,

-         znaczce wydarzenia w yciu dziecka.

W poszczeglnych aspektach krtko scharakteryzowano stan aktualny, nastpnie okrelono stan zamierzony oraz sposb realizacji wytyczonych zada. Ponadto opracowano rubryk "efekty podejmowanych dziaa".

W teczce kadego dziecka zamieszczono arkusz, w ktrym odnotowano najwaniejsze kwestie dotyczce dziecka - stanowisko staego Zespou do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. W przypadku kadego dziecka przeanalizowano:

-         karty pobytu dziecka,

-         okresowa ocena sytuacji dziecka,

-         ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,

-         analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodzin,

-         modyfikowanie indywidualnego planu pracy,

-         ocena zasadnoci dalszego pobytu dziecka w placwce.

Po przeanalizowaniu sytuacji dziecka i jego rodziny na pimie jest formuowany wniosek dotyczcy zasadnoci dalszego pobytu dziecka w placwce.

Na podstawie ksigi protokow stwierdzono, e w 2006r. odbyy si 4 posiedzenia staego Zespou do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka. Na posiedzenia systematycznie zapraszani s kuratorzy Sadu Rodzinnego oraz przedstawiciel PCPR - u w Biaymstoku.

Na podstawie przeprowadzonych czynnoci kontrolnych stwierdzono, e w placwce przestrzegane s prawa dziecka.

Kontrola Domu Dziecka im. J. Korczaka w Krasnem zostaa dokonana w oparciu o analiz dokumentw dotyczcych placwki, wyjanie dyrektora oraz wyjanie wychowankw.

Protok sporzdzono w dwch jednobrzmicych egzemplarzach, z ktrych jeden otrzymuje dyrektor Placwki.

W przypadku gdy Dyrektor Domu Dziecka im J. Korczaka w Krasnem nie zgadza si z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, moe odmwi jego podpisania skadajc w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjanienie podajc przyczyny tej odmowy. Wyjanienia naley skada do Dyrektora Wydziau Polityki Spoecznej Podlaskiego Urzdu Wojewdzkiego w Biaymstoku.

 

Dyrektor Domu Dziecka

Podpisy kontrolujcych

Im. J. Korczaka w Krasnem

1. Magorzata Osipowicz

2007.04.13

2. Krystyna Pasiuk

 


Publikator: Joanna Katarzyna Hołubowicz Data utworzenia:  25.05.2007 11:05:46
Data publikacji:  25.05.2007 11:05:46
Data modyfikacji:  25.05.2007 11:13:09 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl