Protokół
z kontroli problemowej przeprowadzonej w dniu 12 kwietnia 2007r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Hajnówce (REGON - 050869093, NIP 543-10-15-138), zwanym dalej ,,Urzędem", podległym Staroście Powiatu Hajnowskiego
Kierownikiem Urzędu od dnia 1 stycznia 1993r. jest Pani Irena Wróblewska.
Kontrolę przeprowadziły:
Pani Elżbieta Czurak - Kierownik Oddziału Służb Zatrudnienia
Pani Małgorzata Czerniawska - inspektor wojewódzki
na podstawie upoważnienia do kontroli nr 67 z dnia 10 kwietnia 2007r. wydanego z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Pana Andrzeja Kozłowskiego Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej.
Kontrolujące wpisały się do książki kontroli pod poz. 22/2007.
Wyjaśnień w trakcie kontroli udzielała Pani Alla Miszczuk - starszy inspektor p.o. Kierownika Działu Organizacyjno - Administracyjnego Urzędu.
Temat kontroli: Spełnianie wymogów kwalifikacyjnych określonych dla pracowników urzędów pracy.
Podstawa prawna kontroli: art. 10 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004r. Nr 99, poz.1001 z późn. zm.).
Celem kontroli było sprawdzenie:
1. poziomu kwalifikacji kadr Urzędu odpowiednio do wymagań kwalifikacyjnych dla zajmowanych stanowisk pracy, określonych w tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz.1222 z późn. zm.)
2. wykonywania zadań w zakresie szkolenia pracowników Urzędu, mających wpływ na poziom ich kwalifikacji w 2006r.
Badaniem objęto:
-
akta osobowe losowo wybranych pracowników Urzędu zatrudnionych wg stanu na dzień 31 grudnia 2006r. - dla sprawdzenia wymogów kwalifikacyjnych pracowników Urzędu,
-
dokumentację Urzędu dotyczącą szkolenia pracowników.
W dniu 31 grudnia 2006r. w Urzędzie:
Ustalenia kontroli:
Szczegółowe wyniki badań zostały przedstawione w formie tabel stanowiących załączniki Nr 1 i 2 do niniejszego protokołu.
Ad.1 Badaniem poziomu wykształcenia i stażu pracy objęto 7 losowo wybranych akt pracowników Urzędu o numerach: 31, 7, 8, 4, 16, 3, 18. Nie stwierdzono niezgodności zarówno pod względem poziomu wykształcenia jak i wymaganego stażu pracy kadr Urzędu z obowiązującymi wymaganiami kwalifikacyjnymi dla zajmowanych stanowisk pracy.
Ad.2 Dokumentacja dotycząca szkoleń pracowników przechowywana jest w oznakowanych teczkach o znaku: KO-1220/2006r. Ewidencja Szkoleń 2004r., 2005r., 2006r., OA-0719/2006r. Reprezentacja, OA-1220/2006r. Kursy, sympozja, kursokonferencje, szkolenia pracowników. Z przedstawionej dokumentacji oraz informacji uzyskanych od Pani Ally Miszczuk wynika, iż w 2006r. w 61 szkoleniach zewnętrznych wzięło udział 19 pracowników. Zorganizowano również dwa szkolenia wewnętrzne dla 7 osób zatrudnionych w Urzędzie.
Tematyka zorganizowanych szkoleń zewnętrznych obejmowała:
- Realizacja/ zarządzanie projektami społeczno - edukacyjnymi współfinansowanymi z funduszy europejskich w ramach ZPORR - priorytet II i EFS.
- Europejski Fundusz Społeczny.
- Fundusze Unijne, Projekt krok po kroku.
- Planowanie i organizacja szkoleń.
- Podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczenie za 2005 r., zmiany na 2006r.
- Komunikacja interpersonalna w pracy indywidualnej i grupowej z klientem urzędu w ramach projektu. Rozwój kompetencji, instytucji na rynku pracy. (Działanie 1.1 SPORZL).
- Konkurs w ramach schematu Działań 1.2 oraz 1.3 SPORZL.
- Zasiłki ZUS chorobowe i rodzinne - nowe przepisy.
- Europejski Fundusz Społeczny. Zarządzanie cyklem projektu. Budowa projektu + wniosek.
- Specjalista do spraw rozwoju zawodowego.
- Kwalifikowalność wydatków w ramach EFS.
- Bezzwrotne dotacje dla mikroprzedsiębiorców w ramach programu ZPORR oraz źródła finansowania inwestycji.
- Działanie 1,4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.
- Kwestionariusz Zainteresowań zawodowych (KZZ).
- EFS -"Zarządzanie Cyklem Projektu- wdrażanie, monitoring i ewaluacja".
- Podsystem obiegu dokumentów. Podsystem internetowych formularzy.
- Pomocna dłoń - szkolenie dla pracowników PUP i PCPR z PFRON.
- Szkolenie instruktażowe dla personelu projektu, partnerów i instytucji współpracujących w ramach projektu "Daj sobie szansę- Tobie też się uda".
- Obsługa programów i osób w ramach projektów EFS.
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz podpisu elektronicznego.
- Nowy program "Płatnik" z systemem dwustronnej wymiany informacji obowiązujący od 01.05.2006r.
- EURES.
- Elastyczny pracownik - Partnerska rodzina.
- Przygotowanie systemów teleinformatycznych.
- Rozliczenie wniosku o płatność w projektach SPORZL- najnowsze wytyczne.
- Nowelizacja prawa zamówień publicznych - jak prawidłowo stosować ustawę w 2006r.
- Księgowanie środków europejskich i refinansowania w WUP i PUP.
- Przygotowanie systemów teleinformatycznych.
- Zarządzanie finansowe projektem - płynność finansowa w trakcie realizacji projektu.
- Rekrutacja i selekcja pracowników.
- Zasady udzielania pomocy publicznej przez Powiatowe Urzędy pracy po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
- Stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Stosowanie norm prawnych wynikających z ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Zasady naboru urzędników w administracji samorządowej.
- Warsztaty szkoleniowo - doradcze w zakresie praktycznego stosowania przepisów znowelizowanego Prawa zamówień publicznych.
- Praktyka w projektach współfinansowanych z EFS.
- Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych - nowoczesne narzędzie pracy doradcy zawodowego.
- Podpis elektroniczny.
- Podsumowanie projektu ,,Profesjonalizm usług urzędu pracy".
- ZFŚS .
- Prawo pracy.
- ZUS 2007r. z uwzględnieniem zmian.
- Bilans 2006r. zamkniecie ksiąg rachunkowych w jednostkach i zakładach budżetowych wg nowych zasad.
- EURES, zatrudnianie cudzoziemców, kontrola legalności zatrudnienia, sprawy emerytalno - rentowe związane z praca w UE.
- Projekt "Urząd Pracy 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę".
- Rozwój zasobów ludzkich w kontekście programów współfinansowanych z EFS - wymiana dobrych praktyk.
- Szkolenie z zakresu ustawy promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy EURES oraz agencji zatrudnienia.
- Poszukiwanie zatrudnienia na otwartych rynkach w wymiarze krajowym i europejskim.
- Asertywność w zarządzaniu ludźmi.
- Rozwój Zasobów Ludzkich -doświadczenia wdrażania EFS w Polsce.
- Projekt "Zawodowe Drogowskazy -Wsparcie dla modernizacji ofert szkół o profilu zawodowym".
- Kierunki rozwoju powiatu hajnowskiego.
- Wymiana doświadczeń w ramach projektu "JOB -wsparcie dla bezrobotnych" współfinansowanego programu edukacyjnego UE Leonarda da Vinci w Irlandii.
- Neurolingwistyczny rozwój osobowości.
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013.
- Sąsiedztwa Polska-Białoruś - Ukraina Inferreg IIIA/z działania 2.1.Wzmocnienie instytucjonalnej współpracy transgranicznej oraz podniesienie jakości kapitału ludzkiego.
- Rola regionalnego Ośrodka Szkoleniowego EFS w budowaniu partnerstw lokalnych.
- Sytuacja na rynku pracy w woj. podlaskim z wykorzystaniem projektu TELMI.
- Regionalny system Monitorowania Rynku Pracy.
- ,,Coaching" w ramach projektu "Profesjonalizm usług rynku pracy" .
- Projekt budżetu powiatu na 2007r.
Tematyka zorganizowanych szkoleń wewnętrznych obejmowała:
- Poprawność merytoryczna i finansowa projektów SPO RZZ działanie 1.2 i 1.3.
- Archiwizacja dokumentacji. Promocja programów SPO RZZ działanie1.2 i 1.3.
***
Niniejszy protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Hajnówce.
Kontrolujące poinformowały o :
- przysługującym prawie zgłoszenia zarządzającemu kontrolę pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń - w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu,
- przysługującym prawie odmowy podpisania protokołu z kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia pisemnych wyjaśnień co do przyczyny odmowy.
Dyrektor |
Przeprowadzający kontrolę: |
Powiatowego Urzędu Pracy
w Hajnówce |
Elżbieta Czurak
Kierownik Oddziału |
Pani Irena Wróblewska |
Małgorzata Czerniawska
inspektor wojewódzki |
Hajnówka, dnia 16. 05. 2007r.
Załącznik Nr 1
STRUKTURA ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW PUP w Hajnówce
wg STANOWISK PRACY I WYKSZTAŁCENIA w dniu 31.12.2006r
Lp. |
Stanowisko pracy
|
Liczba zatrudnionych - w osobach |
Ogółem |
W y k s z t a ł c e n i e |
wyższe |
policealne |
średn. ogólne |
średn. zawod |
zasadnicze |
inne |
1. |
Dyrektor PUP |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
2. |
Z-ca Dyrektora PUP |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
3. |
Gł. Księgowy |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Radca prawny |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Kierownik działu/wydziału |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
6. |
Kierownik oddziału/referatu |
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Starszy inspektor powiatowy |
2 |
|
2 |
|
|
|
|
8. |
Starszy informatyk,specjalista |
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Starszy inspektor |
5 |
2 |
1 |
1 |
1 |
|
|
10. |
Starszy księgowy |
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Inspektor powiatowy |
4 |
2 |
2 |
|
|
|
|
12. |
Starszy pośrednik pracy |
|
|
|
|
|
|
|
13. |
Starszy doradca zawodowy |
|
|
|
|
|
|
|
14. |
Pośrednik pracy I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Doradca zawodowy I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
16. |
Pośrednik pracy |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
17. |
Doradca zawodowy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
18. |
Pośrednik pracy-stażysta |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
19. |
Doradca zawodowy-stażysta |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
20. |
Samodzielny specjalista ds. programów |
|
|
|
|
|
|
|
21. |
Specjalista ds. programów |
|
|
|
|
|
|
|
22. |
Samodzielny specjalista ds. rozwoju zawodowego |
|
|
|
|
|
|
|
23. |
Specjalista ds. rozwoju zawodowego |
|
|
|
|
|
|
|
24. |
Lider klubu pracy |
|
|
|
|
|
|
|
25. |
Doradca EURES |
|
|
|
|
|
|
|
26. |
Asystent EURES |
|
|
|
|
|
|
|
27. |
Podinspektor |
|
|
|
|
|
|
|
28. |
Inspektor |
|
|
|
|
|
|
|
29. |
Informatyk |
|
|
|
|
|
|
|
30. |
Starszy referent, księgowy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
31. |
Referent |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
32. |
Pracownik I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM /1-32/ |
22 |
12 |
7 |
1 |
2 |
|
|
33. |
Obsługa |
2 |
1 |
1 |
|
|
|
|
OGÓŁEM PUP |
24 |
13 |
8 |
1 |
2 |
|
|
Załącznik Nr 2
STRUKTURA ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW PUP w Hajnówce
wg STANOWISK PRACY I STAŻU PRACY w dniu 31.12.2006r.
Lp. |
Stanowisko pracy |
Liczba zatrudnionych - w osobach |
Ogółem |
Liczba lat pracy |
6
i więcej |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
1. |
Dyrektor PUP |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2. |
Z-ca Dyrektora PUP |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
3. |
Gł. Księgowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Radca prawny |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Kierownik działu/wydziału |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
6. |
Kierownik oddziału/referatu |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Starszy inspektor powiatowy |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
8. |
Starszy informatyk,specjalista |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
Starszy inspektor |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
10. |
Starszy księgowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
Inspektor powiatowy |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
12. |
Starszy pośrednik pracy |
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
Starszy doradca zawodowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
14. |
Pośrednik pracy I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Doradca zawodowy I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
|
16. |
Pośrednik pracy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
17. |
Doradca zawodowy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
18. |
Pośrednik pracy-stażysta |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
19. |
Doradca zawodowy-stażysta |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
|
20. |
Samodzielny specjalista ds. programów |
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
Specjalista ds. programów |
|
|
|
|
|
|
|
|
22. |
Samodzielny specjalista ds. rozwoju zawodowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
23. |
Specjalista ds. rozwoju zawodowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
24. |
Lider klubu pracy |
|
|
|
|
|
|
|
|
25. |
Doradca EURES |
|
|
|
|
|
|
|
|
26. |
Asystent EURES |
|
|
|
|
|
|
|
|
27. |
Podinspektor |
|
|
|
|
|
|
|
|
28. |
Inspektor |
|
|
|
|
|
|
|
|
29. |
Informatyk |
|
|
|
|
|
|
|
|
30. |
Starszy referent, księgowy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
31. |
Referent |
2 |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
32. |
Pracownik I stopnia |
|
|
|
|
|
|
|
|
RAZEM /1-32/ |
22 |
18 |
|
|
|
|
2 |
2 |
33. |
Obsługa |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
1 |
OGÓŁEM PUP |
24 |
19 |
|
|
|
|
2 |
3 |