Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
35097448   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa - Urząd Stanu Cywilnego Rutka Tartak. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

 

                                                Protokół

              z kontroli , przeprowadzonej w dniu 08 marca 2007 r.

                  w  Urzędzie Stanu Cywilnego w Rutce Tartak

 

    Kontrolą objęto Urząd Stanu Cywilnego w Rutce  Tartak, wchodzący w skład Urzędu Gminy w Rutce Tartak /art.5a ust.1 prawa o asc/.

Gmina Rutka Tartak stanowi okręg Urzędu Stanu Cywilnego.

 

Regon Urzędu Gminy  Rutka Tartak - P-001084306

NIP - 844-10-57-430.

 

    Kierownikiem jednostki kontrolowanej  jest Pan Jan RACIS - Wójt Gminy Rutka Tartak wybrany  na to stanowisko w wyborach, które odbyły się w dniu 12 listopada 2006 r. /zaświadczenie stanowi załącznik do protokołu/.

Wójt Gminy pełni również funkcję Kierownika USC - art.6 ust.1 i 2  ustawy - prawo o asc.

   Zastępcą Kierownika USC jest Pani  Bożena SOKOŁOWSKA, powołana Uchwałą Nr III/14/90 Rady Gminy Rutka Tartak z dnia 26.VII.1990 r. / art. 6 ust.3 - ustawy  prawo o asc.

 

   Kontrolę przeprowadziła  Halina Okulewicz- Kierownik Oddziału ds. rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji w Wydziale  Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku  na podstawie upoważnienia  Nr  12/07  z dnia  07.03.2007 r.

podpisanego przez  P. Andrzeja W.Gawkowskiego - Dyrektora w/w Wydziału.

 

   Adres Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego ; 15-213 Białystok,

ul. Mickiewicza 3.

 

   Wojewoda Podlaski sprawuje nadzór nad działalnością  urzędów stanu cywilnego woj. podlaskiego .

Podstawa prawna do przeprowadzenia kontroli;

- art.8 ust.3  ustawy z dnia 29 września 1986 roku - prawo o aktach stanu cywilnego /tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688/   i § 24 rozporządzenia

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26.10.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego , sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia  oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów / Dz.U. Nr 136, poz. 884 z póżn. zm./,

- art.11 a ust. 3 ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk /tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 233, poz. 1992/.

 

     Zasady i tryb prowadzenia  kontroli określa zarządzenie Wojewody Podlaskiego Nr 80/05 z dnia 11 maja 2005 r.

 

Temat kontroli;

Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 29 września 1986 r. - prawo o aktach stanu cywilnego / tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688/

oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26.10.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego , ich odpisów, zaświadczeń i protokołów /Dz.U.Nr 136, poz.884 z późn. zm./

a także  ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk /tekst jedn. z 2005 r.  Dz.U.. Nr 233, poz. 1992/.

 

    Kontrolę przeprowadzono w oparciu o plan wykonawczy kontroli ustalony na 2007 rok dla urzędów stanu cywilnego , zatwierdzony dnia 06.03.2007 r.  przez P.Andrzeja W.Gawkowskiego - Dyrektora Wydziału.

 

     W trakcie kontroli wyjaśnień i informacji udzielała Pani Bożena Sokołowska - Zastępca Kierownika USC W Rutce Tartak.

  

     Osoba kontrolująca wpisała się do księgi kontroli w Urzędzie Gminy Rutka Tartak pod Nr  2/07.

 

     Kontrolą objęto ;

 

1. Księgę małżeństw  i akta zbiorowe   

   

    W jednej księdze znajdują się akty małżeństw za lata 2004, 2005,2006 i 2007.

W księdze za rok 2004 wpisano  5 aktów małżeństw, w tym 2 na podstawie decyzji Kierownika USC w Rutce Tartak oraz 3 na podstawie zaświadczeń od duchownego, potwierdzających zawarcie związku małżeńskiego wyznaniowego ze skutkiem cywilnym .    

W 2005 r. sporządzono 10 aktów, w tym 1 - na podstawie decyzji Kierownika USC,  2 akty dotyczą  zawarcia związku małżeńskiego przed Kierownikiem USC i 2 akty  dotyczą małżeństw „konkordatowych".

 

W 2006 r. - 10 aktów, w tym ; 1 wpisano na podstawie decyzji  Kierownika USC,  4- dotyczą małżeństw cywilnych i 5 aktów dotyczy małżeństw „konkordatowych".

W księdze założonej na  2007 r. / wg stanu na dzień kontroli/  sporządzono

2 akty małżeństwa , w tym;   1 - dotyczy związku małżeńskiego zawartego przed Kierownikiem USC   i  1-  dotyczy związku małżeńskiego wyznaniowego ze skutkiem cywilnym.

 

Wszystkie w/w  akty są podpisane przez Zastępcę Kierownika USC. Akty  dotyczące małżeństw zawartych przed  Kierownikiem USC podpisane są również przez  nupturientów i świadków.

Akty są ponumerowane w danym roku  kolejno / nie stwierdzono stron pustych, przekreślonych ,  unieważnionych /. - § 3  rozporządzenia.

Wolne miejsca w poszczególnych rubrykach aktu, po jego sporządzeniu  jak również w rubryce „uwagi" zostały zakreślone w sposób  uniemożliwiający dokonanie  w nich jakichkolwiek wpisów  / § 7 ust.2 rozporządzenia/.

 

Księga stanu cywilnego za poszczególne lata jest zamknięta i otwarta na kolejny rok , poprzez naniesienie stosownej adnotacji zgodnie z § 12 rozporządzenia.

Wszystkie akty wypisane są  czytelnie, pismem ręcznym .

      

    Do ksiąg za wymienione wyżej lata założone są akta zbiorowe, w których znajdują się wymagane prawem o asc dokumenty , tworzące  dany akt /§ 15 rozporządzenia/.

 

    Sprawdzono ;

- akt małżeństwa Nr (...)1, który sporządzony został na podstawie decyzji Kierownika USC w Rutce Tartak. Podstawa wpisania aktu do księgi odzwierciedlona została prawidłowo w akcie w rubr. „uwagi" / § 7 ust.1 rozporządzenia  /.

Wnioskodawcą o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa do księgi polskiej była osoba, której akt dotyczy , a zatem osoba uprawniona.

Decyzję podjął organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy / art. 13 prawa o asc/.

Transkrypcji podlegał odpis aktu  małżeństwa wydany przez stosowny organ niemiecki. Strona przedłożyła również tłumaczenie tego dokumentu na język polski, dokonane przez tłumacza przysięgłego w Polsce / § 9 rozporządzenia/.                            

      Podstawa prawna decyzji - art. 73 ustawy - prawo o aktach stanu cywilnego / powinien być wskazany art.73 ust.1 /. Pouczenie o środkach zaskarżenia , zgodne z obowiązującymi przepisami.

 

Biorąc pod uwagę istotę transkrypcji , dane z aktu zagranicznego przeniesiono do decyzji i treści aktu w księdze polskiej - prawidłowo .

Nazwiska małżonków i dzieci z tego małżeństwa  wynikały z  zagranicznego odpisu aktu małżeństwa, co również w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami ujęto w decyzji i treści aktu w księdze polskiej.

    Do dokumentów znajdujących się  aktach zbiorowych nie zgłoszono uwag.

Wnioskodawczyni pokwitowała odbiór decyzji.

Przypiski w akcie małżeństwa w księdze polskiej naniesione zostały na bieżąco.

 

- Akty (...)1 - dotyczą małżeństwa zawartych przed  duchownym, ze skutkiem cywilnym - art. 1 § 2 krio.

* zaświadczenie  niezbędne do zawarcia małżeństwa w w/w trybie  / art. 4 ‘ krio/ wydał Kierownik USC właściwy ze względu na miejsce zamieszkania obu nupturientów lub jednego  z nich.

* termin ważności zaświadczenia określano prawidłowo.

* związki małżeńskie zawarte były w terminie ważności zaświadczenia, 

  przykładowo;

    Akt Nr (...)1; termin ważności zaświadczenia  określono 05.05.2006 r. -

    05.08.2006 r., związek małżeński zawarto 03.06.2006 r.

    Akt nr (...)1; zaświadczenie ważne w okresie  16.05.2006 r. - 16.08.2006 r. , 

    związek małżeński zawarto 01.07.2006 r.

    Akt Nr (...)1; termin ważności zaświadczenia 07.11.2006 r. - 07.02.2007 r.,

    związek małżeński zawarto dn. 30.11.2006 r.

 

* w każdym przypadku zaświadczenia od duchownego , potwierdzające zawarcie małżeństwa wpłynęły do USC w ustawowo przewidzianym terminie tj. przed upływem pięciu dni od daty zawarcia małżeństwa wyznaniowego.

Na każdym zaświadczeniu jest odnotowana data wpływu dokumentu do USC.

 

* akty małżeństw sporządzano niezwłocznie - art.61a ust.2 ustawy.

* nie stwierdzono naruszenia właściwości organu uprawnionego do sporządzenia aktu małżeństwa.

* w aktach zbiorowych do każdego aktu małżeństwa znajdują się wymagane prawem o asc dokumenty.

 

 

* akty małżeństw wypisano prawidłowo. Porównano dane znajdujące się w dokumentach stanowiących podstawę sporządzenia aktów , nie stwierdzając błędów i rozbieżności.

 

   Następnie sprawdzono dokumenty w aktach zbiorowych oraz wypisane akty dotyczące małżeństw zawartych przed Kierownikiem USC w Rutce Tartak.

(...)1 .

Bez uwag.

 

 

II. Księga zgonów i akta zbiorowe

 

     W 2004 r. sporządzono 7 aktów zgonu, w 2005 r. - 11 aktów, w 2006 r. - 11 aktów i w 2007 r. /wg stanu na dzień kontroli / - „0".

 

Wszystkie akty zgonu są podpisane przez uprawnioną osobę tj. Zastępcę Kierownika USC P. Bożenę Sokołowską.  Akty wypisane są czytelnie. Księgi za poszczególne lata są zamknięte i otwarte na kolejny rok , zgodnie z § 12 rozporządzenia. Kolejność w numeracji aktów w poszczególnych latach jest zachowana.

Akta zbiorowe do księgi zgonów na poszczególne lata są założone .

Akty zgonu zostały sporządzone przez organ właściwy ze względu na miejsce zdarzenia - art.10 ust.1 prawa o asc.

    Nie stwierdzono zgłoszenia zgonu dokonanego przez zakład pogrzebowy.

 

     Sprawdzono akt zgonu Nr (...)1 wpisany do księgi polskiej na podstawie decyzji  Z-cy Kierownika USC w Rutce Tartak

Wniosek o wpisanie złożył syn osoby zmarłej, zamieszkały w gm. Rutka Tartak. A zatem decyzję podjął  organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy / art.13 prawa o asc/.

Przedłożono zagraniczny odpis aktu zgonu / z Nowego Jorku/  oraz tłumaczenie tego dokumentu na język polski  dokonane przez tłumacza przysięgłego .Do dokumentów stanowiących podstawę podjęcia decyzji uwag nie zgłoszono.

Podstawa prawna decyzji i pouczenie o przysługującym odwołaniu - określono prawidłowo. Decyzja zgodna z żądaniem wnioskodawcy, który pokwitował jej odbiór.

Następnie na wniosek tej samej osoby podjęta została decyzja o sprostowaniu  błędów w akcie zgonu / art. 28 prawa o asc/.

Decyzja podjęta została niezwłocznie. Jest zgodna z żądaniem strony.

                                        

Decyzję podjął organ właściwy. Wzmiankę dodatkową w akcie zgonu naniesiono zgodnie z orzeczeniem.

Również na wniosek syna osoby zmarłej podjęta została decyzja o uzupełnieniu aktu zgonu o brakujące dane /art.36 prawa o asc/.  Bez uwag.

Odbiór decyzji pokwitowany przez wnioskodawcę.

 

    Następnie sprawdzono akty zgonu sporządzone w 2006 roku na podstawie karty zgonu.

W aktach zbiorowych do każdego aktu zgonu jest karta zgonu wystawiona przez lekarza. Porównano daty zgonu  wpisane w karcie zgonu  i akcie zgonu, nie stwierdzając błędów.

Nie stwierdzono również naruszenia właściwości miejscowej organu uprawnionego do sporządzenia aktu zgonu /art.10 ust.1 prawa o asc/.

W pozycji miejsce zgonu w karcie zgonu  w każdym przypadku wpisana jest nazwa  miejscowości w której nastąpiło zdarzenie.

Bez uwag.

 

III.  Wydawanie  odpisów  zupełnych  i skróconych  aktów stanu cywilnego

       W 2006 r. wnioski o wydanie odpisów skróconych i zupełnych prowadzone były w jednej teczce, zatytułowanej „ skrócone odpisy aktów stanu cywilnego"  USC.5141 .... Kat.B 5. Należało prowadzić dwie odrębne teczki opisane zgodnie z obowiązującym jednolitym rzeczowym wykazie akt.

W spisie treści zarejestrowano 130 spraw. W aktach znajdują się podania osób, wnioskujących o wydanie   stosownego dokumentu, z których wynika żądanie strony, do jakiego celu niezbędny jest dokument / co ma znaczenie w związku z pobieraną opłatą skarbową/, czy wniosek pochodzi od osoby uprawnionej.

 

     W 2007 roku założono zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt dwie teczki;  „Nr USC.5140.... Odpisy zupełne aktów stanu cywilnego" i

             „ Nr USC 5141 ...Odpisy skrócone aktów stanu cywilnego".

 

W pierwszej teczce zarejestrowano w 2007 r. / wg stanu na dzień kontroli/ - 38 spraw, natomiast w drugiej teczce - 19 spraw.

Do obu teczek założone zostały spisy spraw, które prowadzone są na bieżąco.

W każdej sprawie jest podanie, na którym jest data wpływu wniosku do USC. Na podaniu jest pokwitowanie odbioru odpisu aktu  przez wnioskodawcę.

Bez uwag.                                               

 

IV. Zmiana imion i nazwisk

     W  2005 rok zarejestrowano 2 sprawy, w tym jedna dotyczy informacji o zmianie przepisów prawnych w omawianym zakresie , a druga ;  decyzji w sprawie zmiany imienia.

 

Ustalono, że podanie złożyła matka osoby małoletniej. Na podaniu jest podpis matki i ojca.  Ojciec dziecka wyraził zgodę na zmianę imienia  małoletniej córki / art. 7 w zw. z art. 5 ust.4 ustawy o zmianie imion i nazwisk/.

Podstawa prawna decyzji - art.7 ustawy- prawidłowa. Pouczenie o przysługującym odwołaniu - do Wojewody Podlaskiego.

Decyzja zgodna z żądaniem wnioskodawcy.

Strona pokwitowała jej odbiór.

Decyzja została wydana niezwłocznie.

Informację o zmianie imienia wysłano do adresatów określonych w art.11 ustawy. Omówiono z Panią Bożeną Sokołowską zasady przekazywania decyzji i informacji  do właściwych adresatów, o których mowa w we wspomnianym przepisie.

 

        

     Na tym protokół zakończono.

   

     Ustalenia kontroli omówiono z Panem  Janem Racis -    Wójtem Gminy Rutka Tartak, pełniącym jednocześnie funkcję Kierownika USC.

 

      Protokół z kontroli sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach . Jeden egzemplarz po podpisaniu przez Kierownika jednostki kontrolowanej pozostaje w aktach Urzędu Gminy w Rutce Tartak,  natomiast drugi egzemplarz w aktach Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców  Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.

 

    Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo wniesienia uwag do ustaleń z kontroli zawartych w protokole w terminie 7 dni od daty jego podpisania.

 

 

podpis osoby kontrolującej:

/-/ Halina Okulewicz - Kierownik Oddziału

29.03.2007 r.

podpis kierownika jednostki kontrolowanej:

/-/ Jan Racis - Wójt Gminy Rutka Tartak

04.04.2007 r.

1 z treści protokołu wykropkowano dane, biorąc pod uwagę art. 83 ustawy z dnia 29 września 1986 roku Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zm.)


Publikator: Konrad Michałowski Data utworzenia:  29.08.2007 14:05:15
Data publikacji:  29.08.2007 14:05:15
Data modyfikacji:  29.08.2007 14:08:33 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl