PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w Białymstoku
15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3
-7-
Białystok, dnia 12 września 2007r.
ŚR.IV.KA.0933/1/06
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
W dniu 28 sierpnia 2007r. pracownicy Wydziału Środowiska i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę sprawdzającą w Starostwie Powiatowym w Mońkach, w Referacie Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Zarządzania Kryzysowego. Kontrolę przeprowadzono na postawie upoważnień Wojewody Podlaskiego Nr 20/07 i Nr 21/07 z dnia 27.08.2007r.
Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli:
§ 2 oraz § 11 ust. 1 zarządzenia Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli z późn. zm. oraz art. 140 ust.1. ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.).
Kontrola dotyczyła zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez Starostów na podstawie przepisów ustawy z dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2005r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.)
Kontrolą z tego zakresu objęto okres od dnia 11.05.2006 r. do dnia 28.08.2007 r.
W szczególności kontrola objęła:
1. sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na szczególne korzystanie z wód oraz na wykonanie urządzeń wodnych - podstawa prawna art. 122 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005r. Nr 239, późn. zm.) z uwzględnieniem przepisów rozdziałów 1-4 w dziale IV tytułu III - ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.- Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2006r.Nr 129, poz. 902),
2. przestrzeganie procedury administracyjnej związanej z wydawaniem wyżej wymienionych pozwoleń - Kodeks postępowania administracyjnego,
3. przeglądy wydanych pozwoleń wodnoprawnych - art. 136 ust. 2 ustawy Prawo wodne,
Ustalenia kontroli zostały opisane w protokole kontroli podpisanym przez kierownika kontrolowanej jednostki w dniu 5 września 2007r.
W trakcie kontroli stwierdzono:
1.Wyeliminowano uchybienia stwierdzone w protokole kontroli problemowej z dnia 11 maja 2006 r. tj.
a) pozwolenia wodnoprawne wydawane były na wniosek zakładu, zgodnie z treścią złożonego wniosku (w przypadkach wątpliwych żądano doprecyzowania wniosku),
b) od dnia 1.01.2007r. założono oddzielne teczki spraw, w których gromadzone są dokumenty związane z udzielaniem pozwoleń wodnoprawych na szczególne korzystanie z wód (teczka o numerze OSS.ŚR.6223/-/07) oraz dotyczące wydawania pozwoleń na wykonanie urządzeń wodnych (teczka o numerze OSS.ŚR. 6224/-/07), wypełniając tym samym zalecenia instrukcji kancelaryjnej.
c) w kontrolowanym okresie, przy wydawaniu pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, w sentencji decyzji szczegółowo określano warunków odprowadzania ścieków,
a ponadto:
d) wszystkie sprawy były załatwione z zachowaniem terminu obowiązującego w kpa,
e) wszystkie decyzje były przekazane stronom za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
f) strony postępowania informowane były o wszczęciu postępowania administracyjnego
w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego i możliwości czynnego udziału w każdym stadium postępowania.
2. W kontrolowanych sprawach dostrzeżono następujące uchybienia:
a) W okresie od ubiegłej kontroli, która obejmowała okres od dnia 1.01.2005r. do dnia kontroli sprawdzającej tj. do dnia 28.08.2007r organ nie dokonywał przeglądu wydanych pozwoleń wodnoprawnych.
Art. 136 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy - Prawo wodne nakłada na organ obowiązek dokonywania przeglądów ustaleń wydanych pozwoleń wodnoprawnych na pobór wody lub odprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, przynajmniej raz na 4 lata. Decyzje wydane przed 28.08.2003 roku winny być w tym okresie zweryfikowane, gdyż minął już 4-letni okres ich obowiązywania. Ponieważ zmianie uległy niektóre przepisy wykonawcze regulujące np. odprowadzanie ścieków, zachodzi więc prawdopodobieństwo, iż organ
z urzędu mógł wydane wcześniej pozwolenie ograniczyć (np. poprzez zaostrzenie warunków odprowadzania ścieków). Organ z uprawnień takich nie skorzystał, gdyż nie dokonywał wymaganych prawem przeglądów pozwoleń.
b) W decyzji na odprowadzanie ścieków komunalnych organ nie podał uzasadnienia faktycznego dla przyjętych warunków odprowadzania ścieków (nie określił liczby RLM, która jest podstawą do ustalenia stężeń zanieczyszczeń w odprowadzanych ściekach), czym naruszył art. 107 kpa, który wskazuje, co powinna zawierać decyzja administracyjne (między innymi właśnie uzasadnienie faktyczne i prawne).
W terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo wniesienia na piśmie umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków w nim zawartych. W przypadku nie skorzystania z wyżej wymienionego prawa wnoszę o powiadomienie mnie w ciągu miesiąca o podjętych działaniach w celu wyeliminowania stwierdzonych uchybień.
Z up. WOJEWODY PODLASKIEGO
/-/ Elżbieta Piotrowska
Kierownik Oddziału
w Wydziale Środowiska i Rolnictwa