PROTOKÓŁ
z
kontroli problemowej Domu Pomocy Społecznej p.w. Św. Franciszka z Asyżu w Tykocinie - przeprowadzonej w dniu 29 stycznia 2004r.,
REGON 04010283800048
Dom Pomocy Społecznej p.w. Św. Franciszka z Asyżu w
Tykocinie jest prowadzony przez CARITAS
Diecezji Łomżyńskiej na zlecenie powiatu łomżyńskiego. Adres siedziby - 16-080 Tykocin, ul Klasztorna 1.Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej
p.w. Św. Franciszka z Asyżu w Tykocinie jest ks. Andrzej Stypułkowski.
Kontrolę przeprowadziły - Mieczysława Nartowicz
- inspektor w Wydziale Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w
Białymstoku, Ewa Feszler - starszy inspektor w Wydziale Polityki Społecznej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku na podstawie upoważnienia Nr 138
z dnia 28 stycznia br., wydanego w imieniu Wojewody Podlaskiego przez Andrzeja
Kozłowskiego - dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego.
Przedmiot
kontroli:
1/
stopień realizacji programu naprawczego,
2/ struktura zatrudnienia, kwalifikacje
zatrudnionych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników
kwalifikacji zawodowych w okresie od 01.01.2002 r. do
31.12.2003 r.
Wykaz
podstawowych aktów prawnych:
1. Ustawa z dnia 29 listopada
1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z
1998r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm.)
2. Rozporządzenie Ministra
Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r. w sprawie domów pomocy
społecznej (Dz. U. Nr 82 poz. 929)
3. Ustawa z dnia 19 sierpnia
1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego. (Dz. U. Nr 111, poz.535 z późn. zm.)
4. Rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach
organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 61, poz. 708 z późn. zm.).
Ustalenia kontroli
I.
Realizacja programu naprawczego.
Dom Pomocy Społecznej w Tykocinie nie spełniał
wymaganych standardów w zakresie:
-
likwidacji barier architektonicznych w budynku mieszkalnym,
-
wyposażenia w system przyzywowo
- alarmowy,
-
zapewnienia wymaganych pomieszczeń,
-
wyposażenia łazienek w urządzenia ułatwiające
samoobsługę osobom niepełnosprawnym,
-
wyżywienia (brak możliwości wyboru posiłków),
-
zatrudnienia pracowników terapeutyczno-opiekuńczych,
zgodnie z obowiązującym wskaźnikiem.
W
"Programie naprawczym Domu Pomocy Społecznej p.w. Św. Franciszka z Asyżu w celu
dostosowania placówki do obowiązujących standardów" zaplanowano w okresie
objętym kontrolą wykonanie następujących prac:
1) w zakresie likwidacji barier
architektonicznych:
-
zainstalowanie samobieżnego łazika schodowego - w 2001 r.
-
zamontowanie poręczy na korytarzach i uchwytów w
łazienkach - do 2003 r.
2) w zakresie usług
zaspokajających potrzeby bytowe:
-
otwarcie warsztatów gospodarstwa domowego i pomieszczeń do
terapii i rehabilitacji w budynkach na terenie posesji Domu - do 2003 r,
-
zagospodarowanie terenu poprzez zasadzenie
krzewów i drzew ozdobnych, wybudowanie fontanny i ustawienie ławek - do 2003 r
-
na części placu rekreacyjnego wybudowanie altany - do
2002 r.,
-
modernizację alejek od bramy głównej do budynku Domu - do
2001r.,
-
uruchomienie kuchenki pomocniczej - do 2003 r.
3) w zakresie usług opiekuńczych i wspomagających:
-
otwarcie sali rehabilitacyjnej i zatrudnienie rehabilitanta
- od marca 2001 r.
-
zatrudnienie instruktora terapii zajęciowej - do 2002 r.
-
zatrudnienie pracownika kulturalno-oświatowego oraz
psychologa - do 2003 r.
Ad. 1
W trakcie kontroli ustalono,
że w Domu nie został zainstalowany łazik samobieżny, którego zamontowanie zaplanowano
na rok 2003. Zgodnie z protokołem przyjęcia ustnych wyjaśnień dyrektora Domu,
stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego protokołu, wynika, że powyższe prace
ze względu na brak środków finansowych zaplanowano do 2006r. Na korytarzach
Domu zamontowano drewniane poręcze, ułatwiające poruszanie się osobom
niepełnosprawnym.
Ad.
2
Podczas kontroli ustalono, że z zaplanowanych w programie naprawczym
robót w zakresie usług zaspokajających potrzeby bytowe w okresie objętym
kontrolą zrealizowano następujące prace:
-
w budynku na zewnątrz Domu otwarto dwa pomieszczenia
do terapii. W jednym pokoju zamontowano kominek - tam odbywają się spotkania
mieszkańców, rozmowy, gry i zabawy oraz prowadzone są zajęcia integracyjne. W
drugim pomieszczeniu z łazienką prowadzone są zajęcia plastyczne oraz inne
formy terapii. Wszystkie zajęcia w tym budynku odbywają się w okresie wiosna -
jesień
-
w drugim budynku, gdzie zaplanowano zorganizowanie
warsztatów gospodarstwa domowego, wyremontowane zostało tylko jedno
pomieszczenie przeznaczone na salę rehabilitacyjną, ustawiono w nim stół do pin-ponga. Sala użytkowana także jest w okresie wiosna -
jesień. W pozostałych dwóch pomieszczeniach, ze względu na brak środków
finansowych nie rozpoczęto żadnych prac remontowych (do 2005 roku ma zostać tam
zorganizowana kuchenka pomocnicza).
-
zagospodarowano teren przyległy do Domu poprzez wybudowanie
fontanny, ustawienie ławek, zasadzenie drzew i krzewów ozdobnych,
-
na placu z tyłu Domu wybudowano altanę, wyłożono ją polbrukiem. Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Domu prace
wykończeniowe altanki - zamontowanie barierek planowane są do wykonania jeszcze
w 2004 roku. W okresie letnim odbywają się tam spotkania integracyjne
mieszkańców.
-
rozpoczęto modernizację alejek prowadzących od bramy głównej
do budynku Domu. Z wyjaśnień dyrektora Domu wynika, że do wykonania została
jeszcze 1/3 długości alejek. Zgodnie z protokołem przyjęcia ustnych wyjaśnień
dyrektora Domu stanowiącym Załącznik nr 2 do niniejszego protokołu, zakończenie
powyższych prac zaplanowano do 2005 roku.
Zgodnie z protokołami przyjęcia ustnych wyjaśnień
dyrektora Domu, ze względu na brak środków finansowych nie wykonano poniższych
prac:
-
nie uruchomiono
warsztatów gospodarstwa domowego, w tym kuchenki pomocniczej - termin
zakończenia prac przeniesiono na rok 2005 - wyjaśnienia dyrektora Domu,
stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego protokołu,
-
nie zamontowano
uchwytów w łazienkach - wyjaśnienia dyrektora Domu, stanowiące załącznik nr 1
do niniejszego protokołu, termin zakończenia prac przeniesiono na rok 2006.
Ad. 3
W trakcie kontroli ustalono,
że w zakresie usług opiekuńczych i wspomagających zgodnie z programem
naprawczym uruchomiono salę rehabilitacyjną i zatrudniono rehabilitanta oraz
instruktora terapii zajęciowej.
Ze względu na
brak środków finansowych nie zostali zatrudnieni psycholog i pracownik
kulturalno-oświatowy - wyjaśnienia dyrektora Domu, stanowiące załącznik nr 3 do
niniejszego protokołu. Wykonanie tego zadania przesunięto na rok 2006.
II.
Struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnionych
pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z Regulaminem
Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej w Tykocinie strukturę organizacyjną Domu
tworzą następujące działy:
-
medyczno-rehabilitacyjny i świadczeń opiekuńczych,
-
finansowy i administracyjno-gospodarczy.
Na dzień kontroli w DPS zatrudnione były 19 osób, w tym 18 osób w
przeliczeniu na pełne etaty. W dziale medyczno-rehabilitacyjnym i świadczeń
opiekuńczych zatrudnionych było 10 osób- lekarz psychiatra, pracownik socjalny,
instruktor terapii zajęciowej, pięć pielęgniarek, technik fizjoterapii,
pokojowa, ( w przeliczeniu na pełne etaty 9), co daje wskaźnik zatrudnienia
0,36. W okresie objętym kontrolą w w/w dziale zatrudniona została 1 osoba -
technik fizjoterapii.
Zarządzenie
Nr 4/2001 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej pw. Św.
Franciszka z Asyżu w Tykocinie z dnia 1.06.2001r.
reguluje zasady wynagradzania pracowników w zakresie: tabeli miesięcznych
stawek wynagradzania zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania i
dodatku funkcyjnego określa. Zarządzenie nie określa natomiast wymagań
kwalifikacyjnych pracowników DPS. Umowa zawarta w dniu 15 listopada 1997 r.
pomiędzy Wojewódzkim Zespołem Pomocy Społecznej w Łomży a Caritas Diecezji Łomżyńskiej,
zlecająca prowadzenie i finansowanie Domu oraz aneks zawarty w dniu 11.01.1999r pomiędzy Starostą Łomżyńskim a Caritas Diecezji
Łomżyńskiej i Domem Pomocy Społecznej w Tykocinie do niniejszej umowy nie
regulują kwestii dotyczącej kwalifikacji pracowników zatrudnionych w Domu.
W trakcie kontroli sprawdzono akta 8 losowo wybranych osób tj. 42.1 %
wszystkich pracowników działów Domu - załącznik nr 4:
Jak wynika z
przeanalizowanych akt, biorąc pod uwagę ustawę o pomocy społecznej z dnia 29
listopada 1990 oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000r. w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników
samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego, kwalifikacji na zajmowanych stanowiskach nie posiadają
następujące osoby:
-
dyrektor Domu; brak wymaganego 3-letniego stażu pracy w
pomocy społecznej, brak specjalizacji z zakresu organizacji pomocy społecznej,
-
główna księgowa; wykształcenie średnie, zgodnie z
rozporządzeniem osoba zajmująca stanowisko głównej księgowej powinna posiadać
wykształcenie wyższe i 7 letni staż pracy,
-
instruktor terapii zajęciowej; brak ukończonej policealnej
szkoły odpowiedniej specjalności.
Ustalono, że w okresie objętym
kontrolą 3 osoby podniosły swoje kwalifikacje, i tak:
-
główny księgowy
uczestniczył w szkoleniach z zakresu zamówień publicznych,
ubezpieczeń społecznych i Kodeksu pracy,
-
pracownik socjalny ukończył kurs I stopnia dla Terapeutów
Zajęciowych.
Szkolenia te
sfinansował pracownikom Dom.
Pielęgniarka,
we własnym zakresie, ukończyła pedagogikę na Wydziale Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku.
Ponadto pracownicy działu opiekuńczo-rehabilitacyjnego i
terapeutycznego uczestniczą w szkoleniach prowadzonych przez lekarza i pracownika
socjalnego. Ze szkoleń sporządzane są protokoły oraz listy obecności.
W 2002-2003 roku wszyscy pracownicy działu
opiekuńczo-rehabilitacyjnego i terapeutycznego uczestniczyli w następujących
szkoleniach:
1. Traktowanie mieszkanek i
rozwiązywanie ich problemów.
2. Funkcjonowanie zespołu
terapeutyczno-opiekuńczego, opracowywanie indywidualnych planów wspierania
mieszkańca.
3. Aktualizacja planów opieki.
Dokonano wpisu do książki kontroli DPS pod pozycją 1/2004.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden otrzymuje dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Tykocinie. W
przypadku, gdy dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Tykocinie nie zgadza się z
ustaleniami pokontrolnymi zawartymi w protokole, może złożyć do Wojewody
Podlaskiego w terminie 7 dni od dnia jego podpisania pisemne wyjaśnienia, co od
zawartych w protokole ustaleń..
Podpisy kontrolujących
1/ Ewa Feszler
2/ Mieczysława Nartowicz
23.02.2004 r. Ks. mgr
Andrzej Stypułkowski
(data
i podpis dyrektora Domu)