Witryna używa plików cookies wyłącznie do celów statystycznych w celu ulepszania struktury i zawartości serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. cookie
     
Zgromadzenia publiczne
ZAGROŻENIA
Komisje i zespoły
Programy w zakresie realizacji zadań publicznych
Akty prawne
Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego
System Ratownictwa Medycznego/Zdrowie
Zamierzenia
Informacje o stanie Urzędu
Wystąpienia i oceny
Dokumentacja kontrolna
Majątek
Pomoc publiczna
Lobbing
Jednostki podporządkowane
Przedsiębiorstwa nadzorowane przez Wojewodę
Ogłoszenia (zamówienia)
Strona główna BIP.gov.pl
Strona główna podmiotu
Opiekunowie
Ewelina Kiersnowska
Punkt Obsługi Klienta
Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: +48857439347
faks: +48857439231
e-mail: ekiersnowska@bialystok.uw.gov.pl
Arkadiusz Wróblewski
Punkt Obsługi Klienta Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
ul. Mickiewicza 3
15-213 Białystok
telefon: 85 7439 493
faks: 85 7439 231
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
34030022   odwiedzin
Jak korzystać Rejestr zmian Informacje niedostępne
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
 
Kategoria: Kontrola problemowa - Starostwo Powiatowe w Sokółce ewidencja gruntów i budynków. Zobacz inne informacje z tej kategorii.

 

PROTOKÓŁ
z  kontroli  problemowej

 

w  zakresie ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sokółce   przez zespól kontrolny Wydziału Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, Oddziału Katastru i Nieruchomości w składzie :

 

Jerzy Palusiak - Kierownik Oddziału - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-16/07 z dnia 12.06.2007 r.

Joanna Sienkiewicz-Krasicka - Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-17/07 z dnia 12.06.2007 r.

Lech Klewiec - Starszy Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-18/07 z dnia 12.06.2007 r.

 

Kontrolę przeprowadzono w dniach : 20 i 27 czerwca, oraz  11 lipca 2007 r.

 

Podstawa kontroli : plan kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na 2007 r. i imienne upoważnienia wystawione w dniu 19 czerwca 2007 r. przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego .

 

Temat kontroli :  prowadzenie ewidencji gruntów i budynków .

 

 

W trakcie kontroli zbadano :

 

 

Realizowanie      przez       Starostę     Sokólskiego     prowadzącego      ewidencję      gruntów i  budynków   obowiązujących   przepisów   prawnych,  a   zwłaszcza   niżej   wymienionych zagadnień :

 

1/    rejestrowanie   przez   organ   prowadzący   ewidencję   gruntów  i  budynków,  zgodnie

       z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji 

       administracyjnych i aktów normatywnych ,

2/   terminowość   wprowadzania  do  operatu  ewidencji  gruntów  i  budynków  zmian   na

      podstawie aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych  i  aktów

      normatywnych ,

3/   przepływ   informacji   i   dokumentów  pomiędzy  ewidencją  gruntów  i  budynków,

      a poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa oraz gminami i pozostałymi

      stronami ,

4/   prawidłowość wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności,

      wieczystego    użytkowania ,    zarządu    oraz     zakwalifikowania    nieruchomości   do

      właściwych grup rejestrowych, a w szczególności do nieruchomości Skarbu Państwa

5/   prawidłowość sporządzania dokumentów do celów prawnych,

6/   prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,

7/   plany modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków ,

8/   wykorzystanie dotacji budżetowych na zadania związane z modernizacją i odnowieniem 

      ewidencji gruntów i budynków.

 

 

Kontrolą objęto wykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2005 r.  do dnia kontroli .

 

Sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków prowadzi starosta - zgodnie
z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. , art. 22 pkt 1 - Prawo geodezyjne i kartograficzne .

 

            Obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej pełni  Starosta - inż. Franciszek Budrowski, powołany na stanowisko uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 23.11.2006 r., Nr  I/3/06 .

 

            Na podstawie zarządzenia Starosty Sokólskiego z dnia 31.12.2004 r., Nr Or.1020/3/K obowiązki Geodety Powiatowego pełni  inż. Janusz Kuderewski.

Janusz Kuderewski jest inżynierem geodezji urządzeń rolnych . Ukończył studia podyplomowe
w zakresie szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe Nr 696 w zakresie 1,2 i 5.    
             Równolegle ze stanowiskiem Geodety Powiatowego , Janusz Kuderewski pełni funkcję Kierownika Wydziału Geodezji , Katastru i Nieruchomości .     

 

            Zastępcą Kierownika Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości jest inż. Krystyna Czajkowska. Ukończyła studia w dziedzinie geodezji i szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe w zakresie 1 i 2 , jest Przewodnicząca ZUDP , prowadzi sprawy z zakresu scalenia i wymiany gruntów.

 

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Sokółce stanowiącym załącznik do uchwały Nr V/16/98 Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 30 grudnia 1998 r. , Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości realizuje zadania państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej i prowadzi powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny.

 

 

            Pracownikami Starostwa Powiatowego w Sokółce, prowadzącymi ewidencję gruntów
 i budynków  są :      


            1. Marianna Brzeczkowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 2;
w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w gminach :  Sokółka
i Janów.                 

 

             2. Anetta Gliniecka  - technik geodeta, mgr prawa, posiada uprawnienia w zakresie 1 i 2; 
w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w obrębie m. Sokółka
 i gminie Sidra.

                       

            3. Maria Beata Kochanowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 1, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.

                    

            4. Marcin Kondracki. - technik geodeta i informatyk, do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka i gminy Dąbrowa Białostocka .

 

            5.  Barbara Misztal -  technik geodeta,  posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2;  do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.

 

            6. Grzegorz Rutkowski  - mgr inż. ochrony środowiska,  do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Nowy Dwór oraz sporządzanie wyrysów i wypisów.

 

            7.  Paweł Ryszkiewicz - technik geodeta,   do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Suchowola i gminy Suchowola.

    

         

             8. Małgorzata Stankiewicz  - inż. geodezji , do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gmin:  Kuźnica i Krynki.

      

             9. Regina Stankiewicz - technik geodeta , posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2; , do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.

 

•10.    Irena Wyrwa  -  technik geodeta,  posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2 , do

zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie  gmin: Korycin i  Szudziałowo.

 

11.  Anna Żakiewicz  - technik geodeta, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.

 

 

 Część opisowa ewidencji gruntów i budynków prowadzona jest w systemie informatycznym
EWOPIS 3,  natomiast część kartograficzna prowadzona jest analogowo oraz w systemie        Ewmapa  7.  

 

Powiat Sokólski składa się z gmin :   ( 3  miast   i   10 gmin )

 

•  m.  Dąbrowa Białostocka                            -   2 264  ha      -   3 obręby

•  m.  Sokółka                                                 -  1 859  ha        -  5 obręby  

•  m.  Suchowola                                            -   2 595  ha       -   1 obręb

• gm. Dabrowa Białostocka                           -  24 120  ha      -  43 obręby

• gm. Janów                                                   -  20 781  ha      -  33 obrębów

• gm. Korycin                                                -  11 735  ha      -  33 obrębów

• gm. Krynki                                                  -  16 604  ha       - 25 obrębów

• gm. Nowy  Dwór                                        -  12 114  ha        - 15 obrębów

• gm.  Sidra                                                    -  17 409  ha       -  29 obrębów

• gm. Sokółka                                                -  29 497  ha        -  62 obrębów

• gm. Suchowola                                           -  22 975  ha        -  47 obrębów

• gm. Szudziałowo                                         - 30 162  ha        -  43 obrębów.

                                                           

                                                                                    

Powierzchnia powiatu wynosi 205 451 ha. Wykonano mapę numeryczną  ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka , m. Sokółka i m. Suchowola, jest to obszar 6718 ha , co stanowi 3,3 %  .

Pozostały teren o powierzchni 198 733 ha stanowi mapa analogowa.

Ewidencja budynków i lokali prowadzona jest dla następujących obrębów : m. Sokółka,
m. Sokółka - Kraśnianym. Sokółka - Kamionka Nowa, m. Sokółka - Słojniki, m. Sokółka - Tartak Kuryły , co stanowi  0.9 %  całego powiatu.

 

 

Ad. pktu  nr 1.

 

                Sprawy dekretowane przez Starostę Sokólskiego, takie dokumenty jak: akty notarialne, orzeczenia sądowe, decyzje administracyjne i akty notarialne , skutkujące zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków ewidencjonowane są ręcznie w książce korespondencji
i przekazywane do Kierownika Wydziału.  Kierownik Wydziału lub Zastępca Kierownika dekretuje sprawy do poszczególnych pracowników, którzy rejestrują sprawy w odpowiednich teczkach.

 

             Ilość zmian wprowadzonych do operatu ewidencji gruntów i budynków w latach:  

 

                                        2005 r.-  5922,

                                        2006 r.-  5618

                                        2007 r. -3354  ( do dnia kontroli ) .  29.08. 2007r.

 

            Ilość decyzji administracyjnych wydanych latach:

 

                       2005 r.  -     227,

                      2006r. - 212                                               29.08.2007r.

                      2007 r. -       123  ( do dnia kontroli ) .

 

 

Ad. pktu  nr 2.

 

 

            W trakcie przeprowadzonej kontroli problemowej w zakresie wprowadzenia  zmian w części opisowej oraz kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków sprawdzono terminowość, prawidłowośćzgodność wprowadzonych zmian z dokumentami prawnymi w niżej wymienionych obrębach.

 

m. Dąbrowa Białostocka

 

   zm. 150/05

data wpływu

06.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

09.06.2005 r.

prawidłowo

   zm.  93/06    

data wpływu     

23.08.2006 r.

 

 

wprowadzono

24.08.2006 r.

prawidłowo

   zm.  61/06

data wpływu     

29.05.2006 r.

 

 

wprowadzono

08.06.2006 r.

prawidłowo

   zm.  15/07      

data wpływu     

11.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

18.01.2007 r.

prawidłowo

   zm. 21/07

data wpływu

22.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

23.01.2007 r.

prawidłowo

   zm. 42/07

data wpływu

06.02.2007 r.

 

 

wprowadzono

27.02.2007 r.

prawidłowo

 

 

Obręb : Kropiwno

gm. Dąbrowa Białostocka

 

   zm. 14/06

data wpływu

11.04.2006 r.

 

 

wprowadzono

12.04.2006 r.

prawidłowo

 

 

obręb :  Kuźnica

gm. Kuźnica

 

 

  zm.  10/05

data wpływu

21.02.2005 r.

 

 

wprowadzono

04.03.2005 r.

prawidłowo

  zm.  26/05     

data wpływu     

23.05.2005 r.

 

 

wprowadzono

31.05.2005 r.

prawidłowo

  zm.  37 /05

data wpływu     

04.07.2005 r.

 

 

wprowadzono

11.07.2005 r.

prawidłowo

  zm.    3/06      

data wpływu     

22.12.2005 r.

 

 

wprowadzono

09.01.2006 r.

prawidłowo

 zm.   29/06   

data wpływu     

27.03.2006 r.

 

 

wprowadzono

04.04.2006 r.

prawidłowo

 zm.  18/07

data wpływu     

05.02.2007 r.

 

 

wprowadzono

14.02.2007 r.

prawidłowo

        

 

obręb :  Nowy Dwór

gm. Nowy Dwór

 

  zm.  20/06

data wpływu

06.06.2006 r.

 

 

wprowadzono

14.06.2006 r.

prawidłowo

  zm.  41/06   

data wpływu     

27.09.2006 r.

 

 

wprowadzono

04.10.2006 r.

prawidłowo

  zm.  14 /07

data wpływu     

26.03.2007r.

 

 

wprowadzono

26.03.2007 r.

prawidłowo

  zm.  30/07      

data wpływu      

wprowadzono

05.06.2007 r.

12.06.2007 r.

 

prawidłowo

 

obręb :  Ponarlica

gm. Nowy Dwór

           

  zm.  17/06

data wpływu

04.09.2006 r.

 

 

wprowadzono

07.09.2006 r.

prawidłowo

  zm.  17/06   

data wpływu     

31.08.2006 r.

 

 

wprowadzono

14.09.2006 r.

prawidłowo

  zm.   5 /07

data wpływu     

08.03.2007r.

 

 

wprowadzono

15.03.2007 r.

prawidłowo

  zm.   7/07      

data wpływu     

wprowadzono

25.06.2007 r.

05.07.2007 r.

 

                                                                                                                                             prawidłowo

                                  

obręb :  Sidra

gm. Sidra

           

  zm.  10/05

data wpływu

25.01.2005r.

 

 

wprowadzono

24.02.2005 r.

prawidłowo

  zm.  33/05   

data wpływu     

25.01.2005r.

 

 

wprowadzono

24.02.2005 r.

prawidłowo

  zm. 27/06

data wpływu

20.06.2006r.

 

 

wprowadzono

13.07.2006 r.

prawidłowo

 

 

obręb : m.  Sokółka

 

  zm.  150/05

data wpływu

06.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

09.06.2005 r.

prawidłowo

  zm.  162/05    

data wpływu     

17.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

20.06.2005 r.

prawidłowo

  zm.  163 /05

data wpływu     

15.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

20.06.2005 r.

prawidłowo

  zm.  169/05     

data wpływu     

21.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

24.06.2005 r.

prawidłowo

 zm.   180/05   

data wpływu     

29.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

06.07.2005 r.

prawidłowo

 zm.  90/06

data wpływu     

24.03.2006 r.

 

 

wprowadzono

10.04.2006 r.

prawidłowo

 zm.  128/06

data wpływu     

19.05.2006 r.

 

 

wprowadzono

09.06.2006 r.

prawidłowo

 zm.  119/07

data wpływu     

15.03.2007 r.

 

 

wprowadzono

10.04.2007 r.

prawidłowo

 zm.  125/07

data wpływu     

10.04.2007 r.

 

 

wprowadzono

13.04.2007 r.

prawidłowo

 zm.  138/07

data wpływu     

17.04.2007 r.

 

 

wprowadzono

19.04.2007 r.

prawidłowo

 zm.  144/07

data wpływu     

06.04.2007 r.

 

 

wprowadzono

20.04.2007 r.

prawidłowo

 

 

Obręb : Bogusze

gm. Sokółka

 

  zm.  11/06

data wpływu

21.02.2006 r.

 

 

wprowadzono

23.02.2006 r.

prawidłowo

zm. 13/06

data wpływu

06.03.2006 r.

 

 

wprowadzono

09.03.2006 r.

prawidłowo

 

 

obręb : Biele Suchowolskie

gm. Suchowola

 

   zm. 18/07

data wpływu

04.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

16.01.2007 r.

prawidłowo

 

obręb : Chodorówka

gm. Suchowola

 

   zm. 20/07

data wpływu

28.05.2007 r.

 

 

wprowadzono

11.06.2007 r.

prawidłowo

 

obręb :  Domuraty

gm. Suchowola

 

   zm.  9/06

data wpływu

27.06.2006 r.

 

 

wprowadzono

29.06.2006 r.

prawidłowo

   zm.  15/06

data wpływu

10.10.2006 r.

 

 

wprowadzono

16.10.2006 r.

prawidłowo

 

 obręb : m.  Suchowola

 

  zm.  10/06

data wpływu

23.12.2005 r.

 

 

wprowadzono

16.01.2006 r.

prawidłowo

  zm.  36/06   

data wpływu     

13.03.2006 r.

 

 

wprowadzono

17.03.2006 r.

prawidłowo

  zm.   2/07

data wpływu     

05.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

16.01.2007 r.

prawidłowo

  zm.   5/07    

data wpływu     

22.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

23.01.2007 r.

prawidłowo

 zm.   17/07   

data wpływu     

22.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

26.02.2007 r.

prawidłowo

 

obręb : Szudziałowo

gm.  Szudziałowo

 

  zm.  17/05

data wpływu

16.06.2005 r.

 

 

wprowadzono

20.06.2005 r.

prawidłowo

  zm.  34/05    

data wpływu     

19.12.2005 r.

 

 

wprowadzono

22.12.2005 r.

prawidłowo

  zm.  16 /06

data wpływu     

13.04.2006 r.

 

 

wprowadzono

21.04.2006 r.

prawidłowo

  zm.  30/06    

data wpływu     

04.08.2006 r.

 

 

wprowadzono

08.08.2006 r.

prawidłowo

  zm.   33/06  

data wpływu     

10.08.2006 r.

 

 

wprowadzono

12.09.2006 r.

prawidłowo

  zm.   4/07  

data wpływu     

31.01.2007 r.

 

 

wprowadzono

26.02.2007 r.

prawidłowo

  zm.  11/07  

data wpływu     

04.05.2007 r.

 

 

wprowadzono

09.05.2007 r.

prawidłowo

 

 

Ad. pktu  nr 3.

 

           

  Zawiadomienia  o  dokonanych  zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków   wysyłane są zgodnie z zasadami  § 49 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. do   jednostek  organizacyjnych i podmiotów  będących stronami zgodnie
 z przepisami
rozporządzenia o ewidencji gruntów i budynków  tj.  do:

 

1.  Organu podatkowego - Urzędu Miasta ( Gminy ) miejscowo właściwego

2.  Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego

3.  Jednostki Statystyki Publicznej

4.  Osoby związanej z dokonaną zmianą.

 

 

 Ad. pktu  nr 4 .

 

 

                Dokonano wyrywkowej kontroli prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów
i budynków w zakresie : własności , wieczystego użytkowania, zarządu jednostek przekształconych lub zlikwidowanych.

 

            W wyniku kontroli stwierdzono, że w obrębach:

 

 

 -   m. Dąbrowa Białostocka , gm. Dąbrowa Białostocka - jedn. rej. nr nr 102, 131, 689,  706, 1035      - zapisy prawidłowe;

- jedn. rej. nr nr 1 i 2 - doprowadzić do zgodności zapis w części opisowej
     i kartograficznej ewidencji gruntów odnośnie klasoużytku w działkach nr nr 1693/3 i 101;

-  jedn. rej. nr nr 2 i 148 - zwrócić uwagę na prawidłowość zapisu odnośnie formy użytkowania
     działek  nr nr 101 i 306/5 ;

-    jedn. rej. nr 1032 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu
     Państwa",   

-   sprawdzić prawidłowość zapisu klasoużytku w działkach nr nr 235 i 246/6 położonych przy
     ul. 11 - go Listopada i w dz. nr 182 położonej przy ul. Jana Pawła II.

 

Janów,  gm. Janów  - jedn. rej. nr 167 zapis odnośnie Marszałka Województwa powinien być:
   „ wykonywanie prawa własności  na rzecz Skarbu Państwa";

    -   jedn. rej. nr  350 - zwrócić uwagę na   zapis charakteru władania i klasoużytku;

 

-  Czuprynowo,  gm. Kuźnica - jedn. rej. 117  - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
    na rzecz Skarbu Państwa",

 

- Białogorce, gm. Krynki - jedn. rej. nr 12 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
    na rzecz Skarbu Państwa",

- Górka ,  gm. Krynki - jedn. rej. nr 35  - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
    na rzecz Skarbu Państwa",

Kruszyniany,  gm. Krynki - jedn. rej. 95  - zapis prawidłowy;

 

Brody , gm. Korycin - jedn. rej. nr 43 - zapis powinien być „ trwały zarząd „

 

-  Chilmony,  gm. Nowy Dwór - przeanalizować zapis odnośnie charakteru władania - trwały zarząd;

Chworościany,  gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 78 - zapis prawidłowy;

Jaginty , gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 86 - zapis prawidłowy;

   - jedn. rej. nr 91 - - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności  na rzecz Skarbu Państwa",

 

-  Kudrawka, gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 100- zapis powinien być: „ wykonywanie prawa
     własności na rzecz  Skarbu Państwa",

 

Bieniasze,  gm. Sidra - jedn. rej. nr 1 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na
   rzecz  Skarbu Państwa",

Jacowlany ,  gm. Sidra  - jedn. rej. nr 138  - zapis prawidłowy;

 

- m. Sokółka ,  gm. Sokółka - jedn. rej. nr nr 5, 7 i 397 - powinno być zapisane z mocy prawa
   „ trwały zarząd „

- jedn. rej. nr 59 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na    rzecz  Skarbu Państwa",

- jedn. rej. nr nr 388, 658, 709, 1056 i 2402 - zapis prawidłowy;

 

- Czerwonka , gm. Suchowola - jedn. rej. nr 106 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa
     własności na rzecz  Skarbu Państwa",

 

Minkowce,  gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 100 - zapis prawidłowy;

 

-  Szudziałowo,  gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 93- sprawdzić zapis odnośnie klasoużytku

-  jedn. rej. nr  155 - zapis prawidłowy

-  jedn. rej. nr nr 179, 210, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 223, 228, 230, 231, 232, 233, 238 i 250 -

   zapis powinien być: „ wykonywanie prawa  własności na rzecz  Skarbu Państwa";

- Usnarz Górny , gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 55 - zapis prawidłowy.

 

 

            Z informacji udzielonych przez Geodetę Powiatowego wynika, iż w większości obrębów geodezyjnych prace odnośnie doprowadzenia zapisów użytków gruntowych do zgodności
z rozporządzeniem w sprawie ewidencji gruntów i budynków są na ukończeniu.

             Wprowadzono zmiany dotyczące dotychczasowych nieprawidłowych zapisów podmiotów ewidencyjnych oraz dostosowano do rozporządzenia zapisy oznaczeń działek np. w Lasach Państwowych lub dotychczas oznaczonych z literą alfabetu.

            Uzupełniono również użytki Lz, Bp, rowy czy drogi wewnętrzne w gospodarstwach rolnych
 o rodzaj użytku i klasę bonitacyjną. Wiele nieprawidłowych zapisów zostało wyeliminowanych
w ramach współpracy z wykonawcami projektu „ GEOPORTAL". W wyniku przesłanych kilkakrotnie wykazów z występującymi nieprawidłowościami dotyczącymi zapisu użytków , systematycznie je wyeliminowano z ewidencji gruntów, wprowadzając zapisy prawidłowe. Ewentualnie występujące sporadycznie nieprawidłowości zostaną wyeliminowane w wyniku trwających jeszcze prac związanych z realizacją na terenie powiatu sokólskiego projektu „ PHARE  2003"  - Wektoryzacja map katastralnych".

            Sprawą wymagającą nie tylko ma ternie powiatu sokólskiego, jest zagadnienie wydzielenia
z nieruchomości poszczególnych właścicieli dużej ilości mniejszych rzek, strumyków, kanałów czy rowów zaliczanych do melioracji podstawowych na podstawie wydanych w tej mierze rozporządzeń. Starosta jako organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków nie może być organem właściwym do wykonywania tego rodzaju podziałów ani pokrycia kosztów z tym zagadnieniem związanych.
Na terenie powiatu sokólskiego występuje wiele obrębów scalonych w latach 70. ubiegłego wieku, gdzie przed scaleniem  w projektach ogólnych były przeprowadzane uzgodnienia między innymi ze służbami melioracyjnymi odnośnie występowania cieków wodnych zaliczanych do melioracji podstawowych. Tego rodzaju uzgodnienia były również prowadzone podczas modernizacji
i odnowienia operatów ewidencji gruntów w latach 1983 - 1985. Odnośnie wspomnianych obiektów uzgodniono, że cieki wodne podstawowe w tych obrębach nie występują. Cieki te znalazły się
w wydanych rozporządzeniach, jako zaliczone do odpowiednich kategorii cieków podstawowych. Takim przykładem może być Tartak -Kuryły  w gminie Sokółka.  Podczas scalenia w 1974 r. rów zaliczono jako ciek szczegółowy , a obecnie nazwano w rozporządzeniu „ Kanałem Sokółka"
 i zaliczono do cieku podstawowego, wymagającego wykazania w ewidencji gruntów jako odrębna działka . Zdaniem Starostwa Powiatowego w Sokółce sprawy te powinny być uregulowane przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, podczas zakładania katastru wodnego .

 

 

Ad. pktu nr 5 .

 

       

Wyrysy wydawane są odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych
 i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych
i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej , które mają interes prawny w tym zakresie , a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej
i jednostek samorządu terytorialnego , na podstawie złożonego wniosku ( zamówienia ) na wydanie wypisu, lub wyrysu .

 

           

            Na wypisach do celów notarialnych umieszcza się informacje o  następującej treści :
 „ Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
 z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 - treść wydruku ).           

 

           

            Na wyrysach do celów notarialnych umieszcza się informację następującej treści :
„Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
 z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 ) - treść wydruku .                       

 

            Ponadto, na wypisie i wyrycie stawia się pieczęcie o treści :  

  „ Niniejszy dokument zawiera dane ewidencyjne nie spełniające standardów technicznych
        określonych w Rozp. Min. Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001 r. w sprawie
        ,ewidencji gruntów i budynków " .

 

Ponadto, na wyrysie umieszcza się wyjaśnienie dotyczące przyczyn zmiany numeracji działek , jeżeli właściciel posiada dokument pierwotny, w którym występują inne numery działek.

Na  dzień  wydania  wyrysu  treść  mapy  ewidencyjnej  pod  względem  zabudowy  obiektami

kubaturowymi ( budynkami )  jest sprawdzana z treścią oświadczenia składanego na druku zamówienia wyrysu . Jeżeli są rozbieżności , to w pierwszej kolejności następuje sprawdzenie z treścią mapy zasadniczej . Jeżeli nadal są rozbieżności, to strona jest zobowiązana do dostarczenia dokumentacji pozwalającej na aktualizację mapy ewidencyjnej. Wizja terenowa nie jest wykonywana .

 

            Ad. pktu nr   6.    

      

            Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków  ( Dz. U. Nr 38 poz. 454 ), Starosta   Sokólski   został   zobowiązany   do   prowadzenia    rejestru   cen    i   wartości nieruchomości, określonych przez rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych, których wyciągi przekazywane są do ewidencji gruntów i budynków na mocy odrębnych przepisów.

 

            Zgodnie z § 74.2, rejestracji podlegają ceny oraz wartości, o których mowa powyżej, a także:

  • 1) adres położenia nieruchomości,
  • 2) numery działek ewidencyjnych wchodzących w skład nieruchomości
  • 3) rodzaj nieruchomości , z wyróżnieniem:
  • a) niezabudowanych nieruchomości rolnych,
  • b) zabudowanych nieruchomości rolnych,
  • c) niezabudowanych nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę inną niż zagrodowa
  • d) nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi,
  • e) nieruchomości zabudowanych budynkami pełniącymi inne funkcje niż zagrodowa
    i mieszkaniowa,
  • f) nieruchomości budynkowej,
  • g) nieruchomości lokalowej,
  • 4) pole powierzchni nieruchomości gruntowej,
  • 5) data zawarcia aktu notarialnego lub określenia wartości,
  • 6) inne dostępne dane o nieruchomościach i ich częściach składowych.

 

 

Z informacji pisemnej sporządzonej przez  Geodetę Powiatowego, Janusza Kuderewskiego wynika, że od 2004 roku  rejestr cen i wartości nieruchomości  prowadzony jest w systemie informatycznym łącznie z ewidencją gruntów, jako moduł oprogramowania EWOPIS 3

 

 

 

Ad. pktu  nr   7.

 

 

Zgodnie z § 80. 1   w/w  rozporządzenia  w  sprawie  ewidencji  gruntów  i  budynków Prezydenci ( Starostowie )  zostali zobowiązani przeprowadzić modernizację ewidencji
w sposób planowy, w określonych terminach, zapewniającą:

 

1)  zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej  odpowiednimi  

     zbiorami komputerowymi - w terminie do 31 grudnia 2001 r.

      2)  uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji  

           obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych - w terminie do 31 grudnia 2003 r.

     3)  założenie komputerowych baz danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie

          raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia :

 

     -   dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r.

     -   dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r.

        

    Z   informacji   pisemnej  i  ustnej  przedstawionej  przez  Geodetę  Powiatowego Janusza

Kuderewskiego wynika  że:

 

Plan modernizacji ewidencji gruntów i budynków w powiecie sokólskim został opracowany
 i zaakceptowany przez Starostę w 2002 roku. W dniu 11.03.2002 r.  przy piśmie znak:

GKN.I.6018-3/02 został przesłany do wiadomości Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego  i  Kartograficznego  w  Białymstoku . Plan ten  nie  był  aktualizowany.  Zgodnie
 z § 80 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku
w sprawie ewidencji gruntów i budynków dotrzymano terminów zastąpienia rejestrów gruntów prowadzonych ręcznie - zbiorami komputerowymi oraz uruchomiono system informatyczny umożliwiający prowadzenie ewidencji w zakresie gruntów w części opisowej
 i kartograficznej
dla 3 miast. W m. Sokółka w latach 2004-2006 przeprowadzono kompleksową modernizację wraz z założeniem ewidencji budynków i lokali. Zgodnie z  § 57 w/w Rozporządzenia projekty modernizacji ewidencji gruntów i  budynków sporządzane są dla całych jednostek ewidencyjnych. Oprócz zrealizowanego projektu modernizacji dla m. Sokółka w 2007 roku opracowano projekty modernizacji  ewidencji gruntów i  budynków dla m. Dąbrowa Białostocka
 i m. Suchowola. W 2007 roku wdrożono postępowanie w sprawie wyłonienia wykonawcy prac związanych z założeniem ewidencji gruntów i budynków dla m. Dąbrowa Białostocka oraz planowane jest również rozpoczęcie tego rodzaju prac dla m. Suchowola, którego realizacja z uwagi na brak środków finansowych rozpocznie się w styczniu 2008 roku.

W miesiącu lipcu i sierpniu 2007 r. będą kontynuowane prace związane z opracowaniem projektów kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków na poszczególne jednostki ewidencyjne. Rozpoczęte prace zostały wstrzymane z powodu niedostarczenia do PODG i K opracowań, wykonywanych na zlecenia Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii , związanych
 z wektoryzacją map  katastralnych w ramach projektu Phare 2003.

 

Mając na uwadze powyższe wymogi,  wynikające z rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków  należy pamiętać, że  dla obszarów miast   do końca 2005 roku   należało  założyć komputerowe bazy danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia ,a na terenach wiejskich  w terminie do 31 grudnia 2010roku. przy czym uzupełnienie baz danych dotyczących budynków i lokali oraz aktualizacja użytków zgodnie z obowiązującymi przepisami może być przeprowadzona po uprzednim uzgodnieniu projektu modernizacji ewidencji z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.

 

                      

           

Ad.  pktu  nr   8.

 

           

 

Zgodnie z art. 28 ustawy o finansach publicznych z 1998 r. ( Dz. U. Nr 155 poz.1014
z późń. zm. ) wydatki mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych
w ustawie budżetowej w sposób celowy.

 

 

Starostwo  Powiatowe  w  Sokółce   w  kontrolowanym  okresie,  korzystało  między  innymi
z  dotacji  budżetowej Wojewody  Podlaskiego  z Działu  710  Działalność  usługowa i z Działu 010 Rolnictwo i Łowiectwo  w  następującym rozmiarze:

 

Rok 2005   Rozdział  71013 Prace geodezyjne i kartograficzne               -  100 000  zł

                   Rozdział  71014 Opracowania geodezyjne i kartograficzne   -   10 000  zł

             

                            Rozdział   01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe               -    82 960 zł

 

Rok 2006   Rozdział  71013 Prace geodezyjne i kartograficzne                -  164 348 zł.

                   Rozdział   01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe                  - 14 981 zł

 

Środki  z Działu 710 Rozdział 71013 i 71014 w analizowanych latach  w łącznej wysokości     274 348  zł,  zostały  wykorzystane  zgodnie  z  ich  planowym przeznaczeniem.

 W  okresie analizowanych dwóch lat, z tych środków, wykonano prace niezbędne do opracowania wektorowej mapy numerycznej dla Miasta Sokółki obejmując tymi pracami obszar miasta o powierzchni 1 862 ha,   6 574 działek i 6 369 budynków. Ponadto zmodernizowano ewidencję gruntów obrębu  Sidra  o powierzchni 2 529 ha i 1570 działek, sporządzając mapę numeryczną o niepełnej treści.   

 

Z Działu 010 Rozdział  01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa § 2110,  w kontrolowanym okresie wydatkowano łącznie   169 919,00 zł, w tym  135 850,00 zł  w  2005 roku
 i 34 069,00 zł w 2006 roku. Środki te zostały wydatkowane zgodnie z ich planowym przeznaczeniem między  innymi na opracowanie projektu  scalenia gruntów obiektu Korycin
 o powierzchni 72 ha kosztem 49 776 zł,  na aktualizację użytków gruntów i ich zmienionych klas gleboznawczych 23 obrębów Gminy Kuźnica  o powierzchni 11 475  ha  kosztem  80 992 zł i na wydzielenie rencistom 58 działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania o powierzchni 13 ha kosztem 39 151 zł.

 

   Na  rok  2007  przeznaczono dla  Starostwa  Sokólskiego  dotację  w wysokości:

 

   Rozdział  71013  Prace geodezyjne i kartograficzne                   -     120 000  zł,

 

 

  Rozdział  71014  Opracowania geodezyjne i kartograficzne       -      10 000  zł.

 

 

Środki te, także  są  przeznaczone na  dalszą modernizację operatów ewidencji gruntów
 i
budynków Powiatu Sokólskiego, a  w szczególności na założenie ewidencji budynków i lokali oraz kartotek budynków i lokali, dla miasta Dąbrowa Białostocka,  jako  niezbędnych danych do utworzenia w przyszłości katastru gruntów i budynków. Do czasu kontroli środki te nie zostały  wykorzystane, jako że w tym czasie opracowywane są projekty i warunki modernizacji operatów ewidencji gruntów i budynków oraz przeprowadzana jest procedura przetargowa realizacji tych robot.  Istnieje obawa  nie wykorzystania tych środków.

 

W dziale 010 Rozdział 01005 na 2007 rok  przewidziano dotację w wysokości 220 000,00 zł,
w tym 70 tys. zł  z § 2110  na wykonanie ponownej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych, wydzielenie rencistom działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania  na opracowania dokumentacji geodezyjnej na grunty leśne oraz z § 2118     i  2119 kwotę w wysokości 150 tys. zł na opracowanie założeń do projektu scalenia gruntów obiektu Horczaki, projektowanego do scalenia
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na 2008 rok.

 

        Według zapewnień Naczelnika  Wydziału Pana Janusza Kuderewskiego przyznane  środki  będą  wykorzystane  w  całości na  cele  zgodnie  z  ich  planowanym przeznaczeniem.  

Starosta został poinformowany o przysługującym mu  prawie odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień przyczyn odmowy podpisania w terminie 3 dni oraz prawie złożenia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole w ciągu 7 dni.

 

        Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden egzemplarz doręczono Staroście  Sokólskiemu.

 

 

KONTROLOWANY

 

KONTROLUJĄCY

 

 

 

 

 

1. Jerzy Palusiak /-/

Starosta Sokólski

 

 

/-/

 

2. Joanna Sienkiewicz-Krasicka /-/

Franciszek Budrowski

 

 

 

 

3. Lech Klewiec /-/

  • Sokółka, dnia 2007.09. 19

Publikator: Hubert Filipowicz Data utworzenia:  22.10.2007 12:58:24
Data publikacji:  22.10.2007 12:58:24
Data modyfikacji:  22.10.2007 13:08:18 


Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
e-mail: bok@bialystok.uw.gov.pl