PROTOKÓŁ
z kontroli problemowej
w zakresie ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Sokółce przez zespól kontrolny Wydziału Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku, Oddziału Katastru i Nieruchomości w składzie :
Jerzy Palusiak - Kierownik Oddziału - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-16/07 z dnia 12.06.2007 r.
Joanna Sienkiewicz-Krasicka - Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-17/07 z dnia 12.06.2007 r.
Lech Klewiec - Starszy Inspektor Wojewódzki - upoważnienie nr WG.V.JGSK.0939-18/07 z dnia 12.06.2007 r.
Kontrolę przeprowadzono w dniach : 20 i 27 czerwca, oraz 11 lipca 2007 r.
Podstawa kontroli : plan kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na 2007 r. i imienne upoważnienia wystawione w dniu 19 czerwca 2007 r. przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego .
Temat kontroli : prowadzenie ewidencji gruntów i budynków .
W trakcie kontroli zbadano :
Realizowanie przez Starostę Sokólskiego prowadzącego ewidencję gruntów i budynków obowiązujących przepisów prawnych, a zwłaszcza niżej wymienionych zagadnień :
1/ rejestrowanie przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, zgodnie
z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji
administracyjnych i aktów normatywnych ,
2/ terminowość wprowadzania do operatu ewidencji gruntów i budynków zmian na
podstawie aktów notarialnych, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych i aktów
normatywnych ,
3/ przepływ informacji i dokumentów pomiędzy ewidencją gruntów i budynków,
a poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa oraz gminami i pozostałymi
stronami ,
4/ prawidłowość wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie : własności,
wieczystego użytkowania , zarządu oraz zakwalifikowania nieruchomości do
właściwych grup rejestrowych, a w szczególności do nieruchomości Skarbu Państwa
5/ prawidłowość sporządzania dokumentów do celów prawnych,
6/ prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
7/ plany modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków ,
8/ wykorzystanie dotacji budżetowych na zadania związane z modernizacją i odnowieniem
ewidencji gruntów i budynków.
Kontrolą objęto wykonywanie zadań w okresie od 1 stycznia 2005 r. do dnia kontroli .
Sprawy z zakresu ewidencji gruntów i budynków prowadzi starosta - zgodnie
z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. , art. 22 pkt 1 - Prawo geodezyjne i kartograficzne .
Obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej pełni Starosta - inż. Franciszek Budrowski, powołany na stanowisko uchwałą Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 23.11.2006 r., Nr I/3/06 .
Na podstawie zarządzenia Starosty Sokólskiego z dnia 31.12.2004 r., Nr Or.1020/3/K obowiązki Geodety Powiatowego pełni inż. Janusz Kuderewski.
Janusz Kuderewski jest inżynierem geodezji urządzeń rolnych . Ukończył studia podyplomowe
w zakresie szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe Nr 696 w zakresie 1,2 i 5.
Równolegle ze stanowiskiem Geodety Powiatowego , Janusz Kuderewski pełni funkcję Kierownika Wydziału Geodezji , Katastru i Nieruchomości .
Zastępcą Kierownika Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości jest inż. Krystyna Czajkowska. Ukończyła studia w dziedzinie geodezji i szacowania nieruchomości. Posiada uprawnienia zawodowe w zakresie 1 i 2 , jest Przewodnicząca ZUDP , prowadzi sprawy z zakresu scalenia i wymiany gruntów.
Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Sokółce stanowiącym załącznik do uchwały Nr V/16/98 Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 30 grudnia 1998 r. , Wydział Geodezji, Katastru i Nieruchomości realizuje zadania państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej i prowadzi powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny.
Pracownikami Starostwa Powiatowego w Sokółce, prowadzącymi ewidencję gruntów
i budynków są :
1. Marianna Brzeczkowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 2;
w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w gminach : Sokółka
i Janów.
2. Anetta Gliniecka - technik geodeta, mgr prawa, posiada uprawnienia w zakresie 1 i 2;
w ramach obowiązków służbowych prowadzi ewidencję gruntów i budynków w obrębie m. Sokółka
i gminie Sidra.
3. Maria Beata Kochanowska - technik geodeta, posiada uprawnienia w zakresie nr 1, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.
4. Marcin Kondracki. - technik geodeta i informatyk, do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka i gminy Dąbrowa Białostocka .
5. Barbara Misztal - technik geodeta, posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2; do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.
6. Grzegorz Rutkowski - mgr inż. ochrony środowiska, do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gminy Nowy Dwór oraz sporządzanie wyrysów i wypisów.
7. Paweł Ryszkiewicz - technik geodeta, do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Suchowola i gminy Suchowola.
8. Małgorzata Stankiewicz - inż. geodezji , do zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gmin: Kuźnica i Krynki.
9. Regina Stankiewicz - technik geodeta , posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2; , do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.
•10. Irena Wyrwa - technik geodeta, posiada uprawnienia zawodowe w zakresie nr 2 , do
zakresu obowiązków służbowych należy prowadzenie ewidencji gruntów i budynków na terenie gmin: Korycin i Szudziałowo.
11. Anna Żakiewicz - technik geodeta, do zakresu obowiązków służbowych należy sporządzanie wyrysów i wypisów.
Część opisowa ewidencji gruntów i budynków prowadzona jest w systemie informatycznym
EWOPIS 3, natomiast część kartograficzna prowadzona jest analogowo oraz w systemie Ewmapa 7.
Powiat Sokólski składa się z gmin : ( 3 miast i 10 gmin )
• m. Dąbrowa Białostocka - 2 264 ha - 3 obręby
• m. Sokółka - 1 859 ha - 5 obręby
• m. Suchowola - 2 595 ha - 1 obręb
• gm. Dabrowa Białostocka - 24 120 ha - 43 obręby
• gm. Janów - 20 781 ha - 33 obrębów
• gm. Korycin - 11 735 ha - 33 obrębów
• gm. Krynki - 16 604 ha - 25 obrębów
• gm. Nowy Dwór - 12 114 ha - 15 obrębów
• gm. Sidra - 17 409 ha - 29 obrębów
• gm. Sokółka - 29 497 ha - 62 obrębów
• gm. Suchowola - 22 975 ha - 47 obrębów
• gm. Szudziałowo - 30 162 ha - 43 obrębów.
Powierzchnia powiatu wynosi 205 451 ha. Wykonano mapę numeryczną ewidencji gruntów i budynków na terenie m. Dąbrowa Białostocka , m. Sokółka i m. Suchowola, jest to obszar 6718 ha , co stanowi 3,3 % .
Pozostały teren o powierzchni 198 733 ha stanowi mapa analogowa.
Ewidencja budynków i lokali prowadzona jest dla następujących obrębów : m. Sokółka,
m. Sokółka - Kraśniany, m. Sokółka - Kamionka Nowa, m. Sokółka - Słojniki, m. Sokółka - Tartak Kuryły , co stanowi 0.9 % całego powiatu.
Ad. pktu nr 1.
Sprawy dekretowane przez Starostę Sokólskiego, takie dokumenty jak: akty notarialne, orzeczenia sądowe, decyzje administracyjne i akty notarialne , skutkujące zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków ewidencjonowane są ręcznie w książce korespondencji
i przekazywane do Kierownika Wydziału. Kierownik Wydziału lub Zastępca Kierownika dekretuje sprawy do poszczególnych pracowników, którzy rejestrują sprawy w odpowiednich teczkach.
Ilość zmian wprowadzonych do operatu ewidencji gruntów i budynków w latach:
2005 r.- 5922,
2006 r.- 5618
2007 r. -3354 ( do dnia kontroli ) . 29.08. 2007r.
Ilość decyzji administracyjnych wydanych latach:
2005 r. - 227,
2006r. - 212 29.08.2007r.
2007 r. - 123 ( do dnia kontroli ) .
Ad. pktu nr 2.
W trakcie przeprowadzonej kontroli problemowej w zakresie wprowadzenia zmian w części opisowej oraz kartograficznej operatu ewidencji gruntów i budynków sprawdzono terminowość, prawidłowość i zgodność wprowadzonych zmian z dokumentami prawnymi w niżej wymienionych obrębach.
m. Dąbrowa Białostocka
zm. 150/05 | data wpływu | 06.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 09.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 93/06 | data wpływu | 23.08.2006 r. | |
| wprowadzono | 24.08.2006 r. | prawidłowo |
zm. 61/06 | data wpływu | 29.05.2006 r. | |
| wprowadzono | 08.06.2006 r. | prawidłowo |
zm. 15/07 | data wpływu | 11.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 18.01.2007 r. | prawidłowo |
zm. 21/07 | data wpływu | 22.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 23.01.2007 r. | prawidłowo |
zm. 42/07 | data wpływu | 06.02.2007 r. | |
| wprowadzono | 27.02.2007 r. | prawidłowo |
Obręb : Kropiwno
gm. Dąbrowa Białostocka
zm. 14/06 | data wpływu | 11.04.2006 r. | |
| wprowadzono | 12.04.2006 r. | prawidłowo |
obręb : Kuźnica
gm. Kuźnica
zm. 10/05 | data wpływu | 21.02.2005 r. | |
| wprowadzono | 04.03.2005 r. | prawidłowo |
zm. 26/05 | data wpływu | 23.05.2005 r. | |
| wprowadzono | 31.05.2005 r. | prawidłowo |
zm. 37 /05 | data wpływu | 04.07.2005 r. | |
| wprowadzono | 11.07.2005 r. | prawidłowo |
zm. 3/06 | data wpływu | 22.12.2005 r. | |
| wprowadzono | 09.01.2006 r. | prawidłowo |
zm. 29/06 | data wpływu | 27.03.2006 r. | |
| wprowadzono | 04.04.2006 r. | prawidłowo |
zm. 18/07 | data wpływu | 05.02.2007 r. | |
| wprowadzono | 14.02.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Nowy Dwór
gm. Nowy Dwór
zm. 20/06 | data wpływu | 06.06.2006 r. | |
| wprowadzono | 14.06.2006 r. | prawidłowo |
zm. 41/06 | data wpływu | 27.09.2006 r. | |
| wprowadzono | 04.10.2006 r. | prawidłowo |
zm. 14 /07 | data wpływu | 26.03.2007r. | |
| wprowadzono | 26.03.2007 r. | prawidłowo |
zm. 30/07 | data wpływu wprowadzono | 05.06.2007 r. 12.06.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Ponarlica
gm. Nowy Dwór
zm. 17/06 | data wpływu | 04.09.2006 r. | |
| wprowadzono | 07.09.2006 r. | prawidłowo |
zm. 17/06 | data wpływu | 31.08.2006 r. | |
| wprowadzono | 14.09.2006 r. | prawidłowo |
zm. 5 /07 | data wpływu | 08.03.2007r. | |
| wprowadzono | 15.03.2007 r. | prawidłowo |
zm. 7/07 | data wpływu wprowadzono | 25.06.2007 r. 05.07.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Sidra
gm. Sidra
zm. 10/05 | data wpływu | 25.01.2005r. | |
| wprowadzono | 24.02.2005 r. | prawidłowo |
zm. 33/05 | data wpływu | 25.01.2005r. | |
| wprowadzono | 24.02.2005 r. | prawidłowo |
zm. 27/06 | data wpływu | 20.06.2006r. | |
| wprowadzono | 13.07.2006 r. | prawidłowo |
obręb : m. Sokółka
zm. 150/05 | data wpływu | 06.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 09.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 162/05 | data wpływu | 17.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 163 /05 | data wpływu | 15.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 169/05 | data wpływu | 21.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 24.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 180/05 | data wpływu | 29.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 06.07.2005 r. | prawidłowo |
zm. 90/06 | data wpływu | 24.03.2006 r. | |
| wprowadzono | 10.04.2006 r. | prawidłowo |
zm. 128/06 | data wpływu | 19.05.2006 r. | |
| wprowadzono | 09.06.2006 r. | prawidłowo |
zm. 119/07 | data wpływu | 15.03.2007 r. | |
| wprowadzono | 10.04.2007 r. | prawidłowo |
zm. 125/07 | data wpływu | 10.04.2007 r. | |
| wprowadzono | 13.04.2007 r. | prawidłowo |
zm. 138/07 | data wpływu | 17.04.2007 r. | |
| wprowadzono | 19.04.2007 r. | prawidłowo |
zm. 144/07 | data wpływu | 06.04.2007 r. | |
| wprowadzono | 20.04.2007 r. | prawidłowo |
Obręb : Bogusze
gm. Sokółka
zm. 11/06 | data wpływu | 21.02.2006 r. | |
| wprowadzono | 23.02.2006 r. | prawidłowo |
zm. 13/06 | data wpływu | 06.03.2006 r. | |
| wprowadzono | 09.03.2006 r. | prawidłowo |
obręb : Biele Suchowolskie
gm. Suchowola
zm. 18/07 | data wpływu | 04.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 16.01.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Chodorówka
gm. Suchowola
zm. 20/07 | data wpływu | 28.05.2007 r. | |
| wprowadzono | 11.06.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Domuraty
gm. Suchowola
zm. 9/06 | data wpływu | 27.06.2006 r. | |
| wprowadzono | 29.06.2006 r. | prawidłowo |
zm. 15/06 | data wpływu | 10.10.2006 r. | |
| wprowadzono | 16.10.2006 r. | prawidłowo |
obręb : m. Suchowola
zm. 10/06 | data wpływu | 23.12.2005 r. | |
| wprowadzono | 16.01.2006 r. | prawidłowo |
zm. 36/06 | data wpływu | 13.03.2006 r. | |
| wprowadzono | 17.03.2006 r. | prawidłowo |
zm. 2/07 | data wpływu | 05.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 16.01.2007 r. | prawidłowo |
zm. 5/07 | data wpływu | 22.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 23.01.2007 r. | prawidłowo |
zm. 17/07 | data wpływu | 22.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 26.02.2007 r. | prawidłowo |
obręb : Szudziałowo
gm. Szudziałowo
zm. 17/05 | data wpływu | 16.06.2005 r. | |
| wprowadzono | 20.06.2005 r. | prawidłowo |
zm. 34/05 | data wpływu | 19.12.2005 r. | |
| wprowadzono | 22.12.2005 r. | prawidłowo |
zm. 16 /06 | data wpływu | 13.04.2006 r. | |
| wprowadzono | 21.04.2006 r. | prawidłowo |
zm. 30/06 | data wpływu | 04.08.2006 r. | |
| wprowadzono | 08.08.2006 r. | prawidłowo |
zm. 33/06 | data wpływu | 10.08.2006 r. | |
| wprowadzono | 12.09.2006 r. | prawidłowo |
zm. 4/07 | data wpływu | 31.01.2007 r. | |
| wprowadzono | 26.02.2007 r. | prawidłowo |
zm. 11/07 | data wpływu | 04.05.2007 r. | |
| wprowadzono | 09.05.2007 r. | prawidłowo |
Ad. pktu nr 3.
Zawiadomienia o dokonanych zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków wysyłane są zgodnie z zasadami § 49 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. do jednostek organizacyjnych i podmiotów będących stronami zgodnie
z przepisami rozporządzenia o ewidencji gruntów i budynków tj. do:
1. Organu podatkowego - Urzędu Miasta ( Gminy ) miejscowo właściwego
2. Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego
3. Jednostki Statystyki Publicznej
4. Osoby związanej z dokonaną zmianą.
Ad. pktu nr 4 .
Dokonano wyrywkowej kontroli prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów
i budynków w zakresie : własności , wieczystego użytkowania, zarządu jednostek przekształconych lub zlikwidowanych.
W wyniku kontroli stwierdzono, że w obrębach:
- m. Dąbrowa Białostocka , gm. Dąbrowa Białostocka - jedn. rej. nr nr 102, 131, 689, 706, 1035 - zapisy prawidłowe;
- jedn. rej. nr nr 1 i 2 - doprowadzić do zgodności zapis w części opisowej
i kartograficznej ewidencji gruntów odnośnie klasoużytku w działkach nr nr 1693/3 i 101;
- jedn. rej. nr nr 2 i 148 - zwrócić uwagę na prawidłowość zapisu odnośnie formy użytkowania
działek nr nr 101 i 306/5 ;
- jedn. rej. nr 1032 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu
Państwa",
- sprawdzić prawidłowość zapisu klasoużytku w działkach nr nr 235 i 246/6 położonych przy
ul. 11 - go Listopada i w dz. nr 182 położonej przy ul. Jana Pawła II.
- Janów, gm. Janów - jedn. rej. nr 167 zapis odnośnie Marszałka Województwa powinien być:
„ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa";
- jedn. rej. nr 350 - zwrócić uwagę na zapis charakteru władania i klasoużytku;
- Czuprynowo, gm. Kuźnica - jedn. rej. 117 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
na rzecz Skarbu Państwa",
- Białogorce, gm. Krynki - jedn. rej. nr 12 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
na rzecz Skarbu Państwa",
- Górka , gm. Krynki - jedn. rej. nr 35 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności
na rzecz Skarbu Państwa",
- Kruszyniany, gm. Krynki - jedn. rej. 95 - zapis prawidłowy;
- Brody , gm. Korycin - jedn. rej. nr 43 - zapis powinien być „ trwały zarząd „
- Chilmony, gm. Nowy Dwór - przeanalizować zapis odnośnie charakteru władania - trwały zarząd;
- Chworościany, gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 78 - zapis prawidłowy;
- Jaginty , gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 86 - zapis prawidłowy;
- jedn. rej. nr 91 - - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
- Kudrawka, gm. Nowy Dwór - jedn. rej. nr 100- zapis powinien być: „ wykonywanie prawa
własności na rzecz Skarbu Państwa",
- Bieniasze, gm. Sidra - jedn. rej. nr 1 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na
rzecz Skarbu Państwa",
- Jacowlany , gm. Sidra - jedn. rej. nr 138 - zapis prawidłowy;
- m. Sokółka , gm. Sokółka - jedn. rej. nr nr 5, 7 i 397 - powinno być zapisane z mocy prawa
„ trwały zarząd „
- jedn. rej. nr 59 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa",
- jedn. rej. nr nr 388, 658, 709, 1056 i 2402 - zapis prawidłowy;
- Czerwonka , gm. Suchowola - jedn. rej. nr 106 - zapis powinien być: „ wykonywanie prawa
własności na rzecz Skarbu Państwa",
- Minkowce, gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 100 - zapis prawidłowy;
- Szudziałowo, gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 93- sprawdzić zapis odnośnie klasoużytku
- jedn. rej. nr 155 - zapis prawidłowy
- jedn. rej. nr nr 179, 210, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 223, 228, 230, 231, 232, 233, 238 i 250 -
zapis powinien być: „ wykonywanie prawa własności na rzecz Skarbu Państwa";
- Usnarz Górny , gm. Szudziałowo - jedn. rej. nr 55 - zapis prawidłowy.
Z informacji udzielonych przez Geodetę Powiatowego wynika, iż w większości obrębów geodezyjnych prace odnośnie doprowadzenia zapisów użytków gruntowych do zgodności
z rozporządzeniem w sprawie ewidencji gruntów i budynków są na ukończeniu.
Wprowadzono zmiany dotyczące dotychczasowych nieprawidłowych zapisów podmiotów ewidencyjnych oraz dostosowano do rozporządzenia zapisy oznaczeń działek np. w Lasach Państwowych lub dotychczas oznaczonych z literą alfabetu.
Uzupełniono również użytki Lz, Bp, rowy czy drogi wewnętrzne w gospodarstwach rolnych
o rodzaj użytku i klasę bonitacyjną. Wiele nieprawidłowych zapisów zostało wyeliminowanych
w ramach współpracy z wykonawcami projektu „ GEOPORTAL". W wyniku przesłanych kilkakrotnie wykazów z występującymi nieprawidłowościami dotyczącymi zapisu użytków , systematycznie je wyeliminowano z ewidencji gruntów, wprowadzając zapisy prawidłowe. Ewentualnie występujące sporadycznie nieprawidłowości zostaną wyeliminowane w wyniku trwających jeszcze prac związanych z realizacją na terenie powiatu sokólskiego projektu „ PHARE 2003" - Wektoryzacja map katastralnych".
Sprawą wymagającą nie tylko ma ternie powiatu sokólskiego, jest zagadnienie wydzielenia
z nieruchomości poszczególnych właścicieli dużej ilości mniejszych rzek, strumyków, kanałów czy rowów zaliczanych do melioracji podstawowych na podstawie wydanych w tej mierze rozporządzeń. Starosta jako organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków nie może być organem właściwym do wykonywania tego rodzaju podziałów ani pokrycia kosztów z tym zagadnieniem związanych.
Na terenie powiatu sokólskiego występuje wiele obrębów scalonych w latach 70. ubiegłego wieku, gdzie przed scaleniem w projektach ogólnych były przeprowadzane uzgodnienia między innymi ze służbami melioracyjnymi odnośnie występowania cieków wodnych zaliczanych do melioracji podstawowych. Tego rodzaju uzgodnienia były również prowadzone podczas modernizacji
i odnowienia operatów ewidencji gruntów w latach 1983 - 1985. Odnośnie wspomnianych obiektów uzgodniono, że cieki wodne podstawowe w tych obrębach nie występują. Cieki te znalazły się
w wydanych rozporządzeniach, jako zaliczone do odpowiednich kategorii cieków podstawowych. Takim przykładem może być Tartak -Kuryły w gminie Sokółka. Podczas scalenia w 1974 r. rów zaliczono jako ciek szczegółowy , a obecnie nazwano w rozporządzeniu „ Kanałem Sokółka"
i zaliczono do cieku podstawowego, wymagającego wykazania w ewidencji gruntów jako odrębna działka . Zdaniem Starostwa Powiatowego w Sokółce sprawy te powinny być uregulowane przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, podczas zakładania katastru wodnego .
Ad. pktu nr 5 .
Wyrysy wydawane są odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych
i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych
i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej , które mają interes prawny w tym zakresie , a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej
i jednostek samorządu terytorialnego , na podstawie złożonego wniosku ( zamówienia ) na wydanie wypisu, lub wyrysu .
Na wypisach do celów notarialnych umieszcza się informacje o następującej treści :
„ Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 - treść wydruku ).
Na wyrysach do celów notarialnych umieszcza się informację następującej treści :
„Niniejszy dokument służy za podstawę wypisu do księgi wieczystej stosownie do art. 21 ustawy
z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne ( tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. , Nr 240, poz. 2027 ) - treść wydruku .
Ponadto, na wypisie i wyrycie stawia się pieczęcie o treści :
„ Niniejszy dokument zawiera dane ewidencyjne nie spełniające standardów technicznych
określonych w Rozp. Min. Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001 r. w sprawie
,ewidencji gruntów i budynków " .
Ponadto, na wyrysie umieszcza się wyjaśnienie dotyczące przyczyn zmiany numeracji działek , jeżeli właściciel posiada dokument pierwotny, w którym występują inne numery działek.
Na dzień wydania wyrysu treść mapy ewidencyjnej pod względem zabudowy obiektami
kubaturowymi ( budynkami ) jest sprawdzana z treścią oświadczenia składanego na druku zamówienia wyrysu . Jeżeli są rozbieżności , to w pierwszej kolejności następuje sprawdzenie z treścią mapy zasadniczej . Jeżeli nadal są rozbieżności, to strona jest zobowiązana do dostarczenia dokumentacji pozwalającej na aktualizację mapy ewidencyjnej. Wizja terenowa nie jest wykonywana .
Ad. pktu nr 6.
Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa
z dnia 29 marca 2001 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków ( Dz. U. Nr 38 poz. 454 ), Starosta Sokólski został zobowiązany do prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości, określonych przez rzeczoznawców majątkowych w operatach szacunkowych, których wyciągi przekazywane są do ewidencji gruntów i budynków na mocy odrębnych przepisów.
Zgodnie z § 74.2, rejestracji podlegają ceny oraz wartości, o których mowa powyżej, a także:
- 1) adres położenia nieruchomości,
- 2) numery działek ewidencyjnych wchodzących w skład nieruchomości
- 3) rodzaj nieruchomości , z wyróżnieniem:
- a) niezabudowanych nieruchomości rolnych,
- b) zabudowanych nieruchomości rolnych,
- c) niezabudowanych nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę inną niż zagrodowa
- d) nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi,
- e) nieruchomości zabudowanych budynkami pełniącymi inne funkcje niż zagrodowa
i mieszkaniowa, - f) nieruchomości budynkowej,
- g) nieruchomości lokalowej,
- 4) pole powierzchni nieruchomości gruntowej,
- 5) data zawarcia aktu notarialnego lub określenia wartości,
- 6) inne dostępne dane o nieruchomościach i ich częściach składowych.
Z informacji pisemnej sporządzonej przez Geodetę Powiatowego, Janusza Kuderewskiego wynika, że od 2004 roku rejestr cen i wartości nieruchomości prowadzony jest w systemie informatycznym łącznie z ewidencją gruntów, jako moduł oprogramowania EWOPIS 3
Ad. pktu nr 7.
Zgodnie z § 80. 1 w/w rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków Prezydenci ( Starostowie ) zostali zobowiązani przeprowadzić modernizację ewidencji
w sposób planowy, w określonych terminach, zapewniającą:
1) zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej odpowiednimi
zbiorami komputerowymi - w terminie do 31 grudnia 2001 r.
2) uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji
obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych - w terminie do 31 grudnia 2003 r.
3) założenie komputerowych baz danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie
raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia :
- dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r.
- dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r.
Z informacji pisemnej i ustnej przedstawionej przez Geodetę Powiatowego Janusza
Kuderewskiego wynika że:
Plan modernizacji ewidencji gruntów i budynków w powiecie sokólskim został opracowany
i zaakceptowany przez Starostę w 2002 roku. W dniu 11.03.2002 r. przy piśmie znak:
GKN.I.6018-3/02 został przesłany do wiadomości Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Białymstoku . Plan ten nie był aktualizowany. Zgodnie
z § 80 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 roku
w sprawie ewidencji gruntów i budynków dotrzymano terminów zastąpienia rejestrów gruntów prowadzonych ręcznie - zbiorami komputerowymi oraz uruchomiono system informatyczny umożliwiający prowadzenie ewidencji w zakresie gruntów w części opisowej
i kartograficznej dla 3 miast. W m. Sokółka w latach 2004-2006 przeprowadzono kompleksową modernizację wraz z założeniem ewidencji budynków i lokali. Zgodnie z § 57 w/w Rozporządzenia projekty modernizacji ewidencji gruntów i budynków sporządzane są dla całych jednostek ewidencyjnych. Oprócz zrealizowanego projektu modernizacji dla m. Sokółka w 2007 roku opracowano projekty modernizacji ewidencji gruntów i budynków dla m. Dąbrowa Białostocka
i m. Suchowola. W 2007 roku wdrożono postępowanie w sprawie wyłonienia wykonawcy prac związanych z założeniem ewidencji gruntów i budynków dla m. Dąbrowa Białostocka oraz planowane jest również rozpoczęcie tego rodzaju prac dla m. Suchowola, którego realizacja z uwagi na brak środków finansowych rozpocznie się w styczniu 2008 roku.
W miesiącu lipcu i sierpniu 2007 r. będą kontynuowane prace związane z opracowaniem projektów kompleksowej modernizacji ewidencji gruntów i budynków na poszczególne jednostki ewidencyjne. Rozpoczęte prace zostały wstrzymane z powodu niedostarczenia do PODG i K opracowań, wykonywanych na zlecenia Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii , związanych
z wektoryzacją map katastralnych w ramach projektu Phare 2003.
Mając na uwadze powyższe wymogi, wynikające z rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków należy pamiętać, że dla obszarów miast do końca 2005 roku należało założyć komputerowe bazy danych ewidencyjnych, umożliwiających tworzenie raportów, o których nowa w § 22 rozporządzenia ,a na terenach wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010roku. przy czym uzupełnienie baz danych dotyczących budynków i lokali oraz aktualizacja użytków zgodnie z obowiązującymi przepisami może być przeprowadzona po uprzednim uzgodnieniu projektu modernizacji ewidencji z Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
Ad. pktu nr 8.
Zgodnie z art. 28 ustawy o finansach publicznych z 1998 r. ( Dz. U. Nr 155 poz.1014
z późń. zm. ) wydatki mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych
w ustawie budżetowej w sposób celowy.
Starostwo Powiatowe w Sokółce w kontrolowanym okresie, korzystało między innymi
z dotacji budżetowej Wojewody Podlaskiego z Działu 710 Działalność usługowa i z Działu 010 Rolnictwo i Łowiectwo w następującym rozmiarze:
Rok 2005 Rozdział 71013 Prace geodezyjne i kartograficzne - 100 000 zł
Rozdział 71014 Opracowania geodezyjne i kartograficzne - 10 000 zł
Rozdział 01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe - 82 960 zł
Rok 2006 Rozdział 71013 Prace geodezyjne i kartograficzne - 164 348 zł.
Rozdział 01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe - 14 981 zł
Środki z Działu 710 Rozdział 71013 i 71014 w analizowanych latach w łącznej wysokości 274 348 zł, zostały wykorzystane zgodnie z ich planowym przeznaczeniem.
W okresie analizowanych dwóch lat, z tych środków, wykonano prace niezbędne do opracowania wektorowej mapy numerycznej dla Miasta Sokółki obejmując tymi pracami obszar miasta o powierzchni 1 862 ha, 6 574 działek i 6 369 budynków. Ponadto zmodernizowano ewidencję gruntów obrębu Sidra o powierzchni 2 529 ha i 1570 działek, sporządzając mapę numeryczną o niepełnej treści.
Z Działu 010 Rozdział 01005 Prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa § 2110, w kontrolowanym okresie wydatkowano łącznie 169 919,00 zł, w tym 135 850,00 zł w 2005 roku
i 34 069,00 zł w 2006 roku. Środki te zostały wydatkowane zgodnie z ich planowym przeznaczeniem między innymi na opracowanie projektu scalenia gruntów obiektu Korycin
o powierzchni 72 ha kosztem 49 776 zł, na aktualizację użytków gruntów i ich zmienionych klas gleboznawczych 23 obrębów Gminy Kuźnica o powierzchni 11 475 ha kosztem 80 992 zł i na wydzielenie rencistom 58 działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania o powierzchni 13 ha kosztem 39 151 zł.
Na rok 2007 przeznaczono dla Starostwa Sokólskiego dotację w wysokości:
Rozdział 71013 Prace geodezyjne i kartograficzne - 120 000 zł,
Rozdział 71014 Opracowania geodezyjne i kartograficzne - 10 000 zł.
Środki te, także są przeznaczone na dalszą modernizację operatów ewidencji gruntów
i budynków Powiatu Sokólskiego, a w szczególności na założenie ewidencji budynków i lokali oraz kartotek budynków i lokali, dla miasta Dąbrowa Białostocka, jako niezbędnych danych do utworzenia w przyszłości katastru gruntów i budynków. Do czasu kontroli środki te nie zostały wykorzystane, jako że w tym czasie opracowywane są projekty i warunki modernizacji operatów ewidencji gruntów i budynków oraz przeprowadzana jest procedura przetargowa realizacji tych robot. Istnieje obawa nie wykorzystania tych środków.
W dziale 010 Rozdział 01005 na 2007 rok przewidziano dotację w wysokości 220 000,00 zł,
w tym 70 tys. zł z § 2110 na wykonanie ponownej klasyfikacji gruntów zmeliorowanych, wydzielenie rencistom działek zabudowanych i do dożywotniego użytkowania na opracowania dokumentacji geodezyjnej na grunty leśne oraz z § 2118 i 2119 kwotę w wysokości 150 tys. zł na opracowanie założeń do projektu scalenia gruntów obiektu Horczaki, projektowanego do scalenia
w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na 2008 rok.
Według zapewnień Naczelnika Wydziału Pana Janusza Kuderewskiego przyznane środki będą wykorzystane w całości na cele zgodnie z ich planowanym przeznaczeniem.
Starosta został poinformowany o przysługującym mu prawie odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnień przyczyn odmowy podpisania w terminie 3 dni oraz prawie złożenia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole w ciągu 7 dni.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden egzemplarz doręczono Staroście Sokólskiemu.
KONTROLOWANY | | KONTROLUJĄCY |
| | |
| | 1. Jerzy Palusiak /-/ |
Starosta Sokólski | | |
/-/ | | 2. Joanna Sienkiewicz-Krasicka /-/ |
Franciszek Budrowski | | |
| | 3. Lech Klewiec /-/ |
- Sokółka, dnia 2007.09. 19