|  | 
                
                    |                         
                
                
                
                
                Menu tematyczne 
                    
                 Linki Opiekunowie |  | 
 
    
        Kategoria: Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego
        
        
        
    
         
     
     
        
                
                
                
        
         
                    Brak załączników.
                        | Cele i zadania WZZK | 
                                
                                    | Data utworzenia: | 16.11.2007 12:05:39 |  
                                    | Data publikacji: | 16.11.2007 12:05:39 |  
                                    | Data modyfikacji: | 27.04.2009 14:20:14 |  |  
                        | Autorzy: 
                                
                                        
                                        Poniatowicz Andrzej |  
                        | Publikator: 
                                Poniatowicz Andrzej |  
                        
                     
                        |   Powołuje się Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego, jako organ pomocniczy Wojewody Podlaskiego w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego określonych ustawą. Siedzibą Zespołu jest Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku. W przypadku braku możliwości wykonywania zadań Zespołu w siedzibie, zapasowym miejscem pracy Zespołu jest siedziba Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, przy ul. Warszawskiej 3. Organizację i tryb pracy Zespołu określa regulamin. Do zadań Wojewódzkiego Zespół Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności: ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie wojewodzie wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w wojewódzkim planie reagowania kryzysowego;przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;opiniowanie wojewódzkiego planu reagowania kryzysowego;opiniowanie wojewódzkiego planu ochrony infrastruktury krytycznej.
 Do szczegółowych zadań Zespołu należy: w fazie zapobiegania: analizowanie i skategoryzowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń możliwych do wystąpienia na obszarze województwa,skatalogowanie i ocena elementów infrastruktury technicznej, środowiska naturalnego oraz grup i środowisk społecznych województwa szczególnie wrażliwych na skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej,analiza i ocena funkcjonujących aktów prawnych pod kątem prawidłowości i skuteczności oraz aktualności zawartych w nich rozwiązań prawnych z zakresu bezpieczeństwa powszechnego,opracowanie projektów aktów prawnych oraz opiniowanie przepisów z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, przygotowywanych przez inne instytucje i służby,monitorowanie i czynny udział w procesie planowania zagospodarowania przestrzennego, w aspekcie rejonów, obszarów i stref szczególnie podatnych na negatywne skutki klęsk żywiołowych lub zdarzeń o znamionach klęski żywiołowej na terenie województwa,planowanie środków finansowych oraz trybu i źródeł ich pozyskiwania, przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć realizowanych we wszystkich fazach prac Zespołu,opracowanie koncepcji pozyskiwania środków pozabudżetowych na rzecz wykonawstwa zadań z zakresu bezpieczeństwa powszechnego, realizowanych przez instytucje i służby ratownicze,prowadzenie kontroli i nadzoru nad przyjętymi lub przekazanymi do realizacji zadaniami o charakterze prewencyjnym;
 w fazie przygotowania: opiniowanie Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego i jego aktualizacji,bieżące monitorowanie stanu organizacji i możliwości rozwinięcia stanowiska pracy Zespołu w obiekcie zastępczym,opracowanie, weryfikacja i aktualizowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych oraz technicznych z zakresu komunikacji (łączności) pomiędzy wszystkimi ogniwami organizacyjnymi systemu zarządzania i reagowania kryzysowego, monitorowania zagrożeń i ich skutków, utrzymania w gotowości systemu ostrzegania i alarmowania,przygotowanie zasad wymiany informacji, ich formy i zakresu w relacjach ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zaplanowanymi do udziału w pracach Zespołu,opracowanie, przyjęcie i wdrożenie procedur w zakresie zwracania się o pomoc oraz trybu i zakresu jej udzielania z poziomu wojewódzkiej administracji rządowej oraz szczebla centralnego,opracowanie, aktualizowanie i tworzenie zgodnie z potrzebami bieżącymi baz danych teleadresowych, materiałowo - sprzętowych, medycznych, itp. określających wielkość poszczególnych kategorii zasobów ludzkich, środków i materiałów na potrzeby prowadzonych akcji ratowniczych oraz zabezpieczenia potrzeb ludności,planowanie, koordynowanie i udział w realizacji procesu szkolenia struktur reagowania kryzysowego oraz sił ratowniczych,przygotowanie warunków i rozwiązań organizacyjno - prawnych zabezpieczających koordynację pomocy humanitarnej dla ludności poszkodowanej,określenie zasad i kreowanie polityki informacyjnej z zakresu realizowanych przez Wojewodę i wszystkie elementy organizacyjne systemu zarządzania i reagowania kryzysowego przedsięwzięć na rzecz systemu bezpieczeństwa powszechnego w województwie,przygotowanie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Wojewodę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej i ich usunięcia na obszarze województwa,analizowanie przebiegu działań ratowniczych i odbudowy prowadzonych w przeszłości na terenie województwa i poza jego obszarem oraz wyciąganie wniosków zapewniających sprawne i skuteczne prowadzenie działań w przyszłości,organizowanie i prowadzenie gier decyzyjnych i ćwiczeń w celu przygotowania członków Zespołu i sił ratowniczych do skoordynowanego i skutecznego prowadzenia działań,określanie oraz zabezpieczanie potrzeb materiałowo-technicznych i finansowych niezbędnych do realizacji przyjętych zadań;
 w fazie reagowania: podjęcie procesu czynnej koordynacji działań ratowniczych i porządkowo ochronnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne zaangażowane w reagowanie kryzysowe na obszarze województwa,podjęcie pracy Zespołu w układzie całodobowym,uruchomienie systemów, struktur ratowniczych i procedur w celu zabezpieczenia możliwości realizacji przez Wojewodę funkcji kierowania w warunkach stanu klęski żywiołowej lub zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej oraz zarządzania kryzysowego na obszarze województwa lub kraju,zabezpieczenie procesu stałej, całodobowej wymiany informacji w zakresie zagrożeń i podejmowanych (podjętych) działań oraz współdziałanie ze służbami (zespołami) innych organów administracji publicznej, resortów, organizacji pozarządowych i społecznych,monitorowanie zagrożeń i ich skutków oraz prognozowanie ich dalszego rozwoju,wypracowanie optymalnych propozycji decyzji i rozwiązań operacyjno-taktycznych mających na celu właściwe i skuteczne wykorzystanie znajdujących się w dyspozycji sił i środków ratowniczych oraz korygowanie przebiegu działań,korygowanie działań w ramach procesu ewakuacji oraz z zakresu pomocy społecznej i humanitarnej, stworzenia doraźnych warunków do przetrwania osób poszkodowanych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomoc medyczną i opiekę psychologiczną,wyegzekwowanie na wszystkich poziomach zarządzania kryzysowego oraz uruchomienie na szczeblu Wojewody punktów informacyjnych dla ludności,koordynacja procedur związanych z dysponowaniem sił i środków na potrzeby akcji ratowniczych ze szczebla centralnego, w tym znajdujących się w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej oraz ze źródeł zagranicznych,wprowadzenie w życie pakietu aktów prawnych niezbędnych do zabezpieczenia warunków do właściwego kierowania przez Wojewodę działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub wynikającym z zarządzania kryzysowego i ich usunięcia na obszarze województwa,przyjmowanie meldunków i informacji o stanie realizacji poszczególnych zadań,opracowywanie raportu z prowadzonych działań;
 w fazie odbudowy: nadzorowanie procesu szacowania szkód oraz opiniowanie wniosków uprawnionych organów i instytucji o udzielenie pomocy finansowej i rzeczowej na usunięcie strat i szkód wywołanych klęską żywiołową lub innymi zdarzeniami kryzysowymi,zapobieganie powstawaniu wtórnych zagrożeń spowodowanych skutkami klęski żywiołowej lub zdarzeniami kryzysowymi,zapewnienie dostatecznych warunków egzystencji ludności poszkodowanej,monitorowanie systemu pomocy społecznej oraz dystrybucji środków pochodzących z pomocy humanitarnej na rzecz ludności poszkodowanej,monitorowanie możliwości systemu służby zdrowia w zakresie leczenia i rehabilitacji ludności poszkodowanej,monitorowanie prawidłowości i skuteczności funkcjonowania instytucji ubezpieczeniowych i procesu wypłat świadczeń odszkodowawczych na rzecz instytucji i osób fizycznych,podjęcie przedsięwzięć skutkujących odtworzeniem sił, środków i zasobów służb ratowniczych, do poziomu gwarantującego osiągnięcie ich pełnej gotowości i zdolności do działań,koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem sprawności infrastruktury krytycznej, technicznej, budowlanej, produkcji przemysłowej i usług, oświaty i wychowania, kultury i sztuki,koordynowanie i monitorowanie przedsięwzięć realizowanych na wszystkich poziomach administracji związanych z przywróceniem równowagi i bezpieczeństwa ekologicznego i pierwotnego stanu środowiska naturalnego,opracowanie ocen, opinii i analiz oraz niezbędnej dokumentacji sprawozdawczej, w celu wypracowania i podjęcia realizacji wniosków i zaleceń mających na celu zmniejszenie w przyszłości podatności województwa, jako całości na negatywne skutki klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia,opracowanie projektów prawnych i propozycji zmian organizacyjnych mających na celu podniesienie sprawności i skuteczności działań aparatu administracyjnego, służb ratowniczych i instytucji w warunkach klęski żywiołowej, zdarzenia o znamionach klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zagrożenia,wnioskowanie o potrzebie aktualizacji planu reagowania kryzysowego,opracowanie wniosków Wojewody Podlaskiego i wystąpienia o pomoc do Rady Ministrów.
 Do zadań Przewodniczącego Zespołu należy: zatwierdzanie rocznego planu pracy i protokołów z posiedzeń Zespołu; wyznaczanie ze składu Zespołu koordynatora działań w przypadku wystąpienia symptomów lub klęski żywiołowej nie uwzględnionej w wojewódzkim planie reagowania kryzysowego lub wystąpienia kilku zdarzeń jednocześnie;osobiste kierowanie ćwiczeniami i grami decyzyjnymi z udziałem Zespołu oraz sił będących w dyspozycji Wojewody;
 Do zadań Zastępcy Przewodniczącego należy: zastępowanie Przewodniczącego Zespołu w razie jego nieobecności;koordynacja bieżących prac Zespołu;stwarzanie warunków do realizacji podjętych decyzji;zgłaszanie do rozpatrzenia przez Zespół i ewentualnego wdrożenia w województwie nowych rozwiązań mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań;opracowanie rocznego planu pracy Zespołu na podstawie propozycji zgłaszanych przez członków Zespołu;kierowanie opracowywaniem dokumentów decyzyjnych;nadzorowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z ewakuacją ludności oraz jej ostrzeganiem, powiadamianiem i alarmowaniem;zapewnienie sprawnego działania łączności radiowej sieci zarządzania województwem;kierowanie opracowaniem Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego i jego aktualizacjami; nadzór nad monitoringiem zagrożeń oraz ich dokumentowaniem; nadzór nad opracowaniem prognoz i analiz zagrożeń; nadzór nad opracowaniem dokumentacji gier decyzyjnych i ćwiczeń.
 Członkowie Zespołu realizują zadania wynikające ze specyfiki reprezentowanej instytucji. Realizacja tych zadań ma zapewnić bezkolizyjne i efektywne współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych w zakresie zapobiegania, przygotowania oraz reagowania i odbudowy w sytuacjach kryzysowych. Powinna także zapewnić współdziałanie z siłami i środkami innych województw, siłami podporządkowania centralnego oraz innych podmiotów. Dodatkowo do zadań członków Zespołu należy: prognozowanie, monitorowanie, ocena i analiza zagrożeń; udział w opracowaniu Wojewódzkiego Planu Reagowania Kryzysowego i jego aktualizacji;udział w organizowaniu przedsięwzięć zmierzających do zapewnienia ochrony ludności i środowiska naturalnego, a także przygotowania i zapewnienia warunków do przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowych; utrzymania w gotowości sił i środków, będących w ich gestii, przewidywanych do działania; dokumentowanie działań; zgłaszanie propozycji do rocznego planu pracy Zespołu;organizacja współdziałania z samorządami terytorialnymi oraz podmiotami gospodarczymi w zakresie wykorzystania ich sił i środków w działaniach;przygotowywanie projektu wniosku do Prezesa Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia stopni alarmowych lub stanu klęski żywiołowej;udział w organizacji i prowadzeniu szkoleń, ćwiczeń oraz treningów mających na celu integrację i koordynację działań na obszarze województwa;włączanie organizacji społecznych i charytatywnych oraz wolontariatu do realizacji podjętych działań;opracowywanie raportu z działań;na polecenie Przewodniczącego prezentowanie analiz i wniosków dotyczących ochrony ludności, jej mienia i środowiska naturalnego;przygotowywanie wniosków i propozycji dotyczących podejmowanych działań;zapewnienie udziału ekspertów i specjalistów z danej dziedziny działania;przygotowanie projektów obwieszczenia Wojewody Podlaskiego o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej;nadzór merytoryczny nad prowadzeniem działalności zapobiegawczej i odbudową.
 Rzecznik Wojewody Podlaskiego odpowiada za politykę informacyjną Zespołu, przy współpracy rzeczników prasowych służb, inspekcji i straży wojewódzkich. |  
                    Informacja była modyfikowana.
 
                        Poprzednie wersje informacji:|  | Zmiana nazwy zespołu, przeredagowanie tekstu |  |