Podlaski Urząd Wojewódzki
w
Białymstoku
Sprawozdanie
z
działalności kontrolnej
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
oraz zespolonych
służb, inspekcji i straży wojewódzkich
w roku 2003
Zatwierdzam:
/-/ Wojewoda Podlaski
Marek Strzaliński
I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku w roku 2003r.
- Organizacja działalności
kontrolnej:
a)
Organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje
zarządzenie wewnętrzne Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w
sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.
Stosownie do w/w zarządzenia, zadania kontrolne wynikające z
ustawowo określonych uprawnień nadzorczo - kontrolnych Wojewody wykonują
poszczególne wydziały (w tym zamiejscowe stanowiska pracy w Łomży i Suwałkach),
każdy w regulaminowym zakresie swego działania.
Za organizowanie i przeprowadzanie kontroli odpowiedzialni
są dyrektorzy wydziałów.
b)
Zadania kontrolne realizowało 135 pracowników Urzędu. Z
liczby tej 21 pracowników zatrudnionych jest na stanowiskach pracy d/s kontroli
i zajmuje się wyłącznie kontrolą. 114 pracowników w
2003r. przeprowadzało kontrole wykonując jednocześnie inne obowiązki wynikające
z regulaminowego zakresu działania Urzędu.
.
W
niektórych wydziałach wyodrębniono komórki kontrolne, i tak:
-
w Wydziale Finansów i Budżetu funkcjonuje 4
- osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza kontrole finansowe w
jednostkach i zakładach powiązanych z budżetem Wojewody lub przez Wojewodę
nadzorowanych;
-
w Wydziale Polityki Społecznej utworzono
12-osobowy Oddział Kontroli Legalności Pracy, który przeprowadza kontrolę
Powiatowych Urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w zakresie
przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;
-
w Wydziale Prawnym i Nadzoru funkcjonuje
9-osobowy Oddział Kontroli, który jest koordynatorem planowania i wykonywania
kontroli w Urzędzie oraz sprawuje kontrolę organizacji urzędów administracji
publicznej i procedur administracyjnych, w tym sposobu załatwiania skarg i
wniosków.
c)
W jednostkach zamiejscowych zadania kontrolne realizowało 7
pracowników, z tego :
w Łomży :
- 3
osoby w zakresie funkcjonowania administracji publicznej,
- 2
osoby w zakresie legalności zatrudniania
w Suwałkach :
- 4
osoby w zakresie legalności zatrudnienia
- Statystyka
ogólna.
Statystykę ogólną obrazuje załącznik nr 1.
Ogółem
przeprowadzono 1881 kontroli, w tym:
-
kompleksowych - 13,
-
problemowych - 1685
-
sprawdzających - 62
-
doraźnych - 121
- Problematyka
kontroli.
a)
kontrole kompleksowe
Kompleksowy
charakter miały kontrole finansowo-gospodarcze przeprowadzone w 6 jednostkach zespolonej administracji
rządowej, kontrole działalności 4
Powiatowych Urzędów Pracy oraz kontrole działalności 3 Powiatowych Zespołów d/s Orzekania o Niepełnosprawności.
b)
kontrole problemowe
Kontrole
problemowe dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki. W
ich wyniku ogółem skontrolowano 1884 podmioty,
dla których Wojewoda jest organem nadzoru lub na mocy obowiązujących przepisów
prawa pełni funkcje kontrolne.
Kontrolami
tymi objęto:
-
jednostki samorządu
terytorialnego w województwie tj.: Urząd Marszałkowski, starostwa, urzędy gmin;
-
jednostki organizacyjne
zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich;
-
jednostki organizacyjne
podporządkowane lub podległe Wojewodzie;
-
domy pomocy społecznej;
-
gminne ośrodki pomocy społecznej;
-
placówki opiekuńczo -
wychowawcze,
-
powiatowe
urzędy pracy;
-
powiatowe centra pomocy
rodzinie;
-
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego;
-
jednostki wykonawstwa
geodezyjnego;
-
jednostki uprawnione do
nakładania grzywien w drodze mandatów karnych;
-
przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin;
-
przedsiębiorców świadczących
usługi hotelarskie i turystyczne;
-
zakłady pracy chronionej;
-
pracodawców,
-
inne podmioty, których działalność w zakresie
określonym przepisami prawa podlega nadzorowi wojewody, a m.in.: spółki wodne,
parki krajobrazowe, koła łowieckie, podmioty uprawnione do rybactwa, szpitale i
przedsiębiorstwa realizujące zadania obronne, beneficjenci środków z Funduszu
PHARE.
Niektóre
z w/w jednostek zwłaszcza Urząd Marszałkowski, starostwa i urzędy gmin były
objęte kontrolami problemowymi dwa, a nawet więcej razy w ciągu roku.
W
ramach kontroli problemowych zrealizowano 103
tematy kontrolne.
Miedzy
innymi badano:
-
organizację działalności
organów samorządu terytorialnego i urzędów obsługujących te organy;
-
przestrzeganie obowiązujących
procedur administracyjnych przy załatwianiu spraw przez urzędy administracji
samorządowej;
-
przyjmowanie, rozpatrywanie i
załatwianie skarg i wniosków obywateli w urzędach administracji publicznej;
-
realizację postanowień ustawy
o dostępie do informacji publicznej;
-
realizację zadań wynikających
z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych;
-
prawidłowość sporządzania aktów
stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego;
-
prawidłowość sporządzania
decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;
-
realizację zadań obronnych
przez organy samorządu terytorialnego,
-
wykonywanie zadań
inspekcyjno-kontrolnych przez zespolone służby, inspekcje i straże wojewódzkie,
-
stosowanie przepisów
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia
1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji
rządowej w województwie,
-
organizowanie służby
przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska,
-
gospodarowanie środkami
publicznymi;
-
rozliczanie się z grzywien i
mandatów karnych;
-
prawidłowość wykorzystania
dotacji udzielanych z budżetu państwa na zadania administracji rządowej oraz na
dofinansowanie bieżących zadań własnych;
-
realizację zadań w zakresie
opieki zdrowotnej;
-
przestrzeganie standardów w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
-
prawidłowość realizacji zadań
przez ośrodki pomocy społecznej,
-
przestrzeganie przez pracodawców
obowiązków określonych przepisami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu;
-
przestrzegania
przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne przez administrację
geodezyjną i kartograficzną oraz przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego;
-
prowadzenie przez starostwa
operatu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
-
gospodarowanie nieruchomościami
Skarbu Państwa;
-
działalność Wojewódzkich
Ośrodków Ruchu Drogowego;
-
organizację ruchu na drogach
publicznych;
-
przestrzeganie przepisów ustawy o
usługach turystycznych przez biura turystyczne i obiekty hotelarskie;
-
prowadzenie szkoleń pilotów
wycieczek i przewodników turystycznych;
-
wykonywanie przez
przedsiębiorców uprawnień i obowiązków z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin
pospolitych;
-
wykonywanie zadań przez
administrację geologiczną;
-
wykonywanie nadzoru nad
gospodarką w lasach niepaństwowych;
-
realizowanie przez starostów
zadań wynikających z ustaw: prawo wodne, prawo ochrony środowiska i o odpadach;
-
realizowanie usług w zakresie
doradztwa rolniczego;
-
stan prawno-własnościowy nieruchomości
oraz stosowanie obowiązujących procedur gospodarowania środkami trwałymi w
przedsiębiorstwach dla których organem założycielskim jest wojewoda;
-
zasady przestrzegania warunków BHP i
ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych podległych wojewodzie
itp.
c)
kontrole sprawdzające
Przeprowadzono ogółem 62
kontrole sprawdzające. Ich celem było sprawdzenie sposobu wykorzystania wyników
kontroli przeprowadzonych w roku 2002 oraz rzetelności odpowiedzi udzielonych
na wystąpienia pokontrolne.
Kontrolami
sprawdzającymi objęto m.in.:
-
urzędy gmin pod kątem sprawdzenia sposobu
wykorzystania ustaleń kontroli problemowych do poprawy organizacji pracy
urzędów i organów gmin;
-
starostwa powiatowe w
zakresie prawidłowości wykonywania nadzoru nad stowarzyszeniami kultury
fizycznej i związkami sportowymi, a także pod kątem sprawdzenia stopnia
organizacji systemu wykrywania i alarmowania, a także systemu wczesnego
ostrzegania i łączności.
d)
kontrole doraźne
W
trybie doraźnym przeprowadzono ogółem 121
kontroli. Kontrolowano m.in.:
-
wydatkowanie środków dotacji z
Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
przyznanych przez Głównego Geodetę Kraju w roku 2002;
-
prawidłowość wykorzystania w
roku 2003 dotacji z Kontraktu Wojewódzkiego na lata 2001-2003;
-
terminowość wprowadzania zmian
osobowo-dowodowych do gminnych zbiorów meldunkowych oraz przekazywania ich do
Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki - TBD w Białymstoku;
-
prawidłowość funkcjonowania
szpitalnych oddziałów ratunkowych;
-
realizacja programu : "Opieka
nad dzieckiem i rodziną";
-
Realizacja programu: "Bezdomność".
e)
kontrole finansowe
W problematyce kontroli dużo miejsca zajęły sprawy z zakresu
finansów publicznych. Poza 6
kompleksowymi kontrolami finansowo-gospodarczymi w wojewódzkich jednostkach
zespolonej administracji rządowej, przeprowadzono 10 kontroli problemowych w zakresie gospodarowania środkami
publicznymi przez jednostki podległe bądź nadzorowane przez Wojewodę.
Kontrolowano sposób rozliczania się z grzywien i mandatów przez Powiatowe
Inspektoraty Nadzoru Budowlanego, Powiatowe Inspektoraty Weterynarii oraz
Straże Miejskie. Badano prawidłowość wykorzystania dotacji udzielanych z
budżetu państwa na zadania administracji rządowej lub na dofinansowanie zadań
własnych kontrolowanych jednostek, a m.in.: przeznaczanych na:
-
realizację zadań
administracji rządowej przez powiatowe urzędy pracy,
-
realizację zadań z zakresu
orzekania o stopniu niepełnosprawności,
-
realizacje zadań własnych
gmin w zakresie dożywiania dzieci,
-
finansowanie specjalistycznych
usług opiekuńczych świadczonych osobom z zaburzeniami psychicznymi,
-
koszty operacyjne jednostek obsługujących
wdrażanie projektów realizowanych przy udziale funduszy przedakcesyjnych,
-
budowę i rozbudowę urządzeń melioracji
wodnych,
-
realizację inwestycji.
Badano także prawidłowość wydatkowania
środków dotacji z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i
Kartograficznym w województwie przyznanych przez Głównego Geodetę Kraju oraz
prawidłowość wykorzystania dotacji z Kontraktu Wojewódzkiego na lata 2001-2003.
Podczas kontroli finansowych
zwracano uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a zwłaszcza:
-
ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o
finansach publicznych,
-
ustawy z dnia 29 września 1994r. o
rachunkowości,
-
ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym
funduszu świadczeń socjalnych,
-
ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o
zamówieniach publicznych.
Nieprawidłowości
Przeprowadzone
kontrole ujawniły w działalności kontrolowanych jednostek występowanie
uchybień, błędów lub nieprawidłowości.
Kompleksowe
kontrole finansowo - gospodarcze przeprowadzone w jednostkach organizacyjnych
zespolonej administracji rządowej w województwie wykazały, m.in.
nieprawidłowości polegające na tym, że:
-
dopuszczano do wypłaty rachunki nie sprawdzone pod względem
formalno -
rachunkowym oraz nie zatwierdzone przez
upoważnione
osoby,
-
nie prowadzano kontroli kasy pod względem zgodności rzeczywistego stanu
gotówki ze stanem rachunkowym,
-
przekraczano plany wydatków,
-
nieterminowo
odprowadzano składki ubezpieczenia społecznego od wynagrodzeń ,
-
nieterminowo przekazywano
odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
-
przy udzielaniu zamówień publicznych nie
przestrzegano przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a między innymi nie
zawsze informowano uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
o wyniku przeprowadzonych negocjacji z zachowaniem konkurencji,
-
księgowość jednostki prowadzono z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29
września 19994 r. o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz
niektórych jednostek sektora finansów publicznych,
-
nie przestrzegano obowiązku
sporządzania spisu z natury z częstotliwością raz na dwa lata,
-
niewłaściwie wypełniano karty
drogowe,
-
nieprawidłowo prowadzono dokumentację inwentaryzacyjną oraz ewidencję likwidowanych
środków trwałych,
-
dochodów budżetowych
wpłaconych do kasy jednostki nie odprowadzano na bieżąco na rachunek bankowy,
-
nieterminowo i niekompletnie
przeprowadzono inwentaryzacje roczne,
-
nie przestrzegano instrukcji kontroli
wewnętrznej gospodarki pieniężnej,
-
środki funduszu świadczeń socjalnych
wydatkowano niezgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i
zakładowym regulaminem.
Kontrole
w zakresie organizowania służby przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska
pracy ujawniły zatrudnianie pracowników posiadających inne kwalifikacje niż
wymagane w ogłoszeniu o naborze oraz wydanie zaświadczenia o ukończeniu służby
przygotowawczej bez uprzedniego przeprowadzenia rozmowy końcowej z kandydatem i
bez komisyjnej oceny przebiegu i wyników służby przygotowawczej.
W wyniku problemowych kontroli finansowych przeprowadzonych
w jednostkach nadzorowanych przez Wojewodę stwierdzono przypadki naruszenia
zasad, formy lub trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych.
Ujawniano przypadki przekroczenia zakresu upoważnień do zaciągania zobowiązań
obciążających budżet, a także nieprawidłowości przy przeprowadzaniu
inwentaryzacji składników majątkowych jednostki i sporządzanie sprawozdawczości
w sposób niezgodny z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Kontrole organów gmin oraz urzędów
obsługujących te organy, wykazały szereg uchybień i niedociągnięć
spowodowanych, nieprzestrzeganiem przepisów obowiązującej ustawy o samorządzie
gminnym i wydawanych na jej podstawie przepisów gminnych, tj.: statutów gmin i
regulaminów organizacyjnych, a także Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej,
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999r w sprawie
instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych,
rozporządzenia rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji
przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Stwierdzono, że struktury organizacyjne niektórych urzędów
gmin i organizacja ich pracy nie zawsze sprzyjały sprawnej realizacji zadań
przez organy samorządu terytorialnego.
Nie we wszystkich urzędach gmin zagwarantowano obywatelom
dostęp do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych. Zdarzały się
przypadki nie informowania mieszkańców o sesjach rady i nie zapraszania sołtysów
do udziału w obradach.
Nie
zawsze respektowane były postanowienia statutów gmin i regulaminów
organizacyjnych w sprawie planowania pracy rady i komisji rady oraz zasad
sporządzania protokołów z posiedzeń i aktów stanowionych przez te organy.
W wielu gminach komisje rewizyjne nie
wykonywały ustawowych funkcji kontrolnych. Odnotowano również sporo przypadków
nieprzestrzegania przepisów KPA przy załatwianiu skarg i wniosków obywateli, a
także obowiązujących zasad wykonywania czynności kancelaryjnych.
Kontrole Urzędów Stanu Cywilnego wykazały błędy w treści
sporządzanych akt stanu cywilnego (urodzin, małżeństwa, zgonu).
Kontrole starostw w zakresie
prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego wykazały m.in.:
nieprawidłowe naliczanie opłat za uzgadnianie dokumentacji projektowej,
niewłaściwe określanie zasięgu opracowań na kopiach map zasadniczych,
nieterminowe przekazywanie należnych kwot na fundusz centralny i wojewódzki
oraz zaniżanie wysokości tych kwot. Ustalenia kontroli w zakresie prowadzenia ewidencji
gruntów i budynków wykazały, że ewidencja nie jest aktualizowana na bieżąco.
Kontrole organizacji ruchu na drogach publicznych wykazały
braki w oznakowaniu dróg, błędy w dokumentacji technicznej organizacji ruchu
oraz niedostateczny nadzór nad organizacją ruchu na drogach gminnych.
Podczas kontroli obiektów hotelarskich stwierdzono, że
niektóre z nich nie spełniają wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i
sanitarnych.
W wyniku kontroli wydobywania kopalin pospolitych na
podstawie koncesji udzielanych przez wojewodę ustalono, że niektórzy
przedsiębiorcy eksploatujący kopaliny nie założyli rachunku bankowego na
gromadzenie środków finansowych z przeznaczeniem na likwidację kopalń, nie
dokonali oznaczenia granic obszaru i terenu górniczego, nie zabezpieczyli
ściany eksploatacyjnej i nie posiadali zatwierdzonego planu ruchu zakładu
górniczego.
Do najistotniejszych nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku
kontroli działalności Powiatowych Urzędów Pracy należy zaliczyć:
o
nie prowadzenie księgowości analitycznej
wydatkowania dotacji celowej z budżetu państwa z podziałem na zadania własne i
rządowe,
o
nie dokonywanie odpisów na konto ZFŚS w
wysokościach i terminach ustawowo określonych,
o
brak należytego nadzoru nad
prawidłowością wykorzystania pożyczek udzielanych osobom bezrobotnym.
Kontrole legalności
zatrudnienia wykazały, że nie wszyscy spośród 1244 skontrolowanych pracodawców
opłacają składki na Fundusz Pracy i powiadamiają urzędy pracy o zatrudnianiu
osób zarejestrowanych jako bezrobotne.
Do
przyczyn stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości należałoby zaliczyć:
-
niedostateczną znajomość
przepisów prawa przez pracowników,
-
błędną interpretację częstych zmian w
obowiązujących przepisach,
-
niedostateczny nadzór skarbników
gmin i powiatów oraz głównych księgowych jednostek organizacyjnych nad sposobem
wydatkowania środków finansowych i prowadzenia dokumentacji,
-
brak skutecznie funkcjonującego systemu
kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
- Skutki
kontroli.
W
oparciu o wyniki kontroli :
1)
sporządzono 6 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny
finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych
2)
skierowano 4 wnioski o wszczęcie postępowania
dyscyplinarnego wobec:
a)
2 kierowników Ośrodków Pomocy Społecznej
b)
2 uprawnionych geodetów ,
3)
skierowano do prokuratury 1 zawiadomienie o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa przez geodetę uprawnionego .
Ponadto
w oparciu o ustalenia kontroli :
-
wystosowano 375 wystąpień
pokontrolnych do kierowników kontrolowanych jednostek z zaleceniem likwidacji
stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości,
-
skierowano 10 zawiadomień o
wynikach kontroli do jednostek nadrzędnych nad jednostkami kontrolowanymi,
-
skierowano 252 wnioski do
Sądu Rejonowego o ukaranie osób naruszających przepisy ustawy o zatrudnieniu i
przeciwdziałaniu bezrobociu.
II.
Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki
rządowej administracji zespolonej w roku 2003.
1.
Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i
straży wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku
2003 przeprowadziły ogółem
40589 kontroli i
inspekcji:
-
20110 kontroli planowych,
-
20479 kontroli doraźnych.
W wyniku
przeprowadzonych kontroli :
-
wystawiono 1342 mandaty na
łączną kwotę 173270 zł. ,
-
wydano 12387 decyzji administracyjnych,
-
wystosowano 2169 zaleceń
pokontrolnych,
-
skierowano 69 wniosków do
sądu o ukaranie,
-
w 5668 przypadkach zastosowano inne środki
przewidziane prawem np.: zastosowano pouczenia, zwrócono uwagę, ostrzeżenie.
2.
Realizacja zadań inspekcyjno - kontrolnych przez
poszczególne jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się
następująco:
Wojewódzki
Inspektorat Weterynarii przeprowadził łącznie 52 kontrole i inspekcje, w trakcie których
badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu produktami leczniczymi oraz prawidłowość
pobierania próbek, prowadzenia dokumentacji i
realizacji planu badań kontrolnych pozostałości chemicznych i biologicznych
leków w tkankach zwierząt, mięsie, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego
i niejadalnych surowcach zwierzęcych. Ponadto badano określenie spełnienia
warunków weterynaryjnych do prowadzenia hodowli zwierząt laboratoryjnych. W
wyniku kontroli wydano 2 decyzje administracyjne dotyczące podmiotów
prowadzących hodowlę zwierząt laboratoryjnych. Wojewódzki Oddział Służby
Ochrony Zabytków ( od 17 listopada 2003r. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków ) przeprowadził ogółem
2626 czynności inspekcyjno - kontrolnych, w wyniku których wydano 379 decyzji
administracyjnych dotyczących zezwoleń na prace remontowe, konserwatorskie,
archeologiczne oraz nakazów wykonania prac w zabytkach architektury, wystosowano 79 zaleceń pokontrolnych oraz
skierowano 2 wnioski do sądu o ukaranie. Przeprowadzono kontrole wspólne z
Policją, Państwową Strażą Pożarną, Inspekcją Nadzoru Budowlanego oraz z
przedstawicielami Kurii Katolickiej i Prawosławnej.
Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził łącznie 809 kontroli, w trakcie których badano m.in.: wypełnianie obowiązków
zawartych w ustawach: Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawa o odpadach,
ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W wyniku kontroli wystawiono
19 mandatów na łączną kwotę 2250 zł., wydano 351
decyzji administracyjnych dotyczących głównie wymierzenia kar za przekroczenie
określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów
wprowadzanych do powietrza , stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu a także
związanych z nimi kosztów kontroli, wystosowano 348 zaleceń pokontrolnych,
skierowano 1 wniosek o ukaranie do sądu. Ponadto wyniki prowadzonej
działalności kontrolnej wykorzystywane były w wystąpieniach do innych organów
w celu zapewnienia przestrzegania
przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska. Wspólne kontrole
przeprowadzono z udziałem Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej
Inspekcji Pracy oraz Urzędu
Dozoru Technicznego.
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Handlowej przeprowadził ogółem 2108 kontroli,
podczas których badano m.in.: jakość paliw ciekłych oferowanych na stacjach
benzynowych, prawidłowość wprowadzania do obrotu zabawek, sprzętu do użytku
osób niepełnosprawnych oraz rehabilitacji, a także jakość i prawidłowość
oznakowania wyrobów cukierniczych. W wyniku kontroli wystawiono 1161 mandatów
na łączną kwotę 140.690 zł. , wydano
5 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wycofania z obrotu handlowego
niewłaściwej jakości towarów, które nie posiadały pozytywnych wyników oceny
zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla tego typu produktów, wystosowano 613
zaleceń pokontrolnych, skierowano 64 wnioski do sądu o ukaranie. Ponadto
informacje i wystąpienia pokontrolne kierowane były do innych organów kontroli
i inspektoratów, które z uwagi na właściwość mogły być zainteresowane wynikami
kontroli np. do Urzędu Kontroli Skarbowej, Prokuratury, urzędów skarbowych.
Niektóre kontrole przeprowadzone były przy współudziale Policji, UKS, Obwodowego
Urzędu Miar , Inspekcji Nadzoru Budowlanego , PSP, Urzędu Dozoru
Technicznego, Inspekcji Ochrony Roślin i
Nasiennictwa, Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Farmaceutycznej oraz Państwowej
Straży Rybackiej.
Wojewódzki
Inspektorat Transportu Drogowego przeprowadził łącznie kontrole 3579
pojazdów. Celem kontroli było egzekwowanie przestrzegania m.in.: przepisów ustawy o
transporcie drogowym, o czasie pracy kierowców, o transporcie zwierząt.
Ponadto podczas kontroli sprawdzano stan techniczny pojazdów. W wyniku kontroli
wydano 1494 decyzje administracyjne dotyczące naruszeń przepisów określających
m.in. czas pracy kierowców oraz wystawiono 136 mandatów na łączną kwotę 26.230 zł. O wynikach niektórych kontroli informowano Biuro Obsługi
Transportu Międzynarodowego oraz Policję. Wspólne kontrole
przeprowadzono z Policją, Strażą Graniczną, Państwową Inspekcją Pracy oraz Izbą
Celną.
Wojewódzki
Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych przeprowadził ogółem 330 kontroli w wyniku których wystawiono 13 mandatów na łączną kwotę 1750
zł. , wydano 8 decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem
pogorszenia jakości
produktów oraz wystosowano 29 zaleceń pokontrolnych, skierowano do sądu 1 wniosek o
ukaranie. Najczęściej stwierdzonymi nieprawidłowościami były m.in.: niewłaściwe
warunki techniczno - organizacyjne w punktach sprzedaży środków żywienia
zwierząt, niewłaściwa ocena i klasyfikacja mleka surowego w skupie, rażące
zaniedbania w składowaniu i przechowywaniu nawozów. Wspólne kontrole
przeprowadzono z Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcją Handlową
oraz Inspekcją Weterynaryjną.
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przeprowadził
łącznie 28245 kontroli, których problematyka dotyczyła m.in.: ochrony roślin
uprawnych przed organizmami szkodliwymi, zapobiegania przenikania organizmów
szkodliwych przez granicę państwa, oceny kwalifikacji i kontroli materiału
siewnego w sferze wytwarzania, przechowywania i obrotu handlowego. W wyniku
kontroli wydano 10089 decyzji dotyczących m.in. wyłączenia materiału siewnego,
wystosowano 479 zaleceń pokontrolnych, wystawiono 10 mandatów na łączną kwotę
1650 zł, skierowano 1 wniosek do sądu o ukaranie. Wspólne kontrole
przeprowadzono z Inspekcją Handlową, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów
Rolno - Spożywczych, Izbą Celną i Strażą Graniczną.
Kuratorium
Oświaty przeprowadziło ogółem 2391 kontroli, w wyniku których wydano 15 decyzji
dotyczących głównie dyrektorów szkół, wystosowano 383 zalecenia pokontrolne,
przeprowadzono narady szkoleniowe z dyrektorami oraz instruktaże. Problematyką
kontroli objęte zostały m.in. takie zagadnienia jak: mierzenie jakości pracy
szkoły, ocena jakości orzeczeń wydawanych przez poradnie
pedagogiczno-psychologiczne, zgodność zatrudniania nauczycieli z posiadanymi
kwalifikacjami, planowanie nadzoru pedagogicznego, sposób i zakres
wykorzystania komputerów w szkolnych pracowniach informatycznych. Wspólne
kontrole przeprowadzono z
Inspekcją Sanitarną, Policją,
Inspekcją Handlową, Państwową
Inspekcją Pracy oraz Strażą Pożarną.
Wojewódzki
Inspektorat Farmaceutyczny
przeprowadził łącznie 331
kontroli m.in. w zakresie : przestrzegania zasad wydawania produktów
leczniczych i wyrobów medycznych, gospodarki tymi produktami, gospodarki
środkami psychotropowymi i odurzającymi oraz właściwego ich przechowywania,
realizacji recept, kwalifikacji zatrudnionego personelu. W wyniku kontroli
wystosowano 167 zaleceń pokontrolnych. Wspólne kontrole przeprowadzono z
Inspekcją Handlową oraz Inspekcją Weterynaryjną. Ponadto współdziałano z
Urzędem Celnym i Policją, głównie w zakresie udzielania informacji o produktach
leczniczych.
Wojewódzki
Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 118 kontroli. Zakres
tematyczny przeprowadzonych kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania
administracyjnego w sprawie wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji
pozwoleń na budowę oraz obiektów budowlanych przyjmowanych do użytkowania,
zgłoszeń w trybie art. 30 Prawa budowlanego. W wyniku przeprowadzonych kontroli
wystawiono 3 mandaty na łączną kwotę 700 zł., wydano
44 decyzje dotyczące naruszeń przepisów Prawa budowlanego oraz wystosowano 71
zaleceń pokontrolnych.
3.
Poza działalnością inspekcyjno - kontrolną 4 jednostki
administracji zespolonej realizowały jednocześnie przypisane ustawowo
kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur
powiatowych, tj. :
-
Komenda Wojewódzka Policji,
-
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,
-
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,
-
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Komenda
Wojewódzka Policji przeprowadziła ogółem 12 kontroli w podległych jednostkach
powiatowych. W ich wyniku wszczęto 4 postępowania dyscyplinarne. Do Rzecznika
Dyscypliny Finansów Publicznych przy Wojewodzie Podlaskim wystosowano 2 wnioski
o ukaranie. Wnioskowano również o wyróżnienie 5 osób.
Komenda
Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej przeprowadziła łącznie 21
kontroli w podległych jednostkach
powiatowych. Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były: brak
rejestratora rozmów w Powiatowym Stanowisku Kierowania, uchybienia w
dokumentacji szkoleniowej, błędy w dokumentacji operacyjnej, uchybienia w
naliczaniu świadczeń ustawowych funkcjonariuszom. W wyniku przeprowadzonych
kontroli wydano 13 zaleceń
pokontrolnych.
Wojewódzki
Inspektorat Weterynarii przeprowadził ogółem 128 kontroli podległych jednostek
powiatowych, w wyniku których wystosowano 46 zaleceń
pokontrolnych oraz skierowano 1 zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Wojewodzie
Podlaskim. Najistotniejsze uchybienia, które wykryto to: naruszanie przepisów
KPA w toczących się postępowaniach administracyjnych, nieprawidłowe przeprowadzanie
kontroli podmiotów i czynności, nieprawidłowe egzekwowanie warunków określonych
przepisami w nadzorowanych podmiotach.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził
ogółem 18 kontroli podległych jednostek powiatowych, w trakcie
których stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie prowadzonych
postępowań administracyjnych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 58
zaleceń pokontrolnych do Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego.
Działalność
inspekcyjno - kontrolną
jednostek wojewódzkiej administracji zespolonej w województwie
podlaskim obrazuje załącznik nr 2.
Sporządzono
w Oddziale Kontroli
Wydziału Prawnego i Nadzoru
Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku
Białystok, 28
stycznia 2004r.
Załącznik Nr 1
STATYSTYKA OGÓLNA
KONTROLI
L.p
|
Wydział
|
Liczba pracowników wykonujących kontrole
|
Liczba i forma wykonanych kontroli
|
Liczba zrealizowanych tematów kontroli
|
Liczba skontrolowanych podmiotów
|
Liczba przeprowadzonych postępowań
|
Wyłącznie
|
Łącznie z innymi zadaniami
|
Ogółem
|
W tym :
|
Kompleksowe
|
Problemowe
|
Sprawdzające
|
Doraźne
|
Dyscyplinarnych
|
Zawiadomienia skierowane do organów
ścigania
|
Liczba wystąpień do rzecznika
Dyscypliny Finansów Publicznych
|
1
|
Prawny i
Nadzoru
|
3
|
3
|
75
|
-
|
70
|
5
|
|
6
|
75
|
-
|
-
|
-
|
2
|
Finansów i
Budżetu
|
4
|
1
|
40
|
6
|
22
|
11
|
1
|
4
|
40
|
-
|
-
|
5
|
3
|
Polityki
Społecznej
|
12
|
25
|
1476
|
7
|
1397
|
19
|
53
|
35
|
1476
|
2
|
-
|
-
|
4
|
Rozwoju
Regionalnego
|
-
|
35
|
88
|
-
|
38
|
12
|
38
|
16
|
88
|
2
|
1
|
1
|
5
|
Spraw
Obywatelskich i Migracji
|
-
|
10
|
65
|
-
|
42
|
-
|
23
|
4
|
65
|
-
|
-
|
-
|
6
|
Zarządzania
Kryzysowego
|
-
|
7
|
55
|
-
|
47
|
7
|
1
|
7
|
58
|
-
|
-
|
-
|
7
|
Środowiska
i Rolnictwa
|
-
|
15
|
49
|
-
|
42
|
6
|
1
|
14
|
49
|
-
|
-
|
-
|
8
|
Skarbu Państwa
i Przekształceń Własnościowych
|
-
|
6
|
9
|
-
|
4
|
2
|
3
|
6
|
9
|
-
|
-
|
-
|
9
|
Integracji
Europejskiej
|
2
|
4
|
12
|
-
|
11
|
-
|
1
|
6
|
12
|
-
|
-
|
-
|
10
|
Biuro
Dyrektora Generalnego
|
-
|
8
|
12
|
-
|
12
|
-
|
-
|
5
|
12
|
-
|
-
|
-
|
|
Ogółem :
|
21
|
114
|
1881
|
13
|
1685
|
62
|
121
|
103
|
1884
|
4
|
1
|
6
|
Załącznik nr 2
Działalność
kontrolna jednostek wojewódzkiej administracji zespolonej w 2003 r.
Lp.
|
Nazwa
|
Ilość kontroli
|
Sposób wykorzystania
wyników kontroli
|
Uwagi
|
zaplanowana
|
wykonana
|
wystawiono mandatów
ilość/kwota
|
wydano decyzji
adm.
|
wystosowano zaleceń pokontrolnych
|
skierowano wniosków do sądu o ukaranie
|
inne
|
planowo
|
doraźnie
|
1
|
2
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
1.
|
Wojewódzki
Inspektorat Weterynarii
|
36
|
33
|
19
|
0
|
2
|
-
|
0
|
0
|
-
|
2.
|
Wojewódzki
Oddział Służby Ochrony Zabytków ( od 17 11.2003 Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków )
|
1998
|
1913
|
713
|
-
|
379
|
79
|
2
|
-
|
-
|
3.
|
Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska
|
654
|
649
|
160
|
19/2250
|
351
|
348
|
1
|
55
|
-
|
4.
|
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Handlowej
|
1555
|
1555
|
553
|
1161/140.690
|
5
|
613
|
64
|
1388
|
-
|
5.
|
Wojewódzki
Inspektorat Transportu Drogowego
|
-
|
-
|
3579
|
136/26.230
|
1494
|
-
|
-
|
872
|
-
|
6.
|
Wojewódzki
Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych
|
60
|
59
|
271
|
13/1750
|
8
|
29
|
1
|
-
|
-
|
7.
|
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
|
13838
|
13956
|
14289
|
10/1650
|
10089
|
479
|
1
|
3126
|
-
|
8.
|
Kuratorium
Oświaty
|
1801
|
1707
|
684
|
0
|
15
|
383
|
0
|
227
|
-
|
9.
|
Wojewódzki
Inspektorat Farmaceutyczny
|
177
|
173
|
158
|
-
|
-
|
167
|
-
|
-
|
-
|
10.
|
Wojewódzki
Inspektorat Nadzoru Budowlanego
|
64
|
65
|
53
|
3/700
|
44
|
71
|
-
|
-
|
-
|
ogółem
|
20183
|
20110
|
20479
|
1342/173270
|
12387
|
2169
|
69
|
5668
|
-
|