Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38047933   odwiedzin

Kategoria: Informacje o stanie Urzędu

Sprawozdanie z działalności kontrolnej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2003
Data utworzenia:  15.03.2004 00:00:00
Data publikacji:  15.03.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  15.03.2004 00:00:00
Autorzy: Żukowska Maria
Publikator: Prześniak Wioletta
Podlaski Urząd Wojewódzki

 

Podlaski Urząd Wojewódzki

w Białymstoku

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie

z działalności kontrolnej

Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego

oraz zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich

w roku 2003

 

 

 

 

 

 

 

                                                         Zatwierdzam:

                                                   /-/ Wojewoda Podlaski

                                                      Marek Strzaliński

 

 

 

 

 

I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku w roku 2003r.

 

 

  1. Organizacja działalności kontrolnej:

 

a)       Organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje zarządzenie wewnętrzne Nr 3/02 Wojewody Podlaskiego z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli.

Stosownie do w/w zarządzenia, zadania kontrolne wynikające z ustawowo określonych uprawnień nadzorczo - kontrolnych Wojewody wykonują poszczególne wydziały (w tym zamiejscowe stanowiska pracy w Łomży i Suwałkach), każdy w regulaminowym zakresie swego działania.

Za organizowanie i przeprowadzanie kontroli odpowiedzialni są dyrektorzy wydziałów.

 

b)       Zadania kontrolne realizowało 135 pracowników Urzędu. Z liczby tej 21 pracowników zatrudnionych jest na stanowiskach pracy d/s kontroli i zajmuje się wyłącznie kontrolą. 114 pracowników w 2003r. przeprowadzało kontrole wykonując jednocześnie inne obowiązki wynikające z regulaminowego zakresu działania Urzędu.

.

W niektórych wydziałach wyodrębniono komórki kontrolne, i tak:

-          w Wydziale Finansów i Budżetu funkcjonuje 4 - osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza kontrole finansowe w jednostkach i zakładach powiązanych z budżetem Wojewody lub przez Wojewodę nadzorowanych;

-          w Wydziale Polityki Społecznej utworzono 12-osobowy Oddział Kontroli Legalności Pracy, który przeprowadza kontrolę Powiatowych Urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w zakresie przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;

-          w Wydziale Prawnym i Nadzoru funkcjonuje 9-osobowy Oddział Kontroli, który jest koordynatorem planowania i wykonywania kontroli w Urzędzie oraz sprawuje kontrolę organizacji urzędów administracji publicznej i procedur administracyjnych, w tym sposobu załatwiania skarg i wniosków.

 

c)       W jednostkach zamiejscowych zadania kontrolne realizowało 7 pracowników, z tego :

w Łomży :

- 3 osoby w zakresie funkcjonowania administracji publicznej,

- 2 osoby w zakresie legalności zatrudniania

w Suwałkach :

- 4 osoby w zakresie legalności zatrudnienia

 

 

 

  1. Statystyka ogólna.

Statystykę ogólną obrazuje załącznik nr 1.

Ogółem przeprowadzono 1881 kontroli, w tym:

-          kompleksowych - 13,

-          problemowych - 1685

-          sprawdzających - 62

-          doraźnych - 121

 

 

  1. Problematyka kontroli.

 

a)       kontrole kompleksowe

 

Kompleksowy charakter miały kontrole finansowo-gospodarcze przeprowadzone w 6 jednostkach zespolonej administracji rządowej, kontrole działalności 4 Powiatowych Urzędów Pracy oraz kontrole działalności 3 Powiatowych Zespołów d/s Orzekania o Niepełnosprawności.

 

b)      kontrole problemowe

 

Kontrole problemowe dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki. W ich wyniku ogółem skontrolowano 1884 podmioty, dla których Wojewoda jest organem nadzoru lub na mocy obowiązujących przepisów prawa pełni funkcje kontrolne.

 

Kontrolami tymi objęto:

-          jednostki samorządu terytorialnego w województwie tj.: Urząd Marszałkowski, starostwa, urzędy gmin;

-          jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich;

-          jednostki organizacyjne podporządkowane lub podległe Wojewodzie;

-          domy pomocy społecznej;

-          gminne ośrodki pomocy społecznej;

-          placówki opiekuńczo - wychowawcze,

-           powiatowe urzędy pracy;

-          powiatowe centra pomocy rodzinie;

-          Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego;

-          jednostki wykonawstwa geodezyjnego;

-          jednostki uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych;

-          przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin;

-          przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie i turystyczne;

-          zakłady pracy chronionej;

-          pracodawców,

-          inne podmioty, których działalność w zakresie określonym przepisami prawa podlega nadzorowi wojewody, a m.in.: spółki wodne, parki krajobrazowe, koła łowieckie, podmioty uprawnione do rybactwa, szpitale i przedsiębiorstwa realizujące zadania obronne, beneficjenci środków z Funduszu PHARE.

Niektóre z w/w jednostek zwłaszcza Urząd Marszałkowski, starostwa i urzędy gmin były objęte kontrolami problemowymi dwa, a nawet więcej razy w ciągu roku.

 

W ramach kontroli problemowych zrealizowano 103 tematy kontrolne.

Miedzy innymi badano:

-          organizację działalności organów samorządu terytorialnego i urzędów obsługujących te organy;

-          przestrzeganie obowiązujących procedur administracyjnych przy załatwianiu spraw przez urzędy administracji samorządowej;

-          przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków obywateli w urzędach administracji publicznej;

-          realizację postanowień ustawy o dostępie do informacji publicznej;

-          realizację zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych;

-          prawidłowość sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego;

-          prawidłowość sporządzania decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;

-          realizację zadań obronnych przez organy samorządu terytorialnego,

-          wykonywanie zadań inspekcyjno-kontrolnych przez zespolone służby, inspekcje i straże wojewódzkie,

-          stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie,

-          organizowanie służby przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska,

-          gospodarowanie środkami publicznymi;

-          rozliczanie się z grzywien i mandatów karnych;

-          prawidłowość wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu państwa na zadania administracji rządowej oraz na dofinansowanie bieżących zadań własnych;

-          realizację zadań w zakresie opieki zdrowotnej;

-          przestrzeganie standardów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

-          prawidłowość realizacji zadań przez ośrodki pomocy społecznej,

-          przestrzeganie przez pracodawców obowiązków określonych przepisami ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu;

-           przestrzegania przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne przez administrację geodezyjną i kartograficzną oraz przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego;

-          prowadzenie przez starostwa operatu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów;

-          gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa;

-          działalność Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego;

-          organizację ruchu na drogach publicznych;

-          przestrzeganie przepisów ustawy o usługach turystycznych przez biura turystyczne i obiekty hotelarskie;

-          prowadzenie szkoleń pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;

-          wykonywanie przez przedsiębiorców uprawnień i obowiązków z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych;

-          wykonywanie zadań przez administrację geologiczną;

-          wykonywanie nadzoru nad gospodarką w lasach niepaństwowych;

-          realizowanie przez starostów zadań wynikających z ustaw: prawo wodne, prawo ochrony środowiska i o odpadach;

-          realizowanie usług w zakresie doradztwa rolniczego;

-          stan prawno-własnościowy nieruchomości oraz stosowanie obowiązujących procedur gospodarowania środkami trwałymi w przedsiębiorstwach dla których organem założycielskim jest wojewoda;

-          zasady przestrzegania warunków BHP i ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych podległych wojewodzie itp.

 

c)       kontrole sprawdzające

 

Przeprowadzono ogółem 62 kontrole sprawdzające. Ich celem było sprawdzenie sposobu wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych w roku 2002 oraz rzetelności odpowiedzi udzielonych na wystąpienia pokontrolne.

Kontrolami sprawdzającymi objęto m.in.:

-          urzędy gmin pod kątem sprawdzenia sposobu wykorzystania ustaleń kontroli problemowych do poprawy organizacji pracy urzędów i organów gmin;

-          starostwa powiatowe w zakresie prawidłowości wykonywania nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej i związkami sportowymi, a także pod kątem sprawdzenia stopnia organizacji systemu wykrywania i alarmowania, a także systemu wczesnego ostrzegania i łączności.

 

 

 

 

d)      kontrole doraźne

 

W trybie doraźnym przeprowadzono ogółem 121 kontroli. Kontrolowano m.in.:

-          wydatkowanie środków dotacji z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przyznanych przez Głównego Geodetę Kraju w roku 2002;

-          prawidłowość wykorzystania w roku 2003 dotacji z Kontraktu Wojewódzkiego na lata 2001-2003;

-          terminowość wprowadzania zmian osobowo-dowodowych do gminnych zbiorów meldunkowych oraz przekazywania ich do Wojewódzkiego Ośrodka Informatyki - TBD w Białymstoku;

-          prawidłowość funkcjonowania szpitalnych oddziałów ratunkowych;

-          realizacja programu : "Opieka nad dzieckiem i rodziną";

-          Realizacja programu: "Bezdomność".

 

e)       kontrole finansowe

 

W problematyce kontroli dużo miejsca zajęły sprawy z zakresu finansów publicznych. Poza 6 kompleksowymi kontrolami finansowo-gospodarczymi w wojewódzkich jednostkach zespolonej administracji rządowej, przeprowadzono 10 kontroli problemowych w zakresie gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki podległe bądź nadzorowane przez Wojewodę. Kontrolowano sposób rozliczania się z grzywien i mandatów przez Powiatowe Inspektoraty Nadzoru Budowlanego, Powiatowe Inspektoraty Weterynarii oraz Straże Miejskie. Badano prawidłowość wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu państwa na zadania administracji rządowej lub na dofinansowanie zadań własnych kontrolowanych jednostek, a m.in.: przeznaczanych na:

-          realizację zadań administracji rządowej przez powiatowe urzędy pracy,

-          realizację zadań z zakresu orzekania o stopniu niepełnosprawności,

-          realizacje zadań własnych gmin w zakresie dożywiania dzieci,

-          finansowanie specjalistycznych usług opiekuńczych świadczonych osobom z zaburzeniami psychicznymi,

-          koszty operacyjne jednostek obsługujących wdrażanie projektów realizowanych przy udziale funduszy przedakcesyjnych,

-          budowę i rozbudowę urządzeń melioracji wodnych,

-          realizację inwestycji.

 

       Badano także prawidłowość wydatkowania środków dotacji z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w województwie przyznanych przez Głównego Geodetę Kraju oraz prawidłowość wykorzystania dotacji z Kontraktu Wojewódzkiego na lata 2001-2003.

            Podczas kontroli finansowych zwracano uwagę na przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa, a zwłaszcza:

-          ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych,

-          ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości,

-          ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,

-          ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych.

 

 

Nieprawidłowości

 

Przeprowadzone kontrole ujawniły w działalności kontrolowanych jednostek występowanie uchybień, błędów lub nieprawidłowości.

Kompleksowe kontrole finansowo - gospodarcze przeprowadzone w jednostkach organizacyjnych zespolonej administracji rządowej w województwie wykazały, m.in. nieprawidłowości polegające na tym, że:

-          dopuszczano do  wypłaty rachunki nie sprawdzone pod względem

      formalno - rachunkowym oraz nie zatwierdzone przez

     upoważnione osoby,

-          nie prowadzano kontroli kasy pod względem zgodności rzeczywistego  stanu gotówki  ze stanem rachunkowym,

-          przekraczano plany wydatków,

-           nieterminowo odprowadzano składki ubezpieczenia społecznego od wynagrodzeń  ,

-          nieterminowo przekazywano odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,

-          przy udzielaniu zamówień publicznych nie przestrzegano przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, a między innymi nie zawsze informowano uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wyniku przeprowadzonych negocjacji z zachowaniem konkurencji,

-          księgowość jednostki prowadzono z naruszeniem przepisów ustawy  z dnia 29 września 19994 r. o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych,

-          nie przestrzegano obowiązku sporządzania spisu z natury z częstotliwością raz na dwa lata,

-          niewłaściwie wypełniano karty drogowe,

-          nieprawidłowo prowadzono dokumentację inwentaryzacyjną oraz ewidencję  likwidowanych środków trwałych,

-          dochodów budżetowych wpłaconych do kasy jednostki nie odprowadzano na bieżąco na rachunek bankowy,

-          nieterminowo i niekompletnie przeprowadzono inwentaryzacje roczne,

-          nie przestrzegano instrukcji kontroli wewnętrznej gospodarki pieniężnej,

-          środki funduszu świadczeń socjalnych wydatkowano niezgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i zakładowym regulaminem.

                            

Kontrole w zakresie organizowania służby przygotowawczej oraz naboru na wolne stanowiska pracy ujawniły zatrudnianie pracowników posiadających inne kwalifikacje niż wymagane w ogłoszeniu o naborze oraz wydanie zaświadczenia o ukończeniu służby przygotowawczej bez uprzedniego przeprowadzenia rozmowy końcowej z kandydatem i bez komisyjnej oceny przebiegu i wyników służby przygotowawczej.

 

W wyniku problemowych kontroli finansowych przeprowadzonych w jednostkach nadzorowanych przez Wojewodę stwierdzono przypadki naruszenia zasad, formy lub trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych. Ujawniano przypadki przekroczenia zakresu upoważnień do zaciągania zobowiązań obciążających budżet, a także nieprawidłowości przy przeprowadzaniu inwentaryzacji składników majątkowych jednostki i sporządzanie sprawozdawczości w sposób niezgodny z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

      Kontrole organów gmin oraz urzędów obsługujących te organy, wykazały szereg uchybień i niedociągnięć spowodowanych, nieprzestrzeganiem przepisów obowiązującej ustawy o samorządzie gminnym i wydawanych na jej podstawie przepisów gminnych, tj.: statutów gmin i regulaminów organizacyjnych, a także Kodeksu Postępowania Administracyjnego, ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej, rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999r w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, rozporządzenia rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Stwierdzono, że struktury organizacyjne niektórych urzędów gmin i organizacja ich pracy nie zawsze sprzyjały sprawnej realizacji zadań przez organy samorządu terytorialnego.

Nie we wszystkich urzędach gmin zagwarantowano obywatelom dostęp do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych. Zdarzały się przypadki nie informowania mieszkańców o sesjach rady i nie zapraszania sołtysów do udziału w obradach.

      Nie zawsze respektowane były postanowienia statutów gmin i regulaminów organizacyjnych w sprawie planowania pracy rady i komisji rady oraz zasad sporządzania protokołów z posiedzeń i aktów stanowionych przez te organy.

      W wielu gminach komisje rewizyjne nie wykonywały ustawowych funkcji kontrolnych. Odnotowano również sporo przypadków nieprzestrzegania przepisów KPA przy załatwianiu skarg i wniosków obywateli, a także obowiązujących zasad wykonywania czynności kancelaryjnych.

Kontrole Urzędów Stanu Cywilnego wykazały błędy w treści sporządzanych akt stanu cywilnego (urodzin, małżeństwa, zgonu).

Kontrole starostw w zakresie prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego wykazały m.in.: nieprawidłowe naliczanie opłat za uzgadnianie dokumentacji projektowej, niewłaściwe określanie zasięgu opracowań na kopiach map zasadniczych, nieterminowe przekazywanie należnych kwot na fundusz centralny i wojewódzki oraz zaniżanie wysokości tych kwot. Ustalenia kontroli w zakresie prowadzenia ewidencji gruntów i budynków wykazały, że ewidencja nie jest aktualizowana na bieżąco.

Kontrole organizacji ruchu na drogach publicznych wykazały braki w oznakowaniu dróg, błędy w dokumentacji technicznej organizacji ruchu oraz niedostateczny nadzór nad organizacją ruchu na drogach gminnych.

Podczas kontroli obiektów hotelarskich stwierdzono, że niektóre z nich nie spełniają wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych.

W wyniku kontroli wydobywania kopalin pospolitych na podstawie koncesji udzielanych przez wojewodę ustalono, że niektórzy przedsiębiorcy eksploatujący kopaliny nie założyli rachunku bankowego na gromadzenie środków finansowych z przeznaczeniem na likwidację kopalń, nie dokonali oznaczenia granic obszaru i terenu górniczego, nie zabezpieczyli ściany eksploatacyjnej i nie posiadali zatwierdzonego planu ruchu zakładu górniczego.

Do najistotniejszych nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli działalności Powiatowych Urzędów Pracy należy zaliczyć:

o        nie prowadzenie księgowości analitycznej wydatkowania dotacji celowej z budżetu państwa z podziałem na zadania własne i rządowe,

o        nie dokonywanie odpisów na konto ZFŚS w wysokościach i terminach ustawowo określonych,

o        brak należytego nadzoru nad prawidłowością wykorzystania pożyczek udzielanych osobom bezrobotnym.

Kontrole legalności zatrudnienia wykazały, że nie wszyscy spośród 1244 skontrolowanych pracodawców opłacają składki na Fundusz Pracy i powiadamiają urzędy pracy o zatrudnianiu osób zarejestrowanych jako bezrobotne.

 

Do przyczyn stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości należałoby zaliczyć:

-          niedostateczną znajomość przepisów prawa przez pracowników,

-          błędną interpretację częstych zmian w obowiązujących przepisach,

-          niedostateczny nadzór skarbników gmin i powiatów oraz głównych księgowych jednostek organizacyjnych nad sposobem wydatkowania środków finansowych i prowadzenia dokumentacji,

-          brak skutecznie funkcjonującego systemu kontroli wewnętrznej w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.

 

  1. Skutki kontroli.

 

W oparciu o wyniki kontroli :

1)       sporządzono 6 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych

2)       skierowano 4 wnioski o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec:

a)       2 kierowników Ośrodków Pomocy Społecznej

b)       2 uprawnionych geodetów ,

3)       skierowano do prokuratury 1 zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez geodetę uprawnionego .

Ponadto w oparciu o ustalenia kontroli :

-          wystosowano 375 wystąpień pokontrolnych do kierowników kontrolowanych jednostek z zaleceniem likwidacji stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości,

-          skierowano 10 zawiadomień o wynikach kontroli do jednostek nadrzędnych nad jednostkami kontrolowanymi,

-          skierowano 252 wnioski do Sądu Rejonowego o ukaranie osób naruszających przepisy ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

 

 

II.                  Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki rządowej administracji zespolonej w roku 2003.

 

 

1.                 Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku 2003 przeprowadziły ogółem  40589  kontroli i inspekcji:

-                   20110 kontroli planowych,

-                   20479 kontroli doraźnych.

 

                              W wyniku przeprowadzonych kontroli :

-                   wystawiono 1342 mandaty na łączną kwotę 173270 zł. ,

-                   wydano 12387 decyzji administracyjnych,

-                   wystosowano 2169 zaleceń pokontrolnych,

-                   skierowano 69 wniosków do sądu o ukaranie,

-                   w 5668 przypadkach zastosowano inne środki przewidziane prawem np.: zastosowano pouczenia, zwrócono uwagę, ostrzeżenie.

2.                 Realizacja zadań inspekcyjno - kontrolnych przez poszczególne jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się następująco:

 

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii  przeprowadził łącznie 52  kontrole i inspekcje, w trakcie których badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu  produktami leczniczymi oraz prawidłowość pobierania próbek, prowadzenia dokumentacji i  realizacji planu badań kontrolnych pozostałości chemicznych i  biologicznych  leków w tkankach zwierząt, mięsie, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niejadalnych surowcach zwierzęcych. Ponadto badano określenie spełnienia warunków weterynaryjnych do prowadzenia hodowli zwierząt laboratoryjnych. W wyniku kontroli wydano 2 decyzje administracyjne dotyczące podmiotów prowadzących hodowlę zwierząt laboratoryjnych. Wojewódzki Oddział Służby Ochrony Zabytków ( od 17 listopada 2003r. Wojewódzki Urząd Ochrony  Zabytków ) przeprowadził ogółem 2626 czynności inspekcyjno - kontrolnych, w wyniku których wydano 379 decyzji administracyjnych dotyczących zezwoleń na prace remontowe, konserwatorskie, archeologiczne oraz nakazów wykonania prac w zabytkach architektury,  wystosowano 79 zaleceń pokontrolnych oraz skierowano 2 wnioski do sądu o ukaranie. Przeprowadzono kontrole wspólne z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Inspekcją Nadzoru Budowlanego oraz z przedstawicielami Kurii Katolickiej i Prawosławnej.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska przeprowadził łącznie 809 kontroli, w trakcie których badano m.in.: wypełnianie obowiązków zawartych w ustawach: Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawa o odpadach, ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W wyniku kontroli wystawiono 19 mandatów na łączną kwotę 2250 zł., wydano 351 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wymierzenia kar za przekroczenie określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza , stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu a także związanych z nimi kosztów kontroli, wystosowano 348 zaleceń pokontrolnych, skierowano 1 wniosek o ukaranie do sądu. Ponadto wyniki prowadzonej działalności kontrolnej wykorzystywane były  w wystąpieniach do innych organów w  celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska. Wspólne kontrole przeprowadzono z udziałem Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Pracy oraz  Urzędu Dozoru Technicznego.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej przeprowadził ogółem 2108 kontroli, podczas których badano m.in.: jakość paliw ciekłych oferowanych na stacjach benzynowych, prawidłowość wprowadzania do obrotu zabawek, sprzętu do użytku osób niepełnosprawnych oraz rehabilitacji, a także jakość i prawidłowość oznakowania wyrobów cukierniczych. W wyniku kontroli wystawiono 1161 mandatów na łączną kwotę 140.690 . , wydano 5 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wycofania z obrotu handlowego niewłaściwej jakości towarów, które nie posiadały pozytywnych wyników oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla tego typu produktów, wystosowano 613 zaleceń pokontrolnych, skierowano 64 wnioski do sądu o ukaranie. Ponadto informacje i wystąpienia pokontrolne kierowane były do innych organów kontroli i inspektoratów, które z uwagi na właściwość mogły być zainteresowane wynikami kontroli np. do Urzędu Kontroli Skarbowej, Prokuratury, urzędów skarbowych. Niektóre kontrole przeprowadzone były przy współudziale Policji, UKS,  Obwodowego Urzędu Miar , Inspekcji Nadzoru Budowlanego , PSP, Urzędu Dozoru Technicznego,  Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Farmaceutycznej oraz Państwowej Straży Rybackiej.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego przeprowadził łącznie kontrole 3579 pojazdów. Celem kontroli było egzekwowanie przestrzegania m.in.:  przepisów ustawy  o  transporcie drogowym, o czasie pracy kierowców, o transporcie zwierząt. Ponadto podczas kontroli sprawdzano stan techniczny pojazdów. W wyniku kontroli wydano 1494 decyzje administracyjne dotyczące naruszeń przepisów określających m.in. czas pracy kierowców oraz wystawiono 136 mandatów na łączną kwotę 26.230 . O wynikach niektórych kontroli informowano Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego oraz  Policję. Wspólne kontrole przeprowadzono z Policją, Strażą Graniczną, Państwową Inspekcją Pracy oraz Izbą Celną.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych przeprowadził ogółem 330  kontroli  w wyniku których  wystawiono 13 mandatów na łączną kwotę 1750 zł. , wydano 8 decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem pogorszenia jakości  produktów oraz wystosowano 29 zaleceń  pokontrolnych, skierowano do sądu 1 wniosek o ukaranie. Najczęściej stwierdzonymi nieprawidłowościami były m.in.: niewłaściwe warunki techniczno - organizacyjne w punktach sprzedaży środków żywienia zwierząt, niewłaściwa ocena i klasyfikacja mleka surowego w skupie, rażące zaniedbania w składowaniu i przechowywaniu nawozów. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcją Handlową oraz Inspekcją Weterynaryjną.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przeprowadził łącznie 28245 kontroli, których problematyka dotyczyła m.in.: ochrony roślin uprawnych przed organizmami szkodliwymi, zapobiegania przenikania organizmów szkodliwych przez granicę państwa, oceny kwalifikacji i kontroli materiału siewnego w sferze wytwarzania, przechowywania i obrotu handlowego. W wyniku kontroli wydano 10089 decyzji dotyczących m.in. wyłączenia materiału siewnego, wystosowano 479 zaleceń pokontrolnych,  wystawiono 10 mandatów na łączną kwotę 1650 zł, skierowano 1 wniosek do sądu o ukaranie. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Handlową, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych, Izbą Celną i Strażą Graniczną.

Kuratorium Oświaty przeprowadziło ogółem 2391 kontroli, w wyniku których wydano 15 decyzji dotyczących głównie dyrektorów szkół, wystosowano 383 zalecenia pokontrolne, przeprowadzono narady szkoleniowe z dyrektorami  oraz instruktaże. Problematyką kontroli objęte zostały m.in. takie zagadnienia jak: mierzenie jakości pracy szkoły, ocena jakości orzeczeń wydawanych przez poradnie pedagogiczno-psychologiczne, zgodność zatrudniania nauczycieli z posiadanymi kwalifikacjami, planowanie nadzoru pedagogicznego, sposób i zakres wykorzystania komputerów w szkolnych pracowniach informatycznych. Wspólne kontrole przeprowadzono z  Inspekcją Sanitarną, Policją,  Inspekcją Handlową,  Państwową Inspekcją Pracy oraz Strażą Pożarną.

Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny  przeprowadził łącznie 331 kontroli m.in. w zakresie : przestrzegania zasad wydawania produktów leczniczych i wyrobów medycznych, gospodarki tymi produktami, gospodarki środkami psychotropowymi i odurzającymi oraz właściwego ich przechowywania, realizacji recept, kwalifikacji zatrudnionego personelu. W wyniku kontroli wystosowano 167 zaleceń pokontrolnych. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Handlową oraz Inspekcją Weterynaryjną. Ponadto współdziałano z Urzędem Celnym i Policją, głównie w zakresie udzielania informacji o produktach leczniczych.

Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 118 kontroli. Zakres tematyczny przeprowadzonych kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania administracyjnego w sprawie wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji pozwoleń na budowę oraz obiektów budowlanych przyjmowanych do użytkowania, zgłoszeń w trybie art. 30 Prawa budowlanego. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystawiono 3 mandaty na łączną kwotę 700 zł., wydano 44 decyzje dotyczące naruszeń przepisów Prawa budowlanego oraz wystosowano 71 zaleceń pokontrolnych.

                    

3.                 Poza działalnością inspekcyjno - kontrolną 4 jednostki administracji zespolonej realizowały jednocześnie przypisane ustawowo kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur powiatowych, tj. :

-                   Komenda Wojewódzka Policji,

-                   Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,

-                   Wojewódzki Inspektorat Weterynarii,

-                   Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Komenda Wojewódzka Policji przeprowadziła ogółem 12 kontroli w podległych jednostkach powiatowych. W ich wyniku wszczęto 4 postępowania dyscyplinarne. Do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Wojewodzie Podlaskim wystosowano 2 wnioski o ukaranie. Wnioskowano również o wyróżnienie 5 osób.

Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej  przeprowadziła łącznie 21 kontroli w podległych jednostkach  powiatowych. Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były: brak rejestratora rozmów w Powiatowym Stanowisku Kierowania, uchybienia w dokumentacji szkoleniowej, błędy w dokumentacji operacyjnej, uchybienia w naliczaniu świadczeń ustawowych funkcjonariuszom. W wyniku przeprowadzonych kontroli wydano 13 zaleceń  pokontrolnych.

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii przeprowadził ogółem 128 kontroli podległych jednostek powiatowych, w wyniku których wystosowano 46 zaleceń pokontrolnych oraz skierowano 1 zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Wojewodzie Podlaskim. Najistotniejsze uchybienia, które wykryto to: naruszanie przepisów KPA w toczących się postępowaniach administracyjnych, nieprawidłowe przeprowadzanie kontroli podmiotów i czynności, nieprawidłowe egzekwowanie warunków określonych przepisami w nadzorowanych podmiotach.

 Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego przeprowadził ogółem 18 kontroli podległych jednostek powiatowych, w trakcie których stwierdzono szereg nieprawidłowości w zakresie prowadzonych postępowań administracyjnych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 58 zaleceń pokontrolnych do Powiatowych Inspektorów Nadzoru Budowlanego.

 

Działalność inspekcyjno - kontrolną  jednostek wojewódzkiej administracji zespolonej w województwie podlaskim obrazuje załącznik nr 2.

 

 

Sporządzono

w Oddziale Kontroli

Wydziału Prawnego i Nadzoru

Podlaskiego Urzędu

Wojewódzkiego w Białymstoku

 

Białystok, 28 stycznia 2004r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

STATYSTYKA  OGÓLNA  KONTROLI

 

L.p

 

 

 

 

Wydział

Liczba pracowników wykonujących kontrole

 

Liczba i forma wykonanych kontroli

 

 

 

Liczba zrealizowanych tematów kontroli

 

 

 

Liczba skontrolowanych podmiotów

 

 

Liczba przeprowadzonych postępowań

 

 

 

Wyłącznie

 

 

 

Łącznie z innymi zadaniami

 

 

 

Ogółem

 

W tym :

 

 

 

Kompleksowe

 

 

Problemowe

 

 

Sprawdzające

 

 

Doraźne

Dyscyplinarnych

Zawiadomienia skierowane do organów ścigania

Liczba wystąpień do rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych

 

1

 

Prawny i Nadzoru

 

3

 

3

 

75

-

 

70

 

5

 

 

 

6

 

75

-

-

-

 

2

 

Finansów i Budżetu

 

4

 

1

 

40

 

6

 

22

 

11

 

1

 

4

 

40

-

-

 

5

 

3

 

Polityki Społecznej

 

12

 

25

 

1476

 

7

 

1397

 

19

 

53

 

35

 

1476

 

2

-

-

 

4

 

Rozwoju Regionalnego

-

 

35

 

88

-

 

38

 

12

 

38

 

16

 

88

 

2

 

1

 

1

 

5

 

Spraw Obywatelskich i Migracji

-

 

10

 

65

-

 

42

 

-

 

23

 

4

 

65

-

-

-

 

6

 

Zarządzania Kryzysowego

-

 

7

 

55

-

 

47

 

7

 

1

 

7

 

58

-

-

-

 

7

 

Środowiska i Rolnictwa

-

 

15

 

49

-

 

42

 

6

 

1

 

14

 

49

-

-

-

 

8

 

Skarbu Państwa i Przekształceń Własnościowych

-

 

6

 

9

-

 

4

 

2

 

3

 

6

 

9

-

-

-

 

9

 

Integracji Europejskiej

 

2

 

4

 

12

-

 

11

-

 

1

 

6

 

12

-

-

-

 

10

 

Biuro Dyrektora Generalnego

-

 

8

 

12

-

 

12

-

-

 

5

 

12

-

-

-

 

Ogółem :

21

114

1881

13

1685

62

121

103

1884

4

1

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                        Załącznik nr 2

 

 

Działalność kontrolna jednostek wojewódzkiej administracji zespolonej w 2003 r.

 

 

Lp.

Nazwa

Ilość kontroli

Sposób wykorzystania wyników kontroli

Uwagi

zaplanowana

wykonana

wystawiono mandatów

ilość/kwota

wydano decyzji

adm.

wystosowano zaleceń pokontrolnych

skierowano wniosków do sądu o ukaranie

inne

planowo

doraźnie

1

2

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1.

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii

36

33

19

0

2

-

0

0

-

2.

Wojewódzki Oddział Służby Ochrony Zabytków ( od 17 11.2003 Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków )

1998

1913

713

-

379

79

2

-

  -             

3.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska

654

649

160

19/2250

351

348

1

55

-

4.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej

1555

1555

553

1161/140.690

5

613

64

1388

-

 

 

 

 

 

5.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego

 

-

-

3579

136/26.230

1494

-

-

872

-

6.

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych

60

59

271

13/1750

8

29

1

-

-

7.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa

13838

13956

14289

10/1650

10089

479

1

3126

-

8.

Kuratorium Oświaty

1801

1707

684

0

15

383

0

227

-

9.

Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny

177

173

158

-

-

167

-

-

-

10.

Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego

64

65

53

3/700

44

71

-

-

-

ogółem

20183

20110

20479

1342/173270

12387

2169

69

5668

-

 

 

 


Brak załączników.
.