Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38076278   odwiedzin

Kategoria: Rozstrzygnięcia nadzorcze 2006-2008

Rozstrzygnięcie nadzorcze dot. załącznika do uchwały Nr XIV/54/04 Rady Gminy Nowe Piekuty
Data utworzenia:  13.04.2004 00:00:00
Data publikacji:  13.04.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  13.04.2004 00:00:00
Autorzy: Chwieśko Anna
Publikator: Prześniak Wioletta
WOJEWODA PODLASKI 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 tel. ( 0-85) 741-59-78 Białystok, dnia 9 kwietnia 2004 r. PN.II.0911 - 21/04 ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153
Białystok, dnia marca 2004 r

WOJEWODA PODLASKI

15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3

tel. ( 0-85) 741-59-78                                 Białystok, dnia  9 kwietnia 2004 r.

 

PN.II.0911 - 21/04

 

 

 

ROZSTRZYGNIĘCIE  NADZORCZE

 

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23,poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, oraz
z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568)

 

stwierdzam nieważność

 

§ 3. pkt 1. lit. d) w Rozdziale III, Rozdziału VI i Rozdziału XI załącznika do uchwały Nr XIV/54/04 Rady Gminy Nowe Piekuty z dnia 2 marca 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad utrzymywania czystości i porządku w gminie.

 

 

UZASADNIENIE

 

 

         Dnia 11 marca 2004 roku do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego  w Białymstoku wpłynęła uchwała Nr XIV/54/04 Rady Gminy Nowe Piekuty, na mocy której uchwalone zostały szczegółowe zasady utrzymania czystości
i porządku na terenie gminy Nowe Piekuty.

         W § 3. pkt 1. lit. d) Rozdziału III załącznika do przedmiotowej uchwały Rada Gminy nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek pielęgnowania trawników, kwietników itp. znajdujących się na terenie nieruchomości.

         Zapis ten jest sprzeczny z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), który zawiera katalog czynności właścicieli nieruchomości związanych
z obowiązkiem utrzymania czystości i porządku. W zakres tych czynności nie wchodzi obowiązek stosowania zabiegów pielęgnacyjnych trawników, kwietników itp. znajdujących się na terenie nieruchomości, są to bowiem zabiegi pielęgnacyjne służące estetyce. Ponadto nakładanie na właścicieli nieruchomości obowiązku pielęgnowania trawników, kwietników itp. jest równoznaczne z przekroczeniem przez Radę Gminy zakresu kompetencji,
o których mowa w art. 4 powoływanej ustawy, który wskazuje wprost czego powinny dotyczyć szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, ustalane w drodze uchwały, przez radę gminy.

         Przeprowadzona analiza powyższej uchwały wykazała również, że zapisy Rozdziału VI załącznika, regulujące kwestie zezwoleń dla przedsiębiorców prowadzących wywóz odpadów stałych i nieczystości płynnych oraz schroniska dla bezdomnych zwierząt zostały podjęte z naruszeniem prawa. Uregulowania te nie znajdują umocowania w brzmieniu art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach, wskazanego w podstawie prawnej uchwały, ponieważ nie upoważnia on rady gminy do ujęcia w szczegółowych zasadach utrzymania czystości i porządku na terenie gminy regulacji dotyczących zezwoleń na prowadzenie w/w działalności. Warunki udzielania zezwoleń na świadczenie powyższych usług zostały unormowane w przepisach Rozdziału 4 powoływanej ustawy i brak jest podstaw do regulowania mocą uchwały rady gminy materii, która została objęta zakresem normowania przez akt wyższego rzędu, jakim jest wskazana wyżej ustawa.

Ponadto postanowienia Rozdziału VI załącznika do uchwały są sprzeczne z zapisem §  137 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawotwórczej" (Dz.U. Nr 100, poz. 908), zgodnie z którym w uchwale nie powtarza się przepisów ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych i rozporządzeń.

         Jednocześnie zapisy Rozdziału XI załącznika przedmiotowej uchwały dotyczące wyznaczenia terenów podlegających deratyzacji i terminów jej przeprowadzania określające, iż to Wójt Gminy określa obszar, na którym ma być przeprowadzona deratyzacja oraz termin jej przeprowadzenia są sprzeczne
z prawem.

         Zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach jedynie rada gminy jest upoważniona do wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. Nie zezwolił on natomiast na delegowanie tego obowiązku na inny podmiot, w tym również na wójta.

         Powyższe naruszenia prawa są na tyle istotne, iż skutkują stwierdzeniem nieważności wskazanych wyżej zapisów szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Nowe Piekuty.

 

         Na niniejsze rozstrzygnięcie służy gminie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.

 

 

Otrzymuje :

Rada Gminy Nowe Piekuty

 

                                                                  /-/    Wojewoda Podlaski

                                                                           Marek Strzaliński

 


Brak załączników.
.