I. Działalność kontrolna Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w roku 2005. 1. Organizacja komórek kontrolnych : 1) Organizację działalności kontrolnej w Urzędzie normuje zarządzenie wewnętrzne Nr 80/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 11 maja 2005r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli. Zadania kontrolne, które wynikają z ustawowo określonych uprawnień nadzorczo-kontrolnych wojewody wykonują poszczególne wydziały w ramach regulaminowych zakresów działania – w tym pracownicy placówek zamiejscowych Urzędu w Suwałkach i Łomży. Zgodnie z w/w zarządzeniem za organizację i przeprowadzanie kontroli odpowiadają dyrektorzy wydziałów. 2) Zadania kontrolne realizowało 143 pracowników Urzędu w tym 12 pracowników Placówki Zamiejscowej w Łomży i 5 –ciu w Suwałkach. Z ogólnej liczby 143 pracowników: - 20 osób zatrudnionych jest na stanowiskach pracy ds. kontroli i zajmują się wyłącznie działalności kontrolną z czego: 11 osób to pracownicy PUW w Białymstoku, 5 osób to pracownicy Placówki Zamiejscowej w Łomży, 4 osoby to pracownicy Placówki Zamiejscowej w Suwałkach - 123 pracowników przeprowadzało kontrole wykonując również inne obowiązki wynikające z regulaminowej działalności Urzędu. W 3 wydziałach Urzędu wyodrębniono komórki kontrolne : § w Wydziale Prawnym i Nadzoru funkcjonuje 8-osobowy Oddział Kontroli, w którym wyłącznie wykonywaniem kontroli w ramach nadzoru wojewody nad jednostkami samorządu terytorialnego oraz nad zespoloną administracją rządową zajmuje się 3 pracowników w tym 2 w placówce zamiejscowej w Łomży; § w Wydziale Finansów i Budżetu funkcjonuje 4-osobowy Oddział Kontroli Finansowej, który przeprowadza kontrole finansowe w jednostkach i zakładach podporządkowanych w tym zakresie wojewodzie; § w Wydziale Polityki Społecznej utworzono 10-osobowy Oddział Kontroli Legalności Zatrudnienia (w tym: 2 zamiejscowe stanowiska pracy w Łomży i 2 zamiejscowe stanowiska pracy w Suwałkach), który przeprowadza kontrole m.in. powiatowych urzędów pracy, pracodawców i osób fizycznych w zakresie przestrzegania ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. § w Wydziale Polityki Społecznej w Oddziale Planowania i Analiz wyodrębniono 3 stanowiska zajmujące się wyłącznie wykonywaniem kontroli, w tym 1 zamiejscowe stanowisko pracy w Łomży i 2 zamiejscowe stanowiska pracy w Suwałkach. 2. Problematyka kontroli oraz liczba skontrolowanych jednostek organizacyjnych. Ogółem przeprowadzono 1580 kontroli, w tym : § kompleksowych - 13, § problemowych – 1395, § sprawdzających – 46, § doraźnych – 126 Ogółem kontrolą objęto 1568 podmiotów podlegających nadzorowi wojewody. Były to m.in.: o jednostki samorządu terytorialnego w województwie, o jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, o jednostki organizacyjne podległe lub podporządkowane wojewodzie, o domy pomocy społecznej, gminne ośrodki pomocy społecznej, o placówki opiekuńczo wychowawcze, o powiatowe urzędy pracy, o powiatowe centra pomocy rodzinie, o wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, o jednostki wykonawstwa geodezyjnego, o jednostki uprawnione do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych, o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kopalin, o przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie i turystyczne, o miejskie i powiatowe zespoły ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności, o zakłady pracy chronionej, o pracodawców, o inne podmioty, których działalność w zakresie określonym przepisami prawa podlega nadzorowi wojewody, m.in.: spółki wodne, parki krajobrazowe, koła łowieckie, podmioty uprawnione do rybactwa, nadleśnictwa, podmioty realizujące zdania obronne, podmioty zapewniające prawidłową obsługuję projektów programów unijnych.
kontrole kompleksowe Kompleksowe kontrole przeprowadzono w zakresie : ü kontroli finansowo – gospodarczej – w 5 jednostkach podporządkowanych wojewodzie, ü przestrzegania przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przez jednostki samorządu terytorialnego – w 5 powiatowych urzędach pracy, ü przestrzegania standardu opieki i wychowania oraz świadczonych usług w rodzinnych domach dziecka – 2 rodzinne domy dziecka, ü realizacji planu pracy Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie. kontrole problemowe Kontrole problemowe dotyczyły szerokiej skali zagadnień i różnorodnej problematyki. W roku 2005 wykonano 1395 takich kontroli. Kontrolami problemowymi objęto m.in. następującą problematykę : a) w zakresie zadań obrony cywilnej: · ewidencja, obrót, konserwacja i magazynowanie sprzętu OC będącego mieniem SP – 32 jednostki samorządu terytorialnego, · realizacja zadań obrony cywilnej na szczeblu powiatu– 3 starostwa, · realizacja zadań wynikających z ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego - 1 jednostka. b) w zakresie zadań obronnych: · realizacja zadań obronnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualności i prawidłowości opracowanej dokumentacji – 11 urzędów gmin, · utrzymanie i konserwacja, stan techniczny i dokumentacja agregatów prądotwórczych – 11 jednostek samorządowych, c) w zakresie spraw wojskowych : · realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP, a zwłaszcza rejestracja przedpoborowych, pobór, akcja kurierska – 11 jednostek samorządu terytorialnego, d) w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych : · realizacja zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych – 8 jednostek samorządu terytorialnego, e) w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji : · realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego – 9 jednostek samorządu terytorialnego, f) w zakresie służb zatrudnienia : · przestrzeganie prawa w zakresie przyznawania i pozbawiania statusu osoby bezrobotnej oraz wypłacania zasiłków – 2 powiatowe urzędy pracy, · kwalifikacje kadr w urzędach pracy na terenie województwa – 4 powiatowe urzędy pracy, · prawidłowość wykorzystania dotacji celowej z budżetu państwa na realizację zadań wynikających z ustawy o służbie zastępczej – 2 powiatowe urzędy pracy. g) w zakresie pomocy społecznej : · stopień realizacji programu naprawczego oraz struktura zatrudnienia, kwalifikacje zatrudnianych pracowników oraz sposób podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych – 5 domów pomocy społecznej, · przestrzeganie praw mieszkańców, możliwości dostępu do informacji o prawach mieszkańca oraz stopień i efekty realizacji indywidualnych planów wspierania mieszkańców placówki, zgodność zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami – 6 domów pomocy społecznej, · ocena efektów realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-rehabilitacyjnego w środowiskowych domach samopomocy – 2 placówki, · realizacja zadań gminy z zakresu pomocy społecznej przez ośrodki pomocy społecznej – 2 ośrodki, · realizacja przez powiatowe ośrodki pomocy rodzinie zadań powiatu z zakresu pomocy społecznej – 6 ośrodków, · prawidłowość przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych przez gminy lub ośrodki pomocy społecznej – 10 jednostek, · analiza i ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora placówki opiekuńczo – wychowawczej – 4 placówki, · przestrzeganie standardów opieki i wychowania, opracowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem i ich modyfikacja w placówkach opiekuńczo-wychowawczych – 2 placówki, · przestrzeganie praw dziecka - 4 placówki, · organizacja placówki opiekuńczo – wychowawczej wsparcia dziennego oraz realizacja jej zadań – 3 placówki, · ocena stopnia realizacji programu naprawczego dochodzenia do standardów w placówce opiekuńczo wychowawczej – 4 placówki, · wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie CPR – 1 jednostka. h) w zakresie ochrony zdrowia : · kontrola realizacji zadań przez Oddział Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego w Łomży - 1, · kontrola szpitalnych oddziałów ratunkowych – 3 szpitale, · kontrola zakładów pracy chronionej w zakresie spełniania warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych – 18 zakładów pracy chronionej, · kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych – 1 jednostka, · kontrola ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych – 1 jednostka, · prowadzenie rejestru zezwoleń na prowadzenie aptek – 1 jednostka, · kontrola zespołów ratownictwa medycznego – 3 zespoły i) w zakresie planowania i analiz w związku z wykorzystaniem dotacji z budżetu na realizację zadań pomocy społecznej, ochrony zdrowia i orzekania o niepełnosprawności i służby zastępczej – 23 jednostki samorządu terytorialnego, j) w zakresie legalności zatrudnienia : · przestrzeganie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – 1006 podmiotów k) w zakresie orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające : · zgodność wydanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz prawidłowość i jednolitość stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – 4 zespoły, l) w zakresie organizacji olimpiad, konkursów, turniejów, przeglądów oraz innych form współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa – 1 jednostka, m) upowszechnianie wiedzy o zabytkach przez Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku – 1, n) realizacja powierzonego gminie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych – 3 gminy. o) w zakresie przestrzegania ustawy o finansach publicznych oraz rozliczania grzywien i mandatów : · kontrola gospodarowania środkami publicznymi (5%) – 10 jednostek zespolonej administracji rządowej w województwie, · rozliczanie się z grzywien i mandatów – 22 jednostki, p) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego : · przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną – 4 starostwa, · przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego – 4 podmioty, q) w zakresie prowadzenia przez starostów gleboznawczej klasyfikacji gruntów, scalenia i wymiany gruntów oraz operatu ewidencji gruntów i budynków : · prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów – 2 starostwa, · prowadzenie scaleń i wymiany gruntów –2 starostwa, · prowadzenie i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków – 2 jednostki samorządu terytorialnego, r) w zakresie gospodarki nieruchomościami : · założenie ewidencji, wywłaszczanie nieruchomości, zwroty wywłaszczonych nieruchomości, planowanie wykorzystania zasobu nieruchomościami, prawidłowość wykorzystania dotacji w tym zakresie, realizacja uprawnień zabużan przy sprzedaży nieruchomości SP w drodze przetargu – 4 jednostki, · założenie ewidencji, wywłaszczanie nieruchomości, zwroty wywłaszczonych nieruchomości, planowanie wykorzystania zasobu nieruchomościami, prawidłowość wykorzystania dotacji w tym zakresie – 2 jednostki s) w zakresie działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego oraz organizacji ruchu na drogach publicznych : · przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy – 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, · prowadzenie kursów dokształcających kierowców wykonujących transport drogowy – 3 wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, · ocena organizacji ruchu w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego – 4 jednostki samorządu terytorialnego, t) wzakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane – 2 jednostki, u) w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli – 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej, v) wzakresie sposobu tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentacji biurowej – 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej, w) w zakresie dostępu do informacji publicznej – 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej, x) wzakresie prowadzenia działalności decyzyjnej – 3 jednostki zespolonej administracji rządowej, y) w zakresie sposobu wykonywania zadań kontrolnych – 2 jednostki organizacyjne zespolonej administracji rządowej, z) w zakresie działalności urzędów administracji samorządowej w zakresie załatwiania skarg i wniosków obywateli oraz udostępniania informacji publicznej – 40 jednostek samorządu terytorialnego, aa) w zakresie realizacji postanowień ustawy o służbie cywilnej oraz kodeksu pracy : · organizowanie naboru i służby przygotowawczej – 1 jednostka zespolonej administracji rządowej, · nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy, organizacja naboru na wolne stanowiska pracy i służby przygotowawczej – 2 jednostki zespolonej administracji rządowej,
bb) w zakresie sprawowania nadzoru nad prowadzeniem ewidencji działalności gospodarczej w gminach – 2 gminy cc) w zakresie przekształceń własnościowych : · ocena realizacji zadań restrukturyzacyjnych w 2004 r. – 1 przedsiębiorstwo państwowe, · prawne aspekty gospodarowania nieruchomościami (uregulowanie stanu prawnego, najem, dzierżawa, sprzedaż) – 1 przedsiębiorstwo państwowe, dd) w zakresie ochrony środowiska : · nadzór nad Grupami Producentów Rolnych – 3 jednostki, · prowadzenie dokumentacji dotyczącej dotacji na badanie opryskiwaczy udzielonej w 2004r. – 1 jednostka zespolonej administracji rządowej w województwie, · realizacja planu pracy parku krajobrazowego – 3 parki krajobrazowe, · realizacja zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających z prawa wodnego – 2 jednostki samorządu terytorialnego, · wykonywanie przez przedsiębiorców uprawnień z tytułu koncesji na wydobywanie kopalin pospolitych – 15 podmiotów prowadzących działalność zw. z wydobywaniem kopalin, · wykonywanie przez starostów zadań administracji geologicznej – 1 starostwo, · realizacja zadań ochronnych wynikających z planów ochrony lub zadań ochronnych rezerwatów przyrody – 3 nadleśnictwa, · prawidłowość realizacji zadań z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych – 3 starostwa, · wykorzystanie dotacji budżetowych przez spółki wodne – 3 spółki, · wykorzystanie dotacji na konserwację urządzeń melioracyjnych – 1 podmiot, · ocena prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej – 1 podmiot uprawniony do rybactwa, · kontrola przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług turystycznych obejmujących polowania wykonywane przez cudzoziemców na terenie Polski oraz polowania za granicą – 2 jednostki, ee) w zakresie wykorzystania środków finansowych (dotacji) w związku z realizacją inwestycji unijnych - prawidłowość wykorzystania dotacji z budżetu państwa - 9 jednostek , ff) w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wpisie do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych – 2 jednostki gg) w zakresie realizacji inwestycji w ramach PHARE 2002 – 2 jednostki, hh) w zakresie przejść granicznych – kontrola polityki zatrudnienia, realizacji zamówień publicznych oraz zasad przekazywania urządzeń i sprzętu służącego do kontroli granicznej i celnej – 1 gospodarstwo pomocnicze ii) w zakresie zasad przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy – 1 jednostka, jj) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o usługach turystycznych : · spełnianie przez obiekty hotelarskie wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych – 4 obiekty, · prawidłowość wykonywania zadań pilota wycieczek – 1 pilot, · prawidłowość wykonywania zadań przewodnika turystycznego – 1 przewodnik, · prawidłowość prowadzenia szkoleń pilotów i przewodników wycieczek – 4 podmioty, · prawidłowość prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych – 1 podmiot, kontrole sprawdzające Przeprowadzono ogółem 46 kontroli sprawdzających. Celem tych kontroli było zbadanie sposobu wykorzystania wyników kontroli przeprowadzonych w roku ubiegłym oraz rzetelność odpowiedzi udzielonych na wystąpienia pokontrolne. Kontrolami sprawdzającymi objęto m.in. następującą problematykę : a) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony przeciwpożarowej – 4 jednostki,
b) w zakresie prawa geodezyjnego i kartograficznego oraz ewidencji gruntów : · przestrzeganie przepisów dotyczących geodezji i kartografii przez administrację geodezyjną – 4 jednostki, · prowadzenie i aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków – 2 jednostki, · prowadzenie scaleń i wymiany gruntów – 1 jednostka, · prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów – 1 jednostka, c) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o usługach turystycznych: · spełnianie przez obiekty hotelarskie wymagań określonych w ustawie o usługach turystycznych – 5 obiektów hotelarskich, d) w zakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej wynikających z ustawy Prawo budowlane – 2 jednostki, e) w zakresie pomocy społecznej i orzekania o stopniu niepełnosprawności : · zgodność wydawanych orzeczeń z zebranymi dokumentami i przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności oraz prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów i procedur w sprawach dotyczących orzekania o stopniu niepełnosprawności – 2 jednostki, · realizacja zadań gminy z zakresu pomocy społecznej przez ośrodki pomocy społecznej – 7 jednostek, · prawidłowość przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych przez gminy lub ops – 2 jednostki, f) w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – poziom kwalifikacji kadr w urzędzie – 1 jednostka, g) w zakresie realizacji przez starostów i prezydentów miast na prawach powiatu zadań wynikających z ustawy o kombatantach oraz o niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego – 7 jednostek, h) w zakresie realizacji zadań obronnych ze szczególnym uwzględnieniem aktualności i prawidłowości opracowanej dokumentacji – 3 jednostki, i) w zakresie opieki zdrowotnej : · kontrola realizacji zadań przez konsultantów wojewódzkich na podstawie umowy o świadczenie usług – 1 konsultant j) w zakresie stanu organizacji ruchu drogowego pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego – 1 jednostka, k) w zakresie rozliczania się z grzywien i mandatów – 2 jednostki, l) w zakresie wykonywania przez starostów zadań zleconych określonych w ustawie – Prawo wodne – 1 starostwo. kontrole doraźne W roku 2005 w trybie doraźnym przeprowadzono 126 kontroli. Kontrole te miały charakter interwencyjny i wynikały z potrzeby pilnego zbadania problemów lub zdarzeń np.: sygnalizowanych w skargach, artykułach prasowych lub wynikających z bieżącej działalności nadzorczej. Kontrole doraźne obejmowały m.in. następującą problematykę: a) w zakresie polityki społecznej : · prawidłowość wydawania decyzji o umorzeniu części pożyczki udzielonej z Funduszu Pracy – 1 jednostka, · prawidłowość wykorzystania dotacji przeznaczonej na finansowanie zadań zleconych i dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego z zakresu pomocy społecznej , ochrony zdrowia i orzekania o niepełnosprawności, służby zastępczej – 27 jednostek, · ocena standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy społecznej, ocena organizacji działania dps przy uwzględnieniu typu domu i uzasadnionych potrzeb mieszkańca, ocena poziomu i struktury zatrudnienia pracowników – 2 jednostki, · ocena warunków bytowych, poziomu usług placówek zapewniających całodobową opiekę, w ramach oprowadzonej działalności gospodarczej lub statutowej (czy usługi prowadzone są na poziomie obowiązującego standardu) – 18 jednostek, · realizacja przez ośrodki pomocy społecznej programu „Posiłek dla potrzebujących” – 5 placówek · prawidłowość przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych przez gminy i ośrodki pomocy społecznej – 1 jednostka, · organizacja placówki opiekuńczo-wychowawczej wsparcia dziennego oraz realizacja jej zadań – 3 jednostki, · przestrzeganie standardu opieki i wychowania – działania placówki w zakresie nawiązywania kontaktów przez rodziny zagraniczne – 1 placówka, · kwalifikowanie i szkolenie osób zgłaszających gotowość przysposobienia dziecka, kandydatów do prowadzenia placówki rodzinnej przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze – 1 jednostka, · wspieranie rodzin naturalnych, zastępczych oraz przysposabiających w zakresie opieki nad dzieckiem i jego wychowaniem przez ośrodki adopcyjno-opiekuńcze – 1 jednostka, · kontrola zakładów pracy chronionej w zakresie spełnienia przez zakład pracy chronionej warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – 1 jednostka, · kontrola wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na funkcjonowanie CPR – 1 jednostka, · funkcjonowanie CPR – 2 centra, · ocena prawidłowości realizacji zadań z zakresu rejestracji zoz oraz funkcjonowania BIP – 1 jednostka, · realizacja powierzonego gminie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych – 10 jednostek samorządu gminnego, b) w zakresie geodezji, kartografii, ewidencji gruntów · wydatkowanie dotacji przeznaczonej z Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym dla funduszy powiatowych na rok 2005 – 6 jednostek, · zgodność z prawem działania Starosty Monieckiego w zakresie funkcjonowania Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej – 1 starostwo, c) w zakresie przekształceń własnościowych : · weryfikacja sygnalizowanych nieprawidłowości dotyczących kierowania Przedsiębiorstwem PKS w Suwałkach – 1 jednostka, d) w zakresie rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji: · realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego – 10 jednostek, · realizacja zadań wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony – 10 jednostki, · realizacja przez Urzędy zadań w zakresie wykonywania remontu pomieszczeń siedziby USC w związku z udzieloną dotacją – 2 jednostki, · realizacja zobowiązań wynikających z porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą Podlaskim, a Miastem Wysokie Mazowieckie w sprawie zapewnienia rodzinie repatriantów z Kazachstanu lokalu mieszkalnego – 1 jednostka. ponadto w zakresie : e) realizacji projektów w ramach Kontraktu dla Województwa Podlaskiego na rok 2004 – 3 jednostki, f) stanu realizacji projektów w ramach Kontraktu dla Województwa Podlaskiego na lata 2005-2006– 7 jednostki, g) szczegółowych warunków hodowli i utrzymywania poszczególnych grup gatunków zwierząt w ogrodach zoologicznych– 1 jednostka, h) realizacji przepisów o gospodarce nieruchomościami– 2 jednostki, i) sprawdzenia stanu technicznego, warunków przechowywania i przygotowania agregatu do użycia w sytuacji awaryjnej zgodnie z przeznaczeniem– 2 jednostki, j) sprawdzenia terminowości wydawania pozwoleń na budowę– 1 jednostka, k) dofinansowania remontu drogi powiatowej z rezerwy celowej budżetu państwa– 1 starostwo, l) prawidłowości potrącania przez starostów odsetek od przeterminowanych należności z tytułu gospodarowania nieruchomościami SP– 2 starostwa, m) wykorzystania środków budżetowych na zadania związane z likwidacją skutków powodzi i osuwisk– 1 gmina. 3. Stwierdzone nieprawidłowości oraz przyczyny ich powstania. Przeprowadzone kontrole ujawniły nieprawidłowości i uchybienia w działalności kontrolowanych jednostek. Najważniejsze z nich to: 1) kontrole dotyczące spraw obronnych ujawniły uchybienia polegające na: § nieaktualności dokumentacji obronnej, § nie ujęciu zadań obronnych w statucie i regulaminie organizacyjnym, § nieprzestrzeganiu przepisów KPA przy wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony, 2) kontrole z zakresu realizacji zadań obrony cywilnej na szczeblu powiatu ujawniły: § brak nadzoru nad realizacją zadań OC w gminach, § niewykonywanie lub nieaktualizowanie wymaganej dokumentacji planistycznej, § nieprawidłowe wpisy w księgach ewidencji sprzętu itp., 3) najczęściej występujące nieprawidłowości w pracy Kierowników USC dotyczyły transkrypcji zagranicznych aktów małżeństw do księgi polskiej w zakresie prawidłowego określania nazwisk małżonków oraz dzieci, ponadto akty małżeńskie sporządzano po upływie ustawowego terminu, 4) kontrole domów pomocy społecznej wykazały: § niedostosowanie kwalifikacji pracowników i nazewnictwa poszczególnych stanowisk pracy do aktualnie obowiązujących przepisów, § brak szkoleń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego z zakresu praw mieszkańców i kierunków prowadzonej terapii, § brak uzgodnień z mieszkańcami indywidualnych planów wspierania, § nie prowadzenie dokumentacji z posiedzeń zespołu terapeutyczno-opiekuńczego lub niepełna dokumentacja (brak ustaleń i działań podejmowanych w stosunku do każdego mieszkańca), § nie modyfikowanie indywidualnych planów wspierania mieszkańca; plany te nie uwzględniały kontaktów mieszkańca z rodziną, efektów podejmowanych oddziaływań oraz ustaleń poczynionych na posiedzeniach zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, w dokumentacji z terapii zajęciowej nie były uwzględniane efekty podejmowanych oddziaływań terapeutycznych w stosunku do osób w niej uczestniczących, 5) kontrole ośrodków pomocy społecznej wykazały: § brak gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, § brak gminnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, § nie zapewnianie miejsc w mieszkaniach chronionych, § brak placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego i mieszkań chronionych, § nie zabezpieczenie w budżetach gmin środków na kierowanie osób wymagających opieki do dps i nie kierowanie do dps osób wymagających całodobowej opieki, § niedostateczny stan zatrudnienia pracowników socjalnych przy jednoczesnym obciążaniu ich dodatkowymi zadaniami z zakresu świadczeń rodzinnych, § wypłacanie zasiłków okresowych w części finansowanej z dotacji budżetowej w nadmiernej wysokości, 6) kontrole gmin i ośrodków pomocy społecznej w zakresie świadczeń rodzinnych wykazały: § brak komórek organizacyjnych do realizacji świadczeń rodzinnych, § nie dołączanie wymaganych zaświadczeń od komornika o bezskutecznej egzekucji, § przyznawanie zasiłku pielęgnacyjnego na okres zasiłkowy, a nie na okres objęty orzeczeniem lub bezterminowo, § kwalifikowanie świadczeń nienależnie wypłaconych (z winy organu) jako świadczeń nienależnie pobranych, 7) kontrole powiatowych centrów pomocy rodzinie wykazały: § brak powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, § nie organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego dla kadr pomocy społecznej z terenu powiatu, § nie przekazywanie Wojewodzie sprawozdań drogą elektroniczną, 8) kontrola programu „Posiłek dla potrzebujących” wykazała: § nieprawidłowe dokumentowanie dochodów rodziny, § nieprawidłowe prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawie przyznawania pomocy w oparciu o program „Posiłek dla potrzebujących” polegające na zmianie decyzji (w zakresie dożywiania) co do czasokresu i wysokości świadczenia bez przeprowadzania środowiskowych wywiadów rodzinnych i bez wniosków stron, § sprzeczność treści decyzji o udzieleniu zasiłku celowego na zakup posiłku, z faktycznie udzieloną pomocą (w naturze), 9) kontrola placówek opiekuńczo - wychowawczych wykazała: § przebywanie dzieci w placówce interwencyjnej ponad 6 miesięcy, § nie dokonywanie ocen pracy pracowników pedagogicznych, § nieprawidłowe zapisy z obserwowanych zajęć opiekuńczo – wychowawczych oraz z kontroli dokumentacji (są one pobieżne, ogólnikowe, wielokrotnie powielające się), § nie dokonywanie oceny sytuacji dzieci przebywających w placówce rodzinnej, § nie uwzględnianie wszystkich wymaganych zagadnień na posiedzeniach stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, 10) kontrola ośrodków adopcyjno – opiekuńczych wykazała brak pełnej diagnozy dzieci zakwalifikowanych do adopcji, 11) kontrole z zakresu ochrony zdrowia wykazały: § niedokładne sporządzanie sprawozdań konsultantów wojewódzkich (brak informacji określonych przez obowiązujące w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia), § brak rejestru kontroli prowadzonych przez konsultantów wojewódzkich, § brak wymaganych przez ustawę informacji w Biuletynie Informacji Publicznej PCZP, § nieaktualne umowy na świadczenie usług specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usług rehabilitacyjnych w zakładach pracy chronionej, § szpitalne oddziały ratunkowe nie posiadały gniazd poboru tlenu, powietrza i próżni z centralnego źródła, zadaszonego wjazdu ambulansów, miejsca do lądowania śmigłowca ratunkowego, respiratora z możliwością wykorzystania go do czynności transportowych oraz aparatu do znieczuleń z wyposażeniem stanowiska do znieczulenia stosownie do obowiązujących przepisów, 12) kontrole z zakresu orzekania o niepełnosprawności przez powiatowe zespoły orzekające wykazały: § liczne odstępstwa od właściwego stosowania procedur i standardów prowadzenia postępowania orzeczniczego, § stosowanie zaocznego trybu rozpatrywania wniosków bez uprzedniej analizy przez lekarza - członka zespołu zasadności wyboru tego trybu, § niespójność wewnętrzną oraz brak określania zakresu ograniczeń w ocenie stanu zdrowia przez lekarzy oraz innych członków składów orzekających głównie pracowników socjalnych, doradców zawodowych i psychologów, § nie stosowanie obowiązujących druków ocen lekarskich, § przekraczanie 1- miesięcznych terminów do rozpatrzenia wniosków i odstępowanie w tych sytuacjach od zawiadamiania stron o przekroczeniu terminu, § nieprawidłowy dobór specjalistów - lekarzy do składów orzekających, § nie zlikwidowanie barier architektonicznych w dostępie do gabinetu lekarskiego, § wydawanie orzeczeń niezgodnych z zebranymi dokumentami medycznymi, 13) kontrole dotyczące prawidłowości wykorzystania dotacji podmiotowej przez spółki wodne wykazały wykonywanie operacji finansowe i rozliczenie prac konserwacyjnych na starym planie nie przystosowanym do prowadzonej działalności spółki oraz prowadzenie księgi przychodów i rozchodów nie zgodnie z danymi przesyłanymi wojewodzie, 14) nieprawidłowości stwierdzane przez kontrole finansowe to: § gospodarka kasowa: - operacje kasowe dokumentowano i ewidencjonowano nie zgodnie z obowiązującą w danej jednostce „Instrukcją kasową”, - nie przestrzegano ustalonych w jednostce zasad obrotu drukami ścisłego zarachowania, -
- rozrachunki i roszczenia:
- nieterminowe regulowanie zobowiązań, - nieprawidłowo prezentowane w bilansie dane wynikające z ksiąg rachunkowych, - brak uzgadniania na koniec roku budżetowego sald kont rozrachunkowych z kontrahentami jak również nie były uzgadniane konta analityczne z syntetycznymi, § wydatki, koszty i dochody: - zmiany w planie finansowym były dokonywane nieprawidłowo, - niektóre zapisy w regulaminach funduszu świadczeń socjalnych były niezgodne z ustaleniami ustawy o funduszu świadczeń socjalnych, - dochody budżetowe przyjęte do kasy nie były odprowadzone na właściwy rachunek bieżący dochodów w obowiązującym terminie, - brak skutecznego nadzoru nad gospodarką paliwową, nieprawidłowa ewidencja czasu pracy kierowców oraz brak wewnętrznych procedur określających zasady gospodarki samochodowej, - dokonywano wydatków powyżej kwot określonych w planie finansowym, - nieprawidłowo ustalane salda kont i w konsekwencji dane wykazane w bilansie nie były wielkościami rzeczywistymi, - niedostateczny nadzór nad ewidencją dokumentów podróży służbowych, - brak rzetelnych kalkulacji obejmujących wszystkie poniesione koszty, - sporządzanie korekty planu finansowego na dany rok budżetowy po terminie, § gospodarka środkami trwałymi: - przeprowadzanie inwentaryzacji niezgodnie z ustawą o rachunkowości oraz z obowiązującymi w jednostce uregulowaniami w tym zakresie, - odpisy umorzeniowe od środków trwałych dokonywane były niezgodnie z ustawą o rachunkowości, - nieprawidłowo prowadzone księgi inwentarzowe środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych, nie przestrzegano postanowień instrukcji odnośnie udokumentowania przyjęcia do eksploatacji środka trwałego oraz przyjęcia materiałów do magazynu, - zamówienia publiczne udzielane z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, § księgowość i sprawozdawczość: - ewidencja księgowa prowadzona niezgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, - wprowadzone do stosowania zasady rachunkowości nie były zgodne z wymogami art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, - sprawozdania budżetowe sporządzano niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, - nie dokonywano uzgodnień kont analitycznych z kontem syntetycznym na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, § kontrola wewnętrzna: - kontrola dokumentów finansowych przeprowadzana niezgodnie z ustalonymi wewnętrznymi procedurami kontroli wewnętrznej, - brak skutecznej kontroli kart drogowych, - brak opracowanego zakresu obowiązków Głównej Księgowej, - obowiązujące w jednostce zasady kontroli finansowej niezgodne z wymogami art. 35 aust 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, - dokumenty księgowe przed ujęciem ich w księgach rachunkowych nie zostały poddane procedurom kontrolnym obowiązującym w jednostce, - nie zostały ustalone procedury kontroli wewnętrznej z uwzględnieniem standardów kontroli wewnętrznej, - nie dokonywanie samooceny kontroli finansowej, - dokonywanie wydatków z pominięciem obowiązujących procedur kontroli, 15) kontrole dotyczące przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków oraz dostępu do informacji publicznej w gminach wykazały: § w zakresie rozpatrywania skarg: - skargi rozpatrzyły i załatwiły niewłaściwe osoby lub organy, - skargi i wnioski przekazano do rozpatrzenia właściwym organom z przekroczeniem siedmiodniowego terminu wskazanego w art. 231 i art. 243 Kpa, - nie przestrzegano statutowych regulacji dotyczących trybu rozpatrywania skarg i wniosków, - część zarzutów podniesionych w skargach nie została rozpatrzona, - nie udokumentowano niektórych czynności wykonanych w ramach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, - przekroczono miesięczne terminy załatwienia skarg i wniosków wskazane w art. 237 § 1 w związku z art. 247 Kpa, - w przypadkach naruszenia powyższych terminów niejednokrotnie nie zastosowano przepisów art. 36 – 38 Kpa, - o sposobie załatwienia niektórych skarg i wniosków powiadomiono zainteresowanych ustnie, zamiast na piśmie, jak przewidywały przepisy art. 237 § 3 i art. 238 § 1 w związku z art. 247 Kpa, - w zawiadomieniach o odmownym załatwieniu skarg i wniosków nie podano uzasadnienia faktycznego i prawnego, wymaganych przepisami art. 238 § 1 w związku z art. 247 Kpa § w zakresie dostępu do informacji publicznej: - brak na stronach BIP niektórych informacji wymaganych ustawą, - nie pobieranie od wnioskodawców opłat z tytułu dodatkowych kosztów związanych ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia informacji lub koniecznością przekształcenia jej w żądaną formę, - nie wszędzie zapewniono jawność działania powołanych przez radę komisji – w sześciu gminach nie zapraszano mieszkańców na zwołane posiedzenia, w pozostałych natomiast zaproszenia te najczęściej wywieszano tylko w siedzibie urzędu i na krótko przed terminem posiedzenia, 16) kontrole przeprowadzone w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy oraz organizowania służby przygotowawczej i naboru na wolne stanowiska pracy wykazały: § brak sporządzenia opisów stanowisk pracy zgodnie z zapisami art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej, § zatrudnienie pracownika podejmującego pracę po raz pierwszy w służbie cywilnej na czas nie określony, zamiast na czas określony z obowiązkiem odbycia służby przygotowawczej, § zawieranie umów z pracownikami zatrudnionymi w służbie cywilnej z naruszeniem przepisów ustawy o służbie cywilnej, § zatrudnianie pracowników nie spełniających wymogów formalnych i koniecznych na wolne stanowiska pracy, § wyznaczenie na opiekunów kandydatów odbywających służbę przygotowawczą pracowników nie spełniających wymagań określonych w „Programie służby przygotowawczej w służbie cywilnej”, § nie skierowanie do odbycia służby przygotowawczej pracowników, którzy podlegali temu obowiązkowi oraz przekroczenia terminów odbywania służby przygotowawczej, § sporządzenie świadectw pracy niezgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, § skierowanie do pracy osób nie posiadających aktualnych orzeczeń lekarskich, § nie skierowanie nowo zatrudnionych pracowników na wstępne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, 17) nieprawidłowości wykazały także kontrole wydobywania kopalin pospolitych i prac geologicznych, dotyczyły one m.in..: § nie oznakowania terenu górniczego, § prowadzenie eksploatacji złóż niezgodnie z warunkami określonymi w projekcie zagospodarowania złoża, § brak oznaczeń wyrobiska, § brak operatu ewidencyjnego, § brak planu ruchu zakładu górniczego i inne, 18) kontrole służb zatrudniania przeprowadzone w powiatowych urzędach pracy wykazały: § zbyt małą liczbę osób objętą poradnictwem zawodowym, § nie zapewnienie właściwych warunków lokalowych umożliwiających swobodny kontakt klientów z doradcą zawodowym, § zbyt małą liczbę osób objętych informacją zawodową grupową oraz zajęciami klubu pracy, 19) kontrole z zakresu ochrony środowiska wykazały m.in.: § brak zgodności w statucie i regulaminie organizacyjnym parku krajobrazowego z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie stanowisk oraz wymagań kwalifikacyjnych, jakie powinni spełniać pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach w Służbach Parków, § niezachowanie wszystkich wymogów związanych z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2004 roku co do przestrzegania minimalnych warunków przestrzennych dla hodowli i utrzymania zwierząt w Akcencie „ZOO” w Białymstoku, 20) kontrole wykonywania zadań inspekcyjno-kontrolnych przeprowadzone w jednostkach zespolonej administracji rządowej w województwie wykazały, że nie przestrzegane są uregulowania wewnętrzne dotyczące wykonywania ustawowych zadań kontrolnych oraz nie przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie w zakresie prowadzonej dokumentacji kontrolnej, 21) analiza prawnych aspektów gospodarowania nieruchomościami wykazała, że kontrolowane umowy najmu zawierano bez zastosowania procedury przetargowej, 22) kontrole w zakresie rozliczania się z grzywien i mandatów wykazały nieterminowe przesyłanie rejestrów wraz z odcinkami mandatów karnych, błędne wypełnienie formularzy mandatów karnych kredytowych oraz nieterminowe przesyłanie sprawozdań miesięcznych, 23) kontrole z zakresu realizacji zadań administracji architektoniczno-budowlanej wykazały szereg naruszeń przepisów Prawa budowlanego, 24) kontrole z zakresu wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych wskazały m.in. na potrzebę większej staranności przy wykonywaniu dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, przestrzegania postanowień instrukcji technicznej G-4 „Pomiary sytuacyjne i wysokościowe”. Do przyczyn stwierdzanych w trakcie wykonywania kontroli nieprawidłowości i uchybień należy zaliczyć: ü niedostateczną znajomość przepisów prawa przez pracowników, ü błędną interpretację często zmieniających się przepisów prawa, ü niedostateczny nadzór służbowy i nie funkcjonujący prawidłowo system kontroli wewnętrznej, ü niedostateczny nadzór skarbników gmin i powiatów oraz głównych księgowych jednostek organizacyjnych nad sposobem wydatkowania środków finansowych i prowadzenia dokumentacji, ü duże obciążenie pracowników realizujących zadania merytoryczne oraz brak środków na tworzenie nowych stanowisk pracy, ü niedostateczne zapewnienie pracownikom niezbędnych szkoleń merytorycznych i dostępu do zasobów aktów prawnych, ü brak odpowiedniej współpracy między jednostkami administracji publicznej, ü zatrudnianie osób nie mających właściwego przygotowania do wykonywania określonych zadań merytorycznych, ü powielanie błędnych praktyk stosowanych przez osoby wcześniej wykonujące określone zadanie, ü nienależytą staranność pracowników realizujących zlecone zadania. Przeprowadzone kontrole wykazały, że odpowiedzialnymi za występowanie nieprawidłowości i uchybień stwierdzonych w czasie kontroli są kierownicy/dyrektorzy kontrolowanych jednostek sprawujący w odniesieniu do podległych pracowników nadzór nad wykonywaniem przez nich zadań. Często osoby te nie wykorzystywały takich mechanizmów nadzoru, jak: kontrola wewnętrzna funkcjonalna lub, jeśli taka istniała w jednostce, kontrola wewnętrzna instytucjonalna. Stosowanie tych form kontroli pracy podległych pracowników w znacznym stopniu wyeliminowałoby wiele ze stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości. 4. Działania pokontrolne podejmowane w celu likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości. Skutki kontroli. W oparciu o ustalenia kontroli formułowane były zalecenia pokontrolne kierowane do kierowników kontrolowanych jednostek z poleceniem likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień w formie odrębnych wystąpień pokontrolnych (289) bądź zaleceń formułowanych bezpośrednio w treści protokołów. Obowiązek zamieszczania zaleceń pokontrolnych w treści protokołu wynika m.in.: z odrębnych aktów prawnych, regulujących szczegółowe zasady wykonywania kontroli w określonym obszarze tematycznym (np.: rozporządzenie RM z dnia 134 stycznia 2004r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych). Ponadto wystosowano 15 zawiadomień o wynikach kontroli do jednostek nadrzędnych nad jednostkami kontrolowanymi np.: do starostów, jako organów nadrzędnych nad powiatowymi zespołami do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, wójtów gmin jako organów nadrzędnych np.: nad gminnymi ośrodkami pomocy społecznej, do Głównego Geodety Kraju w zakresie funkcjonowania Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, do Marszałka Województwa Podlaskiego jako organu nadzoru nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego. Skierowano 174 wnioski o ukaranieza naruszenie przepisów z zakresu legalności zatrudnienia do sądów rejonowych. Wydano 1 postanowienie o ukaraniu starosty na kwotę 9 000 zł. za przekroczenie ustawowego terminu przewidzianego do wydania pozwolenia na budowę. Postanowienie zostało utrzymane w mocy przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wydano decyzję ustalającą staroście zobowiązanie w kwocie 44.340 zł z tytułu pobranej nadmiernej wysokości dotacji przeznaczonej na utrzymanie w 2003r. mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Spokojna Przystań.” Sporządzono 5 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznychdo Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w związku z kompleksowymi kontrolami finansowo-gospodarczymi przeprowadzonymi w roku 2004 w Państwowej Straży Rybackiej, oraz w 2005 w Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu, Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi w Drozdowie, Podlaskim Ośrodku Doskonalenia Kadr Administracji Publicznej w Białymstoku. Poza tym w roku bieżącym w wyniku kontroli przeprowadzonej w 2005 będzie wystosowane jeszcze jedno zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w związku z kontrolą finansowo-gospodarczą przeprowadzoną w Suwalskim parku Krajobrazowym w Malesowiźnie. Ponadto : a) wyniki kontroli przeprowadzonych w zakresie pomocy społecznej m.in.: omawiano na naradach szkoleniowych z dyrektorami/kierownikami ośrodków pomocy społecznej oraz szefami placówek opiekuńczo-wychowawczych i adopcyjno-opiekuńczych oraz przewodniczącymi zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności. Wyniki kontroli placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych uwzględniano przy dokonywaniu ocen pracy dyrektorów tych placówek. Ponadto opracowano roczny raport za 2005 r. o jakości funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych w województwie, który określa jednostki kontrolowane, tematy kontroli, stwierdzone nieprawidłowości oraz wystosowane wnioski i uwagi do dyrektorów kontrolowanych jednostek. Raport zostanie upowszechniony poprzez przekazanie go wszystkim placówkom opiekuńczo-wychowawczym i ośrodkom adopcyjno-opiekuńczym. b) wyniki kontroli zarządzania ruchem na drogach publicznych wykorzystywane były przy opracowywaniu sprawozdań dotyczących oceny bezpieczeństwa w ruchu drogowym województwa podlaskiego. Analizy w tym zakresie omawiane były również na posiedzeniach Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. c) przeprowadzono szkolenia dla pracowników organów gmin realizujących bezpośrednio zadania z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz zorganizowano naradę z Kierownikami USC w celu omówienia wyników kontroli i stwierdzonych w trakcie ich wykonywania nieprawidłowości. 5. Liczby i tematy kontroli zaplanowanych w roku 2005, aniezrealizowanych oraz przyczyny odstąpienia od ich zrealizowania. W roku 2005 spośród zaplanowanych kontroli nie zrealizowano 15. Niezrealizowane kontrole to : · przestrzeganie przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy– zaplanowana kontrola nie została przeprowadzona z powodu likwidacji jednostki zaplanowanej do kontroli (Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Kadr i Administracji Publicznej w Łomży), · 3 kontrole zakładów pracy chronionej w zakresie spełnienia przez te zakłady warunków i obowiązków określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych z powodu utraty przez nie w 2005r. statusu zakładu pracy chronionej, · 2 kontrole w Kuratorium Oświaty w Białymstoku w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży oraz realizacji rządowego programu „Wyprawka szkolna” z powodu złożenia przez Podlaskiego Kuratora Oświaty w dniu 9 września 2005r. do Wydziału Polityki Społecznej PUW sprawozdania z działalności Kuratorium m.in. szeroko omawiające tematy zaplanowane do kontroli, · kontrola ewidencji, obrotu, konserwacji i magazynowania sprzętu OC w urzędzie gminy– na prośbę wójta kontrolę przesunięto na rok 2006 (ujęto w Planie kontroli PUW na rok 2006), · kontrola z zakresu rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji zaplanowana w USC w Rajgrodzienie została zrealizowania z uwagi na duże obciążenie pracowników Oddziału Rejestracji Stanu Cywilnego, Obywatelstwa i Repatriacji wykonującego to zadanie, spowodowane koniecznością przeszkolenia Kierowników USC w związku ze zmianą kompetencji w zakresie zmiany imion i nazwisk, · kontrola Zakładów Maszynowych „Hamech” w Hajnówce w zakresie „Analiza struktury zaległych zobowiązań na dzień 31.12.2004 r. i ich spłaty w I kwartale 2005 roku” - odstąpiono od przeprowadzenia powyższej kontroli ze względu na sporządzane w tym czasie analizy przedprywatyzacyjne tego przedsiębiorstwa, w których zawarta została pełna analiza struktury zobowiązań Przedsiębiorstwa w tym również zaległych, które miały być przedmiotem niniejszej kontroli, · 2 kontrole prawidłowości prowadzenia szkoleń pilotów wycieczek i przewodników turystycznych nie zostały zrealizowane, ponieważ 2 organizatorów szkoleń zwróciło się o wygaszenie decyzji upoważniającej do prowadzenia szkoleń, · kontrola prawidłowości prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych–przedsiębiorca zaplanowanego do kontroli biura zwrócił się z prośbą o wykreślenie wpisu z rejestru w związku z zaprzestaniem działalności organizatora turystyki, · kontrola przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków oraz udostępniania informacji publicznej w Urzędzie Miasta Białystok– nie zrealizowana jedna kontrola spośród 41 zaplanowanych w tym temacie z powodu obciążenia pracowników nowymi zadaniami oraz uszczupleniem kadry (1 osoba odeszła na emeryturę i 1 osoba była na urlopie wychowawczym) – kontrolę przełożono na styczeń 2006 roku. Ponadto: Zgodnie z postanowieniami § 32 zarządzenia Wojewody Podlaskiego w sprawie szczegółowych zasad wykonywania kontroli za wykonaną kontrolę uważa się kontrolę, w wyniku której sporządzono i podpisano protokół kontroli oraz wystosowano wystąpienie pokontrolne do kierownika jednostki kontrolowanej; w związku z tym, pomimo wykonanych „fizycznie” kontroli w roku 2005 za nie wykonane uznano kontrole : - finansowo-gospodarcząw Suwalskim Parku Krajobrazowym w Malesowiźnie została przeprowadzona w roku 2005, protokół z kontroli został podpisany w dniu 27 grudnia 2005 r., natomiast wystąpienie pokontrolne zostało wystosowane w dniu 06.01.2006 r. - kontrolę z zakresu rejestracji stanu cywilnego, obywatelstwa i repatriacji; zaplanowaną w USC w Kolnie kontrolę rozpoczęto w roku 2005, zakończono i sporządzono dokumentację pokontrolną w styczniu 2006 r. 6. Wnioski i uwagi dotyczące organizacji kontroli i sprawozdawczości. Od kilku lat zwracamy uwagę na potrzebę unormowania w sposób jednolity zasad wykonywania kontroli przez organy administracji publicznej. Wskazane jest zatem podjęcie prac nad ustawą o kontroli, która określiłaby jednolite zasady i formy wykonywania kontroli we wszystkich jednostkach administracji publicznej oraz sposób ich dokumentowania. Organizacja kontroli, to również wysoko wykwalifikowani i odpowiednio przeszkoleni pracownicy oraz wysokiej klasy sprzęt ułatwiający i usprawniający pracę z bazą najpotrzebniejszych aktów prawnych. W roku sprawozdawczym część pracowników wykonujących kontrolę wyposażona została w laptopy. Niestety sytuacja finansowa urzędu nie pozwala na pełne zabezpieczenie tych potrzeb. Należy również zwrócić uwagę na brak centralnych szkoleń z metodyki kontroli, które ułatwiłyby pracę i usystematyzowałyby wiedzę w tej dziedzinie. Jednocześnie pragnę poinformować, że w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku takie szkolenie zostało przeprowadzone dla wszystkich pracowników Urzędu, którzy wykonują zadania kontrolne – przez pracownika Wydziału Prawnego i Nadzoru, zajmującego się koordynacją działalności kontrolnej w Urzędzie. II. Kontrole realizowane przez wojewódzkie jednostki rządowej administracji zespolonej w roku 2005. 1. Jednostki organizacyjne zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, działając w ramach ustawowo określonych kompetencji w roku 2005 przeprowadziły ogółem 33429 kontroli i inspekcji, w tym : - 21883 kontrole planowe, - 11546 kontroli doraźnych. Nie zrealizowano 156 zaplanowanych kontroli. W wyniku przeprowadzonych kontroli: - wystawiono 716 mandatów na łączną kwotę 82220 zł. , - wydano 2609 decyzji administracyjnych, - wystosowano 2509 zaleceń pokontrolnych, - skierowano do sądu 5 wniosków o ukaranie, - w 4323 przypadkach zastosowano inne środki przewidziane prawem. 2. Realizacja zadań inspekcyjno – kontrolnych przez poszczególne jednostki wojewódzkiej administracji zespolonej przedstawia się następująco: Wojewódzki Inspektorat Weterynarii przeprowadził łącznie 80 kontroli i inspekcji podmiotów zajmujących się lecznictwem zwierząt, hurtowni leków weterynaryjnych oraz wytwórni pasz leczniczych. W trakcie kontroli badano prawidłowość, rzetelność i legalność obrotu produktami leczniczymi oraz spełnianie warunków sanitarno – weterynaryjnych wymaganych przy produkcji pasz leczniczych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano zalecenia pokontrolne według protokołów kontroli, wydano 8 decyzji administracyjnych, skierowano 1 wniosek do prokuratury oraz wydano 1 postanowienie o nałożeniu grzywny w wysokości 500 zł. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to: § brak prowadzenia dokumentacji lekarsko – weterynaryjnej lub prowadzenie jej w sposób niewłaściwy, § brak lub niesystematyczne prowadzenie dokumentacji obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi oraz brak procedur. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków przeprowadził ogółem 884 czynności inspekcyjno – kontrolne. Podmiotami podlegającymi kontroli były: Kościoły i związki wyznaniowe, organy samorządowe i ich zarządcy, zarządcy mienia Skarbu Państwa, osoby fizyczne. Zakres problematyki kontroli obejmował m.in.: inspekcje związane z wydawaniem pozwoleń na prace remontowe i konserwatorskie, prace archeologiczne, kontrolę stanu zachowania zabytków oraz prowadzonych prac remontowych i konserwatorskich. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to: § nienależyty stan zachowania zabytku, § niszczenie stanowisk archeologicznych poprzez orkę, § niezgodne z wydanym pozwoleniem prowadzenie prac w parkach i cmentarzach oraz obiektach architektury, § nienależyte zabezpieczenie obiektów, w których przechowywane są zabytki ruchome, § pomijanie wykazów i oznaczeń zabytków przy tworzeniu planów przestrzennych oraz studiów kierunków i uwarunkowań gmin i miejscowości, § brak oznaczeń strefy konserwatorskiej, § brak prac pielęgnacyjnych drzew w zabytkowych parkach. W wyniku kontroli wydano 340 decyzji administracyjnych dotyczących pozwoleń na prace remontowe, konserwatorskie, archeologiczne oraz nakazów wstrzymujących prace wykonywane bez pozwolenia. Wystosowano 56 zaleceń pokontrolnych oraz skierowano do sądu 2 wnioski o ukaranie. Inne sposoby wykorzystania wyników kontroli to: opiniowanie wniosków administratorów parafii katolickich i prawosławnych o przyznanie środków finansowych z Funduszu Kościelnego na założenie ISA oraz przeprowadzenie prac remontowych i konserwatorskich w obiektach sakralnych, weryfikacja i opiniowanie wniosków właścicieli i użytkowników o przyznanie dotacji i refundacji z budżetu państwa i Urzędu Marszałkowskiego, podejmowanie prac interwencyjnych archeologicznych po ujawnieniu występowania znalezisk i zabytków podczas prowadzonych prac ziemnych na terenach nie wpisanych do rejestru zabytków. Nie wykonano 40 kontrolizaplanowanych na 2005 r. z powodu trudności z ustaleniem adresów właścicieli zabytków, dużej ilości spraw bieżących, odmowy udostępnienia zabytków do kontroli oraz niedostateczną obsadę kadrową. Kontrole przeprowadzono wspólne z policją, Państwową Strażą Pożarną oraz z przedstawicielami Kurii Katolickiej i Prawosławnej. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiskaprzeprowadził łącznie 881 kontroli podmiotów, których działalność gospodarcza mogła mieć wpływ na stan środowiska. W trakcie kontroli badano m.in.: wypełnianie obowiązków zawartych w ustawach: Prawo ochrony środowiska, Prawo wodne, ustawie o odpadach, ustawie o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, a także przestrzeganie warunków obowiązujących pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii, ocena eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m. in.: § nieuregulowany stan formalny w zakresie korzystania ze środowiska, § nieprawidłowo prowadzona ewidencja wytwarzanych odpadów, § nieprawidłowości w naliczaniu oraz nieterminowe uiszczanie opłat za korzystanie ze środowiska. W wyniku kontroli wystawiono 26 mandatów na łączną kwotę 3550zł., wydano 174 decyzje administracyjne dotyczące głównie wymierzenia kar za przekroczenie określonych w odpowiednich pozwoleniach ilości lub rodzaju gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, stanu lub składu ścieków, poziomu hałasu a także związanych z nimi kosztów kontroli. Wystosowano 391 zaleceń pokontrolnych. Ponadto wyniki prowadzonej działalności kontrolnej wykorzystywane były w wystąpieniach do innych organów w celu przestrzegania przepisów prawnych w dziedzinie ochrony środowiska oraz oceny stanu środowiska przyrodniczego regionu. W roku 2005 nie przeprowadzono 4 zaplanowanych kontroli z powodu likwidacji zakładów. W miejsce niewykonanych kontroli przeprowadzono inne, m.in. stacji demontażu pojazdów. Kontrole przeprowadzono wspólnie z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Państwową Inspekcją Pracy oraz Dozoru Technicznego. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowejprzeprowadził ogółem 1639 kontroli placówek detalicznych, hurtowni, zakładów gastronomicznych, zakładów usługowych oraz zakładów produkcyjnych. Podczas kontroli badano m.in.: jakość paliw ciekłych, bezpieczeństwo produktów, prawidłowość funkcjonowania placówek handlowo – gastronomicznych działających na dworcach kolejowych i autobusowych. W wyniku kontroli wystawiono 623 mandaty na łączną kwotę 65820 zł., wydano 16 decyzji administracyjnych dotyczących głównie wycofania z obrotu handlowego niewłaściwej jakości towarów, które nie posiadały pozytywnych wyników oceny zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla tego typu produktów, wystosowano 392 zalecenia pokontrolne, skierowano 1 wniosek do sądu o ukaranie. Ponadto informacje i wystąpienia pokontrolne kierowane były do innych organów kontroli i urzędów, które z uwagi na właściwość mogły być zainteresowane wynikami kontroli np. do Urzędu Kontroli Skarbowej , prokuratury, urzędów skarbowych. Niektóre kontrole przeprowadzone były przy współudziale Policji oraz Obwodowego Urzędu Miar. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane. Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych przeprowadził ogółem 230 kontroli zakładów przemysłu spożywczego, hurtowni spożywczych, zakładów produkujących nawozy oraz prowadzących obrót świeżymi owocami i warzywami. Kontrole dotyczyły głównie jakości handlowej produktów spożywczych. W wyniku kontroli wystawiono 38 mandatów na łączną kwotę 7800 zł., wydano 27 decyzji dotyczących naruszeń związanych m.in. ze stopniem pogorszenia jakości produktów oraz wystosowano 57 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były: § niewłaściwe znakowanie i jakość przetworów mleczarskich, § niewłaściwe znakowanie nawozów, § używanie w procesach produkcyjnych urządzeń wagowych o nieaktualnych cechach legalizacji. W roku 2005 inspektorat współpracował w ramach wykonywanych zadań z innymi urzędami, zwłaszcza z Inspekcją Handlową i służbami celnymi. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w całości. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwaprzeprowadził łącznie 26281 kontroli m.in.: podmiotów wytwarzających i prowadzących obrót materiałem siewnym oraz prowadzących obrót środkami ochrony roślin, gospodarstw z czynnymi ogniskami kwarantannowymi. Problematyka kontroli dotyczyła m.in.: ochrony roślin uprawnych przed chorobami i organizmami szkodliwymi, zapobiegania przenikania organizmów szkodliwych przez granicę państwa, oceny kwalifikacji i kontroli materiału siewnego w sferze wytwarzania, przechowywania i obrotu handlowego oraz paszportowania roślin. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m.in.: § brak przestrzegania zakazów i nakazów wynikających z wydanych decyzji po stwierdzeniu organizmów szkodliwych, § brak sadzeniaków w wystarczającej ilości. W wyniku kontroli wydano 1829 decyzji dotyczących m.in. nieprawidłowości w obrocie materiałem siewnym oraz wystosowano 1139 zaleceń pokontrolnych, a także wystawiono 12 mandatów na łączną kwotę 1450 zł. Wspólne kontrole przeprowadzono z Wojewódzką Inspekcją Transportu Drogowego, Wojewódzką Komendą Policji i Podlaskim Oddziałem Straży Granicznej. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane. Ponadto Inspektorat wykonał 20 kontroli ponadplanowych. Kuratorium Oświatyprzeprowadziło ogółem 2730 kontroli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych. W wyniku kontroli wydano 41 decyzji dotyczących głównie podtrzymania lub uchylenia decyzji dyrektorów szkół i dyrektorów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych. Poza tym wystosowano 126 zaleceń pokontrolnych. Ponadto przeprowadzono narady szkoleniowe z dyrektorami oraz instruktaże. Problematyką kontroli objęte zostały m.in. takie zagadnienia jak: mierzenie jakości pracy szkoły/placówki, przegląd dokumentacji pedagogicznej, analiza statutów, kontrola wypoczynku. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to m.in.: § błędy w interpretacji przepisów prawa oświatowego oraz w prowadzeniu dokumentacji szkolnej, § zatrudnianie niewykwalifikowanych nauczycieli bez zgody kuratora oświaty. Nie wykonano 134 zaplanowanych kontroliz powodu zwiększonej ilości kontroli doraźnych. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Sanitarną, Policją, Inspekcją Handlową i organami prowadzącymi ośrodki pomocy społecznej. Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny przeprowadził łącznie 329 kontroli aptek ogólnodostępnych, aptek szpitalnych, punktów aptecznych, hurtowni farmaceutycznych oraz placówek obrotu poza aptekami. Kontrole dotyczyły m.in.: przestrzegania warunków przechowywania produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, gospodarki środkami psychotropowymi oraz realizacji i przechowywania recept, kwalifikacji zatrudnionego personelu. W wyniku kontroli wystosowano 180 zaleceń pokontrolnych. Najczęściej występujące nieprawidłowości to: § nieprawidłowe prowadzenie ewidencji substancji psychotropowych, § nieprawidłowości w sporządzaniu leków recepturowych i aptecznych, § złe warunki techniczno – sanitarne lokalu apteki ogólnodostępnej lub szpitalnej. Nie wykonano 5 zaplanowanych kontroli z uwagi na zakończenie działalności gospodarczej przez wytypowane do kontroli jednostki oraz z powodu prowadzenia dochodzenia przez organy ścigania. Wspólne kontrole przeprowadzono z Inspekcją Weterynaryjną oraz Inspekcją Sanitarną. Poza tym współdziałano z Urzędem Celnym, Urzędem Kontroli Skarbowej, Policją i prokuraturą. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanegoprzeprowadził ogółem 375 kontroli budów, obiektów w użytkowaniu, sprzedawców i producentów wyrobów budowlanych. Zakres tematyczny przeprowadzonych kontroli obejmował m.in.: prawidłowość postępowania administracyjnego w sprawie wydanych pozwoleń na budowę, prowadzenie ewidencji pozwoleń na budowę oraz obiektów budowlanych przyjmowanych do użytkowania, prawidłowość przebiegu procesu budowlanego na realizowanych budowach obiektów drogowych, hydrotechnicznych oraz budownictwa kolejowego, obrót, dystrybucję i wytwarzanie wyrobów budowlanych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystawiono 17 mandatów na łączną kwotę 3600 zł., wydano 174 decyzje dotyczące naruszeń przepisów prawa budowlanego oraz wystosowano 168 zaleceń pokontrolnych, w 1 przypadku skierowano wniosek do sądu o ukaranie. Najczęściej występujące nieprawidłowości to m.in.: § naruszanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego w prowadzonych postępowaniach, § brak książek obiektu budowlanego, § realizacja robót budowlanych w warunkach samowoli budowlanej, § braki i nieprawidłowości w informacji załączonej do oznakowania znakiem budowlanym oraz dokumentowaniu przez producentów badań prowadzonych w ramach zakładowej kontroli produkcji. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane. 3. Poza działalnością inspekcyjno – kontrolną 3 jednostki administracji zespolonej tj. - Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej, - Wojewódzki Inspektorat Weterynarii, - Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego realizowały przypisane ustawowo kierownikom tych jednostek uprawnienia nadzorcze wobec podległych im struktur powiatowych. Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej przeprowadziła łącznie 28 kontroli w podległych sobie jednostkach powiatowych. Zakres tematyczny kontroli obejmował m.in.: kierowanie komendą powiatową, wydawanie decyzji, zarządzeń wewnętrznych, rozkazów, sposób przyjmowania interesantów i rozpatrywania skarg i wniosków, udzielanie zamówień publicznych, realizacja zadań obronnych. Najczęściej stwierdzanymi nieprawidłowościami były m.in.: § uchybienia formalne w prowadzonych postępowaniach administracyjnych, § uchybienia w ewidencji ilościowo – rzeczowej majątku Skarbu Państwa, § błędy w dokumentacji operacyjnej i z prowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych. W wyniku przeprowadzonych kontroli wydano 13 zaleceń pokontrolnych. Wszystkie zaplanowane kontrole zostały wykonane w terminie. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii przeprowadził ogółem 50 kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w wyniku których wystosowano zalecenia pokontrolne według protokołów kontroli oraz wszczęto postępowanie dyscyplinarne wobec Powiatowego Lekarza Weterynarii w Bielsku Podlaskim, którego ukarano karą nagany i wobec Zastępcy Powiatowego Lekarza Weterynarii w Hajnówce, którego ukarano karą upomnienia. Najistotniejsze uchybienia, które wykryto podczas kontroli to naruszenia przepisów KPA w toczących się postępowaniach administracyjnych oraz nieprawidłowe przeprowadzanie kontroli podmiotów. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanegoprzeprowadził ogółem 9 kontroli podległych sobie jednostek powiatowych, w trakcie których wykryto nieprawidłowości głównie w zakresie przestrzegania Prawa budowlanego. W wyniku przeprowadzonych kontroli wystosowano 34 zalecenia pokontrolne. W stosunku do 2 osób, posiadających uprawnienia budowlane, wystąpiono o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Sporządzono w Oddziale Kontroli Wydziału Prawnego i Nadzoru PUW Białystok, 30 stycznia 2006 r. zatwierdzam Wojewoda Podlaski /-/ Jan Dobrzyński
|