Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38047940   odwiedzin

Kategoria: Wystąpienia i oceny

Ocena przebiegu wykonania budżetu Wojewody Podlaskiego za I kwartał 2004r.
Data utworzenia:  17.05.2004 00:00:00
Data publikacji:  17.05.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  17.05.2004 00:00:00
Autorzy: Dzienis Janina
Publikator: Kowalczuk Jolanta
Ocena przebiegu wykonania zadań oraz dochodów iwydatków jednostek finansowanych z budżetu Wojewody Podlaskiego za I kwartał 2004r
Wojewoda Podlaski

 

Wojewoda Podlaski

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

                                                                        

 

 

Ocena przebiegu wykonania zadań oraz dochodów i wydatków jednostek finansowanych z budżetu Wojewody Podlaskiego

za I kwartał 2004r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Białystok, kwiecień - maj 2004r.

 

           

Budżet Wojewody Podlaskiego na  2004 rok  ustalony został w kwotach:

-  dochody                                                                                                     -    26.742 tys. zł

-  wydatki                                                                                                      -  374.488 tys. zł

z tego:

-  wydatki bieżące                                                     -  283.640 tys. zł

-  wydatki inwestycyjne                                             -    90.848 tys. zł

Plan dochodów zmniejszył się o 325 tys. zł w wyniku przeniesienia z dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do cz. 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58 poz. 555)

            W I kwartale 2004 roku  plan wydatków wzrósł o kwotę 14.219 tys. zł, z tego:

1. Zwiększenie planu wydatków dokonane decyzjami Ministra Finansów o kwotę 14.488 tys. zł na zadania z zakresu:

-          rolnictwa i łowiectwa - 12 tys. zł

-          handlu - 238 tys. zł

-          transportu  i łączności - 1.028 tys. zł

-          gospodarki mieszkaniowej - 337 tys. zł

-          działalności usługowej - 1.339 tys. zł

-          administracji publicznej - 319 tys. zł

-          ochrony zdrowia - 4.360 tys. zł

-          pomocy społecznej - 476 tys. zł

-          pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej - 860 tys. zł

-          edukacyjnej opieki wychowawczej - 255 tys. zł

-          gospodarki komunalnej i ochrony środowiska - 5.264 tys. zł

2. Zmniejszenie planu wydatków z zakresu rolnictwa i łowiectwa o kwotę 269 tys. zł,

w wyniku przeniesienia z dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do cz. 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58 poz. 555).

 

Budżet Wojewody Podlaskiego na koniec I kwartału 2004 roku przedstawia się następująco:

-  dochody                                                                             -    26.417 tys. zł

-  wydatki                                                                               -  388.707 tys. zł

z tego:

-  wydatki bieżące                  -  297.235 tys. zł

-  wydatki inwestycyjne          -    91.472 tys. zł

 

Budżet Wojewody zrealizowany został następująco:

-  dochody                                                                 -      6.608 tys.   tj. 25,0 %

-  wydatki                                                                   -    88.665 tys.   tj.  22,8 %

   z tego:

-  wydatki bieżące                         - 86.061 tys. zł, tj. 29,0 %

-  wydatki inwestycyjne                 -   2.604 tys. zł, tj.   2,8 %

Wykonanie  dochodów i wydatków przedstawiają załączniki.

Nr 1 - wykonanie dochodów w działach

Nr 2 - wykonanie wydatków  w działach

Nr 3 - dochody i wydatki realizowane przez podległe jednostki organizacyjne

            Wykonanie dochodów budżetowych w poszczególnych działach jest zróżnicowane.

            Realizacja dochodów w zasadzie przebiegała prawidłowo i terminowo.

            Wskaźnik wykonania dochodów ukształtowany został poprzez określone terminy dokonywanych opłat.

Odchylenia od planu realizacji omówione zostały  przy poszczególnych działach.

 Wydatki

            Plan po zmianach wydatków budżetu Wojewody w 2004r. wynosił 388.707 tys. zł, natomiast wykonanie 88.665 tys. zł.

Z analizy wynika, iż w okresie I kwartału 2004r. wykorzystywane były głównie wydatki bieżące.

Wyższy wskaźnik wykonania wynika z:

-          wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego

-          zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń funkcjonariuszom PSP "płatnych z góry"

-    przekazania w znacznej wysokości środków przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych (30,8%), sfinansowania jednostkom samorządu terytorialnego zobowiązań z tytułu uregulowania przewoźnikom zaległości za 2003r. powstałych w zakresie finansowania dopłat do ulg ustawowych w publicznym transporcie autobusowym oraz sfinansowania oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą (100%).

 Realizacja dochodów i wydatków przez poszczególne jednostki przedstawia się następująco:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo

1.  Dochody

Plan                -  48 tys. zł,

Wykonanie      -    7 tys. zł, tj. 14,6%.

Planowane dochody uzyskano z oceny laboratoryjnej materiału siewnego, oceny weryfikacyjnej sadzeniaków ziemniaka oraz czynszu za wynajmowanie pomieszczeń dla ODR w Suwałkach.

Niskie wykonanie dochodów jest spowodowane sezonowością oceny materiału siewnego oraz oceny polowej. Ocena polowa plantacji nasiennych, szkółek drzew owocowych i krzewów jagodowych jest przeprowadzana na przełomie II i III kwartału, natomiast ocena weryfikacyjna sadzeniaków ziemniaka głównie w IV kwartale.

Dochody były terminowo odprowadzane do Urzędu Skarbowego.

Na koniec okresu sprawozdawczego wystąpiły zaległości w kwocie 3 tys. zł.  W stosunku do dłużników wszczęto postępowanie egzekucyjne.

2.  Wydatki

Wydatki przeznaczone zostały na:

-  działalność statutową jednostki, rozdz. 01032

Plan wg ustawy budżetowej                                 -  4.687 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                 - 4.663 tys.  

            wydatki inwestycyjne        -      24 tys. zł

Plan po zmianach                                                            -  4.699 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                 - 4.675 tys.  

            wydatki inwestycyjne        -      24 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                         -  1.205 tys. zł, tj. 25,8%

Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 12 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją  Ministra Finansów z przeznaczeniem na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla urzędnika mianowanego z dniem 1.10.2003r.

Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu.

Wyższy wskaźnik wykonania wystąpił w wydatkach przeznaczonych na zakup materiałów i wyposażenia (zakup paliwa, odczynników i materiałów laboratoryjnych, tonerów) - 36,6%. Jest to spowodowane zwiększoną ilością przeprowadzanych badań wynikających z zawartych porozumień akcesyjnych w zakresie ochrony roślin między Polską a Unią Europejską. W związku z urzędową rejestracją rolników i przedsiębiorców wysokie wykonanie wystąpiło również w wydatkach na pokrycie kosztów usług pocztowych oraz  związanych z utrzymaniem łączy i obsługą systemu informatycznego - 38,9%. Szacuje się, że do końca kwietnia br. Wojewódzki Inspektorat zarejestruje ok. 5 tys. producentów.

Niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe (20,6%) w związku z niepełnym zatrudnieniem oraz planowaną wypłatą nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych w późniejszym terminie.

Wystąpiono o zwiększenie planu wydatków na dofinansowanie nowych zadań wynikających z ustawodawstwa polskiego dostosowującego nowe prawo do dyrektyw UE.

Wydatki inwestycyjne w kwocie 24 tys. zł zostaną wykorzystane w okresie późniejszym na zakup samochodu osobowego.

- dotacje celowe na zadania realizowane przez powiaty na podstawie porozumień z organami administracji rządowej - badanie opryskiwaczy, rozdz. 01017

Plan wg ustawy budżetowej - 33 tys. zł

W I kwartale br. zadanie to nie było realizowane.

             

Wojewódzki Inspektorat Weterynarii

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01033   

1.  Dochody

Plan wg ustawy budżetowej  -  2.600 tys. zł,

Plan po zmianach                  -  2.275 tys. zł

Wykonanie                             -     427 tys. zł, tj. 18,8%.

            Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 325 tys. zł wynika z przeniesienia z dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do części 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58, poz. 555)

            Planowane dochody zostały zrealizowane w kwocie 415 tys. zł z tytułu pobieranych opłat za graniczne odprawy weterynaryjne oraz za wykonywane weterynaryjne badania laboratoryjne próbek skierowanych do laboratoriów w trakcie sprawowanego nadzoru przez powiatowych inspektorów weterynarii (376 tys. zł) a także z najmu i dzierżawy składników majątkowych (39 tys. zł).

            Ponadto jednostka osiągnęła nieplanowane dochody w kwocie 12 tys. zł, głównie z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych (11 tys. zł) oraz odsetek od kontrahentów (1 tys. zł).

            Niskie wykonanie dochodów wynika z mniejszej niż planowano ilości dokonywanych granicznych odpraw weterynaryjnych oraz badań laboratoryjnych.

            W jednostce wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych w wysokości 19 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania sądowego

2. Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                          -  5.141 tys. zł

w tym:  wydatki bieżące         -  4.701 tys. zł

             wydatki inwestycyjne -     440 tys. zł

Plan po zmianach                                         -  4.872 tys. zł

w tym:  wydatki bieżące         -  4.432 tys. zł

             wydatki inwestycyjne -     440 tys. zł

Wykonanie      wydatków bieżących              -  1.424 tys. zł, tj. 32,1%

Zmniejszenie planu o kwotę 269 w stosunku do ustawy budżetowej wynika z przeniesienia z dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do części 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58, poz. 555)

Środki zostały wykorzystane na utrzymanie i funkcjonowanie jednostki.

Wyższy wskaźnik wykonania związany jest ze zmniejszeniem planu wydatków oraz zrealizowaniem w 42% pozapłacowych wydatków rzeczowych (zakup materiałów, towarów, sprzętu i wyposażenia oraz usług) - szczególnie na uruchomienie granicznego inspektoratu w Kuźnicy spełniającego wymogi UE. Ponadto w 89,6% wydatkowano środki na dodatkowe wynagrodzenie roczne.

Wydatki inwestycyjne zostaną wykorzystane w okresie późniejszym.

Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.

 

Powiatowe inspektoraty weterynarii 

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01034

1. Dochody

Plan wg ustawy budżetowej  -  1.768 tys. zł,

Wykonanie                             -     407 tys. zł, tj. 23,0%.

            Planowane dochody zostały zrealizowane w kwocie 403 tys. zł z tytułu pobieranych opłat za wykonywane czynności urzędowe (wpływy ze świadczonych usług weterynaryjnych) oraz z najmu i dzierżawy składników majątkowych.

            Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 4 tys. zł, z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych oraz opłat za wpis do rejestru podmiotów spełniających warunki weterynaryjne.

            Wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych w wysokości 10 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania sądowego

2.  Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                                     - 7.569 tys. zł

z tego: wydatki bieżące                     -  7.276 tys. zł

       wydatki inwestycyjne             -      293 tys. zł

Wykonanie                                                               -  2.188 tys. zł, tj. 28,9%

z tego: wydatki bieżące                     -  2.119 tys. zł, tj. 29,1%

 wydatki inwestycyjne            -       69 tys. zł, tj. 23,5%

Środki zostały wykorzystane na finansowanie wydatków związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem 14 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Wyższy wskaźnik wykonania wydatków wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, poniesienia jednorazowych opłat rocznych, a także wyższych niż planowano wydatków na zakup energii cieplnej, elektrycznej oraz usług pocztowych i telefonicznych.

Wydatki na wynagrodzenia osobowe wykorzystano w 22,6%, głównie w wyniku niepełnego zatrudnienia, nie wypłacenia w całości podwyżki wynagrodzeń w grupie osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, przebywaniem pracowników na zwolnieniach lekarskich, urlopach macierzyńskich, a także w związku z planowanymi w okresie późniejszym wypłatami nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych.

W ramach wydatków inwestycyjnych zostały zakupione dwa samochody osobowe.

Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt . . .

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01022

Wydatki realizowane były przez Wojewódzki Inspektorat Weterynarii i powiatowe inspektoraty weterynarii.

Plan wg ustawy budżetowej - 1.282 tys. zł,

Wykonanie                             -    450 tys. zł. tj. 35,1%

            Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na realizację zadań ustawowych nałożonych na Inspekcję Weterynaryjną, tj. na:

-          badania kontrolne występowania zakażeń zwierząt w kierunku gruźlicy, białaczki, brucelozy bydła oraz brucelozy owiec i kóz,

-          zakup materiałów, leków, odczynników do badań monitoringowych środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,

-          prowadzenie obserwacji zwierząt podejrzanych o wściekliznę, szczepienia interwencyjne zwierząt podejrzanych o zakażenie,

-          opłaty za badania monitoringowe wykonywane przez Państwowy Instytut Weterynarii w Puławach,

-          inne zadania ustawowe, w tym wypłaty odszkodowań  za zwierzęta likwidowane z powodu chorób zakaźnych, likwidację materiału zakaźnego z laboratorium, koszty dojazdów pracowników do miejsc wykonywanych zadań oraz dowozu zwłok zwierząt  i pobranych próbek.

Zadania były realizowane prawidłowo i terminowo. Pozostałe do wykorzystania środki nie zabezpieczą wykonywania planowanych zadań, w tym badań kontrolnych. W związku z tym wystąpiono o zwiększenie środków z rezerwy celowej budżetu państwa.

 

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej  Artykułów Rolno-Spożywczych 

Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01023

1.      Dochody

Plan                -  70 tys. zł

Wykonanie      -  46 tys. zł, tj. 65,7%.

Planowane dochody osiągnięte zostały w kwocie 44 tys. zł i pochodziły z tytułu dokonywania oceny jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych, tj. opłat za wydane świadectwa jakości.

Nieplanowane dochody w kwocie 2 tys. zł pochodziły z wpływu za wykonane analizy laboratoryjne.

            Wysoki stopień realizacji planu rocznego spowodowany został dużą ilością wydanych świadectw jakości na półtusze wieprzowe, których eksport stale rośnie.

            Dochody odprowadzane były terminowo do Urzędu Skarbowego.

Na koniec okresu sprawozdawczego wystąpiły zaległości z lat ubiegłych w kwocie 1 tys. zł. za analizy laboratoryjne. W stosunku do dłużników zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne.

2.  Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                                     - 1.120 tys. zł

w tym:  wydatki bieżące                    - 1.107 tys.  

  wydatki inwestycyjne            -      13 tys. zł

Wykonanie                                                                -  296 tys. zł, tj. 26,4%

w tym:  wydatki bieżące                    - 291 tys. zł, tj. 26,3% 

  wydatki inwestycyjne            -     5 tys. zł, tj.38,5%

Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na działalność statutową jednostki.

       Wyższy wskaźnik wykorzystania wydatków wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego (77,8%), przekazania środków na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (76,3%) oraz wydatkowania w 44,2% planu wydatków na ogrzewanie pomieszczeń, energię elektryczną i wodę.

Wydatki inwestycyjne w kwocie 5 tys. zł przeznaczono na zakup komputera przenośnego. Planowany zakup centralki telefonicznej nastąpi w II kwartale br.

Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

 

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej

Dział 500 - Handel, rozdz. 50001

1. Dochody

Plan                 - 4 tys. zł

Wykonanie      - 8 tys. zł, tj. 200,0 %

            Jednostka osiągnęła dochody z tytułu opłat za analizy laboratoryjne. Na tak wysoki wskaźnik wykonania dochodów wpływ miała duża wadliwość badanych artykułów.

2. Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                          - 2.479 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 2.417 tys.  

 wydatki inwestycyjne -      62 tys. zł

Plan po zmianach                                          - 2.717 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 2.655 tys.  

 wydatki inwestycyjne -      62 tys. zł

Wykonanie                                                        -   697 tys. zł  tj. 25,7 %

w tym: wydatki bieżące          -    673 tys. zł, tj. 25,3 % 

 wydatki inwestycyjne -      24 tys. zł, tj. 38,7 %

Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów o kwotę 238 tys. zł z przeznaczeniem na realizację "Programu Wykonawczego wdrażania systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego podejścia".

 Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z planem finansowym na działalność jednostki.

Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu.

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 rok zrealizowana została w 88,5%. W ramach pozapłacowych wydatków rzeczowych najwyższe wydatki poniesiono na opłaty za centralne ogrzewanie oraz usługi remontowe (32,1%).

Nieco niżej (23,2%) zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia w związku z nie wypłaceniem planowanych podwyżek Wojewódzkiemu Inspektorowi Inspekcji Handlowej i jego Zastępcy,  planowaną wypłatą w terminie późniejszym odprawy emerytalnej i 13 nagród jubileuszowych.

Wydatki inwestycyjne w kwocie 24 tys. zł zostały wydatkowane na zakup 3 aparatów cyfrowych, kserokopiarki, laptopa i 2 zestawów komputerowych.

Zobowiązania  wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.

 
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego

Dział  710 - Działalność usługowa, rozdz. 71015

1.      Dochody

Nieplanowane dochody w kwocie 2 tys. zł uzyskano z opłat za pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych i za czynności egzekucyjne, z tytułu grzywien w celu przymuszenia oraz upomnień nałożonych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego.

2.      Wydatki

Wydatki przeznaczone zostały na:

- działalność i funkcjonowanie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego

Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące)   -   1.050  tys. zł

Plan po zmianach                                                -   1.378 tys. zł

z tego:  wydatki bieżące               -     1.339 tys. zł

             wydatki inwestycyjne       -          39 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                          -      275 tys. zł, tj. 20,5 %

Plan po zmianach wynika ze zwiększeń decyzjami Ministra Finansów w kwocie 328 tys. zł z przeznaczeniem na:

-       realizację nowych zadań kontrolnych wynikających z ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane (51 tys. zł) - zwiększenie zatrudnienia o 2 osoby w grupie członków korpusu służby cywilnej od dnia 1 kwietnia 2004r.

-       realizację "Programu Wykonawczego wdrażania systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego podejścia", w tym skutków zwiększenia zatrudnienia (wynagrodzenia wraz z pochodnymi) od dnia 1 kwietnia 2004r. o sześciu członków korpusu służby cywilnej (277 tys. zł)

Wydatki realizowane były zgodnie z planem finansowym.

Poszczególne wydatki zostały wykonane w różnym stopniu. Wydatki na  wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego zostały zrealizowane w 88,7%. Niżej od planowanego wskaźnika zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe  - w związku z zabezpieczeniem środków na wypłaty nagród jubileuszowych w terminie późniejszym. Niski wskaźnik wykonania wydatków bieżących oraz brak realizacji wydatków inwestycyjnych wynika głównie ze zwiększenia planu wydatków decyzjami Ministra Finansów dnia 12 i 30 marca br.

 Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.

 -  dotacje celowe na zadania bieżące  z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty w zakresie działalności powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego

Plan wg ustawy budżetowej         - 1.783 tys. zł,

Plan po zmianach                                     - 2.794 tys. zł,

Wykonanie                                    - 567 tys. zł tj. 20,3%,

Plan po zmianach wynika ze zwiększeń decyzjami Ministra Finansów w kwocie 1.011 tys. zł z przeznaczeniem na:

-            sfinansowanie skutków przechodzących z 2003r. z tytułu zwiększenia zatrudnienia od dnia 1 listopada 2003r. o 20 osób w grupie członków korpusu służby cywilnej (803 tys. zł)

-            sfinansowanie wydatków związanych ze zwiększeniem zatrudnienia o 8,5 osób w grupie członków korpusu służby cywilnej na obsługę finansowo-księgowo-kadrową od dnia 1 kwietnia 2004r. (208 tys. zł)

       Na niski wskaźnik wykonania wpływ miało zwiększenie planu wydatków decyzją Ministra Finansów dnia 12 marca br.

- dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - z przeznaczeniem na zakup samochodów w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego.

Plan wg ustawy budżetowej           - 417 tys. zł, 

Wykonanie                                      - 270 tys. zł, tj. 64,7%

 

Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej

1.  Dochody

Plan                -  86 tys. zł 

Wykonanie      -  21 tys. zł  tj. 24,4%

Dochody zostały zrealizowane przez:

-       Komendę Wojewódzką PSP - 6 tys. zł, tj. 50,0%

Planowane dochody w kwocie 12 tys. zł zrealizowane zostały w kwocie 2 tys. zł z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.

Jednostka osiągnęła również nieplanowane dochody w kwocie 4 tys. zł z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.

-   Komendy powiatowe PSP   - 15 tys. zł , tj. 20,3%

Planowane dochody w kwocie 74 tys. zł z tytułu sprzedaży wyrobów i składników majątkowych, najmu i dzierżawy składników majątkowych oraz z wpływów z usług osiągnięte zostały w kwocie 15 tys. zł .

            W Komendzie Wojewódzkiej PSP wystąpiły zaległości w pozyskiwaniu dochodów w kwocie 1 tys. zł głównie z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.

2.  Wydatki

Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

Wydatki zostały przeznaczone na:

- utrzymanie i działalność statutową Komendy Wojewódzkiej PSP.

Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące)      - 5.488 tys. zł

Wykonanie                                                              - 1.343 tys.   tj.  24,5%.

Wydatki zostały wykorzystane w różnym stopniu.

Niższy wskaźnik wykorzystania wydatków wynika głównie z wykonania w 4,5%  wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń, świadczeń pieniężnych wypłacanych funkcjonariuszom zwalnianym ze służby oraz pozostałych należności funkcjonariuszy.  Związane jest to z terminem płatności z grupy świadczeń, który  przypada głównie na II i III kwartał oraz z nie złożeniem wniosków przez funkcjonariuszy przewidzianych do odejścia na emeryturę w I półroczu. Przewiduje się, że wydatki w  § 4060 i § 4080 nie zostaną w pełni wykorzystane.

Wydatki na wynagrodzenia osobowe oraz uposażenia zrealizowano w 24% głównie w wyniku niepełnego zatrudnienia.

Wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowane zostały w 99% a nagrody roczne dla funkcjonariuszy w 85%

Realizacja wydatków zapewniła wykonanie zadań zgodnie z opracowanym na 2004r. planem rzeczowo - finansowym.

- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez  powiaty  - na działalność 14 komend powiatowych PSP

Plan wg ustawy budżetowej            - 39.654 tys. zł

Wykonanie                                       -12.335 tys. zł, tj. 31,1%

Wyższy wskaźnik przekazania dotacji wynika z przekazania wydatków na płatne z góry wynagrodzenie funkcjonariuszy oraz na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród rocznych. Dotacje celowe były przez komendy wykorzystane w kwocie 9.874 tys. zł, tj. zgodnie z planowanym przeznaczeniem.

-  dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne  z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty

Plan wg ustawy budżetowej            - 4.040 tys. zł

Wykonanie                                       - 1.306 tys. zł,  tj. 32,3%

Przekazaną dotację powiaty wykorzystały w kwocie 1.014 tys. zł głównie na zakup samochodów pożarniczych oraz w niewielkim stopniu na kontynuowanie inwestycji budowlanych, tj. budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów w Białymstoku, Łomży i Suwałkach, Bielsku Podlaskim, Grajewie, Hajnówce i Sejnach. Nieodpowiednie warunki atmosferyczne (utrzymująca się długo niska temperatura) uniemożliwiły zakończenie planowanych w I kwartale prac budowlanych. W związku z tym płatność za wykonane roboty została przesunięta na II kwartał, po zakończeniu etapu umożliwiającego częściowy ich odbiór.

Dział 852 - Pomoc społeczna,  rozdz. 85216

Środki przeznaczone zostały na:

- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na wypłatę zasiłków rodzinnych  funkcjonariuszom komend powiatowych  PSP 

Plan wg ustawy budżetowej            - 273 tys. zł,

Wykonanie                                       -   82 tys. zł,  tj. 30,0%

-              świadczenia społeczne

Plan wg ustawy budżetowej            - 8 tys. zł

Wykonanie                                       - 1 tys.   tj. 12,5%

          Wydatki przeznaczono na wypłatę zasiłków rodzinnych funkcjonariuszom Komendy Wojewódzkiej PSP.

 

Kuratorium  Oświaty

Wydatki

Dział 801 - Oświata i wychowanie

Plan wg ustawy budżetowej                          -   5.292 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          -  4.722 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -     570 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  -   1.425 tys. zł, tj. 30,2 %

Wydatki przeznaczone zostały na:

-  działalność i funkcjonowanie Kuratorium Oświaty

Plan wg ustawy budżetowej                       - 4.460 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                   - 3.890 tys. zł

       wydatki inwestycyjne           -    570 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                - 1.342  tys.   tj. 34,5%

Wydatki  zostały przeznaczone na utrzymanie i statutową działalność jednostki.

Wyższy wskaźnik wykonania wynika z: wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 100%, wykorzystania w 56,3% wydatków na remont budynku Kuratorium (tj. czyszczenie chemiczne i modernizacja centralnego ogrzewania w budynku biurowym i gospodarczym Kuratorium Oświaty, wykonanie tynków strukturalnych na parterze i klatce schodowej do wysokości I piętra, zamontowanie zabudów przyściennych w pokojach na I piętrze)  oraz wypłacenia wyższych wynagrodzeń 35 pracownikom pedagogicznym, którzy w 2003r. uzyskali wyższy stopień awansu zawodowego - nauczyciela dyplomowanego (skutki podwyżek nie zostały zabezpieczone w budżecie 2004r.)

Wydatki pozapłacowe zostały wykonane w  36,4% głównie w związku z prowadzonym remontem  - zwiększonymi zakupami materiałów, wyposażenia i energii oraz opłatami czynszu za oddziały zamiejscowe w Łomży i Suwałkach.

Wydatki inwestycyjne  zostaną wykorzystane w terminie późniejszym. 

-  zadania Kuratora z zakresu oświaty

Plan wg ustawy budżetowej            -    817 tys. zł

Wykonanie                                      -      80 tys. zł  tj. 9,8 %

Wydatki zostały przeznaczone na organizację wojewódzkich konkursów, przeglądów i imprez artystycznych dla dzieci i młodzieży, częściowe pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem wojewódzkich zawodów sportowo-obronnych oraz wojewódzkich konkursów przedmiotowych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, przygotowanie egzaminu dojrzałości Matura-Zima 2004r., opracowanie i recenzje tematów maturalnych oraz wydanie  "Podlaskich Wieści Oświatowych".

Niski wskaźnik wykonania wydatków wynika z faktu, iż nie zostały uruchomione środki na:

-          wypłatę nagród Kuratora nauczycielom, ponieważ płacone są one w październiku z okazji Dnia Edukacji Narodowej,

-          dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego,

-          wypłatę świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, którzy swój fundusz scentralizowali w Kuratorium Oświaty.

-       wypłatę rent

     Plan wg ustawy budżetowej         - 15 tys. zł                             

Wykonanie                                    -   3 tys. zł, tj. 20,0%

Wydatki zostały przeznaczone  na wypłatę 2 rent powypadkowych.

Na koniec I kwartału wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie 1.004 tys. zł, które do 31 marca br. nie zostały potwierdzone z tytułu kompensaty dla Urzędu Skarbowego w Katowicach i Urzędu Skarbowego w Warszawie z powodu braku materiałów źródłowych oraz potwierdzenia tego samego zobowiązania przez dwa różne urzędy skarbowe. Trwa dochodzenie w Prokuraturze Rejonowej dla miasta Białegostoku Sygn. akt 3 ds. 95/02 z dnia 13 maja 2002r. w sprawie poświadczenia nieprawdy w dokumentach dla PPHU "Hard" i Banku Rozwoju Exportu S.A. w Warszawie przez dyrektora i główną księgową Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Białymstoku.

Dział 851 - Ochrona zdrowia

Wydatki przeznaczone zostały na :

-                   dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci i młodzież przebywającą w placówkach oświatowych

Plan wg ustawy budżetowej                 - 70 tys. zł,

Plan po zmianach                                                                                                                       - 61 tys. zł,

Wykonanie                                                                                                                                  - 9 tys. zł, tj. 14,8%

       Zmiana planu wynika z konieczności opłacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci uczące się w szkołach podstawowych i gimnazjum w Białymstoku, Łomży i Zambrowie.

-                   dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami -  na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci w szkołach podstawowych

Plan po zmianach                                                                                                                       - 9 tys. zł,

Wykonanie                                                                                                                                  - 2 tys. zł, tj. 22,2%

Niższy wskaźnik wykonania wynika z mniejszej niż planowano liczby dzieci, za które opłacana jest składka.

Dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza

Wydatki zostały przeznaczone na:

- dotacje jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych - na organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży

Plan wg ustawy budżetowej            - 315 tys. zł

Środki zostaną wykorzystane na organizację letniego wypoczynku dzieci i młodzieży.

 - organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin najuboższych

Plan wg ustawy budżetowej          - 324 tys. zł

           Środki zostaną wydatkowane na sfinansowanie  wypoczynku letniego. 

- sfinansowanie w okresie styczeń - czerwiec 2004r. stypendiów Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych

Plan po zmianach    -  255 tys. zł

Wykonanie               -  128 tys. zł, tj. 50,2 %

Plan zwiększono decyzją Ministra Finansów o kwotę 255 tys. zł. z przeznaczeniem na stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych.

Wypłacono stypendia 168 stypendystom za okres styczeń - marzec 2004 r.

-  sfinansowanie odpisów na fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów

Plan wg ustawy budżetowej          -   3 tys. zł

Wydatki zostaną wykorzystane w maju br.

Zobowiązania wymagalne w tym dziale nie wystąpiły. 

 

Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny

Dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdz. 85133

1.  Dochody

Plan                - 3 tys. zł

Wykonanie      - 1 tys. zł,  tj. 33,3%

Zaplanowane dochody z opłat za wykonywane przez laboratorium badania leków  recepturowych i aptecznych sporządzanych w aptekach, pobranych w trakcie kontroli planowych, w których stwierdzono, że leki nie spełniają wymagań jakościowych zostały osiągnięte w wysokości 1 tys. zł

2.  Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                          - 872 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 832 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -   40 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  - 232 tys.   tj. 27,9%

Wydatki wykonane były zgodnie z przeznaczeniem.

Poszczególne wydatki realizowane były w różnym stopniu.

Nieco niżej od planowanego wskaźnika zostały wykonane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku z niepełnym zatrudnieniem.

Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r. została zrealizowana w 89,5%. Wydatki inwestycyjne wykorzystane zostaną w późniejszym okresie. 

Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

 

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska

Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90014

1.  Dochody

Plan                - 4 tys. zł

Wykonanie      - 1 tys. zł, tj. 25,0 %

Jednostka osiągnęła nieplanowane dochody w kwocie 1 tys. zł z tytułu rozliczeń za rozmowy telefoniczne. Planowane dochody jednostka zamierza uzyskać w następnych kwartałach.

2.  Wydatki

Plan wg ustawy budżetowej                          - 5.354 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 4.609 tys. zł

           wydatki inwestycyjne  -    745 tys. zł

Plan po zmianach                                          - 5.453 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 4.708 tys.  

 wydatki inwestycyjne -    745 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                     - 1.317 tys.   tj. 28,0 %

Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów o kwotę 99 tys. zł z przeznaczeniem na realizację "Programu Wykonawczego wdrażania systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego podejścia".

Wydatki bieżące przeznaczono zgodnie z planem na utrzymanie jednostki i jej działalność statutową.

Poszczególne wydatki zostały zrealizowane w różnym stopniu.

Na wyższy wskaźnik wykonania wpłynęły głównie wydatki przeznaczone na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi oraz zakup energii elektrycznej, cieplnej i wody.

Nieco niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku ze zwiększeniem planu o kwotę  44 tys. zł decyzją Ministra Finansów z dnia 30.03.2004r. i planowaną wypłatą nagród jubileuszowych w terminie późniejszym. 

Wydatki inwestycyjne zostaną wykorzystane w terminie późniejszym. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja na przeprowadzenie postępowania przetargowego.

Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.

 

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków

Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

1.      Dochody

Plan                - 8 tys. zł

Wykonanie      - 2 tys. zł, tj. 25,0%

Dochody  uzyskano  z tytułu opłat czynszu przez najemców pomieszczeń w Pałacu Hasbacha.

2.      Wydatki

Wydatki przeznaczone zostały na:

- ochronę i konserwację zabytków

Plan wg ustawy budżetowej                       -    581 tys. zł

W związku z długotrwałą procedurą przetargową związaną z procesem wyłaniania wykonawców prac konserwatorskich, wydatki zrealizowane zostaną w II półroczu br.

-  działalność i funkcjonowanie jednostki

Plan wg ustawy budżetowej                                 - 1.319 tys. zł

w  tym:  wydatki bieżące               - 1.259 tys. zł

              wydatki inwestycyjne      -      60 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                         -  346 tys. zł  tj.  27,5 %

Poszczególne wydatki zostały zrealizowane w różnym stopniu.

Wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 83,7%, zaś odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 91,7%. Niżej zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe 21,6% w związku z niepełnym zatrudnieniem i planowaną wypłatą nagród jubileuszowych w terminie późniejszym.

 Realizacja wydatków inwestycyjnych nastąpi w II kwartale. 

Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.

 

Podlaski Urząd Wojewódzki

 

Wydział Środowiska i Rolnictwa

1.        Dochody

Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo

Dochody zostały zrealizowane w:

-  rozdz. 01002 - Ośrodki Doradztwa Rolniczego

Plan               -  30 tys. zł

Wykonanie    -  7 tys. zł tj. 23,3%.

Planowane dochody uzyskano z opłat za wynajem garaży, wykorzystanie sprzętu komputerowego na opracowanie biznesplanów oraz rozliczeń z lat ubiegłych.

- rozdz. 01008 - Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych

Plan                          -  232 tys. zł

Wykonanie  -    45 tys. zł tj. 19,4%

Planowane dochody uzyskano z tytułu opłat melioracyjnych pobieranych przez powiaty od rolników indywidualnych. Niskie wykonanie spowodowane jest głównie tym, że ostatecznym terminem wnoszenia wpłat za dany rok jest 15 września.

Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 58 tys. zł z tytułu opłat melioracyjnych.

Dział 750 - Administracja publiczna

Plan                                                            - 56 tys. zł

Wykonanie                                         -   7 tys. zł, tj. 12,5 %

            Dochody uzyskano z tytułu opłat od osób przystępujących do egzaminu stwierdzającego kwalifikacje w zakresie gospodarowania odpadami. Niskie wykonanie planowanych dochodów wynika z mniejszej niż zakładano ilości osób przystępujących do w/w egzaminu oraz braku wniosków do postępowania negocjacyjnego.

Dział 925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody, rozdz. 92502

Plan     - 3 tys. zł

Zaplanowane dochody w Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej w kwocie 2 tys.   z tytułu sprzedaży wydawnictw książkowych i multimedialnych i opłat za wstęp i oprowadzanie po parku  oraz w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny Narwi w kwocie 1 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw o parku  nie zostały osiągnięte w związku z brakiem turystów odwiedzających parki w okresie zimowym. Wzrost liczby odwiedzających parki krajobrazowe nastąpi w II i III kwartale.

2.  Wydatki

Dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo

Wydatki tego działu zostały przeznaczone na:

- działalność Podlaskiego Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.

Plan wg ustawy budżetowej                                   -  9.199 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                   -  8.801 tys. zł

            wydatki inwestycyjne           -     398 tys. zł

Wykonanie   wydatków bieżących                         -  2.345 tys. zł, tj. 26,6%

Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na działalność statutową jednostki.

Poszczególne wydatki zostały wykorzystane w różnym stopniu.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne wykorzystano  w 93,9%.

Wynagrodzenia osobowe wykorzystane zostały w 21,6% głównie w związku z niepełnym zatrudnieniem.

Pozapłacowe wydatki rzeczowe zrealizowano w 22,7% w związku z wprowadzonymi ograniczeniami miesięcznych limitów kilometrów na pojazdy służbowe oraz wydatków na rozmowy telefoniczne, umowy zlecenia, kursy i szkolenia. Wyższa  realizacja wydatków nastąpi w II kwartale w związku z organizacją "Dni Otwartych Drzwi".

Wydatki inwestycyjne i na zakupy inwestycyjne będą realizowane w okresie późniejszym.

Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

-  dotacje na finansowanie zadań budżetowych rolnictwa

Plan wg ustawy budżetowej            -  5.513  tys. zł,

Wykonanie                                        -    280  tys. zł, tj. 5,1%

w tym na:

- prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa  -  rozdz. 01005

Plan wg ustawy budżetowej - 1.616 tys. zł

Wydatki w I kwartale nie były realizowane. Wynika to z sezonowości prac geodezyjnych, których koncentracja następuje głównie w III i na początku IV kwartału. Ponadto wyłanianie wykonawców na roboty geodezyjno - urządzeniowe odbywa się w drodze przetargów, co opóźnia ich rozpoczęcie.

- utrzymanie urządzeń melioracji wodnych - rozdz. 01008

Plan  wg ustawy budżetowej      -  3.636 tys. zł,

Wykonanie                                  -     280 tys. zł, tj. 7,7%

Zadanie jest wykonywane w ramach dotacji celowej na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej przez samorząd województwa. Środki zostały wykorzystane na bieżące utrzymanie i konserwację: cieków uregulowanych i kanałów - 5,1 km, 12 stacji pomp oraz zbiornika Siemianówka (czasza) i małych elektrowni wodnych.

Niski procent wykonania wynika z sezonowości robót konserwacyjnych. Największe zaawansowanie robót jest w okresie czerwiec - wrzesień.

- spółki wodne -  rozdz. 01009

Plan wg ustawy budżetowej       - 261 tys. zł

Planowane wydatki nie zostały w I kwartale wykorzystane. Są to dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności spółek wodnych. Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 10/04 Wojewody Podlaskiego ustalono szczegółowe zasady postępowania przy udzielaniu w 2004r. dotacji podmiotowych spółkom wodnym. Pismem z dnia 24 marca br. poinformowano spółki wodne o możliwości otrzymania dotacji oraz określono termin składania wniosków do dnia 30 kwietnia 2004r. Przewidywany termin przekazania środków finansowych spółkom to miesiąc lipiec i październik.

- wydatki  inwestycyjne -  budowa  urządzeń melioracji wodnych  - rozdz. 01008

Plan  wg ustawy budżetowej - 2.810 tys. zł

Wykonanie                             -    351 tys. zł , tj. 12,5%

Są to dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez samorząd województwa. Przekazana dotacja wykorzystana została głównie na budowę  zbiornika małej retencji Kuźnica, usuwanie ujemnych skutków piętrzenia zbiornika Siemianówka (sinice) oraz na sfinansowanie melioracji użytków rolnych w Gminie Bakałarzewo.

Niskie wykonanie wynika z sezonowości robót melioracyjnych oraz dostosowania robót do terminów zbiorów płodów rolnych.

Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

Dział 020 - Leśnictwo

Wydatki tego działu przeznaczono na

-       dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na zadania z zakresu gospodarki leśnej

Plan wg ustawy budżetowej -  59 tys. zł,

Powiatom nie zostały przekazane środki w związku z tym, iż prace zalesieniowe i odnowieniowe wykonywane są w II i III kwartale.

Dział 050 - Rybołówstwo i rybactwo, rozdz. 05003

Państwowa Straż Rybacka

Plan wg ustawy budżetowej                          - 780 tys. zł

w tym:  wydatki bieżące                    - 730 tys. zł

             wydatki inwestycyjne            -   50 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  -  198 tys. zł, tj. 27,1 %

Wydatki wykorzystano zgodnie z planem finansowym na działalność jednostki.

Na wyższy wskaźnik wykonania wydatków wpłynęła wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 rok (98,0%), pokrycie kosztów łączności, przeglądów technicznych samochodów służbowych i dzierżawę pomieszczeń (54,0%) oraz ubezpieczenie samochodów służbowych i przyczep podłodziowych (55,9 %).

Wydatki inwestycyjne zostaną wykorzystane w okresie późniejszym.

Zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.

Dział 710 - Działalność usługowa, rozdz. 71005

Plan wg ustawy budżetowej              - 47 tys. zł

Wydatki przeznaczone na realizację III etapu opracowania "Zasoby eksploatacyjne wód podziemnych województwa podlaskiego", aktualizację opracowania "Ewidencja złóż, kopalin udokumentowanych na obszarze województwa podlaskiego" oraz wykonanie przez rzeczoznawców opinii dotyczących opracowań geologicznych  zostaną wykorzystane w późniejszym okresie.

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75046

Plan wg ustawy budżetowej  - 39 tys. zł

W I kwartale nie wydatkowano środków przeznaczonych na sfinansowanie wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej ds. stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami i komisji ds. negocjacji oraz na działalność komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko, ponieważ odbyło się tylko posiedzenie Komisji ds. gospodarowania odpadami w dniu 31 marca br.

Dział 925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody

Wydatki przeznaczone są na:

- finansowanie działalności jednostek budżetowych - parków krajobrazowych  

z tego:

1/ Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu

Plan  wg ustawy budżetowej                         - 415 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 370 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -   45 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  - 112 tys. zł tj. 30,3%

Wydatki bieżące przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku.

Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych i zwiększonych wydatków związanych z zakupem materiałów i wyposażenia - w tym programów komputerowych.

2/ Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi

Plan  wg ustawy budżetowej                         - 250 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 220 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -   30 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  - 60 tys. zł tj. 27,3%

Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku. Poszczególne wydatki realizowane były w różnym stopniu. Nieco niżej od planowanego wskaźnika zostały wykonane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku z niewypłaceniem wyrównania podwyżek za okres styczeń - marzec. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r. została zrealizowana w 100%. Wyższe wykonanie wydatków pozapłacowych (29,5%) wynika z: przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych (72%), zakupu oleju opałowego na cały rok (84,7%), zakupu materiałów i wyposażenia - w tym płotków do ochrony tras migracji żab.

Wydatki inwestycyjne wykorzystane zostaną w późniejszym okresie.

3/ Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie

Plan wg ustawy budżetowej              -  341 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 317 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -  24 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących      -    97 tys. zł, tj.30,6 %

Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku. Wyższe wykonanie wydatków wynika m.in. z: wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r.,  przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych, opłaty abonamentu telewizyjnego i internetu, przeglądu technicznego samochodu, opłat składek na ubezpieczenie budynków i samochodów, podatku od gruntu i od nieruchomości oraz zakup oleju opałowego.

- odszkodowania dla osób fizycznych za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i wilki

Plan wg ustawy budżetowej            - 590 tys. zł

Wykonanie                           -   57 tys. zł tj. 9,7%

Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę 17 bieżących i 69  zaległych z 2003r. odszkodowań za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i wilki. Niższe wykonanie wydatków wynika z szacowania szkód w okresie późniejszym.

-  zadania w zakresie ochrony przyrody

Plan wg ustawy budżetowej            - 199 tys. zł

Wykonanie                                       -     3 tys. zł, tj. 1,5%

Niski wskaźnik wykonania wynika z zaplanowania na II kwartał br. przeprowadzenia procedur zamówień publicznych oraz późniejszych terminów realizacji umów na wykonanie planów ochrony rezerwatów przyrody, zabiegów pielęgnacyjno-konserwatorskich na pomnikach przyrody i innych zadań z zakresu ochrony przyrody.

 

Wydział Rozwoju Regionalnego

1.      Dochody

Dział  600 - Transport i łączność

W dziale tym wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 159 tys. zł. Dotyczyły one zwrotu dotacji pobranej przez m. Hajnówka w nadmiernej wysokości 108 tys. zł oraz naliczonych od niej odsetek - 51 tys. zł.

Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa

Plan                            -   7.300 tys. zł

Wykonanie                 -      921  tys. zł, tj. 12,6 %

Dochody realizowane są przez powiaty i obejmują wpływy z tytułu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa w zakresie ich sprzedaży,  zamiany, zrzeczenia się, oddania w  użytkowanie wieczyste, najem lub dzierżawę, oddania w trwały zarząd, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności.

Ustawowo opłaty za zarząd i użytkowanie wieczyste są wnoszone do dnia 31.03 każdego roku.

Ze sporządzonych przez starostwa sprawozdań kwartalnych Rb - 27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami wynika, iż faktycznie pobrały znacznie wyższe kwoty.

Na koniec I kwartału  wystąpiły  zaległości w pobieraniu dochodów w kwocie 9.987 tys. zł.

Wskazywane przez starostwa przyczyny zaległości, to słaby stan ekonomiczny przedsiębiorstw, przewlekłość postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego przedsiębiorstw.

Starostwa w celu wyegzekwowania zaległości podejmowały różnorodne działania i tak między innymi wystawiały wezwania do zapłaty, rozkładały płatności na raty, odraczały terminy płatności. 

Ponadto wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 1.108 tys. zł. Dotyczą one zwrotu dotacji pobranej przez m. Hajnówka w nadmiernej wysokości 750 tys. zł na modernizację gospodarki cieplnej oraz naliczonych od niej odsetek 358 tys. zł. (rozdz. 70095)

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75046

Plan                            - 65 tys. zł

Wykonanie                 -   4 tys. zł, tj. 6,2 %

Planowane dochody pochodzą z wpłat osób ubiegających się o uprawnienia instruktorów prawa jazdy. Niskie wykonanie planowanych dochodów wynika z braku wniosków  na uprawnienia budowlane.

Dział 852 - Pomoc społeczna, rozdz. 85215

Nieplanowane dochody w kwocie 3 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.

Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

            W dziale tym wystąpiły zaległości w kwocie 724 tys. zł. Dotyczą one pobranych w nadmiernej wysokości dotacji przez m. Hajnówka - 490 tys. zł oraz naliczonych odsetek 234 tys. zł.

2.  Wydatki

Dział 600 - Transport i łączność

Wydatki przeznaczono na:

- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez samorząd województwa (rozdz. 60003)

Plan po zmianach    - 1.028 tys. zł,

Wykonanie               - 1.028 tys. zł,  tj. 100,0%

Środki zwiększone decyzją Ministra Finansów zostały przeznaczone na sfinansowanie zobowiązań - uregulowanie przewoźnikom zaległości za 2003r. powstałych w zakresie finansowania dopłat do ulg ustawowych w publicznym transporcie autobusowym.

Dotacja została wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem.

- utrzymanie drogowych przejść granicznych

Plan wg ustawy budżetowej            - 5.994 tys. zł

Wykonanie                                       -  1.153 tys.    tj. 19,2%

Wydatki te zostały przeznaczone na zakup usług od Zarządu Drogowych Przejść Granicznych - zakup usług administrowania drogowymi przejściami granicznymi województwa podlaskiego. Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.

Niski wskaźnik wykonania wynika z tego, iż warunki atmosferyczne w I kwartale nie pozwalały na wykonywanie koniecznych remontów i konserwacji obiektów. Ponadto część środków finansowych zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów usług serwisowych sprzętu i urządzeń zakupionych na potrzeby drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy.

- rozbudowę i modernizację międzynarodowych drogowych przejść granicznych

Plan  wg ustawy budżetowej           - 65.555 tys. zł

Wykonanie                                       -  356 tys. zł,  tj. 0,5%

Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na:

-          rozbudowę i modernizację międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy w kwocie 354,5 tys. zł. Po dokonaniu wnikliwej analizy wydatków oraz opracowaniu harmonogramu prac uwzględniającego koszty wykonania zakresu rzeczowego przewidzianego do zrealizowania wynika, że środki nie zostaną wykorzystane w całości. Wydatki w kwocie 22.306 tys. zł zostały zablokowane decyzją Wojewody z dnia 26.04.2004r.

-          prace przystosowawcze w międzynarodowym drogowym przejściu granicznym w Ogrodnikach w związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej w kwocie 1,5 tys. zł - na wykonanie wtórnika w skali 1:500 na obszar przejścia granicznego w Ogrodnikach celem wykorzystania do prac projektowo-kosztorysowych.

Niski wskaźnik wykonania wynika z tego, iż zaplanowane przedsięwzięcia wymagają przygotowania inwestycji od strony technicznej, formalno-prawnej oraz opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej  celem oszacowania wartości kosztorysowej zadania. Ponadto konieczność zastosowania wyboru trybu zamówienia publicznego, przygotowania procedur przetargowych, w świetle ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych   oraz negocjacji umów zleceń związanych z obsługą inwestorską prowadzonych zadań powoduje, iż cała procedura wydłuża się w czasie.

Dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa, rozdz. 70005

Wydatki zostały przeznaczone na:

  dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane  przez  powiaty

Plan wg ustawy budżetowej         - 915 tys. zł

Plan po zmianach                                     - 972 tys. zł

Wykonanie                                    - 170 tys. zł,  tj. 17,5 %

Zmiana planu o kwotę 57 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów z przeznaczeniem dla powiatu wysokomazowieckiego na uregulowanie odszkodowania za wywłaszczoną na rzecz Skarbu Państwa nieruchomość.

Powiaty środki wykorzystały w kwocie 117 tys. zł na:

-       wyceny nieruchomości Skarbu Państwa,

-       zabezpieczenie nieruchomości Skarbu Państwa przed zniszczeniem,

-       nabywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu sądowym,

-       odszkodowania za nieruchomości przejęte na Skarb Państwa.

-   wyceny nieruchomości

Plan wg ustawy budżetowej   ‑  10 tys. zł

Wykonanie                              -   4 tys. zł, tj. 40,0  %

Środki w kwocie 4 tys. zł zostały wydatkowane na pokrycie kosztów wyceny nieruchomości.

-  refundacja spółdzielniom mieszkaniowym poniesionych przez nie kosztów związanych ze scalaniem i podziałem nieruchomości oraz z czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków, w tym również uzasadnionych kosztów prac geodezyjnych

Plan po zmianach            - 280 tys. zł

            Wydatki zostały zwiększone z rezerw celowych budżetu państwa decyzjami Ministra Finansów.

Dział 710 - Działalność usługowa

Wydatki  przeznaczone są na:

 dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa - na sporządzenie mapy topograficznej części województwa podlaskiego i rozbudowę Systemu Informacji o Terenie

     plan wg ustawy budżetowej - 200 tys. zł

 Wykonanie nastąpi w III i IV kwartale w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego i opracowania specyfikacji na wykonanie powyższych prac.

-  dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na wykonanie modernizacji operatów ewidencji gruntów i budynków w zakresie przetwarzania istniejącej bazy danych ewidencji gruntów i budynków z systemu analogowego do postaci numerycznej w formacie Standardu Wymiany Danych Ewidencyjnych i udostępnienia tych danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu budowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli (IACS)

plan wg ustawy budżetowej        - 1.700 tys. zł

z tego na:

-  zadania z zakresu prac geodezyjnych i kartograficznych - 1.400 tys. zł

-  zadania z zakresu opracowań  geodezyjnych i kartograficznych - 300 tys. zł,

Zadania z zakresu prac oraz opracowań geodezyjno-kartograficznych w I kwartale nie były realizowane, ponieważ wdrożenie do wykonania prac geodezyjnych musi być poprzedzone opracowaniem warunków technicznych i specyfikacji na podstawie, których przeprowadzone są procedury przetargowe, zaś postanowienia zawartych umów pozwalają na wydatkowanie kwot jedynie za czynności wykonane i odebrane technicznie.

- prace geodezyjne i kartograficzne z zakresu ewidencji przebiegu granic i powierzchni jednostek ewidencyjnych 

  Plan wg ustawy budżetowej            - 71 tys. zł

Realizacja wydatków nastąpi w III i IV kwartale br. w związku z potrzebą  przeprowadzenia postępowania przetargowego.

Dział 750 - Administracja publiczna

Plan wg ustawy budżetowej              - 47 tys. zł

Wykonanie                                         -   1 tys. zł, tj. 2,1%

Środki zostały wykorzystane na działalność komisji egzaminacyjnej na instruktorów prawa jazdy. Niskie wykonanie wydatków wynika z braku wniosków na uprawnienia budowlane.

Dział 852 - Pomoc społeczna

Plan po zmianach         - 476 tys. zł

Zwiększone decyzją Ministra Finansów dnia 10 marca 2004r. środki w kwocie 476 tys. zł z przeznaczeniem na dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu  administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami na organizację w gminach stanowisk pracy, głównie na zakupy komputerów i oprogramowania, w związku z realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.) w I kwartale nie były wydatkowane.

Dział 900 - Gospodarka  komunalna i ochrona środowiska

Plan po zmianach                                         -  5.165 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          -  5.056 tys. zł

            wydatki inwestycyjne  -     109 tys. zł

Wykonanie                                                     -  5.165 tys. zł, tj. 100,0%

w tym: wydatki bieżące          -  5.056 tys. zł, tj. 100,0%

            wydatki inwestycyjne  -     109 tys. zł, tj. 100,0%

Środki zwiększone decyzją Ministra Finansów zostały przeznaczone na spłatę zobowiązań powstałych w 2003r. z tytułu finansowania oświetlenia dróg publicznych, wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na prawach powiatu, z tego na:

 -  dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań  zleconych gminom ustawami - 5.056 tys. zł

- dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań  zleconych gminom ustawami - 109 tys. zł

 

Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi

Wydatki

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011

Plan po zmianach      - 284 tys. zł

Wydatki przeznaczone na pokrycie kosztów organizacji uroczystości związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej - "Witamy w Unii Europejskiej" zwiększono decyzją Ministra Finansów z dnia 30.03.2004r.

 
Wydział  Spraw  Obywatelskich i Migracji

1.   Dochody

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011

Dochody w tym dziale zrealizowane zostały przez:

- Podlaski Urząd Wojewódzki

Plan              - 5.453 tys. zł

Wykonanie   - 1.047 tys. zł, tj. 19,2 %

Dochody pochodziły z opłat paszportowych i za kartę pobytu cudzoziemców.

Niższe wykonanie planowanych dochodów wynika z mniejszego zapotrzebowania obywateli na paszporty.

- jednostki samorządu terytorialnego

Plan              - 2.310 tys. zł

Wykonanie   -    903 tys. zł, tj. 39,1 %

Dochody z realizacji zadań administracji rządowej zleconych gminom pochodziły z tytułu opłat za wydanie dowodu osobistego oraz za udostępnianie danych z gminnych zbiorów meldunkowych.

Na tak wysokie wykonanie planu dochodów miał wpływ ustawowy obowiązek wymiany dowodów osobistych. 

Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

Nieplanowane dochody w kwocie 53 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez Miasto Suwałki niewykorzystanej dotacji przyznanej w 2003r. na zapewnienie lokalu nieokreślonym imiennie repatriantom.

2. Wydatki

Dział 750 - Administracja publiczna

Wydatki zostały przeznaczone na:

-          sfinansowanie kosztów związanych z obsługą Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej i Wojewódzkiej Komisji Poborowej

Plan wg ustawy budżetowej            - 117 tys. zł

Plan po zmianach                           - 116 tys. zł

Wykonanie                                       -   40 tys. zł  tj. 34,5 %

- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na działalność powiatowych komisji poborowych i lekarskich

Plan wg ustawy budżetowej            - 356 tys. zł

Plan po zmianach                            - 357 tys. zł

Wykonanie                                       - 157 tys. zł, tj. 44,0%

          Wyższe wykonanie środków na przeprowadzenie poboru wynika z faktu, iż zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 23 października 2003r. w sprawie przeprowadzenia poboru w 2004 roku (Dz. U. Nr 189, poz. 1862) tegoroczny pobór odbywa się w terminie od 2 lutego do 23 kwietnia. W okresie tym ponoszone są największe nakłady finansowe na przeprowadzenie poboru.

Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

Plan po zmianach                  -   330 tys. zł

Wykonanie                             -     58 tys. zł, tj. 17,6 %

Wydatki zwiększone decyzją Ministra Finansów o kwotę 330 tys. zł z przeznaczeniem na pomoc repatriantom  zostały przeznaczone na:

-          dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami z przeznaczeniem dla gminy Klukowo na zwrot kosztów remontu lub adaptacji lokalu mieszkalnego

Plan po zmianach - 30 tys. zł

Środki nie zostały uruchomione w I kwartale br., z powodu nie przybycia do Polski repatriantów.

-   dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej z przeznaczeniem na zapewnienie nieokreślonym imiennie repatriantom lokalu mieszkalnego 

Plan po zmianach - 100 tys. zł,

W I kwartale wydatki nie były realizowane. Podpisanie porozumienia z Miastem Grajewo  i przekazanie środków nastąpi w II kwartale br.

-       dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty z przeznaczeniem na jednorazową pomoc repatriantom i realizację aktywizacji zawodowej repatriantów

Plan po zmianach             - 200 tys. zł

Wykonanie             -   58 tys. zł, tj. 29,0 %

Wydatki przeznaczono powiatom, które zgodnie z art. 17 ust. 1 i art. 23 ust. 1  ustawy o repatriacji zobowiązane są do wypłaty pomocy finansowej repatriantom. Zasiłki wypłacono 2 repatriantom, którzy przybyli do Polski w miesiącu styczniu  2004 r. oraz przekazano 4 powiatom środki na aktywizację zawodową 13 repatriantów.

 

Wydział  Skarbu Państwa i Przekształceń  Własnościowych

Dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75820

Plan wg ustawy budżetowej              -    60 tys. zł

Wykonanie                                         -    13 tys. zł,  tj. 21,7 %

Wydatki realizowane były zgodnie z planem i przeznaczone zostały na opłaty za ogłoszenia prasowe, pełnomocnictwo do przeprowadzenia prywatyzacji oraz za aktualizację analiz przedprywatyzacyjnych.

 

Wydział  Polityki Społecznej

1.      Dochody

Dział  851 - Ochrona zdrowia

W dziale tym osiągnięte zostały nieplanowane dochody w kwocie 185 tys. zł z tytułu zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji w 2003r.

 

Dział 852  - Pomoc  społeczna

Plan                - 100 tys. zł

Wykonanie      -   89 tys. zł,  tj. 89,0 %

Zrealizowane planowane dochody w kwocie  28 tys. zł  dotyczą zadań zleconych gminom na podstawie ustawy o pomocy społecznej, w zakresie prowadzenia środowiskowych domów samopomocy i świadczenia specjalistycznych usług opiekuńczych wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i pochodziły z:

  -  opłat  za pobyt w środowiskowych domach samopomocy        - 12 tys. zł

  -  świadczonych usług opiekuńczych                                            - 16 tys. zł

Ponadto osiągnięte zostały nieplanowane dochody w kwocie  61 tys. zł głównie z tytułu zwrotu niewykorzystanych dotacji, odsetek i rozliczeń z lat ubiegłych.

Wystąpiły również zaległości w kwocie 13 tys. zł z tytułu nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

Dział 853  - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

Nieplanowane dochody w kwocie 6 tys. zł pochodziły  ze zwrotu niewykorzystanej dotacji przyznanej w 2003r.

2.  Wydatki

Dział 710 - Działalność usługowa                          

Plan wg ustawy budżetowej              - 81 tys. zł

Zaplanowane wydatki na dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminy na podstawie porozumień z organami administracji rządowej dla 19 gmin na utrzymanie, renowację oraz remonty grobów i cmentarzy wojennych w I kwartale nie były realizowane. Środki zostaną przekazane po złożeniu przez gminy rozliczenia wykonanych zadań.

Dział 851 - Ochrona  zdrowia

Wydatki przeznaczone zostały na:

-  dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty

Plan wg ustawy budżetowej         -  11.245 tys. zł

Wykonanie                                    -   1.469 tys.   tj.  13,1%,

Środki zostały przekazane powiatom na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku (1.410 tys. zł) oraz za dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo - wychowawczych (59 tys. zł).

Niższy wskaźnik przekazanych środków wynika z mniejszego zapotrzebowania, głównie w związku z zanotowaną tendencją spadkową liczby osób bezrobotnych, za które opłacana jest składka oraz z tego, że składka za miesiąc  marzec opłacana jest w kwietniu. Od  2003r. następuje spadek liczby osób bezrobotnych, za które opłacana jest składka - w związku z wejściem w życie od dnia 01.04.2003r. ustawy z dnia 23 stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. z 2003r. Nr 45, poz. 391).

-       dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek  i położnych

Plan po zmianach            - 4.353 tys. zł

Wykonanie                       - 1.340 tys.   tj. 30,8%

Środki zostały zwiększone decyzją Ministra Finansów z rezerwy celowej budżetu państwa.

Wykonanie wydatków wynika z harmonogramu wypłat.

-   utrzymanie i bieżącą działalność Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego

    Plan wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące)    -1.413 tys. zł,

Wykonanie                                                           -   403 tys. zł,  tj.  28,5%

Wydatki realizowane były zgodnie z przeznaczeniem. Wyższe wykonanie wydatków wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r.

-   wypłatę rent zasądzonych wyrokami sądowymi

Plan wg ustawy budżetowej                     - 131 tys. zł

Plan po zmianach                                     - 138 tys. zł

Wykonanie                                                -   34 tys. zł  tj. 24,6%

Zwiększenie planu o kwotę 7 tys. zł wynika z decyzji Ministra Finansów z przeznaczeniem na sfinansowanie rent zasądzonych prawomocnymi wyrokami sądowymi.

-   działalność konsultantów wojewódzkich w dziedzinie medycyny

Plan wg ustawy budżetowej                     - 526 tys. zł

Wykonanie                                                -     6 tys. zł, tj. 1,1%

Niski wskaźnik wykonania wydatków wynika z tego, iż wydatkowane zostały środki na wypłatę wynagrodzeń 3 konsultantom wojewódzkim za IV kwartał 2003r. Wypłata wynagrodzeń za rok bieżący nastąpi w II półroczu -  po złożeniu przez konsultantów sprawozdań za I półrocze br., zgodnie z zawartymi umowami.

W dziale 851 - Ochrona zdrowia wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie 227 tys. zł. Są to zobowiązania Skarbu Państwa wynikające z realizacji art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1998r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz zobowiązania związane z reformą ochrony zdrowia powstałe do dnia 31.12.1998r.

Dział 852 - Pomoc  społeczna

Wydatki tego działu przeznaczone zostały  na :

-  dotacje celowe  na realizację bieżących zadań własnych powiatów

Plan wg ustawy budżetowej            - 47.169 tys. zł

Wykonanie                                       - 13.024 tys. zł, tj. 27,6%,

z tego na utrzymanie:

- placówek opiekuńczo - wychowawczych (wraz z usamodzielnieniem)

plan wg ustawy budżetowej - 14.150 tys. zł, wykonanie - 4.792 tys. zł, tj. 33,9 %, 

  - domów pomocy społecznej

plan wg ustawy budżetowej - 33.019 tys. zł, wykonanie - 8.232 tys. zł, tj. 24,9 %, 

       Wyższy wskaźnik wykonania dotacji na realizację zadań własnych powiatów wynika z zaliczkowego przekazania środków w miesiącu marcu na kwiecień.

-       dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty

Plan wg ustawy budżetowej         - 607 tys. zł

Wykonanie                                    - 144 tys. zł, tj. 23,7%

z tego na:

-utrzymanie Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku

plan wg ustawy budżetowej -  317 tys. zł, wykonanie- 106 tys. zł, tj. 33,4%

-  pomoc dla uchodźców

 plan wg ustawy budżetowej - 290 tys. zł, wykonanie - 38 tys. zł, tj. 13,1 %,

-          dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami

Plan wg ustawy budżetowej       - 75.054 tys. zł

Wykonanie                                  - 24.294 tys. zł, tj. 32,4 %,

z tego na:

-  prowadzenie 9 ośrodków wsparcia (środowiskowych domów samopomocy)

 plan wg ustawy budżetowej - 2.641 tys. zł, wykonanie - 969 tys. zł, tj. 36,7 %,

- składki na ubezpieczenia zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej

plan wg ustawy budżetowej - 1.739 tys. zł, wykonanie - 374 tys. zł, tj. 21,5 %,

- wypłaty zasiłków, przysługujących dodatków oraz opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne

plan wg ustawy budżetowej - 47.776 tys. zł, wykonanie - 16.058 tys. zł, tj. 33,6%,

- wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych dla osób korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej

plan wg ustawy budżetowej - 5.930 tys. zł, wykonanie - 551 tys. zł, tj. 9,3 %,

-  utrzymanie  118 ośrodków pomocy społecznej

 plan wg ustawy budżetowej  - 15.316 tys. zł, wykonanie - 5.746 tys. zł, tj. 37,5 %,

 - świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych

plan wg ustawy budżetowej - 1.652 tys. zł, wykonanie - 596 tys. zł, tj. 36,1 %,

Wyższy wskaźnik wykonania wynika z zaliczkowego przekazania środków na niektóre zadania pod koniec m-ca marca br. na zadania realizowane w II kwartale br.

Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej

Wydatki tego działu przeznaczone zostały  na :

-          dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty na działalność 10 powiatowych zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności

Plan wg ustawy budżetowej       - 1.142 tys. zł

Wykonanie                                  - 413 tys. zł, tj. 36,2 %

Wyższy wskaźnik wykonania dotacji wynika z zaliczkowego uruchomienia dotacji na to zadanie w m-cu marcu na kwiecień.

-          dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa na realizację ustawy o służbie zastępczej

Plan po zmianach                       - 530 tys. zł

       Plan zwiększono decyzją Ministra Finansów o kwotę 530 tys. zł, z przeznaczeniem na realizację ustawy o służbie zastępczej.

-   działalność Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o  Niepełnosprawności

Plan wg ustawy budżetowej        - 211 tys. zł,

Wykonanie                                   -  35 tys. zł,  tj. 16,6 %

Wydatki zostały przeznaczone na działalność Zespołu.

Wydatki na wynagrodzenia i pochodne od nich zostały wykonane w 20,9% w wyniku przeniesienia finansowania wynagrodzeń 1 osoby do działu 750 -Administracja publiczna oraz zmniejszenie wymiaru czasu pracy 2 osobom.

Wydatki pozapłacowe wykonano w 12,6 % w związku z oszczędnościami powstałymi głównie w wyniku zmiany siedziby Zespołu.

Zobowiązania wymagalne w tym dziale  nie wystąpiły.

 

Biuro Dyrektora Generalnego

1. Dochody

Dział  750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011

Plan                -  202 tys. zł,

Wykonanie      -  234 tys. zł  tj.  115,8 %.

Planowane dochody osiągnięto w kwocie 223 tys. zł, tj. 110,4 % z tytułu czynszów i opłat za dzierżawę gruntów. Na tak wysoki wskaźnik wykonania wpłynęło wydzierżawienie pomieszczeń na nowym przejściu granicznym w Kuźnicy oraz przejściu granicznym w Bobrownikach.

            Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 11 tys. zł

z tytułu:

-          wpłaty części zysku gospodarstwa pomocniczego - Zarządu Drogowych Przejść Granicznych - 8 tys. zł

-          odsetek - 1 tys. zł

-          zwrotu wydatków poniesionych w roku ubiegłym  -  2 tys. zł

Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 5 tys. zł z tytułu czynszu i należności zasądzonych wyrokiem sądowym.

Dochody były terminowo odprowadzane do Urzędu Skarbowego.

2.  Wydatki

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011

Wydatki zostały przeznaczone na:

- utrzymanie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego

Plan wg. ustawy budżetowej                                    -  37.733 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                   -  22.901 tys. zł

       wydatki inwestycyjne           -  14.832 tys. zł

Plan po zmianach                                                   -  37.768 tys. zł

w tym: wydatki bieżące                   -  22.936 tys. zł

       wydatki inwestycyjne           -  14.832 tys. zł

Wykonanie                                                              - 6.199 tys.   tj. 16,4 %

w tym: wydatki bieżące                   - 6.085 tys.   tj. 26,5 %

     wydatki inwestycyjne             -    114 tys. zł  tj.   0,8 %

            Zmiana planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 35 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z pochodnymi) dla mianowanych z dniem 1 października 2003r. trzech urzędników służby cywilnej

Wydatki zostały przeznaczone zgodnie z planem na działalność i bieżące utrzymanie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wydatki wykorzystane zostały w różnym stopniu. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 87,5%. Wydatki na wynagrodzenia osobowe wykorzystano w 21,1%. Zakupy usług od gospodarstw pomocniczych wyniosły 38,5%. Pozostałe wydatki pozapłacowe wydatkowane zostały w 17%. 

Wydatki inwestycyjne wykorzystano w kwocie 114 tys. zł, z tego na:

-       rozbudowę i modernizację budynku Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego pod kątem dostosowania do obsługi osób niepełnosprawnych, klientów oraz standaryzacji Unii Europejskiej - 105 tys. zł

-       zakup oprogramowania, urządzeń sieciowych i zwiększenie wartości samochodów - 9 tys.  

- dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej

Plan wg ustawy budżetowej            - 48 tys. zł,

Wykonanie                                       - 12 tys. zł, tj. 25,0%

Środki przeznaczono pięciu powiatom na zadania związane z załatwianiem spraw paszportowych.

Dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdz. 75414

Plan wg ustawy budżetowej              -  50 tys. zł

Wykonanie                                         -    6 tys. zł  tj. 12,0%

Wydatki bieżące wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń wraz z pochodnymi dla pracownika zatrudnionego w Wydziale Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Niskie wykonanie wydatków wynika z niższego niż planowano zatrudnienia.

 

Wydział  Zarządzania  Kryzysowego

Dział  752 - Obrona narodowa, rozdz. 75212

Plan wg ustawy budżetowej                          - 445 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          - 195 tys. zł

        wydatki inwestycyjne - 250 tys. zł

 Wykonanie wydatków bieżących                 - 8 tys. zł tj. 4,1 %

            Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, głównie na szkolenia obronne.

Dział  754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdz. 75414

Plan wg ustawy budżetowej                          - 323 tys. zł

w tym: wydatki bieżące          -  173 tys. zł

       wydatki inwestycyjne  -  150 tys. zł

Wykonanie wydatków bieżących                  - 26 tys. zł,   tj. 15,0%

Wydatki bieżące przeznaczono na szkolenia OC, konserwację i utrzymanie sprzętu OC i systemów alarmowych, popularyzację OC.

Wydział  Finansów i Budżetu

1.  Dochody

Dział  710 - Działalność usługowa

Nieplanowane dochody w kwocie 45 tys. zł stanowią wpływy z tytułu opłat legalizacyjnych wniesionych przez osoby fizyczne.

Dział  750 - Administracja publiczna

Plan                - 6.400 tys. zł

Wykonanie      - 2.131 tys. zł, tj. 33,3 %

Planowane dochody w kwocie 2.128 tys. zł stanowią wpływy z tytułu mandatów i grzywien.

Wyższe wykonanie dochodów wynika z większej ilości nakładanych mandatów przez Policję w wyniku wprowadzenia do eksploatacji fotoradarów rejestrujących przekroczenie prędkości.

Ponadto osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 3 tys. zł z tytułu odsetek.

Zaległości na koniec I kwartału wynoszą 3.530 tys. zł.  i dotyczą mandatów karnych kredytowanych. Wystawiane są tytuły wykonawcze w celu wyegzekwowania należności.

  Dochody były terminowo odprowadzane do Urzędu Skarbowego.

Dział  801 - Oświata i wychowanie

Nieplanowane dochody w kwocie 4 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.

Dział  851 - Ochrona zdrowia

Wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 3.145 tys. zł i były to przypisane do zwrotu wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem  dotacje wraz z odsetkami otrzymane przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej SP ZOZ w Suwałkach (2.752 tys. zł) i  Kolnie (63 tys. zł)  oraz zobowiązanie Przedsiębiorstwa Budowlano-Usługowego "Budosan" Sp. Z o. o w Białymstoku (330 tys. zł).

Dział  852 - Pomoc społeczna

Nieplanowane dochody w kwocie 2 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.

2.  Wydatki

Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz.  75011

Wydatki zostały przeznaczone na:

 -  dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami

Plan wg ustawy budżetowej         -  9.848 tys. zł

Wykonanie                                    - 2.809 tys. zł,  tj. 28,5 %

Dotacje wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem m.in. na zadania związane z ewidencją ludności, urzędami stanu cywilnego, sprawami wojskowymi .

-  dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty

Plan wg ustawy budżetowej         - 3.041 tys. zł

Wykonanie                                    - 897 tys.   tj. 29,5 %

Dotację przeznaczono na utrzymanie urzędników starostw wykonujących zadania administracji rządowej.

Dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz.  75818

Plan wg ustawy budżetowej              -  1.000 tys. zł

            W budżecie Wojewody utworzono rezerwę w kwocie 1.000 tys. zł.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2003r. nie wygasają z upływem roku budżetowego (Dz. U. Nr 213, poz. 2083) oraz decyzją Wojewody Podlaskiego z dnia 17 grudnia 2003r., Nr FB.II.3011-377-1/03 w I kwartale wydatkowane zostały niewygasające środki w kwocie 4.429 tys. zł na zadania ujęte w w/w rozporządzeniu:

1/ wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego 2003 w kwocie 3.539 tys. zł

ˇ         w dz. 600 - Transport i łączność w kwocie 184 tys. zł

z tego na:

- rozbudowę i modernizację międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy  - 73 tys. zł

-     modernizację i rozbudowę międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Budzisku w związku z wprowadzeniem wspólnych polsko-litewskich odpraw granicznych - 77 tys. zł

-     opracowanie dokumentacji budowy nowego drogowego przejścia granicznego w Białowieży - 34 tys. zł

ˇ         w dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa w kwocie 920 tys. zł na modernizację budynku przy ulicy Wyszyńskiego, będącego własnością województwa - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego

ˇ         w dz. 750 - Administracja publiczna w kwocie 1.825 tys. zł

z tego na:

-       pokrycie kosztów tłumaczeń dokumentów EDIS - 15 tys. zł

-       zadanie "Budowa i pilotażowe wdrażanie informatycznego systemu wspomagania zarządzania województwem przez administracje samorządowe"  - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego - 1.810 tys. zł

ˇ         w dz. 851 - Ochrona zdrowia w kwocie 460 tys.   na Program Działań Osłonowych w Ochronie Zdrowia w ramach prowadzonej restrukturyzacji w województwie podlaskim 

ˇ         w dz. 853 - Polityka społeczna w kwocie 150 tys.   na zadanie "Modernizacja i rozbudowa Domu Pomocy Społecznej w Suwałkach" - zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego

2/ wydatki przeznaczone na współfinansowanie programów i projektów realizowanych z niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

ˇ         w dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w kwocie 890 tys. zł - na pokrycie kosztów realizacji projektu PL 0106.05.03 - "System wodno-kanalizacyjny Łomży i przyległych gmin"

 

WNIOSKI

W okresie I kwartału realizowane były przede wszystkim wydatki bieżące. Wyższy wskaźnik wykonania wydatków bieżących wynika głównie z wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 rok, zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń funkcjonariuszom PSP "płatnych z góry" oraz z przekazania w znacznej wysokości środków przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: spłatę zobowiązań Skarbu Państwa oraz na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych. Niepokój budzi wysoki wskaźnik wykorzystania pozapłacowych wydatków rzeczowych w niektórych jednostkach. 

Realizacja budżetu przebiega bez zakłóceń, bowiem Minister Finansów przekazuje środki pieniężne na sfinansowanie zaplanowanych wydatków zgodnie z harmonogramem.

Opracowano:

 w Oddziale Planowania Budżetu

Wydziału Finansów i Budżetu

Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego

w Białymstoku   

                                                                                                          DYREKTOR WYDZIAŁU

                                                                                                                       Finansów i Budżetu

                                                                                                                        Stanisław Piekut

                                                                                                                        /-/ podpis nieczytelny

                                                                                                           


Załączniki do informacji:

.