Wojewoda Podlaski
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ocena przebiegu wykonania zadań oraz
dochodów i wydatków jednostek finansowanych z budżetu Wojewody Podlaskiego
za I kwartał 2004r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Białystok, kwiecień - maj 2004r.
Budżet Wojewody
Podlaskiego na 2004
rok ustalony został w kwotach:
- dochody - 26.742 tys. zł
- wydatki - 374.488 tys. zł
z tego:
- wydatki bieżące - 283.640 tys. zł
- wydatki inwestycyjne - 90.848 tys. zł
Plan
dochodów zmniejszył się o 325 tys. zł w wyniku przeniesienia z dniem 17 marca
2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do cz. 32 -
Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w
sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz
limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58
poz. 555)
W
I kwartale 2004 roku
plan wydatków wzrósł o kwotę 14.219 tys.
zł, z tego:
1. Zwiększenie
planu wydatków dokonane decyzjami Ministra Finansów o kwotę 14.488 tys. zł na zadania z zakresu:
-
rolnictwa i łowiectwa - 12 tys. zł
-
handlu - 238 tys. zł
-
transportu i łączności - 1.028 tys. zł
-
gospodarki
mieszkaniowej - 337 tys. zł
-
działalności usługowej - 1.339 tys. zł
-
administracji publicznej - 319 tys. zł
-
ochrony zdrowia - 4.360 tys. zł
-
pomocy społecznej
- 476 tys. zł
-
pozostałych zadań w
zakresie polityki społecznej - 860 tys. zł
-
edukacyjnej opieki
wychowawczej - 255 tys. zł
-
gospodarki komunalnej
i ochrony środowiska - 5.264 tys. zł
2.
Zmniejszenie planu wydatków z zakresu rolnictwa i łowiectwa o kwotę 269 tys.
zł,
w wyniku przeniesienia z dniem 17
marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów wojewodów do cz.
32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 kwietnia
2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w tym na
wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej na
2004r. (Dz. U. Nr 58 poz. 555).
Budżet Wojewody
Podlaskiego na koniec I kwartału 2004 roku przedstawia się następująco:
- dochody - 26.417 tys. zł
- wydatki - 388.707 tys. zł
z tego:
- wydatki bieżące - 297.235 tys. zł
- wydatki inwestycyjne - 91.472 tys. zł
Budżet Wojewody zrealizowany
został następująco:
- dochody - 6.608 tys. zł tj. 25,0 %
- wydatki - 88.665 tys. zł tj.
22,8 %
z tego:
- wydatki bieżące - 86.061 tys. zł, tj. 29,0 %
- wydatki inwestycyjne - 2.604 tys. zł, tj. 2,8 %
Wykonanie dochodów i wydatków przedstawiają załączniki.
Nr 1 - wykonanie dochodów w
działach
Nr 2 - wykonanie wydatków w działach
Nr
3 - dochody i wydatki realizowane przez podległe jednostki organizacyjne
Wykonanie
dochodów budżetowych w poszczególnych działach jest zróżnicowane.
Realizacja
dochodów w zasadzie przebiegała prawidłowo i terminowo.
Wskaźnik
wykonania dochodów ukształtowany został poprzez określone terminy dokonywanych
opłat.
Odchylenia od planu
realizacji omówione zostały
przy poszczególnych działach.
Wydatki
Plan po zmianach wydatków budżetu Wojewody w 2004r. wynosił
388.707 tys. zł, natomiast wykonanie 88.665 tys. zł.
Z analizy wynika, iż
w okresie I kwartału 2004r. wykorzystywane były głównie wydatki bieżące.
Wyższy wskaźnik
wykonania wynika z:
-
wypłat dodatkowego wynagrodzenia rocznego
-
zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń funkcjonariuszom PSP "płatnych z góry"
- przekazania w znacznej wysokości środków
przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: sfinansowanie staży podyplomowych
lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych (30,8%),
sfinansowania jednostkom samorządu terytorialnego zobowiązań z tytułu
uregulowania przewoźnikom zaległości za 2003r. powstałych w zakresie
finansowania dopłat do ulg ustawowych w publicznym transporcie autobusowym oraz
sfinansowania oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą
(100%).
Realizacja dochodów i wydatków przez
poszczególne jednostki przedstawia się następująco:
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo
1. Dochody
Plan -
48 tys.
zł,
Wykonanie -
7 tys.
zł, tj. 14,6%.
Planowane dochody
uzyskano z oceny laboratoryjnej materiału siewnego, oceny weryfikacyjnej sadzeniaków
ziemniaka oraz czynszu za wynajmowanie pomieszczeń dla ODR w Suwałkach.
Niskie wykonanie
dochodów jest spowodowane sezonowością oceny materiału siewnego oraz oceny
polowej. Ocena polowa plantacji nasiennych, szkółek drzew owocowych i krzewów
jagodowych jest przeprowadzana na przełomie II i III kwartału, natomiast ocena
weryfikacyjna sadzeniaków ziemniaka głównie w IV kwartale.
Dochody były terminowo
odprowadzane do Urzędu Skarbowego.
Na koniec okresu
sprawozdawczego wystąpiły zaległości w kwocie 3 tys. zł. W stosunku do dłużników wszczęto
postępowanie egzekucyjne.
2. Wydatki
Wydatki przeznaczone zostały na:
- działalność statutową jednostki, rozdz.
01032
Plan wg ustawy budżetowej - 4.687 tys. zł
w tym: wydatki bieżące -
4.663 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 24 tys. zł
Plan po zmianach - 4.699 tys. zł
w tym: wydatki bieżące -
4.675 tys. zł
wydatki inwestycyjne
- 24 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 1.205 tys. zł, tj. 25,8%
Zmiana
planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 12 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją Ministra
Finansów z przeznaczeniem na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z
pochodnymi) dla urzędnika mianowanego z dniem 1.10.2003r.
Poszczególne
wydatki zostały wykonane w różnym stopniu.
Wyższy
wskaźnik wykonania wystąpił w wydatkach przeznaczonych na zakup materiałów i
wyposażenia (zakup paliwa, odczynników i materiałów laboratoryjnych, tonerów) -
36,6%. Jest to spowodowane zwiększoną ilością przeprowadzanych badań
wynikających z zawartych porozumień akcesyjnych w zakresie ochrony roślin
między Polską a Unią Europejską. W związku z urzędową rejestracją rolników i
przedsiębiorców wysokie wykonanie wystąpiło również w wydatkach na pokrycie
kosztów usług pocztowych oraz
związanych z utrzymaniem łączy i obsługą systemu informatycznego
- 38,9%. Szacuje się, że do końca kwietnia br. Wojewódzki Inspektorat
zarejestruje ok. 5 tys. producentów.
Niżej
zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe (20,6%) w związku z
niepełnym zatrudnieniem oraz planowaną wypłatą nagród jubileuszowych i odpraw
emerytalnych w późniejszym terminie.
Wystąpiono
o zwiększenie planu wydatków na dofinansowanie nowych zadań wynikających z
ustawodawstwa polskiego dostosowującego nowe prawo do dyrektyw UE.
Wydatki
inwestycyjne w kwocie 24 tys. zł zostaną wykorzystane w okresie późniejszym na
zakup samochodu osobowego.
- dotacje celowe
na zadania realizowane przez powiaty na podstawie porozumień z organami
administracji rządowej - badanie opryskiwaczy, rozdz.
01017
Plan wg ustawy
budżetowej - 33 tys. zł
W I kwartale br.
zadanie to nie było realizowane.
Wojewódzki Inspektorat
Weterynarii
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo,
rozdz. 01033
1. Dochody
Plan wg ustawy budżetowej - 2.600
tys. zł,
Plan po zmianach
- 2.275 tys. zł
Wykonanie - 427 tys. zł, tj. 18,8%.
Zmiana
planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 325 tys. zł wynika z
przeniesienia z dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z
budżetów wojewodów do części 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i
wydatków, w tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w
ustawie budżetowej na 2004r. (Dz. U. Nr 58, poz. 555)
Planowane
dochody zostały zrealizowane w kwocie 415 tys. zł z tytułu pobieranych opłat za
graniczne odprawy weterynaryjne oraz za wykonywane weterynaryjne badania
laboratoryjne próbek skierowanych do laboratoriów w trakcie sprawowanego
nadzoru przez powiatowych inspektorów weterynarii (376 tys. zł) a także z najmu
i dzierżawy składników majątkowych (39 tys. zł).
Ponadto
jednostka osiągnęła nieplanowane dochody w kwocie 12 tys. zł, głównie z tytułu
rozliczeń z lat ubiegłych (11 tys. zł) oraz odsetek od kontrahentów (1 tys.
zł).
Niskie
wykonanie dochodów wynika z mniejszej niż planowano ilości dokonywanych
granicznych odpraw weterynaryjnych oraz badań laboratoryjnych.
W
jednostce wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów z tytułu rozliczeń z lat
ubiegłych w wysokości 19 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania
sądowego
2.
Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej
- 5.141 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.701 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 440
tys. zł
Plan po zmianach
- 4.872 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.432 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 440
tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 1.424 tys.
zł, tj. 32,1%
Zmniejszenie
planu o kwotę 269 w stosunku do ustawy budżetowej wynika z przeniesienia z
dniem 17 marca 2004r. granicznych inspektoratów weterynarii z budżetów
wojewodów do części 32 - Rolnictwo - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z
dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie dokonania przeniesień dochodów i wydatków, w
tym na wynagrodzenia oraz limitów zatrudnienia określonych w ustawie budżetowej
na 2004r. (Dz. U. Nr 58, poz. 555)
Środki
zostały wykorzystane na utrzymanie i funkcjonowanie jednostki.
Wyższy wskaźnik
wykonania związany jest ze zmniejszeniem planu wydatków oraz zrealizowaniem w
42% pozapłacowych wydatków rzeczowych (zakup materiałów, towarów, sprzętu i
wyposażenia oraz usług) - szczególnie na uruchomienie granicznego inspektoratu
w Kuźnicy spełniającego wymogi UE. Ponadto w 89,6% wydatkowano środki na
dodatkowe wynagrodzenie roczne.
Wydatki inwestycyjne
zostaną wykorzystane w okresie późniejszym.
Zobowiązania
wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Powiatowe inspektoraty weterynarii
Dz. 010 -
Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01034
1.
Dochody
Plan wg ustawy budżetowej - 1.768
tys. zł,
Wykonanie - 407
tys.
zł, tj. 23,0%.
Planowane
dochody zostały zrealizowane w kwocie 403 tys. zł z tytułu pobieranych opłat za
wykonywane czynności urzędowe (wpływy ze świadczonych usług weterynaryjnych)
oraz z najmu i dzierżawy składników majątkowych.
Ponadto
osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 4 tys. zł, z tytułu rozliczeń z lat
ubiegłych oraz opłat za wpis do rejestru podmiotów spełniających warunki
weterynaryjne.
Wystąpiły
zaległości w pobieraniu dochodów z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych w wysokości
10 tys. zł, które są egzekwowane na drodze postępowania sądowego
2. Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej - 7.569 tys. zł
z tego: wydatki bieżące - 7.276 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 293 tys. zł
Wykonanie - 2.188 tys. zł, tj. 28,9%
z tego: wydatki bieżące - 2.119 tys. zł, tj. 29,1%
wydatki inwestycyjne - 69 tys. zł, tj. 23,5%
Środki
zostały wykorzystane na finansowanie wydatków związanych z utrzymaniem i
funkcjonowaniem 14 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Wyższy wskaźnik
wykonania wydatków wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
poniesienia jednorazowych opłat rocznych, a także wyższych niż planowano
wydatków na zakup energii cieplnej, elektrycznej oraz usług pocztowych i
telefonicznych.
Wydatki na wynagrodzenia
osobowe wykorzystano w 22,6%, głównie w wyniku niepełnego zatrudnienia, nie
wypłacenia w całości podwyżki wynagrodzeń w grupie osób nieobjętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, przebywaniem pracowników na zwolnieniach
lekarskich, urlopach macierzyńskich, a także w związku z planowanymi w okresie
późniejszym wypłatami nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych.
W ramach wydatków
inwestycyjnych zostały zakupione dwa samochody osobowe.
Zwalczanie
chorób zakaźnych zwierząt . . .
Dz. 010 - Rolnictwo i łowiectwo,
rozdz. 01022
Wydatki realizowane
były przez Wojewódzki Inspektorat Weterynarii i powiatowe inspektoraty
weterynarii.
Plan
wg ustawy budżetowej - 1.282 tys. zł,
Wykonanie - 450 tys. zł. tj.
35,1%
Wydatki
zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na realizację zadań ustawowych
nałożonych na Inspekcję Weterynaryjną, tj. na:
-
badania kontrolne występowania zakażeń zwierząt w kierunku
gruźlicy, białaczki, brucelozy bydła oraz brucelozy owiec i kóz,
-
zakup
materiałów, leków, odczynników do badań monitoringowych środków spożywczych
pochodzenia zwierzęcego oraz zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
-
prowadzenie obserwacji zwierząt podejrzanych o wściekliznę, szczepienia
interwencyjne zwierząt podejrzanych o zakażenie,
-
opłaty za badania monitoringowe wykonywane przez Państwowy
Instytut Weterynarii w Puławach,
-
inne
zadania ustawowe, w tym wypłaty odszkodowań za zwierzęta likwidowane z powodu
chorób zakaźnych, likwidację materiału zakaźnego z laboratorium, koszty
dojazdów pracowników do miejsc wykonywanych zadań oraz dowozu zwłok
zwierząt i pobranych próbek.
Zadania
były realizowane prawidłowo i terminowo. Pozostałe do wykorzystania środki nie
zabezpieczą wykonywania planowanych zadań, w tym badań kontrolnych. W związku z
tym wystąpiono o zwiększenie środków z rezerwy celowej budżetu państwa.
Wojewódzki
Inspektorat Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych
Dz.
010 - Rolnictwo i łowiectwo, rozdz. 01023
1.
Dochody
Plan - 70 tys. zł
Wykonanie -
46 tys. zł,
tj. 65,7%.
Planowane dochody
osiągnięte zostały w kwocie 44 tys. zł i pochodziły z tytułu dokonywania oceny
jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych, tj. opłat za wydane świadectwa
jakości.
Nieplanowane dochody
w kwocie 2 tys. zł pochodziły z wpływu za wykonane analizy laboratoryjne.
Wysoki stopień realizacji planu
rocznego spowodowany został dużą ilością wydanych świadectw jakości na półtusze
wieprzowe, których eksport stale rośnie.
Dochody odprowadzane były
terminowo do Urzędu Skarbowego.
Na koniec
okresu sprawozdawczego wystąpiły zaległości z lat ubiegłych w kwocie
1 tys. zł. za analizy laboratoryjne.
W stosunku do dłużników zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne.
2. Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej - 1.120 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 1.107 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 13 tys. zł
Wykonanie - 296 tys. zł, tj. 26,4%
w tym: wydatki bieżące - 291 tys. zł, tj. 26,3%
wydatki inwestycyjne - 5 tys. zł, tj.38,5%
Środki zostały
wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na działalność statutową jednostki.
Wyższy wskaźnik wykorzystania wydatków
wynika z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego (77,8%), przekazania
środków na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (76,3%) oraz wydatkowania w
44,2% planu wydatków na ogrzewanie pomieszczeń, energię elektryczną i wodę.
Wydatki inwestycyjne
w kwocie 5 tys. zł przeznaczono na zakup komputera przenośnego. Planowany zakup
centralki telefonicznej nastąpi w II kwartale br.
Zobowiązania
wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji
Handlowej
Dział
500 - Handel, rozdz. 50001
1. Dochody
Plan - 4 tys. zł
Wykonanie - 8 tys. zł, tj. 200,0 %
Jednostka
osiągnęła dochody z tytułu opłat za analizy laboratoryjne. Na tak wysoki
wskaźnik wykonania dochodów wpływ miała duża wadliwość badanych artykułów.
2. Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej - 2.479 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 2.417 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 62
tys. zł
Plan po zmianach - 2.717 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 2.655 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 62
tys. zł
Wykonanie -
697 tys.
zł tj. 25,7 %
w tym: wydatki bieżące -
673 tys. zł, tj. 25,3 %
wydatki inwestycyjne - 24
tys. zł, tj. 38,7 %
Zmiana
planu w stosunku do ustawy budżetowej wynika ze zwiększenia decyzją Ministra
Finansów o kwotę 238 tys. zł z przeznaczeniem na realizację "Programu
Wykonawczego wdrażania systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego
podejścia".
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z planem
finansowym na działalność jednostki.
Poszczególne wydatki zostały
wykonane w różnym stopniu.
Wypłata dodatkowego
wynagrodzenia rocznego za 2003 rok zrealizowana została w 88,5%. W ramach
pozapłacowych wydatków rzeczowych najwyższe wydatki poniesiono na opłaty za centralne
ogrzewanie oraz usługi remontowe (32,1%).
Nieco niżej (23,2%)
zostały wykorzystane wydatki na wynagrodzenia w związku z nie wypłaceniem
planowanych podwyżek Wojewódzkiemu Inspektorowi Inspekcji Handlowej i jego Zastępcy, planowaną
wypłatą w terminie późniejszym odprawy emerytalnej i 13 nagród jubileuszowych.
Wydatki inwestycyjne
w kwocie 24 tys. zł zostały wydatkowane na zakup 3 aparatów cyfrowych,
kserokopiarki, laptopa i 2 zestawów komputerowych.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Wojewódzki
Inspektorat Nadzoru Budowlanego
Dział 710 - Działalność
usługowa, rozdz. 71015
1.
Dochody
Nieplanowane dochody
w kwocie 2 tys. zł uzyskano z opłat za pozwolenia na użytkowanie obiektów
budowlanych i za czynności egzekucyjne, z tytułu grzywien w celu przymuszenia
oraz upomnień nałożonych przez powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego.
2.
Wydatki
Wydatki przeznaczone
zostały na:
-
działalność i funkcjonowanie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru
Budowlanego
Plan wg ustawy budżetowej
(wydatki bieżące) - 1.050
tys. zł
Plan po zmianach - 1.378 tys. zł
z tego: wydatki bieżące - 1.339 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 39 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 275 tys. zł, tj. 20,5 %
Plan
po zmianach wynika ze zwiększeń decyzjami Ministra Finansów w kwocie
328 tys. zł z przeznaczeniem na:
- realizację nowych zadań kontrolnych
wynikających z ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane (51 tys. zł) -
zwiększenie zatrudnienia o 2 osoby w grupie członków korpusu służby cywilnej od
dnia 1 kwietnia 2004r.
- realizację "Programu Wykonawczego wdrażania
systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego podejścia", w tym skutków
zwiększenia zatrudnienia (wynagrodzenia wraz z pochodnymi) od dnia 1 kwietnia
2004r. o sześciu członków korpusu służby cywilnej (277 tys. zł)
Wydatki
realizowane były zgodnie z planem finansowym.
Poszczególne
wydatki zostały wykonane w różnym stopniu. Wydatki na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia
rocznego zostały zrealizowane w 88,7%. Niżej od planowanego wskaźnika zostały
wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe - w związku z zabezpieczeniem środków
na wypłaty nagród jubileuszowych w terminie późniejszym. Niski wskaźnik
wykonania wydatków bieżących oraz brak realizacji wydatków inwestycyjnych
wynika głównie ze zwiększenia planu wydatków decyzjami Ministra Finansów dnia
12 i 30 marca br.
Zobowiązania wymagalne w tej jednostce nie
wystąpiły.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne
zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty w zakresie
działalności powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego
Plan
wg ustawy budżetowej - 1.783 tys. zł,
Plan
po zmianach -
2.794 tys. zł,
Wykonanie
- 567
tys. zł tj. 20,3%,
Plan
po zmianach wynika ze zwiększeń decyzjami Ministra Finansów w kwocie
1.011 tys. zł z przeznaczeniem na:
-
sfinansowanie skutków przechodzących z 2003r. z tytułu zwiększenia
zatrudnienia od dnia 1 listopada 2003r. o 20 osób w grupie członków korpusu
służby cywilnej (803 tys. zł)
-
sfinansowanie wydatków związanych ze zwiększeniem zatrudnienia o 8,5 osób
w grupie członków korpusu służby cywilnej na obsługę finansowo-księgowo-kadrową
od dnia 1 kwietnia 2004r. (208 tys. zł)
Na niski wskaźnik wykonania wpływ miało
zwiększenie planu wydatków decyzją Ministra Finansów dnia 12 marca br.
-
dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji
rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty - z przeznaczeniem na zakup
samochodów w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego.
Plan
wg ustawy budżetowej - 417 tys. zł,
Wykonanie
- 270
tys. zł, tj. 64,7%
Komenda Wojewódzka Państwowej
Straży Pożarnej
1. Dochody
Plan - 86 tys. zł
Wykonanie -
21 tys.
zł tj. 24,4%
Dochody zostały zrealizowane
przez:
-
Komendę
Wojewódzką PSP - 6
tys. zł, tj. 50,0%
Planowane
dochody w kwocie 12 tys. zł zrealizowane zostały w kwocie 2 tys. zł z tytułu
rozliczeń z lat ubiegłych.
Jednostka
osiągnęła również nieplanowane dochody w kwocie 4 tys. zł z tytułu odsetek od
środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.
- Komendy powiatowe PSP - 15 tys. zł , tj. 20,3%
Planowane
dochody w kwocie 74 tys. zł z tytułu sprzedaży wyrobów i składników majątkowych,
najmu i dzierżawy składników majątkowych oraz z wpływów z usług osiągnięte
zostały w kwocie 15 tys. zł .
W Komendzie Wojewódzkiej PSP
wystąpiły zaległości w pozyskiwaniu dochodów w kwocie 1 tys. zł głównie z
tytułu rozliczeń z lat ubiegłych.
2. Wydatki
Dział 754 - Bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Wydatki
zostały przeznaczone na:
- utrzymanie i
działalność statutową Komendy Wojewódzkiej PSP.
Plan
wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) -
5.488 tys. zł
Wykonanie -
1.343 tys. zł tj. 24,5%.
Wydatki
zostały wykorzystane w różnym stopniu.
Niższy
wskaźnik wykorzystania wydatków wynika głównie z wykonania w
4,5% wydatków osobowych nie
zaliczanych do wynagrodzeń, świadczeń pieniężnych wypłacanych funkcjonariuszom
zwalnianym ze służby oraz pozostałych należności funkcjonariuszy. Związane jest to z terminem płatności z grupy
świadczeń, który
przypada głównie na II i III kwartał oraz z nie złożeniem
wniosków przez funkcjonariuszy przewidzianych do odejścia na emeryturę w I
półroczu. Przewiduje się, że wydatki w § 4060 i § 4080 nie zostaną w pełni
wykorzystane.
Wydatki
na wynagrodzenia osobowe oraz uposażenia zrealizowano w 24% głównie w wyniku
niepełnego zatrudnienia.
Wydatki
na dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowane zostały w 99% a nagrody roczne
dla funkcjonariuszy w 85%
Realizacja
wydatków zapewniła wykonanie zadań zgodnie z opracowanym na 2004r. planem
rzeczowo - finansowym.
- dotacje celowe
na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty - na działalność 14 komend powiatowych PSP
Plan wg ustawy
budżetowej - 39.654 tys. zł
Wykonanie -12.335
tys.
zł, tj. 31,1%
Wyższy
wskaźnik przekazania dotacji wynika z przekazania wydatków na płatne z góry wynagrodzenie
funkcjonariuszy oraz na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego i nagród
rocznych. Dotacje celowe były przez komendy wykorzystane w kwocie 9.874 tys. zł, tj. zgodnie z planowanym przeznaczeniem.
- dotacje celowe na inwestycje i
zakupy inwestycyjne z
zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 4.040 tys. zł
Wykonanie -
1.306 tys.
zł, tj. 32,3%
Przekazaną
dotację powiaty wykorzystały w kwocie 1.014 tys. zł
głównie na zakup samochodów pożarniczych oraz w niewielkim stopniu na
kontynuowanie inwestycji budowlanych, tj. budowy, rozbudowy i modernizacji
obiektów w Białymstoku, Łomży i Suwałkach, Bielsku Podlaskim, Grajewie,
Hajnówce i Sejnach. Nieodpowiednie warunki atmosferyczne (utrzymująca się długo
niska temperatura) uniemożliwiły zakończenie planowanych w I kwartale prac
budowlanych. W związku z tym płatność za wykonane roboty została przesunięta na
II kwartał, po zakończeniu etapu umożliwiającego częściowy ich odbiór.
Dział 852 - Pomoc społeczna, rozdz.
85216
Środki
przeznaczone zostały na:
- dotacje
celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania
zlecone ustawami realizowane przez powiaty - na wypłatę zasiłków rodzinnych funkcjonariuszom
komend powiatowych PSP
Plan wg ustawy
budżetowej - 273 tys. zł,
Wykonanie - 82 tys. zł, tj. 30,0%
-
świadczenia społeczne
Plan wg ustawy
budżetowej - 8 tys. zł
Wykonanie -
1 tys. zł tj.
12,5%
Wydatki przeznaczono na wypłatę zasiłków
rodzinnych funkcjonariuszom Komendy Wojewódzkiej PSP.
Kuratorium Oświaty
Wydatki
Dział 801 - Oświata i wychowanie
Plan wg ustawy budżetowej - 5.292 tys. zł
w tym: wydatki bieżące -
4.722 tys. zł
wydatki
inwestycyjne - 570 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 1.425
tys. zł, tj. 30,2 %
Wydatki przeznaczone zostały na:
- działalność i
funkcjonowanie Kuratorium Oświaty
Plan wg ustawy budżetowej
- 4.460 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 3.890 tys.
zł
wydatki inwestycyjne - 570 tys. zł
Wykonanie
wydatków bieżących -
1.342 tys. zł tj. 34,5%
Wydatki zostały przeznaczone na utrzymanie i statutową działalność
jednostki.
Wyższy
wskaźnik wykonania wynika z: wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego w 100%,
wykorzystania w 56,3% wydatków na remont budynku Kuratorium (tj. czyszczenie
chemiczne i modernizacja centralnego ogrzewania w budynku biurowym i
gospodarczym Kuratorium Oświaty, wykonanie tynków strukturalnych na parterze i
klatce schodowej do wysokości I piętra, zamontowanie zabudów przyściennych w
pokojach na I piętrze)
oraz wypłacenia wyższych wynagrodzeń 35 pracownikom
pedagogicznym, którzy w 2003r. uzyskali wyższy stopień awansu zawodowego -
nauczyciela dyplomowanego (skutki podwyżek nie zostały zabezpieczone w budżecie
2004r.)
Wydatki
pozapłacowe zostały wykonane w 36,4% głównie w związku z prowadzonym
remontem - zwiększonymi zakupami
materiałów, wyposażenia i energii oraz opłatami czynszu za oddziały zamiejscowe
w Łomży i Suwałkach.
Wydatki
inwestycyjne zostaną
wykorzystane w terminie późniejszym.
- zadania Kuratora z
zakresu oświaty
Plan wg ustawy budżetowej - 817 tys. zł
Wykonanie - 80 tys. zł tj. 9,8 %
Wydatki
zostały przeznaczone na organizację wojewódzkich konkursów, przeglądów i imprez
artystycznych dla dzieci i młodzieży, częściowe pokrycie kosztów związanych z
przeprowadzeniem wojewódzkich zawodów sportowo-obronnych oraz wojewódzkich
konkursów przedmiotowych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum,
przygotowanie egzaminu dojrzałości Matura-Zima 2004r., opracowanie i recenzje
tematów maturalnych oraz wydanie "Podlaskich Wieści Oświatowych".
Niski wskaźnik
wykonania wydatków wynika z faktu, iż nie zostały uruchomione środki na:
-
wypłatę nagród Kuratora nauczycielom, ponieważ płacone są one w
październiku z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
-
dofinansowanie wojewódzkich zadań w zakresie doskonalenia zawodowego
nauczycieli, w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego,
-
wypłatę świadczeń z funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli
emerytów i rencistów, którzy swój fundusz scentralizowali w Kuratorium Oświaty.
- wypłatę rent
Plan
wg ustawy budżetowej - 15 tys. zł
Wykonanie - 3 tys. zł, tj. 20,0%
Wydatki zostały przeznaczone na
wypłatę 2 rent powypadkowych.
Na
koniec I kwartału wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie 1.004 tys. zł, które do 31 marca br. nie zostały potwierdzone z
tytułu kompensaty dla Urzędu Skarbowego w Katowicach i Urzędu Skarbowego w
Warszawie z powodu braku materiałów źródłowych oraz potwierdzenia tego samego
zobowiązania przez dwa różne urzędy skarbowe. Trwa dochodzenie w Prokuraturze
Rejonowej dla miasta Białegostoku Sygn. akt 3 ds. 95/02 z dnia 13 maja 2002r. w
sprawie poświadczenia nieprawdy w dokumentach dla PPHU "Hard" i Banku Rozwoju
Exportu S.A. w Warszawie przez dyrektora i główną
księgową Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Białymstoku.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Dział 854 - Edukacyjna opieka
wychowawcza
Wydatki zostały przeznaczone na:
- dotacje jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych - na organizowanie wypoczynku dla
dzieci i młodzieży
Plan wg ustawy
budżetowej - 315 tys. zł
Środki
zostaną wykorzystane na organizację letniego wypoczynku dzieci i młodzieży.
- organizację wypoczynku dla dzieci i
młodzieży pochodzących z rodzin najuboższych
Plan wg ustawy budżetowej - 324 tys.
zł
Środki zostaną wydatkowane na sfinansowanie wypoczynku
letniego.
- sfinansowanie
w okresie styczeń - czerwiec 2004r. stypendiów Prezesa Rady Ministrów dla uczniów
szczególnie uzdolnionych
Plan po zmianach - 255
tys. zł
Wykonanie - 128 tys. zł, tj. 50,2 %
Plan
zwiększono decyzją Ministra Finansów o kwotę 255 tys. zł. z
przeznaczeniem na stypendia Prezesa Rady
Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych.
Wypłacono
stypendia 168 stypendystom za okres styczeń - marzec 2004 r.
- sfinansowanie odpisów na
fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów
Plan wg ustawy budżetowej - 3 tys. zł
Wydatki
zostaną wykorzystane w maju br.
Zobowiązania
wymagalne w tym dziale nie wystąpiły.
Wojewódzki
Inspektorat Farmaceutyczny
Dział 851 - Ochrona zdrowia, rozdz.
85133
1. Dochody
Plan - 3 tys. zł
Wykonanie - 1 tys. zł,
tj. 33,3%
Zaplanowane dochody z
opłat za wykonywane przez laboratorium badania leków recepturowych i aptecznych
sporządzanych w aptekach, pobranych w trakcie kontroli planowych, w których
stwierdzono, że leki nie spełniają wymagań jakościowych zostały osiągnięte w
wysokości 1 tys. zł
2. Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej - 872 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 832 tys. zł
wydatki
inwestycyjne - 40 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 232 tys. zł tj. 27,9%
Wydatki
wykonane były zgodnie z przeznaczeniem.
Poszczególne wydatki realizowane
były w różnym stopniu.
Nieco niżej od
planowanego wskaźnika zostały wykonane wydatki na wynagrodzenia osobowe w
związku z niepełnym zatrudnieniem.
Wypłata dodatkowego
wynagrodzenia rocznego za 2003r. została zrealizowana w 89,5%. Wydatki inwestycyjne
wykorzystane zostaną w późniejszym okresie.
Zobowiązania
wymagalne nie wystąpiły.
Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska
Dział
900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 90014
1. Dochody
Plan - 4 tys. zł
Wykonanie - 1 tys. zł, tj. 25,0 %
Jednostka osiągnęła
nieplanowane dochody w kwocie 1 tys. zł z tytułu rozliczeń za rozmowy
telefoniczne. Planowane dochody jednostka zamierza uzyskać w następnych
kwartałach.
2. Wydatki
Plan wg ustawy budżetowej - 5.354 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.609 tys.
zł
wydatki inwestycyjne - 745
tys. zł
Plan po zmianach - 5.453 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 4.708 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 745
tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 1.317 tys. zł tj. 28,0 %
Zmiana
planu w stosunku do ustawy budżetowej wynika ze zwiększenia decyzją Ministra
Finansów o kwotę 99 tys. zł z przeznaczeniem na realizację "Programu
Wykonawczego wdrażania systemu nadzoru rynku w zakresie dyrektyw nowego
podejścia".
Wydatki
bieżące przeznaczono zgodnie z planem na utrzymanie jednostki i jej działalność
statutową.
Poszczególne wydatki
zostały zrealizowane w różnym stopniu.
Na wyższy wskaźnik
wykonania wpłynęły głównie wydatki przeznaczone na wypłatę dodatkowego
wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi oraz zakup energii elektrycznej,
cieplnej i wody.
Nieco niżej zostały
wykorzystane wydatki na wynagrodzenia osobowe w związku ze zwiększeniem planu o
kwotę 44 tys.
zł decyzją Ministra Finansów z dnia 30.03.2004r. i planowaną wypłatą nagród
jubileuszowych w terminie późniejszym.
Wydatki inwestycyjne
zostaną wykorzystane w terminie późniejszym. Obecnie przygotowywana jest
dokumentacja na przeprowadzenie postępowania przetargowego.
Zobowiązania
wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Wojewódzki
Urząd Ochrony Zabytków
Dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
1.
Dochody
Plan - 8
tys. zł
Wykonanie - 2 tys.
zł, tj. 25,0%
Dochody uzyskano z tytułu opłat
czynszu przez najemców pomieszczeń w Pałacu Hasbacha.
2.
Wydatki
Wydatki przeznaczone zostały na:
-
ochronę i konserwację zabytków
Plan wg ustawy budżetowej - 581 tys. zł
W
związku z długotrwałą procedurą przetargową związaną z procesem wyłaniania wykonawców
prac konserwatorskich, wydatki zrealizowane zostaną w II półroczu br.
- działalność i funkcjonowanie jednostki
Plan wg ustawy budżetowej
- 1.319 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 1.259 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 60 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 346 tys. zł tj.
27,5 %
Poszczególne
wydatki zostały zrealizowane w różnym stopniu.
Wydatki
na dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 83,7%, zaś odpisy na zakładowy
fundusz świadczeń socjalnych w 91,7%. Niżej zostały wykorzystane wydatki na
wynagrodzenia osobowe 21,6% w związku z niepełnym zatrudnieniem i planowaną
wypłatą nagród jubileuszowych w terminie późniejszym.
Realizacja wydatków inwestycyjnych nastąpi w
II kwartale.
Zobowiązania
wymagalne w tej jednostce nie wystąpiły.
Podlaski
Urząd Wojewódzki
Wydział
Środowiska i Rolnictwa
1.
Dochody
Dział 010 -
Rolnictwo i łowiectwo
Dochody zostały zrealizowane w:
- rozdz. 01002 - Ośrodki Doradztwa
Rolniczego
Plan - 30 tys. zł
Wykonanie - 7 tys. zł tj. 23,3%.
Planowane dochody uzyskano z opłat za wynajem garaży,
wykorzystanie sprzętu komputerowego na opracowanie biznesplanów oraz rozliczeń
z lat ubiegłych.
- rozdz. 01008 - Budowa i
utrzymanie urządzeń melioracji wodnych
Plan - 232 tys. zł
Wykonanie - 45
tys. zł
tj. 19,4%
Planowane
dochody uzyskano z tytułu opłat melioracyjnych pobieranych przez powiaty od
rolników indywidualnych. Niskie wykonanie spowodowane jest głównie tym, że
ostatecznym terminem wnoszenia wpłat za dany rok jest 15 września.
Na koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 58 tys.
zł z tytułu opłat melioracyjnych.
Dział 750 -
Administracja publiczna
Dział 925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i
obiekty chronionej przyrody, rozdz. 92502
Zaplanowane dochody w
Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej w kwocie 2 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw
książkowych i multimedialnych i opłat za wstęp i oprowadzanie po parku oraz w Łomżyńskim Parku Krajobrazowym Doliny
Narwi w kwocie 1 tys. zł z tytułu sprzedaży wydawnictw o parku nie zostały osiągnięte w związku z brakiem
turystów odwiedzających parki w okresie zimowym. Wzrost liczby odwiedzających
parki krajobrazowe nastąpi w II i III kwartale.
2. Wydatki
Dział
010 - Rolnictwo i łowiectwo
Wydatki tego działu zostały
przeznaczone na:
- działalność
Podlaskiego Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
Plan wg ustawy budżetowej - 9.199 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 8.801 tys. zł
wydatki inwestycyjne -
398 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących -
2.345 tys. zł, tj. 26,6%
Wydatki zostały wykorzystane zgodnie z
przeznaczeniem na działalność statutową jednostki.
Poszczególne
wydatki zostały wykorzystane w różnym stopniu.
Dodatkowe
wynagrodzenie roczne wykorzystano w 93,9%.
Wynagrodzenia
osobowe wykorzystane zostały w 21,6% głównie w związku z niepełnym
zatrudnieniem.
Pozapłacowe
wydatki rzeczowe zrealizowano w 22,7% w związku z wprowadzonymi ograniczeniami
miesięcznych limitów kilometrów na pojazdy służbowe oraz wydatków na rozmowy
telefoniczne, umowy zlecenia, kursy i szkolenia. Wyższa realizacja wydatków nastąpi w II
kwartale w związku z organizacją "Dni Otwartych Drzwi".
Wydatki
inwestycyjne i na zakupy inwestycyjne będą realizowane w okresie późniejszym.
Zobowiązania
wymagalne nie wystąpiły.
-
dotacje
na finansowanie zadań budżetowych rolnictwa
Plan wg ustawy budżetowej
- 5.513
tys. zł,
Wykonanie - 280
tys.
zł, tj. 5,1%
w tym na:
-
prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa -
rozdz. 01005
Plan wg ustawy
budżetowej - 1.616 tys. zł
Wydatki
w I kwartale nie były realizowane. Wynika to z sezonowości prac geodezyjnych,
których koncentracja następuje głównie w III i na początku IV kwartału. Ponadto
wyłanianie wykonawców na roboty geodezyjno - urządzeniowe odbywa się w drodze
przetargów, co opóźnia ich rozpoczęcie.
-
utrzymanie urządzeń melioracji wodnych - rozdz. 01008
Plan wg ustawy budżetowej - 3.636 tys. zł,
Wykonanie - 280 tys. zł, tj. 7,7%
Zadanie jest wykonywane w ramach dotacji
celowej na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej przez samorząd
województwa. Środki zostały wykorzystane na bieżące utrzymanie i konserwację:
cieków uregulowanych i kanałów - 5,1 km, 12 stacji pomp oraz zbiornika
Siemianówka (czasza) i małych elektrowni wodnych.
Niski procent wykonania wynika z
sezonowości robót konserwacyjnych. Największe zaawansowanie robót jest w
okresie czerwiec - wrzesień.
-
spółki wodne - rozdz.
01009
Plan wg ustawy budżetowej - 261 tys. zł
Planowane
wydatki nie zostały w I kwartale wykorzystane. Są to dotacje podmiotowe na
dofinansowanie działalności spółek wodnych. Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 10/04
Wojewody Podlaskiego ustalono szczegółowe zasady postępowania przy udzielaniu w
2004r. dotacji podmiotowych spółkom wodnym. Pismem z dnia 24 marca br.
poinformowano spółki wodne o możliwości otrzymania dotacji oraz określono
termin składania wniosków do dnia 30 kwietnia 2004r. Przewidywany termin
przekazania środków finansowych spółkom to miesiąc lipiec i październik.
- wydatki inwestycyjne - budowa
urządzeń melioracji wodnych -
rozdz. 01008
Plan wg ustawy budżetowej - 2.810 tys. zł
Wykonanie -
351 tys.
zł , tj. 12,5%
Są
to dotacje celowe na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej
realizowane przez samorząd województwa. Przekazana dotacja wykorzystana została
głównie na budowę
zbiornika małej retencji Kuźnica, usuwanie ujemnych skutków
piętrzenia zbiornika Siemianówka (sinice) oraz na sfinansowanie melioracji
użytków rolnych w Gminie Bakałarzewo.
Niskie
wykonanie wynika z sezonowości robót melioracyjnych oraz dostosowania robót do
terminów zbiorów płodów rolnych.
Zobowiązania
wymagalne nie wystąpiły.
Dział 020 - Leśnictwo
Wydatki tego działu przeznaczono na
- dotacje celowe na zadania bieżące z
zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane
przez powiaty - na zadania z zakresu gospodarki
leśnej
Plan wg ustawy budżetowej - 59 tys. zł,
Powiatom nie zostały przekazane
środki w związku z tym, iż prace zalesieniowe i odnowieniowe wykonywane są w II
i III kwartale.
Dział 050 - Rybołówstwo i
rybactwo, rozdz. 05003
Państwowa Straż Rybacka
Plan wg ustawy budżetowej - 780 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 730 tys. zł
wydatki inwestycyjne -
50 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 198 tys. zł, tj. 27,1 %
Wydatki wykorzystano
zgodnie z planem finansowym na działalność jednostki.
Na wyższy wskaźnik
wykonania wydatków wpłynęła wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003
rok (98,0%), pokrycie kosztów łączności, przeglądów technicznych samochodów
służbowych i dzierżawę pomieszczeń (54,0%) oraz ubezpieczenie samochodów
służbowych i przyczep podłodziowych (55,9 %).
Wydatki inwestycyjne
zostaną wykorzystane w okresie późniejszym.
Zobowiązania
wymagalne nie wystąpiły.
Dział 710 - Działalność usługowa,
rozdz. 71005
Plan wg ustawy budżetowej -
47 tys. zł
Wydatki przeznaczone
na realizację III etapu opracowania "Zasoby eksploatacyjne wód podziemnych
województwa podlaskiego", aktualizację opracowania "Ewidencja złóż, kopalin
udokumentowanych na obszarze województwa podlaskiego" oraz wykonanie przez
rzeczoznawców opinii dotyczących opracowań geologicznych zostaną wykorzystane w późniejszym
okresie.
Dział 750 -
Administracja publiczna, rozdz. 75046
Plan wg ustawy budżetowej -
39 tys. zł
W I kwartale nie
wydatkowano środków przeznaczonych na sfinansowanie wynagrodzeń członków komisji
egzaminacyjnej ds. stwierdzania kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami
i komisji ds. negocjacji oraz na działalność komisji ds. ocen oddziaływania na
środowisko, ponieważ odbyło się tylko posiedzenie Komisji ds. gospodarowania
odpadami w dniu 31 marca br.
Dział
925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty
chronionej przyrody
Wydatki przeznaczone są na:
- finansowanie działalności jednostek budżetowych - parków krajobrazowych
z tego:
1/
Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu
Plan wg ustawy budżetowej -
415 tys. zł
w
tym: wydatki bieżące
- 370 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 45 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących -
112 tys. zł tj. 30,3%
Wydatki bieżące
przeznaczone są na utrzymanie i działalność statutową Parku.
Wyższe wykonanie
wydatków wynika głównie z wypłaty dodatkowego wynagrodzenia
rocznego, przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych i
zwiększonych wydatków związanych z zakupem materiałów i wyposażenia - w tym
programów komputerowych.
2/
Łomżyński Park Krajobrazowy Doliny Narwi
Plan wg ustawy budżetowej -
250 tys. zł
w
tym: wydatki bieżące
- 220 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 30 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących -
60 tys. zł tj. 27,3%
Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność
statutową Parku. Poszczególne wydatki realizowane były w różnym stopniu. Nieco
niżej od planowanego wskaźnika zostały wykonane wydatki na wynagrodzenia
osobowe w związku z niewypłaceniem wyrównania podwyżek za okres styczeń -
marzec. Wypłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r. została
zrealizowana w 100%. Wyższe wykonanie wydatków pozapłacowych (29,5%) wynika z:
przekazania środków na fundusz świadczeń socjalnych (72%), zakupu oleju
opałowego na cały rok (84,7%), zakupu materiałów i wyposażenia - w tym płotków
do ochrony tras migracji żab.
Wydatki inwestycyjne wykorzystane zostaną w
późniejszym okresie.
3/
Suwalski Park Krajobrazowy w Malesowiźnie
Plan wg ustawy budżetowej -
341 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 317 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 24 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących -
97 tys. zł, tj.30,6 %
Wydatki przeznaczone są na utrzymanie i działalność
statutową Parku. Wyższe wykonanie wydatków wynika m.in. z: wypłaty dodatkowego
wynagrodzenia rocznego za 2003r., przekazania środków na fundusz
świadczeń socjalnych, opłaty abonamentu telewizyjnego i internetu, przeglądu
technicznego samochodu, opłat składek na ubezpieczenie budynków i samochodów,
podatku od gruntu i od nieruchomości oraz zakup oleju opałowego.
-
odszkodowania dla osób fizycznych za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i
wilki
Plan wg ustawy budżetowej -
590 tys. zł
Wykonanie - 57 tys. zł tj. 9,7%
Środki
zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę 17 bieżących i 69 zaległych z
2003r. odszkodowań za szkody wyrządzone przez bobry, żubry i wilki. Niższe
wykonanie wydatków wynika z szacowania szkód w okresie późniejszym.
- zadania w zakresie ochrony przyrody
Plan wg ustawy budżetowej - 199 tys. zł
Wykonanie - 3 tys. zł, tj. 1,5%
Niski
wskaźnik wykonania wynika z zaplanowania na II kwartał br. przeprowadzenia
procedur zamówień publicznych oraz późniejszych terminów realizacji umów na
wykonanie planów ochrony rezerwatów przyrody, zabiegów
pielęgnacyjno-konserwatorskich na pomnikach przyrody i innych zadań z zakresu
ochrony przyrody.
Wydział Rozwoju Regionalnego
1.
Dochody
Dział 600 - Transport i łączność
W dziale tym
wystąpiły zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 159 tys. zł. Dotyczyły
one zwrotu dotacji pobranej przez m. Hajnówka w nadmiernej wysokości 108 tys.
zł oraz naliczonych od niej odsetek - 51 tys. zł.
Dział 700 - Gospodarka
mieszkaniowa
Plan - 7.300 tys. zł
Wykonanie - 921
tys.
zł, tj. 12,6 %
Dochody realizowane
są przez powiaty i obejmują wpływy z tytułu gospodarki nieruchomościami Skarbu
Państwa w zakresie ich sprzedaży, zamiany, zrzeczenia się, oddania
w użytkowanie wieczyste, najem lub
dzierżawę, oddania w trwały zarząd, przekształcenia prawa wieczystego
użytkowania w prawo własności.
Ustawowo opłaty za
zarząd i użytkowanie wieczyste są wnoszone do dnia 31.03 każdego
roku.
Ze sporządzonych
przez starostwa sprawozdań kwartalnych Rb - 27ZZ z wykonania planu dochodów
związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych
zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami wynika, iż
faktycznie pobrały znacznie wyższe kwoty.
Na
koniec I kwartału
wystąpiły zaległości w
pobieraniu dochodów w kwocie 9.987 tys. zł.
Wskazywane przez
starostwa przyczyny zaległości, to słaby stan ekonomiczny przedsiębiorstw,
przewlekłość postępowania restrukturyzacyjnego i upadłościowego
przedsiębiorstw.
Starostwa w celu
wyegzekwowania zaległości podejmowały różnorodne działania i tak między innymi
wystawiały wezwania do zapłaty, rozkładały płatności na raty, odraczały terminy
płatności.
Ponadto wystąpiły
zaległości w pobieraniu dochodów w wysokości 1.108 tys.
zł. Dotyczą one zwrotu dotacji pobranej przez m. Hajnówka w nadmiernej wysokości
750 tys. zł na modernizację gospodarki cieplnej oraz naliczonych od niej
odsetek 358 tys. zł. (rozdz. 70095)
Dział 750 - Administracja
publiczna, rozdz. 75046
Plan - 65 tys. zł
Wykonanie - 4 tys. zł, tj. 6,2 %
Planowane dochody
pochodzą z wpłat osób ubiegających się o uprawnienia instruktorów prawa jazdy.
Niskie wykonanie planowanych dochodów wynika z braku wniosków na uprawnienia budowlane.
Dział 852 - Pomoc społeczna,
rozdz. 85215
Nieplanowane dochody
w kwocie 3 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego
niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.
Dział 900 - Gospodarka komunalna
i ochrona środowiska
W
dziale tym wystąpiły zaległości w kwocie 724 tys. zł. Dotyczą one pobranych
w nadmiernej wysokości dotacji przez m. Hajnówka - 490 tys. zł oraz
naliczonych odsetek 234 tys. zł.
2. Wydatki
Dział 600 -
Transport i łączność
Wydatki przeznaczono
na:
- dotacje
celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez
samorząd województwa (rozdz. 60003)
Plan po zmianach - 1.028 tys. zł,
Wykonanie - 1.028 tys. zł, tj. 100,0%
Środki
zwiększone decyzją Ministra Finansów zostały przeznaczone na sfinansowanie
zobowiązań - uregulowanie przewoźnikom zaległości za 2003r. powstałych w
zakresie finansowania dopłat do ulg ustawowych w publicznym transporcie
autobusowym.
Dotacja została
wykorzystana zgodnie z przeznaczeniem.
- utrzymanie drogowych przejść
granicznych
Plan wg ustawy
budżetowej - 5.994 tys. zł
Wykonanie
- 1.153 tys. zł
tj. 19,2%
Wydatki
te zostały przeznaczone na zakup usług od Zarządu Drogowych Przejść Granicznych
- zakup usług administrowania drogowymi przejściami granicznymi województwa
podlaskiego. Środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
Niski
wskaźnik wykonania wynika z tego, iż warunki atmosferyczne w I kwartale nie
pozwalały na wykonywanie koniecznych remontów i konserwacji obiektów. Ponadto
część środków finansowych zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów usług
serwisowych sprzętu i urządzeń zakupionych na potrzeby drogowego przejścia
granicznego w Kuźnicy.
- rozbudowę i modernizację
międzynarodowych drogowych przejść granicznych
Plan wg ustawy budżetowej -
65.555 tys. zł
Wykonanie
- 356 tys. zł, tj. 0,5%
Wydatki
zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem na:
-
rozbudowę i modernizację międzynarodowego drogowego przejścia
granicznego w Kuźnicy w kwocie 354,5 tys. zł. Po dokonaniu wnikliwej analizy
wydatków oraz opracowaniu harmonogramu prac uwzględniającego koszty wykonania
zakresu rzeczowego przewidzianego do zrealizowania wynika, że środki nie
zostaną wykorzystane w całości. Wydatki w kwocie 22.306 tys.
zł zostały zablokowane decyzją Wojewody z dnia 26.04.2004r.
-
prace
przystosowawcze w międzynarodowym drogowym przejściu granicznym w Ogrodnikach w
związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej w kwocie 1,5 tys. zł - na
wykonanie wtórnika w skali 1:500 na obszar przejścia granicznego w Ogrodnikach
celem wykorzystania do prac projektowo-kosztorysowych.
Niski
wskaźnik wykonania wynika z tego, iż zaplanowane przedsięwzięcia wymagają
przygotowania inwestycji od strony technicznej, formalno-prawnej oraz
opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej celem oszacowania wartości
kosztorysowej zadania. Ponadto konieczność zastosowania wyboru trybu zamówienia
publicznego, przygotowania procedur przetargowych, w świetle ustawy z dnia 29
stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych oraz negocjacji umów zleceń
związanych z obsługą inwestorską prowadzonych zadań powoduje, iż cała procedura
wydłuża się w czasie.
Dział 700 - Gospodarka
mieszkaniowa, rozdz. 70005
Wydatki zostały przeznaczone na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu
administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 915 tys. zł
Plan po zmianach - 972 tys.
zł
Wykonanie -
170 tys. zł, tj. 17,5 %
Zmiana
planu o kwotę 57 tys. zł wynika ze zwiększenia decyzją Ministra Finansów z
przeznaczeniem dla powiatu wysokomazowieckiego na uregulowanie odszkodowania za
wywłaszczoną na rzecz Skarbu Państwa nieruchomość.
Powiaty
środki wykorzystały w kwocie 117 tys. zł na:
- wyceny nieruchomości Skarbu Państwa,
- zabezpieczenie nieruchomości Skarbu Państwa
przed zniszczeniem,
- nabywanie nieruchomości na rzecz Skarbu
Państwa w postępowaniu sądowym,
- odszkodowania za nieruchomości przejęte na
Skarb Państwa.
- wyceny nieruchomości
Plan wg ustawy
budżetowej ‑ 10
tys. zł
Wykonanie -
4 tys. zł, tj. 40,0 %
Środki w kwocie 4 tys.
zł zostały wydatkowane na pokrycie kosztów wyceny nieruchomości.
- refundacja spółdzielniom mieszkaniowym
poniesionych przez nie kosztów związanych ze scalaniem i podziałem
nieruchomości oraz z czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości oraz
ewidencją gruntów i budynków, w tym również uzasadnionych kosztów prac
geodezyjnych
Plan po zmianach - 280 tys.
zł
Wydatki
zostały zwiększone z rezerw celowych budżetu państwa decyzjami Ministra
Finansów.
Dział 710 - Działalność usługowa
Wydatki przeznaczone są na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu
administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez
samorząd województwa - na sporządzenie mapy topograficznej części
województwa podlaskiego i rozbudowę Systemu Informacji o Terenie
plan wg ustawy budżetowej - 200 tys. zł
Wykonanie nastąpi w III i IV kwartale w
związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania przetargowego i opracowania
specyfikacji na wykonanie powyższych prac.
- dotacje celowe na zadania bieżące z
zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane
przez powiaty -
na wykonanie modernizacji operatów ewidencji gruntów i budynków w zakresie
przetwarzania istniejącej bazy danych ewidencji gruntów i budynków z systemu
analogowego do postaci numerycznej w formacie Standardu Wymiany Danych
Ewidencyjnych i udostępnienia tych danych Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa w celu budowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i
Kontroli (IACS)
plan wg ustawy budżetowej - 1.700 tys. zł
z tego na:
-
zadania z zakresu prac geodezyjnych i
kartograficznych - 1.400
tys. zł
-
zadania z zakresu opracowań geodezyjnych i kartograficznych - 300 tys. zł,
Zadania
z zakresu prac oraz opracowań geodezyjno-kartograficznych w I kwartale nie były
realizowane, ponieważ wdrożenie do wykonania prac geodezyjnych musi być
poprzedzone opracowaniem warunków technicznych i specyfikacji na podstawie,
których przeprowadzone są procedury przetargowe, zaś postanowienia zawartych
umów pozwalają na wydatkowanie kwot jedynie za czynności wykonane i odebrane
technicznie.
- prace
geodezyjne i kartograficzne z zakresu ewidencji przebiegu
granic i powierzchni jednostek ewidencyjnych
Plan
wg ustawy budżetowej - 71 tys.
zł
Realizacja
wydatków nastąpi w III i IV kwartale br. w związku z potrzebą przeprowadzenia postępowania
przetargowego.
Dział 750 - Administracja
publiczna
Plan wg ustawy budżetowej -
47 tys. zł
Wykonanie - 1 tys. zł, tj. 2,1%
Plan po zmianach
- 476 tys. zł
Zwiększone decyzją
Ministra Finansów dnia 10 marca 2004r. środki w kwocie 476 tys. zł z
przeznaczeniem na dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami na organizację w gminach
stanowisk pracy, głównie na zakupy komputerów i oprogramowania, w związku z
realizacją zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o
świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255 z późn. zm.)
w I kwartale nie były wydatkowane.
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Plan po zmianach
- 5.165 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 5.056 tys. zł
wydatki
inwestycyjne - 109 tys. zł
Wykonanie - 5.165 tys. zł, tj. 100,0%
w tym: wydatki bieżące - 5.056 tys. zł, tj. 100,0%
wydatki
inwestycyjne - 109 tys. zł, tj. 100,0%
Środki
zwiększone decyzją Ministra Finansów zostały przeznaczone na spłatę zobowiązań
powstałych w 2003r. z tytułu finansowania oświetlenia dróg publicznych,
wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na prawach powiatu, z tego na:
- dotacje celowe na realizację zadań
bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami - 5.056 tys. zł
-
dotacje celowe na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań
zleconych gminom ustawami - 109 tys. zł
Biuro Zarządzania Funduszami
Europejskimi
Wydatki
Dział 750 - Administracja
publiczna, rozdz. 75011
Plan po zmianach - 284 tys. zł
Wydatki przeznaczone
na pokrycie kosztów organizacji uroczystości związanych z przystąpieniem
Polski do Unii Europejskiej - "Witamy w Unii Europejskiej" zwiększono decyzją
Ministra Finansów z dnia 30.03.2004r.
Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji
1. Dochody
Dział 750 - Administracja publiczna,
rozdz. 75011
Dochody w tym dziale zrealizowane
zostały przez:
- Podlaski Urząd Wojewódzki
Plan - 5.453 tys.
zł
Wykonanie - 1.047 tys. zł, tj.
19,2 %
Dochody pochodziły z
opłat paszportowych i za kartę pobytu cudzoziemców.
Niższe
wykonanie planowanych dochodów wynika z mniejszego zapotrzebowania obywateli
na paszporty.
- jednostki samorządu
terytorialnego
Plan - 2.310 tys.
zł
Wykonanie
-
903 tys.
zł, tj. 39,1 %
Dochody
z realizacji zadań administracji rządowej zleconych gminom pochodziły z tytułu
opłat za wydanie dowodu osobistego oraz za udostępnianie danych z gminnych
zbiorów meldunkowych.
Na
tak wysokie wykonanie planu dochodów miał wpływ ustawowy obowiązek wymiany
dowodów osobistych.
Dział 853 - Pozostałe zadania w
zakresie polityki społecznej
Nieplanowane dochody
w kwocie 53 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez Miasto Suwałki niewykorzystanej
dotacji przyznanej w 2003r. na zapewnienie lokalu nieokreślonym imiennie
repatriantom.
2. Wydatki
Dział 750 - Administracja
publiczna
Wydatki zostały przeznaczone na:
-
sfinansowanie kosztów związanych z obsługą Wojewódzkiej Komisji
Lekarskiej i Wojewódzkiej Komisji Poborowej
Plan wg ustawy budżetowej - 117 tys. zł
Plan po zmianach - 116 tys. zł
Wykonanie
- 40 tys. zł tj. 34,5 %
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz
inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiaty -
na działalność powiatowych komisji poborowych i lekarskich
Plan wg ustawy
budżetowej - 356 tys. zł
Plan po zmianach -
357 tys. zł
Wykonanie - 157 tys.
zł, tj. 44,0%
Wyższe wykonanie środków na
przeprowadzenie poboru wynika z faktu, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 23 października
2003r. w sprawie przeprowadzenia poboru w 2004 roku (Dz. U. Nr 189, poz. 1862)
tegoroczny pobór odbywa się w terminie od 2 lutego do 23 kwietnia. W okresie
tym ponoszone są największe nakłady finansowe na przeprowadzenie poboru.
Dział 853 - Pozostałe zadania w
zakresie polityki społecznej
Plan po zmianach - 330 tys. zł
Wykonanie -
58 tys. zł, tj. 17,6 %
Wydatki zwiększone
decyzją Ministra Finansów o kwotę 330 tys. zł z przeznaczeniem na pomoc repatriantom zostały
przeznaczone na:
-
dotacje celowe na realizację zadań bieżących z zakresu
administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom ustawami z
przeznaczeniem dla gminy Klukowo na zwrot kosztów remontu lub adaptacji lokalu
mieszkalnego
Plan po zmianach - 30
tys. zł
Środki nie zostały
uruchomione w I kwartale br., z powodu nie przybycia do Polski repatriantów.
- dotacje celowe na zadania bieżące
realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji
rządowej z przeznaczeniem na zapewnienie nieokreślonym
imiennie repatriantom lokalu mieszkalnego
Plan po zmianach -
100 tys. zł,
W
I kwartale wydatki nie były realizowane. Podpisanie porozumienia z Miastem Grajewo i przekazanie
środków nastąpi w II kwartale br.
- dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu
administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez
powiaty z przeznaczeniem na jednorazową
pomoc repatriantom i realizację aktywizacji zawodowej repatriantów
Plan po zmianach - 200 tys. zł
Wykonanie
- 58 tys. zł, tj. 29,0 %
Wydatki
przeznaczono powiatom, które zgodnie z art. 17 ust. 1 i art. 23 ust. 1 ustawy o
repatriacji zobowiązane są do wypłaty pomocy finansowej repatriantom. Zasiłki
wypłacono 2 repatriantom, którzy przybyli do Polski w miesiącu styczniu 2004 r. oraz
przekazano 4 powiatom środki na aktywizację zawodową 13 repatriantów.
Wydział Skarbu Państwa i
Przekształceń Własnościowych
Dział 758 - Różne rozliczenia,
rozdz. 75820
Plan wg ustawy budżetowej - 60 tys. zł
Wykonanie -
13
tys. zł, tj. 21,7 %
Wydatki
realizowane były zgodnie z planem i przeznaczone zostały na opłaty za
ogłoszenia prasowe, pełnomocnictwo do przeprowadzenia prywatyzacji oraz za
aktualizację analiz przedprywatyzacyjnych.
Wydział Polityki
Społecznej
1.
Dochody
Dział 851 - Ochrona zdrowia
W dziale tym
osiągnięte zostały nieplanowane dochody w kwocie 185 tys. zł z tytułu zwrotu
przez jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystanych dotacji w 2003r.
Dział 852 - Pomoc społeczna
Plan
- 100 tys. zł
Wykonanie - 89 tys. zł, tj. 89,0 %
Zrealizowane
planowane dochody w kwocie
28 tys. zł dotyczą zadań
zleconych gminom na podstawie ustawy o pomocy społecznej, w zakresie
prowadzenia środowiskowych domów samopomocy i świadczenia specjalistycznych
usług opiekuńczych wynikających z ustawy o ochronie zdrowia psychicznego i
pochodziły z:
- opłat za pobyt w środowiskowych domach
samopomocy - 12 tys. zł
- świadczonych
usług opiekuńczych -
16 tys. zł
Ponadto osiągnięte
zostały nieplanowane dochody w kwocie 61 tys. zł głównie z tytułu zwrotu
niewykorzystanych dotacji, odsetek i rozliczeń z lat ubiegłych.
Wystąpiły
również zaległości w kwocie 13 tys. zł z tytułu nienależnie pobranych świadczeń
z pomocy społecznej na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia
społeczne.
Dział 853 - Pozostałe zadania w zakresie
polityki społecznej
Nieplanowane dochody
w kwocie 6 tys. zł pochodziły
ze zwrotu niewykorzystanej dotacji przyznanej w 2003r.
2. Wydatki
Dział 710 - Działalność usługowa
Plan wg ustawy budżetowej - 81 tys. zł
Zaplanowane wydatki
na dotacje celowe na zadania bieżące realizowane przez gminy na podstawie
porozumień z organami administracji rządowej dla 19 gmin na utrzymanie,
renowację oraz remonty grobów i cmentarzy wojennych w I kwartale nie były
realizowane. Środki zostaną przekazane po złożeniu przez gminy rozliczenia
wykonanych zadań.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Wydatki przeznaczone zostały na:
- dotacje celowe na zadania bieżące z
zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane
przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej - 11.245 tys. zł
Wykonanie
- 1.469 tys. zł
tj. 13,1%,
Środki
zostały przekazane powiatom na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za
osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku (1.410 tys. zł)
oraz za dzieci przebywające w placówkach opiekuńczo - wychowawczych (59 tys.
zł).
Niższy
wskaźnik przekazanych środków wynika z mniejszego zapotrzebowania, głównie w
związku z zanotowaną tendencją spadkową liczby osób bezrobotnych, za które
opłacana jest składka oraz z tego, że składka za miesiąc marzec opłacana jest w kwietniu. Od 2003r. następuje
spadek liczby osób bezrobotnych, za które opłacana jest składka - w związku z
wejściem w życie od dnia 01.04.2003r. ustawy z dnia 23
stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
(Dz. U. z 2003r. Nr 45, poz. 391).
- dotacje celowe na zadania bieżące
z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane
przez samorząd województwa na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy
stomatologów, pielęgniarek
i położnych
Plan po zmianach - 4.353 tys.
zł
Wykonanie - 1.340 tys. zł tj. 30,8%
Środki
zostały zwiększone decyzją Ministra Finansów z rezerwy celowej budżetu państwa.
Wykonanie
wydatków wynika z harmonogramu wypłat.
- utrzymanie i bieżącą działalność
Podlaskiego Centrum Zdrowia Publicznego
Plan
wg ustawy budżetowej (wydatki bieżące) -1.413
tys. zł,
Wykonanie
- 403 tys. zł, tj. 28,5%
Wydatki
realizowane były zgodnie z przeznaczeniem. Wyższe wykonanie wydatków wynika z
wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003r.
- wypłatę rent zasądzonych wyrokami
sądowymi
Plan wg ustawy
budżetowej - 131 tys.
zł
Plan po zmianach - 138 tys.
zł
Wykonanie
- 34 tys. zł tj. 24,6%
Zwiększenie
planu o kwotę 7 tys. zł wynika z decyzji Ministra Finansów z przeznaczeniem na
sfinansowanie rent zasądzonych prawomocnymi wyrokami sądowymi.
- działalność konsultantów wojewódzkich w
dziedzinie medycyny
Plan wg ustawy
budżetowej - 526 tys.
zł
Wykonanie
- 6 tys. zł, tj. 1,1%
Niski
wskaźnik wykonania wydatków wynika z tego, iż wydatkowane zostały środki na
wypłatę wynagrodzeń 3 konsultantom wojewódzkim za IV kwartał 2003r. Wypłata
wynagrodzeń za rok bieżący nastąpi w II półroczu - po złożeniu przez konsultantów
sprawozdań za I półrocze br., zgodnie z zawartymi umowami.
W
dziale 851 - Ochrona zdrowia wystąpiły zobowiązania wymagalne w kwocie
227 tys. zł. Są to zobowiązania Skarbu Państwa wynikające z
realizacji art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 13.10.1998r. -
Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr
133, poz. 872 z późn. zm.) oraz zobowiązania związane
z reformą ochrony zdrowia powstałe do dnia 31.12.1998r.
Dział 852 - Pomoc społeczna
Wydatki tego działu przeznaczone zostały na :
-
dotacje celowe na realizację bieżących zadań własnych
powiatów
Plan
wg ustawy budżetowej - 47.169 tys. zł
Wykonanie
-
13.024 tys. zł, tj. 27,6%,
z tego na utrzymanie:
- placówek opiekuńczo - wychowawczych (wraz z
usamodzielnieniem)
plan
wg ustawy budżetowej - 14.150 tys. zł, wykonanie -
4.792 tys. zł, tj. 33,9 %,
- domów pomocy społecznej
plan
wg ustawy budżetowej - 33.019 tys. zł, wykonanie -
8.232 tys. zł, tj. 24,9 %,
Wyższy wskaźnik wykonania
dotacji na realizację zadań własnych powiatów wynika z zaliczkowego przekazania
środków w miesiącu marcu na kwiecień.
- dotacje celowe na
zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone
ustawami realizowane przez powiaty
Plan wg ustawy budżetowej
- 607 tys. zł
Wykonanie - 144 tys.
zł, tj. 23,7%
z tego na:
-utrzymanie Ośrodka
Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku
plan wg ustawy budżetowej - 317 tys.
zł, wykonanie- 106 tys. zł, tj. 33,4%
- pomoc
dla uchodźców
plan wg ustawy
budżetowej - 290 tys. zł, wykonanie - 38 tys. zł, tj. 13,1 %,
-
dotacje
celowe na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz
innych zadań zleconych gminom ustawami
Plan wg ustawy
budżetowej - 75.054 tys. zł
Wykonanie -
24.294 tys.
zł, tj. 32,4 %,
z tego na:
- prowadzenie
9 ośrodków wsparcia (środowiskowych domów samopomocy)
plan wg ustawy
budżetowej - 2.641 tys. zł, wykonanie - 969 tys. zł,
tj. 36,7 %,
- składki na ubezpieczenia
zdrowotne opłacane za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy
społecznej
plan wg ustawy budżetowej - 1.739 tys. zł, wykonanie - 374 tys. zł, tj. 21,5 %,
- wypłaty zasiłków,
przysługujących dodatków oraz opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne
plan wg ustawy budżetowej - 47.776 tys. zł, wykonanie - 16.058 tys.
zł, tj. 33,6%,
- wypłaty zasiłków rodzinnych i
pielęgnacyjnych dla osób korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej
plan
wg ustawy budżetowej - 5.930 tys. zł, wykonanie - 551
tys. zł, tj. 9,3 %,
-
utrzymanie
118 ośrodków pomocy społecznej
plan wg ustawy budżetowej - 15.316 tys. zł, wykonanie - 5.746 tys. zł, tj. 37,5 %,
- świadczenie usług opiekuńczych i
specjalistycznych usług opiekuńczych
plan wg ustawy budżetowej - 1.652 tys. zł, wykonanie - 596 tys. zł, tj. 36,1 %,
Wyższy
wskaźnik wykonania wynika z zaliczkowego przekazania środków na niektóre
zadania pod koniec m-ca marca br. na zadania realizowane w II kwartale br.
Dział 853 - Pozostałe zadania w
zakresie polityki społecznej
Wydatki tego działu przeznaczone zostały na :
-
dotacje
celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania
zlecone ustawami realizowane przez powiaty na działalność 10 powiatowych zespołów ds. orzekania o
niepełnosprawności
Plan wg ustawy
budżetowej - 1.142 tys. zł
Wykonanie - 413 tys. zł,
tj. 36,2 %
Wyższy
wskaźnik wykonania dotacji wynika z zaliczkowego uruchomienia dotacji na to
zadanie w m-cu marcu na kwiecień.
-
dotacje
celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania
zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa na realizację ustawy o służbie
zastępczej
Plan po zmianach - 530 tys. zł
Plan zwiększono decyzją Ministra Finansów o kwotę 530 tys.
zł, z przeznaczeniem na realizację ustawy o służbie zastępczej.
- działalność
Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o
Niepełnosprawności
Plan wg ustawy budżetowej - 211 tys. zł,
Wykonanie - 35 tys. zł,
tj. 16,6 %
Wydatki
zostały przeznaczone na działalność Zespołu.
Wydatki na
wynagrodzenia i pochodne od nich zostały wykonane w 20,9% w wyniku
przeniesienia finansowania wynagrodzeń 1 osoby do działu 750 -Administracja
publiczna oraz zmniejszenie wymiaru czasu pracy 2 osobom.
Wydatki
pozapłacowe wykonano w 12,6 % w związku z oszczędnościami powstałymi głównie w
wyniku zmiany siedziby Zespołu.
Zobowiązania
wymagalne w tym dziale
nie wystąpiły.
Biuro Dyrektora Generalnego
1. Dochody
Dział 750 - Administracja publiczna, rozdz.
75011
Plan - 202 tys. zł,
Wykonanie - 234 tys. zł tj. 115,8 %.
Planowane dochody
osiągnięto w kwocie 223 tys. zł, tj. 110,4 % z tytułu czynszów i opłat za
dzierżawę gruntów. Na tak wysoki wskaźnik wykonania wpłynęło wydzierżawienie
pomieszczeń na nowym przejściu granicznym w Kuźnicy oraz przejściu granicznym w
Bobrownikach.
Ponadto
osiągnięto nieplanowane dochody w kwocie 11 tys. zł
z tytułu:
-
wpłaty części zysku gospodarstwa pomocniczego - Zarządu Drogowych
Przejść Granicznych - 8 tys. zł
-
odsetek - 1 tys. zł
-
zwrotu
wydatków poniesionych w roku ubiegłym - 2
tys. zł
Na
koniec I kwartału wystąpiły zaległości w kwocie 5 tys. zł z tytułu czynszu i
należności zasądzonych wyrokiem sądowym.
Dochody były
terminowo odprowadzane do Urzędu Skarbowego.
2. Wydatki
Dział
750 - Administracja publiczna, rozdz. 75011
Wydatki zostały przeznaczone na:
-
utrzymanie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
Plan wg. ustawy budżetowej -
37.733 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 22.901 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 14.832 tys. zł
Plan po zmianach - 37.768 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 22.936 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 14.832 tys. zł
Wykonanie -
6.199 tys.
zł tj. 16,4 %
w tym: wydatki bieżące - 6.085 tys. zł tj. 26,5 %
wydatki inwestycyjne -
114 tys. zł tj. 0,8 %
Zmiana
planu w stosunku do ustawy budżetowej o kwotę 35 tys. zł wynika ze zwiększenia
decyzją Ministra Finansów na sfinansowanie dodatków służby cywilnej (wraz z
pochodnymi) dla mianowanych z dniem 1 października 2003r. trzech
urzędników służby cywilnej
Wydatki zostały
przeznaczone zgodnie z planem na działalność i bieżące utrzymanie Podlaskiego
Urzędu Wojewódzkiego.
Wydatki wykorzystane
zostały w różnym stopniu. Dodatkowe wynagrodzenie roczne zrealizowano w 87,5%.
Wydatki na wynagrodzenia osobowe wykorzystano w 21,1%. Zakupy usług od
gospodarstw pomocniczych wyniosły 38,5%. Pozostałe wydatki pozapłacowe
wydatkowane zostały w 17%.
Wydatki inwestycyjne wykorzystano
w kwocie 114 tys. zł, z tego na:
- rozbudowę i modernizację budynku
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego pod kątem dostosowania do obsługi osób
niepełnosprawnych, klientów oraz standaryzacji Unii Europejskiej - 105 tys. zł
- zakup oprogramowania, urządzeń
sieciowych i zwiększenie wartości samochodów - 9 tys. zł
- dotacje celowe na zadania
bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami
administracji rządowej
Plan wg ustawy
budżetowej - 48 tys. zł,
Wykonanie - 12 tys.
zł, tj. 25,0%
Środki
przeznaczono pięciu powiatom na zadania związane z załatwianiem spraw
paszportowych.
Dział
754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdz. 75414
Plan wg ustawy budżetowej -
50 tys. zł
Wykonanie - 6 tys. zł tj. 12,0%
Wydatki
bieżące wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem na wypłatę wynagrodzeń wraz z
pochodnymi dla pracownika zatrudnionego w Wydziale Zarządzania Kryzysowego
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Niskie wykonanie wydatków wynika z niższego
niż planowano zatrudnienia.
Wydział
Zarządzania Kryzysowego
Dział 752 - Obrona narodowa, rozdz. 75212
Plan wg ustawy budżetowej - 445 tys. zł
w tym: wydatki bieżące - 195 tys. zł
wydatki inwestycyjne -
250 tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących -
8 tys. zł tj. 4,1 %
Wydatki
zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, głównie na szkolenia obronne.
Dział 754 - Bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa, rozdz. 75414
Plan wg ustawy budżetowej - 323 tys. zł
w tym: wydatki bieżące -
173 tys. zł
wydatki inwestycyjne - 150
tys. zł
Wykonanie wydatków bieżących - 26 tys. zł, tj. 15,0%
Wydatki
bieżące przeznaczono na szkolenia OC, konserwację i utrzymanie sprzętu OC i
systemów alarmowych, popularyzację OC.
Wydział Finansów
i Budżetu
1. Dochody
Dział 710 - Działalność usługowa
Nieplanowane dochody
w kwocie 45 tys. zł stanowią wpływy z tytułu opłat legalizacyjnych wniesionych
przez osoby fizyczne.
Dział 750 -
Administracja publiczna
Plan - 6.400 tys. zł
Wykonanie - 2.131 tys. zł, tj. 33,3 %
Planowane dochody w
kwocie 2.128 tys. zł stanowią wpływy z tytułu mandatów
i grzywien.
Wyższe wykonanie
dochodów wynika z większej ilości nakładanych mandatów przez Policję w wyniku
wprowadzenia do eksploatacji fotoradarów rejestrujących przekroczenie
prędkości.
Ponadto osiągnięto
nieplanowane dochody w kwocie 3 tys. zł z tytułu odsetek.
Zaległości na koniec I
kwartału wynoszą 3.530 tys. zł. i dotyczą mandatów karnych
kredytowanych. Wystawiane są tytuły wykonawcze w celu wyegzekwowania
należności.
Dochody
były terminowo odprowadzane do Urzędu Skarbowego.
Dział 801 - Oświata i wychowanie
Nieplanowane dochody
w kwocie 4 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego
niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.
Dział 851 - Ochrona zdrowia
Wystąpiły zaległości
w pobieraniu dochodów w wysokości 3.145 tys. zł i były to przypisane do zwrotu
wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem dotacje wraz z odsetkami otrzymane
przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej SP ZOZ w Suwałkach (2.752
tys. zł) i Kolnie
(63 tys. zł) oraz zobowiązanie Przedsiębiorstwa
Budowlano-Usługowego "Budosan" Sp. Z o. o w
Białymstoku (330 tys. zł).
Dział 852 - Pomoc społeczna
Nieplanowane dochody
w kwocie 2 tys. zł pochodzą ze zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego
niewykorzystanych dotacji przyznanych w 2003 r.
2. Wydatki
Dział 750 - Administracja
publiczna, rozdz.
75011
Wydatki zostały
przeznaczone na:
- dotacje celowe na realizację zadań
bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom
ustawami
Plan
wg ustawy budżetowej - 9.848 tys. zł
Wykonanie
- 2.809
tys. zł, tj.
28,5 %
Dotacje
wykorzystano zgodnie z przeznaczeniem m.in. na zadania związane z ewidencją
ludności, urzędami stanu cywilnego, sprawami wojskowymi .
- dotacje celowe na zadania bieżące z
zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane
przez powiaty
Plan wg ustawy
budżetowej - 3.041 tys. zł
Wykonanie - 897 tys. zł tj. 29,5 %
Dotację przeznaczono na utrzymanie urzędników starostw wykonujących
zadania administracji rządowej.
Dział 758 - Różne rozliczenia, rozdz. 75818
Plan wg ustawy budżetowej -
1.000 tys. zł
W
budżecie Wojewody utworzono rezerwę w kwocie 1.000 tys.
zł.
Zgodnie z
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie wydatków
budżetu państwa, które w 2003r. nie wygasają z upływem roku budżetowego (Dz. U.
Nr 213, poz. 2083) oraz decyzją Wojewody Podlaskiego z dnia 17 grudnia 2003r.,
Nr FB.II.3011-377-1/03 w I kwartale wydatkowane
zostały niewygasające środki w kwocie 4.429 tys. zł na
zadania ujęte w w/w rozporządzeniu:
1/ wydatki, które nie wygasły z
upływem roku budżetowego 2003 w kwocie 3.539 tys. zł
ˇ
w
dz. 600 - Transport i łączność w kwocie 184 tys. zł
z tego na:
-
rozbudowę i modernizację międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy - 73 tys. zł
- modernizację i rozbudowę międzynarodowego
drogowego przejścia granicznego w Budzisku w związku z wprowadzeniem
wspólnych polsko-litewskich odpraw granicznych - 77 tys. zł
- opracowanie dokumentacji budowy nowego
drogowego przejścia granicznego w Białowieży - 34 tys. zł
ˇ
w
dz. 700 - Gospodarka mieszkaniowa w kwocie 920 tys. zł na modernizację budynku
przy ulicy Wyszyńskiego, będącego własnością województwa - zadanie realizowane w
ramach Kontraktu wojewódzkiego
ˇ
w
dz. 750 - Administracja publiczna w kwocie 1.825 tys.
zł
z tego na:
- pokrycie kosztów tłumaczeń dokumentów
EDIS - 15 tys. zł
- zadanie "Budowa i pilotażowe
wdrażanie informatycznego systemu wspomagania zarządzania województwem przez
administracje samorządowe"
- zadanie realizowane w ramach Kontraktu wojewódzkiego - 1.810 tys. zł
ˇ
w
dz. 851 - Ochrona zdrowia w kwocie 460 tys. zł na Program Działań Osłonowych w
Ochronie Zdrowia w ramach prowadzonej restrukturyzacji w województwie
podlaskim
ˇ
w
dz. 853 - Polityka społeczna w kwocie 150 tys. zł na zadanie "Modernizacja i rozbudowa
Domu Pomocy Społecznej w Suwałkach" - zadanie realizowane w ramach Kontraktu
wojewódzkiego
2/ wydatki przeznaczone na
współfinansowanie programów i projektów realizowanych z niepodlegających
zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
ˇ
w
dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska w kwocie 890 tys. zł - na
pokrycie kosztów realizacji projektu PL 0106.05.03 - "System wodno-kanalizacyjny
Łomży i przyległych gmin"
WNIOSKI
W okresie I kwartału realizowane były przede wszystkim wydatki
bieżące. Wyższy wskaźnik wykonania wydatków bieżących wynika głównie z wypłat
dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2003 rok, zabezpieczenia wypłat wynagrodzeń
funkcjonariuszom PSP "płatnych z góry" oraz z przekazania w znacznej wysokości
środków przyznanych z rezerw celowych budżetu państwa na: spłatę zobowiązań
Skarbu Państwa oraz na sfinansowanie staży podyplomowych lekarzy, lekarzy
stomatologów, pielęgniarek i położnych. Niepokój budzi wysoki wskaźnik
wykorzystania pozapłacowych wydatków rzeczowych w niektórych jednostkach.
Realizacja budżetu przebiega bez zakłóceń, bowiem Minister Finansów
przekazuje środki pieniężne na sfinansowanie zaplanowanych wydatków zgodnie z
harmonogramem.
Opracowano:
w Oddziale Planowania Budżetu
Wydziału Finansów i Budżetu
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Białymstoku
DYREKTOR
WYDZIAŁU
Finansów
i Budżetu
Stanisław Piekut
/-/ podpis nieczytelny