Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Jak korzystać? Dziennik zmian Informacje niedostępne
Szukaj
Stan sprawy
-   Stan sprawy
Menu tematyczne


Linki
Opiekunowie

38066256   odwiedzin

Kategoria: Ocena stanu i efektywności pomocy społecznej w województwie podlaskim

Ocena stanu i efektywności pomocy społecznej w województwie podlaskim za 2003 rok
Data utworzenia:  14.06.2004 00:00:00
Data publikacji:  14.06.2004 00:00:00
Data modyfikacji:  14.06.2004 00:00:00
Autorzy: Kościuk Nina
Publikator: Borowik Ludmiła
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) do zadań wojewody należy dokonywanie oceny stanu i efektywności pomocy społecznej.
OCENA STANU I EFEKTYWNOŚCI POMOCY SPOŁECZNEJ

OCENA STANU I EFEKTYWNOŚCI POMOCY SPOŁECZNEJ

W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM ZA 2003 ROK

 

Białystok, kwiecień 2004r.

 

 

I. Krótka charakterystyka demograficzna województwa podlaskiego

 

            W województwie podlaskim zamieszkuje 1.205,9 tys. osób. Ponad połowa ludności, bo 58,9% mieszka w mieście, przy czym 24,1% ogółu ludności województwa to mieszkańcy Białegostoku. Najwięcej ludności, poza Białymstokiem, mieszka w powiatach białostockim (11,5 %) i sokólskim (6,2%) oraz w m. Suwałkach (5,7%) i Łomży (5,3%). Do powiatów liczących najmniej ludności należą: sejneński (1,8%) i suwalski (2,9%).

            Od 1998r. w większości powiatów obserwuje się spadek liczby ludności, największy w powiatach: bielskim, hajnowskim i sokólskim. Niewielki wzrost odnotowano w powiatach: augustowskim, grajewskim i zambrowskim, natomiast stosunkowo wysoki wzrost - w miastach: Suwałki (20%), Łomża (ponad 12%) i Białystok (ponad 10%).

            W strukturze ludności województwa przeważają osoby w wieku produkcyjnym, stanowiący ok. 59%. W wieku poprodukcyjnym  jest  ponad 16% ogółu ludności województwa, przy czym większość  tych osób mieszka na wsi. Od szeregu lat postępuje proces starzenia się wsi, będący efektem migracji ludności do miast oraz spadku liczby rodzących się dzieci. W efekcie współczynnik obciążenia osób w wieku produkcyjnym osobami w wieku poprodukcyjnym jest znacznie wyższy na wsi, niż w mieście. Na wsi na 1000 osób w wieku produkcyjnym przypada 866 osób, które ten wiek już przekroczyły, natomiast w mieście - 592.

            Liczba osób niepełnosprawnych w województwie wynosi 156 tys. i stanowi 12,9% ogółu ludności. Oznacza to, że prawie co ósmy mieszkaniec województwa jest osobą niepełnosprawną. W całej populacji niepełnosprawnych (prawnie i biologicznie) dominują osoby posiadające umiarkowany stopień niepełnosprawności - 25,1%. Osoby z lekkim i znacznym stopniem niepełnosprawności stanowią odpowiednio 24,1 % i 24,0%. Większe natężenie zjawiska niepełnosprawności występuje na wsi (146 osób na 1000 mieszkańców) niż w miastach (117 osób na 1000 mieszkańców). Skala niepełnosprawności zwiększa się wraz z wiekiem. Blisko 50% ogólnej liczby niepełnosprawnych stanowią osoby w wieku poprodukcyjnym.

            W województwie podlaskim funkcjonuje 407,4 tys. gospodarstw domowych, składających się przeciętnie z 2,94 osoby. Gospodarstwa domowe tworzone przez mieszkańców miast są mniejsze w stosunku do gospodarstw wiejskich, gdzie częściej występuje model rodziny wielopokoleniowej; w skład gospodarstwa domowego w mieście wchodzi średnio 2,73 osoby, podczas gdy na wsi - 3,31. Znaczny odsetek gospodarstw - 25,2% - to gospodarstwa jednoosobowe, wśród których dominują gospodarstwa osób w wieku 60 lat i więcej; w mieście ich udział wynosi 30,0%, natomiast na wsi jest znacznie wyższy i wynosi 60,0%.

             Własne źródło dochodów posiada 60,3% ogółu ludności województwa. Najliczniejszą grupę, wśród posiadających własne środki utrzymania, stanowią osoby utrzymujące się z dochodów z pracy - 55.5%. Z niezarobkowych źródeł, takich jak: emerytury, renty, zasiłki, utrzymuje się  44,2%. We wszystkich powiatach obserwuje się spadek liczby ludności, dla której głównym źródłem utrzymania jest praca. Największy spadek stwierdzono w powiatach: kolneńskim, sokólskim, bielskim i siemiatyckim. Wzrasta natomiast odsetek osób utrzymujących się z niezarobkowych źródeł. Najwyższy wzrost odnotowano w Suwałkach i Łomży oraz w powiatach zambrowskim i grajewskim (liczba ludności w województwie wg. stanu na III kw. 2003r., pozostałe dane - na podstawie wyników Narodowego Spisu Powszechnego - maj 2002r.)

            Wskaźnik stopy bezrobocia w województwie podlaskim wynosi 14,5% i należy do najniższych w kraju. Liczba bezrobotnych ogółem w województwie wynosi 8.5446 osób, tym ponad połowa to bezrobotne kobiety. Bezrobocie na wsi, łącznie z bezrobociem ukrytym, szacuje się na ponad 40 tys. osób.

            Największa liczba bezrobotnych występuje w Białymstoku - 17.225, w powiecie białostockim - 8.955 i w Suwałkach - 6.462. Spośród miast będących powiatami najmniej bezrobotnych, bo 5.613 osób, odnotowano w Łomży. W pozostałych powiatach sytuacja w tym zakresie przedstawia się następująco: sokólski -6.372, augustowski - 5.798, kolneński - 3.722, grajewski - 5.350, łomżyński  3.655, zambrowski - 3.627, wysokomazowiecki - 3.514, bielski - 3.182, suwalski - 2.742, hajnowski - 2.714, sejneński - 2.465, moniecki - 2.093 i siemiatycki - 1957.

            Wśród osób nie posiadających pracy, co czwarta osoba jest w wieku 18 - 24 lat. Połowę  ogółu pozostających bez pracy stanowią długotrwale bezrobotni (powyżej 1 roku). Wśród bezrobotnych jest także ponad 2,2 tys. osób niepełnosprawnych, wśród których 89% stanowią niepełnosprawni w stopniu lekkim, a 75% niepełnosprawni z wykształceniem zasadniczym zawodowym i niższym. (Dane wg stanu na koniec grudnia 2003r.)

 

II. Uwagi ogólne

 

            Pomoc społeczna - zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 29.11.1990 r. o pomocy społecznej - jest instytucją polityki społecznej państwa mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

            Pomoc społeczna jest zatem ?uzupełnieniem" systemu zabezpieczenia społecznego, który powinien być uruchamiany wyłącznie wówczas, gdy osoba lub rodzina wykorzystała już swoje uprawnienia przysługujące jej na mocy innych ustaw, lecz okazały się one niewystarczające.

            Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ustawa nie definiuje pojęcia ?niezbędne potrzeby". Powszechnie za niezbędne uznaje się konieczność ochrony biologicznej egzystencji człowieka, w szczególności zapewnienie schronienia, posiłku, ubrania.

Instytucje pomocy społecznej zobowiązane są do podejmowanie takich działań pomocowych, które doprowadzą do życiowego usamodzielnienia osób korzystających z pomocy społecznej, tj. do samodzielnego przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych.

            Celem pomocy społecznej jest także zapobieganie powstawaniu tych trudnych sytuacji życiowych poprzez poradnictwo, pracę socjalną, pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych.

           

III. Stan i efektywność pomocy społecznej

 

1. Zakres zadań jednostek samorządu terytorialnego i administracji rządowej.

 

Ustawa o pomocy społecznej określiła zadania pomocy społecznej, zasady udzielania świadczeń oraz organizację pomocy społecznej.

            Zadaniem gminy jest przede wszystkim zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych - schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania, a osobom wymagającym pomocy w codziennym życiu, także usług opiekuńczych. Następuje systematyczny wzrost liczby osób i rodzin, które wymagają nie tylko okresowego, ale coraz częściej stałego wspierania ze strony instytucji pomocowych. Zakres i formy otrzymywanej pomocy są zróżnicowane. Zależą one od sytuacji życiowej osób wymagających pomocy, jak również od możliwości, głównie finansowych, instytucji powołanych do świadczenia pomocy.

            Do zadań powiatu w szczególności należy organizowanie opieki nad dzieckiem i rodziną, prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych i domów pomocy społecznej oraz szkolenie kadr pomocy społecznej z terenu powiatu.

            Samorząd województwa opracowuje i realizuje wojewódzką strategię integracji i polityki społecznej, inspiruje i promuje nowe rozwiązania w zakresie polityki społecznej oraz organizuje kształcenie i szkolenie zawodowe kadr pomocy społecznej.

            Ocena stanu i efektywności pomocy społecznej należy do zadań wojewody, który ponadto ustala sposób realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wykonywanych przez samorządy oraz sprawuje nadzór nad przestrzeganiem standardu usług świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej oraz nad zgodnością zatrudnienia pracowników tych jednostek z wymaganymi kwalifikacjami.

            Ocena stanu i efektywności pomocy społecznej za 2003r. dokonana została w oparciu o:

1/ analizę sprawozdań i informacji sporządzanych za 2003r. przez ośrodki pomocy społecznej, realizujące zadania pomocy społecznej w gminie i powiatowe centra pomocy rodzinie, wykonujące zadania te na poziomie powiatu oraz ich porównanie z danymi dot. 2002r.

2/ ustalenia dokonane w wyniku kontroli:

-         ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie w zakresie prawidłowości przyznawania świadczeń, finansowanych z budżetu państwa w ramach realizacji zadań administracji rządowej,

-         domów pomocy społecznej w zakresie przestrzegania standardu świadczonych usług oraz realizacji programów naprawczych,

-         placówek opiekuńczo - wychowawczych w zakresie przestrzegania standardu usług oraz standardu opieki i wychowania,

-         środowiskowych domów samopomocy pod względem zakresu i jakości świadczonych usług,

-         wyżej wymienionych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w zakresie zgodności zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami.

 

            W 2003 roku pracownicy Wydziału Polityki Społecznej przeprowadzili 31 kontroli w ośrodkach pomocy społecznej, 2 w ośrodkach pomocy społecznej realizujących zadania powiatów (dot. pomocy udzielonej uchodźcom), 12 - w domach pomocy społecznej, 16 w placówkach opiekuńczo - wychowawczych oraz 21 kontroli w zakresie realizacji programów rządowych, w tym w 12 organizacjach pozarządowych i w 9 jednostkach samorządu terytorialnego.

 

          Ocenę kontrolowanej działalności, wraz z wnioskami dotyczącymi usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, przedstawiano w wystąpieniach pokontrolnych, kierowanych do kierowników jednostek. O wynikach kontroli informowano także organy prowadzące te jednostki. W wyniku kontroli 2 ośrodków pomocy społecznej wystosowano do wójtów wnioski dotyczące zmiany na stanowisku kierownika. Ponadto 2 gminy zostały zobowiązane do zwrotu - wraz z odsetkami - dotacji wykorzystanej w nadmiernej wysokości za rok 2002 w kwocie ogólnej 16.631,54 oraz za rok 2003 w kwocie 11.258,15 .

 

2. Struktura organizacyjna pomocy społecznej

 

          Zadania gminy w zakresie pomocy społecznej na terenie województwa podlaskiego realizuje 118 ośrodków pomocy społecznej.

            Kwalifikacje pracowników ośrodków w zasadzie odpowiadają obowiązującym wymogom; osoby zatrudnione posiadają wymagane na danym stanowisku wykształcenie oraz staż pracy. Dotychczas jednak nie wszyscy kierownicy tych jednostek uzyskali specjalizację z organizacji pomocy społecznej. Pracownicy socjalni wciąż podnoszą swoje kwalifikacje, o czym świadczy fakt awansowania w 2003 r. pracowników na wyższe stopnie, tj. na:

-         starszych specjalistów pracy socjalnej - 6,

-         specjalistów pracy socjalnej - 3,

-         starszych pracowników socjalnych - 22.

W 2003 roku w 118 ośrodkach pomocy społecznej zatrudnionych było ogółem 1.080 osób, tj. o 8 osób mniej niż w 2002 roku. Pracownicy socjalni stanowili 43,4 % ogółu zatrudnionych, w 2002 roku 45,4 %. Należy zauważyć, że w porównaniu do 2002 r. zmalała o 28 osób liczba pracowników socjalnych w rejonach opiekuńczych. Zmalała również liczba konsultantów - o 2 osoby, a także radców prawnych, również o 2 osoby.

Wymagany ustawą wskaźnik zatrudnienia pracowników socjalnych w ośrodkach (tj. 1 pracownik na 2 tysiące mieszkańców, nie mniej niż trzech) nie jest spełniony. W roku ubiegłym w województwie podlaskim na 1 pracownika socjalnego przypadało średnio 2467 mieszkańców, a w wielu gminach wskaźnik ten był jeszcze bardziej niekorzystny i wynosił: w 24 gminach od 1448 do 2 tys., w 32 gminach od 2 tys. do 2,5 tys., w 23 - od 2,5 tys. do 3 tys., w 11 - od 3 tys. do 4 tys., w pozostałych - powyżej 4 tys., a w niektórych przekraczał nawet  5 tys. (Turośń Kościelna -5110, Boćki - 5152, Bargłów - 5861). 

Według stanu na koniec 2003 roku aż w 8 gminach (Suraż, Bakałarzewo, Kobylin Borzymy, Kołaki Kościelne, Kuźnica, Perlejewo, Przerośl i Szumowo) nie był zatrudniony ani jeden pracownik socjalny. 

            Zadania powiatów w zakresie pomocy społecznej realizuje 14 Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz miejskie ośrodki pomocy społecznej w 3 miastach na prawach powiatu, tj. w Białymstoku, Łomży i Suwałkach, przy czym w Białymstoku ośrodek przyjął nazwę Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. W 2003 roku w 14 jednostkach zatrudnionych było 77 osób, tj. tyle samo co w roku ubiegłym. Spośród tej liczby 17 osób to kadra kierownicza, 4 - specjaliści pracy socjalnej, 3 - specjaliści pracy z rodziną, 15 - pracownicy socjalni, 1 - aspirant, 37 - "pozostali pracownicy".

            Zatrudnienie w poszczególnych centrach jest zróżnicowane: od 3 osób (powiaty sejneński zambrowski) do maksymalnie 9 (powiaty białostocki i bielski). W powiecie bielskim, sejneńskim, suwalskim i zambrowskim nie ma pracowników socjalnych. W żadnym z centrów nie zatrudnia się konsultantów ani radców prawnych.

            Niedostateczna obsada kadrowa większości powiatowych centrów pomocy rodzinie, brak dostatecznej liczby specjalistów pracy z rodziną, prawników, konsultantów, nie gwarantuje prawidłowej realizacji tych zadań. W efekcie w większości powiatów nie jest prowadzone specjalistyczne poradnictwo dla rodzin, nie są organizowane szkolenia dla pracowników pomocy społecznej, nie jest udzielana pomoc metodyczna dla ośrodków pomocy społecznej.

           

Zadania województwa samorządowego wykonywać powinien Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. W województwie podlaskim funkcjonował on do 28 lutego 2003r. Po jego likwidacji, od 1 marca ub. r. zadania te przejął Departament Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego, w którym utworzono referat o nazwie Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

            O ile w 2002r. w ROPS zatrudnionych było 9 osób, to w referacie wszystkie zadania z zakresu polityki i pomocy społecznej, pomocy niepełnosprawnym, przeciwdziałania alkoholizmowi, narkomanii i inne, realizuje 8 pracowników (7,5 etatów). Kwalifikacje tych pracowników przedstawiają się następująco: kierownik referatu - wyższe medyczne (lekarz), 3 inspektorów (z wyższym wykształceniem: inżynierskim, administracyjnym i polonistycznym), 3 podinspektorów (z wyższym wykształceniem: pedagogicznym, politologicznym i administracyjnym).

            Ponieważ ROPS nie przekazuje Wojewodzie sprawozdań z działalności, trudno ocenić jej efekty.

            Zadania wojewody z zakresu pomocy społecznej wykonuje Oddział Pomocy Społecznej w Wydziale Polityki Społecznej PUW w składzie: kierownik (prawnik), 2 inspektorów ds. nadzoru nad placówkami opiekuńczo - wychowawczymi (pedagodzy), 2 inspektorów ds. nadzoru nad domami pomocy społecznej i środowiskowymi domami samopomocy (socjolog i pedagog) oraz 3 inspektorów (2 i 3/5 etatu) ds. nadzoru nad ośrodkami pomocy społecznej (prawnicy), którzy realizują także inne bieżące zadania.

 

3. Pomoc w formie zasiłków pieniężnych i w naturze realizowana przez gminy

 

            W 2003 roku pomocą społeczną w formie zasiłków pieniężnych i w naturze, objęto 59.441 rodzin, tym samym pośrednio udzielając pomocy  205.943 osobom w tych rodzinach. Oznacza to, że w roku 2003 co 6 rodzina korzystała ze świadczeń pomocy społecznej. W stosunku do roku 2002 nastąpił wzrost o 2.285 rodzin i o 3.785 osób w rodzinach.

            Biorąc pod uwagę powód udzielenia pomocy, niezależnie od źródeł finansowania, największą liczbę rodzin stanowią:

-         rodziny z osobami bezrobotnymi - z tego tytułu z pomocy skorzystało w 2002 r. 25.053 rodziny,    a  w 2003 r. - 26.443,

-         rodziny znajdujące się w ubóstwie - z tego tytułu z pomocy skorzystało w 2002 r. 18.700 rodzin, a  w 2003 r. - 24.218,

-         rodziny z osobami niepełnosprawnymi - z tego tytułu z pomocy skorzystało w 2002 r. 16.204 rodziny, a w 2003 r. - 14.716,

-         rodziny wykazujące bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia  gospodarstwa domowego - z tego tytułu z pomocy skorzystało w 2002 r. 13.321 rodzin, a w 2003r. - 13.590,

-         rodziny z osobami przewlekle chorymi - z tego tytułu z pomocy skorzystało w 2002 r. 12.231   rodzin,  a w 2003 r. - 11.933.

            Pomoc, o której mowa wyżej, finansowana była ze środków własnych gmin oraz ze środków budżetowych przekazanych gminom na realizację zadań zleconych. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z budżetu państwa finansowane są zasiłki stałe, zasiłki stałe wyrównawcze, zasiłki okresowe, okresowe specjalne, renta socjalna (do września 2003 r., od października 2003 r. świadczenie to realizuje ZUS), zasiłek z tytułu ochrony macierzyństwa, zasiłki celowe w formie biletu kredytowego oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Natomiast gminy w ramach zadań własnych udzielają pomocy w formie: schronienia, posiłku, ubrania, usług opiekuńczych, zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, sprawienia pogrzebu i innych zasiłków celowych w naturze, pomocy na usamodzielnienie, pomocy finansowej na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne w publicznych zakładach opieki zdrowotnej. 

            W 2003 roku na realizację świadczeń pomocy społecznej wydatkowano ogółem 92.203.954 , z tego 71.326.983 z budżetu wojewody, tj. 77,35 % ogółu wydatkowanych środków. Udział gmin w kosztach zadań pomocy społecznej wyniósł 22,65 % (łącznie z dofinansowaniem z budżetu programu dożywiania) i był wyższy niż w roku 2002 o 1,45 %.

            Ogółem środki finansowe z budżetu państwa przekazane na świadczenia pomocy społecznej w roku 2003 były niższe niż w roku 2002 o 4.025.817 . Wynikało to z przekazania rent socjalnych do systemu zabezpieczenia społecznego. Koszt pozostałych świadczeń (tj. bez renty socjalnej) wyniósł 45.068.970 i był o 2.5 % wyższy w porównaniu do roku 2002 (w którym wynosił 44.002.858 ).

           

A. W ramach świadczeń realizowanych ze środków budżetowych udzielono pomocy w formie:

1/ zasiłku stałego 1.933 osobom, w 2002 r. - 2.354 osobom,

2/ zasiłku stałego wyrównawczego 3.756 osobom, w 2002 r. - 3.347 osobom,

3/ zasiłku okresowego gwarantowanego 772 osobom, w 2002 r. - 965 osobom,

4/  zasiłku okresowego 22.768 osobom, w 2002 r. - 20.445 osobom,

5/  zasiłku okresowego specjalnego 1.456 osobom, w 2002 r. - 1.246 osobom,

6/ renty socjalnej 7.255 osobom, w 2002 r. - 6.845 osobom,

7/ zasiłku z tytułu ochrony macierzyństwa 3.697 osobom, w 2002 r. - 3.677 osobom.

 

ad.1/    W 2003 roku zmniejszyła się liczba osób korzystających z zasiłku stałego o 421 osób, co spowodowane było zaostrzeniem przepisów dotyczących art. 27 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, który zobowiązuje osobę ubiegającą się o tę formę pomocy do przedłożenia orzeczenia o niepełnosprawności, ze wskazaniami dotyczącymi art. 6b ust. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 123 poz. 776 z późn. zm.). Ponadto zmniejszeniu uległ dochód uprawniający rodzinę z 200 % do 150 % dochodu określonego w art. 4 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. 

 

ad.2/    Od lat systematycznie wzrasta liczba osób pobierających zasiłek stały wyrównawczy (o 12,22 % w stosunku do roku 2002). Wynika to z równoległego funkcjonowania różnych systemów orzekania i zwiększania się liczby osób niemających uprawnień do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego, w których miejsce wypłacane jest stałe świadczenie z pomocy społecznej o charakterze quasirentowym.

 

ad.3/ Zmniejszenie liczby osób uprawnionych do zasiłku okresowego gwarantowanego z 1143 w roku 2001 do 965 w roku 2002 i 772 w roku 2003 wynika z wyczerpania przez tę grupę świadczeniobiorców okresu pobierania świadczenia (36 miesięcy) i ze zmiany kryteriów jego przyznawania.

 

ad.4/    Przeciętna wysokość zasiłku okresowego w 2003 roku wyniosła 148,71 zł i była niższa niż w 2002 roku (175,27 zł) o 26,56 zł, zwiększył się natomiast czasokres udzielonej pomocy w tej formie z 4,3 w 2002 r. do 5,02 miesiąca w 2003 r., przez co średnia pomoc pieniężna udzielona rodzinie pozostała w zasadzie na tym samym poziomie (- 7,14 zł). Wzrosła natomiast znacząco (o 11,36 %) liczba rodzin, które taką pomoc otrzymały (2002 r. - 20.445, w 2003 r. - 22.768).

 

ad.5/    Podobne tendencje, tj. zwiększenie liczby osób (o 16 %), zmniejszenie jednorazowego świadczenia (o ok. 35 zł) przy jednoczesnym wydłużeniu czasokresu (z 3,3 do 3,5 miesiąca) utrzymały się przy przyznawaniu specjalnego zasiłku okresowego.

 

ad.6/    Liczba osób uprawnionych do renty socjalnej również systematycznie wzrastała od lat o ok. 11 %. W 2003 roku liczba ta wzrosła tylko o 6 % w związku z przejęciem od 1.10. ub. r. wypłaty tego świadczenia przez ZUS.

 

ad.7/    Z zasiłku okresowego z tytułu ochrony macierzyństwa w roku 2003 skorzystało o 20 kobiet mniej, niż w roku 2002, przy jednoczesnym wzroście wartości miesięcznego świadczenia z 273,39 zł do 304,41 zł. Tendencja spadkowa w tej grupie osób trwa od kilku lat i wynika z ogólnej sytuacji demograficznej w kraju.

 

W roku 2003 gminy w ramach zadań zleconych wypłacały także zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne. Na te świadczenia wydatkowano kwotę 4.316.680 , tj. o 640.592 mniej niż w roku 2002. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że gmina była ostatnim ogniwem w systemie wypłat tych świadczeń, zatem w związku z przejęciem wypłaty renty socjalnej przez ZUS, także wypłatę należących tym świadczeniobiorcom zasiłków przejął organ rentowy.

            W 2003 roku - w związku z suszą - gminy otrzymały dotację z budżetu w kwocie 96.392.15 , co pozwoliło na objęcie pomocą 281 rodzin.

 

B.        W ramach zadań własnych gminy udzieliły pomocy 37.773 rodzinom, na ogólną kwotę 20.876.971 . W porównaniu do roku 2002 koszt świadczeń zwiększył się o 552.391 . (głównie w związku ze wzrostem wartości usług opiekuńczych), a liczba rodzin objętych pomocą o 248 rodzin.

            W ramach tych środków gminy zapewniły:

-         schronienie - 86 osobom samotnym (w roku 2002 - 135),

-         posiłek - 35.175 osobom (w roku 2002 - 35.025),

    w tym - 1.426 innym, niż dzieci i młodzież w trakcie nauki w szkole (w roku 2002 - 1.105),

-         ubranie - członkom 771 rodzin (w roku 2002 - 960),

-         usługi opiekuńcze - 1342 osobom (w roku 2002 - 1.450),

                  w tym - 24 osobom usługi specjalistyczne (w roku 2002 - 41),

-         pomoc finansową na pokrycie wydatków na świadczenie zdrowotne - 488 osobom (w roku 2002 - 1.230),

-         zasiłki celowe na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego - 137 rodzinom (w roku 2002 - 154),

-         sprawienie pogrzebu - 136 osobom (w roku 2002 - 144),

-         zasiłki celowe (w tym specjalne) i w naturze - 24.124 osobom (w roku 2002 - 23.964).

            Zasiłki celowe przyznawane były głównie na zabezpieczenie podstawowych bieżących potrzeb, takich jak: zakup odzieży, obuwia, opłacenie energii elektrycznej, zakup opału, pokrycie kosztów leków i leczenia zakup żywności, wyrobienie niezbędnych dokumentów (dowód osobisty).

Wśród osób korzystających z tej ostatniej formy pomocy były także osoby opuszczające zakłady karne i areszty śledcze, a także rodziny tych osób.

W roku 2003 zakłady karne i areszty śledcze zgłosiły do ośrodków pomocy społecznej 381 osób, wymagających pomocy w przystosowaniu do życia w społeczności po opuszczeniu placówek penitencjarnych. Pomocy społecznej (w różnych formach, w tym: zasiłki okresowe, celowe, zasiłki stałe) udzielono 306 osobom. W stosunku do roku 2002 liczba osób, które po wyjściu z zakładów korzystały ze świadczeń pomocy społecznej zmniejszyła o 11 osób (w r. 2002 - 392osoby), ale też mniej osób, niż w roku poprzednim (333 osoby) zakłady karne zgłosiły do ośrodka pomocy społecznej.

Ponadto, na wniosek osadzonych pomocą obejmowano także członków ich rodzin. W 2003r. przyznano pomoc 59 rodzinom (w roku 2002 - 82 rodzinom).

                                                                   

            Główną formą pomocy udzielonej przez gminy jest dożywianie uczniów (o czym dalej) oraz zasiłki celowe, z których skorzystały 22.783 rodziny, otrzymując średnio po 290,47 zł.

            Gminy zapewniły usługi opiekuńcze 1.342 osobom, a ich koszt wyniósł 5.557.297 . Liczba osób, którym świadczone są usługi, zmniejszyła się o 108 w stosunku do roku 2002, przy jednoczesnym wzroście kosztu realizacji tego zadania o ok. 557.000 zł.

            Ponadto gminy zapewniły usługi opiekuńcze dla 281 osób z zaburzeniami psychicznymi, których koszt - 1.516.192 . - finansowany jest z budżetu państwa. Liczba osób korzystających z usług psychiatrycznych wzrosła w roku ubiegłym o 35, a koszt tych usług zwiększył się o 503.000 , także w związku ze zwiększeniem wymiaru czasu opieki z 483 godzin dla 1 podopiecznego w 2002 roku do 540 godzin w roku ubiegłym.

            Wydaje się, że ilość osób pozostających w środowisku, a wymagających usług opiekuńczych jest znacznie większa, jednakże wobec wysokich kosztów tego zadania, opieka jest często zapewniana w podstawowym zakresie przez sąsiadów, dalekich krewnych itp.

Nadal martwym przepisem jest możliwość udzielania pomocy (w formie zasiłków lub pożyczek) na ekonomiczne usamodzielnienie. Żadna z gmin nie udzieliła takiej pomocy ze względu na jej koszt i wątpliwą efektywność.

            Znaczącą, choć niematerialną formą pomocy, jest poradnictwo specjalistyczne, praca socjalna i pomoc w załatwianiu spraw urzędowych. Przy podobnej w porównywanych latach liczbie rodzin, którym udzielono poradnictwa specjalistycznego (2002 r. - 6.056, 2003 r. - 5810) znacząco wzrosła liczba rodzin korzystających z pomocy w załatwianiu spraw urzędowych (z 6.736 w 2002 r. do 10.858 w 2003 r.) oraz liczba rodzin, z którymi prowadzono pracę socjalną (z 23.314 w roku 2002 do 25.212 w roku ubiegłym). Oznaczać to może wzrost bezradności w rodzinach, narastanie dysfunkcyjności i zagubienie w sprawach życia codziennego, ale także większą trudność spraw urzędowych.

 

C. Z powyższego wynika, że w zasadzie wszystkie formy pomocy przewidziane ustawą są udzielane, chociaż w różnym zakresie w różnych gminach. Wartość udzielonej pomocy w przeliczeniu na 1 mieszkańca gminy z zadań zleconych wyniosła w województwie 59,19 zł., natomiast z zadań własnych - 17, 31 zł. (łącznie z dotacją na dożywianie).

            O ile gminy nie mają większego wpływu na koszt zadań zleconych, bowiem determinuje go ilość osób uprawnionych do świadczeń obligatoryjnych i wysokość dotacji z budżetu państwa, to zakres zadań własnych i ich koszt zależy od przeznaczenia przez gminę środków na ten cel. Z analizy wynika, że największe własne "nakłady" na 1 mieszkańca poniosły gminy miejskie Augustów (44 zł.) i Bielsk Podlaski ( 30 zł.) oraz gminy: Łapy (32 zł.), Michałowo (41 zł.), Nowogród (35 zł.), Płaska (32 zł.), najmniejsze natomiast : spośród miast - Wysokie Mazowieckie oraz gminy: Brańsk i Wyszki (3 zł.), Pątnica i Radziłów (4 zł.), Rajgród, Boćki, Grodzisk, Kulesze Kościelne, Nowe Piekuty i Puńsk (5 zł.). Statystyczny mieszkaniec gminy Kobylin Borzymy otrzymał pomoc o wartości "aż" 1 zł.

Pomoc środowiskową zrealizowaną w 2003 roku można ogólnie ocenić pozytywnie: zwiększyła się liczba osób i rodzin objętych pomocą, wzrosła wartość tej pomocy, zwiększyła się pomoc w formie poradnictwa.

             W sytuacji stałego ubożenia społeczeństwa, wzrostu liczby bezrobotnych, narastania patologii itp. trudno jednakże uznać, że wszyscy potrzebujący pomocy uzyskali ją w wymiarze wystarczającym.

            W roku 2003 do Wojewody Podlaskiego wpłynęło 7 skarg dotyczących przyznawania i wypłacania zasiłków realizowanych przez ośrodki pomocy społecznej w ramach zadań zleconych gminie. Celem ich wyjaśnienia przeprowadzono kontrole doraźne, w wyniku których 2 skargi uznano za zasadne i wystosowano do kierowników stosowne zalecenia mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości. Pozostałe skargi uznano za bezzasadne, ponieważ podnoszone w nich zarzuty nie zostały potwierdzone.

            Niewielka ilość skarg oraz brak niepokojów w regionie na tym tle może wskazywać na fakt, iż w sprawach najtrudniejszych pomocy udzielono adekwatnie do sytuacji i możliwości pomocy społecznej.

 

D. Koszt utrzymania ośrodków pomocy społecznej w roku 2003 (wynagrodzenia, wydatki bieżące) wyniósł 29.306.641 , z czego prawie połowę sfinansowały gminy, pozostała część pochodziła z dotacji budżetu państwa. W kosztach tych 26.206.622 , tj. aż 89,42 % stanowią wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi. Wynika to stąd, że część gmin w wydatkach na utrzymanie ośrodka nie wykazuje kosztu utrzymania lokali, opłat stałych itp., traktując je jako "wkład własny" w to zadanie.

            Z porównania kosztu utrzymania ośrodków (29.306.641 ) do kosztu udzielonej pomocy (92.203.954 ) wynika, że "obsługa" zasiłków pieniężnych i w naturze wynosi 31,78 % wartości tych zasiłków. Jest ona "tańsza" przy zadaniach zleconych (odpowiednio 14.902.900 koszt obsługi, 71.326.983 wartość świadczeń) i wynosi 20,89 %, a "droższa" przy zadaniach własnych (odpowiednio 14.403.843 koszt obsługi, 20.876.971 koszt świadczeń) i wynosi 68,99 %.

            Tak wysoki koszt "obsługi" zadań nie uwzględnia jednak pomocy niematerialnej, tj. pomocy socjalnej, poradnictwa, innych zadań realizowanych przez ośrodek pomocy społecznej.

            Koszt obsługi jednego klienta z zadań zleconych w sprawach zakończonych decyzją przyznającą świadczenie wynosi rocznie 369,85 zł, miesięcznie - 30,82 zł.

            Koszt obsługi jednego klienta, któremu przyznano świadczenie z zadań własnych (nadal bez pomocy niematerialnej) wynosi rocznie 240,08 zł, a miesięcznie - 20,01 zł. W ujęciu całościowym kosztów utrzymania ośrodków i liczby klientów korzystających z zasiłków i pomocy w naturze, koszt obsługi jednego klienta wynosi rocznie 384,27 zł i 32,02 zł miesięcznie.

            Obsługa jednego świadczenia kosztuje z zadań zleconych 36,20 zł, a z zadań własnych 2,83 zł, (na co wpływa na pewno duża liczba jednostkowych świadczeń dot. dożywiania uczniów - 4,5 mln), średnio 5, 32 zł.

           

E.  Według stanu na 1.01.2003r., 21 jednostek pomocy społecznej wdrożyło i eksploatowało system informatyczny POMOST, przesyłając zbiory centrale i tyleż samo, tzn. 21 wykonano nowych instalacji, sfinansowanych w grudniu 2002r. z dodatkowych środków MGPiPS.

            Prace wdrożeniowe w 2003r. ukierunkowane były głównie na nowe wdrożenia i instalacje systemu  w kolejnych ośrodkach pomocy społecznej. Ścisła współpraca z ośrodkami pomocy społecznej i dostawcami oprogramowania, pozwoliła na wdrożenie systemu w 17 ośrodkach spośród tych, w których zainstalowano program w 2002 roku. Średnia zgodność w przesyłanych danych kształtuje się na poziomie 74% (wg. danych za III kwartał 2003r.). Cztery ośrodki podjęły próbę wdrożenia, ale bez efektów w postaci zbiorów centralnych.

            Jednocześnie rozpoczęto prace instalacyjne i wdrożeniowe w ośrodkach pomocy społecznej, które wyrażały chęć pracy w systemie. Do końca 2003r. wykonano 31 nowych instalacji, z czego 22 ośrodki eksploatuje system i przesłało zbiory centralne. Średni procent zgodności danych w nowo wdrożonych ośrodkach  wynosi 59%. Pozostałe 9 jednostek, w tym jedno powiatowe centrum pomocy rodzinie, prowadzi prace wdrożeniowe i należy spodziewać się zbiorów centralnych po I kwartale 2004r.

            Statystycznie przyrost ilościowy nowych wdrożeń kształtuje się na poziomie 228,6% zaś przyrost ilości przekazywanych zbiorów centralnych na poziomie 185,7% (wg danych za III kwartał 2003 r.).

             Według stanu na koniec 2003 roku w programie pracują bądź rozpoczynają pracę 72 ośrodki pomocy społecznej i 1 powiatowe centrum pomocy rodzinie.

            Było to możliwe dzięki zaangażowaniu gmin w komputeryzację, ale przede wszystkim w wyniku dofinansowania tego zadania ze środków MGPiPS. Dotacja na to zadanie (łącznie ze środkami "za" pracę w systemie) wyniosła 94.448 . Środki te przeznaczone zostały przede wszystkim na instalacje i szkolenia wdrożeniowe oraz modernizację starego sprzętu i zakup niezbędnych urządzeń.

            Program wymaga jeszcze wdrożenia w 46 ośrodkach i 13 powiatach, ponieważ dotychczas tylko PCPR powiatu łomżyńskiego rozpoczął pracę w programie. Poza system jest także regionalny ośrodek polityki społecznej.

 

4. Domy pomocy społecznej

 

Obok pomocy środowiskowej, system pomocy społecznej obejmuje również tzw. pomoc instytucjonalną. Na terenie województwa funkcjonują 22 domy pomocy społecznej, w tym: 16 prowadzonych przez samorządy powiatowe oraz 6 - prowadzonych na zlecenie powiatów przez inne podmioty, tj. zgromadzenie zakonne, Caritas, Polski Komitet Pomocy Społecznej, przedsiębiorstwo. Domy te przeznaczone są dla osób:

-     starych - 4 domy, 106 miejsc,

-     przewlekle somatycznie chorych - 9 domów, 1.012 miejsc,

-     przewlekle psychicznie chorych - 3 domy, 535 miejsc,

-     niepełnosprawnych intelektualnie dorosłych - 1 dom, 112 miejsc,

  -    niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży - 5 domów, 539 miejsc

Łącznie dysponują one 2.304 miejscami. W stosunku do roku 2002 nastąpił wzrost liczby miejsc o 98, z tego:   

-         3 miejsca z adaptacji i remontów w DPS w Mocieszach (powiat moniecki), dom dla przewlekle somatycznie chorych,

-         41 miejsc z inwestycji, tj. 21 miejsc w DPS w Białowieży i 20 miejsc w DPS w Białymstoku; są to domy te dla osób przewlekle somatycznie chorych,

-         50 miejsc pozyskanych w wyniku docelowego zagospodarowania całego obiektu w DPS "Spokojna Przystań" w Garbarach; dom dla przewlekle psychicznie chorych,

-         2 miejsca w DPS w Kozarzach - dla  niepełnosprawnych intelektualnie dorosłych oraz po 1 miejscu  w  DPS: w Brańsku  - dla przewlekle somatycznie chorych, w Grajewie - dla niepełnosprawnych intelektualnie dzieci  młodzieży; miejsca te pozyskano w wyniku zmian organizacyjnych.

            Wymienione placówki nie zaspokajały w pełni potrzeb mieszkańców województwa podlaskiego. Szczególnie dotkliwie odczuwalny był brak miejsc dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz dla osób przewlekle psychicznie chorych. Na dzień 31.12.2003 r. liczba osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy wynosiła 513, w tym 308 na przyjęcie do domów dla somatycznie chorych i osób starych oraz 193 - dla osób psychicznie chorych. Sytuacja w tym zakresie, w stosunku do 2002 roku, nie uległa poprawie mimo znaczącego wzrostu liczby miejsc w tych placówkach. W analogicznym okresie 2002r. na miejsce w domu pomocy społecznej oczekiwało 450 osób, w tym 254 osób starych i somatycznie chorych oraz 192 psychicznie chorych. Na wzrost liczby osób ubiegających się w roku 2003 o umieszczenie w dps (o 63 osoby), poza czynnikami takimi, jak: postępujący proces starzenia się społeczeństwa, zanikanie rodzin wielopokoleniowych, czy wyludnianie się wsi, zwłaszcza w tzw. "ścianie wschodniej", mogła wpłynąć także obawa przez planowanymi od 1.01.2004r. zmianami w zakresie finansowania domów pomocy społecznej.

            Domy pomocy społecznej finansowane były dotychczas z odpłatności wnoszonych przez mieszkańców, z reguły w wysokości 70% ich dochodów oraz z dotacji celowej z budżetu państwa. Od 1 stycznia 2004r. powiaty otrzymują dotację budżetową jedynie na mieszkańców skierowanych do dps przed tą datą. Opłaty za pobyt w dps osób skierowanych w roku bieżącym na nowych zasadach ponoszą: osoba umieszczona w dps według dotychczasowej zasady, tj. 70% swojego dochodu, małżonek i dzieci, jednakże tylko wówczas, jeśli ich sytuacja dochodowa odpowiada kryteriom określonym w ustawie. Różnicę między średnim kosztem utrzymania w danym domu pomocy społecznej, a opłatami wnoszonymi przez wymienione wyżej osoby, pokrywa gmina, która skierowała swojego mieszkańca do domu pomocy społecznej.

                Należy mieć na uwadze, iż prowadzenie domów pomocy społecznej dla osób wymagających opieki to zadanie gmin (domy o zasięgu lokalnym) i powiatów (domy o zasięgu ponadgminym). Tymczasem żadna z gmin województwa podlaskiego takiego domu nie prowadzi, natomiast w powiatach sytuacja w tym zakresie jest bardzo zróżnicowana:

- powiat białostocki prowadzi 6 domów: 3 dla osób przewlekle somatycznie chorych oraz 1  dla osób starych i 2 dla przewlekle psychicznie chorych,

- powiat moniecki, - 2 domy, w tym 1 dla  osób starych i 1 dla przewlekle somatycznie chorych,

- miasto Białystok - 2 domy, w tym 1 dla przewlekle somatycznie chorych i 1 dla niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży,

- powiat łomżyński - 2 domy prowadzone na zlecenie, w tym 1 przez PKPS dla ludzi starych i 1 przez Caritas dla przewlekle psychicznie chorych kobiet,

- powiat augustowski - 2 domy dla niepełnosprawnych intelektualnie dziewcząt prowadzone przez zgromadzenie zakonne,

- powiaty - bielski, hajnowski, siemiatycki i miasto Suwałki - po 1 dps dla przewlekle somatycznie chorych,

- miasto Łomża - 1 dom dla niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży (dla dziewcząt),

- powiat sejneński - 1 dom dla ludzi starych (dla kobiet),

- powiat wysokomazowiecki - 1 dom dla niepełnosprawnych intelektualnie dorosłych,

- powiat grajewski - 1 dom dla  niepełnosprawnych intelektualnie dzieci i młodzieży (dla chłopców).

Pozostałe 4 powiaty (zambrowski, kolneński, sokólski oraz suwalski) nie posiadają  żadnych placówek tego typu.

            Przepisy ustawy o pomocy społecznej przewidują funkcjonowanie rodzinnych domów pomocy, świadczących całodobowo usługi opiekuńcze i bytowe dla trzech - ośmiu osób wymagających wsparcia z powodu wieku.  Rodzinny dom pomocy może być prowadzony na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy gminą a osobą lub przedstawicielem rodziny zgłaszającym gotowość świadczenia takich usług. Dotychczas jednak w województwie podlaskim nie powstała ani jedna tego typu placówka.

            Ustawa o pomocy społecznej zobowiązuje domy pomocy społecznej do świadczenia usług na poziomie obowiązującego standardu. W województwie podlaskim żaden z domów obowiązującego standardu nie osiągnął. Wszystkie opracowały i realizują programy naprawcze, które przewidują m.in. modernizację i doposażenie domów, ich rozbudowę lub budowę nowych obiektów, jak również zwiększenie zatrudnienia personelu. Realizacja tych programów przebiega z opóźnieniem spowodowanym brakiem środków finansowych. Dotyczy to w szczególności osiągnięcia wymaganego wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na 1 mieszkańca domu, który powinien wynosić:

- w domach dla osób starych od 0,4 do 0,7,

- w pozostałych domach - nie mniej niż 0,7.

            O ile w domach dla osób starych wskaźnik ten jest zbliżony do minimalnego (0,4), to w pozostałych domach zatrudnienie pracowników terapeutyczno - opiekuńczych znacznie odbiega od wymaganego minimum (0,7) i wynosi od 0,28  do 0,45.

            W 2003r. średni koszt utrzymania mieszkańca w domu pomocy społecznej wyniósł 1781 zł. i wahał się od 2.640 . (najwyższy był w domach prowadzonych przez miasto Białystok i dwóch domach prowadzonych przez powiat białostocki) do 1510 zł. (najniższy w domu prowadzonym przez powiat wysokomazowiecki).

            Odpłatność mieszkańca najwyższa była w DPS w Sejnach (425,06 zł.), a najniższa w domu dla chłopców niepełnosprawnych intelektualnie w Grajewie (215,53 zł.). Średnia odpłatność dla województwa wyniosła 346,73 zł.

            Dotacja z budżetu państwa na domy pomocy społecznej wyniosła 33.043.920 , tj. średnio na 1 miejsce 1220 zł., przy czym była zróżnicowana od 1180 zł. do 1316 zł. miesięcznie, w zależności od typu domu, jego wielkości i uzyskiwanej odpłatności.

           

5. Środowiskowe domy samopomocy

 

Zgodnie z założeniami ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, placówki te są formą oparcia społecznego dla osób, które z powodu choroby psychicznej lub upośledzenia umysłowego wymagają różnorodnych form aktywizacji i rehabilitacji oraz pomocy w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych. Są one prowadzone przez gminę lub powiat jako zadanie zlecone i finansowane z budżetu państwa.

W województwie podlaskim funkcjonuje 9 środowiskowych domów samopomocy w Białymstoku, Bielsku Podlaskim, Grajewie, Hajnówce, Łapach, Łomży, Mońkach, Sokółce i Augustowie. Placówki te dysponują łącznie 213 miejscami, w tym 30 miejsc przybyło w roku 2003 poprzez utworzenie Środowiskowego Domu Samopomocy w Augustowie.

W 2003r. powstał także Powiatowy Ośrodek Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Lipniaku, na 25 miejsc, o formule zbliżonej do środowiskowego domu samopomocy, utworzony przez powiat suwalski. Jest to pierwsza i jedyna placówka tego typu w województwie, mimo iż ustawa o pomocy społecznej zobowiązuje powiaty do organizowania i prowadzenia ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Wydaje się zasadne, aby przynajmniej jedna taka placówka funkcjonowała w każdej większej gminie, a w szczególności w gminie będącej siedzibą powiatu, bądź w powiecie. Jednakże, poza miastem Suwałki, które zgłosiło chęć utworzenia środowiskowego domu samopomocy, inne powiaty i gminy na razie nie widzą takiej potrzeby lub możliwości.

 

 

 

6. Opieka nad dzieckiem i rodziną

           

            Opieka nad dzieckiem i rodziną stała się elementem składowym szerokiego systemu pomocy społecznej. Głównym realizatorem tych działań są samorządy powiatowe, którym powierzono zadanie tworzenia opieki zastępczej nad dziećmi pozbawionymi warunków do prawidłowego rozwoju i wychowania w rodzinie.

Powiaty organizują zastępcze formy opieki rodzinnej - w rodzinie przysposabiającej, w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, a przypadku braku takiej możliwości - w placówce opiekuńczo - wychowawczej. Pobyt w placówce powinien mieć charakter przejściowy i trwać możliwie krótko, do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub przysposobienia dziecka, albo umieszczenia w rodzinie zastępczej.

 

1/ Rodziny zastępcze

            W roku 2002 w województwie funkcjonowało 1.036 rodzin zastępczych, w których umieszczonych było 1.178 dzieci. W roku 2003 liczba rodzin zastępczych zmalała i wynosiła 937, natomiast liczba umieszczonych w nich dzieci wzrosła i wynosiła 1.264. Wyżej przytoczone dane dotyczące rodzin zastępczych obejmują także 2 rodziny pełniące funkcję pogotowia rodzinnego, w których umieszczono 4 dzieci. Do pogotowia rodzinnego dziecko jest kierowane w sytuacji nagłej wymagającej natychmiastowej interwencji. Co najmniej jedna tego typu rodzina powinna funkcjonować w każdym powiecie, gdy tymczasem powstały one tylko w powiecie białostockim i w Łomży.  

            Rodziny zastępcze tworzone są na mocy postanowienia Sądu, zatem pomoc społeczna nie ma wpływu na ich ilość.

            Na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonego w rodzinie zastępczej dziecka rodzina ta otrzymuje pomoc pieniężną. Jej wysokość uzależniona jest od wieku dziecka, stopnia jego rozwoju, stanu zdrowia i stopnia niedostosowania społecznego, a także od tego, czy rodzina zastępcza jest spokrewniona z dzieckiem.

            Środki na ten cel powiaty otrzymywały z dotacji celowej z budżetu państwa.

W 2003 roku koszt realizacji tego zadania wyniósł 9.019.124 ., tj. o 7,83% więcej niż w 2002 roku (8.364.105 .).

W 2003 roku wystąpiły trudności w realizacji świadczeń m.in. na pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych, jednakże zwiększone w IV kwartale ub. roku środki z rezerwy budżetu państwa pozwoliły na wypłacenie wszystkich należnych świadczeń.

2/ Placówki opiekuńczo - wychowawcze

          Na terenie województwa podlaskiego w dziewięciu powiatach (miasta: Białystok, Łomża, i Suwałki; powiaty: augustowski, białostocki, hajnowski, łomżyński, moniecki, suwalski i zambrowski) w 2003 r. funkcjonowało 26 placówek opiekuńczo - wychowawczych (wpisanych do rejestru Wojewody).

          Uwzględniając typ i specyfikę działań placówek, w województwie było 8 placówek socjalizacyjnych (w tym jedna niepubliczna oraz 2 rodzinne domy dziecka, z których 1 powstał w 2003r.), 4 placówki socjalizacyjno - interwencyjne, 2 placówki interwencyjne (w tym jedna niepubliczna), 2 placówki resocjalizacyjne (w tym jedna niepubliczna) oraz 10 placówek wsparcia dziennego (w tym 9 niepublicznych).

          Placówki opieki całodobowej dysponują 717 miejscami, od 33 w powiecie suwalskim do 90 w Białymstoku. Na koniec roku przebywało w nich 653 dzieci.

Ogółem koszt utrzymania placówek wyniósł  16.616.656 zł., w tym 13.943.154 zł.  z dotacji budżetu państwa (83,9% całości kosztów). Udział powiatów w utrzymaniu placówek jest bardzo zróżnicowany (od ok. 2.000 zł. - powiat suwalski,  286.000 zł - miasto Suwałki, do 2.286.000 . - miasto Białystok).

            Średni miesięczny koszt utrzymania dziecka dla województwa wynosił 2.184 ., a w poszczególnych placówkach - od 1571 zł. (Zambrów) do 2444 zł. (Białystok) w zależności od wielkości i typu placówki.

          W kosztach utrzymania największy udział, bo 68% mają wynagrodzenia pracowników (405 osób), w tym kadry pedagogicznej (153 osoby).

W roku 2003 utworzona została nowa placówka opiekuńczo - wychowawcza typu resocjalizacyjnego dla 45 chłopców - Salezjański Ośrodek Wychowawczy w Różanymstoku, prowadzona przez zgromadzenie zakonne na zlecenie samorządu województwa. Dotychczas w województwie funkcjonowała tylko placówka resocjalizacyjna dla dziewcząt - Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Goniądzu, dysponująca 45 miejscami. 

            Od 1.01.2004r. placówki resocjalizacyjne nie są już jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, lecz działają na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty.

Placówki opiekuńczo - wychowawcze, podobnie jak domy pomocy społecznej, zobowiązane są do końca roku 2006 osiągnąć obowiązujący standard. Aktualnie wymagane standardy w zakresie warunków bytowych spełnia ok. 70% placówek. Znacznie trudniejszym problemem jest zmniejszenie liczby dzieci do obowiązującej normy 30 wychowanków. W województwie podlaskim tylko 4 placówki osiągają standard w tym zakresie (Dom Dziecka w Pawłówce, Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza w Suwałkach, Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza "Opoka" w Wasilkowie, "Nasz Dom Dobry Pasterz" w Białymstoku. W pozostałych placówkach liczba wychowanków znacznie przekracza przewidziany wskaźnik, co w istotny sposób utrudnia realizację procesu opiekuńczo - wychowawczego.

Osiągnięcie standardu w placówkach opiekuńczo - wychowawczych zależy od pozyskania środków na tworzenie nowych placówek, których uruchomienie pozwoli na zmniejszenie liczby wychowanków w placówkach oraz na modernizację placówek, które nie odpowiadają standardowym wymogom.

Mimo tych trudności, podejmowane w placówkach działania przynoszą konkretne efekty. Dużo miejsca poświęca się pracy z rodzinami naturalnymi dzieci, włączając w ten proces szereg instytucji, dzięki czemu wielu wychowanków wróciło do rodzin naturalnych lub znaleziono im rodziny zastępcze.

Zatrudnienie w placówkach specjalistycznej kary: psychologa, pedagoga, pracownika socjalnego, terapeuty, pozwala na wyrównywanie deficytów rozwojowych dzieci oraz zapobieganie późniejszym patologiom. Wychowankowie opuszczający placówki są coraz lepiej przygotowani do samodzielnego życia, ponieważ uczeni   podstawowych umiejętności życiowych.

            Na terenie województwa działają 4 ośrodki adopcyjno - opiekuńcze (w tym jeden niepubliczny), które pełnią funkcję diagnostyczno - konsultacyjną. Białostocki Ośrodek prowadzi wojewódzki bank danych o dzieciach zakwalifikowanych do przysposobienia i rodzinach zgłaszających gotowość do przysposobienia dziecka.

                                                                

7. Pomoc na usamodzielnianie pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych i osób opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze.

 

            Pomoc ta obejmuje:

1/ pomoc pieniężną na usamodzielnienie,

2/ pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki,

3/ pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych,

4/ pomoc w uzyskaniu zatrudnienia,

5/ na zagospodarowanie w formie rzeczowej.

            Pomocy, o której mowa w pp. 1 i 2 udziela powiat właściwy ze względu na miejsce pobytu dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej lub w placówce opiekuńczo - wychowawczej, natomiast do udzielania pomocy w pozostałych formach zobowiązany jest powiat, na terenie którego osiedli się usamodzielniony wychowanek.

            W roku 2002 pomoc pieniężną na usamodzielnienie otrzymało 216 wychowanków rodzin zastępczych i 73 wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych. Pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki otrzymały natomiast 602 osoby z rodzin zastępczych i 101 osób z placówek opiekuńczo - wychowawczych. Pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej otrzymało 214 wychowanków w rodzinach zastępczych i 50 w placówkach opiekuńczo - wychowawczych.

            Pomocą pieniężną objęto wszystkich uprawnionych wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo - wychowawczych. Na pomoc rzeczową tylko nieliczne powiaty przeznaczyły środki własne i wyniosły one 514.375 . (o 242 tys. zł. mniej iż w 2002r.). Z dotacji budżetowej pomocy rzeczowej udzielono na kwotę 442.652 .

            Nieznaczne są efekty podejmowanych przez powiaty działań mających na celu udzielenie usamodzielnianym wychowankom pomocy w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych i w uzyskaniu zatrudnienia. W roku 2002 pomocy mieszkaniowej nie udzielono. Natomiast w 2003 roku taką pomoc otrzymało 6 osób z rodzin zastępczych i z 7 placówek opiekuńczo - wychowawczych.

            Wychowankom opuszczającym placówki opiekuńczo - wychowawcze i rodziny zastępcze - 43 osobom - zapewniono doraźne miejsca zamieszkania w mieszkaniach chronionych. Jest to forma pomocy usamodzielnianym wychowankom, dotychczas w województwie nie realizowana. W 2003r. powstało 10 takich mieszkań: w Białymstoku, Suwałkach oraz w powiatach białostockim,  hajnowskim i zambrowskim.

            W roku 2002 pomoc w zatrudnieniu otrzymało 2 wychowanków placówek opiekuńczo - wychowawczych i 4 w rodzinach zastępczych, natomiast pomoc w zatrudnieniu w 2003 roku otrzymał 1 wychowanek rodziny zastępczej oraz 2 wychowanków z placówki opiekuńczo - wychowawczej.

           

8. Pomoc uchodźcom

 

            Pomoc w procesie integracji cudzoziemcom, którzy uzyskali status uchodźcy jest zadaniem z zakresu administracji rządowej. Pomoc ta przysługuje uchodźcy w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy i obejmuje:

1/ świadczenia pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego,

2/ opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne,

3/ specjalistyczne poradnictwo socjalne, wspierające proces integracji.

            Na terenie województwa podlaskiego w roku 2003 funkcjonowało 5 ośrodków (MSWiA) wsparcia dla cudzoziemców, tj. 2 w Białymstoku, 1 w Łomży, 1 w Czerwonym Borze pow. Zambrowski i 1 w Supraślu pow. białostocki. W związku z malejącą liczbą uchodźców, którzy masowo wyjeżdżali na zachód, w II półroczu 2003 roku zlikwidowano ośrodek w Supraślu.

W 2003 roku w ośrodkach tych przebywało 408 osób, z tego 99 % stanowili uchodźcy narodowości rosyjskiej (Czeczeni).

            W roku 2003 z pomocy finansowej wynikającej z rozporządzenia MPiPS z 1.12.2000r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania pomocy uchodźcom, wysokości świadczeń pieniężnych, form i zakresu pomocy, trybu postępowania w tych sprawach oraz warunków wstrzymania pomocy lub jej odmowy (Dz. U. Nr 109, poz. 1160) skorzystały 22 rodziny, łącznie 85 osób. Koszt tej pomocy wynosił 226.286 .

            W celu integracji tych osób ze społeczeństwem polskim na poziomie województwa opracowano program pilotażowy służący aktywizacji w różnych dziedzinach: społecznej, edukacyjnej i zawodowej. Jednakże przyjęte w nim założenia nie mogły być zrealizowane. Głównym tego powodem był brak zainteresowania ze strony samych uchodźców.

            Świadczyć o tym może chociażby fakt, iż na koniec 2003 roku z indywidualnych programów integracyjnych korzystało już tylko 5 rodzin.

            Koszt udzielonej uchodźcom pomocy okazał się wysoki, natomiast żaden z cudzoziemców nie pozostał w naszym województwie. Część z nich wyjechała do Warszawy, jednakże większość do takich krajów jak Niemcy, Holandia, Szwecja.

            Z powyższego wynika, że ani Polska, ani tym bardziej nasze województwo, nie są dotychczas dla uchodźców "celem", a jedynie etapem przejściowym w drodze na "zachód".

           

9. Efekty pomocy udzielanej w ramach realizacji programów rządowych.

 

1/ Pomoc bezdomnym

            Udzielanie pomocy osobom bezdomnym jest zadaniem własnym gminy. Należy jednak podkreślić, iż ogromne znaczenie dla przeciwdziałania i łagodzenia skutków tego zjawiska mają organizacje pozarządowe. Działalność organizacji pozarządowych w tym zakresie jest finansowo wspierana ze środków budżetu państwa w ramach realizowanego od kilku lat resortowego programu "Bezdomność".

            W roku 2003 na realizację programu "Bezdomność" województwo podlaskie otrzymało dotację w wysokości 81.620 . Środki te zostały przekazane 11 organizacjom pozarządowym, prowadzącym schroniska, noclegownie, jadłodajnie, punkty pomocy rzeczowej, świadczącym usługi w formie porad prawnych itp.

1. PKPS Zarząd Okręgowy w Suwałkach - 5.000

2. PKPS Zarząd Okręgowy w Białymstoku - 4.000

3. Caritas Archidiecezji Białostockiej - 21.000

4. Caritas Diecezji Łomżyńskiej - 6.000

5. Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia Diecezji Białostocko - Gdańskiej - 12.120

6. Stowarzyszenie Penitencjarne "Patronat" - 10.500

7. Stowarzyszenie Na Rzecz Pomocy Społecznej w Augustowie - 4.000

8. Podlaskie Centrum Pomocy Bliźniemu w Garbasie - 7.000

9. PKPS Zarząd Okręgowy w Łomży - 8.000

10. Stowarzyszenie Wspierania Poradnictwa Obywatelskiego w Łomży - 2.000

 

            Stosownie do założeń Programu oraz zawartych z Wojewodą Podlaskim umów organizacje pozarządowe wydatkowały otrzymaną dotację na:

ˇ        Prowadzenie placówek zapewniających schronienie:

-         noclegowanie - 3 noclegownie, w tym 1 dla kobiet i 1 dla mężczyzn w Białymstoku, prowadzone przez Caritas oraz 1 dla mężczyzn w Łomży, prowadzona przez PKPS,

-         schroniska dla bezdomnych - 2 schroniska w Białymstoku, w tym 1 prowadzone przez Caritas  i 1 przez Stowarzyszenie Penitencjarne "Patronat",

-         placówka prowadzona przez MONAR, zapewniająca możliwość stacjonarnego pobytu   bezdomnym rodzinom oraz osobom samotnym - Podlaskie Centrum Pomocy Bliźniemu w Garbasie,

-         miejsca noclegowe w 3 Domach Opieki - w Trześcince, Kożynie i Grabarce - prowadzonych   przez Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia Diecezji Białostocko - Gdańskiej,

-         schronienie dla bezdomnych matek z małymi dziećmi w placówce prowadzonej przez Caritas w Białymstoku.

ˇ        Zapewnienie gorących posiłków .

Tego rodzaju usługi socjalne realizowane były przez 9 podmiotów uczestniczących w programie. Posiłki wydawane były we wszystkich wyżej wymienionych placówkach oferujących schronienie, a ponadto przez:

-         Zarządy Okręgowe PKPS w Białymstoku i Suwałkach,

-         Stowarzyszenie Na Rzecz Pomocy Społecznej w Augustowie,

-         Prawosławny Ośrodek Miłosierdzia Diecezji Białostocko - Gdańskiej, w prowadzonej w Białymstoku jadłodajni,

-         Caritas w Białymstoku, w uruchomionych na okres zimy dwóch punktach żywieniowych w Białymstoku.

ˇ        Pomoc rzeczowa, głównie w postaci odzieży, obuwia i środków higienicznych, a także paczek z żywnością: pomoc w tych formach świadczyło 9 podmiotów.

ˇ        Pomoc w formie zakupu leków oraz pomoc lekarska i pielęgniarska, którą zapewniały: Caritas w Białymstoku i Łomży oraz PKPS w Łomży.

ˇ        Pomoc prawna i organizacyjna, w szczególności dotycząca spraw lokalowych, rodzinnych, leczenia odwykowego, świadczona przez Stowarzyszenie Poradnictwa Obywatelskiego w Łomży oraz Stowarzyszenie Penitencjarne "Patronat".

ˇ        Pozyskiwanie i dystrybucja żywności na rzecz podmiotów świadczących usługi socjalne dla bezdomnych i zagrożonych bezdomnością - Bank Żywności w Suwałkach.

 

            W ramach realizacji Programu organizacje pozarządowe udzieliły pomocy 1.452 osobom bezdomnym i zagrożonym bezdomnością, w tym 962 mężczyznom, 274 kobietom i 216 dzieciom.

            Dzięki przekazanym dotacjom organizacje pozarządowe doposażyły schroniska i noclegownie, tym samym zapewniając osobom potrzebującym pomocy lepsze warunki pobytu oraz rozszerzyły zakres i formy świadczonych usług.

            Do działań profilaktycznych, mających na celu przeciwdziałanie zjawisku bezdomności, należy zaliczyć w szczególności udzielanie porad prawnych osobom zagrożonym utratą mieszkania, głównie w wyniku eksmisji.

            Podjęto także działania ukierunkowane na usamodzielnienie osób bezdomnych: poprzez pomoc w znalezieniu pracy, w otrzymaniu mieszkania komunalnego lub wynajęciu stancji, w nawiązaniu kontaktów z rodziną. W wyniku tych działań stałą pracę podjęło 12 osób i wynajęło mieszkania, 2 osoby powróciły do rodzin. Ponadto w Caritas w Białymstoku, we współpracy z Caritas Polska, realizowany był program "Wracam na swoje", w którym wzięło udział 12 bezdomnych, będących jednocześnie bezrobotnymi. Weszli oni w skład tzw. grupy remontowo - budowlanej. Podmioty uczestniczące w Programie zatrudniały bezdomnych doraźnie przy pracach porządkowych.

            Podczas realizacji Programu organizacje pozarządowe podjęły współdziałanie z organami administracji publicznej lub innymi podmiotami, m.in. z:

-         ośrodkami pomocy społecznej w zakresie kierowania osób do schronisk i noclegowni, pomocy w przyznaniu zasiłków,

-         powiatowymi urzędami pracy w zakresie zatrudniania osób bezdomnych,

-         organami samorządu terytorialnego - które udostępniały, na korzystnych warunkach lub nieodpłatnie, lokale na prowadzoną przez organizacje pozarządowe działalność,

-         Kołem Nauk Penalnych Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku; studenci organizowali spotkania z osobami korzystającymi ze schronisk dla bezdomnych, w trakcie których udzielali wyjaśnień w kwestiach dotyczących rozwiązywania skomplikowanych sytuacji życiowych tych   osób,

-         prywatnymi producentami i firmami handlowymi, którzy przekazywali na rzecz bezdomnych pomoc finansową oraz rzeczową, głównie żywność.

 

2/ Dożywianie uczniów w szkołach

 

Jedną z form pomocy skierowaną do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych jest ich dożywianie. Ogółem w 2003r. dożywianiem objęto 37.158 uczniów, z czego 59% to dzieci z terenów wiejskich. Głównym źródłem finansowania tego zadania był budżet państwa (4.940.117 ) i środki gmin (3.424.908 .), łącznie 8.385.025 . (o 6,77% więcej niż w 2002r.).

Dożywianie 3.409 uczniów finansowane było z innych źródeł (rodzice, Agencje Nieruchomości Rolnej Skarbu Państwa i Rynku Rolnego, organizacje pozarządowe, sponsorzy). Koszt tej pomocy wyniósł 513.000 .

            Z ogólnej kwoty przeznaczonej na realizację zadania 5,4% (453.869 .) przeznaczono na zakup urządzeń do przygotowania i wydawania posiłków, w tym na tworzenie i doposażenie punktów wydawania posiłków, dzięki czemu w 2003r. przybyło 13 stołówek (w tym 12 na wsi) i 15 (w tym 14 na wsi) innych pomieszczeń do przygotowywania posiłków.

            Koszt jednostkowy posiłku wynosił 1,76 (na wsi 1,42). Wzrosła (o ok. 10%) liczba  wydawanych pełnych obiadów. Zwiększyła się również średnioroczna ilość posiłków, z których skorzystał uczeń (ze 117 w r. 2002 do 129,5 w r. 2003).

            Gminy nadal wykazują grupę 1128 uczniów (z tego 908 na wsi), wymagających dożywiania, a nie objętych tą formą pomocy (w r. 2002 było ich 1629, z tego 1176 na wsi). Powodem tego stanu był brak środków (359), brak warunków do przygotowywania posiłków (266), ale też niechęć rodziców (394), potrzeba stosowania diety (64) i mała atrakcyjność posiłków (45).

Mimo ogólnie większych niż w 2002r. środków przeznaczonych w roku 2003 na realizację tego zadania, zmniejszyła się liczba uczniów korzystających z dożywiania (o 3.520). Gminy objęły tą formą pomocy o 171 uczniów mniej, natomiast aż o 3.349 uczniów dożywiano mniej ze środków pozabudżetowych, w tym o 1619 uczniów, za których dożywianie płacili rodzice. Zmalała także liczba uczniów (o 255), z terenów popegeerowskich, za których dożywianie płaciły AWRSP i ARR. Drastycznie zmalał (z 764 - w 2002r. do 20 - w 2003r.) sponsoring osób prywatnych.

            O ile w latach poprzednich funkcjonował "Rządowy program wspierania gmin w dożywianiu uczniów", a środki z budżetu państwa na jego realizację sukcesywnie wzrastały, to od 2004r. dożywianie uczniów będzie musiało być realizowane w zasadzie prawie wyłącznie ze środków gminy, bowiem rezerwa w budżecie państwa na wsparcie gmin w tym zakresie wynosi tylko 60 mln zł. (w roku ubiegłym - 160 mln.). Co prawda 100 mln. włączono do budżetów gmin w ramach subwencji, wątpliwym jest jednak, by gminy środki te przeznaczyły tylko na dożywianie uczniów.

 

3/ Pomoc w zaopatrzeniu uczniów klas pierwszych w podręczniki i przybory szkolne

           

Postępujące zwiększanie się dysproporcji w sytuacji materialnej rodzin staje się jedną z głównych barier edukacyjnych dzieci i młodzieży. Celem wsparcia rodzin pozostających w trudnej sytuacji materialnej w formie zaopatrzenia ich dzieci podejmujących naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w podręczniki szkolne, plecak, kostium gimnastyczny i przybory szkolne, przyjęty został, Uchwałą Nr 19/2003 Rady Ministrów z dnia 28.01.2003 roku w sprawie Rządowego programu wyrównywania startu szkolnego uczniów w 2003 roku "Wyprawka szkolna", Rządowy program.

            Celem Programu było wyrównanie szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, podejmujących naukę szkolną w klasie pierwszej szkoły podstawowej w 2003 roku.

            Program zakładał udzielanie przez ośrodki pomocy społecznej wsparcia w postaci wyprawki szkolnej obejmującej: plecak, kostium gimnastyczny i przybory szkolne o wartości 90 zł. Druga część wyprawki - komplet podręczników dla klasy pierwszej szkoły podstawowej o wartości 100 zł -  wydawana była przez szkoły.

            Na realizację Programu województwo podlaskie otrzymało dotację celową z budżetu państwa, z której środków ośrodki pomocy społecznej zakupiły wyprawki dla 3.588 dzieci (w roku 2002 - 3784) obejmując pomocą wszystkie "pierwszaki" kwalifikujące się do tej formy pomocy. Koszt udzielonej pomocy wynosił 322.920 . ( w roku 2002 - 340.560 .). Drugą część wyprawki, w formie podręczników, otrzymało 4248 uczniów ( w roku 2002 - 4368). Na zakup podręczników wydatkowano kwotę 331.666 . (w r. 2002 - 327.645 zł.).

Zmniejszenie się liczby pierwszoklasistów objętych tą formą pomocy wynikało z ogólnej tendencji demograficznej.

 

4/ Programy z zakresu "Opieki nad dzieckiem i rodziną"

 

Na programy z zakresu "Opieki nad dzieckiem i rodziną" województwo podlaskie otrzymało dotację w wysokości 102.000 . Środki te zostały przekazane jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym, na realizację 8 opracowanych przez nie programów, zaakceptowanych przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Podstawę przekazania dotacji stanowiły porozumienia zawarte pomiędzy Wojewodą Podlaskim a jednostkami samorządu terytorialnego oraz umowy zawarte z organizacjami pozarządowymi.

Dotację otrzymały:

1/ Miasto Białystok na realizację programów:

- ?Tworzenie grup usamodzielnienia" - 17.000 .

- ?Mieszkanie chronione" - 20.000 .,

 2/ Powiat Hajnowski - 20.000 . na program ?Utworzenie dwóch mieszkań dla usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo wychowawczych i rodzin zastępczych",

3/ Powiat Moniecki - 10.000 . na program ?Ośrodek Wspierania Rodziny",

4/ Gmina Gródek - 6.000 . na program ?Świetlica profilaktyczno-wychowawcza", 

5/ Dom Generalny Zgromadzenia Sióstr Św. Teresy od Dzieciątka Jezus na realizację programów:

- ?Chcę, mogę, potrafię" - 9.000 .

- ?Wielofunkcyjna placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego" - 10.000 .,

6/ Społeczna Organizacja Przyjaciół Dzieci ?Przystań" w Suwałkach - 10.000 . - na realizację programu ?Razem raźniej wspierać się i pokonywać kłopoty rodzinne".

Uzyskano wymierne efekty realizacji tych programów:

-         utworzono dwa mieszkania dla usamodzielnianych wychowanków Domu Dziecka Nr 1 w Białymstoku, w których mogą przygotowywać się do samodzielnego życia poprzez praktyczne nabywanie umiejętności życiowych i niwelowanie uzależnienia od nadmiernej opieki,

-         utworzono mieszkanie chronione w Białymstoku, przeznaczone dla osób opuszczających placówki opiekuńczo - wychowawcze i rodziny zastępcze, które nie posiadają własnych mieszkań; w mieszkaniu takim mogą przebywać do czasu rozwiązania problemu zapewnienia odpowiednich warunków mieszkaniowych, wdrażając się jednocześnie do samodzielnego funkcjonowania w środowisku,

-         utworzono dwa mieszkania dla usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych w Hajnówce,

-         powstał Ośrodek Wspierania Rodziny w Mońkach, świadczący usługi w zakresie poradnictwa i terapii rodzinom, w których występuje przemoc, rodzinom przejawiającym bezradność w sprawach opiekuńczo - wychowawczych,

-         w gminie Gródek powstała świetlica profilaktyczno - wychowawcza, oferująca dzieciom z rodzin dotkniętych bezrobociem, alkoholizmem, przemocą, rodzinom ubogim, korzystającym z pomocy społecznej, pracę indywidualną z dziećmi mającymi braki w wiadomościach szkolnych oraz  zajęcia dydaktyczne, gry i zabawy zespołowe, uczące odpowiedzialności za własne czyny,   właściwej postawy wobec używek, zmniejszające poziom agresji.

-         w toku realizacji programu "Chcę, mogę, potrafię", zapewniono dzieciom przebywającym w Świetlicy Środowiskowej w Suwałkach, prowadzonej przez Zgromadzenie Sióstr Św. Teresy od Dzieciątka Jezus, zajęcia ukierunkowane na odreagowywanie napięć emocjonalnych, aktywniejszą naukę, pozytywne działania. W działalność świetlicową zaangażowano także rodziców,

-         wielofunkcyjna placówka opiekuńczo-wychowawcza wsparcia dziennego, prowadzona w Wasilkowie przez w/ wymienione zgromadzenie zakonne, zapewniła wychowankom: opiekę dzienną, pomoc w nauce poprzez indywidualną naukę z nauczycielami i wolontariuszami, pomoc w kryzysach szkolnych i rówieśniczych  poprzez rozmowy i łagodzenie konfliktowych sytuacji,  pomoc socjalną - dożywianie, zakup artykułów szkolnych, możliwość korzystania z zajęć socjoterapeutycznych i terapii zajęciowej na terenie placówki,

-         podopiecznym świetlicy prowadzonej przez Społeczną Organizację Przyjaciół Dzieci ?Przystań" w Suwałkach zaoferowano udział w systematycznych zajęciach socjoterapeutycznych i spotkaniach indywidualnych z psychologiem, objęto pomocą socjalną w formie dożywianie, zaangażowano rodziców do współpracy w procesie wychowawczym i rozwiązywaniu problemów edukacyjno-wychowawczych.

Ogółem, w ramach realizacji programów z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną objęto pomocą 214 dzieci i młodzieży oraz ich rodziny.

5/ Programy wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

 

Na programy wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi województwo podlaskie otrzymało dotację w wysokości 105.650 . Środki te zostały przekazane jednostkom samorządu terytorialnego i organizacjom pozarządowym, na realizację 4 opracowanych przez nie programów, zaakceptowanych przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Podstawę przekazania dotacji stanowiły porozumienia zawarte pomiędzy Wojewodą Podlaskim a jednostkami samorządu terytorialnego i umowy - zawarte z organizacjami pozarządowymi.

Dotacje otrzymały:

1/ Powiat Grajewski - 15.000 . na realizację programu "Wczesne wspomaganie rodzin dzieci z zaburzonym rozwojem psychicznym",

2/ Miasto Augustów - 15.000 . na program "Sami sobie",

3/ Krajowe Towarzystwo Oddział Białymstoku - 66.650 . na program "Poprawa funkcjonowania osób autystycznych w zakresie samodzielności i umiejętności społecznych oraz pomoc ich rodzinom w poprawie jakości życia i integracji ze środowiskiem",

4/ Stowarzyszenie Na Rzecz Rehabilitacji Psychiatrycznej w Białymstoku - 9.000 na program "Mieszkanie chronione dla osób z zaburzeniami psychicznymi".

Stowarzyszeniu Na Rzecz Rehabilitacji Psychiatrycznej w Białymstoku, pomimo podjętych działań, nie udało się utworzyć mieszkania chronionego, w związku z czym otrzymana dotacja w całości została zwrócona do budżetu państwa.

Pozostałe programy zostały zrealizowane, w wyniku czego osiągnięto wymierne rezultaty:

-         w ramach realizacji programu "Wczesne wspomaganie rodzin dzieci z zaburzonym rozwojem psychicznym" powołano Zespół Wczesnego Wspomagania, w skład którego weszli psycholog, logopeda, oligofrenopedagog, psychiatra. Specjaliści zorganizowali Punkt Konsultacyjny na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Grajewie, o którego działalności poinformowano środowisko lokalne. Każde zgłaszające się do Punktu dziecko zostało przyjęte, a jego problem wstępnie rozpoznany na podstawie wywiadu z rodzicami. Następnie dzieci objęte zostały szczegółową diagnoza, na podstawie której specjaliści opracowali programy pracy indywidualnej oraz wskazówki dla rodziców. Rodzice uzyskali pomoc w zakresie postępowania z dzieckiem w stopniu umożliwiającym podejmowanie działań poprawiających funkcjonowanie dziecka w otoczeniu. Ponadto na terenie Zespołu szkół specjalnych w Grajewie utworzono świetlicę dla dzieci autystycznych i ich rodziców. Prowadzona jest tam terapia dzieci oraz warsztaty dla rodziców,

-         w Augustowie udzielono wsparcia 22 - osobowej grupie osób z zaburzeniami psychicznymi, zapewniając im możliwość aktywnego udziału w różnych formach życia społecznego; osiągnięte efekty - to nabycie przez uczestników programu umiejętności samodzielnego radzenia sobie w różnych oraz poczucia własnej wartości,

-         dzieci uczestniczące w Programie Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Białymstoku:

a/ w zakresie komunikacji nabywały umiejętności dotyczące nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, werbalnego komunikowania potrzeb, okazywania własnych emocji w sposób akceptowany społecznie,

b/ w zakresie kontaktów ze środowiskiem społecznym rozwinęły umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych, korzystania ze środków komunikacji publicznej, nabywały umiejętności społeczne umożliwiające im uczestnictwo w różnych formach życia społecznego,

c/ w zakresie samodzielności doskonaliły umiejętności samoobsługowe (czynności związane z zachowaniem higieny, przygotowywaniem posiłków), poznały różne formy spędzania czasu wolnego. 

Wsparcia, w ramach programów dla osób z zaburzeniami psychicznymi, udzielono 34 dzieciom oraz 22 osobom dorosłym.

 

6/ Program nieodpłatnego przekazania żywności z zapasów Agencji Rynku Rolnego na potrzeby jednostek organizacyjnych pomocy społecznej i organizacji pozarządowych wykonujących zadania pomocy społecznej.

 

W ramach Programu województwo podlaskie otrzymało 269.695,20 kg konserw. Zostały one przekazane jednostkom pomocy społecznej i organizacjom pozarządowym wykonującym zadania z zakresu pomocy społecznej. Dystrybucją konserw na szczeblu wojewódzkim zajmował się Bank Żywności w Suwałkach.

Organizacje pozarządowe otrzymały 80.549 kg konserw. Natomiast jednostkom pomocy społecznej przekazano łącznie 189.146,2 kg konserw, w tym:

- domom pomocy społecznej - 5.998,41 kg,

- placówkom opiekuńczo - wychowawczym - 3.249,52 kg,

- środowiskowym domom samopomocy - 589,58 kg,

- ośrodkom pomocy społecznej - 179.308,69 kg.

Ośrodki pomocy społecznej wydały konserwy dla 25.767 rodzin, obejmując pomocą 91.455 osób w tych rodzinach.

            W rezerwie ośrodków pomocy społecznej pozostało około 22.000 kg konserw do rozdysponowania wśród osób najbardziej potrzebujących na początku bieżącego roku.

            Przebieg realizacji programu oceniono pozytywnie. Wsparcie otrzymały rodziny korzystające z innych form pomocy, ale także inne rodziny i osoby samotne o najniższych dochodach lub  dysfunkcyjne. Również dla jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (placówki opiekuńczo - wychowawcze, domy pomocy społecznej) było to realne i potrzebne wsparcie.

            W wyniku rozpatrzenia 2 skarg na zasady dystrybucji środków (gminy Jeleniego i Zabłudów) spowodowano odkupienie przez gminę ze środków własnych konserw wydanych rodzinom nieuprawnionym do tej formy pomocy i przekazanie ich rodzinom wymagającym tej pomocy, a kierownik OPS w Zabłudowie został dyscyplinarnie zwolniony z pracy.

 

 

WNIOSKI

Z przedstawionej oceny wynika, iż niezbędne jest:

1. Zwiększenie zatrudnienia w ośrodkach pomocy społecznej i  zapewnienie  wymaganego ustawą wskaźnika zatrudnienia pracowników socjalnych.

2. Zwiększenie zatrudnienia w powiatowych centrach pomocy rodzinie, w szczególności o konsultantów, specjalistów pracy socjalnej, specjalistów pracy z rodziną, pracowników socjalnych, radców prawnych.

3. Utworzenie w województwie samorządowym jednostki organizacyjnej pomocy społecznej - Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.

4. Zabezpieczenie w budżetach gmin środków na realizację wszystkich zadań, w szczególności  o charakterze obowiązkowym, a zwłaszcza w zakresie:

- dożywiania uczniów,

- zapewnienia usług opiekuńczych, w tym, specjalistycznych,

- umieszczania osób wymagających całodobowej opieki w domach pomocy społecznej.

5. Wdrożenie systemu informatycznego POMOST we wszystkich jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej (gmina, powiat i samorządowe województwo).

6. Sprawowanie stałego nadzoru nad realizacja programów naprawczych w domach pomocy społecznej i placówkach opiekuńczo - wychowawczych.

7. Inspirowanie tworzenia środowiskowych form wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

8. Tworzenie alternatywnych, do domów dziecka, form opieki nad dziećmi pozbawionymi opieki rodzicielskiej.

9. Doskonalenie form pomocy uchodźcom, poprzez opracowywanie indywidualnych planów integracji dostosowanych do ich sytuacji życiowej.

10. Tworzenie lokalnych programów wspierania osób mających trudności w przystosowaniu się do życia w społeczności.

11. Następną ocenę stanu i efektywności pomocy społecznej oprzeć na porównaniu z planowanymi zadaniami uwzględnionymi w gminnych, powiatowych i wojewódzkiej strategiach rozwiązywania problemów społecznych oraz ich realizacją, a także z bilansem potrzeb i jego realizacją.

 

 

 

Opracowano na podstawie:

  1. Raport z wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002, GUS, Warszawa 2003r.
  2. Gospodarstwa domowe i rodziny. Województwo Podlaskie, Narodowy Spis Powszechny ludności i mieszkań. Powszechny spis rolny. Urząd Statystyczny w Białymstoku. Białystok 2003.
  3. Podlaski Rynek Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, grudzień 2003r.
  4. Sprawozdania MPiPS  I - XII.2003 z udzielonych świadczeń pomocy społecznej
  5. Informacja o dożywianiu uczniów szkół za okres I - XII 2003
  6. Informacja o działalności ponadgminnych domów pomocy społecznej za 2003r.
  7. Protokoły kontroli
  8. Rejestr skarg

 

 

Wydział Polityki Społecznej

PUW Białystok, kwiecień 2004r.

 

 

 


Brak załączników.
.