| 
  
								Białystok,   1   lipca 2004 r.    BZF.I.0932-3/04	    
  
Prezes Zarządu Rosyjskiego Stowarzyszenia
  
	Na podstawie art. 91 ust. 3 pkt. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15. poz.148 z późn. zm.) oraz stosownie do postanowień umowy w sprawie przygotowania społeczeństwa do kampanii referendalnej dotyczącej przystąpienia Polski do Unii Europejskiej zawartej w dniu 16 maja 2003 r. pomiędzy Wojewodą Podlaskim reprezentowanym przez Panią Ewę Stachowicz Dyrektora Biura Integracji Europejskiej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku a Rosyjskim Stowarzyszeniem Kulturalno-Oświatowym w Białymstoku, zwanym dalej R.S.K.O.,  reprezentowanym przez Panią Halinę Romańczuk Prezesa Zarządu
 i Pana Andrzeja Romańczuka Sekretarza Zarządu Rosyjskiego Stowarzyszenia Kulturalno-Oświatowego w Białymstoku - Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku przeprowadziło kontrolę w zakresie prawidłowości wykorzystania przyznanych w 2003 r. R.S.K.O środków finansowych z rezerwy celowej budżetu państwa  przeznaczonej na realizację projektu „Spotkajmy się”.
  
	Wyniki kontroli zostały przedstawione w protokole z kontroli, który nie został podpisany przez jednostkę kontrolowaną bez podania przyczyn.
  
W trakcie kontroli ustalono, że przekazane środki finansowe na realizację zadania w wysokości 37.150,00 zł. zostały wykorzystane przez R.S.K.O. w całości, jednak nie w pełni zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  
	Ustalono, że konferencję w Augustowie  w ramach projektu „Spotkajmy się ” oraz usługi transportowe na terenie Augustowa  zrealizowała firma MARINEX , ul. Hoża 4, 16-300 Augustów, która wystawiła dwie faktury: 
  
- Faktura VAT nr FR/76/2003 z dnia 09.06.03 na kwotę 27.000,00 zł. za organizację konferencji,
  
- Faktura VAT nr FR/77/2003 z dnia 10.06.03 na kwotę 500,00 zł. za usługi transportowe na terenie Augustowa.
  
Z opisu merytorycznego faktury nr FR/76/2003 wynika, że z kwoty brutto  27.000,00 zł. zawartej na fakturze wydatkowano z rezerwy celowej budżetu państwa kwotę 20.251,04 zł. na następujące rodzaje wydatków: 
  
- noclegi (15.270,00 zł.)
  
- wyżywienie (4.481,04 zł.)
  
- sala konferencyjna (500,00 zł.)
  
Zlecając firmie MARINEX powyższe usługi R.S.K.O. nie zastosowało żadnej z wymaganych przepisami Ustawy o zamówieniach publicznych form i trybu postępowania przy udzielaniu zamówienia publicznego.
  
Kontrolującym nie okazano dokumentów źródłowych na podstawie, których firma MARINEX określiła wysokość kwoty za organizację konferencji na fakturze Nr FR/76/2003.	
  
Środki  w wysokości 20.751,04 zł. wydatkowane z rezerwy celowej budżetu państwa na organizację konferencji i usługi transportowe zostały przekazane firmie MARINEX  bez zawarcia stosownej  umowy. 
  
Powyższe uchybienia naruszają przepisy ustawy z dn. 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U.z 2002 r. Nr 72 poz. 664, z póń. zm.) a w szczególności art. 4 ust. 1 pkt.  5 oraz art. 74 tejże ustawy. Ponadto jest to niezgodne z §5 w/w umowy zawartej w sprawie przygotowania społeczeństwa do kampanii referendalnej dotyczącej przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
  
Ustalono także, że R.S.K.O. opłaciło ze środków przyznanych z  rezerwy celowej rachunek na kwotę 300,00 zł. wystawiony w dn. 30 czerwca 2003 r.  do umowy zlecenia Nr 7/05/03 z dnia 10 maja 2003 r. za wykonanie konsultacjii opieki artystycznej projektu „Spotkajmy się ”.
  
Z treści postanowień poszczególnych w/w umowy zlecenia wynika, że konsultacje artystyczne dotyczyły opracowania programu kulturalnego, który miał być zrealizowany w ramach projektu „Spotkajmy się”. 
  
Zgodnie z Postanowieniami Zespołu Przygotowawczego Komitetu Integracji Europejskiej z dnia 9 maja 2003 ze środków pochodzących z rezerwy celowej mogły być finansowane jedynie koszty osobowe wydatkowane na konsultacje naukowe i wykładowców. Wobec powyższego koszty osobowe przeznaczone na konsultacje artystyczne nie podlegały finansowaniu ze środków pochodzących z tej  rezerwy celowej o czym R.S.K.O. zostało poinformowane pismem z IE.I.0730-26-88-20/03 z dn. 22 maja 2003 r. 
  
	Zgodnie art. 93 ust.1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148) oraz  z § 6 w/w umowy w sprawie przygotowania społeczeństwa do kampanii referendalnej dotyczącej przystąpienia Polski do Unii Europejskiej środki wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, lub pobrane w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych.
  
	W związku z powyższym proszę o zwrot kwoty w wysokości 300,00 zł., wraz z odsetkami liczonymi od dnia 30 maja 2003 r.    tj. daty przekazania dotacji z budżetu do dnia zwrotu dotacji  na rachunek Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku NBP Oddział
 w Białymstoku  Nr 23101010490011402231000000  z dopiskiem zwrot dotacji za 2003 r. w terminie 30 dni od daty otrzymania tego pisma.
  
	Chciałbym ponadto poinformować, że zgodnie z treścią  art. 93 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15. poz.148 z późn. zm.) wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem może skutkować wykluczeniem prawa otrzymania dotacji przez kolejne trzy lata. 
  
 	Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszego pisma ma prawo zgłosić na piśmie do Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego umotywowane zastrzeżenia w spawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.
  
								Z up. Wojewody Podlaskiego
  
					p.o. Dyrektora Biura Zarządzania 
  
1. Prezydent Miasta Białegostoku Pan Ryszard Tur  
 |