|
Białystok, 2011.03.30 PODLASKI URZĄD WOJEWÓDZKI | w Białymstoku | 15-213 Białystok, ul. Mickiewicza 3 | -14- |
WG.II.JGSK.0932 - 3/2010 PAN inż. HENRYK DUDA STAROSTA KOLNEŃSKI W dniach 21 czerwca i 17 września 2010 w podległym Panu Urzędzie przeprowadzona została przez pracowników Wydziału Geodezji i Rolnictwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku, kontrola z zakresu prowadzenia ewidencji gruntów i budynków. Celem kontroli była ocena prawidłowości: 1/ rejestrowania , zgodnie z przepisami instrukcji kancelaryjnej : aktów notarialnych, orzeczeń sądowych , decyzji administracyjnych doręczanych do organu prowadzącego tą ewidencję, 2/ terminowości i merytorycznej poprawności procesu wprowadzania zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków, wynikających w szczególności z aktów notarialnych , orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych, a także z dokumentacji przekazywanej od właścicieli lub wykonawców prac, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, 3/ prawidłowości wpisów w operacie ewidencji gruntów i budynków w zakresie własności, użytkowania wieczystego, zarządu , a w szczególności do dróg i wód oraz zakwalifikowania nieruchomości Skarbu Państwa do właściwych grup rejestrowych, 4/ przekazania zbioru danych ewidencji gruntów i budynków oraz rejestracji przez Generalnego Inspektora Danych Osobowych, 5/ przepływu informacji i dokumentów, mających znaczenie dla ewidencji gruntów i budynków pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi starostwa lub urzędu miasta i urzędów gmin, 6/ udzielania informacji , wypisów , wyrysów , kopii i zaświadczeń na podstawie danych zawartych w operacie ewidencji gruntów i budynków, 7/ naliczania i egzekwowanie opłat za wydawane informacje, wypisy i wyrysy z operatu ewidencji gruntów i prowadzenie dokumentacji z tym związanej ( ocena czy istniejący system zapewnia pełną kontrolę nad procesem pobierania opłat), 8/ wykonywania obowiązków, wynikających z przepisów prawa geodezyjnego oraz przepisów o ochronie danych osobowych , związanych z zabezpieczeniem operatu ewidencji gruntów i budynków , w tym komputerowej bazy danych ewidencyjnych, przed zniszczeniem, utratą i nieuprawnioną modyfikacją zawartych w nim danych oraz dostępem osób nieuprawnionych, 9/ modernizacji ewidencji gruntów i budynków - zgodność działalności w tym zakresie z postanowieniami § 80-82 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków( Dz. U. Nr 38, poz. 454), 10/ sporządzania urzędowych zestawień zbiorczych danych ewidencji gruntów i budynków - terminowość i rzetelność. Ad. punktu nr 3. 1. Z objętych kontrolą zmian wprowadzonych do ewidencji gruntów i budynków stwierdzono następujące nieprawidłowości: a/. Zapisy dotyczące podmiotu w poniższych jednostkach są nieprawidłowe: obręb: Grabowo, gm. Grabowo w jedn. rej. nr G.330 - jako podmiot figuruje zapis Posiadacz nieustalony . obręb Korzeniste, gm. Mały Płock w jedn. rej. nr G.204 - jako podmiot figuruje Posiadacz nieustalony . Ad. punktu nr 4. Zawiadomienia o wprowadzonych zmianach w ewidencji gruntów i budynków przesyłane są bez zwrotnego poświadczenia ich odbioru. Ad. punktu nr 8.
Nie ogłoszono. Ad. punktu nr 9. Zgodnie z § 80.1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków - modernizację ewidencji przeprowadza się w sposób planowy zapewniający: •1) zastąpienie rejestrów gruntów prowadzonych na papierze w technice ręcznej odpowiednimi zbiorami komputerowymi w terminie do 31 grudnia 2001 r. •2) uruchomienie informatycznego systemu umożliwiającego prowadzenie ewidencji obejmującej pełny zakres danych ewidencyjnych - w terminie do 31 grudnia 2003 r. •3) założenie komputerowych baz ewidencyjnych , umożliwiających tworzenie raportów o których mowa w § 22 : •a) dla obszarów miast w terminie do 31 grudnia 2005 r. •b) dla terenów wiejskich w terminie do 31 grudnia 2010 r. Komputerowe bazy danych ewidencyjnych umożliwiające tworzenie raportów, o których mowa w § 22 Rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, dla obszarów wiejskich tworzone są od 2006r. Stopień realizacji zadań z zakresu założenia pełnych baz danych ewidencyjnych dla powiatu kolneńskiego dla których nie założono pełnych baz, przedstawia się następująco: Gmina Kolno - pow. 28230 ha - 50% Gmina Grabowo - pow. 12859 ha - 75% W przypadku Gminy Kolno udział 50% przyjęto dla proporcji: istnieją dane ewidencji gruntów, istnieje mapa numeryczna (bez budynków), brak danych ewidencji budynków i lokali. W przypadku Gminy Grabowo udział 75% przyjęto dla proporcji: istnieją dane ewidencji gruntów, istnieje mapa numeryczna z budynkami, brak kartotek i budynków i lokali. W związku z powyższym zalecam:
1.. Podjąć działania w celu ustalenia podmiotów władających działkami o nieuregulowanym stanie prawnym ( § 10 pkt 2 i § 12 pkt 2 rozporządzenia ) . 2. Zawiadomienia o wprowadzonych zmianach w ewidencji gruntów i budynków przesyłać za zwrotnym poświadczeniem ich odbioru. 3. Dokonać aktualizacji treści dokumentów takich jak „ Polityka Bezpieczeństwa" czy „ Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym" w zakresie powstałych zmian . 4. Podjąć działania w celu zintensyfikowania prac modernizacyjnych operatu ewidencji gruntów i budynków na terenach wiejskich, umożliwiających zgodnie z § 22 rozporządzenia tworzenie raportu, w związku z upływem terminu, określonego w § 80.1 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków Termin wykonania zaleceń - niezwłocznie. Odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne oczekuję w ciągu 30 dni od daty otrzymania niniejszego pisma. PODLASKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR | Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego | /-/ | Marian Brożyna |
|