ZARZĄDZENIE NR
99 /04
WOJEWODY PODLASKIEGO
z dnia 16
sierpnia 2004 r.
w
sprawie nadania
regulaminu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Białymstoku
Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia
23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162,
poz. 1568, z 2004 r. Nr 96, poz. 959) zarządza się, co następuje:
§ 1. Na wniosek z dnia
10 sierpnia 2004 r. Nr AD-012/18/04 Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora
Zabytków w Białymstoku nadaje się regulamin Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków
w Białymstoku, stanowiący załącznik do niniejszego zrządzenia.
§ 2. Traci moc
zarządzenie Nr 12/03 Wojewody Podlaskiego z dnia 30 stycznia 2003r. w sprawie
zatwierdzenia regulaminu Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków w Białymstoku.
§ 3. Zarządzenie
wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wojewoda Podlaski
/-/
Marek Strzaliński
Załącznik Nr 1
do zarządzenia Nr 99/04
Wojewody Podlaskiego
z dnia 16
sierpnia 2004r.
R
E G U L A M I N O
R G A N I Z A C Y J N Y
WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU OCHRONY ZABYTKÓW
W BIAŁYMSTOKU
R
O Z D Z I A Ł I
Postanowienia ogólne
§ 1. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białymstoku
działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr
162, poz. 1568 z późn. zm.) oraz innych przepisów
prawa obowiązujących w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
2) rozporządzenia Ministra Kultury z dnia
9 kwietnia 2004 r. w sprawie organizacji wojewódzkich urzędów ochrony zabytków
(Dz. U. z 2004 r. Nr 75, poz. 706);
3) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 80, poz. 872 z późn. zm.);
4) Statutu Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku (Załącznik do zarządzenia Nr 157/01 Wojewody
Podlaskiego z dnia 13 grudnia 2001 r. z późn. zm.);
5) niniejszego regulaminu.
§ 2. Ilekroć w
Regulaminie jest mowa o:
1) Wojewodzie - należy przez to rozumieć
Wojewodę Podlaskiego;
2) Konserwatorze - należy przez to
rozumieć Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
3) Zastępcy Konserwatora - należy przez to
rozumieć Zastępcę Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
4) Urzędzie - należy przez to rozumieć
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Białym-stoku;
5) delegaturze - należy przez to rozumieć
delegaturę Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łomży i Suwałkach;
6) kierowniku delegatury - należy przez to
rozumieć Kierownika Delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Łomży i
Suwałkach;
7) województwie - należy przez to rozumieć
województwo podlaskie;
8) stanowisku - należy przez to rozumieć
samodzielne jednoosobowe lub wieloosobowe stanowiska pracy do wykonywania zadań
Urzędu;
9) Radzie - należy przez to rozumieć
Wojewódzką Radę Ochrony Zabytków;
10) ustawie - należy przez to rozumieć
ustawę z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.
U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn.
zm.).
§ 3. 1. Siedzibą Urzędu
jest miasto Białystok.
2. Urząd działa na terenie województwa
podlaskiego.
§ 4. 1. Urząd jest
państwową jednostką budżetową, wchodzącą w skład zespolonej administracji
rządowej w województwie.
2. Urząd jest aparatem
pomocniczym Konserwatora realizującym zadania w zakresie ochrony zabytków i
opieki nad zabytkami.
3. Rada jest organem
opiniodawczym w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami działającym
przy Konserwatorze. Rada działa na podstawie regulaminu nadanego w drodze
zarządzenia, przez wojewodę, na wniosek Konserwatora.
§ 5. Do zadań Urzędu
należy w szczególności:
1) prowadzenie rejestru i wojewódzkiej ewidencji
zabytków oraz gromadzenie dokumentacji w tym zakresie;
2) sporządzanie w ramach przyznanych
środków budżetowych, planów finansowania ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami;
3) wydawanie, zgodnie z właściwością,
decyzji, postanowień i zaświadczeń w sprawach określonych w ustawie oraz
przepisach odrębnych;
4) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością
prowadzonych badań konserwatorskich, architektonicznych, prac konserwatorskich;
restauratorskich, robót budowlanych i innych działań przy zabytkach oraz badań
archeologicznych;
6) organizowanie i prowadzenie kontroli w
zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zgodnie z opracowanym planem
oraz doraźnie;
7) opracowywanie wojewódzkich planów
ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych oraz
koordynacja działań przy realizacji tych planów;
8) uzgadnianie projektów oraz zmian w
planach zagospodarowania przestrzennego województwa oraz miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego;
9) upowszechniane wiedzy o zabytkach;
10)współpraca z innymi organami
administracji publicznej w sprawach ochrony zabytków;
11)weryfikacja wniosków składanych przez
użytkowników i właścicieli o dotacje i refundacje z budżetu państwa;
12) realizacja zadań wynikających z
krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
13)prowadzenie archiwum dokumentacji
obiektów zabytkowych z terenu województwa;
R
O Z D Z I A Ł II
Struktura
Urzędu i zasady wykonywania funkcji kierowniczej
§ 6. 1. W skład Urzędu
wchodzą następujące stanowiska:
1) inspekcji zabytków nieruchomych, w tym
zamiejscowe stanowiska pracy w delegaturach;
2) inspekcji zabytków ruchomych, w tym
zamiejscowe stanowiska pracy w delegaturach;
3) inspekcji zabytków archeologicznych, w
tym zamiejscowe stanowiska pracy w delegaturach;
4) rejestru zabytków i dokumentacji
zabytków;
5) do spraw budżetu i finansów;
6) do spraw administracyjno - kadrowych w
tym zamiejscowe stanowiska pracy do spraw administracyjnych w delegaturach;
7) do spraw prawnych;
8) ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji
kryzysowych.
2.W urzędzie mogą być
tworzone nowe stanowiska, jeżeli będą wymagać tego potrzeby Urzędu.
3. Schemat struktury
organizacyjnej Urzędu stanowi załącznik do regulaminu.
4. Bezpośredniemu
nadzorowi Konserwatora podlegają stanowiska:
1) ochrony zabytków na wypadek konfliktu
zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
2) do spraw prawnych;
3) rejestru zabytków i dokumentacji
zabytków;
4) budżetu i finansów;
5) do spraw administracyjno- kadrowych.
5. Zastępca
Konserwatora kieruje i koordynuje pracę stanowisk:
1) inspekcji zabytków nieruchomych;
2) inspekcji zabytków ruchomych;
3) inspekcji zabytków archeologicznych;
oraz sprawuje
nadzór nad delegaturami.
§ 7. 1. Delegatura w
Łomży obejmuje swoim zasięgiem działania : miasto
Łomża oraz powiaty - łomżyński, grajewski, kolneński,
zambrowski, wysoko-mazowiecki.
2. Delegatura w
Suwałkach obejmuje swoim zasięgiem działania: miasto Suwałki oraz powiaty -
suwalski, augustowski, sejneński.
3. Delegaturą kieruje
Kierownik Delegatury.
4. Do zakresu działania
Delegatur należy w szczególności:
1) sporządzanie projektów rocznych planów
finansowania ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
2) sprawowanie kontroli prawidłowości
prowadzonych badań konserwatorskich, architektonicznych, prac konserwatorskich,
restauratorskich, robót budowlanych i innych działań przy zabytkach oraz badań
archeologicznych;
3) organizowanie i prowadzenie kontroli
przestrzegania i stosowania przepisów dotyczących ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami zgodnie z opracowanym planem oraz doraźnie;
4) wydawanie decyzji dotyczących badań
architektonicznych, konserwatorskich, prac konserwatorskich, restauratorskich,
robót budowlanych i innych działań przy zabytkach, robót budowlanych w
otoczeniu zabytku, oraz badań archeologicznych;
5) wydawanie decyzji dotyczących
realizacji projektów nowych inwestycji w strefach ochrony konserwatorskiej;
6) prowadzenie ewidencji zabytków z terenu
delegatury oraz gromadzenie dokumentacji w tym zakresie;
7) prowadzenie archiwum dokumentacji
obiektów zabytkowych z terenu delegatury;
8) współpraca z innymi organami
administracji publicznej w sprawach ochrony zabytków;
9) uzgadnianie projektów i zmian w planach
zagospodarowania przestrzennego województwa oraz miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego;
10) weryfikacja wniosków składanych przez
użytkowników i właścicieli o dotacje i refundacje z budżetu państwa;
11) wydawanie pozwoleń na czasowy wywóz
zabytków za granicę oraz zaświadczeń na wywóz za granicę zabytków lub
przedmiotów o cechach zabytków, które nie wymagają pozwolenia;
12) upowszechniane wiedzy o zabytkach;
13) realizacja zadań wynikających z
krajowego programu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
§ 8. 1. Pracą Urzędu
kieruje Konserwator.
2. W czasie
nieobecności Konserwatora jego obowiązki pełni Zastępca.
3. W przypadku nieobecności
Konserwatora i jego Zastępcy obowiązki Konserwatora pełni wyznaczony przez
niego pracownik.
4. W przypadku
nieobecności Kierownika Delegatury jego obowiązki pełni wyznaczony przez niego pracownik delegatury.
5. Konserwator może w
formie pisemnej upoważnić pracowników Urzędu do załatwiania spraw w jego
imieniu w ustalonym zakresie.
R
O Z D Z I A Ł III
Zakres
zadań stanowisk Urzędu
§ 9. 1. Wszystkie
stanowiska pracy współdziałają ze sobą w wykonywaniu zadań Urzędu.
2. Do wspólnych zadań
stanowisk należy:
1) współpraca z innymi organami
administracji publicznej w sprawach ochrony zabytków;
2) pozyskiwanie informacji o zabytkach i
przekazywanie stanowisku rejestru zabytków i dokumentacji zabytków;
3) przygotowywanie materiałów niezbędnych
do dokonania wpisu do rejestru zabytków;
4) przedkładanie Konserwatorowi propozycji
do rocznego planu rzeczowo - finansowego;
5) opracowywanie rocznych planów pracy
oraz rocznych planów kontroli;
6) opracowywanie sprawozdań z realizacji
wykonywanych zadań.
§ 10. 1. Do zadań
stanowiska inspekcji zabytków nieruchomych należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli dotyczących
stanu zachowania, prawidłowości użytkowania, oraz zabezpieczenia zabytków
nieruchomych w tym budownictwa drewnianego, dzieł sztuki obronnej lub ich
wyodrębnionych części przestrzennych, zabytków techniki, zespołów dworsko i
pałacowo - parkowych, zabytkowej zieleni, cmentarzy oraz stopnia uporządkowania
ich stanu prawnego;
2) przeprowadzanie kontroli zgodności
wszelkich działań podejmowanych przy zabytkach wpisanych do rejestru z zakresem
lub warunkami określonymi w pozwoleniu i zatwierdzoną dokumentacją;
3) przygotowywanie projektu zaleceń
pokontrolnych wynikających z przeprowadzonych kontroli;
4) przygotowywanie projektów decyzji
wstrzymujących wykonywane bez pozwolenia lub w sposób odbiegający od zakresu i
warunków określonych w pozwoleniu prac konserwatorskich, restauratorskich,
badań konserwatorskich lub architektonicznych, robót budowlanych i innych
działań przy zabytku wpisanym do rejestru lub w jego otoczeniu;
5) przygotowywanie projektów decyzji
nakazujących przywrócenie zabytku do stanu przed rozpoczęciem prac
konserwatorskich, restauratorskich, badań konserwatorskich lub
architektonicznych, robót budowlanych i innych działań przy zabytku wpisanym do
rejestru lub w jego otoczeniu, wykonywanych bez pozwolenia lub prowadzonych
niezgodnie z zakresem i warunkami określonymi w pozwoleniu;
6) przygotowywanie projektów decyzji
nakazujących przeprowadzenie prac konserwatorskich lub robót budowlanych przy
zabytku, jeżeli ich wykonanie jest niezbędne ze względu na zagrożenie
zniszczeniem lub istotnym uszkodzeniem zabytku;
7) przygotowywanie projektów decyzji,
postanowień i zaświadczeń w sprawach określonych w przepisach odrębnych
dotyczących zabytków nieruchomych i techniki oraz zabytkowej zieleni;
8) prowadzanie komisyjnych inspekcji
ustalających zakres prac konserwatorskich i budowlanych w zabytkach przed
wydaniem pozwoleń;
9) przygotowywanie projektów decyzji
dotyczących badań architektonicznych, konserwatorskich, prac konserwatorskich,
restauratorskich, robót budowlanych i innych działań przy zabytkach oraz robót
budowlanych w otoczeniu zabytku i na terenach strefy ochrony konserwatorskiej;
10) dokonywanie oceny i weryfikacji
wniosków składanych przez użytkowników lub właścicieli zabytków o udzielenie
dotacji z budżetu Państwa na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty
budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru;
11) przedstawianie wniosków o wszczęcie
postępowań administracyjnych w sprawach:
a)
wpisu do rejestru zabytków,
b)
regulacji stanów prawnych i własnościowych, w tym zmiany sposobu użytkowania;
12) prowadzenie analizy realizacji
uzgodnionych planów zagospodarowania przestrzennego, przygotowywanie wniosków
konserwatorskich w zakresie aktualizacji planów i ich zmiany;
13) przygotowywanie materiałów do
uzgadniania projektów oraz zmian w planach zagospodarowania przestrzennego
województwa oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
14) prowadzenie postępowań w sprawach
wykonania remontu zastępczego przez Konserwatora;
15) uczestniczenie w odbiorach prac
konserwatorskich i robót budowlanych prowadzonych przy zabytkach.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: ZN, stanowisko pracy w Delegaturze
Łomży - ZNŁ, stanowisko pracy w Delegaturze Suwałkach - ZNS.
§ 11. 1. Do zadań
stanowiska inspekcji zabytków ruchomych należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli dotyczących
stanu zachowania warunków przechowywania i zabezpieczenia zabytków ruchomych, w
tym techniki - będących własnością lub w posiadaniu osób fizycznych, prawnych
lub jednostek organizacyjnych nie mających osobowości
prawnej;
2) przeprowadzanie kontroli zgodności
wszelkich działań podejmowanych przy zabytkach wpisanych do rejestru z zakresem
lub warunkami określonymi w pozwoleniu i zatwierdzoną dokumentacją (programem
prac);
3) przygotowywanie projektu zaleceń
pokontrolnych wynikających z przeprowadzonych kontroli;
4) przygotowywanie projektów decyzji
wstrzymujących wykonywane bez pozwolenia lub w sposób odbiegający od zakresu i
warunków określonych w pozwoleniu prac konserwatorskich, badań konserwatorskich
i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru;
5) przygotowywanie projektów decyzji
nakazujących zabezpieczenie zabytku w formie ustanowienia czasowego zajęcia do
czasu usunięcia zagrożenia polegającego na możliwości jego zniszczenia,
uszkodzenia, kradzieży, zaginięcia lub nielegalnego wywiezienia za granicę;
6) prowadzenie spraw związanych z
finansowaniem z budżetu państwa prac konserwatorskich przy zabytkach ruchomych;
7) prowadzenie komisyjnych inspekcji
ustalających zakres prac konserwatorskich w zabytkach i zespołach zabytków
ruchomych;
8) przygotowywanie projektów pozwoleń na
prowadzenie prac przy zabytkach ruchomych;
9) przygotowywanie projektów pozwoleń na
czasowy wywóz zabytków za granicę oraz zaświadczeń na wywóz za granicę zabytków
lub przedmiotów o cechach zabytków, które nie wymagają pozwolenia;
10) przewodniczenie komisji odbioru prac
konserwatorskich.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: ZR, stanowisko pracy w Delegaturze
Łomży - ZRŁ, stanowisko pracy w Delegaturze Suwałkach - ZRS.
§ 12. 1. Do zadań
stanowiska inspekcji zabytków archeologicznych należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli dotyczących
stanu zachowania, prawidłowości użytkowania, oraz zabezpieczenia zabytków
archeologicznych;
2) przeprowadzanie kontroli zgodności
badań archeologicznych z zakresem lub warunkami określonymi w pozwoleniu i
zatwierdzoną dokumentacją;
3) przygotowywanie projektu zaleceń
pokontrolnych wynikających z przeprowadzonych kontroli;
4) przygotowywanie projektów decyzji
wstrzymujących wykonywane bez pozwolenia lub w sposób odbiegający od zakresu i
warunków określonych w pozwoleniu badań archeologicznych;
5) przygotowywanie projektów decyzji
nakładających obowiązek podjęcia określonych czynności w celu doprowadzenia
wykonanych badań archeologicznych do zgodności z zakresem i warunkami
określonymi w pozwoleniu;
6) przygotowywanie projektów decyzji
dotyczących prowadzenia badań archeologicznych lub poszukiwania ukrytych i
porzuconych zabytków archeologicznych;
7) prowadzenie ewidencji i weryfikacji
stanowisk archeologicznych;
8) prowadzenie inspekcji stanowisk
archeologicznych oraz wszelkich prac archeologicznych przed wydaniem
pozwolenia;
9) uczestnictwo w odbiorach wszelkich prac
archeologicznych;
10) przygotowywanie materiałów do
uzgadniania projektów i zmian w planach zagospodarowania przestrzennego
województwa oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
11) odbiór dokumentacji z badań
archeologicznych prowadzonych na terenie województwa.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem : ZA, stanowisko pracy w Delegaturze
Łomży - ZAŁ, stanowisko pracy w Delegaturze Suwałkach - ZAS.
§ 13. 1. Do zadań
stanowiska rejestru zabytków i dokumentacji zabytków należy w szczególności:
1) prowadzenie
wojewódzkiej ewidencji zabytków;
2) prowadzenie
zbiorów dokumentów zabytków;
3) prowadzenie
wojewódzkiego rejestru zabytków;
4) udostępnianie
właścicielom i użytkownikom zabytków informacji o zabytkach znajdujących się w
rejestrze zabytków;
5) prowadzenie
archiwum zakładowego oraz współpraca z Archiwami Państwowymi;
6) prowadzenie
biblioteki zakładowej;
7) przeprowadzanie
terenowych inspekcji dotyczących aktualnego stanu zachowania obiektów
zabytkowych oraz stopnia uporządkowania ich stanu prawnego;
8) przeprowadzanie
terenowych inspekcji dotyczących aktualnego stanu zachowania obiektów przed
wpisaniem ich do rejestru zabytków;
9) przygotowywanie
opinii oraz projektów decyzji w sprawach dotyczących przeniesienia własności
zabytków;
10)
wydawanie zaświadczeń o stanie zachowania zabytku dla potrzeb zwolnień od
podatku od spadków i darowizn oraz podatku od nieruchomości.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolami: RZ.
§ 14. 1. Do zadań
dwuosobowego stanowiska do spraw budżetu i finansów należy w szczególności:
1) opracowywanie
rocznych planów finansowych;
2) realizacja
finansowania wydatków w zakresie funkcjonowania Urzędu oraz ochrony i
konserwacji zabytków;
3) sporządzanie
list wynagrodzeń pracowników oraz dokonywanie związanych z tym rozliczeń;
4) prowadzenie
księgowości Urzędu;
5)
sporządzanie sprawozdań finansowych oraz bilansu Urzędu;
6) analiza
realizacji planów finansowych;
7) prowadzenie
spraw dotyczących przychodów wynikających z zarządu Pałacem Hasbacha
( siedziba Urzędu).
2. Odpowiedzialność za
sprawy dotyczące budżetu i finansów ponosi Główny Księgowy.
3. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: KS.
§ 15. 1. Do zadań
stanowiska do spraw administracyjno - kadrowych należy w szczególności:
1) prowadzenie
spraw administracyjno - gospodarczych Urzędu;
2) prowadzenie
spraw kadrowych Urzędu;
3) prowadzenie
sekretariatu;
4) prowadzenie
rejestru udzielonych upoważnień pracownikom Urzędu oraz kierownikom delegatur;
5) prowadzenie
rejestru aktów wewnętrznych wydanych przez Konserwatora;
6) organizacja
przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg, wniosków, petycji i listów,
w tym prowadzenie rejestru skarg i wniosków;
7) prowadzenie
rejestru zawartych przez Konserwatora porozumień i uzgodnień zawieranych z
jednostkami samorządu terytorialnego i innymi podmiotami;
8) opracowywanie
rocznego planu pracy i kontroli Urzędu na podstawie propozycji
złożonych przez pracowników merytorycznych.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: AD, stanowisko pracy do spraw
administracyjnych w Delegaturze Łomży - ADŁ, stanowisko pracy do spraw
administracyjnych w Delegaturze w Suwałkach - ADS.
§16.1. Do zadań stanowiska do spraw prawnych
należy w szczególności:
1) opiniowanie
pod względem formalno - prawnym decyzji i postanowień administracyjnych
wydawanych przez Konserwatora;
2) przygotowywanie
opinii prawnych w sprawach związanych z funkcjonowaniem Urzędu;
3) występowanie
przed organami ścigania i sądami w sprawach, w których stroną postępowania jest
Konserwator;
4) sprawowanie
nadzoru nad terminowym i prawidłowym załatwianiem skarg i wniosków.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: RP.
§17.1. Do zadań
stanowiska ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji
kryzysowych należy w szczególności:
1) opracowywanie i uaktualnianie
wojewódzkiego planu ochrony zabytków w razie sytuacji kryzysowych i na wypadek
konfliktu zbrojnego oraz koordynacja realizacji zadań mających na celu
zabezpieczenie zabytków przed skutkami zagrożeń wynikającymi z sytuacji
kryzysowych;
2) nadzorowanie przygotowania planów
ochrony zabytków w razie sytuacji
kryzysowych i na wypadek konfliktu zbrojnego przez muzea,
biblioteki, osoby
prawne i fizyczne posiadające zabytki;
3)
sprawdzanie stanu technicznego obiektów i utrzymania sprawności urządzeń
i instalacji mających wpływ na bezpieczeństwo zabytków;
4)
przygotowywanie i wdrażanie instrukcji zawierających w szczególności
procedury postępowania na wypadek różnych nadzwyczajnych,
realnych
zagrożeń.
2. Stanowisko przy
znakowaniu spraw posługuje się symbolem: OC.
§18. Konserwator, ustala pracownikom Urzędu
szczegółowe zakresy czynności określając w nich zadania, uprawnienia,
odpowiedzialność oraz zasady zastępstwa w czasie nieobecności. Zakresy
czynności pracowników Delegatur ustalane są na podstawie wniosków Kierowników Delegatur.
R
O Z D Z I A Ł IV
Gospodarka
finansowa
§19.1. Działalność Urzędu jest
finansowana z budżetu Wojewody.
2. Urząd jest
dysponentem drugiego stopnia środków budżetu Wojewody.
3. Rachunkowość
prowadzona jest w oparciu o obowiązujące przepisy prawne dotyczące
rachunkowości i finansów publicznych.
R
O Z D Z I A Ł V
Przyjmowanie,
rozpatrywanie i załatwianie petycji, skarg i wniosków obywateli
§20.1. Obywatele przyjmowani są w
sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu i delegatur.
2. Konserwator lub
Zastępca Konserwatora oraz Kierownicy Delegatur przyjmują interesantów w
sprawach skarg i wniosków we wtorki każdego tygodnia w godzinach 10 - 16.
3. W przypadku
gdy dzień wyznaczony do przyjmowania w sprawach skarg i wniosków jest
ustawowo wolny od pracy, interesanci przyjmowani są w następnym dniu roboczym.
4. Informacje o dniach
i godzinach przyjęć w sprawie skarg i wniosków przez osoby wymienione w ust. 2
wywiesza się w siedzibie Urzędu oraz delegaturach w widocznym miejscu.
5. Skargi i wnioski
kierowane do Konserwatora podlegają rejestracji w rejestrze skarg i wniosków Urzędu
prowadzonym przez stanowisko do spraw administracyjno - kadrowych.
6. Rejestracji
podlegają skargi i wnioski wnoszone pisemnie, telegraficznie, pocztą
elektroniczną, dalekopisem lub telefaksem, a także ustnie do protokołu.
7. Skargi, wnioski,
petycje i listy kierowane do kierowników delegatur rejestrowane są w rejestrach
skarg, wniosków, petycji i listów delegatury.
8. Skargi, wnioski,
petycje i listy składane w Delegaturach wraz z wyjaśnieniem sprawy i propozycją
jej załatwienia
przesyłane są niezwłocznie Konserwatorowi.
9. Rejestrowanie oraz
kontrolę terminowego załatwiania skarg, wniosków oraz petycji i listów
Konserwator lub Zastępca konserwatora oraz kierownicy delegatur powierzają
imiennie wyznaczonym pracownikom.
§21. Załatwianie skarg
, wniosków i petycji powinno polegać na dokładnym zbadaniu wszystkich
okoliczności sprawy i
udokumentowaniu w postaci protokółu lub notatki służbowej
oraz wydaniu odpowiednich poleceń
mających na celu usunięcie stwierdzonych uchybień i przyczyn ich powstania oraz
zawiadomieniu osób zainteresowanych o sposobie załatwienia.
R
O Z D Z I A Ł VI
Planowanie
działalności Urzędu
§22.1.Podstawą
działania Urzędu są ramowe roczne plany działania opracowywane na podstawie
wytycznych Ministerstwa Kultury i Wojewody.
2. Integralną część
rocznego planu działania powinien stanowić roczny plan kontroli.
3. Propozycje do planu
działania powinny określać: treść zadania, sposób realizacji, termin
realizacji, stanowiska współuczestniczące w realizacji, zamierzone efekty,
skutki realizacji.
4. Plan działania
Urzędu opracowuje stanowisko do spraw administracyjno- kadrowych na podstawie
propozycji pracowników merytorycznych Urzędu , o
których mowa w paragrafach 10-13, 17.
5. Plan działania
Urzędu podlega zatwierdzeniu przez Konserwatora.
R
O Z D Z I A Ł VII
Organizacja
działalności inspekcyjno-kontrolnej
§23. System kontroli
obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
§24.1. Kontrolę
wewnętrzną wykonuje Konserwator, Zastępca Konserwatora oraz Kierownicy
Delegatur w odniesieniu do podległych pracowników.
2. Kontrola wewnętrzna
wykonywana jest się na bieżąco. Kontrolujący umieszcza na kontrolowanym
dokumencie swój podpis i datę, a w razie ujawnienia nieprawidłowości zwraca
dokument i wydaje polecenie usunięcia uchybień.
§25.1. Kontrolę
zewnętrzną wykonują pracownicy merytoryczni zatrudnieni na stanowiskach, o
których mowa w paragrafach 10-13,17 - zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. Plan kontroli na rok
następny ustalają pracownicy wymienieni w ust. 1 i przedkładają je
Konserwatorowi do 15 grudnia każdego roku kalendarzowego.
3. Plan kontroli
powinien określać temat i zakres kontroli, termin jej wykonania oraz wskazywać
kontrolowaną osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną.
§26.1. Kontrole wykonywane są na
podstawie imiennych upoważnień wydanych przez Konserwatora i Kierowników
Delegatur.
2. Zasady i tryb prowadzenia kontroli
oraz postępowanie pokontrolne określają art. 38, 39, 40, 41 ustawy.
R
O Z D Z I A Ł VIII
Zasady
podpisywania pism i decyzji
§27.1. Do podpisu
Konserwatora zastrzeżone są:
1) umowy
dotyczące finansowania lub dofinansowania zadań ochrony dóbr kultury w ramach
posiadanych środków budżetowych;
2) porozumienia;
3) pisma adresowane do naczelnych i
centralnych organów władzy i administracji państwowej, Wojewody,
parlamentarzystów i organów samorządu terytorialnego.
2. Konserwator wydaje decyzje i
postanowienia, zaświadczenia oraz zarządzenia
wynikające z funkcji Kierownika Urzędu.
3. Konserwator może
zastrzec do podpisu także dokumenty i pisma w sprawach innych niż określone w
ust. 1.
4. W zastępstwie
Konserwatora, w czasie jego nieobecności pisma podpisuje Zastępca.
5. Zastępca
Konserwatora i kierownicy delegatur wydają decyzje i postanowienia oraz
podpisują pisma w ramach udzielonych upoważnień.
6. Inni pracownicy
podpisują pisma i dokumenty nie zastrzeżone do podpisu
Konserwatora i Zastępcy w ramach udzielonych upoważnień.
R
O Z D Z I A Ł IX
Postanowienia
końcowe
§28.1. Organizację i
zakres działania archiwum zakładowego określa instrukcja zatwierdzona przez
Archiwum Państwowe w Białymstoku, wprowadzona zarządzeniem wewnętrznym
Konserwatora.
2. Zasady i tryb
wykonywania czynności kancelaryjnych w Urzędzie określa Rozporządzenie Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie
instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie
(Dz. U. Nr 161, poz. 1109 ze zm.).
3. Ochronę informacji
niejawnych w Urzędzie zapewnia Biuro do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku według zasad określonych w
planach Urzędu Wojewódzkiego.
4. Prawa i obowiązki
Konserwatora jako pracodawcy i pracowników Urzędu oraz organizację i porządek
pracy określa Regulamin Pracy wprowadzony zarządzeniem wewnętrznym
Konserwatora.
§29. Zmiany w
regulaminie mogą być wprowadzane w trybie przewidzianym dla jego nadania.
30. Regulamin Urzędu udostępnia się do powszechnego
wglądu.